SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

30 September 2016

KERAJAAN DISARAN KAJI GAJI 'LAPUK' SEKTOR AWAM

Sinar Harian
30/9/2016


IPOH – Kerajaan disaran mengkaji semula elaun lapuk bagi sektor awam menjelang Bajet 2017 Oktober depan untuk memastikan kadar simpanan isi rumah penjawat awam dapat ditingkatkan.Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Pekhidmatan Awam (Cuepacs), 
Datuk Azih Muda berkata, tindakan sewajarnya perlu dilakukan segera supaya nasib penjawat awam terbela seterusnya tidak terbeban ekoran kenaikan harga barang.
Menurutnya, kerajaan juga perlu memastkan elaun yang diterima sejajar dengan kos sara hidup dengan mengambil kira pelbagai peningkatan kos.
“Kadar simpanan isi rumah kini hanya pada kadar 0 hingga 0.69 peratus dan tidak sampai pun 0.7 peratus.“Ini menunjukkan bahawa gaji yang diterima tidak mampu untuk menyaingi kos yang meningkat termasuk harga rumah, bahan mentah, bahan masakan serta keperluan harian,”katanya.Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas menghadiri Mesyuarat Agung ke-14  Kesatuan Pekerja-pekerja Lembaga Air Perak, hari ini.
Azih berkata, disebabkan faktor itu, kerajaan diharapkan dapat mempertimbangkan  semula elaun lapuk penjawat awam yang lebih 12 tahun tidak dikaji walaupun beberapa kali belanjawan dibentangkan.

47 ulasan:

Khairul Haizal berkata...

Itu je le yang Ceupacs tahu buat minta kaji & kaji... Tapi habuk pun x ada... Sebabnya Ceupacs ni tak tegas didalam sesuatu tuntutan yang dibuat... Selesaikan dahulu pelarasan gaji setiap 5 tahun yang lagi lama kerajaan tak pernah lihat dan fikirkan pun... lepas tu baru la minta bonus, kenaikan elaun2 & lain-lain perkara.. Ni perkara yang lamapun tak selesai dan nak minta yang lain pulak... Fikir-fikirkanla Ceupacs

zmiedeen@yahoo.com berkata...

kami yg telah lama berkhidmat dah nak pencen pun tak dapat gaji maksimum seperti pejawat yg baru n11&n19 apa salahnya kami diberi tangga gaji akhir dan menikmati gaji seperti penjawat yg baru, kami deberi rm80 sahaja sedangkan yg baru dapat rm400 dulu kami gaji mula rm250.00.fikir fikirkan wahai cuepacas jgan tegok yg baru saja, kami dah lama bertugas dah 34tahun.lamanya.

BELAJAR BAHASA berkata...

Dalam penggajian perlu dipertimbangkan berbagai asperk termasuk biaya kebutuhan hidup dan berbagai kebutuhan pokok

Rimba Alam berkata...

Sokong 100%

Rimba Alam berkata...

Sokong 100%

syafiq roslan berkata...

Mintak pihak berkenaan mengkaji semula elaun perumahan bagi penjawat awam yang bekerja di Utara(KEDAH)..yang mana elaun kerja di sekitar JITRA (kubang pasu) cuma RM150.00 sahaja...harap di naikan kepada RM250.00 seperti di sekitar Alor Setar dan Sungai Petani...sewa rumah pun dah naik...

syafiq roslan berkata...

sorry bukan elaun perumahan tapi ELAUN COLA...harap maaf

syafiq roslan berkata...

Satu lagi cadangan ..harap pihak berkenaan mengkaji pemberian ELAUN KRITIKAL bagi penjawat awam untuk PENOLONG JURUTERA...sekarang hanya Jurutera dan Chargeman sahaja yang dapat..

Kagero Mtp berkata...

Elaun Khidmat Awam tu naikan...Cola dn Elaun sewa rumah xsemua dpt...psl rmi dok kuarters..

zamri rahman berkata...

tingkatkan elaun khidmat awam (tidak termasuk badan berkanun untuk penjimatan),kadarnya tidak lagi sesuai masa kini.

setelah gaji minima rm1200 berkuatkuasa pada julai 2016,HANYA mereka yang belum capai rm1200 dicukupkan rm1200.

tapi bagi mereka yang telah cukup dan melepasi gaji minima rm1200 TIDAK mendapat atau TIDAK menikmati atau memperoleh anjakan gaji.

Kenapa perkara ini berlaku ?

Di manakah kesamarataan nikmat tambahan dalam gaji pokok itu ?

Kos kehidupan semakin meningkat bagi golongan pelaksana dalam kerajaan.

Kita harapkan anjakan gaji selepas gaji minima diwujudkan dan dibentang dalam bajet 2017 ini.

Khairul Haizal berkata...

Kalau nak diikutkan banyak perkara yang perlu Ceupacs selesaikan dengan kadar segera yang mana perkara-perkara tersebut telah lama tidak di beri perhatian.. Saya berharap agar Ceupacs perlu menggesa pihak kerajaan yang dikatakan prihatin ni menyelesaikan perlarasan gaji yang telah lama tidak di berikan serta menyemak semula kadar elaun2 bagi kump. pelaksana yang sudah lama tidak diberikan perhatian. Kalau harga barang sentiasa naik setiap masa namun gaji PA masih lagi tidak berubah kadarnya.. Bagi PA kump pelaksana ni sahaja yang tahu bagaimana peritnya untuk meneruskan kehidupan dengan lebih sempurna dengan keadaan kos sara hidup yang tidak pernah turun yang sentiasa menekan kehidupan PA kump. pelaksana ini... Saya cuma nak tahu apakah perkara yang Ceupacs dapat beri dan perjuangkan kepada PA yang boleh mengembirakan PA setakat ini??? Fikir-fikirkanla...

Haslinda Linda berkata...

Bersyukurlah dgn apa yg ada pada hari ini, jika dibandingkan dgn rakan2 kita di sektor swasta... alhamdulillah....

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ong Tze Siong Siong berkata...

Bersyukur dan terima kasih kepada kerajaan. Gaji penjawat awam dah kira agak tinggi jika dibandingkan dengan sektor swasta. Tanya orang kerja swasta berapa gaji dia orang dapat? Lagi susah nak naik gaji

muhd hafizul berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Azizi Sulaiman berkata...

Betul

Muhammad Hafiz Yunus berkata...

saya setuju dengan cuepacs cadangan untuk pihak kerajaan semak elaun lapuk penjawat awam. cuepacs kena tegas kerana kerajaan kini licik. lain diminta, lain diberi. teruskan usaha cuepacs demi penjawat awam.

Adn berkata...

Cadangan kpd Datuk.
Kadar pinjaman perumahan k/t kerajaan diturunkan kepada 1%.
Mudah mudahan ini blh meningkatkan simpanan penjawat awam.
Sekian terimakasih.

Adn berkata...

Cadangan kpd Datuk.
Kadar pinjaman perumahan k/t kerajaan diturunkan kepada 1%.
Mudah mudahan ini blh meningkatkan simpanan penjawat awam.
Sekian terimakasih.

Adn berkata...

Cadangan kpd Datuk.
Kadar pinjaman perumahan k/t kerajaan diturunkan kepada 1%.
Mudah mudahan ini blh meningkatkan simpanan penjawat awam.
Sekian terimakasih.

redna59 berkata...

Stuktur gaji yang baru perlu. Setakat ini hanya pelarasan dibuat. Tangga gaji min' max hanya menguntungkan anggota baru atau yang belum sampai maximum apabila dilaksanakan. Ada anggota ysng sudsh di tanggagaji akhir selama 9 tahun dan leoas itu dinsikkan pangkat .sedangkan anggota junior sudah sama mata gaji dalam tempoh 9 tahun itu. Perkara begini perlu dikaji.

Pjhdj Pdjdj berkata...

kaji..kaji..kaji...

Pjhdj Pdjdj berkata...

kaji..kaji..kaji...

bambooh berkata...

kaji kaji tak jalan jugak... nih semua temberang lah.... tak yah bonus.... naikkan gaji penjawat awam yg bAwah dlm 1000... harga barang dah naik.... pikir lah orang bawahan

saudi126 berkata...

Berapa lama mau kaji laaa.

war dina berkata...

Cuepacs makin bodoh..hari tu setuju dgn jpa...lpas tu makin bodoh plk mntak itu ini.

war dina berkata...

Cuepacs makin bodoh..hari tu setuju dgn jpa...lpas tu makin bodoh plk mntak itu ini.

cikgu karim berkata...

Assalamualaikum,
harap cuepacs setelkan isu SKIM SARAAN TRANSFORMATIF yang dijanjikan sekian lama dahulu

Muhamad Faizal berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
KasehNia berkata...

Asalam... Cuepacs sepatutnya menyarankan agar kerajaan menyelaraskan semula gaji penjawat awam yg dah lebih 15 tahun tak disemak semula bukannyavelaun yg bersif sementara apabila pencen nanti. Membuka semula kekosongan jawatan di SPA dengan pengambilan baru. Menaiktaraf skim dan gred perjawatan cth NP27 ke NP41(Penghulu), Menaikkan kadar elaun kerja lebih masa cth RM2.50 sejam kepada RM5.00'sejam, kadar elaun perjalanan 70 sen 1km kepda 90sen - 1km. Penjawat awam adalah nadi kerajaan yg membangun dan membina masa depan negara serta generasibakam datang...

mohamad shaffiq ishak berkata...

Elaun perumahan dn khidmat awam sewajarnya disemak semula. Kita lihat byk cukai dn caj pkhidmatan yg dikenakan ke atas kita telah disemak mngikut kadar baru.sewajarnya elaun kita disemak semula

mohamad shaffiq ishak berkata...

Elaun perumahan dn khidmat awam sewajarnya disemak semula. Kita lihat byk cukai dn caj pkhidmatan yg dikenakan ke atas kita telah disemak mngikut kadar baru.sewajarnya elaun kita disemak semula

Macam-macam ada.. berkata...

Untuk pengetahuan semua, bermula tahun 2015 hingga sekarang kakitangan awam sokongan SUDAH TIDAK MAMPU MEMBELI RUMAH di sekitar kawasan negeri Selangor. Kalau mampu pun hanya rumah PP1M yang entah berapa ketul je. Kakitangan yang bertugas di bandar besar seperti seperti KL, Putrajaya, JB menjadi sangat tertekan. Rasa macam nak berenti kerja je. Harap elaun cola bagi kakitangan sokongan di bandar besar di naikkan 500%. Kerana kakitangan sokongan inilah penggerak jentera kerajaan.
sekian terima kasih.

Hermie82 Areboi berkata...

Saya bersetuju dengan pendapat tuan.Pihak kesatuan perlu lebih agresif!!. didlam menyuarakan sesuatu permohonan.Didalam keadaan ekonomi sekarang semakin mencabar..dlm mencapai taraf negara maju.Kesatuan perlu lebih hampir dengan pemimpin utk berdiskusi tentang keadaan semasa...

Hermie82 Areboi berkata...

Saya bersetuju dengan pendapat tuan.Pihak kesatuan perlu lebih agresif!!. didlam menyuarakan sesuatu permohonan.Didalam keadaan ekonomi sekarang semakin mencabar..dlm mencapai taraf negara maju.Kesatuan perlu lebih hampir dengan pemimpin utk berdiskusi tentang keadaan semasa...

kemas 1 berkata...

guru kemas dah bertahun grad dari maktab, masih lg N17. mohon perjuangkan. PRU makin hampir

rohingya bangla berkata...

mohon semua kakitangan awam setia bersama DS Najib walau apa terjadi. hidup BN. Jgn percaya sgt agenda pembangkang, mereka mahu lantik cina sebagai kakitangan awam. lihat bandar georgetown, penuh cina. hanya BN membela semua kakitangan awam.

zul karnain berkata...

Saya merayu kepada pihak cuepacs supaya serius membela nasib kakitangan awam.Ingatlah nasib kakitangan awam peringkat bawahan semakin tertekan walau pun ada kenaikan gaji tetapi tidak seimbang dengan kos sara hidup tambahan pula cukai gst ini banyak melibatkan kenaikan kos sara hidup.Andai nasib kakitangan awam peringkat bawahan dibela,kami berkeyakinan PA akan terus bersama dengan kerajaan.Sudah sampai masanya cuepacs serius dalam menjaga hal kebajikan kakitangan awam.

POK SU MAT TUOK NIPOH berkata...

bos tolong mintak hospital bayi satu...berat nanang doh ni dikelANTAN

POK SU MAT TUOK NIPOH berkata...

MINTAK CUTI BERSALIN 6 BULAN MACAM ACHEH BOS..BARU IBU2 DAPAT MENYUSUKAN ANAK2..ANAK2 CERDIK TONGGAK MASA DEPAN..

MATAHATI KU berkata...

Jika xdpt 2 bulan bonus mohon presiden cuepacs ltak jwtn....ade brani...ni mhn skadr lpas batuk dlm lif....pirahhhhh....apepn kakitagn gred N je yg terbela sjak dulu
...gref J...Rata2 pen jutra dll....hampeh ja tiap2 thn .

MATAHATI KU berkata...

Jika xdpt 2 bulan bonus mohon presiden cuepacs ltak jwtn....ade brani...ni mhn skadr lpas batuk dlm lif....pirahhhhh....apepn kakitagn gred N je yg terbela sjak dulu
...gref J...Rata2 pen jutra dll....hampeh ja tiap2 thn .

iman sam berkata...

quepacs minta potong sahaja gaji para menteri..mereka langsung tidak keluarkan duit poket malahan semua event2 dan majlis2 rasmi kerajaan tanggung sepenuhnya...lebih baik potong gaji mereka ini..dan naikkan gaji jentera bawahan..kerana jentera bawahan lah yang bertungkus lumus menaikkan taraf satu2 jabatan atau kementerian..bahkan..pekerja2 bawahan ini..orang atasan pun tidak kenal siapa dan tak tahu nama apa...gaji paras negara miskin..cubalah contohi negara miskin tetapi kerajaan mereka membayar gaji yg agak selesa utk kakitangan awam mereka...supaya..kakitangan awam mereka dapat memupuk sikap menabung!!dan paling penting matlamat kerajaan ialah..supaya penjawat awam ini diberi gaji selesa dan mampu menabung..ini tidak...lepas gaji aje..balance dalam akaun bank nampak sangat2 menyeramkan!!

annammalai berkata...

Kita harus bersyukur kerana masih ramai penjawat awam yang mampu mengumpul harta.... sampai RM114.5 juta... jd apa la sangat nk mintak naik gaji tu.... bwk2 derma la sama....

annammalai berkata...

Kita harus bersyukur kerana masih ramai penjawat awam yang mampu mengumpul harta.... sampai RM114.5 juta... jd apa la sangat nk mintak naik gaji tu.... bwk2 derma la sama....

Selimut Puteh berkata...

Cuepacs hanya bermimpi dalam jaga. Kerajaan x pandangpun pun tuntutan cuepacs di bawah kepimpinan sekarang. Jauh perbezaan di zaman siva dulu

Selimut Puteh berkata...

Cuepacs hanya bermimpi dalam jaga. Kerajaan x pandangpun pun tuntutan cuepacs di bawah kepimpinan sekarang. Jauh perbezaan di zaman siva dulu