SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

09 Mei 2008

CUEPACS TAK SETUJU TAMBAH CUTI BERSALIN

Petikan dar Akhbar Berita Harian

KUALA LUMPUR: Cuepacs tidak bersetuju dengan cadangan pemimpin lima negeri Pakatan Rakyat untuk menambah cuti bersalin bagi pekerja wanita sektor awam dan suami mereka. Presidennya, Omar Osman, berkata ahlinya tidak bersetuju dengan cadangan Kerajaan Selangor yang mahu membuka pejabat tujuh hari seminggu bagi memudahkan orang ramai berurusan dengan jabatan kerajaan negeri itu pada bila-bila masa. Beliau berkata, tambahan cuti bersalin sehingga 90 hari dan cuti tidak lebih 10 hari kepada suami boleh menimbulkan banyak implikasi, termasuk beban tugas kepada rakan sekerja dan daya produktiviti mereka.
“Sekiranya cadangan ini menjadi kenyataan, semuanya mahu bersalin pada masa depan dan ini dikhuatiri menimbulkan masalah. “Tambahan pula, bilangan kakitangan wanita sedia ada pada masa kini dalam pelbagai bidang ramai... jika ramai yang bersalin, beban tugas siapa yang mahu buat,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan lima negeri diperintah Pakatan Rakyat yang bersetuju mempertimbangkan cadangan menambah cuti bersalin bagi pekerja wanita sektor awam, selain menambah cuti kepada suami supaya dapat membantu menguruskan rumah tangga.

Tiada ulasan: