SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

02 Mei 2008

TUNTUTAN CUEPACS DIKETAHUI 10 MEI



Sedutan dari Utusan Malaysia
Oleh Haniza Hassan

DR. S. Subramaniam bersalaman dengan anggota sektor awam sempena Sambutan Hari Pekerja Peringkat kebangsaan di Johor Bahru, semalam.
JOHOR BAHRU 1 Mei - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mengumumkan keputusan mengenai enam tuntutan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) pada 10 Mei ini.
Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, keputusan itu akan diumumkan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).
"Semua itu akan diumumkan oleh Perdana Menteri nanti. Kalau tak dapat semua, saya harap sebahagian permintaan tersebut akan dipenuhi," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Sambutan Hari Pekerja anjuran CUEPACS, di sini hari ini.
Pada 17 April lalu, CUEPACS membuat enam tuntutan iaitu berkaitan kadar pencen, lanjutan umur persaraan dari 56 tahun kepada 60 tahun, pemansuhan peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), pemberian semula elaun kritikal, penambahan elaun perumahan dan pemberian honorarium RM2,000 kepada kakitangan awam.
Sementara itu, Presiden CUEPACS, Omar Osman yang turut hadir pada sambutan tersebut berkata, pihaknya akan menerima setiap keputusan kerajaan mengenai segala tuntutan tersebut.
"Ikut budi bicara kerajaan, kami percaya kerajaan akan menimbang perkara ini sebaik mungkin. Tetapi secara dasarnya, kerajaan telah menerima baik lima tuntutan yang diminta," katanya.
SukarOmar berkata, pihaknya telah dimaklumkan mengenai tuntutan pemberian honorarium RM2,000 tersebut agak sukar untuk dipenuhi kerana ia melibatkan jumlah peruntukan yang banyak.
Ditanya mengenai cadangan kerajaan Selangor untuk menarik balik cadangan mengenakan levi pekerja asing sebanyak RM10, Subramaniam berkata, segala keputusan adalah di bawah bidang kuasa kerajaan Persekutuan bukan kerajaan negeri.
"Kerajaan negeri tidak mempunyai hak untuk membuat pungutan levi berkenaan.
"Kalau mereka bercadang untuk menarik balik perkara itu, baguslah," jelasnya.

Tiada ulasan: