SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

28 Mei 2008

LANJUTAN USIA PERKHIDMATAN PERLU SYARAT TAMBAHAN

PESARA 2006
Kuala Lumpur

Keratan dari Akhbar Utusan Malaysia

TAHNIAH kepada pemimpin CUEPACS yang telah berjaya mendesak untuk lanjut usia persaraan dan sekali gus mereka juga mungkin akan melanjutkan perkhidmatan. Sebagai bekas kakitangan kerajaan dan menjadi orang biasa selepas bersara, saya berpendapat lanjutan umur persaraan merupakan satu pembaziran guna tenaga, kos dan masa.
Apakah desakan atau cadangan ini datang dari kakitangan bawahan, yang tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk diperguna dalam membuat apa-apa 'keputusan' pentadbiran?.
Selama lebih 30 tahun saya berkhidmat dalam pelbagai jabatan, kecemerlangan sebenar tidak dapat diperolehi walaupun adanya anugerah khidmat cemerlang. Apatah lagi setelah bersara dan memerlukan perkhidmatan dari sesebuah jabatan. Ada sahaja dalih kakitangan kerajaan yang kita berurusan untuk melambatkan urusan. Semasa saya berkhidmat, kerenah-kerenah orang bawahan tidak terkawal kerana pelbagai 'silap mata' digunakan.
Setiap tahun puluhan ribu lepasan sekolah, kolej dan IPT keluar dari pusat pengajian dan mereka ini berebut-berebut di pasaran pekerjaan sedangkan penawaran terhad terutama sektor awam. Dengan lanjutan usia persaraan ke 58 tahun, maka sekali gus mereka terpaksa menunggu dua tahun untuk mengisi mana-mana jawatan yang sepatutnya kosong.
Faktor kesihatan adalah yang paling perlu diambil kira dalam melanjutkan usia persaraan. Kita tidak mahu dengar dan lihat, apabila kita berurusan, seseorang kakitangan membuat kerja dengan 'lemah lembut,' kerana tidak sihat, selalu pergi klinik/hospital, tidak hadir kerja kerana dapat cuti sakit. Hilang dari meja untuk berehat kerana penyakit lelah, sakit lutut tak boleh berdiri lama atau sebagainya.
Paling malang sekali, ada pula nanti membuat alasan hantar cucu/suami/isteri ke klinik. Ini disebabkan dalam tempoh umur begini suami atau isteri perlu rawatan. Akibatnya kerja ditinggalkan terbengkalai dan seterusnya pelanggan yang menjadi mangsa.
Oleh itu dalam melanjutkan umur persaraan ini, saya ingin memberi pendapat supaya diadakan tempoh percubaan sebagaimana tempoh percubaan pelantikan pertama.
Pada umur 55 dan 56 kekerapan seseorang itu mengambil rawatan dan bilangan cuti sakit yang diperolehi hendaklah diambil kira. Jumlah tertentu hendaklah ditetapkan kecuali kecederaan akibat kemalangan atau bersalin dalam dua tahun itu. Jika melebihi daripada hadnya, tidak perlu dilanjut tempuh perkhidmatan.
Seterusnya dalam tempoh usia 57 dan 58 juga had mengambil rawatan dan cuti sakit diambil kira. Kita tak mahu urusan kerja ditinggalkan yang mana mendatangkan kesusahan kepada pelanggan. Anggaplah kerja ini sebagai amanah dan bukan dua tahun berbulan madu dalam menghabiskan sisa-sisa usia atau mengambil dan mempergunakan peluang merebut sesuatu oleh mereka yang ada kuasa.

Tiada ulasan: