SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 Disember 2008

PERATURAN TALI PINGGANG BELAKANG TAK SESUAI DILAKSANA

Berita Harian
7/12/2008


SEBAGAI pengguna jalan raya, saya menyokong penuh syor Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) dan Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) agar ditangguhkan pelaksanaan dasar pemakaian tali pinggang belakang. Saya lebih setuju sekiranya dasar itu tidak dikuatkuasakan kerana ia langsung tidak praktikal. Antara alasannya adalah: l Menyusahkan mereka yang mempunyai bilangan anak melebihi tiga orang. Tidak adil meninggalkan seorang anak di rumah manakala tiga lagi dapat bersama dalam kenderaan.
l Menyusahkan rakyat negara ini yang bukan semua mampu membeli kereta besar. Dasar yang cuba dilaksanakan ini seolah-olah mengajak semua orang membeli kereta lebih besar sesuai dengan keperluan keluarga sedangkan sebenarnya tidak setara dengan pendapatan. Kerajaan meminta rakyat berjimat bukan beli kereta baru. l Tidak perlu meniru dasar di negara lain seperti Singapura dan sebagainya yang mengamalkan dasar ini. Rakyat di negara berkenaan tidak digalakkan mempunyai ramai anak manakala kemampuan mereka lebih besar berbanding rakyat negara kita. Kita hanya perlu melaksanakan dasar mengikut kesesuaian keadaan di negara kita dan tidak perlu meniru dasar negara lain yang sesuai bagi mereka tetapi menyeksakan rakyat sendiri.
l Jika mengatakan penumpang belakang adalah punca berlaku kemalangan, itu tidak benar. Bukan mereka yang memegang stering, menekan pedal minyak atau menekan brek. Sebenarnya pemandu perlu diberi kesedaran dan perhatian lebih agar pemanduan menjadi lebih berhemah. Apabila penumpang belakang lengkap memakai tali pinggang dan pemandu tetap memandu laju tiada perbezaan. Kemalangan tetap berlaku. l Tanya ibu bapa, apakah yang dilakukan oleh anak kecil (berusia satu hingga lima tahun) lakukan ketika berada dalam kenderaan. Mereka tidak pernah duduk diam sepanjang perjalanan jauh dengan hanya memakai tali pinggang keledar. Amat sukar untuk mengawal mereka. Bagaimana jika anak tidur di belakang. Perlukah mereka tidur secara duduk dengan tali pinggang terpasang selama berjam-jam lamanya? Amat berisiko. Atau bagaimana jika mereka berbaring? Adakah kita akan disaman kerana anak kita tidur dan tidak memakai tali pinggang belakang? l Penumpang yang tidak memakai tali pinggang belakang akan disaman. Penumpang di belakang adalah kanak-kanak berusia setahun hingga lima tahun. Tidak logik mengeluarkan saman kepada budak kecil yang baru mengenali dunia. Jangan beri imej buruk kepada mereka. Mengajar hendaklah sesuatu yang menggembirakan bukan menakutkan.
Saranan saya, pemandu perlu diberi keutamaan agar mengubah gaya pemanduan dan jangan pula penumpang yang diberi tekanan. Berbuat kebaikan amat digalakkan tetapi biarlah kebaikan itu dapat menggembirakan semua orang.

PENGGUNA JALAN RAYA,
Putrajaya.

1 ulasan:

Unknown berkata...

saksikan animasi tali pinggang belakang disini
http://www.youtube.com/watch?v=4La9az6cQ1g