SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

03 Mac 2010

KESATUAN SEKERJA: PEKERJA DIPECAT BOLEH PEGANG JAWATAN

Bernama
02/03/2010 7:07pm





KUALA LUMPUR 2 Mac – Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) hari ini memutuskan pekerja yang telah dipecat boleh memegang jawatan pegawai dalam kesatuan sekerja.
Dalam kes yang dikemukakan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (NUBE) bagi mencabar surat daripada Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja (DGTU) mengenai kedudukan seorang daripada setiausaha agungnya, J. Solomon, Hakim Datuk Alizatul Khair Osman membenarkan permohonan NUBE bagi diisytiharkan anggotanya yang telah dipecat, dibuang atau diberhentikan kerja kekal dianggap sebagai anggota kesatuan.
Alizatul juga membenarkan rayuan kedua kesatuan itu dan 10 anggotanya bagi diisytiharkan Akta Kesatuan Sekerja 1959, dibaca bersama-sama dengan Akta Perhubungan Perusahaan 1967, tidak menghalang anggotanya yang telah dipecat, dibuang atau diberhentikan kerja daripada memegang jawatan sebagai anggota kesatuan.
Alizatul, yang memerintahkan kos ditanggung para plaintif, berkata, mahkamah tidak akan membuat keputusan terhadap rayuan ketiga kerana para plaintif telah menarik balik permohonan itu.
Dalam rayuan ketiga, kesatuan itu memohon diisytiharkan bahawa Solomon, yang dilantik setiausaha agung pada 7 Ogos, 2005, dan dilantik semua ke jawatan yang sama pada 26 Julai, 2008, telah dilantik secara sah dan mengikut undang-undang.
Berikutan keputusan hari ini, Solomon akan kekal sebagai Setiausaha Agung NUBE hingga 2011.
NUBE memfailkan saman pemula pada 20 Ogos, 2008 selepas menerima surat daripada DGTU. – Bernama

Tiada ulasan: