SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

17 September 2011

KOPSYA BANTU PENJAWAT AWAM

Utusan Malaysia
Oleh OOI CHOON JOO
pengarang@utusan.com.my
17/9/2011



PETALING JAYA 15 Sept. - Skim Koperasi Pembiayaan Syariah (Kopsya) dilihat mampu membantu penjawat awam membebaskan diri daripada belenggu hutang bank, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Katanya, peranan Kopsya adalah membantu penjawat awam yang tidak mampu membayar balik pinjaman bank.

"Kopsya akan mengambil alih pembayaran itu dengan bersyarat bagi mengelakkan mereka diisytiharkan muflis.

"Hanya penjawat awam yang merupakan ahli koperasi layak diberi bantuan menerusi skim Kopsya tersebut," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa) di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas kerjasama Angkasa dengan Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang memperkenalkan skim Kopsya bagi membantu penjawat awam membuat pinjaman dengan kadar faedah rendah dan membebaskan diri daripada belenggu hutang bank.

Kata Ismail Sabri, Angkasa memperuntukkan kira-kira RM5 juta hingga RM10 juta bagi tujuan pinjaman berkenaan yang bermula dalam masa terdekat.

Dalam majlis tersebut, beliau turut menyampaikan sumbangan zakat kepada empat Orang Asli dari Perkampungan Orang Asli Pos Betau, Kuala Lipis, Pahang yang menunaikan ibadah haji di Mekah

44 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa yang menarik sama saja.. lg la PA tak risau nak berhutang.. kenapa tak bagi diskaun 1% kepada PA tak kira mana2 bank. kenapa tunggu muflis baru nak bantu. kenapa tak tolong dari mula2 lagi pasti takda yg muflis.

Tanpa Nama berkata...

Kami mahu PENYELARASAN GAJI bukan peluang berhutang lagi!!! Jgn digula2 kan dgn skim berhutang ini, sebab kami pegang kepada hak kami supaya gaji DISELARASKAN!!!!

Tanpa Nama berkata...

meyusahkan rakyat

Tanpa Nama berkata...

sama saja.. keluar dr mulut harimau masuk ke mulut buaya.. Kami nak penyelarasan gaji!!!!

Tanpa Nama berkata...

"KOPSYA BANTU PENJAWAT AWAM" PATUT DIGANTI DENGAN "PENYELARASAN GAJI BANTU PENJAWAT AWAM"
Ini baru betul dan perlu untuk PA 1 Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Setuju 200%....KAMI MAU PENYELARASAN GAJI...KAMI MAU PENYELARASAN GAJI...KAMI MAU PENYELARASAN GAJI... KAMI MAU PENYELARASAN GAJI!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SELARAS GAJI!!! SELARAS GAJI!!!SELARAS GAJI!!!

Tanpa Nama berkata...

Lagi..lagi..HUTANG. Cuba kreatif sikit wahai CUEPACS. Mohon la supaya kadar faedah pinjaman kali pertama PA untuk rumah dan kenderaan diturunkan dr 4% - 2%! Pinjaman perumahan kali kedua diberi PENUH mengikut kelayakkan gaji... Bukan hanya baki yg ditolak dr pinjaman pertama!

Barulah merasa sikit PA ni nak kumpul harta... Bukan kerajaan rugi pun, malah dpt galakkan pertumbuhan ekonomi negara dlm sektor pembinaan dan hartanah!

Penyelarasan gaji juga WAJIB sebab gaji sekarang amat TIDAK RELEVAN!!!

Salleh bin Man berkata...

bodo la PA yg percaya hasutan pembangkang ni, patutnya bersyukurlah kita semua bahagia dibawah rahmat pemimpin UMNO dan BN yang nyata amat membela rakyat.

KOPSYA amat wajar, saya mewakili semua N17 berjanji akan mengundi BN sebagai membalas jasa menubuhkan KPSYA yang amat menguntungkan PA semua

herannnnnnnnnnnnnnn berkata...

PERLU TANYA?

TADI BUKAK LAMAN www.spa.gov.my - maklumat jawatan

PASAL JURUTEKNIK & PENOLONG PENGAWAI:

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17

Syarat Lantikan:

Sijil Perancang Bandar dan Wilayah dari Politeknik-politeknik atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17

KALAU PENOLONG PENGAWAI TANAH Gred NT27

Syarat Lantikan :

Sijil dalam bidang kejuruteraan (ukur tanah atau perancang bandar dan wilayah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27

SIJIL politeknik yang sama tapi 1 jawatan dapat 17 dan 1 lagi penolong pengawai 27, rugi la..elaun perkhidmatan awam 17 dengan 27 kan berbeza..

elaun lain lagi ..dan ada 2 jawatan guna sijil politeknik leh dapat gred 27 iaitu E27 dengan E27(www.spa.gov.my)

..sijil politeknik yang lain tak dapat 27 ker?bukan ke sijil politeknik dibawah kementerian pengajian tinggi.

mana adil..sijil sama gred berbeza.

cuba bgtau?
klik www.spa.gov.my - maklumat jawatan - NT27,C27 dan E27.

INI TIDAK ADIL

Tanpa Nama berkata...

yang ko ni x abis2 cite tntng j17 ngan j27 ni knp...suka ati spa la nak letak skim tu gred berapa....kalau nak sngt 27 gi la amik degree.ni x,semua ko nak bercerita apsal

Tanpa Nama berkata...

wahai dato presiden,kami mahu pelarasan gaji,bukannya skim bodoh ni...nak susahkan PA adalah..mana pelaras gaji..dah nak balanjawan dah ni..apa pun tak de..asyik2 polis jg dapat...tunggu je lah PRU 13 nanti..

dah tiada rezeki 'heraannnn' berkata...

"Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

yang ko ni x abis2 cite tntng j17 ngan j27 ni knp...suka ati spa la nak letak skim tu gred berapa....kalau nak sngt 27 gi la amik degree.ni x,semua ko nak bercerita apsal"

Isnin, September 19, 2011 10:14:00 AM""

- betol apa kau cakap, kenapa masa interview atau masa dapat jawatan tak komplen terus. paling senang letak jawatan terus sebagai tanda protes. kalau 'memekak' kat komen blog nih mana diorang nak layan. dah kalau rezeki korang macam tu, nak wat camna.

Tanpa Nama berkata...

agaknyer klau kau kat tempat juruteknik maybe ko pun melalak sama kot

Tanpa Nama berkata...

tp mslh nye encik ni semua ruang tajuk berita semua dia nak komplen tntng j17 dia.cube kite bercerita mengikut tajuk yang disediakan....x salah meluahkan tapi bertempatla.da itu jwtn yg dia pohon dulu,kenela terimakan.banyak lg permintaan yg boleh kite suarakan demi kepentingan bersama,jgn hanya tertumpu pada satu gred sahaja kan.

Tanpa Nama berkata...

Ntah.setakat sijil yg lebih skit dari spm je pon nak melalak!!!awat masa blaja x ambik dip kat poli?dip poli pon kira senang je dari dip universiti.bebudak c27 tu kebanyakan bdk stp ke atas.subjek dieaorg core.physic n math power.dip plak kebanyakan cemerlang dr spm.ko apa ade?

Tanpa Nama berkata...

saya benci j17 macam kamu yang x pernah bersyukur!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Hanya naik gaji saja dpt bantu PA yg lain tu kemudian kira....kalau wang tak cukup nak buat apa2 pun tergendala.

Tanpa Nama berkata...

" KAMI BENCI RASUAH "
" KAMI BENCI DADAH "
" KAMI BENCI BARISAN NASIONAL"
" KAMI BENCI NAJIB"
" KAMI BENCI ROSMAH "

HAPUSKAN MEREKA SEMUA INI BARU AMAN DUNIA

Tanpa Nama berkata...

Elaun rumah Polis RM350 tapi kita PA lain hanya RM180...Adilkah??? Jiran sebelah rumah saya polis suami isteri dah dpt RM700 sebulan cukup utk bayar ansuran bulanan rumah tapi saya dan isteri bergabung hanya RM360 sebulan...perlu cari lagi RM340 utk bayaran ansuran bulanan rumah...Polis dan Kerani adalh Penjawat Awam, kenapa perbezaan begitu jauh dari aspek elaun rumah???Kenapa???
Nak tahu???..Sebab Kerajaan BN berat sebelah dan tak pandai urus selia hal2 PA 1 Malaysia dengan adil...Tiada KEADILAN dlm pemerintahan Barisan Nasional!!!
Inilah bukti yg tak dapat disangkal lagi...
Tepuk dada tanya minda sebelum mengundi...UNDI SIAPA YG PATUT LAH KAWAN2 SEKALIAN...PARTI YG ADIL DAN SAKSAMA YG KITA PERLU PILIH TAPI BUKAN BARISAN NASIONAL(BN)..???

Tanpa Nama berkata...

Kalau BN tak adil...nk harapkan PKR Al-Juburi? Atau DAP aka Komunis dan jugak PAS Mat Sabun talibarut komunis??? Sudah laa...jgn dok berangan kalau tukar kjaan nasib PA nk berubah!

Selama ni yg byk komplen PA adalah puak2 celaka DAP... Maruah PA slalunya dipijak sesuka hati. Melabelkan PA ni mcm2..mkn gaji buta, tak reti buat kerja etc. Sebab apa? Sebab ramai PA bumiputera... Jd oleh kerana tak puad hati dgn Dasar DEB kjaan BN, maka mcm2 dituduhnya PA. Anjing semacam ni ko org nk harapkan bela nasib PA?

Jgn jd bodoh...baru dgr guruh di langit, air dlm tempayan dicurahkan. Bangsat2 ni semua laa paling racist. Jgn terperanjat kalau Anjing2 DAP perintah...syarat utama kelayakkan adalah 'fasih bahasa mandarin/kantonis!!! Itu jam baru terasa diri mcm pendatang tanpa izin...Kalau BN tak adil...nk harapkan PKR Al-Juburi? Atau DAP aka Komunis dan jugak PAS Mat Sabun talibarut komunis??? Sudah laa...jgn dok berangan kalau tukar kjaan nasib PA nk berubah!

Selama ni yg byk komplen PA adalah puak2 celaka DAP... Maruah PA slalunya dipijak sesuka hati. Melabelkan PA ni mcm2..mkn gaji buta, tak reti buat kerja etc. Sebab apa? Sebab ramai PA bumiputera... Jd oleh kerana tak puad hati dgn Dasar DEB kjaan BN, maka mcm2 dituduhnya PA. Anjing semacam ni ko org nk harapkan bela nasib PA?

Jgn jd bodoh...baru dgr guruh di langit, air dlm tempayan dicurahkan. Bangsat2 ni semua laa paling racist. Jgn terperanjat kalau Anjing2 DAP perintah...syarat utama kelayakkan adalah 'fasih bahasa mandarin/kantonis!!! Itu jam baru terasa diri mcm pendatang tanpa izin...

Tanpa Nama berkata...

Datuk Omar.
Nak tanya sikit....selesa tak ofis baru yg telah diubahsuai? Karpet tebal tak? Kerusi selesa tak? Aircon sejuk tak? Boleh saya datang melawat? Saya harap Datuk enjoy la puas2 di ofis baru ni, enjoy sebelum kami ahli2 terajang Datuk ke luar CEUPACS tak lama lagi. Pemimpin pentingkan perut sendiri!

Tanpa Nama berkata...

Datuk kalau pemimpin hebat patut tolak offer kerajaan untuk renovate pejabat. Katakan tidak: Beritahu mereka saya mahu sesuatu yg berfaedah untuk majoriti PA. Pejabat indah bukan perjuangan saya.
Baru kita respek giler kat Datuk...

Tanpa Nama berkata...

Biaq pi laa kat Datuk. Dah trend pemimpin skang semua kena hebat. TG Nik Aziz pun naik E Class tak main laa Perdana V6. Guan Eng tu...mula2 saja naik flight 'kelas ekonomi' skang ni naik 1st class!!!! hahaha

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju puak2 ni mmg racist! Tak percaya ko org tanya pekerja2 sektor swasta; fresh grad yg masuk keja institusi perbankan gaji fresh grad bumiputera mmg lebih rendah dari fresh grad sepupu puak Komunis!Bila dah confirmed - mmg lagi jauh laa tingginya gaji si mata sepet tu!

Peon tua berkata...

Bajet 2012 dah hampir, ada sesapa yang tau gaji mau naik 20 - 30 persen ker atawa bonus 4 lima bulan ker?? senyap saja nih wahai PA semoa atawa dapat telur ayam je!

Tanpa Nama berkata...

Gaji naik 15% dah lama dengar... begitu juga elaun perumahan. Ntah bila tak tau laa

Tanpa Nama berkata...

Selaraskan gaji dan elaun !!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

woi gampang.....semua nak politik...yang menang tu teruskan tadbir negara...yang kalah nt cuba lagi....ni ari2 politik.....hampeh tol.....bab gaji tak sentuh pun....askar pun nak naik gaji gak

Tanpa Nama berkata...

Selaras gaji bantu PA 1 Malaysia...kalau tidak Datuk Omar dan PM bye2 aje le..

Tanpa Nama berkata...

kopsya nak tolong PA kea..atau nak untung berniaga.. blah la lu..beb.. lu jgn kencing 1.5 juta PA.. budak boleh la lu klentong.. ini PA ada ijazah dan master.. tak kasi PA berhutang naikan gaji dan pangkat PA.. PA ada ijazah dan master.. masih tak dpt kenaikan dan jawatan baru sama juga PA dah berbelas tahun berkhidmat dan KUP tak selesai-selesai lagi.. nampak benar spa,jpa dan kerajaan tak prihatin nasib 1.5 juat PA.. beb bile agaknye PRU-13.. just look n see.. anda mampu mengubahnya..!!

manaf Jeli berkata...

sepatutnya pemimpin pembangkang meniru cara pemimpin Umno dan BN yang selalu mengamalkan perbelanjaan berhemah dalam mengendalikan majlis dan melakukan perjalanan.

Hanya pemimpin Umno yang benar2 mengamalkan sunnah dalam kehidupan, dan sentiasa prihatin nasib penjawat awam.

Para PA sekelian, usahlah undi pembangkang, perjuangan mereka semuanya berteraskan kebatilan dan kesesatan, percayalah BN yang sentiasa memberi subsidi dan bantuan kepada kita.

mari para penjawat awam kita ramai2 menzahirkan sokongan pada pemimpin Umno kita yang tercinta dengan menggantung gambar2 mereka di mana2 terutama di rumah ibadat dan pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin politik hari ni - nak gelaran datuk, tan sri, perlu ada kereta merc., naik kapal 1st class, cakap spt VIP - boleh settle semua problems rakyat, etc.

pemimpin cuepacs hari ni -- nak gelaran datuk jugak, karpet tebal di ofis, naik kapal 1st class seat, cakap mesti spt orang poltik, terbang sana = terbang sini, rasmi sana =rasmi sini,etc

inilah transformasi ....

PAK DIN berkata...

BAGI MELINGKUP LAGI ADA LA....TU DAH MENGGALAKKAN LAGI PENJAWAT AWAM MENAMBAHKAN HUTANG....ALAMAT SAMPAI KE PENCEN LA DOK BERHUTANG....

MANA DIA KATA NAK SELARAS GAJI PENJAWAT AWAM!!!! MANA DIA!!! PAK OMAR DAH TAK DAK MODAL NAK PUJUK HATI PENJAWAT AWAM...

Tanpa Nama berkata...

BILA DAPAT DATUK LAGI KANTOI CUEPACS ... OMAR .. OMAR.

KAMU PENJAWAT AWAM DAH KENA JUAL OLEH PRESDEN KAMU.

TAK PERCAYA CAKAP AKU ? CUBA KAMU LIHAT APA YANG BERLAKU SEKARANG ....

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa lebih 90% PA mengharapkan penyelarasan gaji! Kalau takde dalam bajet 2012...alamat bungkus laa BN dan Najib!

Harap Najib sahut permintaan PA ini demi masa depan BN... sekurang-kurangnya 30% untuk kump sokongan, 20% profesional!!!

Tanpa Nama berkata...

" KAMI BENCI RASUAH "
" KAMI BENCI DADAH "
" KAMI BENCI DAP PAS PKR"
" KAMI BENCI ANuGay"
" KAMI BENCI Mat Sabu Komunis Phone Sex "
" KAMI BENCI Kit Siang Komunis "
" KAMI BENCI Mat Sabu Phone Sex "
" KAMI BENCI Karpal Karam Singh Harus Bertobat "

HAPUSKAN MEREKA SEMUA INI BARU AMAN DUNIA

Tanpa Nama berkata...

benar, cuma UMNO sahaja yang amalkan Islam sebenar. 99% ustaz dan ulama bersama UMNO, tuduhan rasuah nyata palsu. Cma org pembangkang sahaja rasuah. Pemimpin UMNO semuanya hidup sederhana dan zuhud. Mereka amat faham penderitaan PA yg disebabkan Anwar.

Tanpa Nama berkata...

baik kamu tinggal dalam gua / hutan baru kamu rasa aman

Penasihat Ekonomi berkata...

aku cadangkan kita buat satu blog kat Facebook...."1 Juta Penjawat Awam menolak KOPSYA...Tetapi Inginkan Penyelarasan Gaji...ADIL & TELUS"...Pastu Klik LIKE...tanda kita menyokong.

Tanpa Nama berkata...

SOKONG SARANAN DI ATAS.

DAN KITA TUBUHKAN KOPERASI PERDANA PENJAWAT AWAM MALAYSIA. SELURUH PENJAWAT AWAM TAK KIRA PANGKAT JOINT KOERASI. DAN KITA KEMBANGKAN PERNIAGAAN SEHINGGA PERINGKAT ANTARABANGSA, TANAM MODAL DI SYARIKAT2 MULTINASIONAL

SELEPAS ITU KITA TAK HIRAU SANGAT KALAU KERAJAAN BERKIRA DALAM GAJI DAN BONUS KAKITANGAN AWAM!!!

BY ANTI-KAPITALIS

Tanpa Nama berkata...

kalau setakat nak buat kopsya tu tapi gaji macam tu jugak.... x payah la. semua jabatan yang bergaji besar naik lagi.... yang berjawatan rendah pergi jahanam la. yang dah naik gaji tinggi bila ada pelarasan ikut naik jugak... jurang semakin hari semakin jauh. bukan nak bela orang yang berpendapatan rendah...... tengok la nanti..... kita yang erjawatan rendah ni mungkin dapat itu ini dalam sepuluh tahun sekali.... tapi yang tinggi mungkin setahun ke dua tahun akan menikmati macam2 kenaikan..... kitaorang dah x de pilihan lagi naik ke x naik ke siap la lepas ni.... alang2 menyeluk pekasam biar sampai jadi asam............sunami kedua bertambah buruk........ tengok la pembentangan bajet kali ni sape yang sakit hati.....yang pasti yang dah kaya akan terus tersenyum......

abdhalimz berkata...

Apa nam koperasinya tuan?

Tanpa Nama berkata...

Diharap Kopsya HANYA UNTUK PA SAHAJA...buatla ambik upah potongan caj 1% dari keseluruhan pinjaman...tiada faedah tahunan dikenakan atau 1% faedah setahun...CONTOH(iya ke?) Pinjaman Bank Rakyat saya 165,000(5.4%setahun) ansuran RM 1470 selama 20 tahun (baki18 tahun)..PINJAM Kopsya 170,000 tolak1%-2%...ansuran 15TAHUN dalam RM900 sebulan....TAHNIAH pada KOPSYA kalau buat macam ni kat SAYA,TERIMA KASIH!Dah jimat balik RM500 lebih .Saya tak perlu lagi PELARASAN GAJI...Ini dah kira LARAS DAN STABIL BALIK GAJI SAYA....(Boleh tambah POTONG RM100-120 untuk SETEL PTPTN terus)---AMACAM????