SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

06 September 2011

JPA TURUN PADANG SIASAT KES BALU TIDAK TERIMA PENCEN

Bernama
6/9/2011



KUALA LUMPUR, 6 Sept (Bernama) -- Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan turun padang bagi menyiasat dakwaan seorang balu anggota polis yang pernah berkhidmat di Balai Polis Bukit Kepong bahawa beliau tidak pernah menerima pencen semenjak kematian suaminya pada tahun 1962.

Pengarah Bahagian Pasca Perkhidmatan, JPA Datuk Yeow Chin Keong berkata beliau sendiri akan menemui balu tersebut, Sharifah Aminah Syed Ali, 83, di kediamannya di Alor Setar bagi mendapatkan lebih lanjut tentang perkara berkenaan.

"Saya akan berada di Alor Star pada jam 3 petang ini dan akan berjumpa sendiri dengan balu tersebut di rumahnya bagi mendapatkan kedudukan sebenar berhubung perkara itu," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Selasa.

Yeow berkata kemungkinan wujud salah faham berkenaan undang-undang pencen yang diberikan kepada balu tersebut berhubung pindaan undang-undang pencen yang dilakukan pada tahun 70-an sehingga 2002.

"Sebelum tahun 70-an sekiranya berlaku kematian ke atas penjawat awam ketika dalam perkhidmatan sememangnya tiada pencen yang diberikan kepada balu.

"Namun pada tahun 80-an, kerajaan sudah mula bagi pencen terbitan kepada balu-balu terlibat, namun sekiranya mereka berkahwin lain secara automatik mereka tidak akan mendapat pencen tersebut," katanya.

Yew berkata pada tahun 2002 kerajaan dengan murah hati telah memberikan pencen tersebut kepada semua balu penjawat awam tidak kira sama ada mereka berkahwin lain atau tidak.

"Ada kemungkinan balu tersebut tidak tahu mengenai undang-undang pencen seperti bila masa beliau layak terima dan bila masa tidak layak," katanya.

Semalam Bernama menyiarkan laporan mengenai seorang warga emas Sharifah Aminah, balu kepada seorang anggota polis Syed Omar Syed Yasin yang mendakwa tidak pernah menerima pencen suaminya sejak kematian suaminya itu kira-kira 50 tahun lepas.

Aminah yang kini semakin uzur dan mengalamai masalah kesihatan berharap supaya dipertimbangkan permohonan untuk mendapatkan imbuhan tersebut kerana sejak kematian suaminya itu dia hanya pernah menerima duit sagu hati sebanyak RM1,800 sahaja.

26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagus sgtkn ada pembangkang.atleast yg tak terbela selama ni akan dibela.bila timbul sesuatu isu yg dibangkit kn oleh pembangkang br la terhegeh hegeh nk siasat.padahal sepatutnya dr dulu dah dpt pencen.

Tanpa Nama berkata...

ape cite nie JPA..nampak sgt tak prihatin masaalah PA.. 50 tahun beb bukan sikit masa tue.. malulah beb.. sebegitu punya ramai pegawai dari pegawai atasan hingga pegawai bawahan boleh tak perasaan..ape da..kementerian mane nie beb..

Tanpa Nama berkata...

NASIB BAIK ADA MAT SABU.......X MERASALA PENCEN LAKI KO.....NI X....BUKA MATA DAN BUKA MINDA SKIT GAK......

Tanpa Nama berkata...

tu la perlu ada pembangkang yg kuat, klu x kuat tak dengar dia ha.....

Tanpa Nama berkata...

BILA PEMBANGKANG KUAT SANGAT .. dia pula memerentah . lepas tuuu asyik dok bangkang aje ... buat keja lain tak tahu ????!!!!
kang nama dia kaki bangkang ... siapa nak buat keja? lingkup negara ku!

Tanpa Nama berkata...

"Sebelum tahun 70-an sekiranya berlaku kematian ke atas penjawat awam ketika dalam perkhidmatan sememangnya tiada pencen yang diberikan kepada balu.

sebelum melatah, baca dulu kenyataan di atas. Jangan main sembur je dan memalukan diri sendiri.

UMNO Bukit Kepung berkata...

nasib baik ada UMNO, ada umno ada pencen!
takde UMNO, pendek kata hari-hari makan ubi kayu.
Hidup UMNO! Hidup ku kerana UMNO! Matiku pun kerana UMNO!
UMNO bela kita masuk syurga!!

Tanpa Nama berkata...

BETUL TU! SEJAK AKU SOKONG UMNO LAH! DAPAT PROJEK JUTA-JUTA! DAH LUPA MAKAN UBI KAYU! HARI-HARI MAKAN AYAM! HARI-HARI MAKAN DAGING!
TINGGAL BANGLOW ATAS BUKIT BEST!
KALAU AKU SOKONG PKR, PENDEK KATA DALAM JAIL LAH AKU KERANA RASUAH!! HUSSHHH.. TIDAKKKKKKKKKK

Tanpa Nama berkata...

Aik?kata berkorban utk negara?x kan la x dpt pencen?ke sebab masa sebelum merdeka tuan yg memerintah tu bkn umngok?british.sepatutnye pejuang wajib dpt pencen!!!kpd waris anda saman je.x pon suruh jpa byr pencen tu blk selama 50thn x dpt.x kira la akta pencen seblm thn ke atau selepas thn.

Tanpa Nama berkata...

KPD UMNO BUKIT KEPONG....

Nanti Ko nak mampos pun mengucap UMNONgok KE ?

megat sanusi berkata...

kita wajar bersyukur sebab British mengharamkan semua parti lain dan hanya membenarkan UMNO yg pro British kekal. Ini kerana British dan Yang Mulia Baginda Queen juga mengetahui hanya UMNO yang benar2 menegakkan Islam dari dulu. Sepatutnya sekarang ni juga perlu diharamkan lain2 parti dan membenarkan UMNO sahaja wujud. Dengan itu,, semua PA akan sokong UMNO dan demokrasi sebenar akan wujud.

Polis bukit kepong walau mereka lafazkan taat setia pada penjajah dan Queen, mereka tetap wira. Hanya mereka yang x sokong UMNO seperti mat indera dan ulama pas adalag peualang negara

Tanpa Nama berkata...

megat sanusi kau nie buta undang-undang..aku rasa kau nie..mangkuk-hayun..ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

UMNOK dulu, kini dan selamanya berkiblatkan British. Beratus tahun dijajah, hasil negara dipunggah masih sayang dgn british. Kesian, sebab terlampau bodoh

Tanpa Nama berkata...

British tak pernah jajah Malaysia, jadi tak perlu sambut hari merdeka dan kibar bendera lagi. Selama ni BN tipu kita.

Tanpa Nama berkata...

Hang ni bodoh ka bahlol! Merdeka tu dituntut sebab kita nk perintah negara kita sendiri, ikut cara kita sendiri! Jgn jadi baghal mcm pemimpin PAS bongok tu. Dh kata komunis hero, buat2 lupa...tak ingat pulak! Mcm celaka!!! Bodoh mcm tu pun dok sokong PAS lg? Hahahaha buta perut!

Tanpa Nama berkata...

Sedih tgk pemimpin Pas kononnya Islam tp BODOH! Memalukan org Islam. Tapi masih ada penyokong yang kononnya sokong parti Islam, tapi hakikatnya jadi ANJING pada DAP aka KOMUNIS! Selagi pemimpin Pas celaka laknat bersekongkol dengan DAP haram jadah...jgn harap nk perintah bumi Malaysia. Ketua pemimpin Al-Juburi tu sanggup jual bangsa dan negara demi cita2 jd PM...

Tanpa Nama berkata...

Hahaha...dah 99.99% terbukti kaki maksiat! Sebab tu Allah SWT tak bagi jd PM... Sesungguhnya Allah SWT Maha mengetahui apa yg baik apa yg buruk! Tobat laa wahai penyokong2 PKR khususnya Anwar Al- Juburi. Kawan dgn Kafir DAP yg terang2 menolak Islam, skarang pemimpin sendiri yg ditimpa mcm2 bala. Sanggup ubah dasar parti semata2 nak raih sokongan Kafir Komunis. Insaflah...

Tanpa Nama berkata...

klu stakat belajar sejarah ting 5 xyah nak ckp besar mcm tau sejarah negara la bro..

sejarah negara kita ni ditulis dr sudut org inggeris..smua org yg tentang inggeris di anggap pengganas..
penulis sejarah mlysia pun kena kencing ngan org putih..smua tulis dr sudut org putih..

mat sabu xde cakp pun dlm ceramah dia yg komunis tu wira..
yg dia ckp mat indera tu pejuang kemerdekaan..menentang inggeris untuk kemerdekaan..kesilapan mat indera kerana berjuang dr dalam hutan..editor suratkabar yg putarbelitkan apa dia ckp..

sapa pejuang kemerdekaan sebenar?UMNGOK?Bukan..

pejuang kemerdekaan sebenar tokoh2 mcm tong janggut, dato bahaman, mat kilau, mat indera, burhanudn helmi n ramai lg..mereka ni lah pejuang awal kemerdekaan..
mereka nilah yg berjuang ke titisan darah menentang inggeris..

nilai sejarah dr sudut yg pelbagai..sejarah singapura xde satu sebut yg singapura penah masuk & merdeka sbb malaysia..

Tanpa Nama berkata...

klu dok baca utusan meloya, berita hairan, tgk tv3 n rtm mcm tu la ..dok putar belitkan kan cerita..

skrg ni dunia it..xpayh nak bg liputan sebelah pihak..

klu berani tunjjukan clip ceramah mat sabu setiap 30minit kat tv..
biar semua rakyat dengar sendiri apa yg mat sabu cakap..biar rkyat sendiri yg nilai apa yg mat sabu cakp..

x pyh nak tunjjukan gmbar muka mat sabu..pastu bagi ulasan..
ni kejje org xde kote,,pengecut..

yg pi buat lapuran plis tu pun ngok jgk..lps buat lapuran amik gambar..tersengih masuk paper n tv..nak cri publisiti murahan..

Tanpa Nama berkata...

kami sokong 100% kenyataan di atas.. dia org bukan setakat buta sejarah tetapi lagi dahsyat buat kayu..ha..!!ha..!!

tipah berkata...

kami org UMNO tetap sokong penjajahan British kerana kami sama2 menegakkan Islam yg syumul

Tanpa Nama berkata...

apahal lak jpa nak kalut pasai pencen polis British tu lak??penjawat awam kerajaan malaysia ka dia tu??

Tanpa Nama berkata...

Habis hang blajar sejarah kat Chin Peng atau parti PAP Singapura? Hahaha mmg terbukti prnyokong2 pembangkang semua jenih tolol! Msg2 yv sokong pembangkang sebab kecewa tak dpt habuan dr Kjaan BN. Minta ok kerja kjaan xdpt, sokong pembangkang. Minta projek xdpt sokong pembangkang. Tu laa jenih spesis yg byk sokong pembangkang. Sanggup gadai maruah bangsa dan lelong agama Islam demi untuk jatuhkan kerajaan! Padahal tak tahu diri sendiri tu diperbodohkan org lain! Ada yg sanggup baring atas jln raya sbb tak puas hati isu kjaan Perak hari.tu. Pakai serban, jubah... pastu mcm org tadak iman berbaring, buat rusuhan sebijik mcm BINATANG!

Tanpa Nama berkata...

Setuju... Puak2 ni semua tahu bangkang saja. Semua yg kjaan buat tak betul. Tp sampai ke hari ni belum ada pun satu cadangan atau alternatif yg timbul dari kepala otak diaorg ttg isu2 yg dibangkang. Suruh jaga negeri sendiri bila tak maju nak salahkan kjaan pusat. Buat pula isu itu isu ini...Buat salah tak mau mengaku.

Semdiri jatuh motor tapi fitnah kata polis langgar...mcm ni punya terang2 munafik boleh lg dok tonjol imej Islam? Yg penyokong bahlul pun setuju saja... Si pelaku seks sonsgsang dan kaki betina pun dok dpt sokongan tak abih2!

Tanpa Nama berkata...

depa kat JPA bila jadi mcm baru nak terhegeh-hegeh nak siasat....nak jugak aku serahkan isu bapa aku kat pembangkang....6 tahun kerja kat PBT di sarawak sebagai pekerja bergaji hari....24 tahun 6 bulan bekerja sebagai pekerja bergaji bulan....kurang 6 bulan je...tak dapat pencen minimum RM720....dah merayu 2 kali minta JPA kira sekali perkhidmatan bergaji hari selama 6 tahun....depa reject.....

herannnnnnnnnnnnnnn berkata...

PERLU TANYA?

TADI BUKAK LAMAN www.spa.gov.my - maklumat jawatan

PASAL JURUTEKNIK & PENOLONG PENGAWAI:

JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA Gred J17

Syarat Lantikan:

Sijil Perancang Bandar dan Wilayah dari Politeknik-politeknik atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17

KALAU PENOLONG PENGAWAI TANAH Gred NT27

Syarat Lantikan :

Sijil dalam bidang kejuruteraan (ukur tanah atau perancang bandar dan wilayah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27

SIJIL politeknik yang sama tapi 1 jawatan dapat 17 dan 1 lagi penolong pengawai 27, rugi la..elaun perkhidmatan awam 17 dengan 27 kan berbeza..elaun lain lagi ..dan ada 2 jawatan guna sijil politeknik leh dapat gred 27..sijil politeknik yang lain tak dapat 27 ker?bukan ke sijil politeknik dibawah kementerian pengajian tinggi.

cuba bgtau?
klik www.spa.gov.my - maklumat jawatan - NT27,C27 dan E27.

INI TIDAK ADIL