SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

25 September 2012

Belanjawan 2013, apa yang kita harapkan?

Malaysia Insider
September 25, 2012
25 SEPT — 28 September ini, perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak akan membentangkan Belanjawan 2013 atau dalam bahasa sekarang, Bajet 2013.Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan menambah Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) kepada penjawat awam dalam belanjawan yang akan dibentangkan di Parlimen 28 September ini.
Setiausaha Agungnya Lok Yim Pheng berkata ini perlu kerana kos perumahan kini khususnya di bandar raya amat tinggi.“Di kawasan bandar raya apabila wujudnya projek perumahan baharu, timbul masalah di mana orang yang berkemampuan sahaja yang dapat membeli rumah,” katanya dalam satu kenyataan.Perumahan adalah diantara masalah besar masyarakat bandar hari ini.
Harga terlalu mahal dan tidak ramai yang mampu.Harga perumahan dikawasan pinggir bandar juga turut meningkat dengan mendadak, terutamanya dikawasan-kawasan yang mempunyai kemudahan pengangkutan awam.

Kemungkinan besar tuntutan Cuepacs akan ditunaikan kerana maklumlah, penjawat awam bank undi tersebsar bagi Barisan Nasional (BN).Akan tetapi bagaimana pula dengan pekerja swasta?
Apakah akan terus dianak tirikan dalam bajet kali ini sepertimana bajet-bajet tahun sebelumnya?
Pendapatan mudah kerajaan dalam setiap kali pembentangan bajet adalah kenaikkan cukai bagi produk-produk tembakau dan alkohol.Tidak siapa akan berani membantah kerana ianya adalah satu tindakan yang “politically incorrect.”Tetapi kerajaan jangan pula terlupa, sebarang peningkatan cukai tembakau dan alkohol akan menyebabkan aktiviti penyeludupan turut meningkat sama.

Dengan lambakkan produk-produk tembakau dan alkohol yang diseludup, pendapatan kerajaan daripada cukai produk tembakau dan alkohol yang dinaikkan itu tadi akan semakin berkurangan oleh kerana kerajaan tidak mendapat sesen pun hasil daripada aktiviti penyeludupan.Yang dijangkakan akan turun adalah harga kereta.Ini adalah kerana Pakatan Rakyat (PR) agresif berkempen mereka mahu menurunkan harga kereta jika mereka dapat menawan Putrajaya.
Tidak ada siapa baik dalam BN mahupun PR membincangkan tentang harga motosikal berkuasa besar yang mahal.

Mungkin kedua-dua BN dan PR tidak mengetahui majoriti pengguna motorsikal yang terlibat dalam kemalangan maut adalah mereka-mereka yang menggunakan motorsikal berkuasa 150cc kebawah.Saya tidak mempunyai statistik tentang ini akan tetapi saya diberitahu oleh sumber dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).Mengapa tidak BN atau PR kaji tentang ini?Saya amat berharap juga agar dalam bajet kali ini, belanja untuk pendidikan dan kesihatan akan melebihi belanja untuk membeli senjata.
Biarlah Malaysia tidak kuat dari segi ketenteraan akan tetapi melahirkan lebih ramai golongan bijak pandai.Bantulah industri penerbitan buku tempatan dan juga meningkatkan perbelanjaan untuk menterjemahkan buku-buku yang baik dari luar negara.Bukan sahaja buku-buku sains tetapi juga buku falsafah.Wang perbelanjaan untuk ini boleh didapati daripada mengurangkan upcara makan-makan kerajaan yang sebenarnya “membunuh” secara senyap.Makanan-makanan yang “tidak sihat” yang seringkali dihidangkan dalam mesyuarat atau program-program kerajaan inilah yang menyebabkan ramai berpenyakit kencing manis, sakit jantung, darah tinggi dan banyak lagi punca-punca kematian rakyat Malaysia.Kerajaan harus tunjukkan yang mereka bijak berbelanja.
Barulah rakyat akan mengikut.
Jangan jadi seperti ketam yang mahu mengajar anaknya berjalan lurus.

98 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BONUSSSSSSSSSS 2 bulan, Yahooooooo

Odin@Odit berkata...

Ese harapkan pagar.

Tanpa Nama berkata...

tidak mengharap........

Tanpa Nama berkata...

Ala...cam biasa dapat 1/2 bulan je kot. Jangan harap sangat sebab nanti mudah kecewa. Tapi kalau dapat syukur alhamdulillah.

Tanpa Nama berkata...

aku nak kad diskaun macam budak2 siswa dapat..

Tanpa Nama berkata...

berserah pada Qada' & Qadar...

Tanpa Nama berkata...

TIADA HARAPAN PADA BN..SEMUA PALSU JE

Tanpa Nama berkata...

1. aku nak umur mohon jwtn dinaikan had kpd 56/58 kpd PA yg telah bekerja.
2. Insentif kpd PA kump. sokongan yg ada memilikki kelayakan yg lebih tinggi diperolehi SEMASA berkhidmat.
[ Mohon kerajaan BN bagi insentif kpd PA ini eg Hadiah Pergerakan Gaji ].
3. Pengecualian cukai kpd PA yg bergaji RM4k sebulan @ 48K setahun.

Tanpa Nama berkata...

Berapa sen sgt elaun rumah nak naik?Kena buat kerja sambilan selepas waktu pejabat utk hidup lebih selesa.Hujung minggu cuti 2 hari sabtu ahad boleh berniaga juga di pasar sehari dan pasar malam.aku PA kumpulan sokongan jugak tapi dapat la 1 hari RM30-RM40 komisen tlg himpun sayur org kampong.buat keja sebelah mlm bro.gaji PA kecik nak tambah sikit income kena la kerja lain sama.

Tanpa Nama berkata...

nak tambahkan pendapatan isi rumah penjawat awam, nak tak nak terpaksa suruh wife masuk progam giatmara ambik jahitan ker bakery....salon ker..pastu ikuti program usahawan teknikal mara..dpt bantuan alatan mula berniaga dlm rm4k.......bisnes dr rumah dulu dan dipantau mara dari masa ke semasa.....semoga berjaya wife dalam membantu suami carik duit....

Tanpa Nama berkata...

isu yang wajar dilihat berkaitan isu kadar pinjaman perumahan dan pinjaman kenderaan yang dilihat kadar faedahnya walau tetap tetapi masih memberikan kesan kepada pendapatan individu penjawat awam. Isu ini penting disebabkan ramai penjawat awam melihat kedua-dua perkara ini sebagai keperluan asasi. walaubagaimanapun perkhidmatan awam harus melihat keutamaan kepada peningkatan kos setempat sebagai petunjuk kepada gaji disebabkan kenaikan elaun belum memadai membantu menampung lain-lain kos seperti rumah dan pegangkutan, pendidikan dan makanan tetapi bagaimana menjadikan gaji pokok sebagai kos efektif pada setiap masa berdasarkan situasi ekonomi semasa.

Tanpa Nama berkata...

Harapan supaya j17 naik ke j27/29

Tanpa Nama berkata...

minta elaun itp/epw/biw di naikkan

minta diturunkan peratus loan perumahan kerajaan dari 4% ke 1%-

kawal harga rumah

tq

Tanpa Nama berkata...

Berharap Krjaan dpt memberi peluang & ruang kemajuan kendiri mana2 kakitgn Awam yg berkelayakan utk kenaikan pangkat jawatan yg lebih tinggi dari hakiki .
Amin..

Tanpa Nama berkata...

SAYA HANYA MAU DENGAR SEKALI LAGI DARI MULUT PM PERKATAAN "TUNTUTAN BONUS OLEH KAKITANGAN AWAM SEMASA EKONOMI MELESET ADALAH PERBUATAN TIDAK BERMORAL"

Tanpa Nama berkata...

MUNGKIN AYAT YG AKAN KLUAR PADA MASA SEKARANG AKAN BERUBAH KEPADA "TUNTUTAN BONUS SEMASA PILIHANRAYA ADALAH SUATU PERBUATAN YANG AMAT BERMORAL"..

Tanpa Nama berkata...

berharap agar cuti tahunan ditambah 5 hari bagi semua penjawat awam bagi lantikan selepas 2009.

cuti tanpa rekod untuk urusan keluarga 7 hari setahun untuk bapa.

elaun perumahan dinaikkan..

kerja separuh hari pada hari jumaat.

time based yang adil untuk semua jawatan....


bonus atau kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

LAIN KALI LA MRR LABO N LABE.....KITA MINTA SEADIL MANER PUN PUN BUKANNYA JPA OR SPA NAK PANDANG KITE NI...SO KITA CAKAP PUN UMPAMA AIR JATUH KE DAUN PUSANF JER....TAK PER LA KITA BERPALING TADAH JA LA....MANA TAU JAMBATAN BARU BOLEH UPGRADE KITER

Tanpa Nama berkata...

Beri peluang kpd penjawat awam dilantik ke jawatan lebih tinggi / KPSL yg berkelayakan bukannya hanya tertumpu kpd Profesion Perguruan sahaja .. Lihat Utusan Online 30,335 guru lepasan diploma dilantik ke PPPS - Ka Siong .

Bagaimana dgn Majoriti PA ?

maznah abdullah sani berkata...

ura2 tersebar luas betapa semua PT akan dinaikkan ke N41, selaras dengankemjuan ekonomi negara. rancangan negara berpendapatan tinggi akan berjaya jika semua PT menerima hak mereka yang dah sekian lama tertangguh untuk setaraf dengan guru, doktor dan lain2 profesional. labih2 lagi PTJ tiang seri pejabat, tanpa undi mereka kerajaan akan lumpuh. kami berikrar tetap akan undi BN.

rakyat marhean berkata...

kurangkan penjawat awam!

Takbirrr

PA didahulukan rakyat dikemudiankan.

Tanpa Nama berkata...

MINTA MINTA GAJI PAP DI SELARASKAN DGN GAJI PERMULAAN RM1200

Tanpa Nama berkata...

Cadangan gaji minimum

N1 - RM1,500.00
N17 - RM2,000.00

Tanpa Nama berkata...

Elaun perumahan yang sesuai di zaman ini ialah RM1,000.00.

Tanpa Nama berkata...

minta elaun itp/epw/biw di naikkan

minta diturunkan peratus loan perumahan kerajaan dari 4% ke 1%-

kawal harga rumah

tq

.............................................

Setuju sangat ! Harap jadi kenyataan !

Tanpa Nama berkata...

Bonus mesti dpt cuma x tau banyak mana je.mcm ni le dapat bnyk ke sikit ke kita ambik je n kita bersyukur ada juga rezeki utk PA.penjawat awam yg muda2 mesti teruskan perjuangan menaikkan taraf perjawatan ke gred yg lebih baik dgn gaji yg lebih baik .Jgn stop.tak kira siapa memerintah Putrajaya.Skrg BN perintah kita ikut le dasar BN utk memajukan negara ini.Kalau PR yg perintah kita PA mesti jugak kena taat dan ikut apa dasar PR.PA ialah jentera kerajaan yg memerintah pada masa itu.Dlm Islam pun taat kpd pemerintah juga dituntut selagi pemerintah tidak melakukan kezaliman.Siapa pun parti mana pun jika jadi pemerintah mana mungkin boleh bagi semua org suka.

Tanpa Nama berkata...

kenapa U17 tdk dinaikkan kepada U 19..

Tanpa Nama berkata...

Bonus mesti dpt cuma x tau banyak mana je.mcm ni le dapat bnyk ke sikit ke kita ambik je n kita bersyukur ada juga rezeki utk PA.penjawat awam yg muda2 mesti teruskan perjuangan menaikkan taraf perjawatan ke gred yg lebih baik dgn gaji yg lebih baik .Jgn stop.tak kira siapa memerintah Putrajaya.Skrg BN perintah kita ikut le dasar BN utk memajukan negara ini.Kalau PR yg perintah kita PA mesti jugak kena taat dan ikut apa dasar PR.PA ialah jentera kerajaan yg memerintah pada masa itu.Dlm Islam pun taat kpd pemerintah juga dituntut selagi pemerintah tidak melakukan kezaliman.Siapa pun parti mana pun jika jadi pemerintah mana mungkin boleh bagi semua org suka.
-----------------------------
saya SETUJU dengan saudara/saudari..
persoalanya disini,pemerintah sediada kini,betulke tidak menZALIMI rakyat???

Tanpa Nama berkata...

oleh itu kenapa tidak berlaku adil kpd semua???bukan menyentuh isu memenuhi kehendak/tuntutan semua..tp pemberian insentif yg dibuat kenapa hanya disalurkan pd pihak2 tertentu???
kita amik cth PA la,knp hanya jbtn2 tertentu mndapat benefit dan manfaat tertentu??adekah kerana majoritinya??adakah kerana bidang kuasanya??adakah kerana kebolehupayaan mempengaruhi??
misalanya??
1.cekgu
2.Polis
3.Askar
4.Imam/siak/bilal
5.Ketua kg/penghulu/penggawa/sidang

kenapa golongan2 tertentu mendapat manfaat yg lebih???tidak bolehkah agihanya diberikan secara SETARA&ADIL??
Adakah PA lain hanya dianak tirikan dan tidak memainkan peranan sebagai PELAKSANA dasar2 yg kerajaan buat??
Tidakkah isu sedemikian menimbulkan rasa kurang senang&tidak puas hati PA yg lain??Itu baru cth dalam PA.Belum di kalangan rakyat lg..
Apa kewajaranya gaji guru dinaikkan??sedangkan bila mereka merengek TIDAK SETUJU waktu kerja dibuat spt opis hour dah kerajaan berlembut...Time based??8tahun berbanding PA lain 15 tahun..peluang dari segi kemajuan kerjaya/kenaikan pangkat/peluang melanjutkan pelajaran..
APA KEJADAHNYA???Tahulah cekgu,polis&Askar majoriti dalam PA..Tapi bertindak ADIL&saksama lah..Hasil negara hak bersama!!!Setiap jabatan saling bergantungharap antara satu sama lain.Xkan selagi mau kerajaan nak terus MENIPU&menzalimi RAKYAT/PA???
beginikah yg dimaksudkan dengan pemimpin yg berjiwa RAKYAT??Tidak MENZALIMI RAKYAT???

Tanpa Nama berkata...

oleh itu kenapa tidak berlaku adil kpd semua???bukan menyentuh isu memenuhi kehendak/tuntutan semua..tp pemberian insentif yg dibuat kenapa hanya disalurkan pd pihak2 tertentu???
kita amik cth PA la,knp hanya jbtn2 tertentu mndapat benefit dan manfaat tertentu??adekah kerana majoritinya??adakah kerana bidang kuasanya??adakah kerana kebolehupayaan mempengaruhi??
misalanya??
1.cekgu
2.Polis
3.Askar
4.Imam/siak/bilal
5.Ketua kg/penghulu/penggawa/sidang

kenapa golongan2 tertentu mendapat manfaat yg lebih???tidak bolehkah agihanya diberikan secara SETARA&ADIL??
Adakah PA lain hanya dianak tirikan dan tidak memainkan peranan sebagai PELAKSANA dasar2 yg kerajaan buat??
Tidakkah isu sedemikian menimbulkan rasa kurang senang&tidak puas hati PA yg lain??Itu baru cth dalam PA.Belum di kalangan rakyat lg..
Apa kewajaranya gaji guru dinaikkan??sedangkan bila mereka merengek TIDAK SETUJU waktu kerja dibuat spt opis hour dah kerajaan berlembut...Time based??8tahun berbanding PA lain 15 tahun..peluang dari segi kemajuan kerjaya/kenaikan pangkat/peluang melanjutkan pelajaran..
APA KEJADAHNYA???Tahulah cekgu,polis&Askar majoriti dalam PA..Tapi bertindak ADIL&saksama lah..Hasil negara hak bersama!!!Setiap jabatan saling bergantungharap antara satu sama lain.

=================================

TERBAIK.......sedangkan bila mereka merengek TIDAK SETUJU waktu kerja dibuat spt opis hour dah kerajaan berlembut...Time based??8tahun berbanding PA lain 15 tahun..peluang dari segi kemajuan kerjaya/kenaikan pangkat/peluang melanjutkan pelajaran..
APA KEJADAHNYA???

APA KEJADAHNYA....TOLONG JAWAB.INGAT JAWATAN LAIN TU JADAH KE?

Tanpa Nama berkata...

Diharapkan semua Kakitangan Awam diberi Keadilan seadil- adilnya , jgn ada rasa tidak puas hati antara dikalangan PA itu sendiri , Kalao nak beri berilah kpd yg berhak / semua , kalao tak bagi , biar semua tak dapat .

Jgn ada Kepentingan Politik Murahan utk menjaga satu2 pihak sahaja .paham2 udah le....

Tanpa Nama berkata...

Diharapkan tiada lagi wujud istilah ANAK EMAS & ANAK TIRI di kalangan PA.

Tanpa Nama berkata...

Apa gunanya ITP dinaikkan jika harga rumah tidak dikawal oleh kerajaan. Jika harga rumah masih tinggi, PA masih belum layak membuat potongan bulanan.

Tanpa Nama berkata...

Tolong kembalikan elaun COLA penuh kepada PA yang menduduki rumah kerajaan kerana kos sara hidup makin meningkat.

Tanpa Nama berkata...

Tolong berikan kenaikan pangkat time based 10 tahun dan ke bawah. 15 tahun adalah terlalu lama sangat untuk merasa kenaikan pangkat.

Tanpa Nama berkata...

Kalau elaun rumah naik, ingat la sama PA yg duduk kuarters. Jgn la potong abis elaun kami tu. Dh la Cola potong 50% kami nak juga merasa ada kenaikkan...

Tanpa Nama berkata...

Haram jadah punya PM... habuk pun takde untuk PA!

Tanpa Nama berkata...

Bajet 2013 ni khas utk polis dan atm je..tok sah bharap sgt le..jabatan lain xde mkne nye bg najib..xde kbjikan langsung utk penjawat awam lain..klu dh jabatan lain buat mogok bru die tau..polis dan atm je la tanggung smua kje jabatan lain..bru pdn muka..buang mase je dgr Bajet 2013 ni..buat sakit hati je..

ANTI P.A. AKAL SINGKAT berkata...

kau dengar tak habis terus nak maki hamun. bodoh

habis yang 1 1/2 bulan tu apa benda? BR1M RM500 untuk ketua keluarga rm3000 ke bawah & RM250 untuk bujang 21 tahun ke atas tu apa benda?

penjawat awam macam korang ni la yang patut diberi exit-policy. menghabiskan duit kerajaan saja bayar gaji untuk kakitangan awam akal singkat minda sempit macam orang kat atas yang bagi komen bodoh ni.

Tanpa Nama berkata...

Ko ckp pandaikan..abis tu atm n polis xdpt br1m n bonus ke??sama je kan dgn pnjawat awam lain..atleast ada r penambaikan tuk elaun rumah ke time based ke ni x,sume kat polis n atm je

Tanpa Nama berkata...

betul....

nak buat macam mana
polis dengan atm kompom2 sokong BN

Tanpa Nama berkata...

Babi anak haram Budget babi.Elaun rumah x naik pun.polis n Atm saja yg dpt.sial betulle jd PA.Ini budget yg paling kurang ajar yg pernah di dengar.
CUEPACS kaki pembohong.lambung kain nampak telog le omar.Biag mampuih pi BN tetap tidak akan di sokong oleh PA.
CUEPACS sembang je lebih habuk pun tarak.kena tukar kerajaan rasanya.

Tanpa Nama berkata...

Yelh Utk elaun langsung x disentuh. Buang mase je dgr td. Huh!

Tanpa Nama berkata...

Saya terlalu kecewa dgn bajet hari ni. Bonus 1 1/2 bulan, maksudnya gaji kena bahagi 3. 1 utk raya, 1 utk dis 2012 dan satu lagi utk jan 2013. Dengan gaji yang kecik, bonus pun jadi makin kecik. Elaun perumahan yang diharap-harapkan habis berkecai. Harapan terakhir kini adalah pada penambahbaikan gaji ssm. Satu undi protes dari saya khas buat pm tersayang.

amayatasa berkata...

selaku kakitangan awam saya pun tak hepi dengan budget kali ni..kakitangan awam macam saya tak ada benefit apaer pun. bonus pun bagi mcm tak nak bagi pun ada..yang dah bagi masa raya tu tak perlu la kira. pastu yang hujung tahun ni tu separuh gaji..pastu tahun depan pun tak yah la kira..so kakitangan awam mcm kena tipu. cakap jer 1 setengah bulan..yang sebenarmya setengah bulan jer dapat hujung tahun ni..harapan elaun perumahan ker elaun khidmat awam naik berkecai sudah..sedih dohh..xmo mengundi la camgini

Tanpa Nama berkata...

BERITA TV:

presiden qpacs ( DARI KUMPULAN PELAKSANA / SOKONGAN ) telah berjaya dlm misinya, menuntut 1 1/2bulan bonus + 1/2 bulan gaji ( bantuan hari rayeee ) = 2 bulan bonus utk penjawat awam..di ulangi dr " kumpulan pelaksana / sokongan "..sekian, berita disampaikan oleh, " karam di lautan sepi "..wawawakuikuikui..nenoneno..

Tanpa Nama berkata...

Bonus bg bln Jan 2013 nk buat ape? Bebudak dh masuk skolah dah. Patutnya bayar bln Nov & Dis 2012. Pastu ATM pegawai dpt elaun khas RM200. PA elaun rumah mcm tu jugak. Time base pun unt ATM dan Polis. Sial betul... kami ni kena tunggu 15-20 thn nk rasa naik pangkat! Ternyata CUEPACS gagal. Oii... tukar la pengurusan CUEPACS yg mcm haram!!! Case study x buat yg tau buat tuntutan saja. Mcm mana nk dapat???

GRED 48 berkata...

Dah ceupacs mintak bonus..dpt la bonus..aperaaa.tu pun nak merajuk ..mcm budak tadika..

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Bonus 1 setengah bulan gaji. Alhamdulillah...

Kereta plak kipas radiator x pusing. Innalillahiwainna ilaihi rajiun...

Tanpa Nama berkata...

Nak naik pangkat berusahalah. Sume org nak naik pangkat bang oii. Sijil pun spm jer banyak pulak songeh... Yang banyak komplen nie biasanya yang x produktif. Hampeh!

GRED 48 berkata...

Majoriti PA yang rasional dan tahu bersyukur menerima bajet dgn baik.. Hanya PA yang bebal dan suka menyalak sahaja yang masih x tahu bersyukur.. takkan bonus pun nak .. Elaun pun nak.. Satu - satu lah.. Kjaan pun ada kekangan kewangan dan benda lain yg perlu diambil kira.. Ingat,bukan PA sahaja rakyat malaysia ..masih ada 95% rakyat yang bukan PA yang perlu difikirkan kebajikan mereka..paham tak wahai si bebal - bebal sekalian ..?

Tanpa Nama berkata...

Nih bangkai, kalau skim close service mmg susah nk naik. Sbb xleh gi jabatan lain. Selagi x pencen or mampos sampai beruban la kena tunggu. Usaha apa kejadah kalau PTK berabad dh lulus, APC dh 3 kali dpt tp pangkat je blom naik...

Tanpa Nama berkata...

Kalau asyik ATM, Polis, Guru saja yg dpt mcm2 sape x hangin. Elaun dh penuh payslip lg dapat RM200... kerja asyik kurus, sambung belajar.. dr dulu masuk guna sijil poli sampai skang kapten ada degree... gaji penuh pulak tu! Celaka sungguh...

Tanpa Nama berkata...

Ko nak naik pangkat jadi ketua jabatan ke? Ketua jabatan tu sorang je la wei.. Senioriti la. Tiba turn ko naik la pangkat ko nti.

Tanpa Nama berkata...

Sape suruh dulu ko x aply jadi ATM? Diorg punya kelebihan tu yg ko nampak. Diorg punya susah tu ko nampak x?

Tanpa Nama berkata...

Harap Presiden Qpec letak jawatan la... tuntutan pun tiap2 kali bajet skeptikal... tanpa sebarang alasan kukuh dan hanya mcm tangkap muat. Patutnya bg penjelasan mendalam tiap2 tuntutan tu supaya terang dan jelas. Ni mintak naik elaun rumah tp x ckp brapa byk... mintak bonus 2 bulan pun bg alasan kjaan mampu bg BR1M, pemandu teksi dapat etc. Alahaiiii.... mcm budak2 mintak coklat bila tgk abg dia dapat! Buduh... patutnya bg alasan bahawa GTP,KPI yg diilhamkan PM berjaya seperti digembar gemburkan maka WAJAR PA dpt 2 bulan bonus! Atleast PM sendiri akan terasa serba salah kalau tak bg sememangnya dasar yg dia buat LINGKUP!

Tanpa Nama berkata...

Cakap brdegar-degar sampai satu universe tahu, Kate nak transformasi negara kearah brpendapatan tinggi tapi hanya retorik saje.Bajet 2013 utk PA kpd saya umpama 'dapat membuang air tapi tak tuss'.....

ANTI-PA MINDA KELAS TIGA berkata...

nampak sangat penjawat awam ni penuh dengan minda kelas rendah.


tang penambahbaikan perkhidmatan awam, bab gaji, elaun, perkhidmatan semua tu sedang dikaji oleh SKMTPA

BAJET ni UMUM, untuk keseluruhan rakyat malaysia. bukan untuk perkhidmatan awam semata-mata.

apa la yang susah sangat nak beza? orang macam kau ni elok patut kena exit-policy. diharap skmtpa yang sedang buat kajian tu masukkan semula exit-policy tu untuk diserapkan dalam penambahbaikan sistem saraan akan datang. senang nak sepak keluar penjawat awam minda kasta rendah macam komen2 kat atas ni.

abg machooo 2012 berkata...

Walau diuji dengan begitu hebat sekali, tetapi percayalah ada terselitkan hikmah di sebalik kedukaan yang melanda..syukur!!..

Joili Marubin@Muhd Syafiq berkata...

Waduh,ni pendapat sya la ye,drp kita bertekak di sini,baik kita fikirkan nak buat bisnes kecilan utk menampung belanja seharian

Joili Marubin@Muhd Syafiq berkata...

Setuju,cuma ada jg betulnya,yg penting jgn mengharap kpd kerajaan saja

Anti PA Bebal berkata...

Setuju.. Buang je PA yang tak tau bersyukur dan bebal-bebal ni..

Tanpa Nama berkata...

Gula dh naik...esok teh tarik naik 20 sen. Kuih naik 10 sen... Gaji & elaun PA mcm tu jugak. Nk beli rumah mcm mana.. kalau gaji dok byk tu. Loan rumah masih 4% interest. Gaji RM 2000, bini RM 1500 - swasta, anak 3 org - 1, 3, 5 tahun. Yuran tadika RM 600, kuarters potong RM330, kereta RM 475, PTPTN RM 300 + RM 200.. nk b

abg machooo 2012 berkata...

gunakan perkataan yang terbaik, janganlah menasihati seseorang krn ingin menunjukkan kitalah orang yang 100% betul, tetapi tegurlah krn ingin mengajak kearah kebenaran..Kadang2 kita sering menggunakan perkataan yang teruk utk meluahkan nasihat kita..contohnye: mencela, menjatuhkan maruah dan merendahkan martabat org lain..syukur!!

Tanpa Nama berkata...

elaun rumah masih.. RM180...
Bonus 1 bulan gaji gula gula kerajaan.. kalau elaun, kerajaan takut mahu tanggung.. so dia bagi bonus yang tak diharapkan..
180 buat rumah papan pun tak lepas..
harga paku, papan dan bumbung banyak mahal.. tinggal bawah jambatan le lepas ni...

BN bye byee.. welcome Pembangkang..

Tanpa Nama berkata...

Untung lerr sapa PA yang join askar simpanan,elauan naik 6 ringgit tuk pangkat bawah,manakala 7ringgit plak tuk pegawai,apa nak susah,satu bulan ada 4 minggu,minggu pertama ngan ketiga ada latihan sabtu dan ahad plak tu klau peringkat bawah 1jam td 6ringgit kalau dikali dengan 10jam dah dapat 60 ringgit kalau dikali dengan 4 hari dah berapa,banyk tu RM 240 tu baru peringkat bawah,belum lagi peringkat Pegawai,kira untung ler kalau PA pi latihan wataniah,elauan dapat, ilmu pun dapat.

Tanpa Nama berkata...

Untung lerr sapa PA yang join askar simpanan,elauan naik 6 ringgit tuk pangkat bawah,manakala 7ringgit plak tuk pegawai,apa nak susah,satu bulan ada 4 minggu,minggu pertama ngan ketiga ada latihan sabtu dan ahad plak tu klau peringkat bawah 1jam td 6ringgit kalau dikali dengan 10jam dah dapat 60 ringgit kalau dikali dengan 4 hari dah berapa,banyk tu RM 240 tu baru peringkat bawah,belum lagi peringkat Pegawai,kira untung ler kalau PA pi latihan wataniah,elauan dapat, ilmu pun dapat.

rakyat marhaen berkata...

sokong anti-PA kelas 3,

PA dapat satu setengah bulan gaji, rakyat dapat kenaikkan harga gula 20 sen.

PA didahulukan, rakyat marhean dikemudiankan.

Pekerja swasta dan bekerja sendiri semua kaya-kaya, PA sahaje yang susah padahal kerja malas!, haramjadah!


Takbirr

Tukar kerajaan!

Tanpa Nama berkata...

aku akan undi PAKATAN RAKYAT bila PRU13 nanti...
Bye Bye UMNO..BN..Najib..

Tanpa Nama berkata...

Aku ingat semua peruntukan kerajaan yg dibentang dlm bajet tu salurkan pd PA je la. Baru la gaji n elaun naik gila. Barulah 1.4 juta PA ni undi kerajaan. Lpas tu rakyat malaysia lain yg bukan PA yg jumlahnya dekat 28 juta org tu x pyh bagi apa-apa. Diorg tu semua cuma rakyat biasa je. Nak duit keje la rajin-rajin kan? semua duit tu utk PA je. diorg x de hak pun kan? X pe diorg tetap undi kerajaan walaupun 1 sen pun kerajaan x bagi peruntukan utk diorg.

amran muhd berkata...

Salam..
saya memohon kepada kerajaan atau kementerian kessihatan malaysia (KKM) supaya dipertimbangkan beberapa perkara yang sepatutnya diberikan kepada Juru x-ray Diagnostic dan Terapi :

1) Elaun Radiasi atau kritikal memandangkan tugasan hakiki juru x-ray adalah berkaitan dengan radiasi sinar mengion seperti x-ray dan gamma yg mempunyai kesan stochastic dan non stochastic. Pendedahan kepada sinaran mengion ini akan menyebabkan gangguan fisiologi,mutasi dan kesihatan yang amat merbahaya. Secara puratanya, AELB menetapkan jumlah radiasi yg boleh diterima oleh juru x-ray adalah tidak melebihi 20 miliSievert setahun.Namun, apa yang membimbangkan kami adalah jumlah radiasi yg kami terima secara harian semasa menjalankan tugas adalah melebihi apa yg telah ditetapkan. Procedure Image Intensifier Dewan Bedah, Angiography, CT Scan , flouroscopy, PET CT, Nuclear Medicine yg menggunakan Incenarator Technetium 99mm metastable masing-masing mempunyai risiko yang amat merbahaya. Bayangkan Cummulative Absorbed Radiation Dose yang kami terima selama 10 tahun? Cuba bayangkan jumlah nya selama 25 tahun tempoh perkhidmatan? Sememangnya kami dibekalkan dengan film permonitoran semasa bertugas namun, radiasi yang kami terima tidak dapat di pastikan kerana ia menggunakan sistem manual. Sepatutnya kami dibekalkan dengan TLD dosemeter yg dapat menyukat jumlah radiasi yg diterima semasa menjalankan tugas. Isu ini tidak diperjuangkan oleh Persatuan Juru x-ray Malaysia, Namun di rantau asia tenggara seperti Singapura, Thailand dan seluruh hospital di negara-negara maju amat mengambil berat akan kesannya keatas radiation workers.Di kesempatan ini saya memohon supaya CUEPACS dapat membela nasib kami memandangkan tiada nya tempat untuk kami mengadu permasalahan ini. Pemberian Elaun Radiasi mungkin sedikit sebanyak akan dapat menampung kesusaha yang kami hadapi semasa menjalankan procedure menggunakan radiasi. Jumlah juru x-ray di Malaysia adalah sekitar 4,000 orang mengikut statistik. Elaun kritikal juga mungkin boleh dipertimbangkan memandangkan jumlah ratio juru x-ray dengan pesakit melebihi 2,000 pesakit (2011). Kebnyakanjuru x-ray menjalankan tugas tanpa tauliah post basic seperti post basic MRI, IVU dan lain-lain. Kebnaykannya hanya dilakukan sekadar on job training.

2) Memperbanyakkan kursus-kursus post basic seperti MRI, Forensic, Urology OT seperti PCNL, MCU, Flouroscopy dan sebagainya. Tidak terhad kepada CT Scan sahaja.

3) CUEPACS membela penjawat awam yang memang sepatutnya BERHAK mendapat sesuatu keadilan bukannya mendapatkan sesuatu bagi pihak persatuan yang LANTANG bersuara sahaja. Sepatutnya penjawat awam lain mendapat sesuatu mengikut kelulusan akademik dan bukannya mengikut desakan erlebihan dari persatuan yang setiap masa mendesak kerajaan.

4) Menyemak gaji dan elaun ygditerima bagi penjawat awam agar ianya setimpal dan berpadanan dengan kelulusan diploma atau ijazah. Ada sesetengah perjawatn yg mana kelulusan SPM atau Diploma nya mendapat gaji yang amat jauh bezanya dan tidak relevan. Contohnya Gred U KKM dengan DGA guru dan Polis.
5) Time based selama 15 tahun bagi penjawat awam gred U adalah amat tidak munasabah. Kenapa tak diselaraskan sama seperti guru dan polis iaitu hanya selama 8 tahun? Kami terpaksa menunggu sehingga 15 tahun untuk kenaikan gred secara Khas Untuk Penyandang dari Gred U29 ke Gred U32 (KUP). Kenaikan tersebut hanya sekali sahaja sepanjang perkhidmatan dan akan pencen dengan gred U32 sahaja berbanding guru yang berpeluang menjawat gred DGA 36 atau 38.

Itu saja harapan kami agar ianya dipanjangkan oleh CUEPACS dan di semak semasa belanjawan negara dibentangkan. Harap Tuan Pengerusi Datuk Omar dapat menyuarakan hasrat kami yang telah terpendam sekian lamanya.

RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

TERIMA KASIH DATUK SERI NAJIB.

Tanpa Nama berkata...

tak per ko najib...gaji ko tak naik..elaun pun tak der naik..bonus hakikatnya 1 bulan bagi bukan sekaligus lak tu..tgk la walau aku antara 1.4 juta pa yg undi pembangkang..kalo aku tak buat effect yg tu..aku bagi effect kat sistem perkhidmatan awam sendiri..aku kerja sambil lewa.malas2 tak komited dan ini semua sebab ko la najib..xeper222

Tanpa Nama berkata...

Insentif khas untuk tentera sebanyak RM200 sebulan telah diumumkan. Persoalannya apakah keistimewaan mereka ini berbanding penjawat awam yang lain? Sedangkan mereka telah lama menikmati tuntutan perjalanan dari rumah ke tempat kerja yang mana ini tidak diperolehi oleh PA yang lain.

bukan komplot berkata...

harapan tinggal harapan.........

Tanpa Nama berkata...

Tentera tempat kerjenya dlm hutan dan dekat sempadan. Bukan duk ofis mcm ko. yg duk ofis tu berapa kerat je. Kebanyakkan tentera ofisnya dlm hutan, sempadan negara dan atas laut. Sbb tu ada keistimewaan tu.

abu sayup berkata...

Laugh Out Loud!!!!! Kena tunggu SKMPTA la pulak lepas nie..

Tanpa Nama berkata...

Bonus 1 bulan, syukur..!! tapi yg mengecewakan kami tiada perubahan kenaikan gaji dan gred bagi semua penjawat awam khususnya PA bawahan, tiada kenaikan elaun perumahan, eka,btk,keraian dan cola, tiada potongan 15-20% bagi pinjaman ptptn, tiada diskaun bagi pembelian kereta oleh penjawat awam, tiada penurunan peratusan pinjaman perumahan, masih 4%, tiada kemudahan pemeriksaan pakar kesihatan bagi PA setahun sekali, tiada kenaikan bagi elaun perjalanan dan lojing bagi penjawatan bawahan, tiada potongan peratusan bagi pembelian buku, iphone, komputer dan broadband bagi semua penjawatan awam, tiada elaun kritikal bagi sesetengah perjawatan kesihatan, teknikal, pengurusan spt juru x-ray, pen.peg.tanah, penggawa, unit marine dan lain-lain jawatan yg difikirkan perlu, mereka inilah yg meredah hutan,laut,memasuki kawasan terpencil dan pendalaman, kenapa kerajaan mengambil begitu mudah kebajikan 1.4 juta PA, sedangkan merekalah yg menjalankan dasar-dasar kerajaan dan perlaksanaannya, jgn pula kami yg akan menggantikan Yb-Yb dan menteri-Menteri dalam PRU-13 akan datang tidak lama lagi.. jadi fikir-fikirkanlah..!!

abu sayup berkata...

Silap la pulak....SKMTPA

Tanpa Nama berkata...

Askar dpt insentif tapi undi tetap warna baju dia jugak

Tanpa Nama berkata...

askar,polis dan cikgu kaki ampusakum..!!! ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

Kite tukar ar najib,ko amik elaun rumah aku,aku amik elaun rumah ko,nk x?? Kami duk kuaters kena potong cola n elaun rumah..najib duk rumah seri perdana tu de potong elaun umah dia x??mesti x potongkan..potong r baru adil..

mat snooker berkata...

Bangang..skrg askar msk hutan buat latihan jer...ni bukan zaman darurat lagi...

anti JTK berkata...

1.5 bulan gaji!

Tersenyum JTK dan PAR..

Hasil lepak hari-hari... :)

Takbirrr

Tukar keranjaan

Tanpa Nama berkata...

Bayaran separuh bonus bulan Januari? Bila menang pru13 nanti, kata dah byr awal tahun! Semua melopong

Tanpa Nama berkata...

Ko pernah tgok ke tempat askar tu bertugas? Sedap mulut je ckp masuk hutan wt latihan. Habis waktu lain diorg duk mana? Duk ofis goyang kaki main facebook masa keje mcm yg korg selalu buat ni ke?Ko pernah tgok ke keadaan kem-kem askr kt malaysia ni? Yg pos-pos kecik kt sempadan tu ko nampak ke rupanya mcm mana? Diorg kt kem n pos-pos kecik tu bukan masuk pagi balik petang mcm ko. Bukan ada aircond mcm ofis ko. Bukan ada access internet mcm yg slalu di salahgunakan. jangan cakap ikut mulut je kalau mata sendiri x nampak.

Lagi satu, kalau kerajaan hantar ko g wt latihan kt hutan mcm yg ko kata askar masuk hutan wt latihan je tu, ko sanggup ke?

Tanpa Nama berkata...

Nak mintak mcm2. Penambahbaikan prestasi sume nak kecam. Balik lewat ckit x boleh, KPI nak mansuhkan, nak naik pangkat cpat. Ingatlah kalau gimen naikan gaji confirm harga barang naik. Kan baru2 nie baru sahaja naik gaji. X puas hati lagi. Kalau x puas hati kenapa tidak berhenti sahaja dan buat perniagaan sendiri ataupun bekerja swasta. Ini lebih baik dari menyalak mcm org tidak bersyukur.

Tanpa Nama berkata...

bagi yang menyalak-nyalak pasal polis dan askar dapat keistimewaan tu, sendiri tengok la kat mana kau bekerja dan kat mana polis & askar ni bekerja.

susah kalau orang tak paham kerja orang lain tapi perasan macam keje dia lagi susah dari kerja orang lain. lepastu demand macam2.

elok lepasni kerajaan revise balik pengambilan kakitangan awam supaya minimum diploma dan ke atas saja diambil. bukan nak menghina orang, tapi yang kelulusan rendah ni apabila diberi peluang bercakap, menulis blog, komen dan sebagainya, cakap macam orang tak sekolah!

Tanpa Nama berkata...

sial la anti jtk.

ko ingat semua jtk sama ker. kalau dia suka lepak ko pulak suka skodeng dia lepak. sama je perangai ko ngan dia. kalau ko tak puas hati ko reportlah dgn ketua jabatan ko. pastikan ada bukti.gambar, video ke apa.

Tanpa Nama berkata...

yg ptptn tu apa citer? xpaham la.. ada diskaun ye utk sapa2 yg maintain byar? mcm aku ni kira dapat la ye...

Tanpa Nama berkata...

ITP Konstabel polis lantikan spm RM275..Sarjan Diploma ITP RM300..Inspektor Degree ITP RM420..Gred 1-40 ITP RM180..Gred 36 Diploma ITP rm180 dan Gred 41 ITP RM250 lagi rendah dari ITP konstabel polis SPM rm275.Bila start gred 48 hingga TURUS boleh same pule ITP ngan polis contohnya SAC Polis setara gred 54 ITP same iaitu RM900.00..Knapa Najib mengabaikan kebajikan kakitangan bawahan.Kenapa tidak diselaraskan same...Ade ke waktu nak menyewa rumah Tuan rumah tanye awak Polis ke bukan kalau polis sewa rumah mahal la sikit sebab elaun tinggi.Takde maknenye mcm tu.1 1/2 bulan bonus memberi orang atasan gaji besar keuntungan lebih...Sebenarnye penjawat awam paling ramai bukan PTD,Cikgu,polis atau askar tapi gred 1-40..JPA ngan Najib due2 bongok..Tunggulah PRU nanti Najib kali ni tau la nasib anda

Tanpa Nama berkata...

Harap sangat elaun rumah dan elaun khidmat awam naik. tapi harapan hanya tinggal harapan. kat bandar ada lagi ka sewa rumah bawah 200? lagi satu, kalau betul nak tolong kakitangan awam, turunkan interest pinjaman perumahan. 2% pun jadi la..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa kerajaan tak sentuh itp dalam bajet 2012

Tanpa Nama berkata...

Memang tak buleh harap .

Tanpa Nama berkata...

JTK sepatutnya dikurangkan dan bubuh dalam pool, sebagai contoh di pejabat pelajaran negeri & daerah.

hanya bergerak ke setiap sekolah hanya apabila keadaan memerlukan sahaja. sebagai contoh sebulan 2 kali ataupun sebulan sekali. ataupun sekiranya ada panggilan kecemasan dari sekolah berkaitan dengan masalah rangkaian & komputer.

bukannya hari-hari ada masalah komputer di setiap sekolah pun. jadi boleh mengurangkan pembaziran sumber manusia dan meningkatkan produktiviti disamping menjimatkan perbelanjaan mengurus(bayar gaji)

sekian.

Tanpa Nama berkata...

Pelik ngan penjawat awam ni..tak tahu bersyukur. Kjaan dah bagi 1 1/2 bulan bonus..tu kira okler. Asyik dok mengugut kjaan, 1.4 juta PA nak ubdi PKR..undilah. Pekerja sektor swasta lain pon byk lagi yg menyokong kjaan walau kami dianak tirikan.22 juta lagi masih ada utk mengundi. Kalau beripon tak semestinya PA yg 1.4 juta tu nak undi BN.Kjaan terlalu menjaga PA2 yg mmg tak reti nak bersyukur.Mentang2 dah nak PRU13, asyik ckp benda yg sama je...nak undi PR. Tolonglah matang sikit. PA ni kalau bagi gaji RM10 ribu pon tah2 masih x bersyukur. Mcm cikgu2 le kalau sentuh sikit..melenting bagai nak rak padahal skrg ni skolah asyik hntr cikgu2 berkursus..mkn angin sampai ke obersea. Bayangkan betapa baiknya kjaan hari ni so PA2 sekalian.... esp cikgu cikgi, bersyukurlah dgn nikmat2 yg Allah beri .DS Najib pon dah byk memberi so conclusion, org2 yg dok mengutuk kat sini..p skolah balik..belajar ngan cikgu2 yg sama jgk ngan PA yg lain cara2 utk berterima kasih. Sekian, terima kasih

? berkata...

inilah dia kualiti penjawat awam yang kononnya memacu negara ke arah wawasan 2020.


kah kah kah.


menyalak2 tang gaji, bonus, gaji, bonus, pangkat, gred.

jangankan 2020, tahun 2121 pun malaysia takkan maju selagi mempunyai attitude penjawat awam macam dalam blog ni!

gila!

Tanpa Nama berkata...

Mohon kerajaan selaraskan elaun dan gaji mengikut kelulusan diploma,degree dan sebagainya. Bukannya mengikut tuntutan persatuan pekerja yang lantang menyuarakan hasrat mereka. Contohnya, kalau gred DGA 29 ITP MESTILAH mneyamai semua gred diploma perjawatan lain.Elaun kritikal kakitangan hospital yang berkenaan diselaraskan jumlahnya.Time based jugs MESTI selaras.ada perjawatan dlm Kem Kesihatan perlu menunggu hingga 15 tahun untuk mendapat kenaikan gred seterusnya, tetapi ada yg hanya tunggu hingga 3 tahun saja seperti polis. Guru pula 8 tahun.Harap CUEPACS tolong suarakan.TQ Datuk

Tanpa Nama berkata...

aku harap sangat supaya tentera ni boleh biat pinjaman dengan bank..bukan hanya dgn koperasi..dh la potongan tinggi...interest tinggi....