SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

23 September 2012

CUEPACS HARAP KERAJAAN TAMBAH IMBUHAN TETAP PERUMAHAN PENJAWAT AWAM DALAM BELANJAWAN

Bernama|
23/9/2012



KUALA LUMPUR, 22 Sept (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan menambah Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) kepada penjawat awam dalam belanjawan yang akan dibentangkan di Parlimen 28 September ini.

Setiausaha Agungnya Lok Yim Pheng berkata ini perlu kerana kos perumahan kini khususnya di bandar raya amat tinggi.

"Di kawasan bandar raya apabila wujudnya projek perumahan baharu, timbul masalah di mana orang yang berkemampuan sahaja yang dapat membeli rumah," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau juga berharap bahagian cukai pendapatan tidak memotong cukai penjawat awam untuk satu jumlah yang besar sekali gus.

Sebagai contoh, katanya ketika penjawat awam mendapat kenaikan gaji 13 peratus baru-baru ini, cukai pendapatan dipotong antara RM600 hingga RM1,000 dan ini amat membebankan penjawat awam seolah-olah mereka tidak mendapat pelarasan gaji.

Lok berkata menerusi belanjawan itu juga penjawat awam bagi kumpulan yang berpendapatan kurang RM100,000 setahun berharap dapat diberi pelepasan cukai.

-- BERNAMA

39 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Harap jd kenyataan dan akan dipertimbangkan sewajarnya . . .

Tanpa Nama berkata...

elaun rumah ini sepatutnya dah lama naik bukan setakad Rm 180 saja. naik kan hingga rm 500.

Tanpa Nama berkata...

masalahnya...bial elaun rumah naik,sewa rumah juga kan naik.
apa pun saya setuju elaun rumah dinaikkan.

paling kritikal sekarang adalah masalah rumah...kebanyakannya dua ratus ribu keatas.(200,000)...bagi yang berpendapatan 3000 sekalipun untuk beli rumah pada harga tersebut paling kurangpun 1000 sebulan potongan pinjaman...persoalannya apa pula nasib mereka yang memulakan kerjaya dengan gred 17?...

harap elaun rumah dinaikkan 100% untuk semua gred.

Tanpa Nama berkata...

kalau la pendapatn bawah 3000 baru dapat beli umah, bagaimana gred sokokngan? sampai kecerah tak dapat beli.. dah la elaun umah kecik.180, sewa bilik tk lepas+cuti belajr tk dak gaji+kene mohon pinjaman br boleh sambung belajar.ni kan pula sewa rumah...gred P&P: gaji besar+elaun umh besar + boleh beli umah+sambung belajar blh dpt biasiswa n cuti bergaji penuh+cuti rehat byk dan bila-bila boleh cuti......ini zalim namanya...walaupun kumpulan p&p mempunyai tanggungjawab berat dalam pekerjaan ianya mesti berpatutan sehingga tidak menampakkan ketidakadilan seperti hari ini, tetapi hakikat yg perlu cuepecs tahu baik sokongan atau pun p&p masing2 ada keluarga n anak..so, kene adil la kalau nak bg kelebihan pun..

Tanpa Nama berkata...

sepatutnye elaun perumahan ni diselaraskan dan dinaikkan

Tanpa Nama berkata...

kISAH BENAR...

Ada seorang kawan aku, akibat memikirkan harga rumah yang tinggi sedangkan gaji kecik,dia tak mampu beli rumah kerana duit cukup cukup untuk menyekolahkan anak dan makan minum sekadar ikan kembung dan telur.

bila dah dekat pencen dia makin tertekan.sekarang dia dah jadi gila.

siapa yang perlu dipertanggungjawabkan?kesimpulannya perlu ada skim baru untuk kakitangan awam memiliki rumah atau elaun perumahan dinaikkan.

kasihan kawan aku,kalaulah elaun rumah dinaikkan pun dia tak dapat kecapi lama kerana dia dah nak pencen,lagipun dia dah jadi gila....

Tanpa Nama berkata...

Xkan Xsedar2 lagi yg saban tahun sebenarnya kita terus ditipu???
Dia cut kat sana,dia fill kt cni..Xde apa bezanya..Cuma dengar macam ade penambahan jela..wiama bendanya sama jer...

Tanpa Nama berkata...

setakat teman celik ni,Kerajaan sediada memang PENIPU,DUSTA and LAKNATULLAH serta boleh dikategorikan sebagai ZALIM kepada RAKYAT..Saban tahun terus diTIPU!!!!

Nak kata PR baguihpun Xjugakla..Sebab Xtau bila depa perintah nanti camne pulak..Tapi Xsalah mencuba n bagi PELUANG..Dari HIDUP2/TERANG2/PANDAI2 Ditipu!!!!Sungguh menyakitkan HATI..

Tanpa Nama berkata...

Kalau elaun rumah naik, yg duduk kuarters mcm mana pula? Hal ni cuepacs tak ambil pusing. Sepatutnya perjelaskan... jgn sampai rumah dh siap pahat masih berbunyi. Ini yg selalu berlaku dan yg terima nasib ialah
PA. Buat tuntutan perlu ada perancangan yg teliti. Ni tidak, buat tuntutan sesuka hati tp case study tadak! Tetiba lak leh mengaku sanggup keja lebih masa bila
70% tuntutan diperolehi. Ni apa punya HAMPEH... sungguh malang nasib PA kalau mcm ni cara Cuepacs perjuangkan nasib mereka!

Tanpa Nama berkata...

HAHHH..apa citer&perkembangan badan yg dilantik untu penambahbaikkan sistem PA???Xdengar apapun dah..Ke sekadar MELABUN untuk releasekan strees yg berlaku DULU???

jangan hangpa ingat kami semuani dah LUPA&terus nak MENIPU lagi???

CUEPACS anda adalah antara most Wanted Conggres yg sepatut dan akan dipersalahkan!!!Kerana anda dikategorikan sebagai BATRAY!!!

Tanpa Nama berkata...

Jangan katakan harga rumah dibandar sahaja yg tinggi!!!Diluar bandar/pinggiran bandar juga tinggi!!!Melainkan rumah tapak lombong jela yg masih murah lg..itupun nasib..ntah2 dah menjangkau naik jugak!!Ayat yg CUEPACS gunapakai kadang2 tidak berapa JELAS&CLEAR.

Tanpa Nama berkata...

Nak cuba kapla hotak hang! Lani tgk la negeri yg diperintah PR... semua hancuss! Lg mau cuba ka bahlol?? Undi PR automatik DAP dominan. Bila kapir harbi dominan ko igt nasib melayu/islam boleh terjamin? Tgk apa jd di P.Pinang, Selangor - duit zakat diguna sesuka hati beri bantuan kpd warga mas, budak2 sekolah kononnya DAP prihatin! Di Selangor pusat2 urut makin bercambah termasuk ke kawasan majoriti org Islam - Bangi! Selagi PAS bersekongkol dgn DAP, maka undi PAS adalah HARAM!!!

Tanpa Nama berkata...

Nak cuba kapla hotak hang! Lani tgk la negeri yg diperintah PR... semua hancuss! Lg mau cuba ka bahlol?? Undi PR automatik DAP dominan. Bila kapir harbi dominan ko igt nasib melayu/islam boleh terjamin? Tgk apa jd di P.Pinang, Selangor - duit zakat diguna sesuka hati beri bantuan kpd warga mas, budak2 sekolah kononnya DAP prihatin! Di Selangor pusat2 urut makin bercambah termasuk ke kawasan majoriti org Islam - Bangi! Selagi PAS bersekongkol dgn DAP, maka undi PAS adalah HARAM!!!

++++++++++++++++++++++

PENDAPAT ORANG YANG DUDUK BAWAH TEMPURUNG....HARI HARI TEPEKIK TELOLONG BERTEPUK TANGAN BILA ORANG SEBUT TRANSFORMASI TAPI TAKUT NAK BERUBAH....BERCAKAP PASAL DEMOKRASI TAPI HANYA NAMPAK SATU PARTI

Tanpa Nama berkata...

Nak cuba kapla hotak hang! Lani tgk la negeri yg diperintah PR... semua hancuss! Lg mau cuba ka bahlol?? Undi PR automatik DAP dominan. Bila kapir harbi dominan ko igt nasib melayu/islam boleh terjamin? Tgk apa jd di P.Pinang, Selangor - duit zakat diguna sesuka hati beri bantuan kpd warga mas, budak2 sekolah kononnya DAP prihatin! Di Selangor pusat2 urut makin bercambah termasuk ke kawasan majoriti org Islam - Bangi! Selagi PAS bersekongkol dgn DAP, maka undi PAS adalah HARAM!!!
---------------------------------
Orang kata bahasa mencerminkan bangsa&Rupa...korang tengokla mcmna org ni rupanya...kemana aliranya???dimana kiblatnya???

Tanpa Nama berkata...

EPW n BIW naik kan sekali

terima kasih

PA SOKONGAN NAK PENCEN berkata...

TANPA NAMA Khamis, September 27, 2012 10:11:00 PG berkata - Kalau la pendapatn bawah 3000 baru dapat beli umah, bagaimana gred sokokngan? sampai kecerah tak dapat beli.. dah la elaun umah kecik.180, sewa bilik tk lepas+cuti belajr tk dak gaji+kene mohon pinjaman br boleh sambung belajar.ni kan pula sewa rumah...gred P&P: gaji besar+elaun umh besar + boleh beli umah+sambung belajar blh dpt biasiswa n cuti bergaji penuh+cuti rehat byk dan bila-bila boleh cuti......ini zalim namanya...walaupun kumpulan p&p mempunyai tanggungjawab berat dalam pekerjaan ianya mesti berpatutan sehingga tidak menampakkan ketidakadilan seperti hari ini, tetapi hakikat yg perlu cuepecs tahu baik sokongan atau pun p&p masing2 ada keluarga n anak..so, kene adil la kalau nak bg kelebihan pun..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mengapa kita suka nak membanding2kan rezeki org dgn rezeki kita, lepas tu claim pasal ADIL. Klu ada kekurangan dlm perjawatan kita, tuntutlah ikut skop kita sendiri. Bukan membanding2kan dgn perjawatan lain; yg jelas lebih tinggi spec n berbeza segala2nya. Budaya membanding2kan ini mcm dah jadi penyakit. Kita bandingkan perkara yag kita tidak suka dgn perkara yg kita rasa 'baik', tanpa kita buat rujukan, kajian, kebenaran fakta dll. Lepas tu claim pihak tertentu tak adil. Mcm kita saja yg betul, kita saja yg perlu dpt perhatian, kita saja yg melarat. KEADILAN apa yg kita cari? - Muhasabah diri

Tanpa Nama berkata...

sewa rumah??!!! sewa BILIK 8'X 14' di kk berharga 380/= bro..

Tanpa Nama berkata...

Undi umno bn lg haramjadah. Rumah urut dr zaman bn pun dh banyak. Pelacur sana sini kt kl ni.

Tanpa Nama berkata...

Haram org Islam undi DAP... ulamak anjing PAS adalah serpihan kaum Khawarij. Kaum yg harus diperangi oleh org Islam yg pegang Al Quran & Sunnah.

bukan komplot berkata...

sokong 999% & berharap sangat elaun rumah dinaikkan....tak payah nak ulas lebih2,korang pun tau sebab apa patut dinaikkan...

Tanpa Nama berkata...

Kalau elaun tetap khidmat awam (ETKA) tu tujuan diberi sebab apa ye?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kISAH BENAR...

Ada seorang kawan aku, akibat memikirkan harga rumah yang tinggi sedangkan gaji kecik,dia tak mampu beli rumah kerana duit cukup cukup untuk menyekolahkan anak dan makan minum sekadar ikan kembung dan telur.

bila dah dekat pencen dia makin tertekan.sekarang dia dah jadi gila.

siapa yang perlu dipertanggungjawabkan?kesimpulannya perlu ada skim baru untuk kakitangan awam memiliki rumah atau elaun perumahan dinaikkan.

kasihan kawan aku,kalaulah elaun rumah dinaikkan pun dia tak dapat kecapi lama kerana dia dah nak pencen,lagipun dia dah jadi gila....

Khamis, September 27, 2012 12:05:00 PTG

***********************************

Ikan kembung?? Mewah la juga tu.. lainlah mkn telur hari2..

Tanpa Nama berkata...

so berapa peratus tuntutan diterima????? huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Babi anak haram Budget babi.Elaun rumah x naik pun.polis n Atm saja yg dpt.sial betulle jd PA.Ini budget yg paling kurang ajar yg pernah di dengar.
CUEPACS kaki pembohong.lambung kain nampak telog le omar.

Tanpa Nama berkata...

Apa yg diminta, semuanya KOSONG. Jadi, PA kena berjuang lagi, tunggu & ikat perut lagi. Harga subsidi gula dikurangkan 20 sen/kg. Kedai Kopi ambil kesempatan naik harga 1 gelas minuman 20 sen lagi. Tambah seksa lagi kononya rakyat M'sia disaran kurang makan gula. Bukan itu shj, kuih, biscuit pun mungkin naik harga juga. CUEPACS PUTIH MATA. Elaun rumah pun tidak dinaikkan. Bajet 2013 bukan Bajet 1 M'sia kerana bukan semua golongan mendapati faedahnya sama rata. Kita HAKIM di PRU-13 nanti...

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

MAJORITI TUNTUTAN CUEPACS ADALAH GAGAL.........!!!!

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

KEHENDAK CUEPACS TIDAK DILAYAN OLEH KERAJAAN....., DAH BERBUIH MULUT MINTAK, MASALAH NYA KENAPA TAK DILAYAN.......?? SUDAHNYA 6 PERKARA YANG DITUNTUT, HANYA 1(satu) PERKARA SAHAJA YANG DIPENUHI. ITUPUN KURANG 1/2 BULAN, SBB MINTAK 2 BULAN. SAMA-2 LAH KITA FIKIRKAN. KEAHLIAN KESATUAN ADALAH RAMAI, TAPI KERAJAAN TIDAK "MENDENGAR" SEPENUHNYA, BUAT KERTAS KERJA TELAH DIHANTAR BANYAK KE JPA KERAJAAN..., TAK RELEVAN KAH TUNTUTAN KITA INI....? OOOOooo, KENA BEERJUANG LAGI, TAPI MASALAHNYA 5 TAHUN KEBELAKANG PUN BEGINI. HARI INI PUN SAMA..., SAMPAI MASA SEDAR TAK SEDAR DAH PENCEN PUN KITA TERMASUKLAH RAKAN-2 SEPERJUANGAN AHLI-2 KESATUAN. MASUK ORANG BARU...,PUN MOHON LAGI, TAK DI PENUHI LAGI. SAMPAI BILA NAK HABIS NI.......

janji elaun umah habok pun x dak berkata...

Dah hbs dah di mana elaun umah x nak bg punya najb dok mcm tu 180 x reti reti lag pru130:-o0ni tkr kerjaan pula kena wat perubhan dok org tu ja u all x jemu ka cepat2 pru kumplan hju nak dok pj lak kita minta elaun umah mcm mi!mta sedkah setkat bonus sethun sekali ja,elaun umah seumur hdp, mana hampa nak fkr la sendri kalau ak nak 22 sekali swasta dpt 7 bln x heboh pun relax ja bnus yg bg tu duit kita juga cukai emm x faham lg

Tanpa Nama berkata...

benda2 macam elaun penjawat awam ni takboleh sebut dalam belanjawan. nanti ramai orang marah. umum bonus dalam bajet pun sudah bikin panas orang lain yang bukan keje kerajaan.

benda2 ni boleh dibuat pada waktu lain diluar skop pengumuman bajet.

jangan la asyik nak melenting saja wahai penjawat2 awam sekalian. pikir positif sikit la.

Tanpa Nama berkata...

ITP Konstabel polis lantikan spm RM275..Sarjan Diploma ITP RM300..Inspektor Degree ITP RM420..Gred 1-40 ITP RM180..Gred 36 Diploma ITP rm180 dan Gred 41 ITP RM250 lagi rendah dari ITP konstabel polis SPM rm275.Bila start gred 48 hingga TURUS boleh same pule ITP ngan polis contohnya SAC Polis setara gred 54 ITP same iaitu RM900.00..Knapa Najib mengabaikan kebajikan kakitangan bawahan.Kenapa tidak diselaraskan same...Ade ke waktu nak menyewa rumah Tuan rumah tanye awak Polis ke bukan kalau polis sewa rumah mahal la sikit sebab elaun tinggi.Takde maknenye mcm tu.1 1/2 bulan bonus memberi orang atasan gaji besar keuntungan lebih...Sebenarnye penjawat awam paling ramai bukan PTD,Cikgu,polis atau askar tapi gred 1-40..JPA ngan Najib due2 bongok..Tunggulah PRU nanti Najib kali ni tau la nasib anda

Tanpa Nama berkata...

bagi bonos 2,3,4.5 bulan gji pun tarak guna lo...skali hambur ja besok-besok melopong..knpa le..elaun2 lain nda di beri penyelarasan bagi PA2 kat bawa ni..ble juga difikir bajet sndiri smpai pencen...susshlh kalo gini...klo aq lh bajet tu yg kaya tmbh kaya yg miskin tmbh kedana..

Tanpa Nama berkata...

kenapa kerajaan tak sentuh itp?

Tanpa Nama berkata...

kenapa kerajaan tak sentuh itp?

Tanpa Nama berkata...

ikan kembung kat sabah ikan yg paling murah.. ikan dibuat baja untuk makanan ikan

ehsan berkata...

betul2 betul.. kalau tak dinaik kan patut buh elaun bilik dalam slip gaji tu da naik nanti baru buh nama elaun rumah.. rm180 harga sewa bilik yg pling murah

kecewa berkata...

kalau insentif dpt macam tentera /polis dapatle juga apply loan rumah. Ni nampaknya kena tunggu 2 atau 3 th lagilah tunggu kenaikan gaji tahunan baru le selesa nak beli rumah setelah tolak duit belanja keperluan harian.Dlm tempoh tu pun harga rumah naik lagi.Mungkin dah tak ada rezeki le tu kot.Redha je le.

Tanpa Nama berkata...

X bersyukur.... Aku gaji kecik... Gred 17 je anak ada 2.. ... Tapi pandai2 la atur kewangan.. Kerajaan dh bagi macam2... Dunia

Tanpa Nama berkata...

Tiada pun kerajaan naikkan elaun tetap perumahan dalam bajet 2013..apa dah jadi..kos sewa & kos sara hidup makin menungkat..Apa dah jadi!!!!!!a

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs jangan hanya berharap.
Tuntut kalau kamu benarX2 mewakili semua PA serta berjanji menjaga kebajikan PA. Pastikan imbuhan perumahan dinaikkan mengikut keadaan sekarang... kalu tak paksa