SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

04 September 2012

PENJAWAT AWAM PERLU TERUSKAN MOMENTUM TRANSFORMASI

Utusan Malaysia
4/9/2012


PUTRAJAYA 3 Sept. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengingatkan para penjawat awam agar memastikan momentum kejayaan agenda transformasi negara tidak diperlahankan atau terbantut di tengah jalan.Beliau berkata, agenda transformasi bukan hanya telah menampakkan kejayaan yang membanggakan tetapi juga memperoleh pengiktirafan pelbagai pihak, termasuk dari luar negara."Dalam bulan Syawal ini, yang hendak cuti, sudah cuti, nak balik kampung, sudah balik kampung, bonus sudah dapat dan kenaikan gaji pun sudah dapat. 

"Jadi sekarang ini kita mesti teruskan momentum itu sebab Program Transformasi Kerajaan (GTP), Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan semua program bawah Lautan Biru sudah menampakkan kejayaan," katanya.Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri, di sini hari ini.Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Menurut Najib, beliau yakin dan percaya jika agenda transformasi negara berjalan lancar dan memiliki strategi pelaksanaan yang berkesan, kesannya pasti akan dirasai oleh rakyat dan golongan sasar."Di sinilah peranan penjawat awam amat penting kerana strategi pelaksanaan itu mesti berkesan dan ikut jadual supaya ia dapat dirasai oleh rakyat dan golongan sasar kita," katanya.

Perdana Menteri berkata, dari segi indikator makro, suku kedua ekonomi negara berkembang pada kadar 5.4 peratus berbanding 4.9 peratus suku pertama tahun ini.Malah, beliau menambah, Malaysia muncul sebagai pusat tawaran awam permulaan (IPO) ketiga terbesar dunia selepas Amerika dan China dan IPO kedua terbesar di dunia ialah Felda Global Ventures Holdings, manakala ketiga ialah IHH Healthcare."Media antarabangsa pula sejak kebelakangan ini membuat liputan semakin positif mengenai Malaysia," katanya."Ini termasuk media yang sebelum ini amat kritikal mengecam negara kini dilihat beralih arah, dan mengakui bahawa banyak pembaharuan positif serta pembangunan sebenar sedang berlaku dalam negara," katanya.

Najib berkata, aspek pendapatan per kapita dan kesejahteraan rakyat merupakan dua kriteria utama yang dijadikan kayu pengukur dalam menilai kejayaan model pembangunan negara.
Bagaimanapun, beliau berkata, kedua-dua kriteria tersebut mempunyai hubung kait antara satu sama lain kerana jika salah satunya mengalami gangguan atau kekangan, maka keberkesanan model itu pasti terbantut."Kita cuba gubal model pembangunan negara ini secara bitara dan unik, kita tidak pinjam seratus peratus model (pembangunan) dari barat atau timur, tapi kita mesti punyai kemampuan untuk membangunkan model pembangunan sendiri yang sesuai untuk rakyat kita," katanya.

Najib berkata, perarakan sempena Hari Kemerdekaan negara baru-baru ini yang turut menyaksikan pembabitan kepimpinan tinggi perkhidmatan awam negara termasuk Ketua Polis Negara serta Panglima Angkatan Tentera, amat bermakna.Kata Perdana Menteri, kesanggupan kepimpinan tinggi perkhidmatan awam turun padang bersama rakyat, mengambil bahagian secara simbolik semasa melaungkan tema merakyatkan perkhidmatan awam, memberi isyarat jelas bahawa perkhidmatan itu sanggup bersama rakyat."Mereka juga memahami cita rasa rakyat dan sanggup berusaha gigih, jujur dan ikhlas, agar jangkaan rakyat dapat dipenuhi kerajaan," katanya.

80 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

first!!!!! yeah!

Tanpa Nama berkata...

2nd pulak...

Tanda Nama berkata...

ada jugak manusia spastik yang takda keje merebut tempat 1st 2nd 3rd dalam ni. kah kah kah. kesian..

Tanpa Nama berkata...

Saya masih menantikan berita baik untuk PA sempena Pembentangan Bajet 2013. Harap bonus ujung tahun dapat 'lebih sikit' dari raya ari tu. Begitu juga dengan semakan semula ITP, COLA dan ITKA yang sesuai dengan kos hidup semasa.

Tanpa Nama berkata...

ada jugak manusia spastik yang takda keje merebut tempat 1st 2nd 3rd dalam ni. kah kah kah. kesian..

__________________________________

macam la ko cerdik.hahaha

mat debu berkata...

UTRAMAN KEPADA BADMAN

Tanpa Nama berkata...

PM kata kita mesti menembusi tembok kemustahilan....

Mustahil tiada bonus,mustahil tiada kajian elaun

tunggu berita baik bajet nanti....gaji 41 ke atas akan naik 5 % lagi...41 ke bawah naik 7 %.akan ada perubahan pada cuti tahunan.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha ....sewel

Tanpa Nama berkata...

HARAP TRANSFORM J17 KE J27/29 DULU LA....

Tanpa Nama berkata...

Momentum

Momentum is defined as the product of mass and velocity.

Formula: p=mv
p (momentum)
m (mass)
v (velocity)

hence ; mass= 1.4 juta PA
velocity = ETP, GTP & BOS

IE.
GTP - Program Transformasi Kerajaan,
ETP - Program Transformasi Ekonomi BOS - semua program bawah Lautan Biru

bersambung ... dpd Kerani Cabut yg dah tua dan ada MPA (Sarjana Pentadbiran Awam)

Tanpa Nama berkata...

PM kata kita mesti menembusi tembok kemustahilan....

Mustahil tiada bonus,mustahil tiada kajian elaun

tunggu berita baik bajet nanti....gaji 41 ke atas akan naik 5 % lagi...41 ke bawah naik 7 %.akan ada perubahan pada cuti tahunan.

=============================================================================================

MIMPI DI SIANG HARI....JGN HARAPPPPPPPPPPPP

Tanpa Nama berkata...

SPA & JPA tu perlu ditransformasikan dulu sebab dua dua jabatan tu dipenuhi dengan manusia yang berfikiran jumud, tak berani buat pembaharuan macam yang diamalkan oleh swasta & GLC dan paling malang, masih mengamalkan sistem KABEL.

Tanpa Nama berkata...

PA menanti Bajet 2013 tentang Transformasi Perkhidmatan Awam oleh PM kita.SBPA disembelih sebelum ada kembangnya. Apa terjadi dengan "Transformasi Perkhidmatan Awam" yang dijanjikan PM..? PA kena sabar menanti tanggal 28.09.2012. Kalau tanggal itu tiada terlaksana, jangan HARAP Transformasi itu menjadi kenyataan walaupun omno/bn menang dalam PRU ke-13...! Tapi kalau sebaliknya PR berjaya menawan Puterajaya, "TRANSFORMASI NEGARA" pasti akan berlaku. Perubahan besar akan tetap berlaku...!

Tanpa Nama berkata...

Transformasi... Transformasi... Transformasi....kita tunggu je Bajet 2013 pada 29.09.2012 ni...adakah permintaan PA elaun ITP dinaikan atau tidak,peratus pinjaman perumahan dikurangkan kepada 1% dan adakah kerajaan akan mengumumkan kenaikan gaji.......kita nantikan saja pembentangan bajet....baru kita nampak sama ada kerajaan betul2 prihatin atau tidak dng PA yang berpendapatan rendah atau memberi lagi kesenangan kepada PA yang berkedudukan tinggi..

Tanpa Nama berkata...

pak najib dah mengatakan, bonus dah dpt, gaji dah naik dan cuti dah cuti balik kampung, itu isyaratnya mengatakan di dalam bajet 2013, tiada kenaikan gaji, pemberian bonus dan perubahan cuti, begitu juga kenaikan pangkat, perubahan gred dan kenaikan elaun, kertas bajet tue sudah di ketahui oleh semua.. jadi 1.4 juta PA jgn bermimpi bulan jatuh ke riba..mungkin yang naik elaum ITP,KERAIAN,EKA adalah gred 48 ke atas,. termasuk JUSA dan TURUS..

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Jika pendapatan tinggi sekalipun jika tidak dapat imbangi pengeluaran (Perbelanjaan dan nafsu kemahuan) maka berlakunya inflasi yang tinggi. Hakikatnya trend kini semakin bertambah pendapatan maka melonjak saham pinjaman kakitangan awam.

Amat bersetuju dengan Tranformasi BINTARA yang PM mahukan supaya dengan penerapan modal insan maka berlakunya balance seimbang kedua-duanya.

Melihatkan kini trend pendapatan ditambah maka kemahuan perbelanjaan makin bertambah. Hakikatnya PA tiada apa-apa keuntungan hanya gembira sementara.

Hakikatnya, kini kita lihat produk2 kini menjadi gilaan semua pihak tak kira golongan atasan hingga bawahan bahkan perbelanjaan melebihi pendapatan asalkan kemahuaan dapat ditunaikan walaupun terpaksa berhutang.

Kita lihat setiap kali pengeluaran baru model baik kereta, handphone, motosikal dan lain2 menjadi rebutan, sedangkan keperluan wajib menjadi pilihan ketiga seperti rumah.

Faktor ini terjadi akibat pengaruh suasana semasa keadaan sekitar ditambahi dengan godaan pengaruh iklan2 dan sentimen semasa.

Sebanyak manapun kenaikan gaji, elaun dan lain2 imbuhan tidak dapat memberi kepuasan sepenuhnya kepada PA dan hanya bersifat sementara selagi tidak berlakunya imbangan kedua-dua faktor dilaksanakan.

Salam hormat daripada BP Lepasan Darjah Enam dan jauh pendalaman.

Tanpa Nama berkata...

Semua pihak patut tahu, PA akan bertindak mengikut kehendak kehendak perlembagaan negara, bukan mengikut kehendak kehendak kerajaan negara atau nama nama pihak. Transformasi tidak akan terjadi jika ianya bukan mengikut kehendak kehendak perlembagaan negara. Satu dasar bolih jadi nyata hanya melalui pindaan perlembagaan negara. komen dari Anak Bangsawan.

Tanpa Nama berkata...

orang tua aku boleh beli rumah tahun 1985 dengan harga rm69,000 dengan gaji sekadar rm900 sebulan. potongan lebih kurang 300 sebulan selama 25 tahun. lebih kurang nisbah 1:76

aku pulak yang bergaji tak sampai rm2,000 (gred yang sama dengan orang tua aku dulu) tak mampu beli rumah dengan harga rm320,000 (saiz rumah yang sama dengan rumah orang tua aku) iaitu nisbah 1:160

nampak tak bagaimana nilai pendapatan zaman sekarang tak setimpal dengan harga keperluan? orang tua aku beli rumah saiz sekian-sekian dengan gaji nisbah dia 1:76 dari harga rumah. gaji aku sekarang nisbah dia 1:160 dengan harga rumah sekarang. malaysia boleh!

orang tua aku dulu dengan gaji macam tu beli sate 10 sen secucuk. aku dengan gaji sekarang beli sate 60 sen secucuk. dengan harga sate sekarang sepatutnya gaji aku kena rm5,400 untuk menyamai nilai gaji orang tua aku dulu.

malaysia boleh!

Tanpa Nama berkata...

Salam Syawwal

Ingat akhlak atau tingkahlaku terpuji itu sepuluh dan jika seseorang itu dapat menjiwainya maka akan beroleh kebahagian dunia akhirat sepertimana diRiwayatkan oleh Al-Hakim, daripada As-Saiyidah AiSyah antaranya:-

1. Bercakap Benar
2. Ketetapan dalam peperangan
3. Memberi akan yang diminta
4. Membals Budi
5. Kepercayaan
6. Berhubung Rahim
7. Memelihara Kehormatan Jiran
8. Memelihara Kehormatan Sahabat
handai.
9. Mengadakan jamuan
10. Perasaan Malu.

Empat Perkaradikurniakan Allah Akan Mendapat Kebajikan Didunia dan Akhirat :-

1. Lidah yg sentiasa berzikir
2. Hati yg syukur dan berterima
kasih.
3. Badan yg sabar atas segala bala
4. Isteri tak kianat pada dirinya
dan harta-bendanya.

Hadis Riw. At. Thabrani, Drp Ibnu Abbas

Salam Hina DRP BP Pendalaman.

Tanpa Nama berkata...

Manusia yang berjala-jala komennya, macamlah orang lain tak faham apa yang dia kata dan apa yang dia fikirkan...! Tapi manusia berkenaan, tidakkah dia terfikir bahawa kenaikan sana sini dan penambahanbaikan di sana sini adalah mencari keseimbangan. Dan di sana tetap ada keseimbangannya. Jangan syok sendiri wahai manusia yang suka komen berjala-jala...!!!

Tanpa Nama berkata...

Perkataan berjala-jala x wujud. Kalau perkataan tu dicari kata dasarnya ia akan jadi jala. Perkataan jala cuma boleh ditambah imbuhan awalan meN- = menjala = perbuatan menjala ikan. atau awalan peN- = penjala = perkataan yg merujuk org yg menjala ikan. Salah kalau kita tambah imbuhan awalan beR- pada perkataan jala sebab berjala tu x de dlm kamus tatabahasa.

Tanpa Nama berkata...

Penciptaan manusia adalah untuk menjaga penciptaan ALLAH bukan untuk mendapat pengurniaan seperti isteri. Isteri adalah pembantu sahaja tetapi menpunyai hak juga. Jangan berfikir macam taliban.

2nd berkata...

Betul ke bos? Kalau tani tambah ber = bertani. Ayatnya ayah sedang bertani di kebun. Kalau jala tambah ber = berjala. Ayatnya ayah sedang berjala ikan di sungai. Salah ke betul ni cikgu Bahasa Melayu?

Tanpa Nama berkata...

Selasa, September 04, 2012 7:05:00 PTG
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Salam Tuan dan Harap Maaf andainya berjela-jela.

Tuan sepatutnya bersyukur hidup dalam serba kemudahan. Senang aje belanjalah ikut kemampuaan dan belilah rumah mampumilik.

Tapi sedihnya tuan lemas diTanah Air sendiri dan sedangkan warga asing bergembira dan berkemampuan di Negara Kita.

Teringat saya pasal kawan saya kat Australia dan bukan saya. Pendapatan pengajian cukup aje tapi nak bergaya, masa tu dia habis belajar buat kerja tambahan dan masa cuti penuh semasa bekerja. Teringat masa Mat Salleh kerja hanya 4 jam sehari dan jika kita maaf kawan saya sanggup kerja 8 jam sehari dia terpegun seolah2 xcaya.

Dia boleh pakai kereta jenama setanding dengan rakyat kat sana dan berjaya dalam pelajaran. Begitu juga tuan amat bertuah kerana lahir di Kota Raya jika dibandingkan dengan saya. Tapi saya bersyukur pada Allah dan berterima kasih pada PM dengan pemberian imbuhan kini.

Saya rasa tuan amat bertuah sedangkan orangtua saya bekerja kampung dan berapalah pendapatan mereka. Tapi mengapa saya boleh memiliki rumah, sedangkan tuan sudah disediakan kemuadahan masih mengeluh dan merana. Tapi jika tempat kawan kita bekerja seperti KKB dan Manje saya pun xberapa sesuai dengan suasana keadaan. Kawan saya lihat perempuanpun merokok tanpa segan silu. Saya kata itulah trend dan gaya hidup moden kini.

Apa yang penting perancangan dan pengurusan serta mampu bertindak. Jika salahkan pemimpin tetapi dalami diri dan kenal diri sendiri.

Maaf kerana adakala merapu sikit tetapi ikhlas Drp BP. Budak Kampung.

Tanpa Nama berkata...

rumah mampu milik nk cari kt mana zaman skrg?

pertanyaan naif dari saya gred 11 di tengah kotaraya Key ell

Tanpa Nama berkata...

Transformasi akan berlaku secara tersendiri tanpa paksaan oleh sesiapa jika perlembagaan negara yang ketinggalan zaman dapat dipindakan oleh parlimen.

Tanpa Nama berkata...

57 aBaru balik marhaban rumah member. Mcm-mcm ada... Balik perut dh penuh, nk wat preparation utk keje esok pun mcm dh nagntuk la. Adoai....

Tanpa Nama berkata...

Pasaran membanjiri dengan segala-galanya, begitu juga dengan ajaran dan agama. Setiap warga manusia patut diberi peluang di zaman moden ini untuk membuat pilihan. Ibubapa bolehlah bertindak sebagai penasihat atau penjaga tetapi bagainama dengan roh anak? Apa alasan?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

orang tua aku boleh beli rumah tahun 1985 dengan harga rm69,000 dengan gaji sekadar rm900 sebulan. potongan lebih kurang 300 sebulan selama 25 tahun. lebih kurang nisbah 1:76

aku pulak yang bergaji tak sampai rm2,000 (gred yang sama dengan orang tua aku dulu) tak mampu beli rumah dengan harga rm320,000 (saiz rumah yang sama dengan rumah orang tua aku) iaitu nisbah 1:160

nampak tak bagaimana nilai pendapatan zaman sekarang tak setimpal dengan harga keperluan? orang tua aku beli rumah saiz sekian-sekian dengan gaji nisbah dia 1:76 dari harga rumah. gaji aku sekarang nisbah dia 1:160 dengan harga rumah sekarang. malaysia boleh!

orang tua aku dulu dengan gaji macam tu beli sate 10 sen secucuk. aku dengan gaji sekarang beli sate 60 sen secucuk. dengan harga sate sekarang sepatutnya gaji aku kena rm5,400 untuk menyamai nilai gaji orang tua aku dulu.

malaysia boleh!
========================================================================================================================================================

BARU HANG TAUUUUUUUUUUUU

Tanpa Nama berkata...

harga rumah mampu milik di bandar-bandar besar sekitar RM200-350 ribu paling murah tue.. manakala rumah mampu milik di kawasan daerah pendalaman RM180-230 ribu,paling murah tue.pendapatan 1.4 juta PA cukup tak bagi membeli rumah tersebut, berdasarkan gaji sekarang, khususnya gred 1-27, mampu kea mereka.
Kereta nasional malaysia yang dikenakan AP RM40-80 ribu, paling murah tue. bulanan paling murah pun RM430 sebulan, kalau gaji bagi gred 1-27, hanya sekitar RM1200-430=RM770, belum di kira duit minyak lagi.

formula mudah, apabila pendapatan tinggi, perbelanjaan tinggi akan merancakkan perkembangan ekonomi dalam negara, 1.4 juta PA hanya berbelanja di dalam negara jea, hanya segelintir mereka ke luar negara menyebabkan pengaliran wang malaysia ke luar negara, merancakkan perkembangan ekonomi negara luar, antara mereka yang selalu ke luar negara adalah ketua-keyua jabatan, jusa, turus,pemimpin-pemimpin kerajaan dan Yb, mereka inilah yang banyak mengalirkan pertukaran wang malaysia ke matawang asing. salah 1.4juta PA kah.?

Tanpa Nama berkata...

Jom semua PA, jom bincang kebajikan buat PA di dalam bajet 2013, berikan pendapat dan pandangan anda.

Tanpa Nama berkata...

Ketua ketua jabatan dan jusa selalu ke luar negara untuk perkembangan negara ini bukan mengalirkan wang malaysia untuk perkembangan negara negara luar kerana mereka mengadakan promosi dan kontrak untuk perkembangan negara ini.

Tanpa Nama berkata...

Ketua ketua jabatan dan jusa tidak pernah tidor dibawah meja opis. Mereka perlu membuat tinjauan dan buat laporan pada masa yang ditetapkan kepada kementerian berkenaan.

Tanpa Nama berkata...

mereka ke luar negara, ibarat sambil menyelam minum air lea, lepas jalan, cakap, lepas cakap sign, senang bai tue punya kerja.. ada 10% sign tue..kah..!!kah..!!

Tanpa Nama berkata...

PM arahkan KSN supaya kursus Intergriti khusus buat ketua-ketua jabatan,jusa c, menteri dan YB.. baru betul.. taklah ikan tue busuk kepala..

samad berkata...

hairan aku, ada jugak bodoh yang percayakononnya harga rumah terlalu mahal. nak terpengaruh agenda pembangkang agak2 la. dah naik gaji, belajar la bersyukur. mana ikrar setia pada negara? jangan derhaka pada pemimpin. apa2pon saya amat bangga dengan pejuang Islam yang berjihad semasa Anwar nak bagi tazkirah di masjid Kedah baru2 ni. seoarang pemimpin yang baik takkan masuk masjid untuk berpolitik.

Tanpa Nama berkata...

orang kaya kebanyakan cina....maka cina je duduk bandar.kita yang miskin duduk kampung.Apa beza dengan penjajah?buatlah sesuatu untuk harga rumah tu......jangan bagi orang kaya je jadi tuan.sampai bila nak sewa je dan mengayakan orang.......

Tanpa Nama berkata...


Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

mereka ke luar negara, ibarat sambil menyelam minum air lea, lepas jalan, cakap, lepas cakap sign, senang bai tue punya kerja.. ada 10% sign tue..kah..!!kah..!!

Rabu, September 05, 2012 3:47:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Tuan

Hidup ibarat roda, kekadang di atas dan adakala kebawah jua. Mana Negara tak ditimpa hujan?

Mana ada kerja senang kecuali seseorang itu tak amanah terhadap kewajibannya. Kalau tuan nak tahu ibarat Lagu Seniman Sudirman " (PENYU MENANGGIS)

Bagi tuan yang mempertikaikan hal harga rumah. Tuan mestilah menggunakan Akal dan berpandukan pemikiran. Jika tuan berkemampuan setakst Apartment/Flat itulah rumah mampumilik bagi tuan dan sekiranya tuan berkehendak lebih selesa lagi guna akal dan pemikiran.

Bagi saya Tuan perlu berusaha lebih gigih dan tambahkan pengorbanan masa, tenaga dan sebagai contohnya berniaga kecil-kecilan. Kalau di Putrajaya nescaya pendapatan itu lumayan dan Tuan harus fikirkan menu masakan atau jualannya contohnya LAKSA UTARA dan citarasa biarlah berlainan dengan citarasa selatan.

Tuan jangan salah keadaan dan suasana semasa. Tetapi tuan mestilah menggunakan peluang berkenaan dan rebutnya dengan pemikiran positif.

Jika tuan berpemikiran primitif dan berbangga dengan sifat pertuanan, jawapannya tuan tak akan kemana dan asyik salah orang saja.

Begitu tuan sepatutnya terbuka dengan cerita saya semasa diperantauan macamana hendak merasai kemewahan terpaksa bekerja kuat dan berusaha gigih dan hapuskan rasa malu dan bangga diri.

Sepatutnya budak kampung seperti saya tidaklah sepatutnya memberi pendapat terhadap tuan yang leih maju kedepan kecualilah sahabat kita Tuan KKB dan Puan Manje kerana mereka lebih maju kedepan.

Apapun ampun dan maaf kiranya coleteh ini melukai tuan dan sebenarnya bukan niat sayapun walaupun sebesar zarah.

Salam hormat Flower

Tanpa Nama berkata...

kononnya harga bahan binaan mahal. baiklah, kalau macamtu hapuskan harga hartanah untuk membuat rumah.

itupun kalau pemerintah benar-benar ikhlas nak membantu golongan berpendapatan rendah.

eh, mana boleh hapuskan harga tapak rumah. nanti kerajaan tak ada duit.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

kononnya harga bahan binaan mahal. baiklah, kalau macamtu hapuskan harga hartanah untuk membuat rumah.

itupun kalau pemerintah benar-benar ikhlas nak membantu golongan berpendapatan rendah.

eh, mana boleh hapuskan harga tapak rumah. nanti kerajaan tak ada duit.

Rabu, September 05, 2012 6:15:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Tuan

Tuan cakap guna akal atau emosi. Tuan mesti tahu bahawa hartanah kebanyakan di kota raya dan bandar bukannya dimiliki dan dimonopoli oleh kerajaan kerana ianya hak individu atau korporat.

Begitu juga bahan mentah binaan dimonopoli oleh pengeluar atau penggilang dan kerajaan cuma boleh memantau kawal harga dan kurang atau hapus cukai.

Teori pasaran hartanah mudah. Bila permintaan melebihi penawaran maka harganya akan naik secara mendadak.

Malulah pada saya BUDAK KAMPUNG. Minda tuan harus terbuka dan menghdapi zaman yang semakin mencabar dan penuh rintangan.

Maaf tuan saya terlanjur kata Flower

Tanpa Nama berkata...

Rumah di bandar mahal kerana semua tanah dipegang oleh orang melayu, RM200.00 sekaki,Harga tanah bagi seunit rumah sekurang-kurangnya sebanyak RM170,000.00(RM200.00 X 850 kaki) Harga rumah kampung murah kerana orang cina india tak mau atau tak boleh beli.

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Jadilah Pewaris Yang Dapat Mengekalkan Warisan Kemerdekaan Negara Kita, Walaupun Siapa Kita Namun Kita Punya Tanggungjawab Menjaganya.

Biarlah hati rela berjuang walaupun dengan cara sendiri.

Salam hormat Flower

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Rumah di bandar mahal kerana semua tanah dipegang oleh orang melayu, RM200.00 sekaki,Harga tanah bagi seunit rumah sekurang-kurangnya sebanyak RM170,000.00(RM200.00 X 850 kaki) Harga rumah kampung murah kerana orang cina india tak mau atau tak boleh beli.

Rabu, September 05, 2012 6:57:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Tuan

Maaf tuan silap kiranya perhitungan tuan mengata tanah kampung cina dan india tidak mahu beli. Kat sini orang cina berlumba2 membeli dan atas permintaan maka harga melambung berganda2.

Salam hamba DRP Flower

Tanpa Nama berkata...

Gaji saya kecik. Oleh itu, saya tak layak apply loan rumah memandangkan harga rumah sekarang semakin mahal. Sampai bilalah agaknya saya kena menyewa rumah.

Tanpa Nama berkata...

FLOWER nama mu. Boleh saya buat satu cadangan disini. Wajibkan semua orang melayu membeli condos supaya harga condos menurun dan wajibkan semua orang cina dan india membeli rumah kos rendah supaya harga rumah kos rendah akan naik. Cadangan ini sangat baik? Bolehkah? Apa cadangan mu?

Tanpa Nama berkata...

Untuk menurun harga barangan termasuk harga rumah adalah perlu untuk kerajaan membeli semua tanah. Kerajaan akan jadi pemaju tanah,pemilik kilang,shopping centre,bas,teksi dsb. Melayu cina india akan jadi pekerja tiada towkay langsung.Bagus?

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana sambutan KR1M ? Harga brg2nya Ok ke? Belum masuk lagi. KR1M seakan-akan sama dgn KFC & Pizza Hut. Lepas ini KB1M (Kedai Buku 1 M'sia). Lepas itu Kedai Spare Part 1 M'sia, Lepas itu Kedai Daging Lembu 1 M'sia, Lepas itu Kedai Ayam 1 M'sia, Lepas itu Kedai Kopi 1 M'sia, Lepas itu Kedai Cake 1 M'sia, Lepas itu Stesen Minyak 1 M'sia, Lepas itu Stesen Bas 1 M'sia' Lepas itu Stesen Keretapi 1 M'sia, Lepas itu Lapangan Terbang 1 M'sia. Lepas itu YB 1 M'sia.

Tanpa Nama berkata...

Jadinya yg muda-muda ni jangan la ikut nafsu sangat. Sibuk enjoy beli motor, beli kereta, belanja awek. Kan baik bila da duit tu buat loan rumah awal-awal. Nanti bile dh byk sgt hutang huatng kereta, hutang peribadi, hutang kad kredit masa tu la sibuk ckp harga rumah mahal la, kerajaan bodoh la, ape la itu la ini la. Masa ada kemampuan enjoy x inagt. Bile dh x de duit sibuk salahkan org.

Yg dh lama keja pun sama juga. Baru dpt kenaikan gaji sikit sume dh pakat tukar kereta, buat loan besarkan rumah. Cuba la beli tanah ke, beli saham ASB ke. Kena la pandai rancang. Nanti dh susah mula gila ckp sume org salah. SALAH SENDIRI X SEDAR>

Tanpa Nama berkata...

Bonus hujung tahun di jika masih lagi setengah bulan atau satu bulan, itu bermakna ekonomi kita sebenarnya belum mantap.

Tanpa Nama berkata...

kat mane ade jual nasi ayam sedap n murah ek.. lapo nie..

Tanpa Nama berkata...

dekat belakang jamban ada le nasi ayam bukan murah atau mahal tak payah beli lgsung makan le berapa lori Indah Water yg hang larat.bangang punya bewak.

Tanpa Nama berkata...

Gaji sekarang RM2660 kerja 27 tahun dah.mula keja gaji RM395 je.Buat rumah lebih Rm100K tak hutang 1 sen pun.pakai kereta mewah RM100K lebih lebih mahal kereta aku daripada kereta pengarah aku.
Guna le otak n skill jika nak hidup senang.kena usaha lebih.guna sifat cakap pandai aku utk tlg jual tanah org.jd broker tanah le bro.income bulanan RM 2K hingga RM 20K.bru le dpt hidup mewah dpt income mcm menteri. kena guna potensi yg ada dlm setiap diri kita utk buat duit.

Tanpa Nama berkata...

Aku tgh keje skrg ni. Hahaha. Kira ngulor la sekejap menjenguk bolg CUEPACS. MLm ni ada marhaban plak. Baru nk pegi mancing.

Tanpa Nama berkata...

dsNotal 134SEMUA KENA KENCING.....XLE PAKAI SEMUA NI

Tanpa Nama berkata...

Transformasi akan jadi semua melayu menjadi towkay sedangkan cina india akan jadi pekerja in semua peringkat iaitu pejabat awam dan swasta. Maukah? Cuba letak jawatan dan cuba jual nasi jakung di tepi jalan. Fikirlah dengan baik baik. Jangan cakap sahaja. Bias Omar berbaris di hadapan dan jual ikan sungei kangkung di pasar malan? Kalau tak logic cubalah pilihan lain.

Tanpa Nama berkata...

Momentum transformasi ke..apa ke..Kami tunggu pengumuman masa bajet 2013 nanti.Kalau mcm aku ni PA sokongan rendah,..orang lama yang dah dekat nak pencen..,keja lebih 30 tahun ..,tak ada apa-apa tambah-baikan..sbb tak diberi pembelaan yang sewajarnya oleh siapa-siapa pun,.. JPA ke..Ketua Jabatan yang jaga perut buncit sendiri ke..Aku rela pangkah DAP PRU 13 ...Bukan aku saja yang akan pangkah pembangkang ..Malah ramai lagi...Biar merudum Putra Jaya.

Tanpa Nama berkata...

pohon CEUPACS buat semakan terhadap gaji N4...gaji mati N4 lebih rendah dari gaji mati N1

Tanpa Nama berkata...

Yang tak bayar yuran CEUPECS duduk diam2...jgn byk bunyi mintak mcm2..yg belajar x tinggi pun duduk diam2 @ pegi sambung belajar dulu kalau nak gaji besor

Tanpa Nama berkata...

gg

Tanpa Nama berkata...

confemmmm.. tahniah kpd gred J.. syukur..

Tanpa Nama berkata...

apa yang confemmm tu bro..?

Tanpa Nama berkata...

S1M. Saya mewakili guru-guru kawasan pedalaman dan luar bandar yang ingin memberi pendapat tentang jawatan hakiki. Kini ramai guru-guru di sekolah luar bandar dan pedalaman membuat kerja yang sama taraf dengan guru-guru yang hakiki.Walaupun luar bandar atau pedalaman, kerja-kerja yang diberikan oleh KPM, JPNJ dan PPD adalah sama. Jadi guru-guru Hakiki menerima gaji yang lebih tinggi daripada guru yang menjalankan tugas hakiki walaupun tidak ada hakiki. Ramai guru-guru sekolah luar bandar dan pedalaman yang hanya DG29 walaupun menjalankan tugas hakiki DG32. Dimanakah keadaan kami ? Harap Dapat Perhatian.

Tanpa Nama berkata...

Kita PA mesti berani buat TRANSFORMASI. Transformasi segala2nya. Bersedialah wahai kawan!!!!

Dulu Sbh jadi FD bagi B-end (dpt interest 5% saje) tapi skrg sdh jadi saham (turun naik). Merundum...........

Tanpa Nama berkata...


tahniah untuk gred J... Suprise!!!

Tanpa Nama berkata...

Moga gred J terus berkerja keras dan semangat baru dalam menjayakan transformasi perkhidmatan awam. Tahniah kpd anda semua.

HJ SAUPI PPD BACHOK berkata...

nape org BN slalu bagi idea boombastik dlm meeting

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam kategori sokongan yg ada ijazah sarjana muda yg belum naik pangkat perlu diberi elaun khas atau gaji lebih sikit memandangkan ilmu & kedudukan mereka. Dalam sunah nabi menyatakan apakah membezakan seorang muslim itu. Baginda menyatakan yg membezakan mereka ialah iman & ilmu..maka dlm pemberian gaji kerajaan patut memberi ganjaran elaun atau gaji lebih kerana kemahiran & usaha mereka,,ini baru dikata sebahagian transformasi perkhidmatan awam menuju PA yg berilmu & berinovasi..

Tanpa Nama berkata...

selaras elaun COLA !! Duduk di bandar maju pun elaun COLA RM150 jer ape cerita ?????

Tanpa Nama berkata...

IMAN DAN AMAL.............

Tanpa Nama berkata...

Kalo tak kasih COLA, kasih saja 100+. kami sdh lama menunggu di Sbh & Srwk.

Tanpa Nama berkata...

Naik pangkat bagi kategori sokongan bagi org swak & sabah lambat..kerajaan mengamal markah prestasi utk kenaikkan pangkat yg mana jika dibandingkan markah2 diperolehi oleh PA d swak & sabah secara puratanya rendah..maka PA di kedua negeri ini terabai & tidak terbela..Tungu nanti PRU13 baru tahu..nanti minta sedekah mahu undi org swak & sabah

Tanpa Nama berkata...

Wahai wakil Cuepac yg budiman:

Cadangakan
i) kenaikan elaun wilayah/cola utk PA d swak & sabah
ii) beri elaun khas/naik gaji sikit kpd PA kategori sokongan yg belum naik pangkat yg mempunyai Ijazah Sarjana Muda. KPSL masih ada pilih kasih dlm pemarkahan
iii)Naik pangkat secara time-based dan bukan melalui markah prestasi yg subjektif & tidak adil

PA Teknikal berkata...


Tahniah utk gred J17!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam kategori sokongan yg ada ijazah sarjana muda yg belum naik pangkat perlu diberi elaun khas atau gaji lebih sikit memandangkan ilmu & kedudukan mereka. Dalam sunah nabi menyatakan apakah membezakan seorang muslim itu. Baginda menyatakan yg membezakan mereka ialah iman & ilmu..maka dlm pemberian gaji kerajaan patut memberi ganjaran elaun atau gaji lebih kerana kemahiran & usaha mereka,,ini baru dikata sebahagian transformasi perkhidmatan awam menuju PA yg berilmu & berinovasi..

Ahad, September 09, 2012 3:40:00 PTG


selagi SPA dan JPA dikuasai oleh golongan yakjud & makjud, selagi tu la benda macam ni takkan berlaku. bukannya tak ada perjuangan menuntut supaya kakitangan sokongan sedang berkhidmat yang mempunyai kelulusan tinggi "dipermudahkan" jalannya untuk memohon jawatan yang tinggi. memang ada. tapi apa yang SPA & JPA buat? mereka masih lagi gunapakai sistem ortodoks dan jumud.

yakjud & makjud dalam SPA & JPA ni perlu dihapuskan. baru perkhidmatan awam boleh ditransformasikan.

Tanpa Nama berkata...

Selagi kerajaan masih menggunapakai kaedah penialaian pretasi kerja tahunan selagi itulah PA sokongan di Sbh & Srwk kena tunggu lama utk naik pangkat (hakiki / KUP) berbanding PA di M. Barat. Ini adalah disebabkan sering berlaku pertukaran pegawai dari M. Barat ke Sbh & Srwk. Ramai pegawai baru dilantik / dipindah ke M. Timur dilantik sebagai PPP & PPK. Jadi yg jadi mangsa adalah org Sbh & Srwk. Kaedah penilaian prestasi kerja PA adalah tidak adil & juga tidak relevan lagi dan perlu ditukar kpd sistem penilaiaian yg lebih berlaku adil kpd PA di Sbh & Srwk. Minta CUEPACS tolong PA sokongan di M. Timur ini.

Tanpa Nama berkata...

ELAUN COLA PATUT DIBERIKAN KPD PA BORNEO...

Tanpa Nama berkata...

Tak kasi pun takape. Sabah ada Ubi kayu & Sarawak ada biji sagu.

Tanpa Nama berkata...

Tak kasi pun takape. Sabah ada Ubi kayu & Sarawak ada biji sagu.

Tanpa Nama berkata...

Tak kasi pun takape. Sabah ada Ubi kayu & Sarawak ada biji sagu.88

Tanpa Nama berkata...

Tak kasi pun takape. Sabah ada Ubi kayu & Sarawak ada biji sagu.