SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

30 November 2012

SKM SASAR 45 BUAH KOPERASI BURUNG WALIT MENJELANG 2020

Bernama
29/11/2012



BUTTERWORTH, 29 Nov (Bernama) -- Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) menyasarkan penglibatan 45 buah koperasi dengan perolehan sehingga RM8.95 juta menjelang tahun 2020 bagi aktiviti penternakan dan perusahaan burung walit.

Timbalan Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Tan Lian Hoe berkata pihaknya yakin sasaran itu mampu dicapai kerana industri tersebut semakin berkembang berikutan permintaan yang tinggi dari luar negara.


"Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah merangka pelan induk pembangunan industri sarang burung walit bagi menambah bilangan pengusaha yang mampan. "Jadi saya percaya jumlah koperasi burung walit juga akan bertambah menjelang tahun 2020 dan ia pasti memberi manfaat besar kepada semua pihak," katanya selepas Majlis Penyerahan Sijil Pendaftaran Koperasi Penternak Burung Walit Malaysia Berhad, di sini hari ini.


Yang turut hadir Pengerusi Lembangan Koperasi Penternak Burung Walit Malaysia Berhad Datuk Ng Siew Lai.


Ng dalam ucapannya berkata koperasi itu ditubuhkan pada 20 Nov lepas dengan keanggotaan seramai 240 pengusaha dan penternak burung walit di seluruh Malaysia.


"Penubuhan koperasi itu merupakan platform kepada Persatuan Penternak Burung Walit Malaysia untuk terus berusaha meningkatkan pengeluaran dan tahap kualiti produk sarang burung walit selaras dengan permintaan pasaran antarabangsa," katanya.


Katanya koperasi juga merancang untuk menubuhkan pusat latihan memproses sarang burung walit supaya dapat melatih lebih ramai pekerja yang mahir dalam industri memproses produk berkenaan.


"Ia juga secara tidak langsung mampu mewujudkan banyak peluang pekerjaan untuk warga tempatan kerana pada masa ini anggaran jumlah hasil keluaran sarang burung walit ialah 50 metrik tan sebulan dan melibatkan pekerja memproses seramai 30,000 orang," katanya.


Sementara itu, Tan semasa merasmikan Majlis Penyerahan Kad Skuad Pengguna pada majlis berasingan berkata penjenamaan semula kad pengguna telah mendapat sambutan baik dari pelbagai pihak terutama badan bukan kerajaan (NGO) dan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS).


Katanya sokongan itu jelas menunjukkan masyarakat telah mempunyai kesedaran yang tinggi untuk mengamalkan hak pengguna.


"Saya difahamkan CUEPACS akan memberi sokongan jitu terhadap skuad pengguna dan kerjasama yang ditawarkan itu, saya percaya dapat membantu aktiviti skuad pengguna di kalangan ahli persatuannya seramai 4 juta orang di seluruh Malaysia," katanya.


Beliau berkata menerusi penjenamaan skuad pengguna yang merupakan 'mata dan telingga' kerajaan, anggotanya akan mendapat keistimewaan antaranya kad diskaun di 142 rakan dagang.


-- BERNAMA

5 ulasan:

IT Penggerak Negara berkata...

FIRST!!!

Tanpa Nama berkata...

TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA TELINGGA

Tanpa Nama berkata...

Harga sarang tk naik..jatuh menjunam......
Apa benda yg dato n... Buat pn tk tau... Makin menyusahkan penternak ada....
Cakap je bergegar. Nk bert.jawab tp hampeh. Sekadar cakap nk tunjuk hebat n nk lpaskan diri jerrr....

Tanpa Nama berkata...

Nampak macam hebat je p3ngusaha walit, yg aku dengr skrg ni mereka nk bayar hutang bank pn smpai mengeluh.. Harga sngt rendah. Harapkn pihak berkenaan selesaikan. .. Hancur.....

Tanpa Nama berkata...

Tolong kami bantu kami....
Dah la tak tolong pengusaha.....menyusahkan pengusaha ada..macam2 syarat pulak dikenakan.
Dh ler tk reti tolong naikkan kembali harga, nk ambik peluang ambik untung dr kami pulak....