SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

16 Februari 2013

JADIKAN 2013 SEBAGAI TAHUN SENYUM - CUEPACS

Bernama
Oleh Nurul Azila Mohamad
16/2/2013


KUALA LUMPUR, 15 Feb (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja- Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyarankan penjawat awam menjadikan tahun 2013 sebagai tahun yang penuh dengan senyuman.

Presidennya Datuk Omar Osman membuat saranan itu kerana mendapati budaya senyum masih kurang diamalkan dalam kalangan penjawat awam terutama semasa melayani pelanggan.

"Sudah banyak kempen senyum ini diadakan di mana-mana tempat namun kesedaran menerapkan budaya senyum ini masih rendah terutamanya semasa dalam situasi melayan pelanggan.

"Kalau boleh pagi-pagi datang kerja jangan bawa masalah peribadi datang ke pejabat. Sebagai pekerja berkaliber kita mesti tunjukkan semangat dengan penuh keceriaan. Kita kena fikir semua orang ada masalah dan kalau kita bawa 'mood' ceria ke tempat kerja, produktiviti kerja pun meningkat," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata ketua-ketua jabatan harus memberikan penekanan kepada isu berkenaan dalam setiap mesyuarat supaya budaya itu dirasakan menjadi satu tanggungjawab kepada setiap kakitangan.

"Memang kita akui setiap jabatan mempunyai piagamnya tersendiri dan kandungan piagamnya ada yang menyatakan budaya ini namun pelaksanaannya tidak begitu rancak di kalangan kakitangan.

"Malah ada sesetengah kakitangan diwajibkan memakai tag lambang senyum di uniform mereka tetapi apabila lambang senyum itu sekadar dijadikan hiasan ia dilihat sebagai simbol semata-mata," katanya.

Menurut Omar, beliau pernah menerima aduan berkenaan sikap atau layanan sesetengah kakitangan kerajaan yang tidak memuaskan semasa mendapatkan perkhidmatan.

"Apabila mendapat aduan seperti itu saya rasa tindakan seperti itu tidak wajar dilakukan dan pada pendapat saya kalau pekerjaan yang memerlukan kakitangan untuk berada di kaunter perlu diberikan kepada orang muda atau yang belum berkahwin kerana mereka mungkin tidak banyak masalah kekeluargaan lagi," katanya.

Beliau juga berkata ketua-ketua jabatan boleh mengundang Cuepacs untuk memberi taklimat berkenaan budaya berkenaan kepada kakitangan masing-masing.

-- BERNAMA

184 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam mana nak senyum barang semakin hari makin mahal. Gaji lima tahun baru dikaji semula. Rumah mahal, ETP baru rm180, mana boleh senyum. Kalau senyum pun nanti macam mulut kambing.

Tanpa Nama berkata...

Ya betul tu ! Kalau gaji dinaikkan 20 % mungkin semyum lebar kot ! Kalau elaun dinaikkan lagi senyum lebar :)

Tanpa Nama berkata...

Dah gila kot Kupek ngok ni? Nak gila sorg2 xpe jgn nak libatkan 1.4 juta PA pulak... keja mcm nak mampos, gaji ciput, harga barang semua naik lagi nak suruh senyum???

Tanpa Nama berkata...

yes pagi ni aku senyum kerna aku dapat no 4 dalam blog ceupacs ni.

Tanpa Nama berkata...

Ok lah tu

Tanpa Nama berkata...

naik elaun, semua kakitangan senyum la.. senyum la... senyum la..senyum la.. jangan tak senyum....

Tanpa Nama berkata...

Ketua jabatan sendiri x reti nak senyum org bawahan..

SENYUM NENEK KAU..!!

Tanpa Nama berkata...

pinjaman perumahan yang dijanjikan faedah 1% tu ape cerita ye ? Kami PA nak beli rumah pun tak mampu ! Takkan dok rumah setinggan kot ! Tu pun sewa aje ! Ape susuh sangat ! Takkan PM tak mahu tolong kot !

Tanpa Nama berkata...

macama nk senyum panjang, ada malasah kewangan kt umah, nk bg duit anak sekolah, belanja dapur, bayar bill itu ini..gaji ciput je..keje nk tip top..pui..

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam status kontrak sepatut nye kena fikir kerja lain cari kerja yg sesuai dgn gaji sampai bila nk kerja ngan penjawat awam yg tak ada skim pencen alamat kena tipu lah ngan kerajaan . Dah lah gaji ciput naik cuma 13% persen.yg kaya org jusa a,b dan c .

Tanpa Nama berkata...

Senyum depan komputer sambil main game la ataupun senyum sambil chatting gan kawan2...setuju tak PA semua??kerja tarak buat jugak...

Tanpa Nama berkata...

nak senyum cam mana... nak beli gigi palsu pun tak lepas... pencen sampai umur 60 pulak tu...

Tanpa Nama berkata...

Elaun GIGI PALSU ada ka?
nak SENYUM takut client nampak gusi !

alahai cik mek molek .. senyumlah .. senyumlah ..

Tanpa Nama berkata...

mmg pon PA keje cam siot. berlagak je lebih. try g jabat tanah tgk sekor pon xde nak layan. bila dtg DATO2 baru tunjuk baik. sume nak kene pelincir baru laju keje. piagam ade saje tapi cam sampah jer

Tanpa Nama berkata...

Aku senyum sokmo tahun 2013 ni tengok gelagat bos kupek sorang ni.....
Macam2 cerita yg menggelikan hati aku...hasil?
Kenyataan dan cdngan nye dh jadi mcm calon pru13 gayo nye!

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan 17 tak boleh senyum sepenuh hati ........

Tanpa Nama berkata...

PA yg paling suka senyum akan diberi ganjaran istimewa. JOM SENYUM 24 JAM AGAR DIANGGAP TIDAK SIUMAN. LAWAK BETUL.....

Yap Ah Loy berkata...

PA berkata ahh.."hutang sudah selesei muka atak senyom.."aiyaa..belapa haa elaun kita PA ah..wa balu sudah bikin rumah raya punya taun balu cinaa..banyaak sula abit oo..macamana ah "hilup pon susah..mati pon susah"..kecik ala..punya olang"..mati butut balu tau"..selamat Gong xi fa chai ah...aiya

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM YANG BERFIKIRAN SEMPIT.. KERJA MINTAK NAIK GAJI.. MEMANG BAHALOL LA.. KENAPA KO RASA GAJI KO KECIK.. SEBAB KOS SARA HIDUP TINGGI.. SEPATUNYA DESAK KERAJAAN SUPAYA TURUNKAN KOS SEHARIAN,, KO NAIK GAJI,, KO DAPAT BR1M, YANG UNTUNGNYA PENIAGA.. HARGA BARANG TETAP NAIK.. SENYUM LA SANGAT

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak senyum , nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela… perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain.. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah… bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah

Tanpa Nama berkata...

Berkaitan guru Kafa ni serap aje mereka ini ke Gred S17 sepertimana yang dicadang sebelum ini , supaya mereka akan dapat menikmati kemudahan sepertimana kakitangan awam yang lain.

Tanpa Nama berkata...

Ko lagi bahalol....sempit. Kalo mintak turunkan kos seharian...ada kerjaan layan. Jeling pn tidak.... Mintak turunkan harga minyak pn tidak dilayan...1 jenis brng keperluan, kalo mintak beribu2 jenis lagi, kau ingt kerajaan layn...
Mintak naik gaji/elaun, kurang2 nyer kerjaan nak kaji......kaji sampai bila pn tk tau. Kaji....layan jugak...ada berita baik...kaji lagi...lepas tu cadang...kaji.... Ada la jugak...

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Persoalanya adakah PA kini senyum dipaksa ataupun senyum dalam kesyukuran nikmat sebagai kakitangan kerajaan. Persoalannya kita lihat 2013 memberi seribu satu persoalan awal mengenai halu tujunya. Bagi kakitangan Persekutuan tiada kegusaran walaupun berlakunya kenaikan. Tetapi jika tersilap pencaturan akibatnya amat terasa bagi sesetengah PA dibawah pembangkang.

Hakikatnya belanjawan dibawah negeri pembangkang bersifat difisit. Kita lihat Kedah dimana anggaran pendapatan terlalu rendah dan kos pengurusan berlipat ganda. Andaikata berlakunya kenaikan elaun (Alhadulillah Syukurnya) tetapi bagaimana pula kemampuan kewangan bagi Negeri Kedah, Kelantan, Selangor dan Penang. Sedangkan dengan rakus kerajaan Kedah terpaksa mengorbankan hutan2 sebagai sumber air minuman dan pengairan tanaman, penodaan pasir sungai. Begitu juga berlaku di Kelantan dan Selangor dan penindasan di Penang.

Ibarat Perpatah PAK KADUK DAN MAT JENIN "Melayu Menang Bertarung Kampung Tergadai. Ibarat kata SENYUM DALAM TANGISAN".

Diakui memang benar kenaikan kos memang ketara dan jika berlakunya kenaikan elaun2 itu satu nikmat dan anugerah daripada Allah dan keperihatinan pihak berwajib kepada PA.

PERCAYALAH :

Kalau manusia ini mengejar kasih Allah, tidak akan timbul perselisihan dan perbalahan. Jika manusia sesama manusia, mengejar kasih manusia, itulah rahsia manusia itu bersaing dan berbalah.

PERCAYALAH :

Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan secara kebetulan atau suratan tetapi setiap masalah yang dicari mesti ada jalan tertentu bagi seseorang untuk menyelesaikannya melainkan diri sendiri yang menimbulkan masalah sendiri.

PERCAYALAH :

kadang-kadang dalam perjalanan merentasi menujunya yang satu, berbagai dugaan yang menimpa. meratah keimanan kita satu persatu.kekadang rasanya tak mampu. kadang-kadang mahu beralah, tapi di sana ada kebahgiaan hakiki.

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Persoalanya adakah PA kini senyum dipaksa ataupun senyum dalam kesyukuran nikmat sebagai kakitangan kerajaan. Persoalannya kita lihat 2013 memberi seribu satu persoalan awal mengenai halu tujunya. Bagi kakitangan Persekutuan tiada kegusaran walaupun berlakunya kenaikan. Tetapi jika tersilap pencaturan akibatnya amat terasa bagi sesetengah PA dibawah pembangkang.

Hakikatnya belanjawan dibawah negeri pembangkang bersifat difisit. Kita lihat Kedah dimana anggaran pendapatan terlalu rendah dan kos pengurusan berlipat ganda. Andaikata berlakunya kenaikan elaun (Alhadulillah Syukurnya) tetapi bagaimana pula kemampuan kewangan bagi Negeri Kedah, Kelantan, Selangor dan Penang. Sedangkan dengan rakus kerajaan Kedah terpaksa mengorbankan hutan2 sebagai sumber air minuman dan pengairan tanaman, penodaan pasir sungai. Begitu juga berlaku di Kelantan dan Selangor dan penindasan di Penang.

Ibarat Perpatah PAK KADUK DAN MAT JENIN "Melayu Menang Bertarung Kampung Tergadai. Ibarat kata SENYUM DALAM TANGISAN".

Diakui memang benar kenaikan kos memang ketara dan jika berlakunya kenaikan elaun2 itu satu nikmat dan anugerah daripada Allah dan keperihatinan pihak berwajib kepada PA.

PERCAYALAH :

Kalau manusia ini mengejar kasih Allah, tidak akan timbul perselisihan dan perbalahan. Jika manusia sesama manusia, mengejar kasih manusia, itulah rahsia manusia itu bersaing dan berbalah.

PERCAYALAH :

Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan secara kebetulan atau suratan tetapi setiap masalah yang dicari mesti ada jalan tertentu bagi seseorang untuk menyelesaikannya melainkan diri sendiri yang menimbulkan masalah sendiri.

PERCAYALAH :

kadang-kadang dalam perjalanan merentasi menujunya yang satu, berbagai dugaan yang menimpa. meratah keimanan kita satu persatu.kekadang rasanya tak mampu. kadang-kadang mahu beralah, tapi di sana ada kebahgiaan hakiki.


PERCAYALAH :

Setiap manusia pernah merasai kejayaan dan juga kegagalan dan setiap kejayaan dan kegagalan yang dirasai oleh manusia mempunyai hikmah dan pengajarannya yang tersembunyi disebaliknya

Salam Hormat Flower

Tanpa Nama berkata...

yang aku hairan kerajaan boleh pula bina rumah beratus-ratus ribu unit untuk golongan miskin, program PR1MA, dll, sedangkan kakitangan awamnya sendiri hadapi masalah nak beli umah. sepatutnya kerajaan juga beri sedikit bantuan atau keistimewaan PA unt beli umah...cth kalau faedah diturun ke 1%, kalau tak kerajaan subsidi 5-10% harga rumah yang dibeli setiap penjawat awam, atau mintak semua developer beri diskaun 10% kepada PA yg beli umah...atau lain2 cara yang boleh membantu PA beli rumah... ni nak tolong rakyat...PA bukan rakyat ker?

Tanpa Nama berkata...

betul tu

yang taraf "BOS" tu patut senyum dulu

bila bos dah senyum, baru boleh turunkan ke orang bawahan

ok?

Tanpa Nama berkata...

aku boleh tersenyum, tapi lepas PRU apabila kerajaan BN (barang naik) tersungkur......

Tanpa Nama berkata...

PA dah tak mampu skrg memikirkan samada kerajaan BN akan dpt selesaikan sebahagian drpd 80 tuntutan yg kopek kemukakan. Selagi tuntutan blm ditunaikan oleh kerajaan selagi itulah PA tak nak senyum. Kalau ada yg senyum pun sekadar senyum dlm kesedihan..... Bila lagi kerajaan nak tunaikan semua tu? Tunggu BN gulung tikar? Rakyat bukan budak yg boleh dipermainkan oleh para pemimpin sesuka hati. LIHATLAH KEPUTUSAN PRU13 NANTI, JGN ADA YG MENYESAL.

Tanpa Nama berkata...

Nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela…….. masih berstatus kontrak … perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain (tetap dan berpencen).. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah….. bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah

Tanpa Nama berkata...

Nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela…….. masih berstatus kontrak … perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain (tetap dan berpencen).. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah….. bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah

Isnin, Februari 18, 2013 7:12:00 PTG

dapat apebendanye....korang x tau ke kerajaan pusat bagi elaun tuk guru kafe lebih dr kerajaan negeri bagi elaun kat guru kafa (cth kat sgor)... selidik la dulu... tau nk bangkang je tapi fakta hancussss...bangkang dlm longkang je oii..

Tanpa Nama berkata...

Nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela…….. masih berstatus kontrak … perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain (tetap dan berpencen).. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah….. bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah

Isnin, Februari 18, 2013 7:12:00 PTG

dapat apebendanye....korang x tau ke kerajaan pusat bagi elaun tuk guru kafa lebih dr kerajaan negeri bagi elaun kat guru kafa (cth kat sgor)... selidik la dulu... tau nk bangkang je tapi fakta hancussss...bangkang dlm longkang je oii..

Tanpa Nama berkata...

Berkaitan guru Kafa ni serap aje mereka ini ke Gred S17 sepertimana yang dicadang sebelum ini supaya mereka akan dapat menikmati kemudahan sepertimana kakitangan awam yang lain.

wm wi berkata...

1Kpd kumpulan 17 ni, tak habis2 dgn tak puas hatinya. Letak jawatan sj. Kamu semua tak ikhlas menjalankan tugas, berdasarkan banyak sgt tak puas hati kamu dlm blog ni. Cari kerja lain.

2Guru kafa, kalau tak puas hati, boleh berhenti, cari kerja lain. MLM, jual pisang goreng tepi jln mungkin lebih lumayan. Kamu yg minta nak kerja dulu. Dah diberi tak puas hati pulak. Berhenti, dan boleh undi dsai, kamu semua akan selamat..... Ramai lagi yg sedang menunggu utk ambil tempat. Belajarlah bersyukur.

lot

Tanpa Nama berkata...

Guru kafa nak bagi serap, blah la. Kerja tah apa-ape, membazir duit saje. Bubar je... Perkukuhkan pelajaran agama oleh ustaz dan ustazah yang bertauliah, baru betul

Tanpa Nama berkata...

Senyum kepala taik apa?Gigi depan atas bawah dah tak ada.Dah rongak ni ha.Nak pi buat gigi palsu pun tak mampu lagi.Elaun gigi palsu kena bagi le bahlol wal samdol.

kwn pak agus... berkata...

mcm mana nak senyum.. PA masuk opis lalu dpn CC cengey muka pun takmau senyum mcm singa lapaq.. tak kebuluq nak terhegeh2 senyum.. Bos pon sama.. dgn staf takmau senyum tp ska arah itu ini..mau siap cpt..

Untuk semua PA, meh la kita pkat2 senyum tgk keputusan PRU-13 ni... mari kita tgk sapa yg kena...

Tanpa Nama berkata...

senyum mempunyai maksud yg dalam dari segi zahir dan batin jug a boleh dibahagikan mengikut sistem kasta dlm penjawatan awam .contohnya senyum :
1. seorg bos kepuasan melepaskan lelah setelah memikul beban tanggungjawab dan menjaga si bebal bawahannya,manakala
2.org bawahan penuh sinis dan menyindir atau kepura2an ingin mengambil hati bos walaupun hakikatnya sebaliknya....

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak senyum , nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela… perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain.. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah… bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

ADUSS MELUAT AKU NENGOK AYAT DIATAS, DIA ASYIK COPY PASTE JERK...TERPULANGLAH PADA KO NAK BERENTI KE NAK APER KER..KO INGAT GOMEN HERAN KER HUHUHU???

Tanpa Nama berkata...

MMMMM KEKADANG MENYAMPAH AKU NENGOK YANG BAGI KOMEN KAT SINI....ASYIK MINTAK ITU DAN INI...

KOS HIDUP MEMANG TINGGI TETAPI SEMUANYA BERGANTUNG PADA DIRI SENDIRI DAN BIJAK BERBELANJA....DAN AKU PASTI KEBANYAKAN YANG KOMEN NI MAJORITI BANGSA MELAYU YANG SENTIASA NAK KEBAJIKAN SAHAJA ..USAHA SENDIRI MALAS....

SATU AJER NAK PERINGATKAN...KALAU KITA ADA KELULUSAN SPM..MAKA KITA LAYAK DAPAT GAJI SETAKAT SPM, KALAU DGREE SETAKAT DGREE...

JANGANLAH SEKADAR SPM NAK MNTAK NAIK TAHAP DGREE......GUNA AKAL DAN FIKIRAN SEMASA MENULIS...JANGAN ASYIK TUNTUT BENDA YANG TAK MASUK AKAL.....

KAMI PEKERJA SWASTA TETAP EPI DENGAN APA YANG KAMI MILIKI....

Tanpa Nama berkata...

guru.agama ke cm ni.tak ada rasa bterima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Macamana nak senyum.. kita dh berpuluh tahun dok kt situ..pengalaman ada dan kelulusan pun ade juge (berbelas tahun dah dpt degree).. Tapi dtg PTD muda, dialh duduk situ dan belajar denagn kita pula..Sebab skim perkhidmatan tak sama.. Gred lain x boleh jd BOS.. hehehehe kelakar.. Transformasi dalam perkhidmatan awam belum berjaya.

Tanpa Nama berkata...

sekarang ni musim emosi semua tak berapa baik.......semua tensin tunggu berita baik pm kita.....tolonglah jangan keluarkan apa apa kempen yang buat orang menyampah.....nak semyum apa?gaji sikit.......elaun yang dijanjikan belum ada khabar.....macam mana nak senyum.....

Tanpa Nama berkata...

Senyum tu kan satu sedekah.. tak de org.. nak snyum2 ti org kata sewel la pulak... bersyukur dengan ape ada... In Sya Allah yg tak cukup jd cukup....

Tanpa Nama berkata...

nak senyum mcm mana,dah keja mcm nak mampuih, gaji ciput

Tanpa Nama berkata...

Elaun GIGI PALSU ada ka?
nak SENYUM takut client nampak gusi !

alahai cik mek molek .. senyumlah .. senyumlah ..


Isnin, Februari 18, 2013 1:19:00 PTG
********************

ada..ada ... ada ..
senyum.

Tanpa Nama berkata...

MACAMANO DEN NAK SONYUM KALU DEN BOLI BARANG MAHAL, LAK TU DEN G BELAJAR NAK NAIK PANGKAT TAPI ORANG PAKAI CABLE YANG DAPAT, DEN TUO KAN DIRI JO NI, MENYOSAL IKUT CAKAP MENTORI SURUH DEN BELAJAR,,GILO APO KERAJAAN NI, LAMO2 ESOK ORANG GILO AJO YANG MENTADBIR PEJABAT KERAJAAN,,

Tanpa Nama berkata...

Kenapa Ceupacs tidak mahu membantu PA dgn menurunkan faedah perumahan kpd 1 % ! Tak melibatkan apa apa kos kan . Dan cuba beri diskaun 10 % kepada PA apabila membeli rumah pertama shj ! Ini akam membantu PA utk memiliki sebuah rumah ! Rata rata PA masih tinggal di rumah sewa ! Kenaikan ITP tidak membantu PA yang tidak memiliki rumah ! Harap Ceupacs dapt membantu kami PA

Tanpa Nama berkata...

BETUL TU ORANG YANG ADA KABEL SAJA BOLEH DAPAT KERJA KERAJAAN,HABIS DUIT RIBU2 BELAJAR APA PUN XDA,NAIK ELAUN MACAM2 LEPAS 2 HARGA BARANG PUN IKUT NAIK JGK,UDAH2 LA PA SEMUA N OMAQ AL BUAYA,PENCEN JA P TANAM JAGUNG KAT KAMPUNG,PASTU SENYUM GAN LEMBU N KAMBING.....

Tanpa Nama berkata...

MANA KEBAJIKAN N17 ASIK 2X GRED LAIN SAHAJA YANG DAPAT FAEDAHNYA. KAMI BUAT KERJA JUGA

Tanpa Nama berkata...

MMMMM KEKADANG MENYAMPAH AKU NENGOK YANG BAGI KOMEN KAT SINI....ASYIK MINTAK ITU DAN INI...

KOS HIDUP MEMANG TINGGI TETAPI SEMUANYA BERGANTUNG PADA DIRI SENDIRI DAN BIJAK BERBELANJA....DAN AKU PASTI KEBANYAKAN YANG KOMEN NI MAJORITI BANGSA MELAYU YANG SENTIASA NAK KEBAJIKAN SAHAJA ..USAHA SENDIRI MALAS....

SATU AJER NAK PERINGATKAN...KALAU KITA ADA KELULUSAN SPM..MAKA KITA LAYAK DAPAT GAJI SETAKAT SPM, KALAU DGREE SETAKAT DGREE...

JANGANLAH SEKADAR SPM NAK MNTAK NAIK TAHAP DGREE......GUNA AKAL DAN FIKIRAN SEMASA MENULIS...JANGAN ASYIK TUNTUT BENDA YANG TAK MASUK AKAL.....

KAMI PEKERJA SWASTA TETAP EPI DENGAN APA YANG KAMI MILIKI....

-----------------------------------
org dh xpndang kelulusan...pandang pengalaman...

Tanpa Nama berkata...


Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Macamana nak senyum.. kita dh berpuluh tahun dok kt situ..pengalaman ada dan kelulusan pun ade juge (berbelas tahun dah dpt degree).. Tapi dtg PTD muda, dialh duduk situ dan belajar denagn kita pula..Sebab skim perkhidmatan tak sama.. Gred lain x boleh jd BOS.. hehehehe kelakar.. Transformasi dalam perkhidmatan awam belum berjaya.

Selasa, Februari 19, 2013 8:26:00 PG
-----------------------------------

Saya setuju yang ini..

Adakah Skim lain selain daripada M tidak mampu untuk jadi BOS...??? Kerajaan memang GAGAL dalam transformasinya di sektor awam..Sekiranya Skim M ini bijak mentadbir, tidak akan berlaku pelarasan gaji yang tidak seimbang pada 2007 di zaman pemerintahan Abdullah Badawi yabg berkelulusan dalam bidang agama tetapi sayangnya isteri tidak mampu untuk mengajar isteri menutup aurat...Subhanallah..

Pada hemah saya, Skim lain lagi bijak menguruskan pentadbirannya berbanding skim M yang bijak pada arahan semata...

Sektor awam perlu menjadikan sektor swasta sebagai contoh dalam pengurusan dan operasi. Memaksimumkan tenaga kerja yang ada disamping membuka peluang kenaikkan pangkat kepada semua SKIM, yakni tanpa mengiri skim apakah yang disandangkan selagi mereka cemerlang dalam kerja nya. Apa guna kerajaan mewujudkan kumpulan PnP bg skim S,U, J, N, F, W, A, G dsb sekiranya BOS nya adalah skim M? So di manakah laluan kerjaya skim-skim tersebut? pencen setakat gred 41 ?

Datuk (tidak layak pada saya) Omar perlu lah bijak dalam mengatasi masalah ini..

korok mu berkata...

30 tahun doh senyum tapi tok jadi apo.j17 masih di takuk lamo.gilo punya krajaan suka buat kajian.

Tanpa Nama berkata...

Kalau gaji tak naik tak apa, kalau elaun2 tak naik tak apa. Tapi kerajaan mesti tegas dengan peniaga2 sekarang ni, semua barang saya rasa tak terkawal kenaikannya. Selepas kerajaan mengumumkan kadar gaji minimun Rm900, di tempat saya mulai 1.2.2013 nasi campur naik seringgit, segala macam mee naik lima posen dan tak lama lagi minuman juga akan naik. Belum lagi barang2 runcit, malah hampir tiap2 bulan ada saja kenaikan harga. KAWAL-KAWAL-KAWAL

Tanpa Nama berkata...

xlarat nok senyom doh nii...PAP NI BILA NAK UPGRADE...
TUKANG MASAK DOH UPGRADE 17
PEMBANTU TADBIR RENDAH DOH 17

Tanpa Nama berkata...

camana nak kawal harga barang.malaysia menuju negara maju harga barang pun secara automatik melunjur laju juga kedepan..apa nak heran org politik tak kira parti apa duit banyak sampai tak habis makan bukan satu masalah kalau hg brg naik..yang peritnya kakitangan awam gred sokongan dan org kampung ;;pendapatan dah tidak seimbang dengan harga barang sampai bergaduh laki bini pasal perbelanjaan rumah

penyokong kuat BN. berkata...

Kalau gaji tak naik tak apa, kalau elaun2 tak naik tak apa. Tapi kerajaan mesti tegas dengan peniaga2 sekarang ni, semua barang saya rasa tak terkawal kenaikannya. Selepas kerajaan mengumumkan kadar gaji minimun Rm900, di tempat saya mulai 1.2.2013 nasi campur naik seringgit, segala macam mee naik lima posen dan tak lama lagi minuman juga akan naik. Belum lagi barang2 runcit, malah hampir tiap2 bulan ada saja kenaikan harga. KAWAL-KAWAL-KAWAL.


+++++++++++
Kenaikan harga sebegitu adalah terkawal,bila negara semakin maju kenaikan harga tak dapat dielakkan kerana untuk maju kita perlukan kos,lagipun harga barang barang di Malaysia adalah yang termurah berbanding hong kong,singapura dan Paris.Kerajaan dah buat yang terbaik untuk rakyat.Lagipun dengan kenaikan harga ini,akan menggalakkan rakyat makan dirumah untuk bersama keluarga atau kurangkan makan untuk mengurangkan kegemukan...

Tanpa Nama berkata...

xdak alasan lain nak bagi selain bandingkan dengan negara lain???kena tgok faktor ekonomi sesebuah negara bro.x sama.

Tanpa Nama berkata...

ANDA HANYA BERMIMPI DISIANG HARI:
Sebab anda menulis begini "Sekiranya Skim M ini bijak mentadbir, tidak akan berlaku pelarasan gaji yang tidak seimbang pada 2007 di zaman pemerintahan Abdullah Badawi yabg berkelulusan dalam bidang agama tetapi sayangnya isteri tidak mampu untuk mengajar isteri menutup aurat..Subhanallah.!
Selasa,Februari 19, 2013 11:26am

--------RASIONALNYA----------------

Setahu aku semasa YAB PM Abdullah Ahmad Badawi penjawat awam (PA) dapat merasa 'nikmat pelasaran gaji lumayan'. Kumpulan terendah dapat 35% dan sokongan I & II dapat 25%.
Selepas itu hingga kini sekadar pelarasan biasa sahaja. Saya harap AWAK pulangkan semula sejumlah pelarasan yang anda terima kepada pihak AG sebab AWAK tidak setuju.
Lagi satu AWAK nak tunjuk WARAQ kat ini buat apa. Kalau betul AWAK tu hebat saya nak tanya apa kena mengena dengan kes tutup AURAT. Saya nak tanya AURAT apa yang terbuka, bila, dimana dan masanya.
Cara awak bercakap tidak menunjukkan yang awak ISLAM tulen.
Awak menTARBIYAH dengan menJATUHKAN nama baik dan airmuka orang itu dari aliran ISLAM mana.
Saya cabar awak kalau betul awak hebat datanglah ke Masjid Negara pada Jumaat ini 22.2.2013 (Perkarangan Makam Pahlawan). Saya pakai baju melayu coklat muda songkok hitam. Kita berdebat secara terbuka, yang dulu didahulukan, yang kemudian dikemudiankan secara tertib. Saya tunggu awak, kenalkan diri dengan perkataan AURAT.

Tanpa Nama berkata...

Sy nak mengomen sikit pasal kenaikan gaji tahun 2007 zaman Pak Lah dulu ! Memang tak patut betul ! Dia ini tak adil ! Patut pun menang tipis ! Sekarang patutnya kena bagi seadilnya mengikut tahap pendidikan ! Yg ada degree master dan Phd walaupun gred sokongan diberi elaun khas RM 200 ! Baru ada keinginan nak sambung belajar ! Kalau diberi semua sama rata akan timbul rasa malas nak belajar kerana semua tahap pendidikan dapat sama rata ! Tiada beza !

Tanpa Nama berkata...

huk aloh powernye. sembang je lebih yang dalam ni sume (termasuk aku:)). konon power belake padahal habuk pon tarak. kita yg kecik duk gaduh. bos2 rilek jer. time dpt pape diaorg dpt lebih. kita pongpang je lebih. yg dlm blog kupek ni gred bawah je sume. bos2 xde mase nak tgk mende remeh gini

Tanpa Nama berkata...

KES BAYI KENA DERA PEMBANTU RUMAH ASING:

Aku rasa Pembantu Rumah itu ada sakit jiwa bawaan atau jadian. Sakit jiwa bawaan sejak dari negara asalnya. Sakit jadian sejak tiba di negara kita kerana dilayan seperti hamba, akhirnya jadi tekanan perasaan dan jadi gangguan psikologi, bila dihantar ke rumah majikannya. Tidak puas hati dengan layanan majikan ataupun upah yang tidak setimpal dengan kerja yang dibuat. Bangun seawal 5.00pagi dan kerja hingga lewat jam 1.00pagi tanpa rehat setiap hari.

Tanpa Nama berkata...

haha service with smile atau khidmat ngan senyuman....siap gantung kat uniform lagi.....tiba2 dtg pelancong asing datang..."hello sir you know what its mean (jari dia tunjuk kat logo senyum yg tergantung kat uniform) in my country...service with smile is for prostitute or a bitch....' start tu aku tak pakai dah!!!!!!!!! tapi masih tersenyum!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

haha service with smile atau khidmat ngan senyuman....siap gantung kat uniform lagi.....tiba2 dtg pelancong asing..."hello sir you know what its mean (jari dia tunjuk kat logo senyum yg tergantung kat uniform) in my country...service with smile is for prostitute or a bitch....' start tu aku tak pakai dah!!!!!!!!! tapi masih tersenyum!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

tiada makna senyum ,,,,kalu kebajikan PA diabaikan,

Tanpa Nama berkata...

nak senyum apa dah...bln depan nyer gaji dah balik ke gaji lama,kurang dekat 2 ratus lebih....dengar kata gaji nak di debit lg,haii dah la tahun ni 2 org anak start sekolah,nak bayar keta baru lg...naya,naya!!!nak mengadu kat sapa la ni...

Tanpa Nama berkata...

Untuk makluman smua juruteknik...
Jabatan Kerjaraya telah bersetuju dengan tawaran dari Jab Perkhidmatan Awam untuk urusan tukarlantik Juruteknik J17/J22/J26 ke Skim Perkhidmatan Penolong Jurutera Gred J29 dengan kelayakan masuk baru iaitu Diploma. Selepas ini skim juruteknik akan dijumudkan dan tiada pengambilan bagi kelayakan masuk bertaraf sijil.
Juruteknik2 yg tdk memenuhi syarat lantikan, pihak JKR akan membantu melalui 'topping-up' yg mana pegawai berkenaan dikehendaki melalui kursus utk tempoh yg ditentukan sblum ditukarlantik sebagai Penolong Jurutera gred J29.

maklumat ini sy dpt dr surat dr kementerian sy... Kementerian Pertahanan bertarikh 8/2/2013.

Alhamdulillah.... lps ni smua kan jd Pen Jurutera J29..dan selamat berkursus bagi smua juruteknik bertaraf sijil kejuruteraan. Juga diharapkan yg ada KPSL tu bila jabatan masing2 perlukan sijil kej..sertakan skali sbb syarat ke Pen Jurutera..1 Diploma atau lulus KPSL bagi juruteknik... hrp x perlu hadiri kursus...

Juruteknik J22 MIndef.

Tanpa Nama berkata...

selagi tiada surat/pekeliling, tak boleh percaya lagi,pada mereka yang telah ada diploma bila nak dilaksanakan? kursus juga bila nak dibuat?

Tanpa Nama berkata...

saya dah 5 thn ada diploma,minta PJ tak dpt lg, jawatan terhad katakan. Dah kerja 10 thn, kanan pun belum dapat lagi, kalau dapat syukur allhamdulillah, tidak dapat pun syukur dengan rezeki yang ada itu.

ptd 48 berkata...

HIHIHIHIHIHIHIIH

GAJI BARU DA NK KELUAR...
TGUU LA YERR..
XLAMA DH POM...

Tanpa Nama berkata...

tak payah minta PJ... dh confirm surat dr kementerian yg memerlukan: 1. skim perkhidmatan 2. gred. 3. Nama penyandang 4. K/P 5. kelulusan( SPM/sijil poli/diploma)
yang ada diploma x perlu kursus.

surat ni sy dpt dr Bahagian Pengurusan sumber manusia Mindef.

Kementerian lain bergantung dgn BPSM masing2...

Juruteknik J22 Mindef

Tanpa Nama berkata...

hak untuk meminta tu memang hak semua....jgn lah ambil pendekatan maki hamun....apa yg dah ada ni pon Alhamdulilah....saya masuk kerja dgn SPM shj n ada sijil SKM tahap satu dan 2....nak sambung dip. tak mampu coz beri peluang pada adik2 nak sekolah.....dapat tawaran buat dip. n Ijazah...tapi tolak coz tak mampu....tak der dip. or Ijazah tak bermana kita bodoh! kerana pada saya semakin tinggi kamu belajar kepakaran kamu lebih kecil kerana ia kusus utk sesuatu bidang shj....sy memang bermula dari bawah....klu kerajaan bagi lebih alhamdulilah syukur....dapatlah tambah2 keperluan anak2 n simpanan mereka...meminta lebih...Tidak! terlalu mengharab pon Tidak! tapi kerajaan juga harus peka dengan peningkatan kos sara hidup yg semakin meningkat...sy menyewa n nak beli rumah masih diluar kemampuan....elaun rumah masih tidak mencukupi utk bayar sewa...kerja juga tiada OT...bulan2 ini shj lah rezeki saya...hujung bulan tetap bawa famili keluar mkn...tapi oder telur dadar, tom yam, sayur campur jerr lah nak makan ikan bakar tak berapa nak mampu....tapi syukur Alhamdulilah! dah ini rezeki sy....hal senyum ni pon bukan isu besar sebenarnya...senyuman satu sedekah....Tapi! taklah kita senyum setiap masa...kadang2 sesama kita pun tak TERsenyum inikan pula dgn pelanggan...adakalanya tekanan kerja memang memuncak ditambah dgn sikap pelanggan yg...marah2 dan ada antaranya mencarut...sy sendiri tidak tersenyum ini kerana kita bermaruah dan bukan hamba abdi...tengok masa dan ketika jugalah kita nak senyum...Dato Omar ni pon tak setiap masa tersenyum, Menteri2 kita juga tidak setiap masa tersenyum....tapi digalakkan dlm apa urusan pon senyum lah dulu pada pelanggan lepas tu nak buat muka kelat pon tak perr...addlist kita dah senyum! tu jerr lah pandangan saya....Tetapi selaku pemerintah yg adil dan menyedari masaalah kakitangan bawahan, tidak mementingkan diri sendiri, kekayan diri sendiri atau keluarga..Insya Allah akan disayagi oleh pekerjanya dan juga rakyat....dan Insya Allah akan kekal memerintah..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa tak der pautan Kesatuan imigresen semenanjung malaysia yerr...coz dia org ckp kesatuan ni bersekutu ngan cuepacs....kenapa tiada pautan.....

Tanpa Nama berkata...

Tak mampu nak senyum...sy mengajar di politeknik PD...elaun kritikal nak dipotong...yg ada ijazah mungkin tak berapa nak rasa potong 1 lehih shj...yg dip. ni 3 ratus...klu laki bini kerja gred yg sama hilang RM600 lepas bayar sewa n duit asuhan anak tu....pemotongan tak selaras...kami dikatakan tidak mengajar enginering...sedangkan kami mengajar mate enginering dan sabjik itu sabjek wajib enginering...yng mengendalikan perperiksaan tampa mengajar dapat elaun tu kerana dikatakan menggendalikan budak2 enginering. yang peliknya arahan ni tidak selaras disetiap politeknik....abis yg kami ajar tu sapa? pengarah juga mengatakan datang kerja sebelum 7.45 dan jika lewat dari itu dikira lewat....boleh kerr...kerja bermula jam 8.00...pak guard diminta pantau keluar masuk kereta pensyarah...mcm lah kami ni kaki mengular...nak tanya bil2 semua perlu dibayar hari berkerja....paling teruk dan tidak pratikal..pensyarah dinilai oleh pelajar...apa kelayakan pelajar????? letihlah nak melayan karenah mereka..tanpa boleh memberi teguran....semakin rosaklah anak bangsa....seharusya kami di nilai dengan peratusan kecermelangan perperiksaan anak didik kami, cara pengajaran kami perlu di nilai bagi pihak yg selayaknya.....kenapa gaji kami lebih rendah dari guru? kami juga mengajar? berkerja dari jam 8-5 ptg....digalakkan membuat kajian...tapi bagaikan terpinggir...kenapa? apa bila yg dah ada nak dikurang...pincang belanjawan kami....minta cuepacs bantu....kami menangis dlm hati...kami golongan profesional tapi tidak diberi hak bersuara..

Tanpa Nama berkata...

Tak payah sekolah lagi bagus supaya semua sama2 buta huruf maka logik segala2nya sama. Ini tidak, adakah logik gred 1 - 40 nakkan elaun samarata malah mau lebih tinggi dari yg ada ijazah? Dunia dah nak kiamat agaknya.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tak mampu nak senyum...sy mengajar di politeknik PD...elaun kritikal nak dipotong...yg ada ijazah mungkin tak berapa nak rasa potong 1 lehih shj...yg dip. ni 3 ratus...klu laki bini kerja gred yg sama hilang RM600 lepas bayar sewa n duit asuhan anak tu....pemotongan tak selaras...kami dikatakan tidak mengajar enginering...sedangkan kami mengajar mate enginering dan sabjik itu sabjek wajib enginering...yng mengendalikan perperiksaan tampa mengajar dapat elaun tu kerana dikatakan menggendalikan budak2 enginering. yang peliknya arahan ni tidak selaras disetiap politeknik....abis yg kami ajar tu sapa? pengarah juga mengatakan datang kerja sebelum 7.45 dan jika lewat dari itu dikira lewat....boleh kerr...kerja bermula jam 8.00...pak guard diminta pantau keluar masuk kereta pensyarah...mcm lah kami ni kaki mengular...nak tanya bil2 semua perlu dibayar hari berkerja....paling teruk dan tidak pratikal..pensyarah dinilai oleh pelajar...apa kelayakan pelajar????? letihlah nak melayan karenah mereka..tanpa boleh memberi teguran....semakin rosaklah anak bangsa....seharusya kami di nilai dengan peratusan kecermelangan perperiksaan anak didik kami, cara pengajaran kami perlu di nilai bagi pihak yg selayaknya.....kenapa gaji kami lebih rendah dari guru? kami juga mengajar? berkerja dari jam 8-5 ptg....digalakkan membuat kajian...tapi bagaikan terpinggir...kenapa? apa bila yg dah ada nak dikurang...pincang belanjawan kami....minta cuepacs bantu....kami menangis dlm hati...kami golongan profesional tapi tidak diberi hak bersuara..

Selasa, Februari 19, 2013 5:27:00 PTG
---------------------------------

BETUL TU APA NASIB PENSYARAH!!!! Kementerian harus jadi satu rasanya....cukup lah dengan KEMENTERIAN PENDIDIKAN SHJ....yg ada tak pernah menjenguk nasih kami.....mcm mana nak tersenyum....kami tanggung hutang PTPTN...ada yg sambung hutang buat PHD....tapi gaji cam tu jerrr...cikgu ada Ijazah lebih besar gaji dari pensyarah Dr.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tak payah sekolah lagi bagus supaya semua sama2 buta huruf maka logik segala2nya sama. Ini tidak, adakah logik gred 1 - 40 nakkan elaun samarata malah mau lebih tinggi dari yg ada ijazah? Dunia dah nak kiamat agaknya.

Selasa, Februari 19, 2013 5:29:00 PTG
___________________________________

elaun kritikal pensyarah dip. memang tinggi sikit dari pensayarah Ijazah...tapi yg ada nak dipotong....rasa2 adil kerr...gaji yg biasa anda terima tiba2 kurang...

Tanpa Nama berkata...

Sy seorang guru rasanya sy faham masaalah kamu ni...cuba rujuk secara e-mail kementerian or suruhanjaya berkenaan tentang hal ni...kerana kamu telibat secara langsung dlm pengendalian pelajar...jika mereka kata boleh..print e-mail tersebut dan rujuk kepada Jabatan.....sesuatu yg ada dikurangkan ia..menjadi satu beban....logik akal akan gaji or elaun akan nak...kurang tidak...ini pertama kali sy dengar...

Tanpa Nama berkata...

Sy seorang guru rasanya sy faham masaalah kamu ni...cuba rujuk secara e-mail kementerian or suruhanjaya berkenaan tentang hal ni...kerana kamu telibat secara langsung dlm pengendalian pelajar...jika mereka kata boleh..print e-mail tersebut dan rujuk kepada Jabatan.....sesuatu yg ada dikurangkan ia..menjadi satu beban....logik akal gaji or elaun akan naik...kurang tidak...ini pertama kali sy dengar...

Tanpa Nama berkata...

naikkan elaun rumah sebelum PRU13...baru kai senyum!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Anda salah pilih mungkin nak lebih glamour dpt gelaran pensyarah dari sekadar gelaran guru. Kasihan, ramai lg guru bergaji lebih tinggi dari pensyarah IPG, politeknik, ILP, Ikm dll. Lain lah kalau pensyarah kat universiti. Maka baru skrg rasa glamour tu dah tercabar, elok pindah balik jadi guru tapi 100 kali tak glamourlah. Saya kerja tak kejar glamour yg penting gaji memadai dgn ilmu yg ada. Tak perlu mendesak dan menyesal. Dah nasib nak buat mcmmana...

Tanpa Nama berkata...

Hari ni Pak Omaq nyanyuk mintak bonus xtra untuk JPJ dan Imigresen! Abih tu PA lain semua masuk angin kuar asap la! Bingai sungguh presiden ni.. anak sapa la ni??

Tanpa Nama berkata...

JUMAAT 22 FEBRUARI 2013, PARLIMEN DIBUBARKAN

Tanpa Nama berkata...

Si tanggang agaknya. Kesian ya...

Tanpa Nama berkata...

Para peniaga yg tidak berperikemanusiaan sebab tu jgn sesekali undi PR kerana DAP akan lebih berkuasa. Mampus kita yg dah miskin ni.

elysios sl berkata...

HUJUNG MAC 2013 BUBAR PARLIMEN MALAYSIA....UNDI LAH...
?????????????

Tanpa Nama berkata...

Ulasan Ini Saya Petik:
KES BAYI KENA DERA PEMBANTU RUMAH ASING: Aku rasa Pembantu Rumah itu ada sakit jiwa bawaan atau jadian. Sakit jiwa bawaan sejak dari negara asalnya. Sakit jadian sejak tiba di negara kita kerana dilayan seperti hamba, akhirnya jadi tekanan perasaan dan jadi gangguan psikologi, bila dihantar ke rumah majikannya. Tidak puas hati dengan layanan majikan ataupun upah yang tidak setimpal dengan kerja yang dibuat. Bangun seawal 5.00pagi dan kerja hingga lewat jam 1.00pagi tanpa rehat setiap hari.
Selasa, Februari 19, 2013 2:19pm

>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Saya sokong ulasan ini dan nak bagi pendapat jugak:

Bayaran PENGASUH anak sekarang ini patut diselaras oleh Menteri Wanita sebab zaman telah berubah. Zaman 80an dulu sebulan rm150.00 untuk seorang anak mula jam 7.00pagi - 6.00ptg. Kini aku dapat tahu dari kakak aku yang jayga anak kat luar bandar konon rm200.00 jam 7.00pagi - 6.00ptg. Ada ka patut labi.Dalam masa 30 tahun tak de beza. Sedangkan semua harga barang telah naik termasuk belanja kawin. Ini tenaga dan jasa Penjaga/Pengasuh anak tak da harga ka. Kalau jadi apa2 kat anak amboi salahkan Penjaga/ Pengasuh semata2. Salah mak bapak tak nampak.Dulu pernah jadi mak bapak budak salahkan Penjaga/ Pengasuh. Siasat2 punya siasat rupa2nya mak bapaknya yang dera dah lama dari rumah. Kes aniaya jadinya. Jadi diharap sangat supaya Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat supaya jangan asyik PERMATA NEGARA sahaja tapi PENGASUH/ PENJAGA anak tidak didendang/dicanang, tak de KWSP tak de pencen ni apa citer. Kesian kakak aku dari bujang sampai dah kahwin ada anak, dan sekarang masih BERKHIDMAT untuk menjaga/ mengasuh anak2 Wanita yang bekerjaya macam anaknya sendiri.Masa minta tolong sampai macam nak menyembah bila dah ditolong melampau pulak. Kakak aku sakit pun hantar anak. Anak2 Wanita bekerjaya sakit pun dihantar jugak. Kadang2 hari cuti pun hantar jugak. Aku tengok anak kakak aku sendiri terkial-kial ambik makan minum / pakaian sendiri pulak jadinya. Wanita bekerjaya cuti pun hantar anaknya jugak. Kakak aku dah jadi macam PEMBANTU RUMAH jadinya. Tapi bagi duit upah rm200.00 sebulan dapat apa. Yang dapat pencen Wanita yang bekerjaya, abis kakak aku yang selama ini silih berganti dah jaga berpuluh orang anak2 wanita bekerjaya dapat 'pahala' di sana nanti, itu pun jika benar2 ikhlas. Kesian2.Ingatlah duit banyak manapun harta timbun manapun bila mati bukan bawak masuk kubur pun apasal kedekut sangat nak bagi kakak aku sebulan tiga atau empat ratus. Cari harta benda tapi berpada2lah dan timbangrasa pulak kat orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Anda salah pilih mungkin nak lebih glamour dpt gelaran pensyarah dari sekadar gelaran guru. Kasihan, ramai lg guru bergaji lebih tinggi dari pensyarah IPG, politeknik, ILP, Ikm dll. Lain lah kalau pensyarah kat universiti. Maka baru skrg rasa glamour tu dah tercabar, elok pindah balik jadi guru tapi 100 kali tak glamourlah. Saya kerja tak kejar glamour yg penting gaji memadai dgn ilmu yg ada. Tak perlu mendesak dan menyesal. Dah nasib nak buat mcmmana...

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Pensyarah Politeknik yang geng lama sekadar Glamour jerk sebab diaorang ni hanya punyai kelulusan SIJIL Politeknik Jer...bukan Diploma atau Dgree....anak saudara aku yang gtaw..sbb dia masih study di Politeknik Seberang Perai...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tak mampu nak senyum...sy mengajar di politeknik PD...elaun kritikal nak dipotong...yg ada ijazah mungkin tak berapa nak rasa potong 1 lehih shj...yg dip. ni 3 ratus...klu laki bini kerja gred yg sama hilang RM600 lepas bayar sewa n duit asuhan anak tu....pemotongan tak selaras...kami dikatakan tidak mengajar enginering...sedangkan kami mengajar mate enginering dan sabjik itu sabjek wajib enginering...yng mengendalikan perperiksaan tampa mengajar dapat elaun tu kerana dikatakan menggendalikan budak2 enginering. yang peliknya arahan ni tidak selaras disetiap politeknik....abis yg kami ajar tu sapa? pengarah juga mengatakan datang kerja sebelum 7.45 dan jika lewat dari itu dikira lewat....boleh kerr...kerja bermula jam 8.00...pak guard diminta pantau keluar masuk kereta pensyarah...mcm lah kami ni kaki mengular...nak tanya bil2 semua perlu dibayar hari berkerja....paling teruk dan tidak pratikal..pensyarah dinilai oleh pelajar...apa kelayakan pelajar????? letihlah nak melayan karenah mereka..tanpa boleh memberi teguran....semakin rosaklah anak bangsa....seharusya kami di nilai dengan peratusan kecermelangan perperiksaan anak didik kami, cara pengajaran kami perlu di nilai bagi pihak yg selayaknya.....kenapa gaji kami lebih rendah dari guru? kami juga mengajar? berkerja dari jam 8-5 ptg....digalakkan membuat kajian...tapi bagaikan terpinggir...kenapa? apa bila yg dah ada nak dikurang...pincang belanjawan kami....minta cuepacs bantu....kami menangis dlm hati...kami golongan profesional tapi tidak diberi hak bersuara..

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Kenyataan di atas rasanya tak perlulah merungut, Memang betul Pelajar sekarang telah diarah menilai Tenaga Pengajar ( Yang Hanya ada SIJIL Politeknik Dan Bukan Diploma atau Dgree )...

Jadi kalau nak mantop elok sambung belajar ambik Dgree....semua perkara ini telah anak saudara saya sampaikan kepada saya....bersyukurlah...

Tanpa Nama berkata...

Macamana nak senyum.. kita dh berpuluh tahun dok kt situ..pengalaman ada dan kelulusan pun ade juge (berbelas tahun dah dpt degree).. Tapi dtg PTD muda, dialh duduk situ dan belajar denagn kita pula..Sebab skim perkhidmatan tak sama.. Gred lain x boleh jd BOS.. hehehehe kelakar.. Transformasi dalam perkhidmatan awam belum berjaya.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

KITA KENA FAHAM SEMASA KITA MEMOHON JAWATAN TERSEBUT GRED BERBEZA SO MANA BOLEH MAIN LOMPAT-LOMPAT....KALAU RASA ADA KELULUSAN DAN PENGALAMAN ..APA KATA CUBA APPLY KEJE LAIN YANG SETARAF...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
MMMMM KEKADANG MENYAMPAH AKU NENGOK YANG BAGI KOMEN KAT SINI....ASYIK MINTAK ITU DAN INI...

KOS HIDUP MEMANG TINGGI TETAPI SEMUANYA BERGANTUNG PADA DIRI SENDIRI DAN BIJAK BERBELANJA....DAN AKU PASTI KEBANYAKAN YANG KOMEN NI MAJORITI BANGSA MELAYU YANG SENTIASA NAK KEBAJIKAN SAHAJA ..USAHA SENDIRI MALAS....

SATU AJER NAK PERINGATKAN...KALAU KITA ADA KELULUSAN SPM..MAKA KITA LAYAK DAPAT GAJI SETAKAT SPM, KALAU DGREE SETAKAT DGREE...

JANGANLAH SEKADAR SPM NAK MNTAK NAIK TAHAP DGREE......GUNA AKAL DAN FIKIRAN SEMASA MENULIS...JANGAN ASYIK TUNTUT BENDA YANG TAK MASUK AKAL.....

KAMI PEKERJA SWASTA TETAP EPI DENGAN APA YANG KAMI MILIKI....

-----------------------------------
org dh xpndang kelulusan...pandang pengalaman...

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

SAPA CAKAP ORANG TAK PANDANG KELULUSAN...HUHUHU, PENGALAMAN KALAU X DA KELULUSAN X KEMANA..LAINLAH KALAU BIZ SENDIRI PENGALAMAN AKAN BUAT BIZ DIA AKAN TERUS NAIK...TAPI KALAU STILL MAKAN GAJI KENA FAHAM LER...GRED YANG DI POHON DULU.....

Tanpa Nama berkata...

BETUL TU APA NASIB PENSYARAH!!!! Kementerian harus jadi satu rasanya....cukup lah dengan KEMENTERIAN PENDIDIKAN SHJ....yg ada tak pernah menjenguk nasih kami.....mcm mana nak tersenyum....kami tanggung hutang PTPTN...ada yg sambung hutang buat PHD....tapi gaji cam tu jerrr...cikgu ada Ijazah lebih besar gaji dari pensyarah Dr.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Kalau dah rasa macam tu kenapa tak belajar sungguh2 bagi dapat Ijazah Kepujian ..so tak perlu bayar PTPTN...macam saya huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Nak glamour jadi artislah jadi pensyarah sama jetarafnya dgn guru ataupun mana mana org atau individu yg tugasnya mengajar kalau jadi ustaz atau guru agama atau guru kafa sekalipun aku berpendapat lagi tinggi tarafnya dari guru biasa atau pensyarah,sbb depa bagi ilmu fardu ain untuk bekalan diakhirat kat dunia memang nampak depa ni dipinggirkan,ada org kata tak reti solat &baca quran pun leh jadi peguam yg hebst..tapi ats dunia jelah hebatnya masuk alam satu lagi entahlah

Tanpa Nama berkata...

Ulasan Ini Saya Petik:
KES BAYI KENA DERA PEMBANTU RUMAH ASING: Aku rasa Pembantu Rumah itu ada sakit jiwa bawaan atau jadian. Sakit jiwa bawaan sejak dari negara asalnya. Sakit jadian sejak tiba di negara kita kerana dilayan seperti hamba, akhirnya jadi tekanan perasaan dan jadi gangguan psikologi, bila dihantar ke rumah majikannya. Tidak puas hati dengan layanan majikan ataupun upah yang tidak setimpal dengan kerja yang dibuat. Bangun seawal 5.00pagi dan kerja hingga lewat jam 1.00pagi tanpa rehat setiap hari.
Selasa, Februari 19, 2013 2:19pm

>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Saya sokong ulasan ini dan nak bagi pendapat jugak:

Bayaran PENGASUH anak sekarang ini patut diselaras oleh Menteri Wanita sebab zaman telah berubah. Zaman 80an dulu sebulan rm150.00 untuk seorang anak mula jam 7.00pagi - 6.00ptg. Kini aku dapat tahu dari kakak aku yang jayga anak kat luar bandar konon rm200.00 jam 7.00pagi - 6.00ptg. Ada ka patut labi.Dalam masa 30 tahun tak de beza. Sedangkan semua harga barang telah naik termasuk belanja kawin. Ini tenaga dan jasa Penjaga/Pengasuh anak tak da harga ka. Kalau jadi apa2 kat anak amboi salahkan Penjaga/ Pengasuh semata2. Salah mak bapak tak nampak.Dulu pernah jadi mak bapak budak salahkan Penjaga/ Pengasuh. Siasat2 punya siasat rupa2nya mak bapaknya yang dera dah lama dari rumah. Kes aniaya jadinya. Jadi diharap sangat supaya Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat supaya jangan asyik PERMATA NEGARA sahaja tapi PENGASUH/ PENJAGA anak tidak didendang/dicanang, tak de KWSP tak de pencen ni apa citer. Kesian kakak aku dari bujang sampai dah kahwin ada anak, dan sekarang masih BERKHIDMAT untuk menjaga/ mengasuh anak2 Wanita yang bekerjaya macam anaknya sendiri.Masa minta tolong sampai macam nak menyembah bila dah ditolong melampau pulak. Kakak aku sakit pun hantar anak. Anak2 Wanita bekerjaya sakit pun dihantar jugak. Kadang2 hari cuti pun hantar jugak. Aku tengok anak kakak aku sendiri terkial-kial ambik makan minum / pakaian sendiri pulak jadinya. Wanita bekerjaya cuti pun hantar anaknya jugak. Kakak aku dah jadi macam PEMBANTU RUMAH jadinya. Tapi bagi duit upah rm200.00 sebulan dapat apa. Yang dapat pencen Wanita yang bekerjaya, abis kakak aku yang selama ini silih berganti dah jaga berpuluh orang anak2 wanita bekerjaya dapat 'pahala' di sana nanti, itu pun jika benar2 ikhlas. Kesian2.Ingatlah duit banyak manapun harta timbun manapun bila mati bukan bawak masuk kubur pun apasal kedekut sangat nak bagi kakak aku sebulan tiga atau empat ratus. Cari harta benda tapi berpada2lah dan timbangrasa pulak kat orang lain.

Tanpa Nama berkata...

kumpulan professional lebih galak minta tuntutan gaji dari gred sokongan. pelik betul

Tanpa Nama berkata...

gaji kpl kenaikan melalui temuduga tanpa kelulusan ptk masih lagi di tangga akhir p1 rm 2993,sedang kan kpl kenaikan melalui time base di tangga gaji p2 gaji akhir rm 3347 minta buat semakan terima kasih

pensyarah dg44( M ) Stress Dan Kemurungan berkata...

Macam mana nak senyum ? bila nak mintak pindah kerja ke tempat asal kerana masalah isteri sakit tak di pertimbangkan. Naik pangkat memangku dg44 di hantar ke Sabah, sedangkan isteri menderita sakit dan terpaksa menyara anak di Kuching. Sekarang ni aku pun dah mula murung dan hilang mood nak kerja. Adakah Cuepecs nak pandang dan dengar masalah aku ni? Kalau gaji naik sekalipun, aku tetap murung dengan keadaan yg sedang aku hadapi ini.

sedang tunggu berita baik berkata...

Untuk makluman smua juruteknik...
Jabatan Kerjaraya telah bersetuju dengan tawaran dari Jab Perkhidmatan Awam untuk urusan tukarlantik Juruteknik J17/J22/J26 ke Skim Perkhidmatan Penolong Jurutera Gred J29 dengan kelayakan masuk baru iaitu Diploma. Selepas ini skim juruteknik akan dijumudkan dan tiada pengambilan bagi kelayakan masuk bertaraf sijil.
Juruteknik2 yg tdk memenuhi syarat lantikan, pihak JKR akan membantu melalui 'topping-up' yg mana pegawai berkenaan dikehendaki melalui kursus utk tempoh yg ditentukan sblum ditukarlantik sebagai Penolong Jurutera gred J29.

maklumat ini sy dpt dr surat dr kementerian sy... Kementerian Pertahanan bertarikh 8/2/2013.

Alhamdulillah.... lps ni smua kan jd Pen Jurutera J29..dan selamat berkursus bagi smua juruteknik bertaraf sijil kejuruteraan. Juga diharapkan yg ada KPSL tu bila jabatan masing2 perlukan sijil kej..sertakan skali sbb syarat ke Pen Jurutera..1 Diploma atau lulus KPSL bagi juruteknik... hrp x perlu hadiri kursus...

''''''''''''''''''''''''

kita akan tengok la nanti.....tangisan dan rintihan skim lain yang selama ini mempermainkan perjuangan gred J.HIDUP j.TAPI,APA JADI DENGAN LAPORAN SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN SEKTOR AWAM TU?KATANYA SIAP SELEWAT NYA 31 DIS,TAK PASTI LA KALAU 31 DISEMBER 2013.BILA ADA ISU BARU,NAK KAJI LAGI.DAH TU YANG DULU TU APA YANG DIKAJI?...

Tanpa Nama berkata...

Nape kumpulan Pnp tak boleh mintak naik gaji ? Ade salah ke ?

Tanpa Nama berkata...

Tima kaseh Dato Omar kerana memperjuangkan faedah perumahan 1 % utk PA semua ! Diharap juga kami mendapat diskaun 10 % utk pemilikan rumah pertama shj ! Diharap PM bersetuju dgn cadangan ini sebelum GE 13 ! Undi kami tetap untuk BN ! YES YES YES ! harap harap gaji dinaikkan 20 % utk semua gred sama rata ! Elaun kritikan utk agensi penguatkusaan seperti Kastam dan Bomba

Tanpa Nama berkata...

Gred J17 dah 30tahun kene main dgn jpa & cuepacs.....lagi ahmad nisfu suruh kita senyum...hakkktuihhhhh

Tanpa Nama berkata...

sedang tunggu berita baik berkata...

Untuk makluman smua juruteknik...
Jabatan Kerjaraya telah bersetuju dengan tawaran dari Jab Perkhidmatan Awam untuk urusan tukarlantik Juruteknik J17/J22/J26 ke Skim Perkhidmatan Penolong Jurutera Gred J29 dengan kelayakan masuk baru iaitu Diploma. Selepas ini skim juruteknik akan dijumudkan dan tiada pengambilan bagi kelayakan masuk bertaraf sijil.
Juruteknik2 yg tdk memenuhi syarat lantikan, pihak JKR akan membantu melalui 'topping-up' yg mana pegawai berkenaan dikehendaki melalui kursus utk tempoh yg ditentukan sblum ditukarlantik sebagai Penolong Jurutera gred J29.

maklumat ini sy dpt dr surat dr kementerian sy... Kementerian Pertahanan bertarikh 8/2/2013.

Alhamdulillah.... lps ni smua kan jd Pen Jurutera J29..dan selamat berkursus bagi smua juruteknik bertaraf sijil kejuruteraan. Juga diharapkan yg ada KPSL tu bila jabatan masing2 perlukan sijil kej..sertakan skali sbb syarat ke Pen Jurutera..1 Diploma atau lulus KPSL bagi juruteknik... hrp x perlu hadiri kursus...

''''''''''''''''''''''''

kita akan tengok la nanti.....tangisan dan rintihan skim lain yang selama ini mempermainkan perjuangan gred J.HIDUP j.TAPI,APA JADI DENGAN LAPORAN SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN SEKTOR AWAM TU?KATANYA SIAP SELEWAT NYA 31 DIS,TAK PASTI LA KALAU 31 DISEMBER 2013.BILA ADA ISU BARU,NAK KAJI LAGI.DAH TU YANG DULU TU APA YANG DIKAJI?...

Rabu, Februari 20, 2013 8:43:00 PG

---------------------------
...dan saya juga nak tengok nanti RINTIHAN DARI ANDA disebabkan berita tersebut hanya palsu dan sengaja diada-adakan untuk mewujudkan suasana provokasi dan hanya sekadar untuk bersuka-ria.

akhirnya mat (J)enin gred 17 yang berangan-angan nak naik free ke gred 27/29 ini juga akan meneruskan tangisannya

kah kah kah kah.

p/s: weiiiiii. nak naik gred free sambung belajar ler. org lain bersusah payah sambung pengajian sampai ada degree/master masih kekal dgn gred 17, kau senang2 jer stakat ada sijil kemahiran/poli nak naik free butaaaa jer ke gred 27/29

puihhhh!!

Tanpa Nama berkata...

Masa minta tolong sampai macam nak menyembah bila dah ditolong melampau pulak. Kakak aku sakit pun hantar anak. Anak2 Wanita bekerjaya sakit pun dihantar jugak. Kadang2 hari cuti pun hantar jugak. Aku tengok anak kakak aku sendiri terkial-kial ambik makan minum / pakaian sendiri pulak jadinya. Wanita bekerjaya cuti pun hantar anaknya jugak. Kakak aku dah jadi macam PEMBANTU RUMAH jadinya. Tapi bagi duit upah rm200.00 sebulan dapat apa. Yang dapat pencen Wanita yang bekerjaya, abis kakak aku yang selama ini silih berganti dah jaga berpuluh orang anak2 wanita bekerjaya dapat 'pahala' di sana nanti, itu pun jika benar2 ikhlas. Kesian2.Ingatlah duit banyak manapun harta timbun manapun bila mati bukan bawak masuk kubur pun apasal kedekut sangat nak bagi kakak aku sebulan tiga atau empat ratus. Cari harta benda tapi berpada2lah dan timbangrasa pulak kat orang lain.

-------


bla bla bla bila baca artikel nko nih, patut nko kena persoalkan so-called "wanita berkerjaya" nih, kenapa lepaskan tanggungjawab hakiki & amanah dari Allah semata2 dek nak kejar harta dunia?

sibuk sgt nk keje cari duit, tapi anak terabai, hantar ke pengasuh ke taska bagai.

sedarlah akan fitrah kejadian & hakikat sebenar kejadian manusia.

jgn dok leka sgt dgn dunia nih.

Mohd. SAIFUL RIZAM berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah dok berharap sangat juruteknik hoi... nak naik Penolong Jurutera syaratnya kena ada Diploma Kejuruteraan... takat ada diploma seni ke, kemahiran ke, teknologi ke, jangan dok haraplah.. aku ni keje kat JPA dah dengar jawapan dari KPPA....

Tanpa Nama berkata...

Maut tak sempat terima BR1M 2.0
2013/02/20 - 05:05:18 AM Cetak Emel Kawan

Kapar: Pemuda yang maut akibat disengat tebuan ketika memanjat pokok untuk memasang bendera parti, Mohammad Hafiz Sukidi, 26, sepatutnya menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 2.0), semalam.

Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Kapar, Datuk Abdul Rahman Palil, berkata perkara berkenaan diberitahu bapa mangsa, Sukidi Tarmijo, 48, kepada beliau sewaktu menziarahi jenazah mangsa.
“Bapanya beritahu saya, Hafiz amat gembira apabila mendapat surat pengesahan penerimaan BR1M. Dia sepatutnya mengambil wang itu bersama adiknya di Sekolah Kebangsaan (SK) Klang Utama hari ini (semalam).
Ahli keluarganya hanya perlu membawa sijil kematian mangsa atau surat pengebumian bagi memaklumkan perkara itu," Abdul Rahman Palil, Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Kapar

“Bagaimanapun, harapan mangsa untuk menikmati sumbangan kerajaan untuk belia bujang berpendapatan bawah RM2,000 sebulan itu tidak kesampaian,” katanya di majlis penyampaian BR1M 2.0 di SK Klang Utama kepada 3,000 belia bujang bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sementa di sini.

Beri kepada waris

Abdul Rahman berkata, kerajaan tetap memberikan wang berkenaan kepada waris Hafiz kerana namanya tersenarai sebagai penerima yang layak.

“Ahli keluarganya hanya perlu membawa sijil kematian mangsa atau surat pengebumian bagi memaklumkan perkara itu,” katanya.
Muhammad Hafiz, mati selepas 18 jam disengat lebih 10 tebuan ketika memasang bendera sebuah parti politik di Jalan Kenanga di sini, Ahad lalu.

Abdul Rahman berkata, hampir 15,000 belia bujang di kawasan Parlimen Kapar layak menerima bantuan itu.

.................................

Tolong jangan ulas berita ini sebab Perang PRU 13 sudah bermula !!

Tanpa Nama berkata...

Syukur lah apa yg dinikmati..kalau ada kenaikkan itu rezeki...

Bukan bagus, cuma ye lah cara kita menulis tu telah mencerminkan keperibadian kita sendiri..

Tuan/puan boleh memberi komen, tapi mohon sgt lah untuk menjaga bahasa..Cuba tuan/puan suruh anak/adik/kakak atau sesiapa sahaja baca tulisan tuan/puan tu..mintak dorang komen..tentu sekali dorang pun akan sedih kerana terlalu kasar bahasanya..

Sejauh mana kita desak pun..kalau dah rezeki itu bukan berpihak pada kita, tak akan ada nya..Tidak berbaloi dapat dosa kering mcm tu..

Wallahuallam..

Tanpa Nama berkata...

majoriti yang bekerja dalam perkhidmatan awam ni 3rd class minded & 3rd class thinker, jadi awak jangan la terkejut dengan komen2 yang buruk2 di atas tu.

awak nak suruh mereka bersyukur pun cuma buang air liur & buat jerih saja. mereka ini mana reti bersyukur. sebab tu hidup mereka tidak pernah tenang, tidak pernah puas dan tidak pernah cukup.

Tanpa Nama berkata...

bukan semua orang boleh senyum sentiasa. itu semua bakat semulajadi dan bukannya boleh dibuat-buat.


jadi ketua jabatan atau penyelia yang BIJAK PANDAI harus menggunakan status bijak pandai mereka untuk menilai kriteria seseorang pegawai/kakitangan yang mempunyai perwatakan yang sesuai untuk diletakkan di barisan hadapan yang berurusan dengan orang awam.

bukannya main tangkap muat saja. sekiranya kakitangan tersebut tidak boleh melayan pelanggan, tidak boleh senyum, bukannya paksa dia duduk di kaunter juga atau lebih teruk lagi ambil tindakan tatatertib terhadapnya, sebaliknya dia perlu ditempatkan di tempat yang tidak berurusan dengan orang awam, seperti menjalankan tugasan perkeranian biasa, operasi biasa.

inilah masalah dalam perkhidmatan awam. seseorang itu diambil bekerja tangkap muat saja, penampilan, perwatakan serta akhlaknya tidak diberi perhatian yang utama.

jadi jangan terkejut kalau yang jaga kaunter muka masam, yang buat operasi mempunyai niat untuk makan rasuah, yang membuat kerja pengurusan banyak menganiaya orang lain. sebab? sebab mereka ini tidak sesuai menjawat jawatan tersebut.

benda ini juga bukan hanya berlaku di kaunter-kaunter perkhidmatan di jabatan kerajaan sahaja. di bank juga berlaku. bukan disebabkan orang itu tidak suka dengan pekerjaannya, tapi disebabkan sifat azalinya sudah macam tu tak reti senyum. jadi kenapa perlu dipaksa dan ditempatkan lagi orang sebegitu di tempat yang memerlukan orang itu senyum, melayan dengan baik ataupun berperwatakan menarik?

oleh itu, kepada orang-orang besar di atas tu sebelum nak suruh orang di bawah tu senyum, anda seharusnya bijak menilai perwatakan orang yang boleh disesuaikan dengan persekitaran supaya orang yang mudah senyum diletakkan di barisan hadapan manakala orang yang susah nak senyum boleh diletakkan di barisan terkemudian.

Tanpa Nama berkata...

NAMPAKNYA SIFAT IRIHATI, DENGKI DI KALANGAN PA MASIH KUAT MENEBAL DALAM HATI, MUHASABAHLAH DIRI...

Tanpa Nama berkata...

Bayaran PENGASUH anak sekarang ini patut diselaras oleh Menteri Wanita sebab zaman telah berubah. Zaman 80an dulu sebulan rm150.00 untuk seorang anak mula jam 7.00pagi - 6.00ptg. Kini aku dapat tahu dari kakak aku yang jayga anak kat luar bandar konon rm200.00 jam 7.00pagi - 6.00ptg. Ada ka patut labi.Dalam masa 30 tahun tak de beza. Sedangkan semua harga barang telah naik termasuk belanja kawin. Ini tenaga dan jasa Penjaga/Pengasuh anak tak da harga ka. Kalau jadi apa2 kat anak amboi salahkan Penjaga/ Pengasuh semata2. Salah mak bapak tak nampak.Dulu pernah jadi mak bapak budak salahkan Penjaga/ Pengasuh. Siasat2 punya siasat rupa2nya mak bapaknya yang dera dah lama dari rumah. Kes aniaya jadinya. Jadi diharap sangat supaya Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat supaya jangan asyik PERMATA NEGARA sahaja tapi PENGASUH/ PENJAGA anak tidak didendang/dicanang, tak de KWSP tak de pencen ni apa citer. Kesian kakak aku dari bujang sampai dah kahwin ada anak, dan sekarang masih BERKHIDMAT untuk menjaga/ mengasuh anak2 Wanita yang bekerjaya macam anaknya sendiri.Masa minta tolong sampai macam nak menyembah bila dah ditolong melampau pulak. Kakak aku sakit pun hantar anak. Anak2 Wanita bekerjaya sakit pun dihantar jugak. Kadang2 hari cuti pun hantar jugak. Aku tengok anak kakak aku sendiri terkial-kial ambik makan minum / pakaian sendiri pulak jadinya. Wanita bekerjaya cuti pun hantar anaknya jugak. Kakak aku dah jadi macam PEMBANTU RUMAH jadinya. Tapi bagi duit upah rm200.00 sebulan dapat apa. Yang dapat pencen Wanita yang bekerjaya, abis kakak aku yang selama ini silih berganti dah jaga berpuluh orang anak2 wanita bekerjaya dapat 'pahala' di sana nanti, itu pun jika benar2 ikhlas. Kesian2.Ingatlah duit banyak manapun harta timbun manapun bila mati bukan bawak masuk kubur pun apasal kedekut sangat nak bagi kakak aku sebulan tiga atau empat ratus. Cari harta benda tapi berpada2lah dan timbangrasa pulak kat orang lain.

___________________________________
INI MASALAH ORANG MELAYU..TAK TAHU NAK MENYATAKAN DAN KONON NYA TAK SAMPAI HATI SEDANGKAN DIRI SENDIRI TAK MAMPU, KALAU JADI APA2 KAT ANAK ORG YG DIJAGA ITU, ADAKAH MEREKA PEDULI, KALAU BUAT LAPORAN POLIS, LAPORAN JKM, AKAK ANDA TETAP AKAN SALAH DAN TETAP AKAN DIHUKUM..SBB AKAK ANDA YG BAIK SGT HATI TU, TAKDE LESEN NAK JAGA BUDAK, TAKDE PREMIS YANG TERATUR NAK JAGA BUDAK, TAKDE KELULUSAN JKM NAK JAGA BUDAK, JD LEBIH BAIK LA BERINGAT SEBELUM KENE, BENDA NI DAH BANYAK JADI, ANDA HANYA NYATAKAN LUAHAN RASA, TP BAB PERATURAN DAN UNDANG2 KAT MSIA NI TAK KIRA SEMUA TU, MENANGISLA DAN MERAUNG PUN DEPAN HAKIM TU NANTI, KALAU BUDAK YG DIJAGA MATI ATAU CEDERA, TETAP JUGA KENA HUKUM..FIKIRLAH..DAN TAK PAYAH LA NAK JD BAIK N FIKIR UNTUNG JE JAGA ANAK ORG

ahmad nisfu berkata...

tolonglah jangan kutuk kutuk aku aku ni dah lama mati

Tanpa Nama berkata...

sia-sia sahaja "pengorbanan" dan "sumbangan" anda sekiranya anda tidak ikhlas dan suka mengungkit
------------KURANG ASAM PUNYA KAWAN--Ko Kutuk aku Labu... kau lainlah makan tanggung ***** !@#$%^&*
Ko anak Tuan aku cuma kuli pikul @#$*

Tanpa Nama berkata...

dah2 jgn gado2.. nk bace ni http://beritasemasa.com/kenaikan-gaji-kakitangan-awam-2013

Tanpa Nama berkata...

SAYA SOKONG TUBUHKAN UNIVERSISITI KAJIAN PA SUPAYA MEMUDAHKAN KERJA CUEPACS,SIAPA SETUJU ...

Tanpa Nama berkata...

sya nk gtaw ni skim j naik gred JPA nk umum blan 3 ni...jgn jelessss hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

majoriti yang bekerja dalam perkhidmatan awam ni 3rd class minded & 3rd class thinker, jadi awak jangan la terkejut dengan komen2 yang buruk2 di atas tu.

awak nak suruh mereka bersyukur pun cuma buang air liur & buat jerih saja. mereka ini mana reti bersyukur. sebab tu hidup mereka tidak pernah tenang, tidak pernah puas dan tidak pernah cukup.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ku setuju sangat dengan kenyataan di atas....memamng pongggg

Semua Salah berkata...

AKU JUGA SETUJU DGN STATEMENT DI ATAS INI... gitu la org kita dok abis2 tuding jari sumer org salah... diri kita sendiri sama2 la tgk2 juga ye..

Tanpa Nama berkata...

sya nk gtaw ni skim j naik gred JPA nk umum blan 3 ni...jgn jelessss hahahahaha
=====================================
Betul ke bro...sudah berapa lama mau tunggu daaaa

Tanpa Nama berkata...

j j j j j j....

Kak Pah berkata...

haha service with smile atau khidmat ngan senyuman....siap gantung kat uniform lagi.....tiba2 dtg pelancong asing datang..."hello sir you know what its mean (jari dia tunjuk kat logo senyum yg tergantung kat uniform) in my country...service with smile is for prostitute or a bitch....' start tu aku tak pakai dah!!!!!!!!! tapi masih tersenyum!!!!!!

========================
Yang kau mcm haram jadah terima bulat2 pandangan pelancong asing tu buat ape...biar la dia dgn pandangan yg sesuai dgn negara dia tu....

Tanpa Nama berkata...

SIAPA LAH KAMI UNTUK MINTA ITU DAN INI, KAMI HANYA GURU KAFA BERSTASTUS KONTRAK UNTUK DISERAP ATAU TIDAK KE JAWATAN TETAP ITU BELUM PASTI ….. WALAU APA PUN KAMI TETAP BERSYUKUR DENGAN APA YANG TELAH KAMI NIKMATI .

Tanpa Nama berkata...

Kak Pah berkata...
haha service with smile atau khidmat ngan senyuman....siap gantung kat uniform lagi.....tiba2 dtg pelancong asing datang..."hello sir you know what its mean (jari dia tunjuk kat logo senyum yg tergantung kat uniform) in my country...service with smile is for prostitute or a bitch....' start tu aku tak pakai dah!!!!!!!!! tapi masih tersenyum!!!!!!

========================
Yang kau mcm haram jadah terima bulat2 pandangan pelancong asing tu buat ape...biar la dia dgn pandangan yg sesuai dgn negara dia tu....
..............................
setuju dgn kak pah...pandangan dari pelancong asing yg negaranya prostitute (pelacur dan anak haram)nak di ambil kira bakpe...manyak menggong punya

Tanpa Nama berkata...

http://beritasemasa.com/kenaikan-gaji-kakitangan-awam-2013...gaji pukul rata semua dpt 400...elaun rumah ikut gred 350-450

Tanpa Nama berkata...

Hmmmm. Apa yg nak disenyumkan? Sedih adalah kerana kerajaan buat janji yg belum ditepati hingga rakyat tertunggu2. Penantian satu penyeksaan tau.. Last2 tumbang BN kelak.

Tanpa Nama berkata...

Nama dah guru agama, gaji tak penting tapi balasan dari Allah lebih diharapkan/diutamakan dari segalanya.

pekerja awam R1 berkata...



SIAPA LAH KAMI UNTUK MINTA ITU DAN INI, KAMI HANYA GURU KAFA BERSTASTUS KONTRAK UNTUK DISERAP ATAU TIDAK KE JAWATAN TETAP ITU BELUM PASTI ….. WALAU APA PUN KAMI TETAP BERSYUKUR DENGAN APA YANG TELAH KAMI NIKMATI .

***************************

moga rintihan kamu didengari!!..
Hidupkan Imajinasi & Harapan.. Fahamilah bahawa untuk merubah dari yang BIASA menjadi LUAR BIASA adalah dengan men”Syukuri” yang sudah ada..

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji kakitangan awam 2013 + elaun : Berdasarkan sumber dalaman yang kami baru terima sebentar tadi dari Putrajaya di mana bahang Pilihanraya Umum ke 13 di sana semakin terasa. Bilik-bilik gerakan yang bertempat di Jabatan Pendaftaran Negara contohnya dikatakan telah bersedia. Dalam pada masa yang sama….

Gaji Kakitangan Awam + Elaun Perumahan Naik?

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak berbesar hati di mana akan bertindak meluluskan kenaikan gaji akkitangan awam 2013 sekitar RM400 dan elaun perumahan dinaikkan kepada (antara RM350-RM450). Dan dijangka kenaikan gaji kakitangan awam + elaun perumahan (ETP) akan diluluskan pada seawal hari Khamis ini atau selewat-lewatnya awal minggu hadapan.

P/S : Nantikan kemaksini berita seterusnya daripada Berita Semasa selepas ini….

PP/S : Dalam pada masa yang sama, (CUEPACS) dilihat akan terus menekan supaya kerajaan mengkaji semula faedah pinjaman perumahan kakitangan awam sebanyak 4 peratus dengan menurunkan ia kepada satu peratus.

Tanpa Nama berkata...

haaaaaa....apa mcm.....gaji sudah mahu naik..mana suara2 pembangkang KERAJAAN...mana2.......

Tanpa Nama berkata...

Ni dia pembangkang nak komen. Jika kerajaan hanya nak naikkan gaji dan elaun gred 1 hingg 40 berlebihan dan membelakang kumpulan p n p maka dah sah BN tumbang PRU13. Tragedi julai 2007 zaman pak lah apabila gaji kononnya dinaikkan tapi pd masa yg sama ada PA yg gaji mereka 'diturunkan'. Harap tragedi ini tidak berulang jika BN ingin terus memerintah. Kesilapan manusia dpt diperbetulkan dgn syarat jujur dan ikhlas bukan dgn sikap tidak apa kerana tidak kena batang hidung sendiri.

Tanpa Nama berkata...

kalo betul najib umum naik gaji, aku bagi undi aku kt BN (bersyarat: calon muslim. cancel undi PR

-atas pagar-

Tanpa Nama berkata...

BN tatap manang majoriti ba.....undi la vote for BN horeeeeeeeee

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi... PA lulusan dip/sijil sambung belajar degree/dip lanjutan bidang TEKNIKAL secara full time... gaji & elaun penuh!!! Yahooo.. dah lama aku tunggu peluang mcm ni!!!

Tanpa Nama berkata...

PA semua mimpi je kot,hutang kerajaan dah bertambah,nanti tido mimpi kira duit ye....

Tanpa Nama berkata...

Hutang bertambah pendapatan pun bertambah takpe... no hal! Cukai pendapatan saja dh brapa bilion??? Setakat naik gaji PA mmg xde hal. Pembangkang yg bangang saja dok nampak hutang... tp cara nk dpt income tak reti nak buat! Ada hati lg nk turun harga minyak, hapus tol, hapus ptptn... hahaha hanya yg bahlol saja boleh dengar pembohongan puak PR!!!

Tanpa Nama berkata...

Syukran Jazilan Ya DS Najib

Tanpa Nama berkata...

Pembangkang mmg tahu nak protes je..padahal kalo dorang yang mdmerintah.mmg hancur negara.undi BN

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak senyum , nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela… perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain.. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah… bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah

====================================
Nama pun Guru KAFA. Itu pun nasib baik kerajaan ambil kau orang supaya ada kerja. Boleh juga dapat imbuhan. Cuba kau orang tanya diri sendiri adakah berbaloi imbuhan yang kerajaan berikan dengan khidmat yang kau orang berikan. Kalau rasa imbuhan yang diberikan tidak memadai dengan khidmat yang kamu berikan, berhenti sahaja jadi Guru KAFA. Sepatutnya kamu bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan kepada kamu. Bukan dengan mmenghina, mencaci da ugutan. Inikah seorang Guru KAFA yang baik yang dipertanggungjawabkan untuk mmendidik anak bangsa dengan pelajaran aga sedangkan perangai Guru itu sendiri telah mencerminkan peribadi yang tidak mulia. Jadi kamu Guru KAFA...renung-renungkanlah.

Tanpa Nama berkata...

SELAMA HARI NI KAMI SENYUM APA TUK...
TAKAN TUK TAK PERASAN KUT...
ATAU TUK BUAT-BUAT TAK NAMPAK KEIKLASAN SENYUMAN KAMI SELAMA NI.
APA NAK TUNGGU2 LAGI TUK,
UMUMKAN SAJALAH KENAIKAN YG DIJANJIKAN TU PASTI LEPAS NI PA BOLEH SENYUM LEBAR SAMPAI KE TELINGA.
TAK PAYAH TUK SUSUAH2 NAK DATANG KE SETIAP JABATAN UNTUK AJAR PA CARA SENYUM BARU TU...TQ

Tanpa Nama berkata...

Kita tunggu dan lihat, apa yang akan PM kita umumkan untuk PA......

promethius likxx berkata...

bila POLITIK+KEPENTINGAN SENDIRI+PERATURAN PELIK2 OLEH BOS+ KAWAN SEKERJA BERSIKAP PRO UNIT+ AH RAJIN JUGE DIE TU BIAR DIE BUAT+ TOLONG4X+ MASALAH TAK MATANG @MENGADA-NGADA!+ KAWAN2 PULA HINA KITA MASA DEPAN ORANG AWAM+GAJI /GRADE/KEPERLUAN KAT BOSS!!!= tau senyum ke tak?

ni peranan bos yang adil dan saksama jan asyik2 overtime kat kite ni..

GAJI NAIK +ELAUN NAIK /@ BAHAGI NGAN BARANG NAIK + MINYAK PUN NANTI NAIK= APE? ...senyum ke tak... kerja swasta lagilah!!


akhirnye.HATI KITE JUGA DITANYANYEPUUN...
jadi hati untuk ikhlas membantu berkhidmat..kerana Tuhan Keluarga/anak kite ,masa hadapan dan rakyat(maksudnya diri kite juga kaan) SENYUM TANPA DISURUHPUN TAK APAA...

Tanpa Nama berkata...

nak senyum pun malu sbb takde gigi nampak gusi saja....hahhaha

Tanpa Nama berkata...

...dan saya juga nak tengok nanti RINTIHAN DARI ANDA disebabkan berita tersebut hanya palsu dan sengaja diada-adakan untuk mewujudkan suasana provokasi dan hanya sekadar untuk bersuka-ria.

akhirnya mat (J)enin gred 17 yang berangan-angan nak naik free ke gred 27/29 ini juga akan meneruskan tangisannya

kah kah kah kah.

p/s: weiiiiii. nak naik gred free sambung belajar ler. org lain bersusah payah sambung pengajian sampai ada degree/master masih kekal dgn gred 17, kau senang2 jer stakat ada sijil kemahiran/poli nak naik free butaaaa jer ke gred 27/29

puihhhh!!

Rabu, Februari 20, 2013 9:50:00 PG

J22 Mindef berkata:
bukan berita palsu la... ini memang betul dh memang ada surat dikeluarkan tp klu x percaya nasib la... bagi smua juruteknik boleh bertanya dgn BPSM jab masing2.. samada berita sy ni palsu atau betul... pedulikan pada org2 yg jeles dgn kenaikan pangkat juruteknik ke Pen Jurutera J29 dgn bersyarat melalui kursus topping up bagi yg tdk mempunyai diploma.

kesian bila j dikutuk... berkata...

J22 Mindef berkata:
bukan berita palsu la... ini memang betul dh memang ada surat dikeluarkan tp klu x percaya nasib la... bagi smua juruteknik boleh bertanya dgn BPSM jab masing2.. samada berita sy ni palsu atau betul... pedulikan pada org2 yg jeles dgn kenaikan pangkat juruteknik ke Pen Jurutera J29 dgn bersyarat melalui kursus topping up bagi yg tdk mempunyai diploma.

================

KES YANG SAMA SEPERTI SKIM JURURAWAT DAN SEPARA PERUBATAN NAIK DARI SKIM C14 KEPADA DIPLOMA U29 PADA TAHUN 90AN.PADA MASA TU SKIM C ADALAH LULUSAN SIJIL KEJURURAWATAN,DAN BILA DIUPGRADE KEPADA DIPLOMA,PEMEGANG SIJIL MENJALANI TOPPING UP.BEDASRKANPENGALAMAN YANG SAMA,KELAYAKAN MASUK JURUTEKNIK SELEPAS INI BUKAN LAGI SIIL DAN NAMA JURUTEKNIK MUNGKIN AKAN DITUKAR.JADI ....APA LAGI,SKIM YANG MENTERTAWAKAN PERMOHONAN GRED J BOLEH LA MULA MERASA RESAH DAN MENGAKU BAHAWA SKIM MEREKA JUGA PATUT NAIK SKIM.

Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah dok berharap sangat juruteknik hoi... nak naik Penolong Jurutera syaratnya kena ada Diploma Kejuruteraan... takat ada diploma seni ke, kemahiran ke, teknologi ke, jangan dok haraplah.. aku ni keje kat JPA dah dengar jawapan dari KPPA....

Rabu, Februari 20, 2013 10:26:00 PG

Awak ni x fhm ke atau mmg buat2 x faham? nama je keja kat JPA... sbb tu smua juruteknik yg tiada diploma, pihak JKR akan menjlnkan kursus Topping up utk melayakkan smua juruteknik diletakkan ke jawatan Pen Jurutera J29... sama seperti bidan yg menjalani kursus utk kenaikan pangkat ke jururawat U29.... lain kali faham dulu ayat tersebut.

Tanpa Nama berkata...

KES YANG SAMA SEPERTI SKIM JURURAWAT DAN SEPARA PERUBATAN NAIK DARI SKIM C14 KEPADA DIPLOMA U29 PADA TAHUN 90AN.PADA MASA TU SKIM C ADALAH LULUSAN SIJIL KEJURURAWATAN,DAN BILA DIUPGRADE KEPADA DIPLOMA,PEMEGANG SIJIL MENJALANI TOPPING UP.BEDASRKANPENGALAMAN YANG SAMA,KELAYAKAN MASUK JURUTEKNIK SELEPAS INI BUKAN LAGI SIIL DAN NAMA JURUTEKNIK MUNGKIN AKAN DITUKAR.JADI ....APA LAGI,SKIM YANG MENTERTAWAKAN PERMOHONAN GRED J BOLEH LA MULA MERASA RESAH DAN MENGAKU BAHAWA SKIM MEREKA JUGA PATUT NAIK SKIM.

Khamis, Februari 21, 2013 8:31:00 PG

J22 Mindef berkata:
Itulah maksudnya.... kamu mmg faham.

Tanpa Nama berkata...

jangan terlalu yakin sangat baiiiii.
takut kau tu nanti yg jadi RESAH pasal dok tunggu buah yg tak gugur ibarat angan2 mat J(uruteknik)ENIN panjat pokok kelapa


hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

jangan terlalu yakin sangat baiiiii.
takut kau tu nanti yg jadi RESAH pasal dok tunggu buah yg tak gugur ibarat angan2 mat J(uruteknik)ENIN panjat pokok kelapa


hahahahaha

Khamis, Februari 21, 2013 8:45:00 PG


Gelak2...adaku kesah... yg nk dpt Juruteknik...kamu boleh gelak smpi bila2...sikitpun kitorg x luak.

Tanpa Nama berkata...

gi wat kija balako....

pekerja awam R1 berkata...

baru bagi cadangan agar guru kafa diberi taraf tetap, dah macam2 korang cakap.. eh!! salah ke bagi cadangan nie? terpulanglah pada pertimbangan pihak berwajib..kita yang takdak kena mengena nie duk diam2 sudah laaa!! bukan tidak mensyukuri, hanya inginkan suatu penambahbaikan..

p/s: kenapa hang tak suruh swasta yg minta dilaksanakan gaji minimum tu supaya bersyukur?? kenapa?? why??

Tanpa Nama berkata...

jangan terlalu yakin sangat baiiiii.
takut kau tu nanti yg jadi RESAH pasal dok tunggu buah yg tak gugur ibarat angan2 mat J(uruteknik)ENIN panjat pokok kelapa


hahahahaha
==========================================================================
ketawalah kamu puas2 sebelum kamu menangissssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

pekerja awam R1 berkata...

baru cadang/usul sikit, dah suruh berhenti kerja..eh!! kerja nie berserta minat, jika dia masih berminat dengan kerja tersebut & still melaksanakan tugas yang diamanahkan, mengapa nak suruh dia berhenti, hanya kerana satu atau dua perkara yang dia minta supaya diberipertimbangan. lain laaa kalau dia sudah tidak berminat..

p/s: kalau hang ada satu atau dua perkara yg hang rasa tak puas hati ngan kereta hang, hantaq pi jumpa pomen laaa kasi repair..lain laaa kalau hang dah tak berminat lagi ngan kereta hang tu, patut laaa hang jual & ambik kereta lain yang hang minat.

Tanpa Nama berkata...

senyum satu sedekah.. kalau x nak buat apa yang gov suh, x yah la kja gov... banyak lagi org lain nak kja.. bersyukur la skit dapat kja gov.. org lain susah nak dapat kja gov..

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaduh wat aper? tunggu saja pekeliling yang akan keluar.selagi tidak ada hanya bertawakal la pada Allah.Dapat pun syukur, tidak dapat pun syukur. kat malaysia ni, ada ke lagi dengar orang tak makan mati?

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji kakitangan awam 2013 + elaun : Berdasarkan sumber dalaman yang kami baru terima sebentar tadi dari Putrajaya di mana bahang Pilihanraya Umum ke 13 di sana semakin terasa. Bilik-bilik gerakan yang bertempat di Jabatan Pendaftaran Negara contohnya dikatakan telah bersedia. Dalam pada masa yang sama….

Gaji Kakitangan Awam + Elaun Perumahan Naik?

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak berbesar hati di mana akan bertindak meluluskan kenaikan gaji akkitangan awam 2013 sekitar RM400 dan elaun perumahan dinaikkan kepada (antara RM350-RM450). Dan dijangka kenaikan gaji kakitangan awam + elaun perumahan (ETP) akan diluluskan pada seawal hari Khamis ini atau selewat-lewatnya awal minggu hadapan.

P/S : Nantikan kemaksini berita seterusnya daripada Berita Semasa selepas ini….

PP/S : Dalam pada masa yang sama, (CUEPACS) dilihat akan terus menekan supaya kerajaan mengkaji semula faedah pinjaman perumahan kakitangan awam sebanyak 4 peratus dengan menurunkan ia kepada satu peratus.

pekerja awam R1 berkata...

syukurr 21!!..

Tanpa Nama berkata...

senyum tue sedekah,
1. Sentiasa senyum walaupun gaji,elau,ITP,COLA tak naik..
2. Sentiasa senyum walaupun barangan makanan, bil api,air,
minyak,cukai pintu,tanah,tol,
kereta,motosikal,insurans,cukai harta,pendapatan,zakat fitrah,
perniagaan,kos pinjaman IPTA,IPTS,
rumah mampu milik,tanah terus menerus naik dan terus naik.. sentiasalah senyum..

Tanpa Nama berkata...

kesian bila j dikutuk... berkata...

KES YANG SAMA SEPERTI SKIM JURURAWAT DAN SEPARA PERUBATAN NAIK DARI SKIM C14 KEPADA DIPLOMA U29 PADA TAHUN 90AN.PADA MASA TU SKIM C ADALAH LULUSAN SIJIL KEJURURAWATAN,DAN BILA DIUPGRADE KEPADA DIPLOMA,PEMEGANG SIJIL MENJALANI TOPPING UP.BEDASRKANPENGALAMAN YANG SAMA,KELAYAKAN MASUK JURUTEKNIK SELEPAS INI BUKAN LAGI SIIL DAN NAMA JURUTEKNIK MUNGKIN AKAN DITUKAR.JADI ....APA LAGI,SKIM YANG MENTERTAWAKAN PERMOHONAN GRED J BOLEH LA MULA MERASA RESAH DAN MENGAKU BAHAWA SKIM MEREKA JUGA PATUT NAIK SKIM.
Khamis, Februari 21, 2013 8:31:00 PG

Untuk pengetahuan, Jururawat dan lain2 paramedik naik dari skim C ke Skim B yg mana sebelum ini hanya satu sahaja perjawatan paramedik berada dalam skim ini iaitu Juruteknologi Makmal Perubatan (JTMP) yang berkelulusan Diploma pada masa tersebut berbanding perjawatan skim C yg berkelulusan Sijil. Walaubagaimanapun, perjawatan JTMP pada sekarang ini telah dianaktiri dan dipinggirkan berbanding perjawatan paramedik lain. Tiada gred 41 bagi JTMP dan tiada elaun kritikal mahupun elaun risiko dan proses kenaikan pangkat yang susah.

Tanpa Nama berkata...

nak berlatih senyum ni tapi hakikatnya:
-warga ATM yang dicalonkan anjakan p2 pd tahun 2011 dan dibayar pd tahun 2012 ditarik balik pd p1 gj bln ini.
-ura-ura akan dikenakan debit pd gaji yg akan datang
-gj dah kurang tapi tanggungjawab pada thun ni makin bertmbah kerana 2 org anak mula bersekolah..duit lagi
-harga barang nak naik lg ni...sedang menunggu
-buntu dah pala otak ni...apa nak buat,naya,naya...
-SALAH SIAPA SEKARANG NI!!!!
-yg kat atas tu TOLONG buka mata sikit pasal benda ni!!!

Tanpa Nama berkata...

diharap ceupac dpat memperjuangkan juga KUP supaya dikurangkan kepada sama dengan guru(7 tahun) atau sekurang2nya 10 tahun. jika 15 tahun adalah tidak adil kepada skim perkhidmatan lain kerana memerlukan 15 tahun untuk KUP sedangkan guru hanya memerlukan 7 tahun sahaja. ini bermakna guru sudah menerima 2 kali kenaikan sedangkan perjawatan lain baru sekali. jika berpeluang naik utuk kali kedua(mujur la klu dpt kan) sedangkan guru sudah 4 kali naik.....INI TIDAK ADIL...sedangkan setiap perjawatan yang diwujudkan ader fungsinya tersendiri mengapa dibezakan terlalu besar...ini akan menyebabkan perjawatan lain merasa diri ditindas sedangkan masing2 ader kerja sendiri kerana setiap jawatan yang diwujudkan kerajaan mestu ader fungsi dan matlamatnya tersendiri...tq

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan Sokongan Gred 17 perlu di beri perhatian untuk Time Base , kerana mereka ini juga pengundi pada pilihanraya akan datang.

mat kerja berkata...

KPD JURUTEKNIK
KAU ORANG JGN PERCAYA LU ORANG AKAN NAIK J29. ORANG INI YG KUNUNNYA MENDAPAT MAKLUMAT DRP KEM PATAHANAN .... NI KUAT KELENTUNG.

Tanpa Nama berkata...

N17 - KUP N22 .... sampai bila nak KUP nie ?

ex gomen berkata...

inilah kumpulan orang yang x pernah bersyukur ada kerja dan gaji walaupun makan gaji bute...klu korang semua dok kerja swasta dah lama anak bini korang x makan...x layak bekerja..hasil x ade..demand lebih..mmg dasar org gomen ,perabih duit kerajaan..input aje nak lebih output tarak...

Tanpa Nama berkata...

8 tahun lah bukan 7 tahun, jgn nak pesongkan maklumat. Semak betul2 fakta sblm buat komen yg tak tepat. Patut anda tak layak nikmati tempoh timebased spt cikgu. Hi kawan, guru, polis dan tentera ramai tau sebab tu kerajaan takut tak layan permintaan mereka. Guru ada ramai pelajar yg menjadi pengikut, polis ada kuasa menangkap sesiapa saja yg disyaki salah termasuk para pemimpin kita, begitu juga tentera, mereka bersenjata dan boleh rampas kuasa jika ada keperluan. Gred 17 berapa ekor saja dan tak da pa2. Betulkan?

Tanpa Nama berkata...

Dengar khabar PM akan berjumpa ngan penjawat awam pada 12 Mac 2013 kat PICC. Harapnya kali ni yang diharapkan oleh seluruh PA ialah durian yang benar-benar runtuh dan bukannya sekadar menunggu durian yang tak gugur-gugur. Ingatlah bahawa PRU13 tak lama lagi.

Tanpa Nama berkata...

setuju staf gomen makan gaji buta saja,gaji nak lebih saja kerja xmau buat,demand gaji banyak2 abis buat personal loan saja lepas tu mintak naik gaji lagi,mengong punya staf gomen,omaq osman lagi mengong...

Tanpa Nama berkata...

PM mana nak jumpa penjawat awam ni???parlimen akan dibubarkan esok petang,mimpi kot semua penjawat awam..

Tanpa Nama berkata...

ULASAN DISINI BANYAK BERSIFAT PROVOKASI....SAHAJAAAA

Tanpa Nama berkata...

Gimik je kot.. :)

Tanpa Nama berkata...

Bapak marah ke ni?
Tidak bapa seronok.
Tuan Penasihat kalau
plan ni berjaya Tuan
akan dapat 20 persen
dari harta Abdul Wahub.
Panggil Chief Kadam mai
jumpa PENCACAI NAJIS

Tanpa Nama berkata...

GOVERMENT SERVANT = HAMBA KERAJAAN..HA HA

Tanpa Nama berkata...

Hahaha... bila dah bersara puak2 ni laa yg kuat hentam kjaan sokong pembangkang! Anak haram betoi... tak sedaq di untung. Dh berkoyan kedarah duit... tetiba buat baik pulak kutuk kjaan! Sama mcm jeneral (B) 4 ekoq tu! Sial laknat....

Hamba Hutang berkata...

Mohon Bonus 2 bulan gaji, nak bayar hutang PTPTN.

Tanpa Nama berkata...

Otak geliga lah kita guna. Apa kurangnya para pemimpin2 kita sekejap sokong kerajaa lepas tu sokong pula pembangkang. Tengok dsai, lajim ukin, chua jui meng asal BN tapi skrg PR. Jgn hang nak jd spt katak di bawah tempurung sudah lah.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha... bila dah bersara puak2 ni laa yg kuat hentam kjaan sokong pembangkang! Anak haram betoi... tak sedaq di untung. Dh berkoyan kedarah duit... tetiba buat baik pulak kutuk kjaan! Sama mcm jeneral (B) 4 ekoq tu! Sial laknat....

'''''''''kesian orang ni....Mungkin dah tak ada orang nak dengar hujah dia hingga terpaksa gunakan blog ceupacs untuk meluah perasaan dan memaki hamun.

gaban berkata...

Bosan..

Tanpa Nama berkata...

Ni dia pembangkang nak komen. Jika kerajaan hanya nak naikkan gaji dan elaun gred 1 hingg 40 berlebihan dan membelakang kumpulan p n p maka dah sah BN tumbang PRU13. Tragedi julai 2007 zaman pak lah apabila gaji kononnya dinaikkan tapi pd masa yg sama ada PA yg gaji mereka 'diturunkan'. Harap tragedi ini tidak berulang jika BN ingin terus memerintah. Kesilapan manusia dpt diperbetulkan dgn syarat jujur dan ikhlas bukan dgn sikap tidak apa kerana tidak kena batang hidung sendiri.
_________________________________________________________________________________________________________
BAIK KOE BERENTI KEJA JEE LAA...DH KETUA PEMBANGKANG KAKI SEXS..SM LA LU BRO...PHUII...DUIT YANG KOE TERIMA TIAP2 BULAN TU..SEMUA ATAS JASA BN....NAK HARAP PEMBANGKANG...MUFLIS LAAA NEGARA KITAA....CHOIII LAA...

Tanpa Nama berkata...

8 tahun lah bukan 7 tahun, jgn nak pesongkan maklumat. Semak betul2 fakta sblm buat komen yg tak tepat. Patut anda tak layak nikmati tempoh timebased spt cikgu. Hi kawan, guru, polis dan tentera ramai tau sebab tu kerajaan takut tak layan permintaan mereka. Guru ada ramai pelajar yg menjadi pengikut, polis ada kuasa menangkap sesiapa saja yg disyaki salah termasuk para pemimpin kita, begitu juga tentera, mereka bersenjata dan boleh rampas kuasa jika ada keperluan. Gred 17 berapa ekor saja dan tak da pa2. Betulkan?
_________________________________________________________________________________________________________
Gred 17 menjawab :

Koe nia la paling bodoh dl duniaa..koe pk koe sapa hah.....berapa sngt laaa guru,polis,tentera koe tu...koe tgggu la nanti...kalo guru salah ajar,murid pun kurang ajar...kalo polis dh berkuasa...jgn slh guna kuasa....kuasa tu sementara ja BODOH....kalo koe mati nanti....koa dpt bercakap lg kaa....BODOH PUNYA ORG..

saudagar senja berkata...

konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

Tanpa Nama berkata...

Xkire pe jwtn,gred 17 ptut dkaji n dnaikkn sbb byk mjana kerja n kdg2 bkn 1 tugas y djlnkn..ade plak golongan atasan y suke ambil ksmpatan..

Tanpa Nama berkata...

walau apa pon berlaku...saya tetap sokong BN>>>>>

XBA 5341 Sk.Taburan berkata...

semoga berita baik ini turut memberi Impak kepada Sekolah Kebangsaan Taburan Kota Belud- yang mana masuk tahun ke 6 ; Sk Taburan tercicir daripada menerima ELMTK sebagai mana yang telah di laksanakan sejak 2007 yang lalu. Keadaan ini TIDAK ADIL kepada kakitangan Sekolah Kebangsaan Taburan Kota Belud , di sebabkan sekolah yang lebih dekat ( SK DUDAR Kota Belud ) yang berkongsi satu batang jalan raya yang sama dan lebih dekat daripada Sk Taburan telah di berikan ELMTK berkenaan.

sila rujuk 1 : http://www.sktaburankotabelud.blogspot.com/2011/05/keratan-dari-akhbar-tentang-insentif.html?m=1

rujuk 2 : http://www.sktaburankotabelud.blogspot.com/2011/05/antara-usaha-usaha-yang-pihak-sekolah.html?m=1

Tanpa Nama berkata...

mmg la penjawat awam senyum...asyik-asyik penjawat awam..naik elaun itu ini...naik gaji...kita guru kafa tak de apa istimewa pun...kami pun nak nasib kami terbela..kalu pekerja swasta gaji dah naik 900 kami ttp mcm tu juga....kami pilih bn...sekurang-kurangnya bn bela nasib kami...

Tanpa Nama berkata...

beginilah,kepada yang berkenaan tolonglah jangan pandai-pandai nak komen kerja orang lain. semua kerja ada kepentingannya tersendiri,bahkan orang yang mengutip sampah dilonggokkan pun ada faedahnya.. tak nampak ke ..? aaaa.. kalo tak nampak ertinya awak memang tak nampak apa yang orang lain dok rasa.. awak tahu awak je ke, kena dilayan dek tuhan(ALLAH) kat atas bumi ni.. berapo tinggi awak dah belajar,awak dah dapat semua ilmu kat duniani ke,entah-entah nak membaiki alat-alat elektrik di rumah pun belum tentu,apatah lagi nak membikin kapal angkasa.. so, jangan berlebih-lebihlah.. nak cakap pasal pendidikan, tinggi atau rendah,kalo yang hanya tahu nak kerja duk kat pejabat je ada erti sangat ke ilmu ko orang tu.. kalo nak cakap besar sangat cubalah reka benda yang lain daripada yang lain,yang tak normal menjadi normal,yang gila dah tak gila lagi,yang tolol menjadi bijakpandai.. hatta orang yang memilih untuk bersenang-senang hidup didunia semata-mata akhirnya sedar,insaf dan bertaubat dan sudi menghantar anak-anak mereka mendalami ilmu agama dunia dan akhirat.. Tentang soal kerja,gaji,elaun dan sebagainya marilah kita sama-sama berdoa.. mudah-mudahan Allah akan melimpahkan kurnia,rahmatdan nikmatnya kepada kita semua Insya Allah.. sebelum itu renung-renungkanlah pesanan Allah,bukan pesanan aku atau pesanan kerajaan atau mana-mana pihak... DEMI MASA, SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU SANGAT RUGI, KECUALI ORANG-ORANG YANG BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH(KEBAIKAN) YANG BERPESAN-PESAN(BEKERJASAMA)MENEGAKKAN YANG BENAR DAN MEREKA YANG BERPESAN-PESAN(MELAKUKAN KERJA)DENGAN PENUH KESABARAN... surah Al-'asr ayat 1-3