SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

13 Februari 2013

LANTIKAN PEGAWAI KONTRAK KE JAWATAN TETAP BERGANTUNG KEPADA SKIM KONTRAK - SPA

Bernama
8/2/2013


PUTRAJAYA, 8 Feb (Bernama) -- Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Tan Sri Mahmood Adam berkata pelantikan pegawai kontrak ke jawatan tetap bergantung kepada skim kontrak itu sendiri yang berbeza mengikut jawatan.
Beliau berkata antara yang diberi pertimbangan termasuklah sama ada ia berasaskan 'kontrak perkhidmatan' iaitu pelantikan mengikut kepakaran dan tidak mengikut skim atau 'kontrak perkhidmatan' yang mempunyai skim perkhidmatan tersendiri.

"Selain itu ada kontrak yang mengikut musim atau projek, ada yang gaji hari, ada yang (kontrak) (setiap) tiga bulan," katanya kepada pemberita selepas sesi interaksi dengan pegawai lantikan secara kontrak Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) di sini, Jumaat.

Sebelum ini, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman berkata penjawat awam berstatus kontrak yang telah lama berkhidmat perlu diserapkan ke jawatan tetap secepat mungkin tanpa perlu diadakan sebarang kajian.

Kenyataan itu dibuat susulan penubuhan Jawatankuasa Mengkaji Masalah Pegawai-pegawai Lantikan Kontrak yang ditubuhkan SPA baru-baru ini dalam usaha mencari jalan penyelesaian kepada pelbagai masalah berkaitan dengan taraf perkhidmatan mereka.

Mahmood berkata SPA dengan kerjasama pelbagai pihak tidak bermaksud untuk membuat kajian, sebaliknya cuba membantu menyelesaikan masalah melibatkan pegawai-pegawai kontrak.

"Kita akan lihat dan bantu apa yang dibolehkan peraturan undang-undang kita, misalanya isu gaji permulaan, peluang kenaikan gred dan bagaimana lanjutan kontrak boleh dibuat serta merta," katanya.



-- BERNAMA

44 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahu tak CUEPACS, pasal tuntutan ini, kami pegawai kontrak dipejabat-pejabat kerajaan dipandang serong. CUEPACS memalukan kami umpama kami tak faham langsung maksud isi kandungan kontrak.
SEBENARNYA,
siapa yang beria-ria sangat bangkitkan isu ini?

Tanpa Nama berkata...

SAYA DENGAN INI MENCADANGKAN AGAR SEMUA KAKITANGAN PA DI MALAYSIA INI DILANTIK SECARA "KONTRAK" ...

HAPUSKAN JAWATAN "TETAP DAN BERPENCEN".... BARU KITA TAHU SIAPA YANG BUAT KERJA TAK BUAT KERJA....

AMACAM PANDAGAN AKU...NANTI I BUAT SURAT DGN CUEPACS...SOKONG IDEA INI..

Tanpa Nama berkata...

setuju dengan pandangan di atas. apabila berlaku "job insecurity", barulah masing-masing akan berusaha bersungguh2. ini lepas saja disahkan dalam perkhidmatan dengan istilah turun temurun "cap jari dah kering", semua berlagak, tunjuk perangai sebenar, makin kurang ajar dan makin malas.

sebelum sah jawatan, pijak semut pun tak mati. terutama golongan-golongan berpendidikan rendah seperti SPM dan ke bawah. semua wayang lebehhh.

sudah sampai masanya kerajaan mengkaji semula kerelevenan skim penjawatan sedia ada. yang sekolah malas kantoi SPM tu jangan diambil bekerja, biar diorang keje angkut sampah saja. ambil kerja jadi r1 n1 n3 ni semua menyusahkan orang lagi ada la. berlagak macam pandai, sekolah tak tinggi mana pun.

KISAH BENAR berkata...

KISAH BENAR. ada seorang kakitangan SEDANG BERKHIDMAT ini menjalani PAC setelah lulus peperiksaan. ada seorang panel itu KENAL dia, tetapi untuk menjaga integriti kedua-dua pihak, beliau tidak menegur peserta tersebut ketika sesi ujian, begitu juga dengan peserta tersebut yang tidak menyapa ahli panel tersebut.


setelah sebulan apabila keputusan diumumkan, jawapannya adalah MENDUKACITAKAN. apa yang menghairankan selang beberapa hari, panel tersebut menceritakan kepada beliau bahawa beliau sepatutnya LAYAK, bukan disebabkan faktor KENALAN, tetapi kerana beliau layak disebabkan beliau mempunyai keupayaan fizikal yang sebenarnya mampu menyaingi kemampuan fizikal budak-budak yang lebih muda daripadanya. ada yang baru tamat pengajian berusia sekitar 23 tahun tak lepas lari 2.4km, pancit di tengah jalan, namun beliau mampu menghabiskan larian tersebut dan menduduki antara 5 TERBAIK. panel tersebut juga berkata bahawa beliau sepatutnya lulus PAC tersebut kerana markah beliau memberangsangkan.


nampaknya TANGAN GHAIB yang wujud dalam SPA/JPA telahpun mengubah keputusan tersebut.

ada 1 lagi kisah benar dimana seorang lagi rakan penjawat awam SEDANG BERKHIDMAT yang memasuki skim PTD yang berlari 2.4km ketika sesi PAC. ada seorang peserta hingus meleleh berusia awal 20-an yang lari terkedek-kedek macam minah semput yang disapa oleh seorang panel: AWAK NI ANAK SAUDARA DATUK XXX KAN? TAK PAYAH LA LARI SANGAT, NAMA DAH ADA NI.

ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian. yakjud & makjud memang banyak berleluasa di dalam perkhidmatan awam yang sepatutnya melaksanakan amanah yang diberi dengan telus. lihatlah bagaimana tangan-tangan ghaib ini merosakkan sistem sedia ada.

jadi kepada tuan-tuan puan-puan sekalian terutama yang sedang berkhidmat di dalam kumpulan sokongan yang mempunyai kelulusan sarjana muda/sarjana yang bercita-cita untuk mendapatkan jawatan di dalam kumpulan P&P, selain daripada perlu bersaing SAMA RATA dengan graduan baru, anda juga perlu kuat mental untuk menghadapi dugaan seperti di atas, iaitu SENTUHAN DARI TANGAN-TANGAN GHAIB.

PAP Tonggak pentadbiran negara berkata...

aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP MELAYU la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju melayu FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

Tanpa Nama berkata...

JPA dan SPA lebih suka lantik kakitangan yg tak de pengalaman dan umur bawah 40 thn. Kalu ada kelulusan dan pengalaman, kalu umur lebih 40 an, PAC walaupun kau buat yg terbaik..tetapi keputusannya tetap fail esp utk PTD post... PAC pun x de bende, kalu setakat public speaking, debate, kefahaman karangan, Group dynamics... pengetahuan tentang kerja x diukur.. Agensi swasta biasanya lebih pentingkan pengalaman, kelulusan tu ambil syarat je.. yg penting ,boleh wat keja...

Tanpa Nama berkata...

SAYA DENGAN INI MENCADANGKAN AGAR SEMUA KAKITANGAN PA DI MALAYSIA INI DILANTIK SECARA "KONTRAK" ...

HAPUSKAN JAWATAN "TETAP DAN BERPENCEN".... BARU KITA TAHU SIAPA YANG BUAT KERJA TAK BUAT KERJA....

AMACAM PANDAGAN AKU...NANTI I BUAT SURAT DGN CUEPACS...SOKONG IDEA INI.


'''''''

Lu sapa?

Tanpa Nama berkata...

tu yg kontrak cm u pnya jwtn..kontrak yg cuepacs maksudkan pa kontrak yg ada skim sndri tp taraf kontrak tuk sume staf kcuali bos yg jwtn tetap.. cthnya pa KEMAS, MARA dll yg serupa..PA yg cmni sume jelebihan dpt (gaji ikut gred lantikan, elaun pn sume sma ngn pa ttp, cma yg beza xblh pilih pencen n xblh wt loan rumah gov..klu yg kontrak tuk staf tambahan tu fhn2 la...

Tanpa Nama berkata...

Mestilah orang kito memang dah ditakdirkan hidup sebegitu. Kata orang"Biar mati action jgn mati accident". Gaya lebih daripada keadaan sebenarnya, poket kosong .... papa cendana. Orang kita yg tak sedar diri.

Tanpa Nama berkata...

MOHON BANTU ISU PEGAWAI KONTRAK PEGAWAI PEMANTAU HARGA (PPH)..DALAM KONTRAK SIAP STATE "ANDA BUKAN PENJAWAT AWAM" DAN SERING DIPANDANG SERONG OLEH PEKERJA TETAP. TAPI TIME BG ARAHAN TUGAS SIAP YG BERTIMBUN2 TU, PEMANTAU HARGA NIE LAH YG BUAT. SENTIASA DIAMBIL KESEMPATAN OLEH PEKERJA YG DH TETAP.. MELUAT SGT. KALAU TAK BUAT BOLEH SIAP UGUT XLEY SAMBUNG KONTRAK LG. DH 5 TAHUN KAMI KERJA SBG PPH NIE. DENGAN KERJA NIE LA PELUANG KERJA DI TEMPAT LAIN AMAT TIPIS. ALASAN YG DIBERI " KAMU SUDAH MEMPUNYAI KERJA YANG BAIK"... HARAP CEUPACS BANTU DLM UBAH STATUS KONTRAK DALAM PERJANJIAN KAMI. KAMI XMINTA UTK KE JWTN TETAP. TAPI CUKUPLAH DENGAN KENAIKAN TAHUNAN SERTA PEMBERIAN COLA.. HARAP TINDAKAN DARI PIHAK CEUPACS.

Tanpa Nama berkata...

ketua-ketua jabatan kerajaan di malaysia terbaik di dunia:-
1. Rasuah first, mesti kaki karaoke, kaki betina (langgan GRO), kaki pil extascy, pil goyang, malam mcm burung hantu, ke paradise, deluxe, blue waves dan hotel 5 star.
2. Main golf bersama penyangak dan pencaicai, bos is always right, walaupun bos kaki datang lambat, kaki ngular, kaki betina, kacau bini, anak dara orang, masuk office mata merah.
3. Bos asyik buat bisnues siang-malam gunakan kuasa sebagai ketua jabatan, bagi meluluskan projek anak-beranak.
4. kerja kosong gred A, diisi oleh anak-beranak bos, jawatan tersebut telah diwartakan sebagai jawatan turun-temurun dalam erti kata lain diwarisi mcm jcs johor.
5. Bos tidak boleh duduk semeja makan dengan anak buah, sebab tak setaraf dgn dia, nak duduk semeja dgn ketua-ketua jabatan mestilah pakai kereta mercedes bend, jam rolex, kasut,baju mesti ribu-ribu ringgit punya..
6. ketua-ketua jabatan mestilah kaki ugut, ugut bagi rendah prestasi kat anak-anak buah, ugut tukarkan staf dia, ugut berhentikan staf dia, ugut ambil tindakan tatatertib, dia jea boleh buat, anak buah tak boleh buat,bos jealah boleh pergi luar negara, anak buah tak boleh..

inilah ciri-ciri ketua-ketua jabatan terbaik di malaysia dan dunia. anda bagaimana..?

Tanpa Nama berkata...

PAP Tonggak pentadbiran negara berkata...

aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP MELAYU la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju melayu FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

Khamis, Februari 14, 2013 10:27:00 PG

----------------------------


ha ah ahahaha bukan stakat siul2 jer baii... siap nyanyi2 skali. plik tul aku skang nih dlm dok heboh nk transformasi nih k'jaan bleh amek lg golongan yg skola xpass nih. bila dpt msk govt, dia nye jobo perghhhhh...

Tanpa Nama berkata...

mohon CUEPACS bela nasib pekerja kontrak sebelum PIRU lau tak dpt dittpkan terus pun tak pe tpi bagi la peluang tuk di tmuduga bukan tgu dripada SPA yg enth bila dpt tmudga walaupun da betahun2 isi jawatn yg sme....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
PAP Tonggak pentadbiran negara berkata...

aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP MELAYU la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju melayu FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

Khamis, Februari 14, 2013 10:27:00 PG

----------------------------


ha ah ahahaha bukan stakat siul2 jer baii... siap nyanyi2 skali. plik tul aku skang nih dlm dok heboh nk transformasi nih k'jaan bleh amek lg golongan yg skola xpass nih. bila dpt msk govt, dia nye jobo perghhhhh..

--------------------


gua suka ni drebar pulak:

1. Pakai spek hitam
2. Hisap rokok
3. Sembang bahasa lu gua la..
4. Henphone canggih.. call x angkat.. nak call balik haram
5. Buat muka toya nak makan free
6. Siap memilih job lagi.. luar kawasan gua cover
7. Claim x ingat la ot.. gaji kompom x usik
8. sambil bawak keta mulut ngumpat bos ja kerja.. padahal tong kosong ja..

-------- PHUIIIII

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa kepada perkhidmatan BOMBA dibawah KPKT yang selalu tertinggal dari segi gaji dan elaun.

Bapak aku kerja BOMBA. Gaji macam kerani gred 17 tapi tugas sangat bahaya. Sebagai anak aku rasa INI TIDAK ADIL. Patutnya Bomba biasa paling tidak Gred KB22. ELAUN KRITIKAL patut DAPAT sebab kerja gila-gila melawan api, melawan arus air, melawan graviti, melawan perasaan simpati, ngeri, takut, loya dan ketahanan diri sebagai manusia biasa, dan tak semua orang sanggup dan hendak buat. Saya harap CUEPACS, SPA, JPA dan KPKT dapat duduk ber Mesyuarat Kajian dan Pelaksanaan Gaji Baru Skim Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. Saya rasa sudah sampai masanya sebab ANGKATAN TENTERA, POLIS, KASTAM, IMIGRESEN telahpun dapat rasa kelebihan semakan gaji dan elaun lebih-lebih CIKGU macam saya.

Tanpa Nama berkata...

alangkah baik nye.. skim pgmbilan pekerja gomen ni di tambah baik.. mgikut hrki.. conthny
<< yg kontrk ada peluang untuk diserap ttp melalui pggilan intevw.>>
<< org yg kerja smbilan ble naik jd begaji bulan secara kontrak >>
<< n jika ada keperluan mndesk dlm satu2 jawatan tu ambik je skim PSH sambung 3 - 6 bulan tu.. tak yah la g diwjdkan skim kntrak ni... yg PSH konfem tak tuntut ape ngan gov coz tmpoh bekerja pun tak lme sgt.. >>
bila tiba PIRU konfem isu ini da tak berbangkit lagi... ; )

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) berkata...

Apa pun perkhidmatan ATM yang terbaik....

Semasa aku keja dulu ..ada gak PAR yang keja ngan aku....

Pasal depa ...sendiri ingat la...malas nak komen

Tanpa Nama berkata...

RAMALAN BANCIAN PRU-13 -
85% pengundi PULAU PINANG masih kekal DAP PRU-13 nie, 88% pengundi KELANTAN masih kekal PAS PRU-13 nie, 75% pengundi SELANGOR masih kekal PR PRU-13 nie, 92% pengundi KEDAH masih kekal PAS PRU-13 nie, 69% pengundi JOHOR kerajaan baru PR PRU-13 nie, 55% pengundi TERENGGANU kerajaan baru PAS PRU-13 nie, 50% pengundi PAHANG kerajaan campuran BN-PR PRU-13 nie, 63% pengundi MELAKA masih kekal BN PRU-13 nie, 78% pengundi NEGERI SEMBILAN kerajaan baru PR PRU-13 nie, 79% pengundi PERAK kerajaan baru DAP PRU-13 nie, 58% pengundi PERLIS kerajaan baru PAS PRU-13 nie, 58% pengundi PAHANG masih kekal BN PRU-13 nie, 79% pengundi WILAYAH PERSEKUTUAN kerajaan baru PR PRU-13 nie, 58% pengundi SABAH kerajaan baru PR PRU-13 nie dan 67% pengundi SERAWAK masih kekal BN PRU-13 nie..

KERAJAAN MESTI UMUMKAN KENAIKAN COLA,ITP,EKA,KENAIKAN PANGKAT DAN KENAIKAN GAJI SEBELUM PRU-13 NIE, SEKIRANYA TIDAK JUGA DIUMUMKAN SEBELUM PRU-13 NIE, UNDI KAMI 1.4 JUTA PA, ADALAH MILIK PAKATAN RAKYAT PRU-13 NIE.. ANDA PA SEMUA SETUJU..?

Mohd Hussein Rejab UKM 2002 berkata...

Kesian kat pekerja kontrak nih. Aku tau la macamana perasaan kumpulan ini kerana aku pernah 5 tahun kerja kontrak macam mereka. Bayangkan macamana rasanya bila tiba2 hilang pekerjaan, hilang punca nafkah menyara anak dan isteri. bayangkan bagaimana rasanya terpaksa balik ke kampung meminta bantuan ayah bonda yang juga bukan orang berada. Tetapi apakan daya, orang besar yang berada di atas dan pemerintah negara yang tidak mengenal erti kesusuhan rakyat tidak mahu ambil pusing dengan rayuan rakyat yang semakin terhimpit.

Akhirnya, aku cuba berniaga jual nasi lemak sebelah pagi di Pekan, petangnya aku jual keropok lekor dan pisang goreng beserta air bancuh. Hampir 6 bulan dapat modal sikit sewa kedai jual kain dan pakaian di Kuala Kerai. Lepas pindah sana, selain jaga kedai kain, buka warung jual nasi lemak dan pisang goreng sehari suntuk. Alhamdulillah kini boleh hidup agak selesa dan menabung serba sedikit.

Untuk kakitangan kontrak, berdoalah selalu pada tuhan, jangan mengipas, dan mulalah dari sekarang merancang masa depan. Rezeki bukan hanya di putrajaya tetapi ada di mana-mana sahaja di muka bumi Allah yang terbentang luas ini. Sementara masih ada kerja dan gaji ini, berjimatlah sebagai bekalan jika tidak ditawarkan pekerjaan lagi nanti.

Tanda Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
PAP Tonggak pentadbiran negara berkata...

aku setuju la pasal PAP2 ni... umpama bela biawak hidup yg dh tua gayut... masuk pejabat kalau x mcm ni, bukan PAP MELAYU la:
i. pakai minyak wangi satu tong;
ii. pakai spek hitam letak atas kepala;
iii. handphone bagai (walhal duit x de)
iv. gelang besi kt tangan
v. hisap rokok
vi. berjalan lembab sambil bersiul2 24 jam sehari
vii. suka lepak kt parking / basement atas moto org
viii. suka minum2, sukan2, makan2, maksak, makswip, yg dpt t-shirt atau baju melayu FREE
ix. pegi mana2 khasnya minum pagi / 10.30 pagi / makan tengahari 12.30 atau pegi bank, WAJIB Pakai jaket hitam dgn JATA KERAJAAN dgn muka berlagak
x. suka pakai myvi atau kereta yg diubahsuai dgn ekzos besar, hifi dan lampu lip lap mcm hindu
xi. sampai opis atau nk bangun tpt duduk atau nk pegi mana2, WAJIB sikat dulu rambut sambil bersiul2
xii. selalu xde kat tempat keje
xiii. nk cr utk soh buat keje, kena telefon dulu
xiv. kebanyakkan perasan hensem walaupun rupa mcm biawak

Khamis, Februari 14, 2013 10:27:00 PG

----------------------------


ha ah ahahaha bukan stakat siul2 jer baii... siap nyanyi2 skali. plik tul aku skang nih dlm dok heboh nk transformasi nih k'jaan bleh amek lg golongan yg skola xpass nih. bila dpt msk govt, dia nye jobo perghhhhh..

--------------------


gua suka ni drebar pulak:

1. Pakai spek hitam
2. Hisap rokok
3. Sembang bahasa lu gua la..
4. Henphone canggih.. call x angkat.. nak call balik haram
5. Buat muka toya nak makan free
6. Siap memilih job lagi.. luar kawasan gua cover
7. Claim x ingat la ot.. gaji kompom x usik
8. sambil bawak keta mulut ngumpat bos ja kerja.. padahal tong kosong ja..

-------- PHUIIIII

Jumaat, Februari 15, 2013 3:14:00 PTG

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) berkata...

Apa pun perkhidmatan ATM yang terbaik....

Semasa aku keja dulu ..ada gak PAR yang keja ngan aku....

Pasal depa ...sendiri ingat la...malas nak komen

Sabtu, Februari 16, 2013 12:59:00 PG

---------------------------------

pegi la mana-mana pejabat kerajaan pun. kalau gred R1, R3, N1, N3 itulah perangai tipikalnya. nak buat macam mana, itulah perangainya sejak dari zaman sekolah. lepastu sekolah kantoi, harapkan ihsan kerajaan untuk dapatkan jawatan kuli macam tu. bila dapat kerja, dia punya lagak macam pandai sangat.

di tempat aku punya par pun mmg tipikal begini. siap dalam meeting request kepada semua orang "kalau nak cari aku, missed call ke, sms ke." kononnya dia ronda 1 pejabat & takda masa untuk duduk di tempat yg dikhaskan.

kah kah kah. sebenarnya aku tak berasa geli hati dgn kenyataan par bodoh tu maklumlah dia mmg bodoh pun. yang kelakarnya pengerusi majlis/mesyuarat a.k.a. pengarah/ketua boleh layan kehendak si bodoh sebegini. ITU YANG MELUCUKAN!


sudah-sudahlah tu kerajaan. hentikanlah mengambil budak sekolah tak pass ni untuk buat kerja macamtu. tambah sikit gaji pokok gred 17 dan ke atas, mereka pasti boleh buat kerja rencah seperti lipat surat, lekat setem, cari fail, hantar surat melalui serahan tangan dan sebagainya. malah sekarang ni pun di beberapa pejabat memang banyak gred 17 tak kira samada dia N, W, J, F yang buat kerja typist/pap/pengantar cepat. membazir duit kerajaan saja bayar gaji pada golongan gred kasta paria R1, R3, N1, N3 ni!

Tanpa Nama berkata...

bukan PA kontrak je nak di ttpkan rmai g pekerja kntrk skim perkhdmtan harus dibela nasibnya.. cthnya N17 kntrk ade kte ble dilnjutkn kntrk sehingga 58 thn.. rmai gak yg ade dgree cuma nsib tk mnyeblhi..zmn skrg bukn sng nak cri keje.. yg da keje w.pun kntrk sgt rasa bersyukur coz di luar sna msh rmai g graduan yg mgangur..ttp wajar dibela nsib mereka ni.. agar dittpkn... wlaupun tidak dittpkn scra terus ttpi ada peluang untk dittpkan waima melalui pgilan intview... coz tugsn mereka ni tak de beza pun ma yg ttp..malahan yg kntrk ade jauh lebih baik keje daripd ttp...

Tanpa Nama berkata...

RAMALAN BANCIAN PRU-13 -
85% pengundi PULAU PINANG masih kekal DAP PRU-13 nie, 88% pengundi KELANTAN masih kekal PAS PRU-13 nie, 75% pengundi SELANGOR masih kekal PR PRU-13 nie, 92% pengundi KEDAH masih kekal PAS PRU-13 nie, 69% pengundi JOHOR kerajaan baru PR PRU-13 nie, 55% pengundi TERENGGANU kerajaan baru PAS PRU-13 nie, 50% pengundi PAHANG kerajaan campuran BN-PR PRU-13 nie, 63% pengundi MELAKA masih kekal BN PRU-13 nie, 78% pengundi NEGERI SEMBILAN kerajaan baru PR PRU-13 nie, 79% pengundi PERAK kerajaan baru DAP PRU-13 nie, 58% pengundi PERLIS kerajaan baru PAS PRU-13 nie, 58% pengundi PAHANG masih kekal BN PRU-13 nie, 79% pengundi WILAYAH PERSEKUTUAN kerajaan baru PR PRU-13 nie, 58% pengundi SABAH kerajaan baru PR PRU-13 nie dan 67% pengundi SERAWAK masih kekal BN PRU-13 nie..

KERAJAAN MESTI UMUMKAN KENAIKAN COLA,ITP,EKA,KENAIKAN PANGKAT DAN KENAIKAN GAJI SEBELUM PRU-13 NIE, SEKIRANYA TIDAK JUGA DIUMUMKAN SEBELUM PRU-13 NIE, UNDI KAMI 1.4 JUTA PA, ADALAH MILIK PAKATAN RAKYAT PRU-13 NIE.. ANDA PA SEMUA SETUJU..?


Tanpa Nama berkata...

MACAM MANA DENGAN K/TANGAN YANG ADA KELAYAKAN YANG LEBIH TINGGI? CUEPACS TAK NAK TOLONG KER?

Tanpa Nama berkata...

mari lah mari kita mengkaji jangan lupa kewajipan pada negara......

Tanpa Nama berkata...

Kelayakan lagi tinggi maksudnya.. lu dah masuk kerja.. lepas tu smbung PJJ.. pointer meletup.. Gua ada satu story.. ada sorang staf tempat guan sambung degree .. 1st semester 2.15 pointer.. boleh grade 3.4 something.. WTF kalau 1st sem dah kelaut .. basic paper lu kantol .. x payah kencing la camna lu bleh skor next year punya paper.. Tugasan seharian.. diberinya oleh bos suruh buat power point, analisis data spss, tabulate data on exell.. haram x tau buat.. lagi mau bising ada kelayakan lebih tinggi.. boleh skor sebab sebab lu dah kerja n baik dengan lecturer..sial la

Tanpa Nama berkata...

Nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela… perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain (tetap dan berpencen).. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah… bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah.

Tanpa Nama berkata...

kau ni tak reti-reti nak bersyukur, dari dpt 2 raus lebih, skrg vdah dapat 8 ratus lebih kau tak fikir ke... kau ni jenis yang tomak haloba, bagi ribuan pun tak nak bersyukur lagi. Pegi mintak kerja tukang sapu la...

Tanpa Nama berkata...

tidak jadi tetap pun takpe janji naik gaji dan ada elaun sedikit sudah cukup..xperlu detail elaun mcm tetap...

Tanpa Nama berkata...

SIAPA LAH KAMI UNTUK MINTA ITU DAN INI, KAMI HANYA GURU KAFA BERSTATUS KONTRAK UNTUK DISERAP ATAU TIDAK KE JAWATAN TETAP ITU BELUM PASTI ….. WALAU APA PUN KAMI TETAP BERSYUKUR DENGAN APA YANG TELAH KAMI NIKMATI .

Tanpa Nama berkata...

PAP dan pemandu pengambilan dibuat secara dalaman kan?

Tu sebab diorang macam sia*. Buat pengambilan diorang ni secara kontrak jer. Renew setiap tahun based on performance. Bukan sengaja nak hina tp diorang ni kat mana-mana pun mesti macam haram. Tk kepada yang telah menghuraikan dengan terperinci tadi.

Tanpa Nama berkata...

Bila nak umum berita baik ni.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

PAP dan pemandu pengambilan dibuat secara dalaman kan?

Tu sebab diorang macam sia*. Buat pengambilan diorang ni secara kontrak jer. Renew setiap tahun based on performance. Bukan sengaja nak hina tp diorang ni kat mana-mana pun mesti macam haram. Tk kepada yang telah menghuraikan dengan terperinci tadi.

Rabu, Februari 20, 2013 5:56:00 PTG


-----------------

haha bukan nko sorang jer yg meluat dgn par nih. mana2 kem/jbtn kerajaan sume par standard sama jer. mana tak nyer skolah takat pmr tuh pun lulus cukup makan.

klu di sekolah nko tgk samseng2 yg pecah kerusi meja, bocor tayar cikgu, pukul rakan sekelas, ponteng, hisap rokok dlm tandas, cabul pompuan etc. tuh sumer bila beso jd par, jd dispatch jd sume golongan pekerja kasta paria tuh.

thats why kerajaan perlu gubal undang2 supaya untuk masuk sektor awam, kelulusan minimum adalah SPM. jumudkan terus jawatan berdasarkan darjah 6 & pmr tuh.

aku tak kata semuanya malas belajar/gagal SPM. ada yang datang dari keluarga susah sampai tak mampu ke sekolah. mmg ada. aku pernah jumpa. TETAPI akhlak mereka ini 1000x ganda lagi bagus dari tipikal PAR di jabatan kerajaan nih. mereka sedar diri & ukur baju di badan sendiri. jadi mereka bekerja bersungguh2 & hormat kepada rakan sekerja, lebih2 lagi yang gred lg tinggi drpd nya.

bukan cam tipikal PAR yg lain. belagak cam pandai, dressing mengalahkan pegawai, demand nk tinggi. tak sedar diuntung tul.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kelayakan lagi tinggi maksudnya.. lu dah masuk kerja.. lepas tu smbung PJJ.. pointer meletup.. Gua ada satu story.. ada sorang staf tempat guan sambung degree .. 1st semester 2.15 pointer.. boleh grade 3.4 something.. WTF kalau 1st sem dah kelaut .. basic paper lu kantol .. x payah kencing la camna lu bleh skor next year punya paper.. Tugasan seharian.. diberinya oleh bos suruh buat power point, analisis data spss, tabulate data on exell.. haram x tau buat.. lagi mau bising ada kelayakan lebih tinggi.. boleh skor sebab sebab lu dah kerja n baik dengan lecturer..sial la

Isnin, Februari 18, 2013 3:25:00 PTG


-------------------------------

hahaha inilah akibatnya kalau kakitangan pemikiran sampah diberi peluang menggunakan forum/blog/speech.
orang yang ambil PJJ/PLK/separuh masa tak semestinya ikut silibus seperti standard pengajian sepenuh masa, lebih-lebih lagi di universiti awam yang kononnya "tersohor" seperti UITM, UM, UKM dan sebagainya. amalan di universiti awam dan sepenuh biasa kebiasaannya menawarkan subjek asas pada semester pertama seperti bahasa, sejarah, pengajian itu ini yang biasanya dipanggil "teras" atau "wajib universiti" atau "wajib LAN/MQA" bagi sesetengah universiti. ada sesetengah universiti yang menawarkan pengajian separuh masa/PJJ/PLK yang pada awal kemasukan/semester lagi sudah diberi subjek yang mencabar ataupun pada semester pertama sudah disumbat dengan begitu banyak subjek menyebabkan GPA mereka tidak memberangsangkan. apabila tiba semester berikutnya dimana subjek sudah mulai mudah atau semakin sedikit, GPA mereka melonjak dan akhirnya memberi purata yang agak baik melalui CGPA mereka. ada juga yang pada awal semester agar terleka, apabila melihat GPA mereka tidak berapa baik, maka semester berikutnya mereka bangun dari tidur/mimpi.


jangan samakan pengajian separuh masa/PJJ/PLK dengan mereka yang mengikuti pengajian sepenuh masa. langsung tak sama. jangan pandai cakap dan tuduh semberono sahaja sekiranya anda tidak pernah lihat persekitaran itu.

lihat sahaja gaya bahasa anda yang membahasakan diri anda "gua". di sini saja kita sudah tahu setakat mana tahap pendidikan anda, apakah jenis pekerjaan yang anda buat ketika ini, ataupun bagaimana anda bergaul dengan mesyarakat dan apakah tahap kematangan anda.

cermin-cerminlah diri anda.

NooR hEkmAt HasHiM berkata...

Pekerja Sambilan Harian (PSH) juga perlu dibantu. tak kan la sampai umur 40++ masih bekerja PSH. tidak pernah diberi peluang untuk dapat jawatan tetap.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong penuh syor En. Noor hEkmat HasHiM, sekurang-kurang prihatin kepada golongan macam kami (PSH). Pak Omar tolong lah bela nasip kami, tak payah pun jawatan tinggi hanya serapkan kami ke gaji bulan, itu ja kami harapkan.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong penuh syor En. Noor hEkmat HasHiM, sekurang-kurang prihatin kepada golongan macam kami (PSH). Pak Omar tolong lah bela nasip kami, tak payah pun jawatan tinggi hanya serapkan kami ke gaji bulan, itu ja kami harapkan.

Tanpa Nama berkata...

"hahaha inilah akibatnya kalau kakitangan pemikiran sampah diberi peluang menggunakan forum/blog/speech.
orang yang ambil PJJ/PLK/separuh masa tak semestinya ikut silibus seperti standard pengajian sepenuh masa, lebih-lebih lagi di universiti awam yang kononnya "tersohor" seperti UITM, UM, UKM dan sebagainya. amalan di universiti awam dan sepenuh biasa kebiasaannya menawarkan subjek asas pada semester pertama seperti bahasa, sejarah, pengajian itu ini yang biasanya dipanggil "teras" atau "wajib universiti" atau "wajib LAN/MQA" bagi sesetengah universiti. ada sesetengah universiti yang menawarkan pengajian separuh masa/PJJ/PLK yang pada awal kemasukan/semester lagi sudah diberi subjek yang mencabar ataupun pada semester pertama sudah disumbat dengan begitu banyak subjek menyebabkan GPA mereka tidak memberangsangkan. apabila tiba semester berikutnya dimana subjek sudah mulai mudah atau semakin sedikit, GPA mereka melonjak dan akhirnya memberi purata yang agak baik melalui CGPA mereka. ada juga yang pada awal semester agar terleka, apabila melihat GPA mereka tidak berapa baik, maka semester berikutnya mereka bangun dari tidur/mimpi.


jangan samakan pengajian separuh masa/PJJ/PLK dengan mereka yang mengikuti pengajian sepenuh masa. langsung tak sama. jangan pandai cakap dan tuduh semberono sahaja sekiranya anda tidak pernah lihat persekitaran itu.

lihat sahaja gaya bahasa anda yang membahasakan diri anda "gua". di sini saja kita sudah tahu setakat mana tahap pendidikan anda, apakah jenis pekerjaan yang anda buat ketika ini, ataupun bagaimana anda bergaul dengan mesyarakat dan apakah tahap kematangan anda."

Generalisasi mengenai kualiti lulusan PJJ dll mmg tak adil tapi kt Kementerian dan Jabatan dan banyak berlaku camni. Aku tak ingat tahun berapa punya pengambilan oleh SPA. 2010 kot. Ramai staf sokongan dalam service yg lulusan degree PJJ diambil masuk ke P&P. Sorry to say la, masih bawak mentaliti dan budaya kerja sokongan. Tapi berlagak tak ingat. Bila compare performance dgn yg pegawai lain bagai lain ngan bumi. SPA tolong la jangan nk bereksperimen melalut mcm ni. Dah masuk payah nk buang, tapi bila dibiarkan jadi beban kat orang lain. Harap muka je la ensem dan lawa. Tapi bila xleh buat keje, dia join group band dan koir jabatan je la. Hahahaha.

Tanpa Nama berkata...

saya mohon cuepacs mempertahankan nasib para pekerja kontrak... saya faham perasaan mereka yeng bekerja sebagai pekerja kontrak kerana saya pernah melaluinya selama 4 tahun. mereka bukan duduk diam sahaja mereka sentiasa mencari peluang pekerjaan dan tidak mengharapkan pada kerajaan namun nasib mereka lebih berpihak kepada jawatan pekerja kontrak...
saya mohon agar mereka dipertimbangkan kepada jawatan tetap berbanding kerajaan mengambil pekerja yang baru tanpa pengalaman... lebih baik menggunakan sumber sedia ada yang telah mereka latih dan seterusnya serapkan mereka

Tanpa Nama berkata...

sila ambil kisah pekerja pakej ransangan ekonomi..status kami ni bkn "PA"under projek katanya,projek yg kami buat tu..belum tentu PA tetap sanggup buat..sy ni siap angkat kotak berlori2 tau..xubah mcm bangla yg kuli tu kan?bdk kontrak..laki ke pompuan..keje sma je..?.dah tu tiada potongan Kwsp..org keje PART TIME kat Mcd pun ada potongan..socso pun xde,kwn sy meninggal..mcm mati katak je..Kami kat HQ keje mcm lipas kudung..klu xnak serap pun..atleast utama kan lah keselamatan kami..basic pun xde..tolong lah..jgn wujud kan jawatan mcm ni lg..kecian kami ni,masa keje pun xterbela..dah tua lg la tak terbela..ya semua PA caci maki bila kami mintak di serap..pertikaikan kontrak yg kami sign tu..tp mohon maaf la sy ckp,kontrak tu manusia yg buat..masih blh di perbaiki..klu PA nk naik gaji,nk elaun sn sni..kami yg kontrak ni xkan nk duduk bwh jambatan?kete pun kami x mampu nk pakai dgn status kami.gaji kami under pakej ni jauh beza dgn PA yg tetap..tlg pandang kami ni sebagai rakyat malaysia..kami jg berkhidmat utk masyarakat.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS tak pernah perjuangkan hak pekerja kontrak. Disini ada satu cerita. Bila aku pernah tolong CUEPACS buat event/program, diorg minta lebih tapi bila event selesai. Nak cakap terima kasih pun tak der. Sedih betul...dah lah kena bagi kerja last minute, permintaan pelbagai, tp tak pernah ingat org yg pernah tlg. Paling teruk lagi salah seorg dari CURPACS mmg besok. Senyum pun tidak. Terutama pekerja kontrak.

Tanpa Nama berkata...

CERITA ANDA DISAHKAN BENAR & SOKONG!
-tapi apakan daya.cerita org2 cuepacs ada ke bace komen2 nie..

nur berkata...

terima kasih CUEPACS..

azahari muhammad berkata...

Sy pengajar elektronik j29 kontrak ikbn. Sy beharap dapat serap tetap atau spa pgl tmuduga. Sy umr dh 31 masih tidak manpu beli rumah dengan gaji RM 1610.00 sebulan. 10 kali smbung kontrak tetap gaji sama. Minta jawatan untuk PPLV elektronik ada pngambilan. Sy dah bkeluaga mohon kerajaan faham sekiranya kintrak tak sambung manakah arah tuju kami. Nk dapat kerja bukan senang. Tapi bila masuk pegawai baru kontrak di hentikan. Bila jumpa pengarah ikutkn perah berat nak lepaskan sebab ada kepakaran tetentu untuk bantu ikbn tetapi ikbn tak ada hak nak ambil pegawai atau serap tetap jeatan semua melalui spa. Pihak tetentu bntu lah kami pegawai2 kontrak ini. Mkn 2015 ini tak ada harap 2016 ada pngambilan...

azahari muhammad berkata...

Sy pengajar elektronik j29 kontrak ikbn. Sy beharap dapat serap tetap atau spa pgl tmuduga. Sy umr dh 31 masih tidak manpu beli rumah dengan gaji RM 1610.00 sebulan. 10 kali smbung kontrak tetap gaji sama. Minta jawatan untuk PPLV elektronik ada pngambilan. Sy dah bkeluaga mohon kerajaan faham sekiranya kintrak tak sambung manakah arah tuju kami. Nk dapat kerja bukan senang. Tapi bila masuk pegawai baru kontrak di hentikan. Bila jumpa pengarah ikutkn perah berat nak lepaskan sebab ada kepakaran tetentu untuk bantu ikbn tetapi ikbn tak ada hak nak ambil pegawai atau serap tetap jeatan semua melalui spa. Pihak tetentu bntu lah kami pegawai2 kontrak ini. Mkn 2015 ini tak ada harap 2016 ada pngambilan...