SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

08 Februari 2013

LANTIKAN PEGAWAI KONTRAK KE JAWATAN TETAP BERGANTUNG KEPADA SKIM KONTRAK - SPA

Bernama
8/2/2013

PUTRAJAYA, 8 Feb (Bernama) -- Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Tan Sri Mahmood Adam berkata pelantikan pegawai kontrak ke jawatan tetap bergantung kepada skim kontrak itu sendiri yang berbeza mengikut jawatan.
Beliau berkata antara yang diberi pertimbangan termasuklah sama ada ia berasaskan 'kontrak perkhidmatan' iaitu pelantikan mengikut kepakaran dan tidak mengikut skim atau 'kontrak perkhidmatan' yang mempunyai skim perkhidmatan tersendiri.

"Selain itu ada kontrak yang mengikut musim atau projek, ada yang gaji hari, ada yang (kontrak) (setiap) tiga bulan," katanya kepada pemberita selepas sesi interaksi dengan pegawai lantikan secara kontrak Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) di sini, Jumaat.

Sebelum ini, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman berkata penjawat awam berstatus kontrak yang telah lama berkhidmat perlu diserapkan ke jawatan tetap secepat mungkin tanpa perlu diadakan sebarang kajian.

Kenyataan itu dibuat susulan penubuhan Jawatankuasa Mengkaji Masalah Pegawai-pegawai Lantikan Kontrak yang ditubuhkan SPA baru-baru ini dalam usaha mencari jalan penyelesaian kepada pelbagai masalah berkaitan dengan taraf perkhidmatan mereka.

Mahmood berkata SPA dengan kerjasama pelbagai pihak tidak bermaksud untuk membuat kajian, sebaliknya cuba membantu menyelesaikan masalah melibatkan pegawai-pegawai kontrak.

"Kita akan lihat dan bantu apa yang dibolehkan peraturan undang-undang kita, misalanya isu gaji permulaan, peluang kenaikan gred dan bagaimana lanjutan kontrak boleh dibuat serta merta," katanya.



-- BERNAMA

100 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lain kali cuepacs nak buat tuntutan tengok kes lah,jangan main hemtam je.Selesaikan masalah kakitangan kerajaan dulu.Pegawai kontrak lebih tahu perjanjian kontrak yang telah ditandatangani.

Tanpa Nama berkata...

kakitangan tetap kerajaan pun tak terbela....tak yah lah nak tangani pegawai kontrak.....

wm wi berkata...

Dah tahu jawatan kontrak tak payah bisinglah!

Berusaha dapatkan kerja lain dan jgn jadi katu mati!

Ada yg jawatan kontrak ni banyak tak puas hati, siap ugut itu dan ini... salah siapa, kalau tak diri kamu sendiri! Patutnya jgn terima dari awal jawatan diberi, bukan ada orang paksa utk menerimanya.

wmwi

Tanpa Nama berkata...

Fikirlah dengan rasional CUEPACS. Jumlah penjawat awam sedia adapun dah terlalu ramai. Kalau pekerja kontrak pun nak diserap semuanya dari mana nak dapatkan sumber kewangan untuk biaya gaji dan kos berkaitan. Nak serapkan mereka bukan percuma. Akibatnya kos ini akan ditangggung oleh rakyat. Ini satu agenda yang tidak munasabah dan tidak bertanggungjawab!

Jangan nak popular tak bertempat. Mandat CUEPACS tidak termasuk menjaga kepentingan pekerja kontrak.

Anti dungu dan pembaziran.

Tanpa Nama berkata...

Kita gesa perwakilan untuk mesyuarat akan datang tukar Jawatankuasa sedia ada atas dasar kegagalan menjaga kepentingan ahli kerana tumpukan perhatian dan sumber untuk membela bukan ahli.



Orang lama

Tanpa Nama berkata...

Wehh, kebajikan aku yg keje tetap dah lebih 20 taun ni pun korang tak boleh jaga, apa kes nak sibukx ngan yang kontrak ni der?

Korang yg kontrak ni pun tak payah la nak main ugutx pulak, hormatlah perjanjian - jangan jadi munafik der...

wmk

Tanpa Nama berkata...

Kita gesa perwakilan untuk mesyuarat akan datang tukar Jawatankuasa sedia ada atas dasar kegagalan menjaga kepentingan ahli kerana tumpukan perhatian dan sumber untuk membela bukan ahli.



Orang lama
............................................

Wa sokong yang ni, bengong betul, isu penjawat awam tetap pun tak boleh settle dah nak jadi hero pekerja kontrak pulak

Tanpa Nama berkata...

pala butuh hgpa la jawatankuasa lg...

Tanpa Nama berkata...

Banyak je jabatan tk ikut peraturan dalam penjawatan ni. jawatan tetap di isi dgn jawatan kontrak. sb malas nk tunggu penempatan dr spa. interview dibuat pun sekadar melepas batuk di tangga. calonnya? saudara mara staf 1 jabatan.1 masalah pula bila nk diganti dgn pa tetap sb pa kontrak tu tak nak berhenti pun. ye la bukan senang nk dapatkan kerja kat luar. tapi adilkah kalo nak diserap ke jawatan tetap kalo semuanya saudara mara si polan si polan 1 jabatan?

Tanpa Nama berkata...

Nama dah kontrak, masih tak faham2kah? Nak bekerja tetap sila pohon jawatan ikut prosedur yg telah ditetapkan. Amat tak adil jika pekerja kontrak diserap sbg pekerja tetap begitu mudah. Kenapa ada niat lain sedangkan anda adalah pekerja kontrak? Kacau!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Nampak gayanya pak omar ini yg menjadi dalang mengungkitkan isu pejerja kontrak yg tak berkesudahan ni. Cubalah pak omar perjuangkan isu elaun itp dan lain2 elaun utk PA tetap. Jumlah PA tetap lebih ramai dari pekerja kontrak. Elok tu....

Tanpa Nama berkata...

Pak omar dah pening...pak.omar dah mabuk. Beliau dah hilang arah dan tujuan skrg. Dia dah tak mengerti apa maksud dan tujuan CEUPACS ditubuhkan.Adakah CEUPACS utk pekerja kontrak? Setahu saya CEUPACS utk pejawat awam maknanya yg berstatus tetap harus diutamakan bukan yg kontrak2.... Puiiiiiiii. Go to hell dah lah.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha... aku dah kata. Mangkuk2 dlm Kupek ni tau mintak saja tp kajian haram apa pun x pernah buat! Mmg x leh pakai... ni isu elaun rumah pun sama. Langsung tak pikir hal PA yg duduk kuarters. Dah la Cola pun kena tolak 50%, esok ni naik elaun rumah habuk apa pun dia org x merasa!

Jadilah cerdik cikit... dah tahun 2013. Masih guna pendekatan tahun 80 an. Belajar la buat kajian dulu sebelum nak tuntut apa2.

Tanpa Nama berkata...

NI SIBUK PASAL PEKERJA KONTRAK...PEMBAIKKAN SKIM SSM & GANJARAN PAMBELUM DISELESAIKAN...BANYAK BETUL NAK URUSKAN SATU-SATU MASA...SELESAI DULU MASALAH YG SADIAADA DULU

Tanpa Nama berkata...

yang cuepacs bangang sgt lanjutkan umur persaraan tu buat apa...kalu umur 56 ramai dah pencen baru ada byk jawatan kosong utk budak kontrak diserapkan....ni si tua bangka masih nak sambung terutama makcik makcik tuaaa...bukan buat kerja pun....woi makcik bagilah jawatan ko tu kat budak muda pulaaa..

Tanpa Nama berkata...

Yang kontrak x layak nk buat pinjaman apa pun.... Pinjam ja la dgn along, biar kene kejar sana sini, potong sa sini..... Tu yang terbaik..... hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Tunggu saja anda sendiri yg tua dan serahlah dgn hormat jawatan anda kpd generasi muda. Jgn asyik nak kutuk org tua kerana anda tak akan muda selamanya. Sedarlah diri tu sblm buat komen bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah! tak lama lagi YAB PM akan umum pelbagai elaun kepada kakitangan awam...kata ksn... Berita Harian harini muka depan. Bila agaknya pengumuman itu akan di buat, tak sabar rasanya...

Tanpa Nama berkata...

PM kata kerajaan kaji...kaji....kaji....

Tanpa Nama berkata...

BERITA YANG AKU TERKEJUT:
Cuepacs berkata hampir 50,000 kakitangan kontrak dalam perkhidmatan awam seluruh negara.

MENGAPA AKU TERKEJUT.!
1.Sebab Pegawai dan Kakitangan kerajaan (termasuk jawatan kontrak) ialah mata dan telinga kerajaan.
2. Sebab pegawai dan kakitangan jawatan kontrak tidak di'iktiraf' sebagai penjawat awam kerajaan, dan diberi tugasan yang tidak melibatkan 'penurunan tugas' atau 'perwakilan kuasa'.
3. Sebab jawatan kontrak dibaharui setiap 2 tahun sekali dan diberi ganjaran 'pencen KWSP' setiap 2 tahun sekali.
4. Sebab 'tempoh khidmat' jawatan kontrak tidak dimasukkira dalam pengiraan pencen apabila bersara sekiranya berjawatan tetap kerajaan
5. Sebab 'pesara' jawatan kontrak boleh membocorkan rahsia kerajaan apabila meninggalkan jawatan kontrak.
6. Sebab 'Kerajaan' cuai apabila mengkaji dan membuat dasar penjawat kontrak bagi pengambilan pegawai dan kakitangan kerajaan jawatan kontrak, demi mengurangkan beban kewangan pengurusan kerajaan.
7. Sebab 'Kerajaan' kini cuai sekali lagi apabila membuat dasar 'pembekuan pengisian jawatan kosong dan pengurangan/penjumudan jawatan pegawai dan kakitangan kerajaan'.
8. Sebab 'Kerajaan' boleh membuat dasar pengambilan 'orang asing' untuk mengisi jawatan2 tertentu dalam kerajaan, sedangkan rakyat atau orang awam masih RAMAI yang berkelulusan, berkelayakan, berwibawa dan berketrampilan' untuk mengisi jawatan2 yang dicadang diisi oleh 'orang asing'.
9. Sebab dasar Kerajaan yang 'double-standard' terhadap rakyat sendiri yang taat setia dan mencari kerja dengan Kerajaan tidak dapat layanan yang sepatutnya.
10. Sebab dasar Kerajaan yang 'cuai' boleh membahayakan aspek "KESELAMATAN NEGARA" semaada akibat orang asing dan orang dalam lepasan jawatan kontrak diluar kerajaan.

SEKIAN kata hati seorang pesara gred 52 yang taat setia dengan dasar kerajaan walaupun sudah pencen dan seorang wira yang tidak mahu dicanang dan didendangkan.

Tanpa Nama berkata...

Tak salah nak serap kontrak.tapi atas merit apa?Orang tetap berijazah nak naik pangkat disuruhnya bersaing.Alih-alih orang kontrak terus lantik tetap tanpa perlu bersaing temuduga..adil ke maccha?/.Bukan dengki tapi kasi adillah .tak delah meroyan je kes-kes PA lain..

Tanpa Nama berkata...

Baiklah kalau semua pekerja kontrak yang telah berkhidmat selama 15 tahun ditamatkan perkhidmatan tanpa pembelaan oleh kerajaan , maka kami semua bekas bekas pekerja kontrak diberbagai jabatan dan kementerian pun tidak akan memilih kerajaan lagi pada PRU 13 nanti. Buat apa kami pilih sedangkan nasib kami tak terbela , kesusahan kami tak diperdulikan . Ingat pekerja kontrak diseluruh negeri kini menjengkau 100 ribu , tak termasuk keluarga masing masing.

Tanpa Nama berkata...

Pekerja kontrak juga ada maruah diri,jangan ingat semua pegawai atasan berkuasa , kami pekerja kontrak juga ada kuasa pada PRU 13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

Cuba tunjuk kuasa anda.... Hihihi....ada berani.... pilih BN jugak....
Kita mesti pilih.

Tanpa Nama berkata...

U saja yg ada kuasa? Jgn bodoh sombonglah, org lain lebih berkuasa. Berapa kerat je pekerja kontrak, sori walau 100% pekerja kontrak sokong PR kerajaan BN tetap unggul.

Tanpa Nama berkata...

Ada ke patut nk serap semua pkerja kontrak.... Kena pilih lh, ikut keperluan n kebolehan. Baru betul bos kupek....

Tanpa Nama berkata...

100 ribu ahli? Ada kami kisah? PA tetap ada 1.4 juta ahli la bro. Stakat nak ugut govermant, x pyh la. X luak pn kerajaan skrg ni.
Pekerja kontrak ada bayar duit keahlian cuepecs ka?
Oppsss, lupa pula. Diorg x layak jd ahli sbb kontrak jer.
Klu BN menang, buang jer smua pekerja kontrak.
Buang skali presiden cuepecs yg kontrak. Mcm x fhm bhs maksud kontrak.
Klu bawa p mahkamah skali pun, sah-sah kalah.

Tanpa Nama berkata...

Rakyat mcm kamu2 pekerja kontrak yg PEMALAS tak duperlukan oleh negara ini. Untung nasib nak suruh orang bela! Apa sendiri xleh cari kerja lain? Org luar dtg sini kerja boleh kumpul harta berkoyan2.. ni masih dok tagih simpati org! Piiirrraahhhh mampooosss... yg kerja kontrak sampai 15 tahun tu sapa suruh??? Spesis mcm ni skali skala mau di ajar sikit. Biar dia tahu langit tinggi rendah... mau senang dok melanggut suruh sambung kontrak tiap2 tahun. Mak bapak ko dulu tak ajar sebab tu jadi lemak mcm ni. Sikit2 subsidi, mau itu free ini free... bila hajat tak penuhi ugut konon takmo sokong kjaan!! Binggai sungguh puak2 ni...

Tanpa Nama berkata...

x pyah la buang masa kaji pkerja2 kontrak...yg penting tgk blk kontrak yg disain mse mule2 keje dulu...name pun dh kontrak..abis kontrak kalo khidmat x diperlukn cari la koje lain...kalo kt sektor swsta bile abis kontrak xde maknenye nk serap2 ni cz jawatan kontrk ni ikut keperluan semasa...NI LA MSALAH ORG MELAYU...HANYA TAU DISUAP. ...ORG INDON BLH KAYA RAYA DTG MSIA..ORG KITA BERGADUH X DPT SAMBUNG KONTRAK.....

Tanpa Nama berkata...

Suruh saja pekerja kontrak tukar jwtn kepada pekerja kontrak buruh binaan yg banyak tedpt di tapak2 pembinaan. Kerajaan diminta tidak tunduk ke atas permintaan pekerja kontrak utk diserap sbg PA berjawatan tetap. Mereka perlu melalui saluran dan prosedur yg telah ditetapkan oleh SPA baru adil. Nama dah kontrak bila2 masa boleh blah/cau..... Jgn nak degil dan ugut kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

tafsiran pekerja kontrak ?? udah ler !! .. mana Penambahbaikan SSM+ mana penambahbaikan yg dibawa utk Penjawat A ????
Dulu habaq mai bln Julai 2012. Pi Disember 2012 pulak !! skrg dah masuk bulan Feb 2013 !! mana janji mu !!!

cinta terlarang.

kakitangan tetap berkata...

Aper la kerajaan nie..tengok dasar pengambilan pekrja dibawah SPA..klu PA kata xpuas hati, cuepacs kata PA jgn asyik merungut..tp kebenarannya memang x masuk dek akal..sebab kami dikalangan pekerja tetap masuk ke sektor ini telah melalui pelbagai urusan daripada permohonan, temuduga dan pengambilan jawatan tetap..sy rasa ramai yg begitu..namun kami kakitangan tetap masih bnyk keperluan yg kerajaan pandang kebajikan..jika diserap staf kontrak alangkah "bagusnya"..cara ini..akan datang x payah mohon kerja tetap mohon kerja kontrak pn tak per..cuepacs nie sudah tiada idea lain..kebajikan staf tetap diutamakan dulu..sy prihatikan staf kontrak di tempat sy bekerja..kdg kala lebih bersikap dia saja yg betul..tidak hormat pd sy langsung..sy tidak nafikan tidak semua kontrak seperti itu..tetapi sebahagiannya tidak respect pd org tetap..kdg2 bila org awam dtg..dia bercakap seperti "bagus"..pihak kerajaan harus melihat keperluan bukannya mengejar populariti semata-mata..jika ingin mengambil pekerja harus lah mengikur syarat & proses seperti kami sebelumnya bukan terus serap sahaja..sy rasa hal ini..bukan sahaja sy seorang malahan 1.4 juta kakitangan awam yg lain jugak rasa kurang senang dgn cara sebegini..harap pihak kerajaan terutama cuepacs dpt memberi cadangan @ idea2 yg lebih proaktif..menjaga kebajikan pekerja sediada umumnya..sekian

Tanpa Nama berkata...

APA YANG DIMAKSUDKAN BERFIKIR DILUAR KOTAK:

YAB Timbalan PM dan YBHG KSN baru2 ini ada mengajak semua Penjawat Awam supaya berfikir di LUAR KOTAK. Maksudnya jangan FIKIR biasa tapi kena FIKIR luar biasa. Sebab sekarang ni penjawat awam (PA) telah terdidik bila disebut bertugas ialah punctual datang kad perakam waktu, kerja, rehat jam 10, kerja rehat dan solat tengahari, kerja rehat kopi koner jam 3, kerja dan punctual balik kad perakam waktu termasuklah majlis punctual terakhir persaraan PA. Itu yang disebut di DALAM KOTAK. Maksud berfikir di luar kotak pula contohnya begini. SEBUAH KERETA PERONDA POLIS SEDANG MENGEJAR KERETA PEROMPAK. KEJAR PUNYA KEJAR KERETA PEROMPAK MASUK KE JALAN KAMPONG. POLIS TERUS KEJAR.ELOK2 SUDAH HAMPIR HENDAK DITAHAN, TIBA2 PEROMPAK CAMPAK SEBATANG KAYU BERPAKU-PAKU TAJAM DAN KERETA POLIS TAK SEMPAT ELAK. TAYAR KERETA POLIS KEMPIS TERUS BERHENTI. KERETA PEROMPAK TERUS LAJU DAN LENYAP DARI PANDANGAN POLIS DAN LOLOS BEGITU SAHAJA. Dalam kisah ini siapa yang salah. Kereta polis guna injin turbo, ada siren, ada walkie-talkie, polis kejurulatihan, ada pistol, ada camera-recorder & SOP.
Bermakna TIADA salah. Cuma perlu INOVASI atau LUAR KOTAK iaitu perlu TAYAR yang tidak kempis apabila tercucuk paku atau benda tajam.

Tanpa Nama berkata...

BERFIKIR DI LUAR KOTAK DARI SUDUT GAJI DAN ELAUN-ELAUN PENJAWAT AWAM:

Saya minta kepada Cuepacs dan Kerajaan jangan buat BANDINGAN dengan pihak swasta ataupun negara lain bila nak semak gaji & elaun2 PA. Penjawat Awam kita adalah yang terbaik jika dibanding dengan negara luar. Sebagai contoh: Saya banyak melawat(cuti persendirian)ke luar negara selalu terjumpa dengan Imigresen yang minta 'tips' atau duit selamat datang ke negara mereka. Perkara sama berlaku apabila balik.Di Malaysia saya tak pernah terbaca atau terdengar ada PA yang secara terang2 minta2 duit begitu. Jadi cara berfikir di LUAR KOTAK di sini ialah perlu ada IMBUHAN diperingkat Jabatan yang berkenaan yang menyumbang kepada kemajuan negara. Misalnya Jabatan perlu beri IMBUHAN kepada UNIT atau BAHAGIAN di dalam sesebuah Jabatan berupa ANUGERAH INOVASI atau ANUGERAH KUALITI. Disinilah baru ada KEPUASAN bekerja. Buat masa ini Anugerah tersebut diberi secara umum atas nama Jabatan bukan Unit atau Bahagian di Jabatan berkenaan. Ini bermakna yang MALAS dan PONTENG dapat iktiraf sama di Jabatan tersebut. Bermakna yang RAJIN sama sahaja dengan yang MALAS bekerja..!
KERAJAAN dan CUEPACS patut semak dan membuat kajian dan buat rumusan akhirnya keputusan yang saksama.

Tanpa Nama berkata...

LAGI PASAL BERFIKIR DI LUAR KOTA:

Ada sebuah cerita begini:
AWAM: Hallo polis saya nak bagi tahu ada seekor lembu dilanggar lori, mati dan atas jalan, tolong bagi bantuan.
POLIS: Ya siapa yang cakap, bagi no.IC dan lokasi.
AWAM: Nama saya, ic nombor lokasi disini sekian-sekian.
POLIS: Awak cakap benar atau bohong.
AWAM: Benar tak bohong.
POLIS: Awak kena datang ke Balai terdekat buat repot, kalau tak ada repot Polis tak dapat bertindak atas arahan.
AWAM :Terima kasih saje lah...! saya nak bagi tau kalau Polis nak bantu.....letak telefon.

Tanpa Nama berkata...

Polis sekarang keja tidak mcam dulu..sekarang lebih mementing diri sendiri....Kalau elaun & gaji lebih mahu

Tanpa Nama berkata...

Dh keje gapo mcm dulu, keje komunis pon tk mcm dlu dh pakcik...

Tanpa Nama berkata...

PM..... arah tubuh s/jaya.
S/j dh tubuh....
Dah buat keje...
Keja dh siap...
Duit dh bnyk habis...
Kenapa dato seri nk tangguh lagi hasil kajian tu....
Tunggu apa lg.... Tk sanggup aku takut2 PR yg umum hasil kajian tu.
Mintak jauh....
Berita/benda2 baik jgn tunggu dekt PRU13, bnyk sangt nk umum nanti takut2 tk sempat
la dato seri....dgr la jugak nasihat penyokong bawahan dato seri ni....
Jgn duk dgr penyokong sebelah katil dato seri tu aje.....ikhlas

Tanpa Nama berkata...

ehhh sepatutnya awak bersyukur dapat kerja walaupun kontrak, jangan asik nak menunding jari je, dah tu keje pun bukan wat sangat pun, depan bos kemain membodek tapi belakang bos punya dia memaki siap lagi memaki asik dia je yang kena wat keje cam la pekeja tetap tak buat keje. Memang tak berkat la duit yang awak bagi anak bini makan kalo niat nak bocorkan rahsia kerajaan. tak sedar diri

azman berkata...

Gue pun sokong 1 jyta pratus coz yg kntrak dah mngalahkan pa tetap siap nak ugut lagi. yuran ahli dbyar utk pjuangkan nasib ahli ni yg gatal pgi pjuangkan nasib pgwai kontak tu buat ape? Tak phm gue cpek ni. Dah lari dari lndasan pjuangan ni

azman berkata...

Tahun depannnnnnn

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan 17.

Jangan naikan Elaun Tetap Perumahan .....

Kekal apa yang ada ........

Tanpa Nama berkata...

LAGI PASAI HAL JAWATAN KONTRAK:

Tuan Presiden Cuepacs berjawatan Kontrak. Sepatutnya jawatan Presiden Cuepacs dilantik dari kalangan penjawat awam yang masih berkhidmat dan belum bersara. Tak kiralah dari Gred 1 ke Gred 48 jika ada keterampilan dan berwibawa. Sebab Gred 1 ke 48 masih ada 'perasaan' dan 'timbang rasa' kepada orang bawahan. Buktinya baru2 ini bulan puasa kan heboh pasal cari pasal nak cari juadah puasa pun tak boleh konon. Awak Gred JUSA memanglah ada orang gaji, ada drebar tukang beli keperluan. Berlagak tak kene tempat, silap2 haribulan awak tak dapat pahala puasa awak sendiri. Allah akan menambah ganjaran kepada yang syukur nikmat dan menambah laknat kepada yang kufur nikmat.

Tanpa Nama berkata...

ADA LAGI AKU NAK KATA:

Saya harap jawatan Ketua Setiausaha Negara iaiatu KSN (Jawatan Tertinggi Perkhidmatan Awam Malaysia) TIDAK akan sampai bila2 pun dipegang oleh pegawai Wanita. Sebab sudah jadi lumrah bila wanita yang pegang kuasa akan berlaku ketidak ADILAN bila membuat keputusan. Setakat jadi KSU Wanita bolehlah.Itu saje kata2 yang dikasihi Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
KIH...KIH...KELAKAR PULAK...HE..HE..!
Pikir dlm kotak la ni...
Lembu kena lnggr pn tel polis....
Panggil la kwn2 awak.. alih, gali lubang. Kambus...

---Hai Pakcik Aji Bakhil-------
Mabam mana tak panggil polis tempat tu bukan kampong dia. Dia lalu aje. Kalau berhenti bahaya sebab tempat tu gelap, kat luar bandar kalau kat lebuhraya lagi sangat2lah berbahaya, macam mana nak alih sebab lembu siapa tuannya..nak gali pakai apa tak de cangkul... mana boleh main alih, gali dan kambus... silap2 haribulan awak kena masuk lokap jadi OKT sebab bertindak sendiri. Negara kita ada undang-undang. Rukun Negara yang ke 4 menyebut 'KEDAULATAN UNDANG-UNDANG'.

Tanpa Nama berkata...

tak abis abis pasai kakitangan kontrak,dah dapat keja pakai kabel terima saja la,kalau xmau kerja berhenti saja la banyak lagi orang nak kerja..bangla n indon pun boleh kerja kontrak tu,kerajaan dah tak ada duit,sebab bagi gaji banyak pada kakitangan kerajaan yang kuat mengular,udah2 cari je keja swasta n wat kerja part time lagi masyuk dari kerja dengan gov ni,dalam gov ni banyak pengampu wat keja sikit heboh satu kampung..MENGONG PUNYA OLANG....

Tanpa Nama berkata...

Seandainya kita yang suka menghina kakitangan kontrak terkena batang hidung kita sendiri bagaimana rasa nya. Usahlah nak marah-marah mereka, mereka pun manusia juga. kalau kita suka hina orang, satu hari kita atau keluarga akan dihina orang berganda-ganda.

Tanpa Nama berkata...

pekerja kontrak harus di serap...hidup CUEPACS

saya bukan tuan, saya jaga.. berkata...

dialog dalam filem seniman bujang lapok,,
" lu punya nasib, lu makan..dia punya nasib, dia makan "..ape,, salahkah kite makan sama2"..

Tanpa Nama berkata...

Pekerja kontrak yg bodoh kerana tak faham terma dan syarat pengambilan bekerja yg telah ditandatangani. Mengapa harus nak mengubah benda yg telah dipersetujui? Ini memperlekehkan peraturan dan undang2 namanya. Jika nak sangat menjadi pekerja tetap, memohon ikut prosedur yg telah ditetapkan oleh SPA. Bukan main ubah peraturan sesuka hati, betul2 tak adil. Kita org melayu jgn terlalu mengharapkan belas ikhsan dan segala2nya dtg mengolek; kena berusaha. Malas tidak bertepatan...

Tanpa Nama berkata...

Sapo kata pkerja kontrak bodoh....
Tu cerdik la namanya...dia bukan tk tau status kerja..tau sngt....
Kerna cerdik la dio org ni ambil kesempatan untuk dpt tetap secara mudah...
Minta saja kerajaan serap terus sbg tetap. Kan cerdik namanye tu...kbtulan pru13 pulak.
Masalah PA tetap pn tk selesai, duk alih perhatian kita kpd kerja kontrak pulak...

Tanpa Nama berkata...

KEDAULATAN UNDANG2....tel saja, polis kg mana yg layan. Buat report wehhh.... Yg report pn blum tentu diambil tindakan...
Naik kereta bwak cankul lerrr....

Tanpa Nama berkata...

betul ke semua PA sokong kerajaan? selama aku duk kat jabatan aku ni, mmg ramai yg anti kerajaan, nama je keja kerajaan tp duk kutuk kerajaan. bila kerajaan bg bantuan persekolahan (thn 2009), depa duk ckp kerajaan bg RM500 jea tp diaorg bedal berjuta2. bila kerajaan bg bonus raya pun ckp menda yg sama. mmg tak tau nak bersyukur.

apa yg kerajaan bg sebat tp dlm ms yg sama duk puji pembangkang. siap ckp "org dh bg kita amik la. PRU nnti pangkah cam biasa"

ramai PA yg tak bersyukur. korang duk kuarters kena byr bape jea? rumah cantik n sempurna. duk dekat jea dgn kawasan ofis. kalau yg menyewa nak duk umah yg sama taraf n kualitinya tak sama dgn apa yg korg kena potong tiap2 bulan tu. ktorang kena byr lebih dari itu. aku tau sbb aku duk menyewa beratus2 sebulan tp umah aku sewa tak sempurna mcm kuarters kerajaan. aku kena byr lebih dari yg korang byr. tak caya g la survey hrga umah sewa terutama sekali kat putrajaya. bandingkan harga sewa umah yg sama dgn apa yg korang byr utk kuarters yg korang duduk sekrg ni.

jgn duk ckp pekerja kontrak tak tau bersyukur. sbb bersyukur la mereka berminat nak bekerja dgn kerajaan. buat apa keja swasta yg hanya mengayakan bangsa lain. korang yg tak penah keja swasta tak pyh nak dabik dada la. cuma org yg penah keja swasta je yg tau keadaan sebenarnya. aku cabar PA tetap berhenti keja n apply keja kat swasta. masa tu br ko tau betapa beruntungnya ko bergelar PA

Tanpa Nama berkata...

Bagai anjing menyalak bukit dan gunung lah pekerja kontrak sekalian. Bulan tak akan jatuh ke riba...... menyalaklah sepuas hati hingga kerajaan lali dgrnya dan akan menjadi habuk dan debu tanpa guna. NAMA DAH KONTRAK BUATLAH SECARA KONTRAK.

Tanpa Nama berkata...

Oh baru skrg sedar kerja dgn swasta tak baik? Sbnrnya bekerja dgn swasta lebih baik berbanding sbg PA cuma jika anda seorang yg berat tulang dan selalu lawan tokway saja yg berpendapat sedemikian. Sebab tu tak hairan ramai PA terdiri daripada org2 yg pemalas tapi nak segala2nya bertaraf dunia. Yg penting skrg bukan bekerja dgn kerajaan atau swasta tapi keikhlasan, kejujuran kita menerima apa2 saja cabaran mendatang. Sikap positif harus mempengaruhi pemikiran dan cara kerja kita sekalian. Jgn sesekali hanya angan2 dan cakap tak serupa bikin. Apabila dah dpt kerja harus bersyukur dan jgn berfikuran negatif pula.

Tanpa Nama berkata...

Anjing salak bukit n gunung, mn mungkin bulan yg jatuh......
Suruh anjing kamu salak bulan, baru bulan jatuh...
Kalau bulan jatuh disalak anjing, dacing akan berkuasa.....
Kan anjing ramai sekarang ni, sedia berkhidmat...

Tanpa Nama berkata...

betul ke semua PA sokong kerajaan? selama aku duk kat jabatan aku ni, mmg ramai yg anti kerajaan, nama je keja kerajaan tp duk kutuk kerajaan. bila kerajaan bg bantuan persekolahan (thn 2009), depa duk ckp kerajaan bg RM500 jea tp diaorg bedal berjuta2. bila kerajaan bg bonus raya pun ckp menda yg sama. mmg tak tau nak bersyukur.

apa yg kerajaan bg sebat tp dlm ms yg sama duk puji pembangkang. siap ckp "org dh bg kita amik la. PRU nnti pangkah cam biasa"

ramai PA yg tak bersyukur. korang duk kuarters kena byr bape jea? rumah cantik n sempurna. duk dekat jea dgn kawasan ofis. kalau yg menyewa nak duk umah yg sama taraf n kualitinya tak sama dgn apa yg korg kena potong tiap2 bulan tu. ktorang kena byr lebih dari itu. aku tau sbb aku duk menyewa beratus2 sebulan tp umah aku sewa tak sempurna mcm kuarters kerajaan. aku kena byr lebih dari yg korang byr. tak caya g la survey hrga umah sewa terutama sekali kat putrajaya. bandingkan harga sewa umah yg sama dgn apa yg korang byr utk kuarters yg korang duduk sekrg ni.

jgn duk ckp pekerja kontrak tak tau bersyukur. sbb bersyukur la mereka berminat nak bekerja dgn kerajaan. buat apa keja swasta yg hanya mengayakan bangsa lain. korang yg tak penah keja swasta tak pyh nak dabik dada la. cuma org yg penah keja swasta je yg tau keadaan sebenarnya. aku cabar PA tetap berhenti keja n apply keja kat swasta. masa tu br ko tau betapa beruntungnya ko bergelar PA
********************************************

Ni apa ni pekerja kontrak tulis macam nih. Kalau kerja pun dah tarap kontrak, tak payah la nak cakap banyak. Sedarlah diri bahawa selepas PRU13 nanti, kerja kontrak korang juga akan berakhir.

Tak payah la korang tuduh PA sokong pakatan bagai. Korang tu masa nak mintak jadi pekerja tetap bukan main kipas umno. Bila dah dapat esok, lim guan eng jugak yang korang pangkah. Time kerja kontrak nih, lidah korang bukan main lembik, mengalahkan sotong.

Daripada korang merapu kat sini, baik korang pi ambik borang dan isi borang mintak kerja kat maiden ker, pam minyak ker, ekonsef ker, Kenteki fuck ciken ker, mek Dogal ker, Jayen ker. Kang lambat kang korang tanam anggor pulak! Kang bank kejar kereta myvy korang tuh.

Tanpa Nama berkata...

lembat up-date kenyataan akbar...kupek tidor lena....

Tanpa Nama berkata...

dey,mari sini mydin banyak kerja kosong untuk pekerja kontrak...isi borang nanti saya interview sama kamu,clener ada,jaga kaunter ada,jaga itu tempat simpan beg pun ada,mari mari.....

Tanpa Nama berkata...

Pekerja2 kontrak sekalian, apo kato kitak org pi minta kejo kontrak binaan. Confirm ada dimana2 xusah sains2 kontrak pula tu. Boleh kejo hinggo nyawa lagi dikandung badan. Jgn asyik nak kejo dgn kerajaan, PR xambik org kerja kontrak lepas PRU13 nanti malah nak dikurangkan lagi kata DAP. Mampus lah pekerja kontrak yg terlalu memilih pekerjaan kelak.

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM...WBTH...

BAGI MENGENANG JASA KEPADA PEKERJA-PEKERJA KONTRAK. TAK USAH BUANG MEREKA SBB MEREKA NI KEBANYAKKANNYA TELAH BERUMAHTANGGA DAN MEMPUNYAI ANAK DAN ISTERI UNTUK DITANGGUNG. SAYA INGIN CADANGKAN SUPAYA MEREKA INI DISERAPKAN KEPADA JAWATAN PEMBANTU TADBIR DAN GAJI PERMULAAN MENGIKUT TAHUN MEREKA TELAH BERKHIDMAT DENGAN KERAJAAN. SEBAGAI CONTOH, KALAU DAH 10 TAHUN MAKA TANGGA GAJI DI JAWATAN PEMBANTU TADBIR P1 T10. TAK KISAH LAH ADA DEGREE ATAU DIPLOMA. SAYA RASA BARU ADIL KEPADA PENJAWAT AWAM YANG LAIN. KALAU NAK GRED TINGGI, KENA MELALUI PROSES LANTIKAN SEPERTI BIASA. TIADA SHORT CUT. NAK TERIMA ATAU TIDAK TERPULANG KEPADA MEREKA. SEBAB MACAM SAYA PUN ADA DEGREE TAPI DALAM GOLONGAN KUMPULAN PELAKSANA. SAYA SAMBUNG BELAJAR DAN DAPAT DEGREE, TAPI STILL BELUM ADA REZEKI NAIK PANGKAT UNTUK JADI KUMPULAN P&P. RASANYA, CADANGAN NI PUN DAH CUKUP BAIK SUNGGUHPUN TAK BOLEH NAK MEMUASKAN HATI SEMUA PIHAK.

Tanpa Nama berkata...

SENANG JE SELESAIKAN MASALAH PEKERJA KONTRAK


PEKERJA KONTRAK + TOR

= PEKERJA KONTRAKTOR

AMACAM OK TAK,

APAPUN SEMOGA PEKERJA KONTRAK MENCUBA NASIB DITEMPAT LAIN...BANYAK LAGI REZEKI DI MUKA BUMI NI...BUKAN DGN KERAJAAN SAHAJA

Tanpa Nama berkata...

SAYA DENGAN INI MENCADANGKAN AGAR SEMUA KAKITANGAN PA DI MALAYSIA INI DILANTIK SECARA "KONTRAK" ...

HAPUSKAN JAWATAN "TETAP DAN BERPENCEN".... BARU KITA TAHU SIAPA YANG BUAT KERJA TAK BUAT KERJA....

AMACAM PANDAGAN AKU...NANTI I BUAT SURAT DGN CUEPACS...SOKONG IDEA INI..

Tanpa Nama berkata...

hdp cuepacs

KISAH BENAR berkata...

KISAH BENAR. ada seorang kakitangan SEDANG BERKHIDMAT ini menjalani PAC setelah lulus peperiksaan. ada seorang panel itu KENAL dia, tetapi untuk menjaga integriti kedua-dua pihak, beliau tidak menegur peserta tersebut ketika sesi ujian, begitu juga dengan peserta tersebut yang tidak menyapa ahli panel tersebut.


setelah sebulan apabila keputusan diumumkan, jawapannya adalah MENDUKACITAKAN. apa yang menghairankan selang beberapa hari, panel tersebut menceritakan kepada beliau bahawa beliau sepatutnya LAYAK, bukan disebabkan faktor KENALAN, tetapi kerana beliau layak disebabkan beliau mempunyai keupayaan fizikal yang sebenarnya mampu menyaingi kemampuan fizikal budak-budak yang lebih muda daripadanya. ada yang baru tamat pengajian berusia sekitar 23 tahun tak lepas lari 2.4km, pancit di tengah jalan, namun beliau mampu menghabiskan larian tersebut dan menduduki antara 5 TERBAIK. panel tersebut juga berkata bahawa beliau sepatutnya lulus PAC tersebut kerana markah beliau memberangsangkan.


nampaknya TANGAN GHAIB yang wujud dalam SPA/JPA telahpun mengubah keputusan tersebut.

ada 1 lagi kisah benar dimana seorang lagi rakan penjawat awam SEDANG BERKHIDMAT yang memasuki skim PTD yang berlari 2.4km ketika sesi PAC. ada seorang peserta hingus meleleh berusia awal 20-an yang lari terkedek-kedek macam minah semput yang disapa oleh seorang panel: AWAK NI ANAK SAUDARA DATUK XXX KAN? TAK PAYAH LA LARI SANGAT, NAMA DAH ADA NI.

ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian. yakjud & makjud memang banyak berleluasa di dalam perkhidmatan awam yang sepatutnya melaksanakan amanah yang diberi dengan telus. lihatlah bagaimana tangan-tangan ghaib ini merosakkan sistem sedia ada.

jadi kepada tuan-tuan puan-puan sekalian terutama yang sedang berkhidmat di dalam kumpulan sokongan yang mempunyai kelulusan sarjana muda/sarjana yang bercita-cita untuk mendapatkan jawatan di dalam kumpulan P&P, selain daripada perlu bersaing SAMA RATA dengan graduan baru, anda juga perlu kuat mental untuk menghadapi dugaan seperti di atas, iaitu SENTUHAN DARI TANGAN-TANGAN GHAIB.

ABG KACAK berkata...

AKU SETUJU! SEMUA LANTIKAN DIBUAT SECARA KONTRAK. YANG TETAP NI PUN DIKONTRAKKAN. BARU LEH TAHU DIA BUAT KEJE ATAU TIDAK. SETAKAT RASA BAGUIH HINA ORANG KONTRAK. PADAHAL AMBIL STAF KONTRAK SEBAB YANG TETAP TAK GHETI WAT KERJA! PIRAH MABUK..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa penjawat awam dengki sangat kalau pekerja kontrak diserap ke jawatan tetap.. bak kata singh dalam cerita p ramlee,, lu punya nasi lu makan.. dia punya nasi dia makan.. apa salah makan sama-sama.. macam ni lah.. kalau rasa diri tu bagus sangat ... cer citer apa yang speSIAL sangat yang korang ada berbanding dengan pekerja kontrak.. butuh la.. buat kerja mengikut arahan ja.. jangan rasa hebat sangat.. kalau korang bagus sangat harga minyak dah lama turun.. BN dah boleh memerintah tanpa pening ada bangkangan dari rakyat.. so tell me what is so spesial about you got damn m........r --- Pekerja kontrak bukan kebuluq sangat nak terus diserap tapi dasar penjawatan SPA yg teruk... beri sikit keutamaan apabila dipanggil interview.. tapi bila korang x dapat interview untuk kenaikan pangkat mula menyalak x tentu hala plak... so apa beza sangat antara tetap dengan kontrak.. Maaf aku tulis terover sikit tapi inilah bangsa kita.. nak paham dalam bahasa yang mudah.. sila google kisah ketam cina dan melayu: http://hanspunyablog.blogspot.com/2010/10/kisah-ketam-melayu-dan-ketam-cina.html bye

Tanpa Nama berkata...

BODOH TAHAP GABAN LA PENJAWAT AWAM TETAP YNG KOMEN DALAM BLOG NI.. SPM DULU GRED 3 JA KOT.. PATUT LA PEMIKIRAN JUMUD SANGAT.. KE LU GOYANG PEKERJA KONTRAK NI KEBANYAKAN ADA DEGREE DAN AKAN JADI PESAING UNTUK KENAIKAN PANGKAT.. LAIN KALI TENGOK CONTOH SYARIKAT YANG BERJAYA DAN BAGAIMANA KONSEP PENJAWATAN YANG DIAMALKAN.. 1ST: EXPERIENCE + KSAO .. PADA YANG BAHALOL.. KSAO = KNOWLEDGE, SKILL AND ABILILITIES.. BAIK... KALAU NAK SERAP X PAYAH SERAP SEMUA,, AMBIL YANG BETUL2 BERPOTENSI BAGI MENGGANTIKAN YANG HAPRAK .. YAKIN ATAU TIDAK INI ADALAH REALITI ADA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM YANG TELAH BERKHIDMAT LEBIH 30 TAHUN KOMPUTER PUN TAK RETI GUNA.. SO.. TAK ADA BEZANYA PUN.. JANGAN YAKIN SANGAT BN MENANG SEBAB ADA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM PUN BUKAN SOKONG BN PUN.. KALAH ESOK BIAR SAMA 2 DIPIJAK OLEH DAP BARU SYOKKK...

Tanpa Nama berkata...

Yang pekerja jawatan tetap tu jangan la ikut hati sangat keluarkan kata- kata tu. Kamu tak rasa apa yang pekerja kontrak rasa sebabnya kamu ni sudah dapat jawatan tetap. Andainya jawatan yang kamu sandang sekarang ni jawatan kontrak... huhu..sudah pasti kamu akan rasa apa yang pekerja kontrak tu rasa.. Sekarang boleh lah kutuk pekerja kontrak..yalah orang sudah dapat jawatan tetap boleh lah bermegah dengan jawatan tetap korang tu kan, hamburkan kata- kata macam tu pada pekerja kontrak..

Tanpa Nama berkata...

Bukan ke sudah byk pekerja kontrak yg telah berjaya jadi PTD melalui proses lantikan biasa? Dan mungkin diorg ini antara yg layak.

Tanpa Nama berkata...

igt org2 ttp bagus sgt ke....belagak je lebey mgalahkn bos2.. keje haprak.. waima n17 je..kbykanya betrip.. sapa yg selalu bck up.. pekerja kntrak juga... suka ati je hina pkrja kntrak... pkerja kntrk yg wat keje ttp yg dpt nama.... hdg kmbg2 duk kna puji hasil keje bgus walhal bukan die yg wat... double puiii...tak tau nak be tq lansng... lau kupek nak bg ttp biar je la... rzki masing2.... jga periuk nasi masing2... tak luak pun...

Tanpa Nama berkata...

Pekerja kontrak yg tak faham terma dlm kontrak. pekerja kontrak yg degil. pekerja kontrak yg nak tentang kerajaan. pekerja kontrak yg dgn sewenang2nya mau diserap sbg pekerja tetap. Kalau nak sangat kerja tetap memohonlah ikut saluran yg betul. Last2 pekerja kontrak binaan indon pun akan desak kerajaan ambil mereka sbg pekerja tetap. Kerajaan mesti akur dgnsyarat pengambilan PA tetap supaya adil kpd semua.

Tanpa Nama berkata...

Assalamulaikum W.B.T .. Bukan main sombong dan takbur lagi kalian melemparkan kata2 berbentuk penghinaan kepada pekerja berstatus kontrak, Gua nak ingatkan bro.. lu orang yang takbur sangat ni apehal.. x ingat tuhan ka.. ulps,,, mungkin perut lu dah penuh dengan darah haram hasil daripada OT dan TNT kencing, menipu. Tunggu.. lu takbur la sangat.. x jadi kat korang mungkin akan jadi dekat anak beranak korang.. perghhh sombong betul.. suruh orang baca terma kontrak macam la diorang tu dah hafal akta buruh, akta perhubungan perusahaan..phuiii.. boleh blah la.. Sikap PA macam korang la yg menambahkan kebencian rakyat kepada kerajaan.. manusia kalau dah biasa telan duit haram macam tu la jadinya.. haram jadah

Zahar berkata...

ABG KACAK berkata...

AKU SETUJU! SEMUA LANTIKAN DIBUAT SECARA KONTRAK. YANG TETAP NI PUN DIKONTRAKKAN. BARU LEH TAHU DIA BUAT KEJE ATAU TIDAK. SETAKAT RASA BAGUIH HINA ORANG KONTRAK. PADAHAL AMBIL STAF KONTRAK SEBAB YANG TETAP TAK GHETI WAT KERJA! PIRAH MABUK.

------------------------------------

assalamualaikum...

aku baca komen dari atas sampai yg ni...

tang ni aku minat nak balas..
Apsal ko bole terkeluarkan idea bodoh gile kat sini?

tetap dikontrakkan?
lol...pale otak lu..abis yg pekerja tetap yang dah sign kat JPA akujanji sume tu macam mane?
ingat keje kilang ke? dah sign tetap...bole naik court ni bai... senang2 je menang sejuta..
lu kontrak lu baca elok2 ka?
dari tarikh 12/1/2011 sehingga 12/1/2012..lu nak g court mane bro?

lu bodo tak bertempat la bai...
nak tunjuk bodo dalam rumah la sorg2..bagi bini tengok ke..anak lu tengok ke?

lu tow apsal pekerja tetap bising?
(dorg bising je...tapi lu org sibuk cakap hina)pasal ini blog cuepacs bro..

nak jadi ahli kene masuk persatuan.. aku x bising kat pekerja kontrak...cume bising kat segelintir pekerja kontrak yang tak memahami terma dan syarat.

bini aku dulu kontrak 4 taun n27..
last2 die berenti join syarikat..
elok je tiap bulan ade gaji..
lu org yg takut nak keluar dari gov tu...sebab nak senang..dah selalu rileks..

lu rileks lu pikir ape aku cakap..
kenapa org tetap bising...bukan hina.

Tanpa Nama berkata...

RAMALAN BANCIAN PRU-13 -
85% pengundi PULAU PINANG masih kekal DAP PRU-13 nie, 88% pengundi KELANTAN masih kekal PAS PRU-13 nie, 75% pengundi SELANGOR masih kekal PR PRU-13 nie, 92% pengundi KEDAH masih kekal PAS PRU-13 nie, 69% pengundi JOHOR kerajaan baru PR PRU-13 nie, 55% pengundi TERENGGANU kerajaan baru PAS PRU-13 nie, 50% pengundi PAHANG kerajaan campuran BN-PR PRU-13 nie, 63% pengundi MELAKA masih kekal BN PRU-13 nie, 78% pengundi NEGERI SEMBILAN kerajaan baru PR PRU-13 nie, 79% pengundi PERAK kerajaan baru DAP PRU-13 nie, 58% pengundi PERLIS kerajaan baru PAS PRU-13 nie, 58% pengundi PAHANG masih kekal BN PRU-13 nie, 79% pengundi WILAYAH PERSEKUTUAN kerajaan baru PR PRU-13 nie, 58% pengundi SABAH kerajaan baru PR PRU-13 nie dan 67% pengundi SERAWAK masih kekal BN PRU-13 nie..

KERAJAAN MESTI UMUMKAN KENAIKAN COLA,ITP,EKA,KENAIKAN PANGKAT DAN KENAIKAN GAJI SEBELUM PRU-13 NIE, SEKIRANYA TIDAK JUGA DIUMUMKAN SEBELUM PRU-13 NIE, UNDI KAMI 1.4 JUTA PA, ADALAH MILIK PAKATAN RAKYAT PRU-13 NIE.. ANDA PA SEMUA SETUJU..?



Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...

aku baca komen dari atas sampai yg ni...

tang ni aku minat nak balas..
Apsal ko bole terkeluarkan idea bodoh gile kat sini?

tetap dikontrakkan?
lol...pale otak lu..abis yg pekerja tetap yang dah sign kat JPA akujanji sume tu macam mane?
ingat keje kilang ke? dah sign tetap...bole naik court ni bai... senang2 je menang sejuta..
lu kontrak lu baca elok2 ka?
dari tarikh 12/1/2011 sehingga 12/1/2012..lu nak g court mane bro?

lu bodo tak bertempat la bai...
nak tunjuk bodo dalam rumah la sorg2..bagi bini tengok ke..anak lu tengok ke?

lu tow apsal pekerja tetap bising?
(dorg bising je...tapi lu org sibuk cakap hina)pasal ini blog cuepacs bro..

nak jadi ahli kene masuk persatuan.. aku x bising kat pekerja kontrak...cume bising kat segelintir pekerja kontrak yang tak memahami terma dan syarat.

bini aku dulu kontrak 4 taun n27..
last2 die berenti join syarikat..
elok je tiap bulan ade gaji..
lu org yg takut nak keluar dari gov tu...sebab nak senang..dah selalu rileks..

lu rileks lu pikir ape aku cakap..
kenapa org tetap bising...bukan hina.
-----------------------------------

Saya setuju tuan...

Bukan hendak menghina tetapi mereka dah selesa kerja dengan gomen yang rilek sbb tu tak berani nak kerja swasta yang pada pemikiran mereka kerja swasta ni bz, berisiko dan mcm2 lagi lah.

Untuk makluman jua, situasi kontrak juga berlaku di swasta .

Di swasta pun ada pekerja kontrak..ada kontrak hanya di sambung bertahun2 tanpa di serap tetap...ada kontrak sekali dan tidak terus di sambung...ada juga lantikan baru tetap di mana pada masa yg sama di dept tersebut sudah ada staff kontrak dalam jawatan yang sama...

Situasi yang sama berlaku dalam sektor awam...

Tetapi tidak pulak mereka bising kepada kompeni berkenaan... sbb mereka faham terma kontrak tersebut..dan utk mendapat post tetap, mereka terpaksa mengikut prosedur biasa yakni memohon, menghadiri asesmen, temuduga dan sebangainya..itu pun belom tentu di berjaya walaupun ada kelebihan dari segi pengalaman etc.

So mereka tidak patut bising dengan CUEPACS sbb cuepacs smeemangnya di tubuhkan untuk memperjuangkan ahli PA yang bertaraf tetap...

Sepatutnye mereka kena tubuhkan persatuan pekerja kontrak dan memperjuangkan hak mereka melalui persatuan yang mereka tubuhkan tersebut..baru kena cara...

Pada saya, ada pekerja kontrak yang bagus dan layak..tapi back to basis..kita tetap kena ikot prosedur..tidak adil bagi yang terpaksa mengharungi liku untuk mendapatkan jawatan tetap tu...


Tanpa Nama berkata...

Berita baik buat pekerja2 kontrak. Jika PR menang PRU13 isu pekerja kontrak akan selesai kerana para pemimpin PR sibuk mengatur strategi untuk mengumpul wang dan harta supaya setanding dgn mantan2pemimpin BN. Justeru itu, isu pekerja kontrak tidak akan menjadi agenda PR, malah sptmana dijanjikan jumlah PA akan dikurangkan supaya gaji dan elaun politikus dpt dinaikkan. MINTA MAAF JE KPD PEKERJA KONTRAK, BERUSAHALAH JGN TERLALU MENGHARAP.

Tanpa Nama berkata...

kalo pekerja tetap semuanya berhidmat dgn cemerlang....
kerajaan xkan perlukan pekerja kontak...
jgn buka pekung d dada sendiri la wahai pekerja tetap....
sblm menyalahkan kerajaan...
tgk sumbangan diri dulu...

Tanpa Nama berkata...

yag sekarang ni duk meyalak lebih kome masuk keroje kena assesment tu PTD ja kot gua ingat... PTD memang babi.. kerja 3 tahun terus naik pangkat.. dah tu masuk boleh p mana 2 plak tu konon hebat sangat.. semua tempat dia nak bolot..dah masuk sekoq PTD dalam organisasi memang akan diangkutnya ptd lain.. memang babi la ptd..yg duk kat spa yg konon bagus merancang sumber manusia ni pun ptd jugak la.. patut nya budak yg grade HRM yg rancang sumber manusia,, ni background entah apa2 perasan baguih lebey.. lagi satu.x kan mintak ke jawatn bertaraf spm pun nak essesmen,,, agak2 la.. tiap kali mohon jawtan spm x lepas syarat suruhanjaya anjing ni.. syarat haram jadah apa pun x tau,, FUCK u PTD.. perosak kerajaan malaysia

Tanpa Nama berkata...

HEEEIIII...
PER NI....CER BAWAK BERSABAR..TURN AKU PULAK MELUAHKAN....

CER PK SIKIT SECARA PROFESSIONAL...JGN MAIN SEDAP MUUUUUULUUUTTT JE NAK KUTUK2 STAF KONTRAK NI...... MEREKA PON MEMBERI SUMBANGAN DLM SESEBUAH JABATAN TU TAU. MMG BETUL KENE IKUT PROSEDUR..SEPATUTNYA.... TAPI KALAU DAH TERLEBIH PROSEDUR,AGAK SUSAH JUGAK SBB SELALUNYA TERLEBIH IKUT PROSEDURLAH ORG DALAM YG RAMAI DPT. (## KRONI).. UNTUNGLAH KORNG DPT...SBB KORANG ADA K***I....
HEEEIII... KONTRAK PON ADA YG DPT APC TAU..KO YG KUTUK ADA??? KALAU ADA...MESTI SBB K***I.....HIHIHIHI
DLM HAL NI TAK YAH LA NAK KUTUK2 SGT...SAMA SAMA CARI REZEKI YG HALAL DAN SAMA SAMA MEMERLUKAN.... MCM LA KORG TAK PERNAH BAGI KEJE KORG KAT PEKERJA KONTRAK.... SAPE YG TOLONG SETTLE KAN KALAU BUKAN PEKERJA KONTRAK.... SAPE YG TOLONG BACK UP KORANG KALAU BUKAN PEKERJA KONTRAK... KITAORG YG SUSAH SUSAH TOLONG KORANG YG DAPT NAMA......KORANG YG NAIK GAJI, KORANG YG NAIK PANGKAT..... KAMI??? TETAP MCM NI TAKDE APA APA PERUBAHAN.....
KENAPA?? KORANG TAKUT SEDARA MARA, ADIK BERADIK KORANG TAK DPT KE KALAU PEKERJA KONTRAK NI DISERAP???
HUHUH RENUNG2KAN SELAMAT BERAMAL....

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam patutnye bersyukur dengan apa yang mereka ade sekarang ... korang carik makan , pekerja kontrak pon carik makan ... same2 carik makan kann ... cube fikir apa sumbangan yang korang sebagai penjawat awam sumbang kan ? korang langsung takde rase tanggungjawab .. tak payah cakap laa, kat tempat aku nie berlambak penjawat awam yang tak reti bersyukur dan tak reti bertanggungjawab .. kalo kene keje balik lewat , besok nye mesti tak datang keje dengan alasan semalam da penat kene buli ... padehal korang claim OT ... public holiday korang keje , dapat OT triple pay itu pon nak merungut lagi ... semalam balik lambat , besok konfem datang lambat , padehal claim OT jgk .. aku pekerja KONTRAK yang tak dapat claim OT aku tak bising sebab aku amek tue sebagai tanggungjawab ... bersyukur laa dengan ape yang korang ade ... kitorang nak dapat jawatan kontrak pon ade interview jugak .. bukan simply je dapat ... tepuk dada tanye selera ... ape yang korang sebagai penjawat awam sumbangkan ...

Tanpa Nama berkata...

Nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela… perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain (tetap dan berpencen).. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah… bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah.

Tanpa Nama berkata...

Nasib guru kafa sehingga hari ini tidak terbela… perlukah kita mengundi kerajaan yang memerintah hari ini untuk pilihanrayaa akan datang? fikir2 dan renung2 kan lah.. sedangkan tukang sapu (pembantu am rendah) pun ada gred gaji n menikmati faedah2 seperti penjawat awaam yg lain (tetap dan berpencen).. lagi kan kte yang duk mengajar ilmu agama pada anak2 bangsa langsung tdk aada menikmati faedah… bonus lagi lah.. sedangkan negeri pmbangkang selangor n penang baru2 ni menikmati bonus tp kami negeri BN ada dapat ker?? fikir2 dan renung2 kanlah.
-----------------------------------
kat mene2 komen msti ade ni.. copy pste je... sume p. awm pun nak terbela nasib nya bukan guru kafa je.... yg kntrak nak serap ttp... dan macm2 lagi... lau ade yg diserp ttp msti sume pun akn diserpkan..keje yg lbih teruk lagi dari guru kafa..seharian kat ofis... bersyukur je ngan apa yg ada..skrg ni pganguran smkin tinggi.. org pendidikan tgi pun ramai yg mgagur... lau sorang berhnti ramai g org yg nak kan keje tu...

Tanpa Nama berkata...

SIAPA LAH KAMI UNTUK MINTA ITU DAN INI, KAMI HANYA GURU KAFA BERSTASTUS KONTRAK UNTUK DISERAP ATAU TIDAK KE JAWATAN TETAP ITU BELUM PASTI ….. WALAU APA PUN KAMI TETAP BERSYUKUR DENGAN APA YANG TELAH KAMI NIKMATI .

Tanpa Nama berkata...

Jgn pentingkn diri.... Kita sepatutnya mendoakan org,bkn menjatuhkan org...

siti maizatul berkata...

Kalau cola naek x pyh la potong spruh jika dok kat kuaters kerajaan.. sbb kbnykan yg dok kat kuaters semuanya x mmpu nk sewa rumah .. kalau kat USJ sewa rumah bleh cecah seribu lebih sebulan , mcm mn nk sewa.. jd pakat2 la dok kat kuaters.. ingat elaun perumahn ja yg potong.. tp cola pun potong skli.. apa mkna elaun sara hidup kalau takat tinggai rm150.. byr ngasuh ank pun x lepas...

Tanpa Nama berkata...

aku suka dialog dlm cerita p.ramlee tu..sgt bgus..klu nk komen pun..jgn la menunjukkan sgt hati anda..1 dunia blh baca..kita sma2 la mintak dari kerajaan..jgn dengki..aku pernah kerja kontrak & sekarang dh jd tetap..yg keje tetap ni,ms kita mintak kerja..SPA dah kuarkan tangga gaji,cola semua tu kan..knpa kita nk mintak kenaikan??kita dah sign semua bagai maksudnya kita dah setuju lah dgn gaji tu..klu kita hina permintaan dorang...sm la mcm kita hina diri sendiri.cerita ni mudah je..semua sbb "KOS SARA HIDUP DAH TINGGI".sbb tu kita mintak mcm2..klu kita nk idup,dorang pun nk idup..hari ini kita dah selesa cket dari dorang,tp kita jgn lupa diri..tp dari gaya penulisan rakan2 PA dah menunjukkan tiada budi bhsa..tlg PK sejenak dialog Dlm cerita P.ramlee tu..

Tanpa Nama berkata...

aku sokong lu bro.. masa interview b..i pun sanggup makan demi dapat kerja (ni perumpamaan).. bila dah dapat merungut gaji kecik,, kalau x jangan setuju sebab ramai lagi yang sanggup bekerja dan lebih bersyukur dari korang.. Aku pun dulu kontrak dan sekarang alhamdulillah,, tapi x dak la plak nak dengki kalau bebudak kontrak diserap ke jawatan tetap sebab diorang pun sama ja,melepasi proses temuduga dan ada di kalangan mereka yang bagus buat kerja. Tak perlu dengki sesama bangsa sendiri, tak guna kita berbangga dengan negara kita menuju ke arah negara maju tapi pemikiran kita masih di zaman belum merdeka dan dalam bahasa loqlak,, pembelot atau pengkhianat bangsa.

Tanpa Nama berkata...

saya pekerja kontrek: saya bersyukur dengan jawatan yg diberikan walaupun bersatatus kontrak.. saya x mintak lebih, sebab saya tahu saya dah bersetuju dengan syarat kontrek, & berjanji akan buat yg terbaik demi membangunkan negara tercinta.. tapi janganlah sekadar cadangan daripada Presiden kongress, Datuk Omar, anda PA semua terkesima.. janganlah menghina para pekerja kontrek.. kami sedar siapa kami.. tapi cuba renungkan kata2 ini: kita duduk kerusi & meja sama, kerja bertimbun atas meja..sama2 lah kita buat kerja..jangan nak tengok status kerja(tetap @ kontrek).. jikalau anda menengking para pekerja kontrek, anda bagaikan menengking kawan semeja sendiri.. renung2kan lah..

Tanpa Nama berkata...

Cadangan serap guru kafa dah lama...malahan sanggup msk dlm manifesto..tp bila dah mng bisu la mulut.. Tggu 5 tahun lagi tabur janji semula... Biasalah tu... Rakyat ni cuma berguna bila nk gn undi..

Tanpa Nama berkata...

Siapa pown kita,jgn terus menghukum,bagaimana sekiranya kamu yg berada ditempat pekerja kontrak?adakah kamu akan duduk diam atau ingin kan juga ape yg di nikmati oleh PA tetap yg lain?ands sendiri tahu jwpn Nye....

Tanpa Nama berkata...

pekerja kontrak diwujudkan sebab kerja banyak dan penjawat awam tak sempat nak buat semua..

doublea berkata...

Memang patut tk payah serap...sebelum serap bukan main berlagak dgn org yg dh lantik tetap..kami dh bekerja 5 tahun dan lebih senior dr org yang baru lantik tetap...org yang lantik tetap bersaing dengan berpuluh2 ribu org dr exam smpi ptemuduga.. hnya 200 org jea yg terpilih dlm rmi2 tu... hasilnya mmg berkualiti kerana berbgaia2 tapisan... kalo dh masuk kontrak tu siap tak lulus exam tpi nk senang2 masuk ikut pintu belakang... bila kontrak dh diserap dia punya belang mcm haramjadah...mmg dasar tak sedar diri..paling best dia pulak ada komplot anti org yg tetap.... mmg betul la jgn ambik pekerja yang tak cukup syarat...diorg mmg paling kuat politik........

hamba Allah berkata...

KDG2 STAF TETAP ADE RAMAI PUN XGUNA..XBUAT KEJE..TGK MOVIE TIME KEJE..CKUP BULAN DPT GAJI..PTUT STAF TETAP BEGINI YG PATUT DIBUANG SUPAYA KAKITANGAN AWAM BOLEH DI ISI OLEH ORG YANG BTUL2 BUAT KEJE..

Mohd Azmi Abdullah berkata...

Saya penjawat awam dah 15 tahun, 15 tahun INI juga saya tidak pernah merunggut ttg tugas Dan tanggungjawab saya di jabatan. Di jbtn saya ada pekerja tetap tp mlngnya kerana jwtn ttplah membuat mereka naik lemak Dan JD pemalas, yg JD mangsa adlh org2 kontrak mcm saya dilanyak semahunya BG menyelesaikan masalah atau baki kerja org2 tetap yg pemalas Dan tidak suka ikut arahan di jbtn saya. Bukan saya minta utk hidup d dunia INI utk kerja kontrak tp kerana saya redho dgn ketentuan Illahi rezeki Dia yg beri. Saya masih beriman tak spt saudara tetap yg asik menyalahkan kerajaan kerNa tidak memenuhi keinginan mereka. Ramai pjwt awam tetap menjadi pembangkang DLM senyap Dan menjadi munafiq sehinggakan dasar2 kerajaan tidak dilaksanakan dgn penuh tangungjawab.Ramai penjawat awam hidup berhutang sehinggakan gaji bulanan dah tinggal ratusan ringgit je shj sbln sdgkn gaji Dan elaun mereka ribuan ringgit. INI semua kerNa jwtn tetaplah puncanya boleh berhutang sehingga pencen. Saya sokong kalau kerajaan mansuhkan jwtn tetap . Ini kerana penjawat tetap dpt pancen sedangkan mereka tidak menyumbang apa2 pn setelah pancen. Pembayaran pencen ini amat merugikan duit rakyat Dan kerajaan. Pjwat tetap Susah nak dibuang kerja kalau ada masalah disiplin, mereka malas mereka tetap macam tu. Sepanjang perkhimatan mereka, mereka sudah di bayar gaji Dan elaun so buat APA bayar pencen. Saya sokong bkn kerana saya kontrak tetapi kerana saya rasa kerajaan perlu memberi hak sama rata kpd semua penjawat awam biar mereka juga membayar Dan menerima kwsp bukanya pencen. Saya harap penjawat2 awam kontrak redho dgn jawatan masing2 SBB rezeki bukan makhluk yg bagi tp Allah dah tentukan. Jangan kita juga JD munafiq takut2 nanti kita tergolong DLM golongan org2 fasiq.

QAYYUM IRFAN MAIZUN berkata...

Betul tu..rezeki Allah punyalah luas..bkn kita dpt makan sorang2 pun..percaya pada qada & qadar..hidup di dunia bkn berseorangan,nk mati pun orang yg gali kubur kita bkn kita sendiri..insaflah..jgn pentingkan diri sendiri,fikir mcm bkn pakai akal..sama2 kita muhasabah..

QAYYUM IRFAN MAIZUN berkata...

Betul tu..rezeki Allah punyalah luas..bkn kita dpt makan sorang2 pun..percaya pada qada & qadar..hidup di dunia bkn berseorangan,nk mati pun orang yg gali kubur kita bkn kita sendiri..insaflah..jgn pentingkan diri sendiri,fikir mcm bkn pakai akal..sama2 kita muhasabah..

laksamana berkata...

Kalau kontrakpun sudah khidmat 20 tahun..jgn dengki sesama kita

laksamana berkata...

Jangan dengki sesama kita..kita semua cari rezeki yg kintrak dah 15 tahun baru nak tetap..takan itupun jadi kiabst

laksamana berkata...

Jangan buat pelbagai andaian yg tak manasabah..berapa ramai yg dapat tetap dari kontrak juga ada kelulusan.