SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

28 Februari 2013

KSN: KAJIAN GAJI PENJAWAT AWAM TELAH CAPAI HAD MAKSIMUM SUDAH DIKEMUKA KEPADA KERAJAAN

Bernama
28/2/2013


SANDAKAN, 28 Feb (Bernama) -- Kertas kajian mengenai perubahan gaji penjawat awam yang sudah mencapai tangga gaji maksimum telah dikemukakan kepada kerajaan untuk pertimbangan Jawatankuasa Kabinet Gaji, kata Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa Khamis.
Beliau berkata kajian itu dilakukan oleh pihaknya bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berikutan perkara itu merupakan antara masalah yang dihadapi dalam perkhidmatan awam di negara ini.

Katanya penilaian telah dibuat terhadap kalangan penjawat awam yang sudah mencapai had atau tangga gaji maksimum dengan kebanyakan mereka ini mempunyai skor 80 hingga 85 ke atas dalam Laporan Penilaian Prestasi Tahunan.

"Ia menunjukkan penjawat awam itu telah melaksanakan tugas dengan cemerlang tetapi jika dilihat skim gaji, kita dapati ada yang terhenti dan sampai ke tahap maksimum," katanya dalam Program Temubual Bersama Radio Sandakan FM yang bersiaran hari ini.

Temu bual secara rakaman melalui telefon disiarkan pada 9.50 pagi bertajuk Perkhidmatan Awam Teras Kecemerlangan Sesebuah Negara.

Ketua Setiausaha Negara berkata masalah gaji sudah capai had maksimum atau statik dalam kalangan penjawat awam perlu perubahan selari dengan perkembangan semasa yang menyebabkan kenaikan kos hidup dan inflasi di negara ini pada kadar satu setengah peratus yang turut dihadapi penjawat awam.

Katanya kertas cadangan itu turut meliputi cadangan kenaikan dua hingga lima peratus untuk penjawat awam yang sudah mencapai had gaji maksimum.

Menurutnya perkara itu sedang dibincangkan di peringkat Kabinet dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dijangka membuat pengumuman secepat yang boleh.

Beliau yakin kerajaan akan mengambil perhatian perkara itu selepas meluluskan kenaikan pencen sebanyak dua peratus setiap tahun bermula tahun ini kepada pesara kerajaan.

Ali berkata pada Sesi Amanat Perdana Menteri kepada Perkhidmatan Awam pada 11 Mac ini di Putrajaya, Perdana Menteri dijangka mengumumkan berita gembira kepada 1.4 juta penjawat awam di negara ini.

"Kita tunggu sahaja Perdana Menteri membuat pengumuman tidak lama lagi dan kalau ada insentif kita sama-sama tunggu.

"Tahun ini amat penting kerana kita perlu lihat kerajaan mengucapkan terima kasih kepada semua penjawat awam," katanya.

Katanya untuk faedah jangka panjang, pihaknya kini meneliti mengenai 86 jenis elaun penjawat awam disebabkan ada antara elaun itu sudah lama belum dikaji semula seperti elaun perumahan.

"Kami sedang melihat dan mungkin ia akan mengambil masa lebih sikit kerana kena perlu melihat balik semua elaun dan juga akan ada implikasi kewangan yang lebih," katanya

Pada akhir program itu, beliau meminta penjawat awam di seluruh negara meneruskan perjuangan mereka untuk membaiki perkhidmatan diberikan kepada rakyat dan hala tuju negara ke arah pencapaian negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Beliau berkata penjawat awam mesti bersikap kreatif dan inovatif secara lebih proaktif dengan disertai sikap positif, peribadi yang mulia dan berintegriti.

Katanya tugas sebagai penjawat awam adalah untuk menyampaikan perkhidmatan cemerlang kepada rakyat.



-- BERNAMA

170 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jikalau sebelum ini DAP pernah menyuarakan hasrat mengurangkan bilangan penjawat awam di Malaysia melalui laporan berita daripasa Sin Chew Daily. Kali ini Pakatan Rakyat sekali lagi menegaskan yang mereka akan mengurangkan saz penjawat awam di Malaysia andaikata mereka berjaya memerintah Malaysia :

Sumber : Blog Anwar ibrahim
Semakan saya mendapati, sehingga 30 September 2012, Jabatan Perdana Menteri (JPM) memiliki seramai 40,558 kakitangan[4] dengan peruntukan perbelanjaan mengurus sebanyak RM5.74 bilion bagi tahun 2012. [5] Manakala White House pula memiliki seramai 468 orang kakitangan dengan perbelanjaan mengurus sebanyak USD37.8 juta atau RM115.3 juta.[6] Perbandingan ini jelas menunjukkan perbezaan ketara di antara pengurusan JPM dan White House baik dari segi perbelanjaan mahupun dari bilangan perjawatan.

Saiz perkhidmatan awam yang besar tidak menjamin kualiti penyampaian. Berdasarkan jawapan di dalam Parlimen[7] oleh Timbalan Menteri di JPM, Datuk Liew Vui Keong, di antara tahun 2005 hingga 2011 sejumlah 5,983 orang penjawat awam telah disiasat kerana disyaki terlibat dalam perbuatan rasuah. Berdasarkan jumlah tersebut, seramai 816 orang penjawat awam telah didakwa di mahkamah, 324 orang disabitkan kesalahan, 69 orang dilepaskan dan 298 telah dibebaskan daripada pendakwaan. Manakala 105 kes masih lagi dibicarakan atau sedang melalui proses rayuan dan sebanyak 20 kes telah ditarikbalik.

Oleh yang demikian, satu tindakan menyeluruh perlu diambil untuk meminimakan saiz perkhidmatan awam di negara ini bertujuan untuk menjimatkan kos perbelanjaan serta untuk memastikan bahawa hanya mereka yang benar-benar layak sahaja yang wajar diserap dan dilantik untuk berkhidmat di dalam sektor awam.

Tawaran Pakatan Rakyat Untuk Sektor Awam

Memberikan pengiktirafan kuasa yang sewajarnya kepada perkhidmatan awam dengan menolak sama sekali sebarang campur tangan politik.
Memilih kakitangan awam yang punyai daya saing & berkualiti
Mana-mana penjawat awam yang gagal menunjukkan prestasi kerja yang baik dan terjebak dalam masalah disiplin serta disabitkan dengan kesalahan jenayah – tanpa mengira pangkat dan kedudukan – perlu disingkirkan
Tidak semestinya graduan universiti sahaja yang diberikan keutamaan untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan
Kakitangan awam yang sudah berusia dibiar bersara cepat
Mengurangkan pertindihan tugas di dalam pelbagai kementerian dan agensi kerajaan
Mewujudkan satu perkhidmatan awam yang tidak bersifat ‘PTD-centric’;
Membuka ruang seluasnya untuk kenaikan pangkat secara ‘merit’ dan telus.
Menyemak semula pelaksanaan SBPA supaya sistem penggajian sektor awam bersifat lebih saksama kepada semua golongan kakitangan awam, terutamanya kategori perkhidmatan sokongan dan separa profesional.
Apa kata anda penjawat awam dengan langkah & mekanisme cuba dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat kepada sektor awam kelak? Setuju atau tidak? Mengapa? Apa alasan anda?

Setuju Bilangan penjawat Awam Dikurangkan?

Setuju
Tidak setuju


View Results
sumber: berita semasa

Tanpa Nama berkata...

saya setuju sebab yg penting bukan quantiti tapi quality. yang membanyakkan kos gaji PA ialah PTD yg mudah dan cepat naik pangkat sedangkan kerja mereka sebenarnya takde tp sengaja diada adakan utk menghalalkan kewujudan jwtn itu. jadi sy cadangkan kerajaan bolehlah mengurangkan PTD dulu sebelum mengurangkan yg lain lain tu.

Tanpa Nama berkata...

lepas ni penuh la mate sepet dlm pentadbiran awam...si mate sepet ni pandai ckp...cepat la naik pangkat...bile mate sepet jd bos bru ko org tau langit tinggi rendah...kt tmpt bini aku keje gaji si mate sepet ade diploma lgi tinggi dr bini aku yg ade degree wlupn jwtn same...bile la melayu nk sedo...

Tanpa Nama berkata...

ADAKAH U HANYA NAIK GAJI YG TUA BANGKA & YG NAK MAMPUS, TAK PRODUKTIF ..BAGAIMANA DGN KAKITANGAN AWAM LAIN..MANA PEMBAIKKAN SSM YG DILAUNGKAN..BERAPA LAMA NAK TUNGGU PELARASAN ELAUN2..DAH NAK PRU13 NI...

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong kata2 awak...ialah nak bagi yg dah nak pencen..kerja tak seberapa..kesian aje ketua bagi 80 markah ke atas...Memang byak silap!!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju pa d kurangkan..40k di bwh jpm terlalu ramai..bilangan yg x masuk akal...

Dan mmg betul bnyk pertindihan kerja, yg mn menyebabkan berlebihan staff berbanding workload..

Saya juga setuju bila jwtn ptd sengaja d wujudkan bagi tujuan kenaikan pangkat semata2 sedangkan keja tiada..cuba lah semak sendiri ptd d jbtn anda..

Jd kan organisasi swasta sebagai contoh agar pa lebih kompeten dan berkeja semaksimum mungkin..

Jgn jd mcm skrang, 15 min sblm waktu rehat dh ada d kantin, 15 min slps waktu rehat masih jln kaki naik ke opis..

Tanpa Nama berkata...

tolong jelaskan...
"Tidak semestinya graduan universiti sahaja yang diberikan keutamaan untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan"

Tanpa Nama berkata...

Kalau pasal prestasi,anda perlu kamcing dengan penilai anda untuk skor tinggi.Pasal tahu,rajin bekerja tidak penting.Ada setengah jabatan penilai boleh kasi markah sampai 98% walaupun hakikatnya tidak layak.Kalau penilai yang kedekut markah habis ler, sebab kasi 80% sudah dianggap tinggi.Ini menyekat perkembangan kerjaya seseorang dan lain-lain perkara.Macam pilih kasih juga,selagi bernama manusia.Hakikatnya ini ketidakadilan sistem penilai prestasi cetusan JPA.

Tanpa Nama berkata...

kamceng = rapat dan karib (ttg persahabatan). mengakrabkan menjadikan akrab; merapatkan; mengaribkan. keakraban keadaan atau hal akrab.

pegilah kamceng......

Tanpa Nama berkata...

Ini semua poyo.

sultan sulu berkata...

Kata bulan februari nak umum ni dah masuk bulan 3 baru nak bincang ke kabinet.apa pukimak ksn ni.sama2 mulut longkang tipu PA semua. Ni link kenyataan ksn malaun sebelum ni:

http://cuepacs.blogspot.com/2013/01/penetapan-gaji-maksimum-diumum-februari.html

P/s: jangan berharap sangatlah kengkawan. Kerajan bn ni dah banyak kali tipu PA.janji bagai2 tapi x ditunaikan. Janji ditepati pantat mak dia..
Kalo umum pun pasal kenaikan elaun/gaji pun akan dilaksanakan lepas pru13.sampai masa nanti hold dan kaji balik..haha..sedarlah PA sekalian..majikan kita menipu dan menganiaya kita semua.fikirlah

Juanda. berkata...

Penjawat awam kat negara kita ni tidak ditadbirkan oleh orang yang bijak. PA tak perlu dikurangkan tapi perlu diagihkan ditempat yang sesuai.
Ada jabatan begitu sibuk dan ada yang banyak goyang kaki.
Contoh di perinkat HQ banyak PA sempat menyanyi dan menari tapi di peringkat cawangan pula tak menang tangan bekerja.
Ini bermakna agihan penempatan kakitangan yang tidak seimbang. Disulami pula dengan sifat pilih kasih oleh ketua2 yang pelbagai kehendak.
Jangan terlalu membezakan sekktor awam dengan sektor swasta sebab kedua2 sektor ini mempunyai halatuju yang agak berbeza.
Seperti yang telah sedia maklum kerja sektor awam ni lebih kepada berkebajikan yang kadang2 PA menjadi tidak sedar diri dan lupa daratan. Tapi masih ramai yang komited. Kerja di sektor swasta pula selalunya lebih kepada hasil dan produksi membuatkan pekerja seperti hamba tebusan.
Jangan terlalu mudah menghukum kalau malas kerja sila berhenti kerja. Kalau puak2 ni berhenti kerja apa pulak dia nak buat, anak2isteri2 hutang2 dan macam2 lagi. Akhir nya jadi lah perompak bank. Memang patut pun bank dirompak sebab ada banyak duit. Baru puas hati semua pihak.
Akhir kalam ni memang ada yang setuju dan ada yang tidak setuju, cuma kita kena fikir yang nak hidup ni masih lama dan jangan lah mementingkan diri dan tidak beremosi serta tidak mempolitikkan sesuatu isu.
Wasallam.

Tanpa Nama berkata...

PKR OR BN SEMUA SAMA KAKI PENIPU ... YANG AKU TAHU UNTUK SKT LAH SAPE Y JILAT BONTOT BOS DAPAT MARKAH TINGGI N DAPAT CEMERLANG LAGI WALHAL KERJA X LAH GEMPAK MANE PUN ,, BUAT SILAP ARI2 .. TP BURUK KAN ORG LAIN UTUK COVER DIRI ....

Tanpa Nama berkata...

mana ada yang adil di dunia ni kecuali allah yang satu ...

percaya atau tidak SKT .. tu penting kepada org yang tahu bodek bos je..

JPA patut memikirkan cara lain utnuk menyelesaikn masalah ini ...

Tanpa Nama berkata...

Tulah wujudkan semula PTK ! Tak perlu bodek boss utk naik gaji ! Yg rajin naik gaji yg malas gaji statik ! Fair enough ! Yg dah nak pencen tak payah naik gaji ! Bukan kerja pun ! Dok sembang pasal anak cucu ade lah !

Tanpa Nama berkata...

j17 ke j27/29
j17 ke j27/29
j17 ke j27/29
j17 ke j27/29
j17 ke j27/29
j17 ke j27/29

Tanpa Nama berkata...

APALAH CADANGAN YG MERUGIKAN MENAIKKAN GAJI YANG DAH TERLANTAK..KAJI PERKARA LAIN SEPERTI KENAIKKAN GAJI UTK SEMUA OA ATAU NAIKKAN ELAUN PERUMAHAN DULU...INI MASIH NAK KAJI ...ALAMAT TAK BAIK BERLAKU BEB..

Tanpa Nama berkata...

pembetulan.......
j17 ke j16
j17 ke j16
j17 ke j16
j17 ke j16
j17 ke j16
j17 ke j16

nie baru adil....

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dgn awak..ini masih nak kaji elaun perumahan...Byak alasan aje..

pak su berhenti berharap berkata...

TAK PAYAH LA BERJANJI LAGI....KAJI KAJI KAJI....NTAH APA YANG DIKAJI,SURUHAJAYA PUN DAH TUBUH...LAPORAN SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN AWAM AKAN SIAP SELEWAT LEWATNYA PADA 31 DISEMBER 2012..INI DAH BULAN MAC .

SEKARANG PULA SIBUK DOK HENTAM MANFESTO PEMBANGKANG,BILA MANFESTO BN NAK UMUM...NAK TENGOK JUGA MANFESTO SIAPA YANG LEBIH HEBAT...

PASTINYA MAHIFESTO YANG AKAN KELUAR NANTI AKAN ADA JUGA CIRI CIRI MANIFESTO PEMBANGKANG.ELOK LAH...RAKYAT JUGA YANG DAPAT MANFAAT BILA PEMBANGKANG KUAT.

KALAU TIDAK ASHIK MENYOMBONG DAN ANGKUH JE...


Tanpa Nama berkata...

kalau pr mampu bagi PA kenaikan spt nie....
e. rumah = rm 450
e. BSH = rm 350
itk = rm 100+itka asal
semua elaun dinaikkan= rm 150+asal

aku pasti ramai PA akan sokong PR nie... Yakin sangat...

Tanpa Nama berkata...

j17 ke j29....lalalalalala

Tanpa Nama berkata...

Saya sebagai ibu bapa ingin mengadu kerana anak saya tidak mempunyai peluang mewakili sekolah seterusnya ke peringkat sekolah dalam bidang sukan. Ini kerana pertandingan sukan untuk permainan tertentu tidak dibuat untuk peringkat daerah. Menurut sumber, mereka hanya memilih sekolah yang mempunyai pasukan yang kuat sahaja untuk mewakili negeri. Saya kecewa kerana minat anak saya dalam bidang sukan telah jatuh merudum. Ada pihak tertentu yang ambil mudah dan bersikap pemalas tanpa hiraukan matlamat asal bersukan dan pertandingan diadakan. Bagaimana dengan perkembangan sukan pelajar? Harap pihak menteri dalam lihat hal ini.

- Bapa kecewa

Tanpa Nama berkata...

Kepada Bapa kecewa,

Nanti kami akan kaji dan semak semula. Keputusan akan diumumkan selepas kami menang PRU 13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

TPM KATA TUNGGU BERITA GEMABIRA...
KSU KATA TUNGGU BERITA GEMBIRA....
NENEK AKU KATA TUNGGU BERITA GEMBIRA....
PANDAI JUGAK NENEK AKU NI....
PM KATA TUNGGU BERITA GEMBIRA LEPAS PRU13
DUK NK PERCEPAT YG NK PENCEN N LANGGAR DINDING TU PULAK, PANDAI2 LA DATO' TENGOK YG MN PERLU BERI KEUTAMAAN DLU...YG 1.4JUTA GAJI BERCELARU TU BLUM DIPERBETULKN LG..... TUNGGU LG... AKAN AMBIK MASA N LIHAT KEWANGAN NEGARA.

Tanpa Nama berkata...

Apa plk J17 nak Pi J29,lanchau.. arr
juruteknik x tahu buat kerja nak demand lebih2 plak cuba kalau sesuatu kerosakan yang berlaku adakah juruteknik yang buat lanchau...,orang lain buat atau kontraktor yang buat juruteknik tahu pantau,cuba bikin sesuatu kerosakan tahu ke? tahu nak berlagak je lebih dan naya orang je tahu.

Tanpa Nama berkata...

kite tggu 11 mac ni seperti dijanji PM

Tanpa Nama berkata...

sekolah malas, belajar malas, bile susah hentam kerajaan.sedar skit diri tu. dulu mak bpk ko suruh belajar ko buat ape? melayu bodoh!!

KAKITANGAN SOKONGAN BERIJAZAH berkata...

kalau rasa diri tu benar2 bekerja, tak perlu khuatir anda akan diberhentikan kerja.

yang jadi masalah adalah kepada biawak-biawak hidup yang bermaharajalela dalam perkhidmatan awam ni. mereka ini yang amat takut sekiranya kerajaan tak kira la apa parti sekalipun membuat polisi sebegitu.

jadi untuk dijadikan isu sensasi, perkara sebegini dijadikan modal politik. yang untungnya adalah mereka yang jadi biawak hidup ni. si A kata nak down-sizing perkhidmatan awam, si B kata dia tetap akan membela biawak hidup. jadi biawak-biawak hidup akan kekal dengan si B walhal ada ramai orang yang suka berfikir di luar kotak, kreatif, ada usaha dan daya saing yang mengharapkan agar perkara ini benar terjadi supaya biawak2 hidup dapat disingkirkan dari perkhidmatan awam lantas akan menjadikan organisasi ini benar-benar berdaya saing ke arah menjadi negara yang benar-benar maju.

percayalah, kerajaan sedia ada ini perlu membela biawak hidup dalam perkhidmatan awam dan orang-orang kampung yang mempunyai IQ rendah kerana golongan inilah yang menjamin kekuasaan mereka. sebab itu di kampung2 terpilih, mereka ini diberi pelbagai bantuan dan kemewahan yang orang di bandar tak pernah merasainya. rumah dapat free, korek longkang dapat free, tampal bumbung free, baja subsidi, benih subsidi, dapat tanah untuk bekerja.

orang di bandar semua benda kena beli, pegi pejabat pun kena naik kenderaan sendiri atau keluarkan kos tambang sendiri, nak tampal bumbung rumah yang bocor kena upah orang dan kena bayar.

sudah sampai masanya tabiat kurang sihat sebegini dihentikan. zaman sekarang tak terpakai lagi dah istilah "duduk di bandar kaya dan duduk di kampung itu miskin".


dengan ini saya sebagai penjawat awam kumpulan sokongan gred N17 yang mempunyai ijazah sarjana muda kepujian menyokong penuh pihak yang benar-benar iklhas dalam nak MENGTRANSFORMASIKAN perkhidmatan awam supaya yang berhak mendapat dan yang tidak berhak diketepikan.

amin.

Tanpa Nama berkata...

Minta maaf lah Pakatan Rakyat saya baru nak undi PR sebab manifesto yang agak munasabah tetapi bila keluar agenda jahat ini saya terus dah tetapkan baik undi BN sebab busuk2 mereka jaga kepentingan rakyat mana ada dengar nak buang itu nak ganti ini. Sepatutnya kalau cerdik MEMERINTAH DULU DAPAT SOKONGAN SEMUA PENJAWAT AWAM dengan dasar yang adil barulah nak ubah ke atau apa. Mungkin undi Penjawat Awam 1.4 JUTA tak besar bagi pakatan tetapi harus diingat mereka mempunyai keluarga kawan dan ada yang terus berurusan dengan rakyat. Bagi saya isu nak buang pekerja kerajaan isu ekonomi, SIAPA YANG PEGANG EKONOMI MALAYSIA SEKARANG…..Lu fikirlah Pakatan Haram Jadah

mentang2askar berkata...

apa citer ni ...kaji kaji ..last last gaji askar kena potong....bukan sikit... mentang mentang la undi pos kami ada orang tolong pangkah ....kupeks buat apa tak tau....

ukan askar tak tahu cerita berkata...

apa citer ni ...kaji kaji ..last last gaji askar kena potong....bukan sikit... mentang mentang la undi pos kami ada orang tolong pangkah ....kupeks buat apa tak tau..

=============

kalau boleh,sila kongsikan apa yang sebenarnya terjadi,apa yang dipotong....kami tak faham.CER citer...

Tanpa Nama berkata...

memanglah lah gaji kena potong.... kalau awak dah pinjam kat koperasi... wajib lah gaji kena potong... awak ingat setiap pinjaman awak tu kerajaan kena bayar ker.... banyak tentera2 cakap macam nie... pelik lah....

Tanpa Nama berkata...

memeng bodo la mangkuk atas ni tak tau cite tau hentam saja,bg yang tak pinjam koperasi pun kena potong mcm mana plk????
kalau dah byk tentera2 ckp mcm tu mestila ada something wrong!!!

Tanpa Nama berkata...

11 mac nanti dia naikkan gaji balik.itu pun kecoh apa punya askar ..pi perang takut...

Tanpa Nama berkata...

jgn la terlalu mencerca yg tua-tua, suatu ketika dulu meraka jg org2 cmerlang, begitu jg yg bg komen negatif sgt ttg yg veteran...anda jg akn mlalui zaman tua...tu pun klu Allah x cabut awal nyawa tu sbb kurang hajar sgt. korg ingt dia akn kja lg klu dh cukup snang?? jgn tau cakap ja....

Tanpa Nama berkata...

Melayu bodoh? Ape citer?

Tanpa Nama berkata...

Tapi bagaimana jika selepas menang PRU13, pemimpin PR kata manifesto bukan janji? Nasi dah jadi bubur....

Tanpa Nama berkata...

Komen komen di sini mencerminkan sikap penjawat awam....nak berpolitik gaji jer di sini ..time kerja asyik internet ajer...aku pesara ..tak pa

Tanpa Nama berkata...

Gred 17 sahaja yg nak hidup kah? Bagaimana dgn gred lain? Jgn terlalu tasub hingga tidak sedar kewujudan org lain yg hidup lebih teruk.

Tanpa Nama berkata...

Sebab hang tak akan tua dan nyanyuk? Bahlol punye org........

Tanpa Nama berkata...

PTD bukan punyai kepakaran luarbiasa jika dibanding dgn PA lain cuma hebat diatas sijil saja kerana konon dpt 4 pointer. Tapi harus diingat pengalaman, keikhlasan dan mengamalkan kualiti kerja yg tinggi jauh lebih penting dari sekadar memiliki sijil akademik cemerlang justeru jgn hairan jika ada rakan sekerja anda yg cemerlang akademik punyai sikap dan mutu kerja yg mengecewakan berbanding yg miliki pencapaian akademik sederhana. Fikir2kan.....

Tanpa Nama berkata...

Salam jumaat..

Rasa x perlu lh nk pertikai dengan anggota tentera. Mereka mmg wajar di beri kelebihan yg sewajarnya..bukn kerana saya tentera..tp perlu ingat, mungkin sekarang kerja mereka kalian nmpk senang, tetapi klu ada berlaku rusuhan spt yg berlaku d lahad datu sekarang, siapa yg berada di barisan depan?? Mereka juga kan..mereka sanggup ertaruh nyawa..kalian sedap je kerja dalam ekon, main internet, duduk di atas kerusi empuk..

Mereka, walaupun hnya bertugas menjaga gate di kem cth nyer, mereka berdiri tegap berjam2..kalian mampu? Kalian sanggup? Nmpk mmg senang, tp nak buat tu x semua mampu..

Bkn stkat dlm negara, klu berlaku peperangan d luar negara spt d somalia, bosnia dulu..mereka turut di hantar..ada kalian mahu pergi? Tp mereka tetap pergi demi tugas..kalian pikir tak risiko yg mereka tanggung? Mmg di byr mahal, tp byran tu setimpal ke dgn pertaruhan nyawa tu? Setimpal ke meninggalkan ank bini emak ayah d kmpung?

Para tentera, anda adalah barisan pertama negara..kerjaya anda mmg patut d sanjung dan d beri bnyk keistimewaan..saya doakan skim anda sentiasa d bela dari masa ke semasa.. Aamiin..

Tanpa Nama berkata...

PTD bukan punyai kepakaran luarbiasa jika dibanding dgn PA lain cuma hebat diatas sijil saja kerana konon dpt 4 pointer. Tapi harus diingat pengalaman, keikhlasan dan mengamalkan kualiti kerja yg tinggi jauh lebih penting dari sekadar memiliki sijil akademik cemerlang justeru jgn hairan jika ada rakan sekerja anda yg cemerlang akademik punyai sikap dan mutu kerja yg mengecewakan berbanding yg miliki pencapaian akademik sederhana. Fikir2kan.....
---------------

Salah fakta, bukan semua dpt 4 pointer..ada yg cukup min sahaja..rama kenalan saya pun result cukup mkn dan degree lelong d ipt..degree sastera, degree merepel dari uitm tu mmg lh senang skor..tu pun resutl x 4 pointer pun..ckp english..memalukan sbg pegawai atasan..

Mereka hebat sbb mereka yg kuasai perjawatan..mereka lebih rasa hebat sbb skim mereka cepat naik dgn bantuan golongan mereka sendiri yg mewujudkan jawatan2 utk kenaikan pangkat di samping mencantas skim yg lain...

Tanpa Nama berkata...

Memang benar politk merupakan punca segala konflik yg menghancurkan pemikiran dan kehidupan manusia di dunia. Mengapa harus ada politik yg menjahanamkan? Aku benci politik .......

Tanpa Nama berkata...

aku benci...aku benci...aku benci... huhuhuhuhu......

Tanpa Nama berkata...

askar kerja tdo.... sbb tu gaji kena potong.... buat masa nie.... tiada bakti pun.... hanya main pondok2 jer kat hutan.... tak ada keja lain ker...

Tanpa Nama berkata...

pekerja kontrak bler nk diserapkan ke jawatan tetap..kami pengundi gak..

Tanpa Nama berkata...

Setuju

Tanpa Nama berkata...

Satu hari nanti engko pun jadi tua bangka nak mampus jugak ler.....berbahasa la sikit kalau nak beri pendapat.....

Tanpa Nama berkata...

Status kontrak penjawat awam seluruh negara jgn lah mimpi siang hari sebab pm datuk najib tgh kaji dulu dgn jpa nk bg pencen cukup ke duit kerajaan takut bangkrap je.ha... Ha.. ha.. yg dh tetap o.k lah juga dapat pencen

Tanpa Nama berkata...

Seharusnya pasukan polis menyelesaikan kes2 jenayah manakala pasukan tentera harus berhadapan dengan pasukan tentera dari negara luar yang mengancam keamanan negara. TAPI sebaliknya yang berlaku di Lahad Datu, Sabah. Ini lah masanya tenaga pasukan tentera dikerahkan untuk menentang pencerobohan tentera Sulu. TENTERA LAWAN TENTERA BUKAN POLIS LAWAN TENTERA. Skrg apa dah jadi? Pasukan polis telah kehilangan nyawa beberapa org anggotanya. Jangan sekadar hangat@ tahi ayam. AGI IDUP AGI NGELABAN kata Mendiang Datuk Kanang Langkau.Maka pasukan tentera jangan asyik nak berjuang utk mendapatkan kenaikan gaji saja tapi utamakan kualiti dan kehebatan dalam tugas dahulu.

Tanpa Nama berkata...

ADAKAH U HANYA NAIK GAJI YG TUA BANGKA & YG NAK MAMPUS, TAK PRODUKTIF ..BAGAIMANA DGN KAKITANGAN AWAM LAIN..MANA PEMBAIKKAN SSM YG DILAUNGKAN..BERAPA LAMA NAK TUNGGU PELARASAN ELAUN2..DAH NAK PRU13 NI...

Khamis, Februari 28, 2013 10:42:00 PTG

U TAK AKAN TUA BANGKA DAN NAK MAMPUS KE? U CUMA INGAT ELAUN DAN DUIT, TAPI KEJE HAMPEH? OTAK UDANG PUNYA ORANG. BAPAK LU TAK KEJE KERAJAAN KE?

Tanpa Nama berkata...

minta elaun MOTOGP2... syok wooo main MOTOGP2...

Tanpa Nama berkata...

Minta maaf lah Pakatan Rakyat saya baru nak undi PR sebab manifesto yang agak munasabah tetapi bila keluar agenda jahat ini saya terus dah tetapkan baik undi BN sebab busuk2 mereka jaga kepentingan rakyat mana ada dengar nak buang itu nak ganti ini. Sepatutnya kalau cerdik MEMERINTAH DULU DAPAT SOKONGAN SEMUA PENJAWAT AWAM dengan dasar yang adil barulah nak ubah ke atau apa. Mungkin undi Penjawat Awam 1.4 JUTA tak besar bagi pakatan tetapi harus diingat mereka mempunyai keluarga kawan dan ada yang terus berurusan dengan rakyat. Bagi saya isu nak buang pekerja kerajaan isu ekonomi, SIAPA YANG PEGANG EKONOMI MALAYSIA SEKARANG…..Lu fikirlah Pakatan Haram Jadah

Tanpa Nama berkata...

aku nak sokong PR... PR nak bagi RM500 kat cikgu jek.. hmmm...aku bukan guru....
aku nak sokong BN... BN asik dengan tunggu...tunguu...tunggu... tah sampai bila....

pilihan raya makin dekat nih... cepatlah tolong aku buat keputusan... sapa patot aku undi nih???

PA Veteran berkata...

PA muda kebanyakannya kalau kerja suka curi tulang, belum waktu rehat dah pi melepak...langsung tak produktif mala tak bersopan dgn.

Tanpa Nama berkata...

Bila masa kau terlintas dlm pikiran kau nk undi pr pn aku tk tau. .... Cara tulis tu memg kau umno dulu kini dan selama nyer...
Hidup bn

Tanpa Nama berkata...

Cara org bn nk ugut bn....apa pn keputusan nnti kau tetap bn jugak kan...kan...kan..

kzam berkata...

Pembantu Tadbir kerja untuk kerajaan sampai pencen la sebagai pembantu kalau tukar nama sebagai Pegawai Penyelaras sedap bunyinya macam Pegawai Khidmat Pelanggan.

Tanpa Nama berkata...

kepada yg nak PR naikkan gaji dan kata kjaan skrg x adil cuba bygkan ini.. PR mmerintah dan naikkan gaji tp dibuang byk kakitgn.. dan anda adalah salah seorgnya.. satu kali gelak utk anda.. kepada yg nak kekalkan BN memerintah dan masih tidak mahu kjaan kurgkan kakitgn.. bygkan dlm organisasi ada yg hya mjd pnumpang sahaja.. spatutnya glongan yg trlalu slesa ini yg dibuang dahulu.. wjudkan biro disiplin kkitgan awam.. stiap org ada laporan harian dan disahkan.. bru la tau keja sapa byk keja sapa x buat keja..

Tanpa Nama berkata...

pegilah " U ". cakap melayu pun tergagap2, lagi mau U U U.

Tanpa Nama berkata...

ksian pmbantu tadbir.. yg dulu di bwah dan sama level tp skrg sdah mgejar malah ada yg mmintas dan akan memintas sdgkan mereka msih disitu.. tukang masak operator typist sudah mgejar.. pegawaipenempatan (N17) telah memintas.. renjer pelukis pelan juruteknik jg hndak mninggalkan dunia 17.. sdgkan pembantu tdbir hya mlihat shaja sdgkan keja PAP keja operator.. keja plukis pelan.. keja EO.. keja SO.. keja kew.keja PA. malah keja PTD pembantu tadbir boleh buat..

Tanpa Nama berkata...

DiMana Bumi Ku Pijak, Disitu Langit Ku Junjung .

Tanpa Nama berkata...

tua atau muda bkanlah pnentu produktif atau tidak.. yg tua byk pgalaman.. yg muda byk tnaga.. jika digabung kan cntik.. ini yg tua byk tidur dan bualnya.. yg muda byk hilang dan kluarnya..

Tanpa Nama berkata...

blog ceupacs ni waktu office hour meriah.. nak minta naik gaji tp waku keja smpat main internet..

Tanpa Nama berkata...

Kau ckap mcm org xdak otak. dengki sgt dgn askar kenapa? kau tahu ke kerja diorg....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
AKU TERBACA INI:
"Jangan biarkan kepentingan politik menguasai bangsa, harta, agama . kita pertahankan maruah kita di bumi MALAYSIA dari dijajah oleh org asing...BANGSA CINA BUKAN RAKYAT CHINA, BANGSA INDIA BUKAN RAKYAT INDIA, ORANG BORNEO BUKAN UNTUK BORNEO..KITA ADALAH BANGSA
1MALAYSIA...TANAH TUMPAH DARAHKU..."
Selasa, Februari 26, 2013 10:02am.

>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Sudahlah jangan nak tambah2 pulak lagi. Kalau dah Cina tu tetap Cina, kalau India tetap India, Borneo tu tetap Borneo. Sebab apa, sebab kamu CINA dan INDIA masih cakap PELAT bila cakap Melayu, macam atuk nenek korang masa datang ke Tanah Melayu.
BORNEO kira ok sebab cakap Melayu tepat guna bahasa BAKU. Wooooo...!

Tanpa Nama berkata...

Brnti je krajaan klau x puas hti dgn gji skrg.... Dlu wt ape mohon krajaan.... Dlu xnak blja pndai2.... Skrg dpt gji ciput nk byk complain.... Bsyukur ap yg ad skrg..... Krjaan yg ad da ckup baik....

Tanpa Nama berkata...

PA muda yg celupar mulut komen PA tua memang masih berfikiran kanak2. Mereka berpendapat bahawa mereka adalah manusia istimewa yg tidak pandai tua dari segi usia dan rupa paras fizikal serta kesihatan. Mungkin mereka ini tahu mereka akan meninggal bumi ini sebelum tua maka tak segan silu mengkritik PA tua. Dlm kata lain pendek umur.... Jika ada istilah org muda maka org tua tetap wujud, mengapa harus cemburu? Melayu mudah lupa kata mantan PM.... Patutlah dah lupa!

Tanpa Nama berkata...

PA TUA BANGKA 50,000 ORG MENIKMATI KENAIKKAN GAJI. PA YANG 1 JUTA LAGI TU NAK BAGI APA??? JANGAN BAGI DIA ORG MARAH TAU!!!

BERSIKAP ADIL LAH..

Tanpa Nama berkata...

Betoi kata hang tu...dah le kejo sambil lewa..bagi keje lebih ckit melenting..org macam tu u org nak naik gaji

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan pangkat berdasarkan performance n tak nak berdasarkan seniority. Org lain bertungkus lumus tp org lain yang dpt nama. tidak adil bagi yang berusaha keras. And wujudkan ptk berbanding skt!

Tanpa Nama berkata...

Semoga pendek umur pd usia muda kerana tak nak tua. Ape citer?

Tanpa Nama berkata...

jangan la PA yg muda janganla bersikap bodoh..nanti awak nak pencen ada kes macam ni la pulak. jangan dok tamak cakap saja nak adil. hati busuk.

PA ADTEC berkata...

Assallammualaikum...... Nak habaq sat jangan suka mengata orang konon yang gaji dah mati macam2.... orang PA yang baru masuk kerja pun apa kurangnya... tepuk dada tanya iman...... cermin diri sebelum mengata.... Di tempat kerja saya ada PA tu N17 umur dah 46 masih rajin seperti mula2 dia masuk kerja. Dia dipinjam setiap unit bagi melaksana kerja2 di unit2 yang bermasalah..... so jangan menghina jika tidak mempunyai iman....

Tanpa Nama berkata...

heyyy!! u, kite yg belum langgak dinding nie kan ade KGT..biaq pi laaa depa yang dah capai gaji maksimum nie diberi kenaikan..nak kecoh wat per..jap agi mesti PA yg mude2 nie angin ngan aku, " ADE AKU KESAH "..

Tanpa Nama berkata...

Hampeh...
Tengah bincang lagi rupanya!!!
apeke lembab sangat kau ni buat kerja???
aku ingat dh settle dh....
apalah kau org atasan ni suka memperbodohkan PA bawahan ni,
mencarut karang dikatakan PA ni kurang ajar, ni aku rasa memang dh sampai tahap kebodohan kronik dh ni,kerana janji TPM kata nak umum,dh brthn2 aku menunggu...sabar10x
berapa byk kali nak sabar dong.
Rasa2 aku dh boleh agak dh.. apa PM nak cakap lepas,ni mesti dlm peringkat kajian lg laaani...
termakan janji bodoh lg lh PA...
janji bodoh lg
janji bodoh lg
janji bodoh lg
Janji BN bodoh
aku ni memang penyokong tegar BN
tp kali ni aku dh tak sabar lg dh,
tunggu lah nanti... kalau ko tipu lagi, akan aku calitkan dakwat kekal SPR dekat dahi kerani undi masa PRU13. haha...

Tanpa Nama berkata...

masalah manusia tdk brsyukur.. klau rasa gaji PA ni skit silalah brhenti keja.. dan pegi keja kt tmpat yg anda rasa gajinya tgi itu.. tntu xmaukan.. sbb da slesa sbg PA.. gaji tgi keja mudah.. klau tdk masakan org brebut nak msuk.. brsyukurla..

PKP 1Malaysia berkata...

Pembantu Tadbir kerja untuk kerajaan sampai pencen la sebagai pembantu kalau tukar nama sebagai Pegawai Penyelaras sedap bunyinya macam Pegawai Khidmat Pelanggan

------------------------------

dari nama KeraNi ke pembantu tadbir..okey arr tu..syukur arr..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

ksian pmbantu tadbir.. yg dulu di bwah dan sama level tp skrg sdah mgejar malah ada yg mmintas dan akan memintas sdgkan mereka msih disitu.. tukang masak operator typist sudah mgejar.. pegawaipenempatan (N17) telah memintas.. renjer pelukis pelan juruteknik jg hndak mninggalkan dunia 17.. sdgkan pembantu tdbir hya mlihat shaja sdgkan keja PAP keja operator.. keja plukis pelan.. keja EO.. keja SO.. keja kew.keja PA. malah keja PTD pembantu tadbir boleh buat..

--------------------

saya setuju dengan tuan...keja PTD, N 17 mampu buat..malah lebih baik rasanyer..kalau setakat kerja menaip minit, membuat memo, proses dokumen adeiii tak perlu degree pun tak pe..

Tanpa Nama berkata...

Ni semua cerita lama. Oii Pak Ali... kami dh lama sgt tunggu ni. Sebab apa kerja lembab sgt? Bg arahan itu ini mau segera... tp diri sendiri tu yg tak perform!

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju, kalau anak ikan lambat bertindak atau kurang bermotivasi mcm2 komen/amaran dikeluarkan. Tapi lihat lah betapa lembab dan lambatnya mereka bertindak. Membuat PA spt budak2 hingusan dgn menabur pelbagai mcm jenis gula2 tapi akhirnya habuk pun takde. Patutkah kita hormat dan taat pd pemimpin2 spt ni, cakap tk serupa bikin. Kalau tak dpt, baik tak cakap. Pergi mampus lg bagus..

Tanpa Nama berkata...

cakap gune idung suke2 kembang, suke2 kuncup!! macam laaa awak satu arie nanti tak tua..kenape?? marah,, ade.. ade.. ade.. ade aku kesah!!

Tanpa Nama berkata...

teman pelik la... anjuran women purple walk untuk wanita sahaja... kenapa staff lelaki pun kena paksa pergi juga...

dan satu lagi, anjuran sebegini ada pula peruntukan. peruntukan untuk elaun rumah x der pula dengar...

Tanpa Nama berkata...

KSN KATA MEREKA PERLUKAN MASA YANG LEBIH LAGI UNTUK MENGKAJI BEBERAPA ELAUN YANG TIDAK DIKAJI SELAMA INI TERMASUK ELAUN PERUMAHAN....MAKSUDNYA 11 MAC INI TAKDELAH PENGUMUMAN KENAIKAN ELAUN RUMAH? BUKAN BEGITU?....LAGI SATU...SAYA GURENTY TARIKH 11 MAC AKAN DITUNDA KE...21 MAC KE....31 MAC KE....20 APRIL KE....15 MEI KE...BAYANGKAN BERJUTA-JUTA PA YANGH SEDANG MEMAKI HAMUN KEPALA2 BUTUH YANG TAK HABIS2 NAK TAIK PA...

Tanpa Nama berkata...

nak naik BRIM rm500 ke rm1000, umum on the spot je...tak payah jemaah gaji ke...jemaah kabinet ker...tapi kalau nak naik elaun PA 100-200 nie....mak ai....pusing satu dunia pun tak naik2 lagi....nama je melayu..islam...tapi bila bukak mulut macam...JANJI KELING!!!

Tanpa Nama berkata...

AKU SOKONG BERUK SEEKOR NI: Katanya..
"nak naik BRIM rm500 ke rm1000, umum on the spot je...tak payah jemaah gaji ke...jemaah kabinet ker...tapi kalau nak naik elaun PA 100-200 nie....mak ai....pusing satu dunia pun tak naik2 lagi....nama je melayu..islam...tapi bila bukak mulut macam...JANJI KELING!!!"

Sebab apa aku sokong. SEBAB AKU PUN SEEKOR BERUK JANTAN DARI TANAH JAWA.KAT TANAH JAWA banyak Hero Beruk tak termasuk Cimpanzi dan Baboon.Aku jadi geram sebab dah bertan-tan aku petik kelapa aku nak bini tapi tuan aku tak bagi.

Tanpa Nama berkata...

Baru mula kaji? More action less talk!

Tanpa Nama berkata...

Salam 1Malaysia kepada rakan2 pembaca:

MARILAH DENGAN IKHLAS DAN SUCI HATI KITA SEDEKAHKAN BACAAN AL FATIHAH KEPADA KEDUA2 ARWAH RAKAN PENJAWAT AWAM KITA YANG TERKORBAN DI LAHAD DATU KERANA MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGARA KITA. AL FATIHAH.

<<<<<<<<>>>>>>>>><<<<<<<<>>>>>>>><<
Seterusnya mari kita renungkan betapa mudahnya NEGARA kita dibolosi oleh penceroboh. Betapa kita begitu bertindak 'baik hati' sehingga pihak penceroboh sanggup membunuh 'kebaikan kita'. SAYA MENYERU KEPADA SEMUA PENJAWAT AWAM jangan LEKA dan LENGAH walau sesaat dalam mempertahankan kedaulatan Negara kita.
(Pesara Kerajaan 2010)

Tanpa Nama berkata...

150% setuju sgt2 dgn kenyataan saudara..apa yg sy dapati apabila stp kali tibanya masa penilaian,hanya org2 yg yg tertentu shja mdpt markah tertinggi.kalau bkn kamceng dgn si penilai n tak pdai bodek si penilai jgn harap nk dpt markah 80keatas.ini terjadi djabatan sy sdr dmana segelintir staff yg tlh berkhidmat lbh dr 6-8thun bkerja bermati-matian x pernah merasa peratus yg setimpal..begitu juga bila masanya pemilihan utk APC..Hanya bestfrien2 diaorang je dpt tiap2 thun..

Tanpa Nama berkata...

Rakyat kita berasa terlalu selesa hingga aspek krselamatan diri, keluarga, dan negara kekadang krg diambil serius. Mereka lebih sanggup menyibuk pasal hal dlm negara yg turut terancam oleh warga sendiri yg tamak kuasa hingga sanggup merosakkan bangsa/kaum sendiri tanpa sedari kealphaan mereka diperhati oleh pihak musuh baik dari dlm maupun luar.

Tanpa Nama berkata...

Golongan ptd yg monopoli dlm jpa dan smua jab kjaan yg mnyebabkan keadaan pa mdpt bad imej.. Kerja ptd mangkok smua ni hanyala blagak dpn pa sambil mbawa ipfon ipad n segala gajet dlm meeting n ke hulu hilir.. Tp yg lawaknye nak guna application haram x taw.. Poyo je lebeh la lu ptd.. Sepatutnya golongan profesional etc ar arch jurutera yg handle post dlm jpa ni.. Bayangkan mangkok ptd ni ramai lulusan arts poyo kt uitm ukm tp bole jd antara hi person dlm projek kjaan.. Dlm meeting projex ntah apa yg dorg phm psl construction wa pon x taw.. Yg lawak sialnye arch ir smua dok tpakse agree je time meeting site.. Adoi hai inila hasilnye stadium n flyover bole runtoh..

Tanpa Nama berkata...

SAYA NAK TAHU JUGAK LAH...CAMANA KUMPULAN BERSENJATA DR FILIPINA NIE BOLEH MASUK LAHAT DATU..MELALUI PERAIRAN...SEDANGKAN KITA ADA KAPAL2 TUDM YANG MERONDA KAWASAN TERSEBUT...NAMPAK SANGAT ADA ORG YANG TAK BUAT KERJA...DAPAT ELAUN ITU DAN INI...TAPI KERJA TAK BUAT...LA NIE...DEPA DAH DUDUK KAT LAHAT DATU HAMPIR 3 MINGGU DAN AMARAN DEMI AMARAN SAHAJA YANG KEDENGARAN DR MULUT KETUA POLIS NEGARA DAN HISHAMUDDIN...ITU SAHAJAKAH?...KALAU NAK MENGAUM BELAKANG POKOK KELAPA SIAPA2 PUN BOLEH..KALAU NAK BAGI AMARAN...SILAKAN KE DEPAN..PERGI KE LAHAT DATU...BERDEPAN DENGAN MEREKA...

Tanpa Nama berkata...

JANGAN TANGGUH LAGI..TIADA MASA NAK KAJI2 LAMA-LAMA...BOSAN DAH! UMUM SAJA PADA 11 MAC INI...MELUAT DAH NAK TUNGGU KENAIKKAN ELAUN PERUMAHAN...YG INSIDEN DI LAHAD DATU POLIS ATAU ASKAR YG BERTINDAK...??? JGAN FIKIR NAK NAIK GAJI SAJA..WAKTU DARURAT ANDA D BARISAN DEPAN..NI DAH TERBALIK BEB...

Tanpa Nama berkata...

kejadian cacamarba antara pasukan keselamatan di lahad datu berpunca dari PTD PTD MANGKUK yang buat dasar di kementerian pertahanan dan kementerian dalam negeri.

mangkuk mangkuk ni yang memberi fakta salah dan memberi nasihat yang salah terhadap menteri berkaitan sampaikan menteri pun tidak memberi arahan yang sepatutnya kepada ketua polis negara mahupun jeneral angkatan tentera

yang kelakarnya, polis sepatutnya sekadar menyelesaikan jenayah DALAM NEGERI. dalam kes lahad datu, PASUKAN TENTERA ASING datang MENCEROBOH KEDAULATAN NEGARA. seharusnya ANGKATAN TENTERA MALAYSIA yang bertindak. tapi lain jadinya.

adakah yang menceroboh itu sekadar rakyat tempatan yang menjadi penjenayah bersenjata? adalah ini yang ditakrifkan oleh PAKAR-PAKAR di kementerian berkaitan yang majoriti tahu dikuasai oleh PTD PTD MANGKUK?????

nampaknya pasukan angkatan tentera perlu dibubarkan dan tambah saja ke dalam polis memandangkan pasukan bersenjata asing menceroboh masuk ke dalam negara pun kita masih lagi kerah polis


sangat kelakar!

Tanpa Nama berkata...

Pendapat aku le yang dah otai dalam PA ni. Dari analisa ulasan2 di atas, pemberi2 komen yang menyokong PR nampak sangat celupar dan tidak akademik langsung apalagi pro. Bagi aku le apa yang ada pada PA sudah baik cuma perlu ditambah baik lagi. Khususnya keadilan kepada semua skim perkhidmatan dalam PA. Ketidakadilan berlaku dimana skim M (PTD) terlalu exclusive sangat dimana skim M ini bermula dari gred M41 sampai JUSA dan tidak ada gred di bawahnya. Skim2 lain semuanya ada gred di bawahnya contohnya U (perubatan), L (kehakiman), DG (guru) dan lain2. Skim M ini terlalu exclusive dimana 3 tahun betkhifmat naik gred dari M41 ke M44, 5 tahun berkhidmat naik M44 ke M48.., . Apa hebat sangat dia orang ini.?. Cuba tanya pears mereka ini. Saya yakin mereka akan beri komen macam2, ada yang kata buat report pun tak tahu, buat itu/ini tak tahu. Peliknya naik pangkat macam roket.. Malah among kalangan super seniors PTD pun cakap majority mereka tak tahu buat kerja. Asyik harap subordinate nya yang buat. Mereka hanya check ejaan aje. Peliknya JPA tahu perkara ini tapi hide aje. Salah satu sebabnya perkara ini bermaharajalela ialah pengurusan JPA dimonopoli oleh PTD. Bagi aku PM dan TPM perlu lihat semua ini dan transformasi perlu dibuat pada JPA dan JPM, jangan conquered by PTD supaya pembangunan career semua skim terjamin dan loyalty PA kepada Kerajaan yang memerintah kuat. Terlalu exclusive sangat skim PTD ini jika dilihat dari kemewahan gaji dan career development hingga merampas hak2 skim yang lain. Aku cadangkan lihat personel management Bank Negara, outsourcing saja JPA supaya keadilan dapat PA dapat dikecapi atau pengurusan JPA itu diwakili oleh semua skim dengan kadar sama rata supaya career development semua skim terjamin dan persaingan semua PA mencapai prestasi kerja terbaik menjadi positif. Sudah sampai masanya perubahan/transformasi berlaku dalam pengurusan personel PA. Integriti pengurusan personel PA perlu ada. Nasihat kepada pengkomen2 supaya bila nak beri komen tu, pro lah sikit dapatkan maklumat, fakta yang betul, selami unsur yang tersirat yang terbuku majority PA barulah komen. Jangan komen sombrono aje. Tukar2 Kerajaan bukan perancangan terbaik kerana PA yang Islam tu jangan lupa hidup di dunia ini sementara aje. Biarlah sesaat nyawa masih di badan tetap memberi manfaat kepada yang hidup. Jangan main belakang nanti nabi tak mengaku umatnya, susah kita kat akhirat nanti. Kita tak banyak masa, apa yang ada perlu ditambah baik. Aku maklum ramai PA kecewa dengan sistem pengurusan personel PA jadi kita tackle masalah Integriti strategi pengurusan personel PA. Peluang career development perlu sama dan adil. Jangan gah dengan skim M dimana tanpa dia orang seolah2 kementerian/jabatan tak cekap atau tak boleh beroperasi. Hakikatnya hanya pandai mengarah aje dan kerja suruh orang lain buat, macam dia pula jadi majikan. Setakat ada ijazah pertama boleh jadi M41 dan jadi skim exclusive malah jadi boss arah itu/ini. Sedangkan Subordinate awak tu dan pears awak tu pun melambak ada ijazah yang lebih baik malah pengalaman kerja lagi kaya dari awak. Tapi gaji mereka dah langgar dinding. Manakala PTD kerja 5 tahun dah potong gaji mereka. Aku sarankan sekali lagi agar PM dan TPM melakukan pecah perintah skim M ini agar ada gred di bawahnya menyambung kepada gred M41 contohnya M1 hingga M40 then M41. Disamping itu aku juga menyahut dan bersetuju agar gaji mati diberi peluang kenaikan gaji serta elaun2 lain. Sebab traditional management (zaman British) saja yang ada gaji mati dan sekarang sudah modern managment. Jangan reverse lagi. Aku juga sependapat, dulu kata nak kaji itu/ini saraan PA dan nak umum pertengahan Feb, lepas itu hujung Feb pulak. Sekarang pula kata nak umum 11/12 Mac pula. Itu lah bila buat press conference itu hati2 sbb perkara saraan PA ini isu sensitif. Kaang2 ianya bukan climate of the story tapi buat orang berfikir macam diperbodoh2kan pula hingga orang berfikir negatif disebaliknya.

Tanpa Nama berkata...

Dengar boleh Percaya jangan.

Apa kata Akbar Filipina berhubung tragedi tembak menembak di Lahat Datu,sehingga terkoban 2 org anggota polis.
siapa dalang disebalik insiden yg berlaku?
Terang bagaikn spot light.
Ni kerja pengkianat lh ni...
Bilalh nak mampus pengkianat no 1 negara ni.tak habis2 mengucar-kacirkn Negara,
lepastu adalah sorg mamat cina lahanat yang aku sendiri pun tak reti nak sebut nama sial ni, katanya UMNO yg bikin sendiwara dekat Lahat Datu tu.
Apa kena-mengena UMNO dlm hal ni pulak? Ini melibatkn nyawa PA kita.
jangan nak bikin panas mengeluarkn fakta2 yg boleh mengelirukan org melayu.
Tujuanya... hanya satu
Untuk mempertahankan negara kerana diceroboh,
sapa yg suruh ceroboh???
fikirknlh sendiri....
walaupun terkorban mereka tidak mati sebagai pengkianat!!!
tapi sebagai wiraaa....demi mempetahankn kedaulatan negara.
sensitiflh sikit kepada balu-balu & anak2 anggota yg telah gugur.
jangan dipolitikan isu ini hendaknya.
Al Fatihah

Tanpa Nama berkata...

Dalam hal ni..aku suka nak mngingatkan penjawat2 awam bahawa Paklah memang sebenar2nya gentlemen krn tanpa 'mainan politik'..tup..tup.. kita dpt kenaikan rm200-400 dulu... itu baru pegang satu penggal jer... pada Paklah... aku tabik sama lu..
sekarang kita tengok siapa boleh potong rekod paklah..

Tanpa Nama berkata...

Paklah lahlahlahlah yg menjadi punca gaji PA kucar kacir, menguntungkan pekerja junior, buat kerja tanpa kajian terperinci inilah natijahnya. Hingga skrg isu ini masih hangat diperkatakan hingga ramai yg hilang motivasi. Aku tak restu kesilapannya kerana buat kerja berat sebelah. Tahun 2007 tahun jahanam PA senior kerana gaji konon naik tapi sebenarnya turun.

Tanpa Nama berkata...

Ini lah kerja org yg dah tak sedar diri tapi cuma nampak kekurangan org lain. Manusia gila kuasa dan harta tapi kenapa masih ada yg bersekongkol maka jawapannya adalah sama dgn yg telah dinyatakan di atas. Sebenarnya mereka ini tidak ada tujuan hendak membantu rakyat tapi nak kaut sebanyak mungkin kuasa dan harta utk keluarga dan kroni2. Maka rakyat khasnya org melayu jgn terlalu buta dgn tipu helah pemimpin spt ini. Mereka bukan TUHAN.

Tanpa Nama berkata...

Inilah yg org kata kerja org bijak tapi bodoh. Mereka beranggapan bahawa mereka adalah kumpulan elit PA maka apa saja tindakan dan kesilapan yg mereka lakukan tidak perlu dipertikaikan. Inilah org kita, tidak suka dikritik. Aku setuju, ramai PTD ini bukan cekap pun dlm.urusan kerja tapi mereka guna landasan/keustimewaan PTD yg kerajaan beri utk terus menampakkan diri mereka sempurna sgt. Cuba bayangkan secara logiknya baru 3 tahun naik ke M44 dan 5 thn kemudian naik ke M 48. Pengalaman mentadbir masih mentah lg jika dibandingkan dgn PA senior. Pengalaman dan prestasi kerja harus lebih penting dari ijazah kelas 1.

Tanpa Nama berkata...

JPA,SPA,CUEPACS,KSN,KSU,TPM,PM YANG MENDATANGKAN MASALAH KEPADA 1.4 JUTA PA SELURUH MALAYSIA SAMADA DI DALAM ATAU DI LUAR MALAYSIA, 1.4 JUTA PA TELAH MENUNJUKKAN KUALITI DAN PMIKIRAN KELAS 1 DI DUNIA, TETAPI TERMA PERKHIDMATAN DI TAKUK LAMA DAN MENZALIMI 1.4 JUA PA DENGAN TIADA KENAIKAN GAJI, ELAUN, COLA, KENAIKAN CUTI, KENAIKAN PANGKAT, KENAIKAN GRED KHUSUSNYA GRED B,C DAN D, BEBERAPA BULAN LEPAS RAMAI PA TELAH DITEMUDUGA BAGI PENGAMBILAN PENJAWATAN BARU SAMADA ADA DIPIHAK SPA DAN SPAJ BAGI GRED A,B DAN C, MALANGNYA RAMAI PA DINAFIKAN HAK MEREKA UNTUK MENJAWAT JAWATAN TERSEBUT, SEDANGKAN ADA DIKALANGAN PA MEMILIKI MASTER,IJAZAH,PENGALAMAN KERJA MELEBIHI 15 TAHUN SERTA LAPORAN PRESTASI YANG CUKUP TINGGI, INI SATU KEZALIMAN YANG DI LAKUKAN OLEH SPA,JPA,KSN,KSU DAN CUEPACS, JUGA TERDAPAT BEGITU BANYAK KEKOSONGAN BAGI KENAIKAN PANGKAT DAN GRED BAGI GRED 17,22,32 DAN 36 TETAPI DENGAN SENGAJA PIHAK ATASAN TERMASUK KETUA JABATAN TIDAK MAHU MENGISI KEKOSONGAN TERSEBUT, DENGAN ALASAN MASIH BELUM DIPERLUKAN, SEDANGKAN KEKOSONGAN TERSEBUT AMAT DIPERLUKAN CONTOHNYA BAHAGIAN PENGUATKUASAAN SEPERTI PENGUATKUASAAN BAHAGIAN AGAMA ISLAM, INI SATU PENGKHIANATAN SPA,JPA,KSN,KSU,TPM,PM DAN CUEPACS KEPADA NEGARA DAN DYMM YANG DIPERTUAN AGONG, PIHAK ATASAN TELAH MENYEMBUNYIKAN PERKARA TERSEBUT. KAMI 1.4 JUTA PA AKAN MEMBETULKAN PERKARA TERSEBUT DENGAN MEMASTIKAN KEMENANGAN BESAR PR DAN TERUS KE PUTRAJAYA. KAMI BERIKRAR AKAN BERMATIAN-MATIAN MEMASTIKAN PR KERAJAAN BARU AKAN KE PUTRAJAYA, KAMI MAHUKAN KERAJAAN YANG AMANAH,ADIL,
BIJAKSANA DAN BERKEBAJIKAN KEPADA RAKYAT DAN 1.4 JUTA PA AMNYA, KAMI BERSEDIA MENGGUNAKAN SEGALA KEPAKARAN KAMI YANG ADA, KITA TUNGGU DAN LIHAT, KAMI MEMIMPIN..

Tanpa Nama berkata...

sepatut bagi sama adil time-based mcm mana istimewa cikgu cukup naik pangkat,mcm penbantu tadbir sampai tua ikut time-baru adil cukup masa naik pangkat kenapa bagi cikgu saja

Tanpa Nama berkata...

Masalah nyo geng2 ni tk nak mengaku kesilapan......
Tapi mereja dh tahu buah silap n bnyak kekurangan...
Lebih teruk lagi tak nak perbetulkan kesilapan ni....parah.
Org tua jugok kata...bodoh tk boleh diajar...

Tanpa Nama berkata...

mcn.ko pulak yg ada dlm kajian tu.pm pun ko tk pnah jumpa.tp ko bleh tahu smua.ketingalan le ko.fitnah tu.

kzam berkata...

Pegawai khidmad pelanggan org tetap panggil pegawai pembantu tadbir mambantu je kerjanya sampai kerja PKP pun kena buat bila PKP cuti kecemasan tapi PKP tak buat pun Kerja Pembantu tadbir.

kzam berkata...

PTD tak cekap harus ditempatkan kat lahat datu ambik ko.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin kerana cikgu buat kita org celik huruf-angka pas tu boleh komen mcm2 dlm blog ni. Tanpa cikgu mungkin kita semua buta huruf-angka. Haraf ibubapa ajar tak mungkin menjadi. Tu je yg aku agak2 dan mun ada sebab lain aku tak arif.

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju memandangkan PTD2 merupakan org2 bijak pandai, apakata hantar mereka berunding atau berperang dgn penceroboh sulu kat lahad datu. Pasti beres pun, kacang buat mereka....... Jgn hantar org2 lemah dan bodoh akademik. PTD baru cun dan ngam.

Tanpa Nama berkata...

krisis lahad datu n semporna.. mana ptd2 mangkok yg rase bijak mguruskan hal ehwal negara semua da tkencing dlm seluar n kecot telo blk kg or g amik cuti kcemasan.. mantak lanchow la lu ptd sial.. pasal ptd2 super sial ni p.a malaysia xde mood n bsemangat utk kje.. muka cam poyo baru masok keje da exsen dgn p.a ofis.. g mamposla lu smua gred m mangkox ayon

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut statement akhbar, kelulusan cadangan yg dihtr ke PM hanya untuk gaji maximum aje. So tiada kenaikan gaji atau elaun2 lain la sbb baru nak dikaji bg elaun rumah. Jadi jangan la mengharap sangat apa yang akan diumumkan pada 11 Mac nanti.

Tanpa Nama berkata...

ptd,jcs johor, sama aje, lancau punya org, siang mcm sial, mata kuyu jea, mcm org bodoh jea,sapu projek, sapu tanah berpuluh ekar, rasuah ribuan ringgit, kaki betina kacau bini, anak dara orang, mcm pelesit punya org, walaupun dah beristeri 3-4 bini, malam mcm hantu raya, gie karaoke, paradise, delexu, blue waves, new york hotel langgan gro-gro, mentah kedarah pil extasy, pil goyang, macam nie nak tadbir negeri-negara, jawabnya bangkraplah negara, dia org nie pengkhianat negara, negeri dan menderhaka pada sultan-sultan, lebih besar lagi berdosa besar kepada Allah SWT. krisis semporna dan lahad datu kau fikir org atasan berani bertempur dengan tentera sultan sulu, kecut buah, terkencing jawabnya, yang boleh dibuat ucap takziah jealah, kalau berani jcs,ptd pegilah berentap.. kami 1.4 juta PA nak kau org mampos cepatlah.. kasi santau jea kat dia org nie, habis cite..!!

Tanpa Nama berkata...

Di spesis mangkok jilat pungkur DSAI... nk pastikan PR menang konon! Buat manifesto pun mcm org xgi skolah... lg mau kencing rakyat. Pi mampoosss laa PR.. Hapuskan Pakatan Rakyat (HAPRAK)!

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan Pakatan Rakyat ( HAPRAK )... Haram umat Islam dan orang Melayu undi DAP & PKR.... TOLAK DAP & PKR!!!

Tanpa Nama berkata...

DAH TAU PAKLAH BUAT SILAP....ORG LEPAS PAKLAH SEPATUT NYE TK MENERUSKAN KESILAPAN TU.....PERBETULKAN LAH.

Tanpa Nama berkata...

Ketika ini isu pencerobohan kumpulan yang mendakwa sebagai askar Kesultanan Sulu di Lahad Datu, Sabah menjadi tumpuan ramai. Siapa sangka, ketika kita tenang menikmati nikmat keamanan, satu kes pencerobohan pihak asing yang bersenjata tercetus. Dan yang menyedihkan turut mengorbankan anggota keselamatan Malaysia.

Apa sebenarnya punca disebalik pencerobohan itu?

Berdasarkan kenyataan media oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, perkara yang dituntut oleh kumpulan berkenaan:

• Tuntutan pertama, kumpulan itu tidak mahu dikenali sebagai kumpulan militan sebaliknya mereka mahu diiktiraf sebagai Tentera Diraja Kesultanan Sulu.
• Satu lagi tuntutan yang dibuat adalah menggesa kerajaan Malaysia agar tidak menghantar balik rakyat berketurunan Sulu yang tinggal di Sabah.

Namun, bagi generasi baru tentu akan tertanya-tanya apa kaitan keturunan Kesultanan Sulu yang datang dari Selatan Filipina dengan negeri Sabah. Sebenarnya ada sejarah dan beberapa siri perjanjian sejak sebelum kedatangan pengaruh British lagi.



Tahun 1878 - Perjanjian Baron Gustavus Von Overbeck dengan Kesultanan Sulu untuk menyerahkan hak tanah di bawah kuasa Sultan Sulu kepada Syarikat Overbeck. Von Overback ialah Konsul Jeneral bagi empayar Austro-Hungarian yang berpangkalan di Hong Kong membuat perjanjian

Menerusi perjanjian itu Sultan Sulu mendapat $5,000 setahun daripada Syarikat Overbeck.
Nilai $5,000 adalah nilai dalam dollar Mexico. Ketika itu nilai $5,000 = nilai emas.



Tahun yang sama, Syarikat Overbeck alami masalah kewangan teruk - mohon bantuan kewangan daripada jutawan British pada masa itu Alfred Dent.

Alfred Dent bantu dengan bersyarat - hanya wakil British dibenarkan untuk menguasai perniagaan di Sabah.

Akhirnya Baron Gustavus Von Overbeck ( berbangsa Austria) serahkan keseluruhan perniagaannya di wilayah Sabah kepada Alfred Dent untuk diuruskan - bermulalah pengaruh Syarikat Berpiagam Borneo Utara ke atas tanah jajahan kerajaan Sulu di Sabah.

Tahun 1888 - Satu Perjanjian ditandantangani antara Syarikat Berpiagam Borneo Utara , Negara Sarawak dan Negara Brunei dengan Kerajaan Mahkota British - untuk menjadikan ketiga-tiga negara ini sebagai negara perlindungan bagi Kerajaan Mahkota British.

Intipati perjanjian:

• Tiada mana-mana negara di antara ketiga-tiga ini akan meluaskan empayar negara masing-masing.
• Sekiranya berlaku sesuatu peperangan maka mereka akan membantu di antara satu sama lain.

Perang Dunia Ke-2 - Jepun mulai luaskan kuasanya ke Asia Tenggara, termasuk Sabah yang turut mengalami kemusnahan yang teruk - Syarikat Berpiagam Borneo Utara tidak mampu untuk membangunkan Sabah pada masa itu.

15 Julai 1946 - Sabah secara rasminya diberikan kepada Kerajaan Koloni British dan menjadi jajahan takluk British. Sepanjang menjadi jajahan Syarikat Berpiagam Borneo Utara dan juga Koloni British, harga pajakan Sabah sentiasa dibayar kepada kerajaan Sulu.

31 Ogos 1963 - Sabah merdeka dan bergabung membentuk Federasi Malaysia bersama-sama dengan Sarawak dan Malaya serta Singapura (Singapura keluar pada tahun 1965), tugas untuk membayar kepada Kerajaan Sulu juga berpindah tangan.

Saban tahun Kerajaan Persekutuan Malaysia tetap membayar Kerajaan Sulu sebanyak RM5,300.00 (Ditambah RM300 oleh Kerajaan Malaysia) juga bagi mematuhi Perjanjian 1878. Terdapat klausa di dalam Perjanjian 1878 yang menyatakan bahawa sewaan ke atas Sabah harus dibayar sehingga tidak ada matahari dan bulan ataupun pada ertikata sebenar “Sewaan Sampai Kiamat”. Sumber bacaan: http://sentiasapanas.blogspot.com/2013/03/isu-lahad-datu-apa-sebenarnya-punca.html

Tanpa Nama berkata...

Kalau mahukan perubahan kepada prestasi kakitangan kumpulan sokongan khususnya, mohon kerajaan dan cuepacs mengkaji segera ke atas peluang kenaikan pangkat bagi gred bawahan yang tertindas. Kenaikan pangkat sgt tipis bagi PA kumpulan sokongan berbanding PTD. Adakah kami kakitangan sokongan tidak layak utk join PnP dengan pengalaman kami yg telah lama di perkhidmatan awam. Sepatutnya peluang diberikan utk naik at least ke gred 41 bukan hanya sampai ke gred 36 shj. Ramai yg telah ada ijazah dan master hasil dari sambung belajar ketika dalam perkhidmatan tetapi tiada keistimewaan atau kelonggaran diberikan. Saya percaya, dengan dasar yg hanya mementingkan kenaikan pangkat hanya diberi keutamaan kepada pegawai dalam kategori PnP membuatkan PA kumpulan sokongan terpinggir dan membenci kumpulan yg membuat dasar khususnya PTD. Memohon PM berbuat sesuatu mengenai perkara ini untuk perubahan dalam dasar perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

kami sokong 100% kenyataan di atas, sekiranya tiada perubahan bagi PA sokongan dari segi gred,kenaikan pangkat,elaun,cuti,
cola,itp,ika dan skt. Maka akan berubahlah langskap politik tanah air di malaysia pada PRU-13 nie. satu lagi jangan mengkambing hitamkan org lain dalam politik kotor bn, kami PA yang akan menentukan nasib dan masa depan negara..

Tanpa Nama berkata...

Apa lgi...bhentila keja...hahaha..watpa nk tggu lagi..xpandai bsyukur..time interview pandai plak angguk2 stuju..suma di ty..sanggup je kunun..ckp bodoh marah..hahahaha..

Tanpa Nama berkata...

Ya betul...skrg lahad datu n daerah sabah lainnya berada dalam ketakutan..ko bleh lagi komen kat sini..weiii askar..g la tunjuk keberanian tu konon..watpa lagi ko join komen.kat sini..tolongla polis2..bgga sgt ngan jawatan askar tu..tp penceroboh masih ada lagi tu..polis gak yg menghadap..askar xda pun...temberang je..nk juga join.komen pasal gaji..nk kutuk kerajaan..sedar la..awak tu pun.kakitangan awam..org kerajaan..watpa kondem kerajaan..syukurla.sikit..ckp je lebih..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum" singgah sini jap lama sungguh x masuk sini apa kabo semua? ap kabo manja, pedu, keduaq, the red, n de 3,4 org yg dh pokcik x ingt slmt hidup kalian semua dunia dn akhirat.

from pokcik g.......?

Tanpa Nama berkata...

Tidak smua guru menikmati kemudahan cuti dan elaun sdgkn sdh bkhidmat lm..namun menunggu lm utk mdptkn sah lantikan dr dc41 ke dg41..diminta selaraskn gred ke dg41 dan mansuhkn dg41 krn skrg sdh tiada ambilan gstt jd mengapa gred dc41 perlu wujud..dan pkra ini sgt menyusahkn krn stlh itu perlu menunggu utk dibyr tunggakan..lbih mudah jika diselaraskn..kmi jg memerlukn elaun perumahan dan kmdhn cti tahunan.

Tanpa Nama berkata...

*masukkan ke dg41

anti orang ada ijazah tapi duk n17/j17 berkata...

"KAKITANGAN SOKONGAN BERIJAZAH" ijazah ko ni x laku la...ko ingat ko sorang ada ijazah...kalau bagus sgt result ko cabut la pi swasta ni dok merempat makan gaji jawatan tu..pastu bising...sape suruh ko ade degree keje kerajaan..sebabnya satu je..result ko macam hampeh x laku kat swasta atau ko blajar universiti bawah tangga rumai kedai kot ..terimalah hakikatnya diri ko tu...besor sgt ijazah ko...tukang potong rumput rumah aku ,org indon ada ijazah..poorah

Tanpa Nama berkata...

Tulah semua masalah ini akan selesai apabila PTK diwujudkan ! Tak payah ada kroni kroni ! Diharap SSM baru ini ada PTK semula utk kenaikan pangkat adil dan saksama !

Memang Pak Lah ni menjadikan gaji PA kucar kacir ! Memang tak patut dan tak adil ! Harap kesilapan ini dapat diperbetulkan semula dalam regim Pak Jib !




Tanpa Nama berkata...

Tangga gaji sampai sekarang x settle, PTK pulak dah setahun lebih pending,macamana nak naik pangkat PTK dah xde.... KERAJAAN sepatutnya membayar pampasan kerana peluang PA untuk naik paqngkat tersekat..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum" singgah sini jap lama sungguh x masuk sini apa kabo semua? ap kabo manja, pedu, keduaq, the red, n de 3,4 org yg dh pokcik x ingt slmt hidup kalian semua dunia dn akhirat.

from pokcik g.......?

................
Ni Pokcik mana satu nih....?? Pokcik yang poi Jepang lawat anak tu keee...????

Tanpa Nama berkata...

t.kasih untuk kenaikan yg lepas wpun sebilangan pejawat awam mendapat keuntngan dari pgt dan ada pula tidak,,,bagi yg lama berkerja terutama nya...tapi rasa bsyukur masih ada...tapi sepanjang usul d kemukakan tak pernah pulak dgr untuk anggota kumpulan sokongan 2 bagi yang gred rendah..kenaikan pangkat sampai tunggu 15 tahun..nampak nye sampai ke tua d takuk yg lama....alahai2.....

Tanpa Nama berkata...

Ni Pokcik mana satu nih....?? Pokcik yang poi Jepang lawat anak tu keee...????
....................................
Bukan. Ini pakcik tuan punya beruk panjat kelapa lah. Dia nak cari geng nya tu yang telah larikan diri ke Lahat Datu semalam.

Tanpa Nama berkata...

SUDAH SEKIAN LAMA SUARA2 RAKYAT SABAH MENGATAKAN BAHAWA SABAH TIDAK SELAMAT KERANA KEBANJIRAN WARGA FILIPINA DI SABAH...RAMAI YANG DIBERIKAN KAD PENGENALAN SECARA BUTA TULI....KAWALAN YANG LONGGAR DI SEMPADAN. JADI ISU SERANGAN DI SABAH SEPATUTNYA SUDAH LAMA DIKETAHUI OLEH KERAJAAN BN, BUKAN BILA DAH JADI MACAM SKRG NIE BARU NAK KELAM KABUT. MENGAPA RUNGUTAN RAKYAT SABAH SEKIAN LAMA TAK DI AMBIL KISAH?

Tanpa Nama berkata...

kita kerja kat opis berhawa dingin sibuk menuntut itu dan ini serta sentiasa tak berpuas hati dengan majikan kita.....rupanya baru ku sedar ada rakan kita kerjanya menyabung nyawa dan tak pernah terdengar mereka menuntut itu dan ini seperti kita....malah aku dapat tahu gaji polis dan ATM lebih kecil dari kita...bersyukurlah atas apa yg kita ada...

Tengku Karam berkata...

Ingat kesultanan sulu...awak tu berada di bawah Kesultanan Melaka tau.

Tanpa Nama berkata...

Harap PA semua bersabar. Tunggu pengumuman pada 11 MAC 2013 (ISNIN). Ada berita yang akan menggembirakan semua 1.4 juta PA... TUNNGGGGUUUUU!!!

Tanpa Nama berkata...

SMUA TIPU BELAKA....MANA BERITA GEMBIRA YANG AKAN DIUMUMKAN OLEH PM......SAMPAI SKRG LANGSUNG TRAK ADA...BERITA TEMBAK MENEMBAK ADA LA...

Tanpa Nama berkata...

wa tunggu beb .. jangan tipu gue!
wa caya lu.
wa janji itu undi kasi sama lu.

Tanpa Nama berkata...

Jangan perkecilkan polis n askar bos.....
Demo kata sekarang baru sedar kerjanye kami ni, jd kau ingt selama ni kita
tk kerja ko....cakap hati2 bos...

Kulub. berkata...

Inilah masalah sebenar PA di Malaysia.
Bapa borek anak rintik.
KSN minta PA telus tapi KSN juga gagal menepati janji.
Kata nak umum bulan februari tapi ni dah bulan march.
Itulah pasal.
Jadi kita boleh tenguk sapa main wayang.

Tanpa Nama berkata...

Mana kita bleh pasti...yg mnyerang tu org pilipina.... Tengok dulu....baru pasti, ntah2 ada ic...org baru kitak kot

Tanpa Nama berkata...

bodoh korang dah ada kerja lg nak complain ke? orang lain duk sibuk cari kerja la lahabau...jgn mkn gaji buta..syukur ada kerja...begong

Tanpa Nama berkata...

YG TUA BANGKA SUKA MARAH, BEREMOSI & KERJA TAK SEBERAPA...ORG MACAM NI NAK D NAIK GAJI..HANCUR DUNIA..

Tanpa Nama berkata...

PEMBERONTAK ialah rakyat sendiri.
PENCEROBOH ialah rakyat asing.
PENGGANAS ialah rakyat asing dan rakyat sendiri yang cuba membuat sesuatu diluar garis undang-undang, dan bertindak ganas.

Maknanya semua kategori di atas ada pada orang-orang Sultan Kiram Raja Sulu dari Filipina yang cuba hendak merampas Sabah dari Malaysia.
Pada pendapat peribadi saya sebaiknya untuk menangani SERANGAN LAWAN lebih baiklah diserahkan kepada ANGKATAN TENTERA MALAYSIA dan dari segi penahanan dan pendakwaan bolehlah diserahkan kepada POLIS DIRAJA MALAYSIA. Sebab MUSUH yang keluar bukan dengan tangan kosong sebab mereka mahir dan serba tahu taktik perang gerila. Antaranya TEMBAK dan lari, SERANG HENDAP dan lari dan yang tak boleh disebutkan semuanya disini..!
Mari kita sama2 doakan akan keselamatan dan perlindungan dari Allah kepada semua ANGGOTA KESELAMATAN yang kini sedang berjuang di medan 'perang' di Lahad Datu, Kunak dan Semporna, Sabah. Amin ya ALLAH.

nt diskriminasi berkata...

UNTUK MENTERI2 DAN KSN :

KAJIAN PERLU DILAKUKAN JUGA TERHADAP PERMASALAHAN INI : KENAPA PEGAWAI PNP MUDAH NAIK DARI GRED DARI 41 KE 44 ( 3-5 TAHUN), 44 KE 48 (3-5 TAHUN) 48 KE 52 (3-5 TAHUN), 52 KE 54 (2-5 TAHUN) 54 KE JUSA (+- 5 TAHUN) SEDANGKAN ANGGOTA PELAKSANA 27/17/1 NAK NAIK KE GRED 32/22/4 AMBIL MASA MELEBIHI 15 TAHUN ?? DASAR YANG KAYA MAKIN KAYA YANG MISKIN TETAP MISKIN. DISKRIMINASI

Tanpa Nama berkata...

betul2 nt diskriminasi...aku tengok kat kementerian pertanian mmg gitu.. tgok jbtn pertanian. Kena tukar menteri yg lebih proaktif ni or ??? Diskriminasi bg kaum bawahan. Tahu kenyangkan diri sendiri di kalangan atasan

Tanpa Nama berkata...

Kalau mahukan perubahan kepada prestasi kakitangan kumpulan sokongan khususnya, mohon kerajaan dan cuepacs mengkaji segera ke atas peluang kenaikan pangkat bagi gred bawahan yang tertindas. Kenaikan pangkat sgt tipis bagi PA kumpulan sokongan berbanding PTD. Adakah kami kakitangan sokongan tidak layak utk join PnP dengan pengalaman kami yg telah lama di perkhidmatan awam. Sepatutnya peluang diberikan utk naik at least ke gred 41 bukan hanya sampai ke gred 36 shj. Ramai yg telah ada ijazah dan master hasil dari sambung belajar ketika dalam perkhidmatan tetapi tiada keistimewaan atau kelonggaran diberikan. Saya percaya, dengan dasar yg hanya mementingkan kenaikan pangkat hanya diberi keutamaan kepada pegawai dalam kategori PnP membuatkan PA kumpulan sokongan terpinggir dan membenci kumpulan yg membuat dasar khususnya PTD. Memohon PM berbuat sesuatu mengenai perkara ini untuk perubahan dalam dasar perkhidmatan awam.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

DAH LAMA DUK AMAL INI SEJAK MERDEKA LAGI...
WAHAI KUMP PELAKSANA...KALU X ADA PEMBAIKAN PADA 11/3/2013 NI MAKNANYA SUDAH TIBA MASANYA KITA TUKAR PEMERINTAH LAIN PULA..

WAHAI PR..LIHATLAH PENDERITAAN KUMP PELAKSANA ( GRED 1-40)

Tanpa Nama berkata...

UGUT...ACAH....DSB.... SEKADAR LUAH RASA HATI YG KECEWA DAN PENUH HARAPAN.
SOAL UNDI....MESTI TEGUH DAN TEGAP!

Tanpa Nama berkata...

Janji ditepati.....

Tanpa Nama berkata...

satu serangan hendap akan dilakukan oleh 1.4 juta PA,
terhadap spa,jpa,ksn,ksu,kppa,
cuepacs,tpm,pm akan berlaku letupan undi pru-13 nie..amaran buat kerajaan johor,melaka,negeri sembilan dan pahang yang menzalimi kakitangan awamnya di mana pengambilan penjawatan baru bagi gred A dan B, di mana mereka yang mempunyai master,ijazah dan pengalaman berbelas tahun disisihkan, undi PA akan menentukan mereka pru-13 nie..

Tanpa Nama berkata...

Bagi aku golongan yg layak bg naik gaji dan elaun adalah PA yg brjawatan R1 HINGGA R4.Depa ni lah yg bagi naik nama jabatan masing2..buat kerja sungguh2 org lain dpt nama...

Tanpa Nama berkata...

Haprrak lah kau org ni!!!
Anggota keselamatan kita tengah menyabung nyawa kat lahat Datu Sabah tu untuk mempertahankan kedaulatan dan kesucian negara, dengan meniggalkan anak bini yg sedang tidak tenteram menunggu kepulangankau org yg tersayang,entah hidup atau pun mati,Kau org masih ada masa untuk bercerita pasal gaji,elaun itu ini.Baik PnP maupun Kum Perlaksana semuanya sama, semuanya semacam mementigkn diri sendiri.Sepatutnya kau org yg patut berada di tempat mereka sekarang ni.ini tdk asyik memberi ancaman berbentuk ugutan. Penderhakaan apakh ini!!!
Tunggulh masanya nanti kalau tak berhati-hati
aku rasa Malaysia ni tak lama lagi akan jadi macam dkt Mesir@atau mcm negara bergolak lain. Bom meletup kat sana sini, Masa tu duit tak bernilai lg...
perihatin sikitlh dengan masalah yg sedang menimpa negara dan kpd waris-waris dan wira2 negara kita yg sedang berjuang dan yg telah terkoban....
tak payah nak kecoh2
tunggu aja 11 hb mac ni.manalh tau kalau2 ada rezeki kau org ...untuk 1.4 juta PA. syukur...

Tanpa Nama berkata...

Sebagai menghargai pengorbanan anggota polis dan tentera yang berjuang mempertahankan negara maka wajar diberikan penghargaan dalam bentuk ganjaran kewangan...maka dengan ini saya akan mencadangkan satu kajian skim perkhidmatan dan elaun yang lebih baik untuk anggota tentera dan polis.

Usahlah kakitangan awam lain merasa tamak.Kita hendaklah sentiasa bersyukur.semoga kejadian di Lahad Datu akan menambahkan lagi perpaduan kita dan bersamalah kita menunjukkan kecintaan kepada negara.Hargai keamanan dan kestabilan negara kita.Usahlah mengahrapkan kenaikan gaji dan elaun.Sepatutnya kenaikan gaji dan elaun harus selaras dengan produktiviti...Tingkatkan produktiviti ,nescaya akan diberi ganjaran,syaratnya tunjukkan dulu prestasi yang unggul dan peningkatan produktiviti.

Tanpa Nama berkata...

Berdoalah kita semoga krisis di Lahat datu selesai dengan segera.
Janganlah cerita pasal naik gaji/elaun...Kos perlu diberi tumpuan kepada keselamatan Negara. Sebab itu kita perlukan keamanan didalam Negara...walaupon berpolitik tetapi bukan dengan cara menghuruharakan negara, merosakkan struktur pemerintahan. Ada kemungkinan satu masa kita gaji pon kena potong. Kita berdoa semoga kita tidak merempat ditanah air sendiri.Oleh itu kena fikirlah ...

Tanpa Nama berkata...

sudah ler , den dah lotih dongarnya, bilo lai nak sebar berito baik nih,,, den raso kos kat lahat datu dah banyak tuh, rasonya tak jadi berito baik tuh,,,

Tanpa Nama berkata...

Masalah mendapatkan kerja di pejabat kerajaan telah dicemari oleh ahli politk dimana keputusan pemilihan kakitangan/pegawai perkhidmatan awam tersebut adalah bertuhankan kelulusan exco/menteri besar yang beleluasa di mana-mana PBT di Malaysia khususnya negeri Pahang berleluasa pada masa kini.

Akibatnya pemilihan tersebut dilakukan tidak berdasarkan prestasi kerja/pencapaian kakitangan/calon yang layak,kenapa ini tidak di 'highligt'kan oleh CUEPACs. Keadaan ini tidak dapat dibendung lagi dan natijahnya perkhidmatan awam di Malaysia tidak dapat menjalankan keberkesanan dalam melaksanakan pembaharuan atau penambahbaikan dalam perkhidmatan awam itu sendiri. Sebagai contohnya calon yang layak tidak diberikan peluang lansung sehinggakan kabel politik yang menjadi keutamaan pemilihan tersebut. Bangkitlah CUEPACS dan sedarilah ia demi kemajuan Perkhidmatan Awam di Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Memang macam itu ler dah jadi tradisi kabel politik jadi keutamaan yer, ada aku kisah,,,tak lama lagi kakitangan /pegawai Perkhidmatan Awam di Malaysia semuanya berkabel bukannya berkaliber,,,

Tanpa Nama berkata...

KAJIAN PERLU DILAKUKAN JUGA TERHADAP PERMASALAHAN INI : KENAPA PEGAWAI PNP MUDAH NAIK DARI GRED DARI 41 KE 44 ( 3-5 TAHUN), 44 KE 48 (3-5 TAHUN) 48 KE 52 (3-5 TAHUN), 52 KE 54 (2-5 TAHUN) 54 KE JUSA (+- 5 TAHUN) SEDANGKAN ANGGOTA PELAKSANA 27/17/1 NAK NAIK KE GRED 32/22/4 AMBIL MASA MELEBIHI 15 TAHUN ?? DASAR YANG KAYA MAKIN KAYA YANG MISKIN TETAP MISKIN. DISKRIMINASI
___________SEBABNYA SIMPLE JER....YANG P&P ADA SAMBUNG BLAJAR BUAT MASTER/PHD, SO DAPAT LA NAIK GRED...YANG KORANG NIE DOK DENGKI JE...SO TAK NAIK LA APA2

Tanpa Nama berkata...

Sebagai menghargai pengorbanan anggota polis dan tentera yang berjuang mempertahankan negara maka wajar diberikan penghargaan dalam bentuk ganjaran kewangan...maka dengan ini saya akan mencadangkan satu kajian skim perkhidmatan dan elaun yang lebih baik untuk anggota tentera dan polis.
___________________________________
YANG MENULIS NIE SAH KERJA POLIS/.TENTERA

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan supaya kajian pemberian elaun atau kenaikan gaji dihentikan/bekukan sementara waktu...dan kos-kos yang terlibat di tumpukan untuk memperkasakan keselamatan negara...terutama di Sabah.Jika Negara selamat insyaalah kita pon selamat dan ekonomi akan maju dan gaji elaun pon boleh lah ditambah.

Tanpa Nama berkata...

CEPAT SIKIT LA.....KENAPA YANG TERHEGEH SANGT NI!! NAK BELI KERETA PON TAK LEPAS NI....SHIT!

Tanpa Nama berkata...

Pegawai PnP cuti belajar gaji penoh.
Dapatlah master, Phd.
Kumpulan sokongan cuti belajar gaji setengah. Makan pun miss

Tanpa Nama berkata...

tahan lagi kat tempat saya ambk N27 kelulusan STPM yang tak seberapa padahal ada staff dalaman yang mempunyai diploma pun tak pandang kerana tekanan politik , hampeh betul lah, mmg tak adil pon, mananya janji modal insan dalam perkhidmatan awam?,,tak digunakan selagi kabel politik bermaharaja lela di dalam perkhidmatan awam,,,

Tanpa Nama berkata...

cadangkan gaji kakitangan awam diturunkan dan diderma pada perajurit negara,Kakitangan awam yang markah 80 ke bawah dicadangkan dihantar ke perbatasan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
CEPAT SIKIT LA.....KENAPA YANG TERHEGEH SANGT NI!! NAK BELI KERETA PON TAK LEPAS NI....SHIT!

....................
Hahahaha...ni musti keluhan seorang PAP nih....heeee PAP ni taunye nak kereta baru saja...naik motor je udah le PAP oooiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

Paklah lahlahlahlah yg menjadi punca gaji PA kucar kacir, menguntungkan pekerja junior, buat kerja tanpa kajian terperinci inilah natijahnya. Hingga skrg isu ini masih hangat diperkatakan hingga ramai yg hilang motivasi. Aku tak restu kesilapannya kerana buat kerja berat sebelah. Tahun 2007 tahun jahanam PA senior kerana gaji konon naik tapi sebenarnya turun.
===================================
diatas ni komen org yg tidak pandai bersyukur atau menghargai,,paklah telah menaikan semua PA pada aktu itu..bertujuan untuk mengurangkan jarak atau jurang antara gaji pengurusan dan kump pelaksana..tapi melalui sistem ssm yg baru nih kump pelaksana akan ketinggalan jauh semula kerana kenaikan gaji tahunan kump sokongan dengan pengurusan sangat jauh bezanya..saya rasa kamu mungkin kump pengurusan sebab itu marah sangat dengan pak lah..sekarang kamu boleh senyum lebar kerana ssm baru

Tanpa Nama berkata...

Paklah lahlahlahlah yg menjadi punca gaji PA kucar kacir, menguntungkan pekerja junior, buat kerja tanpa kajian terperinci inilah natijahnya. Hingga skrg isu ini masih hangat diperkatakan hingga ramai yg hilang motivasi. Aku tak restu kesilapannya kerana buat kerja berat sebelah. Tahun 2007 tahun jahanam PA senior kerana gaji konon naik tapi sebenarnya turun.
===================================
diatas ni komen org yg tidak pandai bersyukur atau menghargai,,paklah telah menaikan semua PA pada aktu itu..bertujuan untuk mengurangkan jarak atau jurang antara gaji pengurusan dan kump pelaksana..tapi melalui sistem ssm yg baru nih kump pelaksana akan ketinggalan jauh semula kerana kenaikan gaji tahunan kump sokongan dengan pengurusan sangat jauh bezanya..saya rasa kamu mungkin kump pengurusan sebab itu marah sangat dengan pak lah..sekarang kamu boleh senyum lebar kerana ssm baru

Tanpa Nama berkata...

br 1.4 juta penjawat awam minta naik gaji,Pm xperlu takut dengan PA ni,ada ramai pekerja swasta lebih dari 4 juta pekerja,jika PM naikkan gaji PA harga barang akan turut naik dah tentu BN akan kalah jika benda ini terjadi,ingat kuasa ada pada pekerja swasta.Udah2 PA jangan dah bagi paha nak isap kote plak...

Tanpa Nama berkata...

mangkok la u ols ni..kerja la..bodo..kerja..kerja..baru rezeki masuk

Tanpa Nama berkata...

tanggu lagi ni...tak kan ada penyelesaiannya hingga 20thn...elaun perumahan pun tak ada cerita...politik-politik...kebajikan PA pun nak d politikkan...tunggu je PRU13...giliran PA pula main politik

Tanpa Nama berkata...

kerja nak naik gaji saja,kalau dah rasa xleh naik gaji berhenti je la,banyak orang yang xda kebel dok tunggu nak jadi PA,kerja sikit gaji banyak,nnt dah dapat naik gaji hutang bertambah lagi,personal loan tambah lagi kalau cam 2 sampai bila pun tak cukup,wahai PA semua wat la kerja part time baru dapat duit banyak,bahalol punya semua PA

Tanpa Nama berkata...

Harap dapat samakan peratus elaun kritikal bagi Kumpulan PnP dan Sokongan. Sekarang Kumpulan Sokongan dapat 10% tp Kumpulan PnP dapat 5% sahaja.