SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

15 Mei 2013

CUEPACS MINTA KEMENTERIAN ICT DIWUJUDKAN

Utusan Malaysia
15/5/2013

KLUANG 14 Mei - Kementerian Teknologi Maklumat dan Komunikasi perlu dibentuk dalam Kabinet baharu bagi memastikan bidang itu diletak di bawah perhatian dan dasar khusus.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, langkah itu juga bagi memastikan bidang tersebut dapat diselaras di bawah badan induk sekali gus menjadikannya teratur dan sistematik.
"Ketika ini, kita tidak mempunyai kementerian atau jabatan khas untuk menempatkan segala perkara berkaitan ICT. Dalam masa sama, kita mempunyai lebih 15,000 pegawai sistem maklumat di seluruh negara yang perlu diberi perhatian secara khusus," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Agung Kesatuan Pembantu Tadbir dan Pembantu Tadbir Rendah (Pendidikan) Semenanjung Malaysia Cawangan Kluang 2013 Ke-18 di Pejabat Pelajaran Daerah, di sini hari ini.

35 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Buat apa kementerian ICT tu Datuk? Nanti menambahkan bajet kerajaan dan akan melambatkan kaji demi kaji elaun2 PA dan yang betaun2 yang nak dikaji.

Tanpa Nama berkata...

lah... lagi dah memang sah orang ini dah hilang akal....

Tanpa Nama berkata...

ict kejadahnya, rakyat Malaysia dah maju ke hadapan dlm ict, kea saja nak perhabis duit bagi krooni-krooni mania..

Tanpa Nama berkata...

tak perlu ada pegawai ict pun sebenarnya di dalam pejabat kerajaan.. staff bukan ict pun pandai kalau bab2 repair komputer ni..

Tanpa Nama berkata...

tak guna wujudkan kementerian berkaitan ICT kalau PTM & PPTM dia diambil dari kalangan yang n00b, buta IT, hanya cemerlang dalam peperiksaan tapi praktikal hancur dan sebagainya. menghabiskan duit saja!

Tanpa Nama berkata...

Kalo tak handle ict or bkn ptm/pptm jangan cakap byk laa..stkt pndai repair komp jer pn nak bangga kemain.ptm/pptm skop kerja bkn stkt tu aje tau..cuba dulu baru tau beb!!

Tanpa Nama berkata...

ade dengar gak dari kawan skim F ni kate skim F ni dalam kajian JPA utk dijumudkan...wahhhh kalo da jadi kementerian makin berkembang la tak bleh lagi nk jumud...kalo betul jadi kementerian alhamdulillah kerana masih ade lagi skim profesional yang dapat berkembang dalam kerajaan..takde la lepas ni outsource je kejenye yg slalu dibuat oleh satu skim hebat tu!!!hahahah

Tanpa Nama berkata...

DATO,
SAYA CADANGKAN KEMENTERIAN BRIM DIWUJUDKAN, SEBAB PENERIMA BRIM LAGI RAMAI.....

Ago Agin nago eg berkata...

Bodoh punya Oma Kupek, lepas ni ko mintak pulak nak jadi menteri ICT, hampeh!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Wah...wah sedap je mulut...
jgn cari org ICT kalau semua keja ICT yg mengutuk tu tau buat ye

Tanpa Nama berkata...

Saya pun orang It dan mmg mengaku ramai sahabat dalam skim ini sebenarnya buta IT.. Adakala tak boleh percaya satu masalah yang sangat mudah pun mengharapkan rakan yang lain...ini adalah masalah JPA..jgn main ambik shj pegawai IT tanpa menilai kebolehan mereka kerana disebabkan mereka ni kami yang buat kerja pun dimarah,diperli,ditindas..Nak slahkan Skim lain tak berani keranan skim sendiri pun haprak....Mohon Cuepacs bincang dgn JPA mengenai mekanisma pengambilan staff IT dan juga perlu lebih peka bila naikan pangkat(explain bab IT kat bos cam mana pun tak paham..cam mana nak jadi sumber rujukan atau khidmat teknikal....pusingX2 vendor yang dijadikan harapan....hahahah
staf IT yang tertindas..

Tanpa Nama berkata...

sedap betul mulut anda berkata2.. jangan la dengki sangat anda2.. ini suma pon untuk kebaikan bersama.. jika Kementerian ICT di wujudkan banyak kebaikan yang akan anda nikmati juga seperti pihak ICT dapat memantapkan lagi skill ICT ke tahap maksimum untuk memajukan lagi dunia teknologi di dalam institusi kerajaan. Selain itu dengan adanya Kementerian ICT dapat menangkis segala tanggapan buruk tentang staf ICT yang tidak dapat bekerja dengan relevan dalam bidamg ICT, sebagai contoh pihak Kementerian ICT sendiri dapat menguruskan pengambilan pekerja dengan lebih efektif dan memenuhi kriteria yang paling sesuai untuk menjadi staf ICT yang berinovasi dan kreatif dalam menjalankan tugas2 khas ICT. Dengan ini semua pihak dapat berfikir secara positif dalam menjalankan skop tugas khusus masing2.

Tanpa Nama berkata...

tak guna ada specialist seperti pegawai IT, jurutera kalau semuanya sub kepada vendor. apa guna gelaran jawatan "hebat-hebat" tapi setakat jadi mandur, setakat jadi "penilai tender".

Tanpa Nama berkata...

tak guna ada specialist seperti pegawai IT, jurutera kalau semuanya sub kepada vendor. apa guna gelaran jawatan "hebat-hebat" tapi setakat jadi mandur, setakat jadi "penilai tender".

----------------------------------

Inilah sebabnya nak wujudkan Kementerian ICT. Biar kementerian ICT sendiri yang urusakan pengambilan, penempatan, latihan dan kebajikan semua staf skim F/FT (under skim F sendiri). Sekarang ni semua diurus oleh JPA (PTD). Banyak ketidakseimbangan dalam penempatan (dan pelbagai masalah lain) di setiap jabatan/kementerian seluruh negara.

Tanpa Nama berkata...

*uruskan

PTD berkuasa berkata...

BN Menang!!! yg pasti kami PTD kan terus berkuasa 5 tahun lagi!!

mau tendang PTD ? TAK MAU ptd CENTRIC? lain kali lah!hahahahaha!

Tanpa Nama berkata...

Presiden CUEPACS ni patut pergi belajar lagi. Dahlah naik pangkat setakat SPM jer. mendadak lagi tinggi dari orang yang dah ada ijazah,
Tapi tak kisahlah rezeki dia.
TAK perlu menteri ICT ker apa jadah.
Bukan ker dah ada Kementerian Komunikasi?
Aku cadangkan semua kesatuan sekerja pilihlah orang baru ganti Pak Omar ni.
Rentikan lah bercakap benda yang ko tak tau.
Buat kerja lama ko perjuangkan gaji semua PA dan bukan setakat untuk ko naik pangkat kat UPM tu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

tak guna ada specialist seperti pegawai IT, jurutera kalau semuanya sub kepada vendor. apa guna gelaran jawatan "hebat-hebat" tapi setakat jadi mandur, setakat jadi "penilai tender".

Rabu, Mei 22, 2013 9:45:00 PTG

-------------------------

sebenarnya budaya sub-sub projek ni ptd punya keje. bila mereka buat macam ni, pegawai IT, jurutera awam/mekanikal/elektrik semua nampak macam dah tak relevan. ptd punya kerjalah yang mengtauliahkan projek/tender kepada pembekal, kontraktor, lebih lagi kontraktor politik.

nasib baik kesihatan tak di subkan ke kontraktor juga. kalau tak alamatnya ramai la orang yang mati disebabkan pesakit dirawat oleh konsultan, bukannya oleh doktor perubatan.

tengoklah apa jadi dengan projek kerajaan apabila ditauliah kepada konsultan, kontraktor luar tanpa mendapat pemantauan dari pegawai yang mempunyai kepakaran khusus seperti jurutera, juruanalisa sistem. semuanya tunggang langgang.

semua disebabkan oleh 'sentuhan tangan' PTD.

Tanpa Nama berkata...

Kementerian Komunikasi dan Multimedia telah ada, harap ada jabatan untuk menjalankan operasi berkaitan ICT pula

Tanpa Nama berkata...

"tak perlu ada pegawai ict pun sebenarnya di dalam pejabat kerajaan.. staff bukan ict pun pandai kalau bab2 repair komputer ni.."

- Nak kata bodoh, marah lak kang.Wei Bodoh, ICT tu keje repair komputer je eh? Bodoh, sapa nak wat strategy IT gomen? Bodoh sapa nak jaga aset Gomen, Bodoh, sapa nak plan utk system lagi efficient.

itu la guna ICT bodo. Kalo takat repair laptop/desktop bodoh korang tu, tu bagi kat teknisyen pekak boley brader...

masalah korang kdg2 , button nak click pon tataw..pi training bagai..balik BODOH mcm tu jugak..

Last2 cari jalan, Pegawai/Teknisyen ICT tak leh wat kejer...

apa punya bodo la anon yg komen kat atas..

Lu tau brapa bnyk server gomen ada?
Lu tau brapa banyak application ada?
Lu tau brapa besar network ada?
Lu tau brapa Database size gomen?
Lu tau brapa banyak asset ICT gomen?

balik2 goreng vendor buat keje. memang la bodo. 1 IT officer nak develop system, nak jaga multi terabyte database?

Kalo ko pikir mcm kat atas , aku agak korang otak udang.

Ko pegi keluar tanya vendor, brapa team yg develop system, brapa team jaga server, jaga network..bla bla..

yg korang tau, komplen2 , nak naik gaji. Pemalas. asik mintak ceupacs je..puiiiiiiiiiiii

senang cite, ko g tanya salah satu vendor gomen : Hi-Tech padu, apa diorg buat, budget, cost, planning, implementation.

Bukan takat nak repair komputer je bodow...

haish.. penat kalo cakap ngan otak bonsai. Sampai kiamat tak abis.

Muahahahha

Tanpa Nama berkata...

I like your comments. ...hanya org IT yg faham ....

Tanpa Nama berkata...

Sedih melihat ramai komentar-komentar yg terdiri daripada org bijaksana.siapa kita nak pertikai kerja2 org IT? PTD gah cerita berkenaan strategi,peguam dengan petah bicara,akauntan gah dengan pandainya membuat kira2...bila tanya org kampung, pegawai IT tu apa?kalau org yg cerdik pandai pun tak tau skim F tu skop kerja mereka apa,apatah lagi mereka yg kosong dengan IT?hantuk kepala kat dinding.

RENYAH2 kerja org IT pun, klu org cerdik pandai mengata ni tau pegang keyboard,pegang mouse,tgok movie time kerja,apa kata hapuskn skim F ni...senang kerja vendor2 ni buat duit...nak kata bodoh,tapi bangang...vendor2 IT ni senang buat duit bila dpt bodohkn org kjaan terutama org yg bagi tender kt vendor...

kalau wujud pn kementerian ni,nasib skim F terbela skit..kalau skim lain mintak itu mintak ini,smpi laptop peribadi pun org2 skim F yg tolong formatkn,boleh org2 skim F ni buat aduan...

*walaupun hanya tau guna aplikasi,wartawan pun tau respect kerja org IT...sebagai wartawan,sedih bila tengok tiada sokongan antara skim lain dgn skim F...sy sokong kementrian ini ditubuhkn bg menjana kemajuan teknologi.utk masa skrg,biarkan org2 yg PANDAI REPAIR KOMPUTER ni dgn lagaknya.utk jangka tempoh yg panjang,usaha ini akn terhasil dgn kebijaksanaan ank2 dlm ilmu IT.

Tanpa Nama berkata...

Ni mesti geng tk puas ati tkleh torrent kt pejabat ni...hehehe

Mark Zuckerberg berkata...

Salam. saya suka la Kementerian ICT ditubuhkan, boleh saya park server FB di Malaysia byk2...

Larry Page berkata...

Apa? kementerian ICT, wtf? nak buat apa? aku kan dah ada cloud services, guna sajalah...

Dick Costolo berkata...

Bagus jugak, Najib, nnt kasi saya projek besar sket...

Tanpa Nama berkata...

Tak leh torrent? Org PTD je merungut. Orang IT pandai je nak mencelah2 dalam network untuk torrent kalau kitaorang nak lah sgt kan....

Cloud service? Cloud mana ko nak? Data kerajaan adalah RAHSIA BESAR? Owh private cloud.... sape nak jaga? Vendor? Tak ke data ble dikorek oleh mereka nanti?

PTD ngok ngek... tak boleh print pun call orang IT. PC lembab call orang IT. Gi ler buat sendiri. Kami lebih suka jaga network dan server dan develope system. Kerja lebih mencabar... kerja2 remeh stakat repair pc orang PTD pun ble buatkan.

SKT PTD apa? Minit mesyuarat ?

Tanpa Nama berkata...

Kesian tgk PTD, otak kemetot bg komen mcm budak sekolah. PTD yg patut dijumudkan sebab PTM boleh tangung tugas PTD, tp PTD x boleh tanggung PTM. So, siapa yg lebih berguna? Tak de PTD keje pun boleh setel, tak perlu outsource pun!

Tanpa Nama berkata...

Saper yg tak faham skop kerja dan tanggungjawab IT, jangan tunjuk sangat kebodohan tu... Kat opis tu, bila ada masalah bekaitan ICT bising lak dan sibuk cari org IT. Switch tak on pun dah gelabah tak boleh print. Kalau pandai sangat dan tak perlu org IT, takde lah org IT byk sangat kerja...

Tun berkata...

ICT telah menjadi nadi penting dalam sektor kerajaan mahupun swasta. Tanpa ICT, semua urusan tidak akan dapat berjalan lancar dan menjadi lebih pantas sepertimana era tanpa ICT dulu. Jika buku bank pun masih tulis tangan, sudah tentu ramai penjenayah bijak pandai di zaman moden ini berjaya menipu bank. Kita semua terpaksa beratur panjang untuk memasuk dan mengeluar wang. Komunikasi masih melalui surat yg terpaksa tunggu seminggu baru sampai. Kita juga terpaksa beratur panjang untuk menunggu giliran bercakap di public phone. Begitu juga sistem2 lain spt kastam, imigresen, jpj, hospital, polis dan sebagainya bergantung kpd pangkalan data yg memerlukan pegawai yg cekap dan berkrmahiran. Boleh kata, semua sistem manual telah mengguna pakai sistem ICT yg telah terbukti dlm meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian.

Negara yang maju dalam bidang ICT seperti India, indonesia, thailand dan sebagainya telah lama mempunyai Kementerian ICT malah negara yg maju spt US, UK, Jepun, Jerman, Perancis, Korea, dan China berkembang maju atas jasa ICT. Memandangkan kebergantungan yang tinggi terhadap ICT, Kerajaan wajar mewujudkan segera Kementerian ICT.

walaupun saya bukan orang ICT, tapi saya faham bahawa orang ICT telah banyak meningkatkan kecekapan dan memudahkan semua perkara. jadi jangan jadi bodoh dengan menghentam orang ICT membabi buta. malah jika dilihat sesetengah skim spt skim J hanya menjaga projek tetapi pelaksanaan kerja semuanya oleh kontraktor berbanding pegawai skim F yg byk membuat sendiri kerja2 ICT kecuali bagi projek2 besar yg melibatkan kekurangan tenaga kerja untuk melaksanakannya.

walaupun saya bukan pegawai kerajaan tetapi saya sangat mrmahami pekerjaan pegawai skim F dan saya melihat ramai di kalangan PTD yg terlibat dlm membuat keputusan byk membuat keputusan yg bodoh atau tidak cerdik hanya disebabkan buta IT atau ketinggalan teknologi. sebab itu lah PTD yg pernah memegang jawatan PM tidak layak memegang lama jawatan PM.

jadi, jika kerajaan cerdik pandai, Kementerian ICT perlu diwujudkan segera dan Menteri serta KSU hendaklah di kalangan orang ICT agar tercapai matlamat penubuhannya.

terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

salah satu syarat untuk kita mencapai Negara Maju, perlu ada kementerian ICT. Teruskan PM untuk wujudkan kementerian ICT. Tahun 2020 tak lama lagi.ICT officer perlu kehadapan dan sama2 develop online system yang bagus serta tingkatkan delivery system kepada komuniti dan melalui ict , government akan lebih transperancy dan kenyakinan pelabur meningkat macam negara jiran singapura maju sebab ICT GOVERNMENTnya MAJU....

Tanpa Nama berkata...

kalau setakat staff bukan IT pandai repair komputer dan laptop...itu cume 3% persent je anda kuasai ilmu ICT. nak tergelak org IT mendengarnyer...haprak....boduh ...buta tuli it......ni mesti PTD bengap kononnya tahu sgt pasal IT...kah kahh kahhhhh....kita bubarkan skim PTD dan jumudkan staff buta IT

armorphism berkata...

hihihihi...gelak2 mangkong palak drik mpun..ICT repair computer printer notebook jak padahnya...berik malu jak u...i tok udah 7 yrs khidmat di kl dah 4 yrs balit Swk khidmat ngn fed di sitok..corruptions are at its best for ICT projects....

muhammad nor salleh berkata...

Dato,
dalam keadaan semasa yang amat cemas sekali tak payah nak memperbanyakkan lagi Kementerian atau jabatan yang extra extra.Kalau sekadar repair garget internet, repair printer di jabatan jabatan dan kementerian, tak payah nak adakan Kementerian lah.Nanti ada pula yang cadangkan penubuhan Kementerian BR1M pula kerana berjuta rakyat yang terlibat dengan BR1M.Nanti ada pula yang mencadangkan penubuhan Kementerian Mat Rempit kerana ramai yang terlibat dengan Mat Rempit.Last last lebih banyak Kementerian dari Agensi yang ada di Malaysia.

muhammad nor salleh berkata...

Dato,
Buat sementara waktu bagi tugas yang dicadangkan itu di bawah JASA.JASA kekurangan kerja sekarang sedangkan gaji KP lebih besar dari gaji Menteri.(i.e: RM 20K/bulan).Kami petani nak dapat RM 20 sehari pun hampir nak mampus, Dato.barang semuanya mahal dan kami bukan ada gaji macam Dato Dato di pejabat pejabat kerajaan.