SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

01 Ogos 2013

GESA SELARAS BONUS PENJAWAT AWAM

Berita Harian
26/7/2013



Kuala Lumpur: CUEPACS menyarankan kerajaan negeri menyelaraskan pemberian bonus antara penjawat awam negeri dan Persekutuan yang bertugas di negeri berkenaan bagi mengelak ketidakadilan berlaku dalam pentadbiran di peringkat negeri.

Presidennya, Datuk Omar Osman, menyifatkan tindakan kerajaan negeri memberi bonus lebih tinggi atau bonus tambahan kepada penjawat awam negeri berbanding kadar bonus diumumkan Kerajaan Persekutuan sebagai tidak harmoni serta pilih kasih.
Katanya, bayaran bonus yang menggunakan wang rakyat termasuk wang pembayar cukai perlu diagihkan berdasarkan konsep kesamarataan antara penjawat awam negeri dan Persekutuan.

CUEPACS tidak membantah jika ada kerajaan negeri yang berhasrat memberi bonus lebih tinggi berdasarkan peningkatan hasil negeri kerana ia mampu menjadi motivasi kepada penjawat awam, tetapi pemberian itu seharusnya tidak dilakukan secara pilih kasih antara penjawat awam negeri dan Persekutuan,” Datuk Omar Osman, Presiden CUEPACS

“Kerajaan negeri seharusnya menghargai dan mengiktiraf peranan penjawat awam persekutuan di peringkat negeri,” katanya kepada BH.

Kelmarin, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan RM500 untuk persiapan Aidilfitri kepada penjawat awam bagi Gred 1 hingga Gred 54.

Perdana Menteri turut mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan RM250 kepada 660,000 pesara kerajaan bagi menghargai jasa bakti mereka dan bantuan itu akan dibayar pada 31 Julai ini membabitkan peruntukan kewangan RM835 juta.

Sementara itu, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, mengumumkan bonus sebulan gaji kepada 21,776 penjawat awam negeri itu sempena Aidilfitri tahun ini.
Selangor peruntuk RM30j

Kerajaan Selangor memperuntukkan RM30 juta dan bonus akan dibayar selewat-lewatnya hujung bulan ini.

Omar berkata, tindakan membeza-bezakan penjawat awam negeri dan Persekutuan akan memberi kesan negatif terhadap pembangunan negeri, sekali gus mewujudkan suasana tidak sihat dalam pentadbiran kerajaan di peringkat negeri.

Jangan pilih kasih

“CUEPACS tidak membantah jika ada kerajaan negeri yang berhasrat memberi bonus lebih tinggi berdasarkan peningkatan hasil negeri kerana ia mampu menjadi motivasi kepada penjawat awam, tetapi pemberian itu seharusnya tidak dilakukan secara pilih kasih antara penjawat awam negeri dan Persekutuan,” katanya.

Sementara itu, Omar berkata, CUEPACS yakin kerajaan akan memberi pertimbangan sewajarnya terhadap empat tuntutan yang diputuskan dalam Majlis Kongres bulan lalu, termasuk tuntutan bonus dua bulan setengah yang dikemukakan kepada Perdana Menteri, 9 Julai lalu.

202 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 202 daripada 202
Thomas berkata...

This is cool!

Unknown berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 202 daripada 202   Terbaru› Baru»