SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

15 Oktober 2014

BONUS KAKITANGAN AWAM AKAN DIBAYAR BERSAMA GAJI JANUARI -KSN

Bernama
15/10/2014



PUTRAJAYA, 15 Okt (Bernama) -- Bonus kakitangan awam yang diumumkan pada pembentangan Bajet 2015 minggu lalu akan dibayar bersama gaji Januari 2015, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.
Beliau berkata bonus berkenaan tidak boleh diawalkan atau dibayar pada tahun ini atau tahun sebelumnya.

"Bonus ini diluluskan dalam Bajet 2015. Jadi kalau kita lihat dari segi peraturan kewangan ia sepatutnya bermula (dibayar) pada 1 Jan 2015.

"Bonus akan masuk dalam gaji bulan Januari," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

Ali berkata demikian ketika diminta mengulas permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) pada Isnin supaya kerajaan membuat pembayaran bonus kepada penjawat awam pada 15 Dis, dan bukannya Januari depan.

Presiden Cuepacs Azih Musa berkata langkah itu bagi membolehkan penjawat awam membuat persediaan persekolahan anak sekaligus meringankan beban kewangan mereka.

"Memandangkan musim baharu persekolahan bermula pada Januari, kita minta supaya bayaran bonus dibuat lebih awal iaitu pada 15 Dis untuk membantu ibu bapa menyediakan persiapan persekolahan anak-anak," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2015 pada Jumaat lepas, mengumumkan pemberian bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500, kepada kira-kira 1.5 juta penjawat awam pada Januari.

Pesara kerajaan pula diberi bantuan khas sebanyak RM250.

-- BERNAMA

51 ulasan:

Made in Pahang berkata...

Mak...aiii lambatnya bonus....25 hb baru dpt

syamsul anuar Sapuan berkata...

sebelum ni boleh pulak bayar disember.............. Pada saya PM tidak prihatin penjawat awam yang ada anak di sekolah...........oleh yang demikian...kalau boleh pembayaran yuran sekolah yang biasa dikutip sebelum persekolahan dapat ditangguhkan sehingga pembayaran bonus

John Labu berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
John Labu berkata...

aku dah ckp..cuepacs minta apa pun takkan dapat...

Adam berkata...

Ini kali Tukarlaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh....!!!

Abah008 berkata...

Nyatakan tarikh pembayaran sebenar.KSN kena terangkn ngape dulu blh skrg x boleh

mazran nomax berkata...

Betul...cuepacs punya suara tak kuat la bos

Rubber berkata...

nmpk tak malaysia masih aman tp rakyat akan terus d kongkong

blog sekolah berkata...

Ya..laa..tu. Tahun lepas boleh tahun ini tak boleh, kalau peraturan kewangan pun boleh guna budi bicaraa..tak guna ada quepacs pun masalah penjawat awam tidak boleh diselesaikan Jadi pak turut PM jee... Ingat berapa ramai penjawat awam ni..... untuk pru 14 tak nak kee?..

sakura luncai berkata...

ksn memang la mamak ....
dasar mamak memang tak suka orang melayu ...

abrashah berkata...

Tukar....tukar

nur rashidi berkata...

Bonus akan ditolak Bantuan Khas Raya (BKR) tak sebanyak RM500, jika ditolak BKR, duit itu dari Budget 2013 ke Atau 2014 ke Atau 2015

nur rashidi berkata...

Mamak KSN tu memang skima!!

zamri rahman berkata...

kemana perginya kenaikan elaun rumah yang diwar warkan sebelum ni,tak boleh buat lupa begitu sahaja.
Kenaikan GAJI dan ELAUN ELAUN PENJAWAT AWAM perlu diutamakan.Baru la kita sebagai penjawat awam bersemangat untuk menjelaskan segala dasar kerajaan termasuk GST yang bakal dilaksanakan.
Fikir fikirkanlah...

Unknown berkata...

kerajaan x prihatin...itulah kesimpulannya...ini hanya undang2 manusia yg boleh diubah jika perlu...hanya undang2 Allah je x boleh diubah....menteri kt malaysia ni x ada anak sekolah ke? diorang x tahu keperitan nak membeli keperluan anak2..kalu hendak seribu daya kalu x nak seribu dalih.....

Mdhazriq Hazeq berkata...

Staff kontrak dan sambilan dapat jugak kerr bonus???

johari Rahmat berkata...

Bonus setengah bulan pun kena tunggu lg 2 bulan lebih baru dapat...kalau ekonomi bagus bagai di kata esok pun blh bayar betul tak...

Mawi Ripin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
tukjanggut berkata...

Kalau KSN kata bulan januari 2015 baru boleh bayar senang je bila masuk minggu pertama dari 1hb - 7hb Januari 2015 terus bayar iaitu terus masuk akaun ok le.Dicadangkan bila masuk je 1hb.Januari 2015 automatik bila pi mesin ATM dah ada bonus dlm akaun baru le penjawat awam suka.
Tak le jadi kesalahan bayar sebab memang dh masuk 1hb Januari 2015 jd terus bayr je bonus tu.

Made in Pahang berkata...

Ceupac sekarang dh x mcm dulu...
ceupac skrang dh hilang taring
ceupac skrg dh mcm lembu kna cucuk hidung
ceupac sekarang penakut nk perjuangkan permintaan k.kitgan awam
ceupac sekarang.....sampai bila persatuan ini hanya setakat minta umpama melepaskan catuk di tangga
minta hanya sekadar nk ambil hari penjawat awam yg saban tahun mengharap
ceupac dh takut nk minta dgn kerajaan
x mcm ceupac dulu
ceupac skrg sgat lemah
harap ceupac skrg boleh kuat mcm dulu semula
demi menjaga kepentingan semua penjawat awam

Penjawat Awam ( Rakyat mahaen) berkata...

Penjawat awam (rakyat marhaen) dah hilang kepecayaan kpd kerajaan. byk sgt penipuan yg di tunjukn olh menteri2 & perdana menteri. mengikut keadaan sekarang penjawat awam telah menolak kerajaan sekarang apabila PRU14 nanti. semoga najib sedar diri dan berundur sebelum telambat. rakyat marhaen dah x boleh sabar lagi.

mazlan nor berkata...

Cuepacs sudah ilang taringnya..sudah ilang suara keramat Bekas Presidennya yg sanggup tebalkan muka jika tuntutan tidak dioandang oleh kerajaan...presiden skrg lembik...slow dan macam tak gaya nak sampaikan rintihan ahli2...dibwahnya...kewibawaan seorang pemimpin tak ada padanya...

Rubber berkata...

alasan nmpk sngt menipu, thn2 sblm ni x dak plk alasan mcm ni, mungkin abg ali x pnh dpt bonus kot...

fasya Mawaddah berkata...

cuepacs ni sembang je yg lbih. Lakunya tidak. Nk hrpkan sebagai pembela nasib penjawat awam memang hampeh. Jauh jika dibandingkan dengan kesatuan sekerja luar. Mereka lbih berani dan tegas memperjuangkan nasib ahli mrk. CUEPACS sebagaimana lazimnya seekor keldai akur dengan misi kerajaan. MEMPERKAYAKAN YANG KAYA

shah rizal berkata...

Dlm budget 2015 PM umumkan penambahbaikan untuk baki 213 skim susulan penambahbaikan 81 skim terdahulu...bila pekeliling baru nak datang?apa intipati penambahbaikan 213 skim tu?terdapat kenaikan sama macam 81 skim juga ke?213 skim tu mewakili skim apa?lepas tu KSN buat kenyataan semakan semula Skim perkhidmatan awam akan dilakukan pada April 2015 selepas GST dilaksanakan...apa makna dia?yang mana satu dilaksakan dulu.?

blog sekolah berkata...

Tahniah dan selamat pulang ke tanah air Tn.Hj Mahyuddin Yassin (TPM) yang baru balek menunaikan fardu haji.. pah tuu..uu, tengok tengok lah ke penjawat awam nii... apa dah jadi.. kerajaan telah banyak berjanji nak naik gaji, nak semak skim perjawatan bagi penjawat awam.. Tapi dalam bajet 2015 tidak ada pun pengumumam di buat... jangan kecewakan kami penjawat awam ni yang selalu setia menjalankan tugas dan teguh berdiri di dalam kerajaan barisan nasioanl ... harap simpati lah Tn.Hj.Mahyuddin selaku orang kanan PM.Harap ke quepacs dak rak cetong....

Wani Sulong berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Guru Sekolah Orang Asli berkata...

Bonus kalau dibayar bersama dengan gaji...maka income-tax boleh potong banyak la sikit....tunggu je .... jadi duit yang bagi kat kita tu ke mana..kalau bukan balik ke tempat asal ??????

Doksaja no berkata...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 5,000 guru melibatkan Gred DG29, DG32, DG34, dan DG38 akan dinaikkan pangkat ke Gred DG42 pada tahun ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, usaha itu bagi memartabatkan profesion perguruan di bawah Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10) yang meletakkan sasaran 60 peratus guru siswazah sekolah rendah dan 90 peratus guru siswazah sekolah menengah pada 2015.

Asyik2 guru jaa.. yang dapat habuan... PA lain macam mana? Harap ada penambahbaikan pada skim252 tuu..

jerangkong kuruh berkata...

Tipu, tipu, tipu parti penipu,party cakap besar 2x5 ngan pembangkang

Adam berkata...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 5,000 guru melibatkan Gred DG29, DG32, DG34, dan DG38 akan dinaikkan pangkat ke Gred DG42 pada tahun ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin - MANA SEMUA INI...? MANA DG42 HILANG KHABARNYA...? MANA KENAIKAN GAJI GURU YANG ADA MASTER DAN PHD....? MANA-MANA...?

Jpnperak Jpnperak berkata...

Letih lah..dari dulu sampai sekarang tak ada perubahan..kerja semua nak minta cepat siap on time tapi tak ada penghargaan dari majikan..bonus pun tak adil, gaji banyak sedap lah..

Dinazly Zull berkata...

Betul..
Sokong saudara 100%

Asraff Asraff berkata...

Sokong 200%

Asraff Asraff berkata...

Semua menteri ada ank..tp nk rasa ape..kereta free minyak x kena byar..rumah x kena bayar bill..blh kata semua freelah..so sikit pun x rasa..rakyat x per pandai2lah nk makan dri dulu blh makan x kan sekarang x blh mkn..

Asraff Asraff berkata...

Padan muka.

wani haris berkata...

SHAH ALAM - Baru-baru ini menerusi satu kenyataan daripada bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah mendakwa data terbaru Bank Dunia, gaji di bawah RM3,600 dikira berada dalam kelompok miskin di Malaysia.

Tinjuan Sinar Harian Online mendapati, rata-rata orang ramai yang ditemui bersetuju dengan kenyataan itu kerana gaji yang mereka peroleh hanya ‘cukup-cukup makan’.

Menurut seorang pekerja grafik, Mohd Fazly Ruslim, 26, berkata, beliau sangat bersetuju dengan data tersebut kerana ia melambangkan kehidupannya sekarang yang bergaji di bawah RM3,600.

“Saya memang bersetuju, golongan penduduk bandar macam saya terkesan dengan kos hidup yang makin tinggi. Generasi sekarang hendak mulakan hidup memang susah berbanding generasi yang lepas.

“Bagi saya, kerajaan perlu fikir untuk tingkatkan lagi taraf kehidupan rakyat. Kos beli barang meningkat namun tiada sebarang peningkatan ekonomi kepada rakyat untuk itu paling molek saya rasa kenaikan kos hidup perlu seiring dengan kenaikan gaji .

“Sementara menyentuh soal gaji, pada pandangan sayalah kalau tinggal di bandar, macam boleh ‘rileks’ sikit dalam RM4,000 sebulan itu OKlah buat masa sekarang,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Pandangan ini turut dipersetujui oleh seorang pekerja swasta, Fathullah Asri, 24, yang mengatakan bahawa dirinya sekarang sememangnya berada dalam kelompok yang ‘miskin’.

“Saya fikir bahawa data yang dikeluarkan oleh bank dunia itu boleh jadi benar.

“…Jika diikutkan faktor zaman sekarang ini, yang mana nilai mata wang yang semakin jatuh dan harga barang yang semakin tinggi seperti tanah, rumah,makan minum yang mana keperluan asas ini penting kepada setiap rakyat untuk hidup di Malaysia, namun disebabkan keperluan itu tinggi maka dapatan bulanan yang ditawarkan kepada pekerja-pekerja masih juga tidak mencukupi jadi itulah taraf kemiskinan di Malaysia di bawah gaji RM3,600 benarlah.

“Contohnya, saya mempunyai Ijazah Sarjana Muda jadi mungkin dalam RM2,000-RM3000 untuk gaji asas, itu untuk hidup di bandar satu cabaran yang sukar kerana bayangkan sekiranya gaji itu dibahagikan untuk rumah, kereta dengan minyak lagi ianya cukup-cukup makan sahaja,” katanya.

Sementara itu, menurut Sufian Razali, 28, data itu perlu kajian mendalam kerana kemiskinan itu berbentuk subjektif.

“Saya bersetuju kerana kalau kita lihat kos saraan hidup yang semakin meningkat sekarang, tetapi kajian mendalam tetap perlu dilakukan kerana jumlah gaji tersebut mungkin mencukupi untuk hidup di kampung.

“Barangkali kerajaan boleh menyediakan peluang untuk menambah pendapatan masyarakat dan individu. Sementara untuk gaji yang sesuai untuk hidup di bandar adalah dalam RM5,000,” katanya.

Sementara itu, bagi penuntut universiti tempatan, Norhayati Awang, 24, data itu perlu diklasifikasikan mengikut keadaan kerana wujudnya perbezaan antara cara kehidupan di luar bandar dan bandar.

“Kalau di bandar saya setuju tetapi di kampung saya rasa masyarakat yang bergaji sebanyak ini RM3,600 tidak miskin,” katanya.

Dalam pada itu, menurut Iera Yusoff,38, yang menjalankan perniagaan sendiri, berkata data gaji itu tidak digambarkan sebagai miskin tetapi tidak mencukupi.

“Pada pandangan saya miskin itu agak subjektif tetapi masih belum mencukupi, dalam keadaan semasa sekarang yang mana harga barangan mula naik, minyak sudah naik jadi dengan RM3,600 itu bagi yang berkeluarga sememangnya tidak cukup.

“Saya rasa dalam keadaan hari ini gaji antara RM4,000 sehingga RM5,000 barulah mencukupi bagi mewujudkan sebuah senario keluarga yang harmoni,” katanya.

Doksaja no berkata...

Apa nii Cuepacs... sonyap jaa... bagi laa.. info sikit.. perkembangan apa yang dah di persetujui oleh JPA dalam penambahbaikan skim 252 tuuu... kami nii Penjawat Awam tertanya2 apa yang diperjuangkan oleh Cuepacs... nak tau juga..skim penambahbaikan tuu..atau Datuk sendiripun teraba2 nak jawab, terkasima plak dengan keputusan JPA. Jawab jangan tak jawab.

blog sekolah berkata...

betul tu apa yang doksaja kata

sorjar berkata...

Cuepacs tidor

mohamadmohd berkata...

Cuepacs sekarang terlalu kuat mengampu ...kalau dah nama kesatuan.sepatutnya tegas dan terus mintak.kami dah x tahu macam mana lagi nak ulas pasal cuepacs ni..x nampak jalan semua..dengan gst lagi..kalau bli rm100.caj gst rm6.itu seorang.berjuta rakyat.dah jadi berapa?....kenapa perlu mengenakan cukai seperti ini..kalau menteri ikat perot kerana gaji depa x cukup.kami ikat apa?.lu fikirlah sendiri

eddie berkata...

ceupacs punya suar dh tak laku..takde harga...

eddie berkata...

ceupacs punya suara dh tak laku..takde harga...

coret coret sueis berkata...

dato omar bagussssss

sakura luncai berkata...

tiba masanya kita tukar president cupac nie dengan Bn sekali ..

Roy berkata...

memang sebelum ni kerajaan bayar awal, tapi PR bangkang kat Parlimen kr tak ikut peraturan wp utk kepentingan kita semua..
Kerajaan terpaksa akur dgn peraturan, kr PR, diulangi PR.
Kerajaan buat sebelum ni untuk kepentingan kakitangan kerajaan, yakni musuh PR..a.k.a DAP...faham...ada fahammm....
mmm memang tak faham

sakura luncai berkata...

bonus tu di kira tahun 2015 .
kalau takda PR , kerajaan main suka hati ja buat keputusan .
orang bawahan nie buat macam sampah ja .. yang dok atas makin makin dunggu ..
lain kali kita tukar ..

Lemambang Lemai berkata...

Mengikut ucapan PM dlm pembentangan bajet 2015 bonus dibayar awal Januari 2015

Budak Gemok [dot] com berkata...

sabarlah wahai PA. apa nak kata, kerajaan sekarang dilanda krisis kewangan. banyakkan bersabar.

** Tonton Movie/Drama dengan Percuma secara online **

anje ninie berkata...

Tahun 2014 blh je dpt awal kan...... kesian pada yg ada ramai ank yg bersekolah tu.... Nk tunggu gaji...sayup lagi...x prihatin sungguh

normaria berkata...

Mungkin menteri xprnh rasa mcmna nk bli bju skolah ank2. nk beli beras.saya guru bini xkerja.ank 4 org.rumah sewa.kmi asal org susah dri kcik lagi.sjak keluar jenama beras nasional kmi xprnh lg mkn beras lain sb nk jimat.tringin tgk org lain ank2 mkn sdap.kmi xmampu sb hrga brg mhl.sistem pendidikan pun dh tunggang langgang.sy yg ckgu ni merasakan yg kerajaan zmn skrg amat truk.sikap mereka sma saja dgn pas dap dan pkr.