SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

14 Oktober 2014

CUEPACS MOHON BONUS DIBERI PADA 15 DIS INI

Bernama
13/10/2015


KUALA LUMPUR, 13 Okt (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini memohon kerajaan membuat pembayaran bonus kepada penjawat awam pada 15 Dis ini, dan bukannya pada Januari depan.

Presidennya Datuk Azih Muda berkata langkah itu bagi membolehkan penjawat awam membuat persediaan persekolahan anak sekaligus meringankan beban kewangan mereka.

"Memandangkan musim baharu persekolahan bermula pada Januari, kita minta supaya bayaran bonus dibuat lebih awal iaitu pada 15 Dis untuk membantu ibu bapa menyediakan persiapan persekolahan anak-anak," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, semasa membentangkan Bajet 2015 pada Jumaat lepas, mengumumkan pemberian bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500 kepada kira-kira 1.5 juta penjawat awam pada Januari depan.

Pesara kerajaan pula diberi bantuan khas sebanyak RM250.

Mengulas lanjut, Azih berkata pembayaran bonus itu akan dibuat secara sekaligus dan bakal dinikmati penjawat awam merangkumi semua gred termasuk Gred Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa).

Seorang penjawat awam, Rozalina Ayob, 45, berkata beliau berharap pemberian bonus itu diawalkan kerana ia akan membantu beliau membeli kelengkapan persekolahan dan membayar yuran sekolah untuk tiga anaknya.

"Kos pembelian keperluan persekolahan agak tinggi. Jadi, dengan adanya bonus memang banyak membantu.

"Tetapi kalau diberi pada Januari, agak terlewat kerana sesi persekolahan sudah mula. Nak tunggu gaji hujung bulan masih lambat, jadi seeloknya bonus diberi sebelum sesi baharu sekolah bermula," katanya.

-- BERNAMA

Tiada ulasan: