SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

15 April 2015

CUEPACS: GOVT NEEDS TO REVIEW WAGES FOR CIVIL SERVANTS

The SundayDaily
KUALA LUMPUR: It has been 13 years and the government has yet to review the wages for civil servants, said Public and Civil Services Employees' Union Congress (Cuepacs).
Its president Datuk Azih Muda said the government needs to review the wages as civil servants are unable to support themselves under the current pay scheme.
"The government is supposed to have periodic reviews every five years but have not done so in the past 13 years. Even the basic wages need to be raised to at least RM1,200," he said at a Cuepacs gathering at the CIDB Convention Centre here today.
He said the current basic pay of RM850, not including various benefits and allowances, at the lowest level of civil service is below the government's mandated poverty line of RM880.
Coupled with current economic uncertainty along with the implementation of the Goods and Services Tax (GST), he said, most low level civil servants who work on the front lines have to take up second jobs to support themselves and their families.
"How many among us here have to work night jobs to support ourselves and our families by driving taxis, serving tables in restaurants and doing other menial jobs just to make a living?" Azih asked at the Cuepacs gathering.
He said it is unthinkable that civil servants have to live with a basic wage below the poverty line when urbanites who earn less than RM3,000 a month are barely scraping by.
Azih said this is especially evident in housing, where low level civil servants, which make up 70% of the civil service, cannot afford a decent house due to inflated prices and often had to live with another civil servant's family under the same roof.
"We could only look at housing developments springing up all over the place while we cannot afford the houses ourselves," he said to roars of approval from those present.
Azih hopes the government will review the 252 salary schemes and allowances before Labour Day on May 1, and set the enforcement date as Jan 1, 2015 so civil servants can get the increase for the entire 2015.
He added that Cuepacs fully supports the leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak but merely wants promises to be kept and that the welfare of the civil service taken care of

11 ulasan:

Netty Apandi berkata...

Bila lagi nak naikkan gaji kami lagi.. lagi2 kumpulan pelaksana.. ni da tahun 2015 da.. Elaun utk kumpulan pelaksana pun naik la juga.. kami yg diarah arah buat kerja tp bila keluar minyak sendiri, claim 45 sen je.. x masuk akal, minyak + milage makin tinggi nak servis gak.. boss da gaji mahal, claim pun mahal.. siap boleh claim telefon, bil telefon, kereta free, toll free, minyak free.. nonsense..!!!

Abu Bakar berkata...

Isu skim apa cerita? Dah senyap macam tu saja? Pasal apa 252 skim dianaktirikan dan tidak dinaiktaraf hingga sekarang ini?

Ini menunjukkan kegagalan kepimpinan CEUPACS membela penjawat awam.

Abu Bakar berkata...

Penambahbaikan skim, gred 17 perlu ada kenaikan ke gred 19, 22 dan 26 mengikut bidang tugas seperti pentadbiran am, sumber manusia, kewangan dan sebagainya.

Gred 22 dan perlu dinaik taraf ke gred 27 dan 32.

Gred 27 perlu naik taraf ke gred 41.

Masalahnya sekarang ini, penyelia peringkat pertengahan dah tak tahulah apa jadinya, tugasan dan tanggungjawab banyak, perlu buat keputusan itu dan ini, tapi gred lebih rendah, apa semua ini?

Kembalikan gred N41 hingga N54 untuk kumpulan pengurusan bagi pentadbiran am, sumber manusia dan kewangan.

Sayang bila ramai yang berpengalaman dari skim N dan W tersekat di gred 36 sahaja sedangkan dari segi pengalaman, pengetahuan, skim N dan W inilah yang lebih cekap dalam bidang pentadbiran am, sumber manusia, serta kewangan.

Sedangkan tugas skim M yang mengambil jawatan di pentadbiran am, sumber manusia dan kewangan hanyalah menulis di kertas minit atau di surat "E.O, sila uruskan, CC sila uruskan" hanya itu sahaja, E.O. dan CC yang fikirkan apa yang nak perlu dibuat sedangkan skim M itu syok sendiri sahajalah.

Skim M jangan menceroboh bidang pentadbiran am, sumber manusia dan kewangan kecuali untuk bidang tugas melibatkan dasar kerajaan.

zamri rahman berkata...

Sangat wajar gaji minima rm1200 diputuskan segera kerana keadaan semasa.
Bagi mereka yang pendapatan besar bulanan,diikuti mendapat pelbagai kemudahan percuma seperti kereta,smart tag dan tauch n go,kad minyak,kemudahan claim yang pelbagai,malah kod yang dipakai di pejabat juga claim.
Memang tak terasa segala macam kenaikan BERBANDING golongan pelaksana yang segala macam kenaikan menggunakan duit poket sendiri.
Tapi tidak berputus asa kerana semangat nak berkhidmat dalam kerajaan tidak pernah padam.Begitu juga ikrar untuk terus bersama pemerintah sedia ada.

Cuma apa yang kita minta adalah kadar gaji dinaikkan beserta kadar elaun rumah,elaun khidmat awam,elaun sara hidup.Golongan pelaksana takkan jadi kaya dengan kenaikkan ini,tapi untuk menampung perbelanjaan keluarga penjawat awam.

Penjawat awam merupakan tulang belakang kerajaan yang wajar diberi perhatian oleh pihak kerajaan sendiri.

Kita akan pastikan kerajaan sedia ada akan terus kekal memerintah negara,jadi pihak kerajaan sangat wajar beri sepenuh perhatian tentang kenaikkan gaji dan elaun elaun kumpulan pelaksana.

Pihak PRESIDEN CUEPACS SANGAT WAJAR PERJUANGKAN ISU INI HINGGA MENJADI REALITI,KERANA IA PENYUNTIK SEMANGAT PERJUANGAN PENJAWAT AWAM.

Khairul Haizal berkata...

Pada 15.04.2015 di Pusat Konvensyen CIDB diadakan Perhimpunan Penjawat Awam bersama Ceupacs membincangkan tentang isu-isu semasa berkaitan penjawat awam. Apa yang saya ketahui Ceupacs masih mahu pihak kerajaan pertimbangkan tentang permohonan kenaikan gaji,elaun dan lain-lain. Apa yang saya hendak maklumankan dan berharap agar pihak Ceupacs yang dipertanggungjawabkan untuk menyuara & menyampaikan segala masalah di kalangan penjawat awam tidak lagi memohon agar pihak kerajaan untuk pertimbangkan tentang isu permohonan kenaikan gaji dan elaun-elaun. Apa yang kebanyakkan penjawat memohon agar pihak Ceupacs mengesa pihak kerajaan menyelesaikan isu gaji & elaun ini dengan kadar segera dan tidak lagi memohon untuk dipertimbangkan kerana kerap kali permohonan untuk mempertimbangkan isu ini dan sudah sudah sampai masanya isu ini diselesaikan segera. Memandangkan pihak kerajaan tidak melakukan apa yang sepatutnya dilakukan iaitu menyemak kadar upah/gaji dan elaun setiap 5 tahun seperti yang sepatutnya. Kos sara hidup semakin hari semakin meningkat dan kesannya amat dirasai oleh penjawat awam golongan pertengahan dan bawahan. Bagi pegawai yang berada di golongan professional ini mereka kurang merasai kesan kos sara hidup ini kerana segala kemudahan disediakan kepada mereka. Oleh yang demikian saya mengesa agar pihak Ceupacs dapat membawa dan memohon jawapan tentang masalah ini daripada pihak kerajaan dengan segera dan tidak lagi menangguhkan isu ini. Tidak kiralah berapa banyak yang perlu dibelanjakan oleh pihak kerajaan yang penting selesaikanlah isu ini. Jika tiada penyelesaian yang dicapai dalam masa terdekat saya rasakan pihak Ceupacs gagal menjadi sebuah Kongres dan Ketua yang membela segala masalah, isu dan lain-lain bagi Pejawat Awam di Malaysia ini.

Noraida Abd Rahim berkata...

Bhai..aku kerja dah 15 tahun tapi masih takuk lama 41...setiap manusia yg aku jumnpa akan tanya pasal apa masih 41 seolah2 mcm andartu ditanya kenapa belum kahwin..skim lainn jiran perumahan mula2 dulu semua 41 sekarang tinggal aku seorang 41 lelasin dah 48 52 54..mana muka aku nak letak mcm la aku makan rasuah tibai bini org...

Pk la sikit emosi n perkara berbangkit..dah tua tapi sama taraf dgn budak lapor diri hari ini..apa citer bhai kalau aku teruk sgt takkan la spa bangang amik aku kerja dulu

cap ayam berkata...

Sokongan II naik gred ke 11 xde kenaikan gaji langsung!! Rm80 satu tgga gaji pon x bole bg.. ahli parlimen naik ribu2 bole lak.. cuba yb naik gred ke turus sekali pon klu x naik gaji nak buat apa? Mana slogan nk membantu rakyat pendapatan rendah? Dh hilang lps pru ke?

zamri rahman berkata...

apa yang dengar dalam perhimpunan tu adalah ayat yang diulang saban tahun tapi tak pernah menjadi realiti malah sekadar penyedap golongan pelaksana je.
Kita harap ia menjadi realiti tahun ini.....jika benar perjuangan.

shahzan ismail berkata...

10,000 PENGAWAL KESELAMATAN DIJANGKA NAIK KE GRED KP17 Bernama 4/12/2013 MELAKA, 4 Dis (Bernama) -- Kira-kira 10,000 pengawal keselamatan di seluruh negara yang kini berada di gred KP11 dan KP14 dijangka dinaikkan ke gred KP17 pada tahun depan, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Datuk Omar Osman. Beliau berkata kenaikan itu adalah wajar kerana tugas yang diamanah dan dipikul mereka dalam skop keselamatan pada masa kini amat mencabar termasuk keselamatan pada bangunan, aset, para pekerja serta pelajar. Katanya hampir 50 peratus pengawal keselamatan kini berkhidmat di lebih 20 buah institusi pengajian tinggi awam dan selebihnya berkhidmat di enam agensi dan beberapa kementerian di Putrajaya. "Kita telah adakan bengkel pada bulan lepas mengenai penambahbaikan gred pengawal keselamatan ini dan telah putuskan untuk dijumudkan lantikan mereka kepada KP17," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan pengawal-pengawal keselamatan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di Kampus UTeM di sini Rabu. Beliau berkata Jabatan Perkhidmatan Awam sedang membuat semakan mengenai permintaan CUEPACS itu. -- BERNAMA Posted by CUEPACS at 9:54 PG

APACHER ....

Epol Fultz berkata...

saya nak tengok la...kalau gaji atau elaun2 penjawat awam tak naik2 juga tahun ni atau paling lewat awal tahun depan....kita boleh anggap kepimpinan cuepacs gagal dan kerajaan juga gagal...

Kami penjawat awam tidak suka diberi janji2 dan kata2 manis...kami akan tunggu kenaikan gaji ini...kami bukan ahli politik...kami hanya mahu bekerja secara bersih, cekap, amanah, berhemah...TANPA MASALAH KEWANGAN

Dr-Vroom berkata...

TIGA BELAS TAHUN dan masih tiada REVIEW oleh kerajaan, gaji masih belum naik di tahap yg memberangsangkan. TETAPI, gaji YB BN dan PKR dinaikkan serta-merta, diumum semalam, gaji baru dinaikkan bulan depan!! Inilah pemimpin yang berhati rakyat!! Fikir-fikirlah masa anda nak mengUNDI kelak ?!