SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

30 April 2015

CUEPACS HARAP KERAJAAN UMUM'HADIAH ISTIMEWA' KEPADA PENJAWAT AWAM PADA 1 MEI

Bernama
29/4/2015




Datuk Azih Muda
 KUCHING, 29 April (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan akan mengumumkan 'hadiah istimewa' kepada penjawat awam sempena sambutan Hari Pekerja, 1 Mei ini.

Presiden Cuepacs Datuk Azih Muda berkata pemberian hadiah tersebut sebagai tanda penghargaan kerajaan kepada penjawat awam yang berusaha bersungguh-sungguh untuk meningkatkan produktiviti negara.

"Kenaikan produktiviti negara yang meningkat lebih 100 peratus seperti diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membuktikan kesungguhan penjawat awam dan golongan pekerja di negara ini melaksanakan tanggungjawab diamanahkan kepada mereka.

"Saya ucapkan tahniah kepada kerajaan atas kejayaan Program Transformasi Ekonomi negara, tetapi amat sedih kerana masih ada pekerja di negara ini menerima gaji di bawah garis kemiskinan nasional," katanya selepas majlis perasmian Seminar Kepimpinan Perdana Cuepacs oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan Sarawak Datuk Misnu Taha, di sini hari ini.

Sehubungan itu, Azih berkata kerajaan harus memperkenalkan gaji minimum RM1,200 sebulan kepada kakitangan sektor awam.

Beliau berkata pelaksanaan gaji minimum itu perlu memandangkan pekerja dan rakyat secara umumnya terpaksa menanggung kos kenaikan harga barang serta elemen cukai yang membebankan mereka.

Selain itu, katanya Cuepacs mahu supaya pelaksanaan 252 skim perkhidmatan awam termasuk kenaikan gaji seperti diumumkan Najib dalam pembentangan Bajet 2015, dapat disegerakan.

Ketika membentangkan Bajet 2015 pada 10 Okt 2014, Najib memberi jaminan kerajaan akan menambah baik 252 skim perkhidmatan awam termasuk skim kenaikan gaji, dan 81 daripadanya sudah dilaksanakan secara berperingkat.

Azih berkata kenaikan gaji 10 peratus itu sangat penting untuk memastikan penjawat awam menerima gaji pokok melebihi paras kemiskinan nasional, iaitu RM880 sebulan, terutama bagi Gred 11 hingga Gred 17.

Katanya pelaksanaan skim gaji minimum RM1,200 itu perlu disegerakan kerana dianggarkan kira-kira 700,000 penjawat awam masih menerima gaji pokok antara RM802 dan RM820 sebulan.

Sehubungan itu, katanya ramai dalam kalangan penjawat awam tidak mampu membeli rumah kos rendah atau rumah mampu milik, termasuk di bawah Program Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) walaupun harganya antara RM90,000 dan RM150,000 seunit.

"Tidak ada gunanya negara kita maju kalau masih ramai pekerja bergaji rendah dan tidak mampu memiliki rumah. Harga rumah meningkat RM30,000 setiap tahun dan jika gaji pekerja hanya bertambah RM80, sudah pasti mereka tidak mampu membeli rumah," katanya.

-- BERNAMA

29 ulasan:

BujangBiringMenaning berkata...

Banyak betul hadiah dia bagi pagi nie. Tahniah Penjawat Awam.

farazila firdaus berkata...

Tq

mohd hafeez berkata...

Alhmdulillah malaysia masih aman

rasa bosan menunggu berkata...

letak jwatan la kau gampang,ni kau kata pengumuman baik,kalau dah kaji tu sampai bila2 la kaji,sial yahudi,kau ni pondan tak berkeras,letak jawatan la anjing,nak aku terajang je muka kau dgn muka najib yahudi nie

mr az berkata...

Org mintk naik gaji/elaun..bukan perluaskn cuti kematian kpd mak mertua dan anak angkat..stakt cuti g klinik pn bole beli cuti..

mr az berkata...

Org mintk naik gaji/elaun..bukan perluaskn cuti kematian kpd mak mertua dan anak angkat..stakt cuti g klinik pn bole beli cuti..

shawn berkata...

aku ada pergi perhimpunan ceupacs kat cheras hari tu. dengar azis muda berucap mmg berapi-rapi. tapi yg tak syoknya masa penggulungan dia ada tegaskan yg ceupacs sentiasa berdiri dibelakang pm. kira mcm anjing kurap la. sekali kena siku dgn pm padan muka kau. kalau ikhlas nak perjuangkan nasib penjawat awam, takyah la terima pangkat dato tu. nampak sangat ko kejar kedudukan dan pangkat berbanding nak perjuangkan nasib penjawat awam. senang-senang bubarkan je ceupacs dan mtuc. dua-dua tu pentas wayang untuk orang politik dan org yg kejar kedudukan dan pangkat. jgn ingat rakyat marhain mcm aku ni bodoh mcm 20-30 tahun lepas. bubarkan ceupac dan mtuc, tubuhkan parti buruh untk perjuangkan nasib rakyat. tak payah jadi anjing menyalak bukit....

shawn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
CUCU TOK MAT KELIN berkata...

Mengecewakan ,, hampeeeehhhhhhh ,

CUCU TOK MAT KELIN berkata...

Mengecewakan ,, hampeeeehhhhhhh ,

CUCU TOK MAT KELIN berkata...

Mengecewakan ,, hampeeeehhhhhhh ,

shawn berkata...

kalau dah nama boneka, boneka juga... azih muda bukan orang pertama jadi boneka. presiden ceupacs sebelum ni pun mcm tu jg... semua kena jentik dgn pm. apa yg kita dapat dlm perkhidmatan awam sblm ni bukan sbb ceupacs yg mintak tp kerajaan mmg nak bg. pemerintah cuma perlu bg tau apa yg dia nak bg kepada penjawat awam dan arahkan ajk ceupacs buat tuntutan kepada kerajaan. sampai masanya pemerintah buat pengumuman. separuh lulus separuh reject. pemerintah nampak mcm prihatin dan ajk ceupacs nampak mcm buat keje. win-win situation. yg nampak bodohnya penjawat awam yg kat bawah ni. lastly terpaksa berharap ada parti pembangkang yg membela nasib penjawat awam. azih muda takyah ketak jawatan. aku diajan ko mampus cepat.

shawn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
shawn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
shawn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
shawn berkata...

azih muda mmg dah tau apa pm nak umum masa 1 mei 2015. saje jer dia buat gempak kata ada berita baik untuk penjawat awam. takut penjawat awam boikot majlis hari pekerja 2015. ramai penjawat awam masih tak sedar kena tipu dgn azih dan pemerintah.

CUCU TOK MAT KELIN berkata...

LAUGAN RENTIHAN SUARA RAKYAT !!!!

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri duduk rumah bil elektrik,
bil berjuta-juta dapat free,
biar kami merasa tarif elektrik yang semakin tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri pakai kereta perdana versi baru,
biar kami hutang kereta sampai mati..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri makan & minum mewah-mewah,
biar kami minum air tanpa gula..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri boleh pakai driver,
biar kami naik LRT harga tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri naik kapal terbang free,
biar kami masuk highway harga tol yang tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
kami semua berkorban untuk dato' seri
sebab kami yakin kalau tiada parti dato' seri
semua bangsa akan MATI!!!

Terima Kasih dato' seri..

Tak apa lah dato seri....
PRU Kang pakoh BN jugok.
Umpama timun hendaknya
Melanggar kami terluka, Dilanggar kami cedera..
Tapi itulah nasib kami yang hina.

Tanpa elaun seperti menteri..
Makan bayar sendiri, Kereta pandu sendiri, Minyak isi sendiri, Jalan sesak kami hadap setiap hari..

Mudah pula tuan berkata,
"Jangan makan bila ayam naik harga,
Jangan minum manis bila naik harga gula,
Jangan guna jalan jika tol naik berganda,
Pindah ke negara lain jika tak suka Malaysia."

Kami umpama kain basahan Tuan perah habis-habisan,
Akhirnya kami kekeringan, Merana kami tuan kesenangan,
Duit sejemput kami diperas hingga rabak,
Gaji tuan sedikit pun tak boleh ditolak,
Diusul kami tuan amuk sampai koyak,
Kami senyum lihat tuan makin menggalak..
Gaji than naik mendadak , Klau permintaan kenaikan dari kami , tuan kata kan dh slesa,
Aduh btapa derita NYA perbelanjaan masa kini ,
Bagi kami yang tinggal d bandar , lagi lah

Tak mengapalah tuan
Kami terima segala ketentuan
Cuma ingat pesan Tuhan, Setiap perkara ada balasan
Nasib tuan belum ketahuan..

Tuan jangan lupa, Kami manusia biasa,
Sabar kami ada tahapnya,
Luka kecil boleh menjadi nanah juga..
Jangan sampai menjadi barah pula

Cukuplah tuan menyeksa,
Cukuplah tuan buat kami merana,
Kuasa tuan dari kami,
Naiknya tuan dari kami,
Jatuhnya tuan juga dari kami..

Renung 2 kan lah,,

tawau berkata...

pa yg ada utk kami...sedih...kecewa...

hari ni kau grmbira kami berduka

tp ingat

bila kamu berduka ... kecewa...sedih...

masa itu lah kami akn bergimbara

pedang berkata...

Berita baik? Hahaha... Ko dgn ah jib gor tipu 1.4 juta penjawat awam. Menjawab la korang di sana nnt

rasa bosan menunggu berkata...

azih gampang,pondan bapuk jilat jubur najib,apo semua ni sial yahudi,berapa lama lagi nak tgu naik gaji gampang,ingat 1.4 juta doa kau mati,termakbul doa kami yg teraniaya.amin

Adam berkata...

Ha.....ha...ha....ha.....ha.....ha....ha.....ha....Ha.....ha...ha....ha.....ha.....ha....ha.....ha....Ha.....ha...ha....ha.....ha.....ha....ha.....ha....Ha.....ha...ha....ha.....ha.....ha....ha.....ha....Hadiah omno kepada PA. Tawaran PR CUKUP BAIK PA UNDI OMNO, INILAH JADINYA.......!!! TAPI MASIH ADA PELUANG, PRU KE-14 ada 3 tahun lagi. ITU WAKTU JANGAN FIKIR APA-APA LAGI, UNDIIIIIIIIIIIII........PAKATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN RAYAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kerapu stim berkata...

X payah la bg kami naik gaji.. Kami bkan wat keje pun.. Bg je kt ahli parlimen n yb.. Sian diorg ikat perut..

mohd firdaus berkata...

Ok la tu. Daripada xde apa2. Syukur alhamdulillah. Saya sentiasa di belakang dato sri najib.

Doksaja no berkata...

hahaha.....yang hampa marah pasai apa!!.. kat Presiden Cuepacs N36... kawan tuuu dok sodap elaun KUP (JUSA C) laa.. mana nak pandang kita semua....

zamri rahman berkata...

Masih tiada jawapan tentang isu kenaikan gaji dan elaun kepada penjawat awam terutama pelaksana 1 dan 2..

Hanya sekadar kenyataan yang dibuat,tetapi masih bukan realiti.

TV3,TV1,TV2 DAN SEBAGAINYA TELAH MENGHEBAHKAN TENTANG KENAIKAN INI,malangnya masih tiada kenaikan tersebut.

Kita terpaksa bagi tahu pada masyarakat bahawa belum berlaku kenaikan.

Impak GST telah terkesan sejak diwujudkan bagi golongan pelaksana 1 dan 2.

Namun,tugas diteruskan demi perjuangan bersama pemerintah sedia ada.

Harapan agar kenaikan gaji dan elaun menjadi kenyataan dan bukan lagi drama atau pertimbangan.

Yang kita mahukan adalah jawapan dan keputusan,PERSOALANNYA..ADAKAH BERANI UNTUK MEMBERI KEPUTUSAN KENAIKAN GAJI DAN ELAUN ELAUN INI ????????

PM pernah memberi kenyataan bahawa ekonomi negara adalah kukuh dan stabil pada bulan April 2015,jadi adakah ada alasan isu ekonomi ?

ombakjahat berkata...

macam pelaq

Khairul Haizal berkata...

taik kucing

Khairul Haizal berkata...

LATAH BEROK, GOBLOP SEMBANG KASI ORANG BIMBANG

hermie zati berkata...

Saya setuju dengan pendapat dato Azih muda,..Semoga kerajaan nampak kelompok ramai yg trdiri dr kkitangan bwahan yng mnjdi enjin penggerak.,..bagi kepala kerajaan.sendiri,..Supaya lebih menghargai titik peluh jerih kami yg berkhidmat,.ini insyaalah,..dato...Teruskan perjuangan..kami menyokong dari belkang..