SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

22 Julai 2010

CUEPACS GESA JKR KAJI SEMULA SURAT PEKELILING PINJAMAN PERIBADI

BorneoPost
22/7/2010



Kesatuan Pekerja-Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak agar mengkaji dan mempertimbangkan semula surat pekeliling mengenai pinjaman peribadi kakitangannya.

Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata surat pekeliling yang menyatakan semua pinjaman peribadi melalui poto- ngan gaji daripada institusi kewangan swasta oleh semua kakitangan dibawah JKR Sarawak adalah tidak dibenarkan harus dikaji secara menyeluruh.

“Jika perkara seperti ini (pinjaman peribadi) dihentikan ia akan menjurus kepada kakitangan awam untuk membuat pinjaman dengan ‘ah long’.

“Justeru CUEPACS amat berharap surat pekeliling berkenaan dikaji semula secara menyeluruh dan dipertimbangkan,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Menurut beliau, surat pekeliling itu telah difaksimilikan kepada CUEPACS di peringkat kebangsaan pada 26 Mac lalu di mana semua kakitangan JKR Sarawak dihalang membuat pinjaman peribadi.

“Ia mungkin disebabkan sifat keberhutangan kakitangan namun tidak semua kakitangan berbuat demikian, jangan hanya kerana segelintir pekerja sahaja semua terkena.

“Kalau mereka tidak boleh membuat pinjaman di bank, di mana lagi mereka boleh membuat pinjaman? Kita bimbang nanti kalau sudah tidak dapat membuat pinjaman di bank, ‘ah long’ menjadi sasaran,” tegas Omar.

Menurut beliau, pinjaman peribadi adalah hak kepada individu malah surat pekeliling mengenai perkara itu telah pun sedia ada.

Tambahnya arahah sedemikian tidak sepatutnya berlaku tetapi ia harus difikirkan secara rasional terlebih dahulu dan mengambil kira kepentingan semua.

Omar turut berkata aduan sedemikian merupakan yang pertama sekali berlaku termasuk di peringkat kebangsaan.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau yang nak tambah pinjaman tu, saya tak nak komen la. Yang saya nak komen ni pasal reloan.

Di jabatan kami, pinjaman peribadi dibekukan, sedangkan ada di antara kami ingin membuat pinjaman semula @ reloan supaya potongan bulanan, rendah drp potongan sedia ada...takkan itu pun dibekukan. Memandai-mandai saja Pegawai tadbir kami tu..
Saya rasa lah, pegawai kami tu gubal pekeliling sedia ada mengikut citarasa beliau..

Memanglah jabatan kena kawal kakitangannya supaya tidak berhadapan hutang berat atau gaji dipotong tidak melebihi 50 @ 60% tapi kami ada alasan sendiri kenapa kami ingin membuat reloan.
salahsatunya mengurangkan potongan yang dibuat.

Penjawat Awam bergaji rendah berkata...

Tahulah Pegawai Atasan gaji beribu-ribu dengan elaun sana dan elaun sini. Tengoklah nasib kami Penjawat Awam yang bergaji rendah.
Sudahlah beberpa tahun tak dapat Bonus.
Mana kami nak cari wang untuk berhari raya dan keperluan anak-anak ke sekolah.

Lu Orang...........Fikirlah sendiri, jangan guna kepala lutut....guna akal fikiran anda berfikir.

Tanpa Nama berkata...

betul...saya sokong...kalau ada kebun emas kat belakang rumah saya,tak payah fikir nak pinjam dari bank...ini dah lah gaji kecil..kalau apa-apa kes yang terpaksa melibatkan kewangan contohnya modal nak hantar anak ke sekolah yang jauh misalnya,memang nak pakai duit beli tiket kapal terbang..ulang alik dah berapa dah..kalau kapal terbang tu saya boleh beli,tak apa la..tak payah beli tiket..buat tiket untuk diri sendiri saja....

Tanpa Nama berkata...

idea pembekuan reloan adalah macam haram... lenlah kalu melebihi 60%..
org atas gaji besar bolehla

WAHYUNI ELVIN berkata...

Hello
 Setiap orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu di laman web ini, saya mempunyai berita gembira untuk berkongsi. Sila sertai saya untuk berbahagia dan berterima kasih kepada syarikat pemberi pinjaman. Saya baru mendapat pinjaman daripada ELINA JOHNSON LOAN FIRM yang sah.
 Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat kesaksian Puan Nuliana Novi dari Indonesia dalam forum ini mengenai bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia memberi mereka e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera menghantar e-mel kepada mereka dan mereka menjawab e-mel saya dengan jujur, Pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya begitu bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang dari 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, saya terpakai untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya.

Seluruh prosesnya adalah mudah. Dan pinjaman mendesak pada kadar 2% saya mendapat cepat Tidak ada bayaran. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. Sehingga sekarang, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat perhatian dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Saran saya adalah mudah untuk semua orang mencari dorongan tulus untuk mendapatkan bilangan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek untuk menghantar e-mel kepada mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya ingin mengucapkan terima kasih terutama kepada Nuliana novi untuk menyediakan hubungan mereka di forum ini.

 Dan jika anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu bukan semuanya, mereka mempunyai tempoh ekspatri yang juga memberi nasihat kewangan tentang bagaimana anda pergi untuk melabur pinjaman anda untuk memastikan anda tidak pernah lagi miskin dalam hidup anda dan perkhidmatan ini Adalah percuma, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. Terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: semua penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah penipuan. Semoga Tuhan memberkati kalian semua
Terima kasih

Mira Binti Muhammed berkata...

saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarga saya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com