SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

01 Julai 2011

JPA BELUM SETUJU LIMA TUNTUTAN

Berita Harian
Oleh Shamsul Kamal Amarudin dan Sazarina Shahrim
bhnews@bharian.com.my
2011/07/01





Isu PROSPEK perlu dirunding

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) belum membuat sebarang keputusan berhubung lima tuntutan baru dikemukakan CUEPACS sebagai prasyarat mempersetujui pelaksanaan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (PROSPEK) yang menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang bermula hari ini. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah, berkata JPA perlu mengadakan perbincangan dengan CUEPACS terlebih dulu sebelum sebarang keputusan mengenainya dibuat. “Sebarang keputusan perlu dirunding dulu. Saya memang sudah terima tuntutan berkenaan, tetapi belum menyatakan persetujuan kerana saya perlu mengadakan rundingan dengan CUEPACS terlebih dulu untuk mendapatkan penjelasan mereka mengenai tuntutan yang dibuat,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Katanya, JPA juga dalam proses memberikan taklimat dan penerangan kepada semua kementerian serta agensi kerajaan berhubung PROSPEK sebelum surat pekeliling berhubung pelaksanaannya dikeluarkan.

Bagaimanapun, hingga tamat waktu pejabat petang semalam, laman web JPA masih belum menyiarkan surat pekeliling berhubung tarikh penguatkuasaan PROSPEK.

Beliau mengulas dakwaan Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman di Ipoh, semalam bahawa JPA bersetuju untuk memenuhi lima tuntutan baru yang dikemukakan persatuan itu sebagai prasyarat sebelum mempersetujui pelaksanaan PROSPEK bagi menggantikan PTK yang bermula hari ini.
Tuntutan utama kata beliau pastinya menggembirakan kira-kira 1.2 juta penjawat awam apabila JPA bersetuju mana-mana kakitangan yang mengikuti kursus kompetensi.

66 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HULUBALANG BERKATA:

HAHAHAHAHA....SAKIT SUDA PERUT AKU KETAWA NI...BAIK TAK PAYAH SIAR KAT DALAM SURAT KHABAR...BUANG MASA JA...KALAU BERITA BELUM CONFIRMED BEB....MEMALUKAN PENJAWAT AWAM JEEE....

Tanpa Nama berkata...

omar oh omar..apa dah jadi..semalam lain hari ni lain..

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa macam dipermainkan..diperkotak katikkan...malah pak omar telah diperbodohkan..itulah jadinya kalau ketua kesatuan tidak memilik PENDIDIKAN yang tinggi..ilmu pun tak banyak...MALUUUUUUUUUUUUUU...baik tak payah cakap le...haram jadah betui...aku rasa la..tak payah nak tuntut sampai lima ka sepuluh perkara...kau minta je gaji pokok dinaikkan 10 %...COLA sama utk semua..dah cukup...itu jer...makain banyak kau minta makin banyak nampak KEBODOHAN kau...

Botol Kicap, Senawang berkata...

Aku lebih suka Sdr Omar yang dulu; sebelum dapat gelaran Dato'. Dapat Dato' macam kaki tertaman ke bumi, tangan terikat ke langit.

Tanpa Nama berkata...

omar ini macam tikus,,,,,penakut.zaman pak lah beliau ialah harimau. zaman najib, beliau pula penakut

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR 30 JUN : Majlis Perundangan dan Gaji Negara yang disarankan oleh kerajaan Umno-BN adalah satu lagi bentuk penindasan warga kerja, kata Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani.

Dalam sidang media di Parlimen hari ini, Abdullah Sani mendakwa, pembentangan rang undang-undang berkenaan di Parlimen jelas menunjukkan kuasa sebenar ada pada Menteri dan bukan kepada Majlis tersebut.

"Rang-undang-undang ini sebenarnya tiada batas dan matlamat serta tak tentu arah. Peranannya hanya sebagai satu kajian. Kajian ini bersifat Ia tak boleh menjurus kepada keputusan

Tanpa Nama berkata...

bungkus kerajaan najib ni,nak permainkan jiwa pa je,jpa dan presiden semua tak dapat harap,keputusan nanti bukan nya ada apa apa pun kebaikan,kau tengok nanti,mesti ada udang sebalik mee

Unknown berkata...

mcm lebih sudu dr kuah je..satu apa pn Pa x dpt dr tuntutan2...tinggal harapan..

Tanpa Nama berkata...

baik cuepac atau jpa...sama sama jadi badut....elok la dua ekor bos tu join sarkis..

Tanpa Nama berkata...

saje je nk mainkn penjawat awam..sebenarnya fungsi cuepacs nie ape..membela nasib penjawat awam atau penipu penjawat awam...

Tanpa Nama berkata...

apa pun xblh....indah kata dari rupe je.....

Tanpa Nama berkata...

baik cuepac atau jpa...sama sama jadi badut....elok la dua ekor bos tu join sarkis..


dua-dua tikus. pm jd badut rosmah jd anjing laut

Tanpa Nama berkata...

booooodoooooooooooooooo x abihhhhhhhh abihhhhhhhhhhh......

Tanpa Nama berkata...

saya sokong...saya sokong...saya sokong bila nak naik gaji?

Tanpa Nama berkata...

saya penjawat awam badan bekanun di sebuah universiti di sempadan selangor..baru2 ni pemilihan presiden untuk persatuan sangat la memalukan.

olok berkata...

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKWAKWKAKWKAKWKAKWKAKKWKAKWKAKWKAK

kassim baharum berkata...

cuepacs perlu segera nyatakan sokongan penuh semua PA kepada UMNO. setakat kata x nak bersih tu nak buat apa.?

yang PA pula asyik termakan fitnah pembangkang kononnya barang mahal la rumah mahal la, padahal itu kan ikut standard sekarang? normal la tu

kami semua N22 (KUP) menyokong penuh semua tuntutan Cuepacs, semoga semua PA akan berani mengundi BN PRU nanti demi perubahan abadi.

pekan pahang berkata...

Botol Kicap Senawang

Aku lebih suka Sdr Omar yang dulu; sebelum dapat gelaran Dato'. Dapat Dato' macam kaki tertaman ke bumi, tangan terikat ke langit.

Jumaat, Julai 01, 2011 11:04:00 PM

Aku sokong 1juta % coz bila dah bergelar dato' nak cakap lantang sikit segannnnnnnn sebab dato', kena sopan.... jadi cakap pelahan2 macam dalam kelambu baru ada kelas. Tak gitu dato' omar?????

pekan pahang berkata...

kassim baharum...

cuepacs perlu segera nyatakan sokongan penuh semua PA kepada UMNO. setakat kata x nak bersih tu nak buat apa.?

yang PA pula asyik termakan fitnah pembangkang kononnya barang mahal la rumah mahal la, padahal itu kan ikut standard sekarang? normal la tu

kami semua N22 (KUP) menyokong penuh semua tuntutan Cuepacs, semoga semua PA akan berani mengundi BN PRU nanti demi perubahan abadi.

Sabtu, Julai 02, 2011 11:02:00 PM


oi sudah la beruk. dapat N22 (KUP) tu dah kira nasib. inilah orang harapan JPA sebab dia yang berikan KUP pada hal keja sama dgn N22 kenaikan pangkat. kami kesihan dengan yang naik pangkat 22 kena tukar sana sini tapi gaji sama dgn KUP. ingatlah wahai JPA doa orang yang dizalimi itu pastinya diterima oleh
ALLAH...

Tanpa Nama berkata...

Jpa n cuepacs akan berhadapan dgn 1.2 juat PA.. bersedialah..!!

Tanpa Nama berkata...

mane satu betul nie.. jpa n cuepacs ..kau org nie ape hal bro.. nak naikan kemarahan PA semalaysia kea..

Tanpa Nama berkata...

Kassim...barang mahal.rumah mahal ko ckp ikut harga sekarng.tp gaji p.a sesuai tak untuk zaman sekarang?

Tanpa Nama berkata...

jgn ugut kerajaan..ugut r pkatan rakyt

Tanpa Nama berkata...

rasa hilang sabar dengan CUEPACS....

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa cuepacs dgn jpa ni main tarik tali la mcm kerbau kena tambat dkat hidung kedua - duanya ikut ckp menteri, tp ingat siapa yang undi menteri tu kalau bukan kita semua ni. kuasa ada di tangan rakyat, cuba lah menteri tu sendiri rasai penderitaan para P.A di malaysia ni dgn mendapat gaji seperti gred 17 ke bawah, turun padanglah katakan pergi belanja barang ke pasar, naik bas, isi minyak keta atau moto, bayar bil bulanan, bayar sewa rumah kamu rasa cukup ka dgn gaji gred 17 kebawah boleh hidup ka di org tu. Ini pandai ckp jerr lepas buat keputusan follow up nya tak ada menteri kesihatan kata (projek sakit).Tlg la tlg la. dapt gaji minium rm1.2k tidak termasuk elaun pun cukuplah n bonus sebulan gaji setiap tahun pun jadi lah bukan banyak pun kita minta ini balik - balik bayaran insentif sahaja. alasan kurang budget tp bila ada pilihnaraya kawasan DUN atau Parlimen budget tiba - tiba ada pula atau untuk pancingan undi ke tu, Wasaalam

Tanpa Nama berkata...

cuepec - presden omar ni mentaliti kelas pertama? ketiga?
kalau terasa dah turun kelas 3 baik ngko TURUN TAKHTA.
Jangan buat malu PA ! Jangan sampai anak cucu PA menyumpah ngko kemudian hari!!

Tanpa Nama berkata...

kalau isu ni x selesai lagi, semua PA x boleh naik pangkat, kalau 2 tahun, 2 tahun la x boleh naik pangkat. kewangan dah save banyak di situ apabila xde siapa yg dapat naik pangkat

Tanpa Nama berkata...

pasai hgpa nk naik gaji...pekerja2 kontrak xdisambung..kmi yg dah keja hmpir 6,7 tahun tkedu bgitu shaja..

Tanpa Nama berkata...

dah name pun kontrak bro...

Tanpa Nama berkata...

Sabar bro kontrak,kakitangan kontrak kerajaan banyak teraniaya,rezeki Tuhan yg bagi,banyakkan berdoa mudah2han terbuka pintu rezeki kita....

is berkata...

YG KONTRAK TU KADARKAN DIRI LAH BUKANLAH APA KAMI YANG JAWATAN TETAP NI (RUMAHTANGGA SENDIRI) DIPERJUANGKAN. PEKERJA KONTRAK (PEMBANTU) PERLU MUHASABAH DIRI BAHAWA KAMU SEMUA "KONTRAK' SO KALAU DAH LAMA SANGAT TU KERJA HINGGA 6,7 TAHUN MAKNANYA TAK DE KEINGINAN UNTUK MENCARI PEKERJAAN YANG LEBIH BAIK DAN TATAP. KAN KONTRAK TU HANYALAH SEMENTARA SEHINGGA ADA PENGAMBILAN JAWATAN TETAP YANG BARU. JAGI GUNAKAN PENGALAMAN KONTRAK ANDA UNTUK MEMINTA KERJA YG TETAP BROO. BUKAN NAK MENGAMBIL KESEMPATAN JE. ORANG BERPERSATUAN KAMU NAK IKUT SAMA SEDANGKAN KAMU TU KONTRAK. MAAF JIKA TERGURIS HATI TAPI ITULAH HAKIKATNYA PEKERJA KONTRAK.

katun berkata...

dulu kini selamanya tak caya CUEPACS. HARI NI, ESOK, LUSA kenyataan lain belaka atas satu tajuk. huaw huwa huwa

Tanpa Nama berkata...

Prospek yg menggantikan PTK khabarnya nak kuar Julai 1, 2011 tpi sampai sekarang ape cer?

Tanpa Nama berkata...

Formula matematik baru

JPA + Cuepacs = sarkis

Tanpa Nama berkata...

kassim baharum berkata...
kami semua N22 (KUP) menyokong penuh semua tuntutan Cuepacs, semoga semua PA akan berani mengundi BN PRU nanti demi perubahan abadi.Sabtu, Julai 02, 2011 11:02:00 PM

Beruk muka tak malu kerja 17 gaji 22.

Tanpa Nama berkata...

bernama....rentikanlah semue tu...pakai je yang ade...semue tu xkan jadi kenyataan dah,....jadi angan2 je..semue khabar angin je...so,penjawat awam..lebih baik kerje je..xpayah nak tuntut2 dah..kerje je dengan ikhlas...hahahahahahaha.....

Tanpa Nama berkata...

kenapa ini tuan cakap setuju pun
memakan terlalu lama ditungu
dan apa pasal pula sekawan sakit
perut ketawa nasib baik tidak pensan.

Tanpa Nama berkata...

Bolehkah JPA pertimbangkan kami yang mempunyai kelulusan SPM yang masih menjawat jawatan kelulusan UPSR.

Tanpa Nama berkata...

kaki putar blit la ckp..mna yg sahih...naluri kta JPA xbstju,,,jgn men2 dlm hal ni ooooii...

Tanpa Nama berkata...

Tuntutan JURUTEKNIK tak setel2 lagi......

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik dan gred 40 ke bawah tidak layak dinaikan pangkat hanya PTD,PTN dan Gred 41 ke atas sahaja di naikan pangkat dan di beri layanan istimewa oleh JPA.. ade faham..!!

Tanpa Nama berkata...

Jpa kami tuntut di akhirat kelak.. siap sedialah kau org..

Cicak Kobeng berkata...

Ome pesden kupek ni dah nyanyuk, sebab tu lah sana sini buat kenyataan bodoh, tu lah ambik la lagi orang skola kelulusan tertinggi pmr jadi pesden.

Tanpa Nama berkata...

iyo ko?
kua .. kua .. kua ..
lulusan PMR?
haiyaaa.... cupec.

Tanpa Nama berkata...

Technical Sifu!!!!!


Saya sokong Omar Osman letak jawatan dan diambilalih oleh orang lain, kecuali guru, askar, dan polis.
Jika jawatan presiden Cuepecs dipegang oleh jawatan guru, polis atau askar maka PA yang lain kena gigit jari setiap tahun sebab hanya golongan guru, polis dan askar akan dilayan dan diberi pelbagai insentif.
Untuk kerajaan PA tidak penting, hanya guru, askar dan polis saja tonggak negara manakala PA yg lain adalah pelingkup negara.
Sejak 4 tahun lalu tiada bonus, hanya ditipu dengan saguhati. Untuk baru bekerja untung ler sebab gaji permulaan mereka rendah, yg macam orang dah ada basic lebih 1200 rasa rugi sebab dapat hanya seribu.

Tanpa Nama berkata...

betul kea..? di maklumkan bahawa tiada kenaikan pangkat, gred, gaji dan bonus.. hanya mereka yang memangku jawatan tertentu sahaja di naikkan pangkat dan gred bagi semua gred jawatan bagi yang memangku.. bagaimana pula bagi mereka kumpulan sokongan yang memiliki ijazah dan master.. tiada kenaikan pangkat dan gred, walaupun mereka dah mendaftar dengan spa bagi jawatan baru, tiada panggilan temuduga kea..? begitu juga dengan mereka yang dah lama berkhidmat melebihi 10 tahun ke atas..ape cite.. ape-ape hal kami tunggu bajet 2012 nie.. kemudian kami tunggu PRU-13pulak..!!

Tanpa Nama berkata...

is berkata...
YG KONTRAK TU KADARKAN DIRI LAH BUKANLAH APA KAMI YANG JAWATAN TETAP NI (RUMAHTANGGA SENDIRI) DIPERJUANGKAN. PEKERJA KONTRAK (PEMBANTU) PERLU MUHASABAH DIRI BAHAWA KAMU SEMUA "KONTRAK' SO KALAU DAH LAMA SANGAT TU KERJA HINGGA 6,7 TAHUN MAKNANYA TAK DE KEINGINAN UNTUK MENCARI PEKERJAAN YANG LEBIH BAIK DAN TATAP. KAN KONTRAK TU HANYALAH SEMENTARA SEHINGGA ADA PENGAMBILAN JAWATAN TETAP YANG BARU. JAGI GUNAKAN PENGALAMAN KONTRAK ANDA UNTUK MEMINTA KERJA YG TETAP BROO. BUKAN NAK MENGAMBIL KESEMPATAN JE. ORANG BERPERSATUAN KAMU NAK IKUT SAMA SEDANGKAN KAMU TU KONTRAK. MAAF JIKA TERGURIS HATI TAPI ITULAH HAKIKATNYA PEKERJA KONTRAK.

Ahad, Julai 03, 2011 11:19:00 PM

NI MASIH ADA SAMPAH SARAP TAK NGERTI APA KESUSAHAN KAKITANGAN KONTRAK...SESAMA MANUSIA SEPATUTNYA DOA KAMI SUPAYA DITETAPKAN DAN DIBERI PELUANG KE TETAP...EGOIST....CUBA ANDA BERADA DITEMPAT KAMI....BARU KO TAHU BEGITU PAYAHNYA NAK DAPAT KERJA LAIN WALAUPUN ADA PENGALAMAN.....

Tanpa Nama berkata...

yg pasti 1/1/2012 gaji naik, umur bersara akan naik ke 60 tahun

Tanpa Nama berkata...

Biar gaji naik & umur bersara biar time 50 je...

Tanpa Nama berkata...

masalah nye, kerajaan sebenarnya memang nak jalankan pun umur bersara 60 tu sbb lebih menguntungkan kerjaan (duit pencen boleh ditangguhkan untuk 2 tahun)... pak omar tu hanya sekadar boneka jer....

Tanpa Nama berkata...

aku lagi suke kalu umur bersara 50 je...leh lepak's kat umah pas umur 50..biar anak tanggung lak..

Tanpa Nama berkata...

30 Jun 2011
JPA BERSETUJU LIMA TUNTUTAN BARU CUEPACS
Berita Harian
30/6/2011


IPOH: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sudah bersetuju menunaikan lima tuntutan baru CUEPACS berhubung penilaian baru perkhidmatan awam dan pekeliling mengenainya akan dikeluarkan tidak lama lagi, kata Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman.

Beliau juga berkata, kesatuan itu tidak akan membela mana-mana kakitangan awam yang ditangkap menyertai perhimpunan haram BERSIH kerana ia melanggar etika perkhidmatan awam.
Posted by CUEPACS at 11:58 PM

POST 1 JULAI 2011 : TIDAK BERSETUJU PULAK! PELIKNYA!

Tanpa Nama berkata...

HARAPAN TINGGI PENJAWAT AWAM (KUMPULAN SOKONGAN) HAMPEH..SEOLAH TERTIPU DEK KATA-KATA MANIS...PATUT KE KITA SOKONG...????

Tanpa Nama berkata...

Untuk kakitangan kontrak, saya faham masalah anda..tapi pernahkah anda soal diri kenapa jabatan/organisasi anda tidak memohon untuk vot jawatan tetap bagi kakitangan kontrak seperti anda?
Sebenarnya semua kakitangan sokongan ini teraniaya....
Harapnya ada inisiatif yg proaktif daripada CUEPECS...Insyaallah...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Untuk kakitangan kontrak, saya faham masalah anda..tapi pernahkah anda soal diri kenapa jabatan/organisasi anda tidak memohon untuk vot jawatan tetap bagi kakitangan kontrak seperti anda?
Sebenarnya semua kakitangan sokongan ini teraniaya....
Harapnya ada inisiatif yg proaktif daripada CUEPECS...Insyaallah...

Khamis, Julai 07, 2011 3:36:00 PM

Buat anonym....saya memang agak terkilan lah sebab kami kontrak tidak pun diperi perhatian sewajarnya oleh pihak atasan kami...ada dua entiti kontrak sejak dahulunya berkhidmat atas dasar Projek belanja mengurus....saya dapati entiti separa politik seperti KEMAS dan bukan entiti politik seperti Perpustakaan Desa dletakkan kakitangan nya sebagai kontrak sejak penubuhan mereka ini...jawatan mereka juga bersifat kerja full time dan hakiki....kekadang gaji kami dipotong atas sebab tak munasabah....dan tak ada penjelasan.....itulah kecewanya kakitangan kontrak bila nak kerja suruh full time...bayar gaji 50% dari gaji asal bila tak ada peruntukan....

Tanpa Nama berkata...

Pada saya, 6-7 tahun anda berkhidmat sebagai kakitangan kontrak...sepatutnya jabatan/organisasi sudah boleh merangka dan buat permohonan vot perjawatan untuk jawatan anda....Inilah yang patut diperjuangkan....
Kadang-kadang terasa sangat kita ini kakitangan bawahan atau 'kuli', dipandang sipi dan tak penting...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pada saya, 6-7 tahun anda berkhidmat sebagai kakitangan kontrak...sepatutnya jabatan/organisasi sudah boleh merangka dan buat permohonan vot perjawatan untuk jawatan anda....Inilah yang patut diperjuangkan....
Kadang-kadang terasa sangat kita ini kakitangan bawahan atau 'kuli', dipandang sipi dan tak penting...

Jumaat, Julai 08, 2011 8:50:00 AM

Betoi tu commenter....kami baru2 ni dengar gak kata nak bg tetap..tapi dalam sedar gaji kami telah di downgrade ke P1T4....sedangkan kami sudah bergaji P1T6...hilanglah 78 ringgit...hoho.....tapi kami bernasib baik jawatan kontrak kami di selia SPA...kalau tak dah lama kena terajang dengan orang dalam jabatan yang dengki dan irihati....

Tanpa Nama berkata...

berapa tahun dah najib memerintah, blm lagi merasa bonus.... da ka patut.... ya ku ngenang mahathir ngn pak lah....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
berapa tahun dah najib memerintah, blm lagi merasa bonus.... da ka patut.... ya ku ngenang mahathir ngn pak lah....

Ahad, Julai 10, 2011 1:44:00 PM

Setuju bro...mcm tu lah ke sengkek kan najib....

Zul Kuala Nerang berkata...

BN sahaja harapan PA. wajib hukumnya kita sokong BN

Tanpa Nama berkata...

p`jawat awam xramai p0wn.. ..1.2 juta lhb jerk , kalau nk main sgt ngan p`jawat awam yg xramai nie.. ..nti PRU ke-13 kalau p`jawat awam sume PANGKAH PEMBANGKANG br hang pa taw!!!!!

Tanpa Nama berkata...

p`jawat awam xramai p0wn.. ..1.2 juta lhb jerk , kalau nk main sgt ngan p`jawat awam yg xramai nie.. ..nti PRU ke-13 kalau p`jawat awam sume PANGKAH PEMBANGKANG br hang pa taw!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1/2011

sila buang pekeliling ni..x ada faedah langsung.hanya untuk SKM dan sijil politeknik..sijil lain setaraf STPM..hahaha kelakar diorang buat pekeliling.hnya mengaburi mata jer.pekerja berkemahiran tinggi.??haktuih.!!bukan suma org dpt peluang blaja kat poli..cuma nak naik tangga jer bkn gred..tu pun x lulus..kesian org yg blaja tinggi2 gaji SPM nak kerja tahap berkemahiran tinggi tapi gaji SPM..kalakar lar diorang ni.sakit perut ketawa.rasa nak terajang jer.

Tanpa Nama berkata...

yang karut tetap jpa...

Tanpa Nama berkata...

tolong kji N22 adlh pyelia di pej tp gji sme dgn N22 KUP bg lh naik gred kbykn ade diploma pun

Tanpa Nama berkata...

dengr cite di temeloh ari tu omr bgtau J17 jd J27 fikir lh N22 hkiki
sme kami ni. PRU dh dkt , PM xcelent x kn cuepacs x boleh. ape gune we all potong gaji jd ahli. n22 dilantik dr tmuduga dn di posting , x kn sme dgn n22 KUP kut. x dengki tp biar la smua jwtan rasa.