SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

12 September 2011

LANJUTAN UMUR BERSARA: JPA PERLU KAJI TERLEBIH DAHULU

Bernama
12/9/2011




PUTRAJAYA, 12 Sept (Bernama) -- Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) perlu membuat kajian terlebih dahulu berhubung cadangan melanjutkan umur persaraan penjawat awam daripada 58 kepada 60 tahun.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Abu Bakar Abdullah berkata ini kerana JPA harus mengambil kira kesannya terhadap tenaga kerja baru, terutama pelajar tajaannya yang akan menamatkan pengajian.

"JPA banyak membuat tajaan kepada penuntut yang cemerlang daripada semasa ke semasa dan pada masa yang sama kita juga mengusahakan semua pelajar terbabit memperolehi pekerjaan, sama ada dalam sektor awam ataupun swasta," katanya kepada Bernama, di sini.

Abu Bakar diminta mengulas cadangan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang antara lain berpandangan 'orang lama' boleh menyumbang kepada kecekapan sistem penyampaian bersandarkan pengalaman mereka.

Mengulas lanjut, Abu Bakar yang secara peribadinya bersetuju dengan cadangan itu, berkata di negara maju umur persaraan penjawat awam adalah antara 60 dan 65 tahun.

"Kita bersara pada umur 58 tahun adalah lebih kurang sama macam Bangladesh dan negara yang penjawat awamnya bersara pada umur 58 semakin kurang.

"Jika berdasarkan kepada standard dan tahap kesihatan kita, patut bersara pada umur 60 tahun. Ini yang dikatakan negara membangun dengan maju," katanya.

Beliau juga berpandangan cadangan tersebut wajar dipertimbang memandangkan Malaysia bakal menjadi negara maju dalam tempoh sembilan tahun lagi menerusi Wawasan 2020.

"Di negara maju umur bersara adalah 65," katanya.

Bagaimanapun katanya, jika cadangan itu dilaksana penjawat awam akan diberi pilihan sama ada untuk bersara pada umur 58 atau 60 tahun.

"Sesiapa yang nak kerja sehingga umur 60 tahun, mereka boleh terima opsyen tersebut, dan kalau nak bersara pada umur 58 pun boleh, tidak ada paksaan," katanya.

-- BERNAMA

47 ulasan:

Pegawai gaji mati berkata...

Kalau umur bersara dilanjutkan, tangga gaji pun perlu dipanjangkan. Jangan biarkan orang terperam di tangga gaji mati.

Tanpa Nama berkata...

Aku yakin jika kewangan sudah cukup baik tak Ramai PA yang akan kerja sehingga umur 60 tahun.

Berbahagialah kpd yang bercita-cita untuk terus naik pangkat ke peringkat TURUS walaupun kumpulan sokongan.

judin berkata...

aku tak dapat bayangkan pakcik tua mata rabun ,bertongkat dan berpenyakit nak buat kerja kat opis...puak tua ni kalau tak kat kedai kopi sure kat katik hospital..

Yang makcik pompuan lak ,badan sure besar peti ais..jalan ngepak mcm ayam turki,kalau duduk kat kerusi opis tu sure tak bangun2 dah..nak buat kerja???sori la dah tua mata pun rabun nak tekan keyboard...bos pulak tak berani nak arahkan pasal takut kena potpet2 ...
so apa gunanya nak bagi naik lagi umur pencen sampai 60 tu?orang yang kuat berhutang je yang kemaruk nak kerja sampai 60 ni..

Tanpa Nama berkata...

ini semua untuk org atasan yang bergaji besar.... takut kalo dapat separuh gaji.... pa bawahan diperah2... takan dah bongkok nak samakan tenaga kerja sewaktu muda.... naikan gred gaji kami gred 17... yang terpinggir....

Tanpa Nama berkata...

SKIM JURUTEKNIK TU NAIKKAN DULU..pastu nk kaji yg lain kaji la...

Tanpa Nama berkata...

Lebih baik JPA selesaikan isu lain seperti jadual gaji yang lebih panjang, jumlah gaji yang masih berbeza walaupun gred sama dan lain - lain. Jika ia pun mahu lanjutkan daripada 58 ke 60 tahun, pastikan penerima opsyen seorang yang sihat walafiat.

Tanpa Nama berkata...

PANGLIMA BERKATA :

kalau umur persaraan pun dinaikkan ke 60 tak guna jika masih menjawat jawatan gred N17...SEPATUTNYA FIKIRKAN BAGAIMANA NAK NAIKKAN KAKITANGAN BAWAHAN SUPAYA MENIKMATI GAJI YANG LEBIH BAIK, SUPAYA TIDAK TERPERAP DI DALAM KATEGORI GOLONGAN BERPENDAPATAN RENDAH....FIKIR-FIKIRKAN LAH WAHAI JPA....KAMU SIBUK NAIKKAN PANGKAT POLIS, GURU DAN DOKTOR. TAPI KITA YANG DI BAHAGIAN PENTADBIRAN NI, LANGSUNG KAMU TIDAK FIKIRKAN DAN CADANGANKAN KEPADA PERDANA MENTERI UNTUK KEBAJIKKAN PENJAWAT AWAM PENTADBIRAN...LANGSUNG TIDAK FIKIRKAN KEBAJIKKAN GOLONGAN BERPENDAPATAN RENDAH....

Mat berkata...

Memang betul negara maju umur persaraan 60 tahun, tapi malaysia kalau maju pun cukup 58 tahun saja, banyak orang tua kat ofis kerja karut saja, banyak yang malas dan kuat merungut, ponteng dan macam2 hal lah.

Dalam apa kumpulan sekalipun, 58 pun dah kira tak produktif lagi. Cukup2 lah tu.

Tanpa Nama berkata...

yang makcik tua2 gigih sambung 58 tahun tu pun skrg nak on komputer pun tergigil2 parkinson...lagi mahu sambung 60 tahun ka???

Tanpa Nama berkata...

kih .. kih ..
aku baca ayat demi ayat pasal ngko orang kutuk PA orang tua.
ish .. ish .. aku pun tua jugak (tapi tak totally tua).

makcik bull dozer bertakhta atas krusi ?!! pakcik doraemon mata rabun !! lantak ngko orang nak bagi nama.

Aku nak tumpang info saja .. jika tiada yang tua tiada yang muda ..... masa dulu kami kerja pakai typewriter. Aircond tiada cuma kipas.
Satu ofis macam satu pasukan bola - sehati sejiwa . Sekarang ... nafsi-nafsi ie masing-masing buat hal ramai kemaruk NAK NAIK PANGKAT !!!
salam bahagia semua .....

Penganggur Graduan berkata...

Graduan yg menganggur terlalu ramai..kesian tunggu org pencen tak pencen2 lagi dari 55 ke 56 ke 58 dan nak ke 60 puluh lagi...bila nak dapat kerja ni??? Kami orang muda tak payah kerja dan cari makan kah??? PM, JPA sila urus dgn profesional pasal umur persaraan ni!!!
Ada yg umur 56 sekarang dah kata saya tak peduli lagi dengan kerja sebab nak pencen dah...Semua kerja tak dibuat dengan betul dan suruh org muda yg buat....betulkah ni???Tapi kalau bab nak sign borang opsyen ke 60 semua sign tapi lepas tu tak nak kerja betul2 dan alasan 2 tahun nak bersara saya peduli apa...Ini namanya makan gaji buta dan tak buat kerja!!!
JPA tahu kah??? Turun padang lah...Apa kami org muda dan kuat tak pandai kerja kah???

Tanpa Nama berkata...

Semalam pulak saya bercakap dengan pegawai JPA, katanya kerajaan dalam "excercise" untuk mengurangkan ktangan awam. sebanyak 60,000 jawatan akan dimansuhkan. Mana2 post yang kosong kerana pencen (wajib atau opsyen) atau letak jawatan tidak akan diisi semula. post itu akan dimansuhkan.

tapi aku heran, kalau jawatan atasan... ksn ksu, kp pegawai profesional (konon) dah bersarapun sambung lagi kontrak.

Bagi le peluang kpd orang lain pulak pegang jawatan tu... ini tidak nak pegang jawatan sampai mati berdiri dlm pejabat. mungkin pengganti tu lebih efesien, berinovasi bla..bla.. bla..
Kalau dapat tawaran tu pandai2 le tolak... ini tiadak "kalau aku tak ... tak jalan kerja ni (perasan).

Kita yg kerja bawahan ni tunggu JPA buat kajian baru dapat nak sambung sampai 60 thn. Tak payah le cuepacs perjuangkan sampai 60 thn ni, mengarut je.. bagi peluang anak2 muda pulak menguruskan negara ni. yang tua2 tu duduk rumah ingat mati dh depan pintu... kejar dunia tak abis2.

Apa yang perlu dikaji ialah GAJI tu.. bukan jawtannya.

*aidono*

cc hamdan berkata...

Kalau nak dilaksanakan juga, dgn beberapa syarat sama mcm nak mohon naik pangkat: 1) diberi opsyen; 2) prestasi LNPT yg bagus dlm 3 thn kebelakangan; 3) kesihatan yg memuaskan; 4) diperakui/sokong oleh ketua jabatan; 5) masukkan terma tertentu seperti boleh dibersarakan walau belum sampai tamat tempoh opsyen jika 'sekadar nak datang dan dapat gaji'; 6)menyembunyikan maklumat terutama bab kesihatan kerana semata-mata nakkan gaji tapi kerja tak mau buat; ...dan lain-lain terma yg difikirkan sesuai. dengan cara ini tak semua yang memohon akan secara otomatik diluluskan permohonan lanjut umur tu.

Tanpa Nama berkata...

Tak payah nak lanjut lah byk lagi orang muda yg tengah tunggu kerja di sini...cukup lah tu...bukan tak ada manusia lagi kat Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

tak payah lah....gigi dah gugur...rambut dah putih..kubur kata mari....

Tanpa Nama berkata...

ape kebendanye beb..!! bersara umur 60 tahun ikut negara maju tapi gaji dan kenaikan pangkat tak ikut negara maju pulak..ape kejadahnye.. kami tetap nak bersara awal..join korporat beb..!!

mat berkata...

Maaf...bukan nak kutuk PA tua...saya pun akan tua..samua orang akan tua. Tapi saya rasa tak relevan orng tua nak bekerja sampai 60 tahun. Ramai dah beri pelbagai alasan...jadi 58 tu dah cukup.

Cuma yg beriya2 nak sambung ni saya rasa ramai PA yg masih byk hutang dan anak2 masih kecil tapi umur dah tua.

Itu sebabnya kena buat perancangan, jangan ikut sedap saja, nanti yang susah diri sendiri dan membebankan orang lain.

Tanpa Nama berkata...

herannnnnnnnn....tu dah meroyan ke?
Kesian dia, semua tempat dia ada....haha

Tanpa Nama berkata...

nak sambung sampai umur 100 tahun pun buleh... tp pastikanlah diaorang yg sambung tu buleh wat kerja... bukan order je dgn junior.. selain tu tangga gaji pun ambik kiralah juga.. umur nak macam negara maju, tp gaji masih ditahap negara mundur.. ape cer..

Tanpa Nama berkata...

ofis aku ada 16 staf. kalau ikut kompetensi aku, potensi staf yang perlu ada cuma 11 orang.
maknanya lebih 5 orang !
gaji 5 orang niih gred 41- 1, 29 -1, 17 - 3 orang.
5 orang niih boleh di agih ke jabtan lain.
Dia orang niih bnyk berborak benda yg tak berfaedah dpd kerja, facebook, internet, pergi kantin, berborak kosong bukan utamakan perkara delivery system perkhidmatan awam.
Dia orang masih muda. Bos aku tak kisah pun ... cuma aku yg concern duit rakyat (kalau dpt jimat, kita boleh kongsi dapat bonus ...)

Tanpa Nama berkata...

woi....bangang...mangkok ayon...babi...sial....askar nak gak naik gaji....yang benar menteri PMP asraf

Tanpa Nama berkata...

Apasal marah2 bulan syawal ni....

Tanpa Nama berkata...

kalau sambung umo 60 maka tak mustahil dalam satu jabatan tu ada nenek,anak dan cucu kerja satu opis...
sekarang ni yang anak dan mak dok satu opis pun dah ramai mcm kat batan aku tu..huhuhuhuh

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

woi....bangang...mangkok ayon...babi...sial....askar nak gak naik gaji....yang benar menteri PMP asraf

==================

Kepada penulis ni, kalau ye pun, tulis la elok sikit. Askar nak naik gaji? Korang gi berperang pun tidak, tapi gaji bulan-bulan dapat. Apa pun, kami memang harapkan korang lah untuk menjaga keamanan negara.

===================

Berkenaan dengan isu nak lanjutkan umur bersara tu.. ntahlah, pada aku lah, kalau ye pun nak buat, biarlah di beri opsyen. Korang semua pun, dok asyik mintak naik gaji je, dah tau kerje gomen gaji tak banyak, korang mintak gak kerja gomen. Dah tu, buat loan sana sini, pastu sibuk nak mintak naik gaji. Yang gred 17 plak, sibuk cakap ada Diploma lah Degree lah, yang korang gi mintak guna SPM tu buat apa? Dah rezeki orang lain dapat pangkat lagi tinggi, biarlah. Sebab tu Melayu ni tak lepas dari PHD (Perasaan Hasad Dengki). Bila lah kita Melayu ni nak maju kalau asyik nak bertelagah je. Dah kalau gaji banyak itu, pandai-pandai lah uruskan. Nak gaji banyak, blah gi swasta, banyak lagi orang nak kerja gomen. Kepada orang veteren/dah berumur tu, kot ye pun korang banyak pengalaman tapi janganlah nak menyuruh junior baru itu ini. Kitorang pun sama pangkat, kadang-kadang lagi berpangkat. Buanglah perasaan dengki tu, kita kerja secara bersama dalah 1 jabatan. Susah sangat ke kita orang Melayu nak terima orang lain lebih? Pelik lah. Kepada penjawat awam, sudah-sudah lah minta itu ini daripada kerajaan, kalau ada kerajaan bagi Alhamdulillah, kalau takde, kita terima lah seadanya. Kalau korang tak tahan, kata gaji kecik lah, itu lah ini lah, blah lah korang dari kerja gomen ye? Cari lah kerja lain yang boleh korang dapat increament tiap2 tahun dengan bonus tiap2 tahun.

Tanpa Nama berkata...

soal kakitangan awam gred 17 yg minta naik gred tinggi pasal ada diplomalah, degreelah, masterlah dsbnya tu...begini...asalnay mereka ada sijil saja, spm...pastu amek PLK, PJJ atau OUM...luluslah dapat diploma...dapat degree..dapat master...PhD pun mungkin ada juga...inilah kes diaorang...asalnya spm juga...tapi ikut kata kerajaan...belajarlah..jadilah modal insan yg bergunalah...demi negaralah...tapi last sekali habuk pun tarak....bukan kes dia ada ijazah, diploma, master tapi pegi minta kerani...bukan beb...harap maklum...tapi jangan takutlah...JPA dan kerajaan kita tak akan bagi punyalah...jangan takut...

Tanpa Nama berkata...

Apa pulak tak bagi nye? Ada staff gred 32 tapi ada degree, sekarang dapat je terus ke gred 42. Elok je dia dapat? Takde apa2 masalah pun? Tahniah untuk dia. Jadi apa yang jadi masalah kalau dari gred 17 nak ke gred atas? Member aku pun sama gak dari gred 17 sekarang dah 3 tahun ke gred 27. Elok je?

Tanpa Nama berkata...

Kepada gred 17 atau apa2 gred la yang ada Master, Phd tu, saya nasihatkan cubalah apply jadi pensyarah kerana kalau apply jadi pensyarah dengan kelayakan Phd, automatik dapat gred 52.

Kalau ada Master, insyaallah boleh dapat gred 45.

Setahu saya la, kalau salah minta betulkan.

Daripada salahkan kerajaan tidak adil, baiklah kita gunakan ilmu yang ada tu untuk bertukar bidang dari duduk di meja kerani bertukar ke meja pensyarah

Mohd. Anuar berkata...

Terbukti Pimpinan UMNO, MCA, MIC dan lain2 parti komponen BN lemah dan tiada jalan menyelesaikan isu gaji dan gred PA sejak 54 tahun yg lepas...
Ini telah terbukti dengan kenaikan pangkat dan gred yg tidak seragam dan saksama, pilih kasih dimana hanya Jabatan dan kementerian tertentu saja yg naik gaji dan pangkat..contohnya asyik Polis,Cikgu dan lain2 Jabatan yg berkenaaan saja yg dapat habuan/durian runtuh yg lainnya tengok dan dengar saja...Ini telah terbukti sekian lama.
Kerajaan yang adil dan saksama diperlukan untuk pembangunan negara yg seimbang dan makmur tanpa rasa terpinggir setiap rakyat dimana nasib mereka di bela dan diperjuangkan.

Tanpa Nama berkata...

apa pulak nya kaitan dengan politik ni..

"Terbukti kerajaan Kelantan PAS bawah pimpinan Nik Aziz sampai ke la ni tak dapat setelkan kes air"

amacam??? suka?? Politik, pun berpada2 la..takkan sampai benda ala gaji ni pun nak masukkan hal politik

Tanpa Nama berkata...

Kantoi kau...siapa bagi kamu nak gaji kalau bukan Kerajaan BN...jadi jika tak betul pun kerajaan BN juga sebab mereka pemerintah dan ini bukan berpolitik bahlol.

Tanpa Nama berkata...

mencarut pulak talibarut komunis aka PR.

Tapi it is expected especially their leader is penderhaka, peliwat, penjubo, penzina, ooohhh bau burit mah melekat kat muka abang..

paklong saman berkata...

duit gaji PA dibayar menggunakan duit poket para pemimpin BN. Kemudahan awam dan projek semuanya dr duit poket BN. Rakyat xde hak nak pertikai. Mana ada kononnya duit cukai itu, sebenarnya BN yang beri sendiri. Bukti BN sangat prihatin.

Tanpa Nama berkata...

yolah...BN kayo..korap sana korap sini...

Warisankota berkata...

SAYA CADANGKAN JPA BUAT BAYARAN PERKHIDMATAN (GRAND DUTY) 50% KEPADA PA PADA UMUR 55 TAHUN UNTUK MENJALANKAN PERNIAGAAN DAN SELEPAS BERSARA TERUS BERNIAGA TAK PAYAHLAH NAK LANJUTKAN TEMPOH BERSARA KEPADA 60 TAHUN ... BAGI PELUANG PADA ORANG LAIN PULAK NAIK PANGKAT..

Tanpa Nama berkata...

Bab nak bayar kenaikan gaji dan kenaikan pangkat PA berkira sangat beb.. tak kira kerajaan BN/PR last-last dia org yg naik elaun sana-sini sampai RM3000-RM5000 sebulan.. ape citenya.. sama jugalah bagi perjawatan Turus, jusca A,B,C,52-48 dia org punya gaji lebih tinggi + elaun sekali RM5000-14000 manakala kau org gred rendah bergaduh sesama sendiri.. gred 17-41 habuk pun tarak gaji dan pangkat tak naik-naik.. lu fikirlah sendiri beb..!! 1.5 juta PA, anda mampu mengubahnya..!!

senapi berkata...

bahalol semua PA asyik percaya dakyah pembangkang kononnya gaji x cukup. insaflah kamu. Hidup BN

Tanpa Nama berkata...

jgn marah ye senapi org tak layan lu..!! blah lah lu..bbbooooo..!!!

Tanpa Nama berkata...

Biarlah yg nak besara pada umur 60 tahun yg muda bukan sentiasa muda jangan ingat yg tua tu berada di katil hospital aja

Tanpa Nama berkata...

tak payah la sampai 60 tahun, kalau cikgu ramai yang dah malas kerja, tapi sign jugak 58 hari tu, naik jadi penolong kanan pulak tu. Tapi malas, semua kerja sub kat 41/44. Orang yang sihat dan rajin keje boleh la. Ni yang malas ni, menyusahkan saja.

Tanpa Nama berkata...

Lagi lama kerja lg kurang Motivasi,xkan nih ponGov xtau...
Ptut bersara umur 55 je...
Kompetensi Manusia lps 50 da kurang...

Tanpa Nama berkata...

Kalau gred 17 ada degree,glah temuduga 41 tp bila xdpt da xde rezeki...bkn nk kira apa..1 kekosongan beratus yg apply...sapa terbaik dialah dapat...
Pencen umur 60...xde mslh asalkan Opsyen....
55,58,59,60...tp dgn syarat pastikan ruang enaikan pangkat untuk yg muda terus wujud..

Tanpa Nama berkata...

kalo umur persaraan ni di laksanakan,susah gak bg anggota yg beruniform..xkan umur 60 pon nak duduk atas jln/laut or udara kot??nak di tempat kan dlm pejabat pon,berapa ramai je yg boleh duduk coz keje beruniform mmg tarak tmpt dlm pejabat coz byk buaty keje luar..penat org tua sy nti nak oks bsama2 geng warga tuanya yg lain nti..hehehe

Tanpa Nama berkata...

56 tahun - tua, 58 tahun - tua bangka dan 60 tahun - tua nyanyuk.. 64 tahun - tua nak mampus.. ha..!!ha..!!

zul n.s berkata...

KALAU PEKERJA TETAP (BERPENCEN)BOLEHLAH CAKAP TAPI KALAU PEKERJA KONTRAK SEPERTI KAMI NI APA NAK MAKAN? DAHLAH PENCEN TIADA,PERUBATAN PUN TANGGUNG SENDIRI, TU BELUM LAGI SAKIT KRONIK, MANA NAK CEKAU DUIT, KALAU TAKAT SIMPANAN RM 250,000 DLM KWSP, TAK KE MANE DE.INTEREST DLM KWSP PUN RENDAH SEBAB BUDAK PEMINJAM PTPTN PERANGAI MACAM MANGKUK SEBAB RAMAI TAK BAYAR HUTANG. RM250,000 BANYAK MANA NILAINYE KALAU 25 TAHUN AKAN DATANG.KALAU BOLEH KAKITANGAN KONTRAK NI, DILINDUNGI DENGAN SOCSO. KALAU MATI DALAM BERKHIDMAT, PENCEN PUN TAKDE. ANAK BINI NAK MAKAN APE. DULU SAYA PUN KAKITANGAN KERAJAAN JUGA DAH SAH DALAM JAWATAN PUN. TAPI KERAJAAN JUGA YANG SURUH PERBADANAN TU DIASINGKAN MAKSUDNYE KAKITANGAN TAKDE PILIHAN. KITE AMBIK CONTOH ASKAR BERHENTI BERKHIDMAT YG TIDAK AMIK SKIM PENCEN, KEBANYAKKAN KEHIDUPAN MEREKA NIE MENYEDIHKAN. BUKAN SALAH MEREKA.BUKAN SEMUANYA TAHU BERNIAGA DAN BEKERJA LAIN. KEBANYAKKAN TAHU BERPERANG,M LAST SEKALI BEKERJA SEBAGAI PENGAWAL.CUBALAH FIKIRKAN BAIK-BAIK. JANGAN INGAT ORANG BERPENCEN TAK BANYAK BERHUTANG. CUBA SIASAT BETUL2X. NAK SENANG CERITA TETAPKAN KAMI YANG BERJAWATAN KONTRAK NIE. SELESAI CERITA.

Tanpa Nama berkata...

PERLANJUTAN TEMPOH PERSARAAN 60 TAHUN TIDAK RELEVAN… INI KERANA MENJEJASKAN PELUANG PEKERJAAN BAGI GOLONGAN MUDA. MEMBUANG MASA BAGI KAKITANGAN YANG GAJI DAH ANTUK DINDING. DALAM USIA 60 TAHUN SESUAI UNTUK BERSAMA ANAK CUCU SEPENUH MASA. MENJALANKAN TUGAS DALAM USIA BEGINI MUSTAHIL, MASA INI BERBAGAI MASALAH YANG TIMBUL TERUMATA KESIHATAN. OPSYEN 60 TAHUN INI HANYA SESUAI UNTUK GOLONGAN PROFESIONAL SEPERTI DOKTOR DAN JURUTERA.

Tanpa Nama berkata...

As. Opsyen 60 tahun perlu pengesahan tahap kesihatan doktor kerajaan. Kerana ada kakitangan yang kurang menyumbang masalah kesihatan mental/fizikal yang belum kronik. Keluarga suka 'pegawai' kerja kerana ada perhatian dan 'takut kesunyian'.Masalah kepada pentadbir kerana perlu bagi 'tugasan' pada orang lain. Ada yang dah lebih 40 tahun tetapi tak jumpa doktor.

Tanpa Nama berkata...

Woi babi, askar kerja mencekik je. Mcm pukimak.... kerja mcm sial. Makan no1.... nak naik gaji lagi..... memang BABI