SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

20 September 2012

BELANJAWAN: PENJAWAT AWAM SEDIA KERJA LEBIH WAKTU JIKA TUNTUTAN DIPENUHI

Bernama
20/9/2012


KUALA LUMPUR, 19 Sept (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berkata lebih 1.4 juta penjawat awam sedia bekerja lebih masa jika 70 peratus daripada enam cadangannya dilulus kerajaan dalam Belanjawan 2013.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata penjawat awam akan bekerja lebih masa selama 30 minit tanpa ganjaran jika tuntutan mereka termasuk penambahbaikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) diterima kerajaan.

"Cuepacs akan pastikan penjawat awam akan melakukan satu perubahan drastik dari segi budaya bekerja, kalau boleh kita datang 15 minit awal dan balik lewat 15 minit yang merupakan komitmen daripada penjawat awam bagi menghargai jasa kerajaan meluluskan tuntutan tersebut," katanya kepada pemberita Rabu.

Beliau yang ditemui selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Cuepacs ke-9 di sini, berkata penjawat awam masih menunggu perubahan dan penambahbaikan ke atas SSM setelah diumumkan pada 8 Mac lepas, susulan pembatalan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam.

Tuntutan lain ialah penyelesaian isu tangga gaji maksimum yang tidak selaras dengan kenaikan gaji tahunan; projek perumahan di bawah harga RM135,000 dalam kawasan bandar; menaikkan imbuhan tetap perumahan; kedudukan status 45,000 penjawat awam berstatus kontrak; bonus dua bulan gaji dan mengkaji semula pemansuhan Majlis Bersama Jabatan (MBJ) di peringkat pusat.

-- BERNAMA

291 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 291 daripada 291
Tanpa Nama berkata...

dorang mane boleh flexi.....hahahaha...penjawat awam nie xboleh ontime...masuk keje pon lambat...hahaha...kua mkn 2jam...mane ckup sejam..hahaha.....

Tanpa Nama berkata...

dah lama diamalkan punnnnn....awal sampai , balik lambat....

Tanpa Nama berkata...

PA boleh gigit jari la bajet 2012 ni...yg kejaan layan GURU GURU GURU lain dr tu gigit jari tengok kalau tak pecaya..dah lama dah...

Tanpa Nama berkata...

Syukur kenaikan J17 ke J27,lepas ni akak kerani N17 yang banyak mulut,tolong cepatkan penyelarasan gaji kami yek,lepas ni kena laa panggil kami geng J27 ni Encik pulak yek tak boleh panggil nama camtu aje ,tima kasih kerajaan,tak sia-sia ambil sijil poli,lepas ni boleh la sambar i phone 5 satu,wassalam.

maznah abdullah sani berkata...

sori la ye, semia N17 dah ditetapkan akan naik ke N27, kerana pengambilan bari PT akan diupgrade ke diploa, dan yang sedia da akan dinaikkan automatik. pada skim J tu teruskan berangan. skim kamu ni cuma sampah yang tak berfaedah langsung. elok jumudkan saja dan hantar ke sektor pembinaan, agar pergantungan pekerja asing dikurangkan.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs harap kerajaan tambah imbuhan perumahan
Nuffnang Ads
KUALA LUMPUR, 22 Sept — Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan menambah Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) kepada penjawat awam dalam belanjawan yang akan dibentangkan di Parlimen 28 September ini.

Setiausaha Agungnya Lok Yim Pheng berkata ini perlu kerana kos perumahan kini khususnya di bandar raya amat tinggi.
“Di kawasan bandar raya apabila wujudnya projek perumahan baharu, timbul masalah di mana orang yang berkemampuan sahaja yang dapat membeli rumah,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau juga berharap bahagian cukai pendapatan tidak memotong cukai penjawat awam untuk satu jumlah yang besar sekali gus.
Sebagai contoh, katanya ketika penjawat awam mendapat kenaikan gaji 13 peratus baru-baru ini, cukai pendapatan dipotong antara RM600 hingga RM1,000 dan ini amat membebankan penjawat awam seolah-olah mereka tidak mendapat pelarasan gaji.

Lok berkata menerusi belanjawan itu juga penjawat awam bagi kumpulan yang berpendapatan kurang RM100,000 setahun berharap dapat diberi pelepasan cukai. — Bernama

Tanpa Nama berkata...

ANGAN2 MAT JENIN N17 NI,TUNGGULAH SAMPAI KUCING BERTANDOK...BERANGAN2.....

Tanpa Nama berkata...

dah biasa blik lambat..ot pun x bley nak claim.keje sabtu kena ganti dgn cuti x boleh claim ot..keje stgah hari claim cuti stgahari..mcm haram jadah..kalu cikgu cuti sehari ganti stghari.

Tanpa Nama berkata...

kejaan tak bela la PA biasa Gred 1-40..kejaan bela mereka yg ada ijazah shj terutama GURU..tak percaya? tunggu bajet ni..tengok apa plak geng GURU dapat...PA lain GIGIT JARI SAJA...HIDUP J

Tanpa Nama berkata...

Salam En OMOR..Saya berharap pihak cuepacs baca apa yg saya hdk katakan ini.Masaalah yg baru timbul sekarang ni adalah saya seorg guru ,mengajar dah hampir 11 tahun .Kerana masaalah GAJI dan pengiraan 2012 hari itu saya rasa semua cikgu di malaysia ni tertindas...Pegerakan gaji pada bulan 1/2012 hari itu saya hanya dibyr Rm3370.0 dan org di bawah saya yg mengajar 8 ke 9 tahun pegerakan gaji mereka Rm 3590.0..Bulan 7/2012 pegerakan gaji baru utk kami yg berkhidmat 10 tahun hanya Rm 3620.0 manakala mereka yg berkhidmat 8 ke 9 tahun pegerakan mereka pada 1/1/2013 nanti Rm 3840.0 ..Gaji mereka lebih tinggi dari kami sebanyak Rm220.0...Bukan jadi ukuran tapi bagaimana pihak yg buat pengiraan ni ..!! Mereka tahu buat pengiraan ke tidak ...TOLONG SEMAK DAN BANTU KAKITANGAN KERAJAAN YG TERSEPIT dgn sistem baru ni...

Jumaat, September 21, 2012 9:29:00 PG
...................................

woi cikgu xabih2 lg ngan isu ni. aku bleh blaja trima hakikat. cikgu pe kemende niiii..

Tanpa Nama berkata...

Cupacks ni teruk tullah.Makan lama gaji aku makin teruk.Naik pangkat ke DG 44,kerja 10 thn hdk masuk 11 tahun.Tapi gaji lagi rendah,org2 yg kerja 9 thn hdk masuk 10 thn gaji mereka LAGI tinggi dari saya.Berlebih gaji mereka rm 220 sebulan MCM MANA NI DATO OMAR ? ini sistem apa ni ??? Teruk juga SSM ni ...Aku bantah kerja lebih masa,Aku sokong kerja kurangkan masa adalah..Tahun ni aku tukar GREEN,kerja pun tiada mood tgk org bawah lagi tinggi dari kita berlebihan rm1320 setahun..APA NI SISTEM ???

Tanpa Nama berkata...

TOLONG SEMAK GAJI SEMULA ...Byk pekara buruk dari baik jika pekara ni tidak dipandang siriuss

Tanpa Nama berkata...

dah lame dah!!!
dah lame dah !!!

Tanpa Nama berkata...

knape kita asyik pikir tp diorg xbleh pikir....

Tanpa Nama berkata...

oi omar,ble masa ko mintak persetujuan aku buat kerja lebih masa..

Tanpa Nama berkata...

Maaf kalau menyinggung, kump sokongan x layak memakai kereta baru adalah satu kenyataan penghinaan. Kalau pembelian menggunakan simpanan yg lama telah disimpan adakah dikira x layak juga. Jgn libatkan semua kump sokogan. Ada kump sokongan yg lebih berduit dari kump pnp tp x menunjuk. Jgn pandang rendah kpd kump sokongan.

Tanpa Nama berkata...

Guru Kota Belud Mengamuk Kerana Elaun Pendalaman
http://bhsabah.com/sabahan/%E2%80%9C/2012/08/guru-kota-belud-mengamuk-kerana-elaun-pendalaman.html%E2%80%9D
HARAP PIHAK YANG BERKENAAN DAPAT MEMBANTU GURU YANG MENGAMUK KERNA TIDAK MENDAPAT HAK YANG SEPATUTNYA MEREKA BERHAK UNTUK MEMILIKINYA..

Tanpa Nama berkata...

kalau N17 upgred, bermakna yg dari skim perkhidmatan JUMUD ( PTR N11 yg memenuhi syarat service seperti dlm peruntukan PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 6 TAHUN 2009 PENJUMUDAN SKIM PERKHIDMATAN
PEMBANTU TADBIR RENDAH DAN OPERATOR MESIN PROSESAN DATA
SERTA PERUBAHAN SYARAT LANTIKAN SKIM PERKHIDMATAN
PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) akan berlaku dua kali pengupgredan utk skim perkhidmatan mereka.. ini " KALAU " berlaku seperti yg a'kak N17 tue cakap.. " KALAU " laaa..ahhh!! syukur 21!!

Tanpa Nama berkata...

Weeii... Bajet 2013 bonus 1/2 gaji, elaun rumah naik RM70 - dari RM 180 jd RM 250!!! Tu saja yg PA dpt...

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Mlm ni nk mancing lagi le. Mana tau dpt kurau lagi ke. Betul juga la mancing ikan lebih baik dr mancing orang. hahaha.

Tanpa Nama berkata...

Mansuhkan dasar dan peraturan bank negara yang mengongkong dan menyekat kebebasan rakyat. Ini adalah faktor yang boleh merendahkan kewibawaan kerajaan sekarang dan potensi untuk kalah dalam pilihanraya adalah cerah. Dasar CCRIS, CTOSS dan Online. Membebankan rakyat dan peniaga rumah, kereta dan lain-lain.

Tanpa Nama berkata...

Salam...

1. penambahbaikan sistem SSM
2. Isu tangga gaji maksimum
3. projek perumahan utk PA
5. Kenaikan elaun rumah
6. Status PA kontrak
7. Bonus 2 bulan gaji
8. Majlis Bersama Jabatan

kena tambah satu lagi..

9. Time based untuk semua gred!!!!

TQ

Tanpa Nama berkata...

Setiausaha Agung Cuepacs Lok Yim Pheng berkata menerusi belanjawan itu juga penjawat awam bagi kumpulan yang berpendapatan kurang RM100,000 setahun berharap dapat diberi pelepasan cukai. — Bernama

..................................

RM 100,000 / 12 bulan = RM 8333.33 sebulan .

Aku PA N17 gaji pokok tak sampai RM 2500.00 memang tak kena , tapi boss aku gaji lebih RM 5000.00 pun tak perlu bayar cukai pendapatan kalau permohonan ini diluluskan ? Adil atau Tak Adil ?

Tanpa Nama berkata...

Jadual kenaikan Elaun rumah Penjawat Awam:

Gred 40 ke bawah = RM 180 + RM 70 = RM 250.00
Gred 41 = RM 320 + RM 140 = RM 460
Gred 44 = RM 400 + RM 160 = RM 560
Gred 48 = RM 700 + RM 200 = RM 900
Gred 52 = RM 900 + RM 200 = RM 1100
Gred 54 = RM 1200 + RM 300 = RM 1500

PA N17 terus sewa bilik je ........ walau beristeri seorang dan 3 orang anak ?

Tanpa Nama berkata...

setuju semua tuntutan... tapi jgn lupa berkaitan kenaikan pangkat secara TIME BASED.... sian kat derang yang nak naik pangkat kena tunggu yang atas2 dulu kosong...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
setuju semua tuntutan... tapi jgn lupa berkaitan kenaikan pangkat secara TIME BASED.... sian kat derang yang nak naik pangkat kena tunggu yang atas2 dulu kosong...

Selasa, September 25, 2012 9:10:00 PG

..............

Entah le. saya x tahu pemimpin dulu mana yang guna sistem entah apa2 yang tunggu ada kekosongan baru boleh naik.

Bermaksud jika anda berwibawa dan mampu menaikkan prestasi jabatan jika dinaikkan pangkat sekalipun, oleh kerana ada sistem ini, prestas jabatan pun kena tunggulah nampaknya.

Sistem bodoh apa ni?

Tanpa Nama berkata...

Tukar je kerajaan. Degil gila. Bonus orang minta 2 bulan, ada ke diberi setengah bulan? Tak ada akal ke?

Tanpa Nama berkata...

Time-based utk PTD!

Tanpa Nama berkata...

Setiausaha Agung Cuepacs Lok Yim Pheng berkata menerusi belanjawan itu juga penjawat awam bagi kumpulan yang berpendapatan kurang RM100,000 setahun berharap dapat diberi pelepasan cukai. — Bernama

..................................

RM 100,000 / 12 bulan = RM 8333.33 sebulan .

Aku PA N17 gaji pokok tak sampai RM 2500.00 memang tak kena , tapi boss aku gaji lebih RM 5000.00 pun tak perlu bayar cukai pendapatan kalau permohonan ini diluluskan ? Adil atau Tak Adil ?

Selasa, September 25, 2012 8:50:00 PG
%%%%%%%%%%%%%%%%%

cadang kasi rendah lagi bro., bawah rm4k sebulan ie 4x12= 48k setahun

Tanpa Nama berkata...

kerajaan tak bersalah dalam hal ni. yang bersalah adalah si penyampai maklumat kepada ahli politik, iaitu PTD PTD di JPM, MOF, JPA.

mereka inilah duri dalam daging. kalau disampaikan kepada pihak atas pun yang menguntungkan mereka saja.

Tanpa Nama berkata...

Salam...

1. penambahbaikan sistem SSM
2. Isu tangga gaji maksimum
3. projek perumahan utk PA
5. Kenaikan elaun rumah
6. Status PA kontrak
7. Bonus 2 bulan gaji
8. Majlis Bersama Jabatan

kena tambah satu lagi..

9. Time based untuk semua gred!!!!

TQ



Isnin, September 24, 2012 10
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

tambah lagi ...
10. had umur mohon jawatan bagi PA yang sedang bertugas dinaikkan kpd 58 tahun (yang sedia ada 54 tahun).

Tanpa Nama berkata...

Setiausaha Agung Cuepacs Lok Yim Pheng berkata menerusi belanjawan itu juga penjawat awam bagi kumpulan yang berpendapatan kurang RM100,000 setahun berharap dapat diberi pelepasan cukai. — Bernama

..................................

RM 100,000 / 12 bulan = RM 8333.33 sebulan .

Aku PA N17 gaji pokok tak sampai RM 2500.00 memang tak kena , tapi boss aku gaji lebih RM 5000.00 pun tak perlu bayar cukai pendapatan kalau permohonan ini diluluskan ? Adil atau Tak Adil ?

=======================

KALAU NAK ADIL SEMUA PA PATUT BAYAR CUKAI PENDAPATAN ....YANG GAJI BESAR NBANYAK LA BAYAR,YANG GAJI KECIK SIKIT LA BAYAR....BARU ADIL.

Tanpa Nama berkata...

Jadual kenaikan Elaun rumah Penjawat Awam:

Gred 40 ke bawah = RM 180 + RM 70 = RM 250.00
Gred 41 = RM 320 + RM 140 = RM 460
Gred 44 = RM 400 + RM 160 = RM 560
Gred 48 = RM 700 + RM 200 = RM 900
Gred 52 = RM 900 + RM 200 = RM 1100
Gred 54 = RM 1200 + RM 300 = RM 1500

PA N17 terus sewa bilik je ........ walau beristeri seorang dan 3 orang anak ?

berapa kali nak ckp dg41 alaun rumah rm250 bukan 320....badigol+++++++++++++

Tanpa Nama berkata...

Gred 41 = RM 320 + RM 140 = RM 460

elaun rumah 41 bukan 320 tapi 250....samdol.

PAP KARIPAP N1 berkata...

sekarang ni pengambilan anggota / penjawat beruniform bagi calon lantikan terus dihadkan umur maksimum 30tahun betul ke? habis tu kalau kakitangan yg sedang berkhidmat ingin memohon kekosongan post tersebut. berapa had umurnya pula? sebab hari tu, aku pegi sessi ujian lasak di sebuah agensi gov, kena reject shop. alasan dia umur aku sudah lebih 30 tahun, walhal aku sedang berkhidmat sebagai PAP N1.

Tanpa Nama berkata...

PERJUANGKANLAH NASIB STAFF CONTRACT NIE..KAMI BEKERJA SAMA DENGAN PENJAWAT AWAM YANG LAIN MALAH LEBIH BAIK DARI PENJAWAT AWAM...ADA PENJAWAT AWAM YANG LEBIH TERUK DENGAN MASALAH DISIPLIN DAN TATATERTIB MACAMANA PLAK TU...

Tanpa Nama berkata...

bile masuk gomen, dah tau jawatan kontrak. masa itu sume pun bley angguk. skang nk demand tetap plak. kalo xnk keje kontrak, sila letak jawatan. jimat kos utk OE.

lg satu, sape bangang yg kerap kali sebut elaun 41 rm320? kalo maklumat xtepat, jgn pandai2 nk post kat sini.

Tanpa Nama berkata...

entah nak kata apa kerja lebih masa dlm khidmat awam ni...kerja lebih masa yg dok buat pun...kekadang bayar dan kekadang tak bayar...arah je ambil cuti ganti.
nak dapat sikit duit lebih dr kerja lebih masa pun...masih berkira nak bayar...
tak tahu nak ulas apa lagi tentang cadangan kerja lebih masa ni...
rasanya mcm byk masalah timbul dr menyelesaikan masalah...
kan lebih baik cuepacs juangkan tentang isu bayar tunai kerja lebih masa ni...mcm dah tak ambil pusing dah isu ni...timb. presiden cuepacs pernah bangkitkan...tapi diam lepas tu...
aku cadangan buat keja kerja 2 syif je khidmat awam ni...pertama kul 8 pg - 3 ptg, keduanya 3 ptg 10 mlm mlm...

Tanpa Nama berkata...

1. membantu org awam mempunyai masa utk berurusan dgn perkhidmatan awam..
2. membantu meringan beban kakitangan awam dalam urusan keluarga terutama anak2 sekolah.
3. mengurangkan kesesakan jln raya pada waktu puncak..
4. memberikan banyak pilihan pada org awam untuk memilih masa utk berurusan..
5. tak perlu lagi bukan pejabat pada sabtu dan ahad...ruang dah cukup masa diberikan utk berurusan..
6. tak perlu lagi pejabat2 yang amat besar...bila ruang yg ada leh sama guna..
7. parking kat opis pun leh lapang sikit...
PIKIR-PIKIRLAH BERSAMA...agar masa keja tak banyak membazir...

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu kerja lebih masa. Ikut je style mcm kat negara maju. PA boleh bekerja dar rumah. Punch in dan punch out tetap 8 - 5. Nak punch guna sistem biometrik mcm cap jari. Setiap tugasan diberi date line. Semua urusan mesti melalui email. Barulah PA 1Malaysia bersdia utk menuju negara maju 2020.

Tanpa Nama berkata...

Info terkini: Elaun Rumah gred 1-47 diselaraskan kpd RM400! Gred 48 ke atas tiada perubahan. Harap Maklum. Gaji diselaraskan 3-7%. Bonus 1/2 gaji...

Berita Terkini, Hiburan Seksi...

Tanpa Nama berkata...

Sediakan kuarters yg mencukupi kpd PA... Jgn tau pindahkan org sana sini lepas tu tempat tinggal takde... Nak suruh duduk bawah jambatan ker... Dah lah sewa mahal ...

Tanpa Nama berkata...

bile masuk gomen, dah tau jawatan kontrak. masa itu sume pun bley angguk. skang nk demand tetap plak. kalo xnk keje kontrak, sila letak jawatan. jimat kos utk OE.

lg satu, sape bangang yg kerap kali sebut elaun 41 rm320? kalo maklumat xtepat, jgn pandai2 nk post kat sini.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN.. AN.. AN..
tottemo daisuki..
DORAEMON...

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Aku pun gred 41. ITP aku pun 250 je. X de pun sampai 320 tu

Tanpa Nama berkata...

Satu alkisah..
Muhamad Al Fatih Membuka Kota Istanbul(Islam seluruhnya)dgn kepimpinan terbaik,tentera terbaik(skrg PA la...)dan rakyat terbaik .....ambilah iktibar dari alkisah tersebut...syukur dan tq

peace!! not war!! berkata...

peningkatan motivasi dan nilai murni yg berterusan dpt meningkatkan kesedaran, betapa tanggungjawab terhadap diri, masyarakat serta negara perlu dititik beratkan..

hormat-menghormati, kesabaran, toleransi, harga diri perlu diterapkan melalui nasid, ceramah, sessi kaunsling dan motivasi serta lain2 medium.. supaya nilai kemanusiaan dapat dipupuk..

nilai kemanusiaan yang kuat dan ikatan ukhuwah yang mantap dapat membangunkan situasi dan suasana harmoni, yang membawa kepada kemakmuran dan keamanan sejagat..

namun disebabkan kealpaan mereka mengejar meterialistik pengamalan nilai murni kini kian luntur.. Jika perkara ini dibiar berlarutan , akan memberi implikasi buruk kepada keharmonian, kestabilan dan kemakmuran.. Oleh itu , kita perlulah berganding bahu untuk mengimplimentasikan usaha2 untuk menerapkan kembali pengamalan nilai murni..

Tanpa Nama berkata...

Saya dah kata awal-awal lagi tapi kerajaan tak nak dengar cakap kita. Sekarang apa dah jadi? Rakyat sangat memerlukan bonus 2 bulan gaji. Paling minima pun diharapkan dapat sebulan gaji. Saya jangkakan ada perubahan dalam kepimpinan selepas pilihanraya nanti.

Tanpa Nama berkata...

Ungkapan yang saya dah muak nak dengar.

"Tentang pemberian bonus kepada penjawat awam. Kita kena tengok dulu kemampuan kerajaan...."

Tanpa Nama berkata...

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Aku pun gred 41. ITP aku pun 250 je. X de pun sampai 320 tu

.....................................

Laaa dah kerja lebih 10 tahun masih gred 41 lagiiiii ..... mesti bukan PTD ?

PTD 2 tahun hingga 4 tahun mesti naik gred 44 ?

Tanpa Nama berkata...

Lantik Tan Sri Muhyiddin jadi PM lagi bagus

amin razali berkata...

mereka yang asyik kecoh bab bonus ni tak bersyukur langsng dengan segala kebaikan pemimpin BN yang ternyata selalu mendahulukan rakyat.

jangan lupa daratan. ni asyik nak ungkit kononnya ada pemimpin yang kaya. itukan hak mereka? kita bekerja seperti biasa dan jangan lupa undi BN selaku membalas jasa.

Tanpa Nama berkata...

Laaa dah kerja lebih 10 tahun masih gred 41 lagiiiii ..... mesti bukan PTD ?

PTD 2 tahun hingga 4 tahun mesti naik gred 44 ?

Rabu, September 26, 2012 10:29:00 PG


lepastu lagi 8 BULAN dia naik 48. ini adalah KISAH BENAR. berlaku depan mata.

Tanpa Nama berkata...

Bodoh bahlol yg cakap psl politik dlm ruangan ni..memang x ada otak...
kita mau PM bagi Bonus 2 ke 3 bulan dan naik elaun rumah...dan naik gaji tu jaaa...
kalau BN nak menang kena bagi semua yg kuepek minta tu...sbb PA ada 1.4 juta x 5 dgn anak bini dah berapa juta undi...
kalau ini pun tak reti paham alamat kalah dlm pru 13...
janji dlm bajet semua ni kompom ada...tetap menang...
jgan mrapuh benda lain....
Dato'Osman bawa isu ni kat PM kita....selamattttttttt....

Tanpa Nama berkata...

Yakin sgt boleh menang, sebab tu bagi PA bonus setengah bulan gaji je. Ingat kita ni apa?

Tanpa Nama berkata...

PA sebagai pelaksana kepada dasar2 kerajaan.Jika PA pendapatanya kurang dr org KG,ADeker org kg yg nak dengar n ikut apa PA ckp??Tak ke diorang rasa diorang diajar oleh orang2 yg Xberjaya???

merujuk kepada benefit/inisiatif/bantuan kerajaan kpd org KG sehinggakan org kg kini bergelar jutawan.Plng lekehpun berduetlah..sedangkan PA???terus,masih n masih lg begitu...

Tanpa Nama berkata...

Slogan Khas Sempena Bajet 2013.

Rakyat didahulukan,PA dikemudiankan.

Tanpa Nama berkata...

Tun Abdullah dulu yakin tak beri bonus tak apa.

PM pula yakin bonus setengah bulan gaji tak apa?

Begitu yakin?

Tanpa Nama berkata...

semua yang tinggal di malaysia adalah rakyat

semua kakitangan kerajaan adalah rakyat

tapi rakyat bukanlah kesemuanya kakitangan awam

oleh itu, kakitangan kerajaan perlu diutamakan dari yang utama

sekian harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Menyelesaikan masalah nobita (rakyat) senang je, keluarkan barangan ajaib (???????) dari poket doraemon (??????)

Selesai....

Bukan semua benda boleh dapat dengan duit, PA semua bersyukurlah jika dapat sikit atau banyak dalam budget Jumaat ni.

Harapan kira semoga PA tidak dilupakan.

Itu saje, simpan dulu kecewamu dan kesedihanmu untuk Jumaat ini. Selepas habis pembentangan nanti menangislah puas-puas.

Undi di tangan anda.

Tanpa Nama berkata...

Waduh..waduh..waduh..enggak bisa ku tolak kerana ini peluang yang maha besar bagi diriku. semoga ada gula2 ya. bonus paing kurang 2 bulan ya.. usah buat bingit sini lagi dong.

Tanpa Nama berkata...

harap pekerja kontrak diserap tetapi melalui perakuan ketua jabatan dan LNPT yg ok..

Tanpa Nama berkata...

Saya mau bonus 2 bulan atau minimum RM2,000 ye, bukannya minimum RM500 tau. Kasilah PA yang bergaji kecik ceria sikit. Dah lama sangat mengharap bonus yang lebih meriah.

pekerja awam R1 berkata...

full time house wife berkata...

setuju dgn tanpa nama di atas. ikut semula ajaran agama, kembalikan sesuatu itu pada hak nye n yg paling utama, fahami tujuan kita dijadikan :)

peace!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

bercakap berdasarkan teori, lebih mudah dari mereka yg terlibat secara praktikal. lihat sekeliling anda, akui sejujurnya, apa yg berlaku. kerana faktor itulah yg menyebabkan isteri keluar bekerja utk membantu suami bg memenuhi keperluan anak dan keluarga. jika anda bersetuju dng pendapat diatas, bermakna anda satu dlm sejuta yg sependapat dng rejim tanpa nama diatas. uwek uweeeeekkkkk


j 17 berkata...

gred J17 ke J27 macamana Pak Omar?? ada berita baik ke berita buruk dalam bajet ni.

kalau takde ape2 berita baik untuk J17, takpelah. Tapi tengoklah akhirat nanti kami akan menuntut hak kami di padang masyar.

ehh betul.. ni bukan lawak jenaka. Sesiapa yang dinafikan hak mereka yang benar di atas muka bumi, akan dipersoalkan di akhirat kelak bagi mereka yang bertanggungjawab mengania golongan J17.

Renung - renungkanlah wahai pihak yang bertanggungjawab menafikan hak J17

saya sokong bah

Tanpa Nama berkata...

Anda bkerja utk krajaan, bkn krajaan bkerja utk anda.. Jd ssuaikan diri dgn waktu dan komitmen yg krajaan berikan sblm anda tandatgn akujanji..

Aku rasa yg mungkin dpt cuma ITP je sbb based on fact mn ada rmh sewa @ pinjaman prumahan bnilai RM180.00???

Tanpa Nama berkata...

Salah ke kalau kami nak mintak bonus 2 bulan? Walaupun sekali je dapat merasa 'wang besar' sepanjang tempoh perkhidmatan atau dalam kata lain sekali seumur hidup. Kami PA yang bergaji kecik dah lama sangat mengharap.

Tanpa Nama berkata...

Horeeeeeerrrrrrr gred 1 sampai 27 dpt naik gagji 35%......naik elaun rumah 450....so undi la Bii N....he he he magsyukul na aku.......

Tanpa Nama berkata...

Cadangan bengong mcm omar jgk..

Tanpa Nama berkata...

Buktikan pa ko ckp..dh a komen ko kat cne semua mcm org terencat akal..bengong mcm omar..

Tanpa Nama berkata...

Korang menyalak mcm anjing ada ke pak omar tgk dan beri komen....mcm ni la kalau apa yg korang minta x dpt kita pangkah BN dan PAS ? mcm tu je nak ajar kerajaan

Tanpa Nama berkata...

amin razali bangang..pengampu tegar BN..ko ingat BN nak calonkan ko jadi ADUN ke..amin razali bahlul...

Tanpa Nama berkata...

bodoh...!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Dia mai daahhhh... shhuuuhh gi jauh2.

Tanpa Nama berkata...

lancaulah korang semua.. kerja pemalas tapi bukan main minta itu ini lah dgn kerajaan...

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Laaa dah kerja lebih 10 tahun masih gred 41 lagiiiii ..... mesti bukan PTD ?

PTD 2 tahun hingga 4 tahun mesti naik gred 44 ?

..........................................................................

Mana tau aku dh keje 10 tahun? Alat nujum doraemon ke yg dipinjam? Hahahaha. Aku baru 8 tahun keje. InsyaAllah tahun depan naik 44 kot. Kalau ada rezekinya la.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan bengong mcm omar jgk..

---------------------

Buktikan pa ko ckp..dh a komen ko kat cne semua mcm org terencat akal..bengong mcm omar..

----------------------

bodoh...!!!!!!!!!!!!

----------------------

lancaulah korang semua.. kerja pemalas tapi bukan main minta itu ini lah dgn kerajaan...

------------------------


NEXT

Tanpa Nama berkata...

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

Tanpa Nama berkata...

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

cadangan orang bodoh yang menjadi pemimpin kumpulan bodoh bodoh kerajaan BN dan UMNGOK

Tanpa Nama berkata...

alaaa......chips more, ade polis keje ofis hrs pun dtg 8am..tpi kluar minum pagi, pastu urus ambil anak..pastu duduk2 tekan2 hp/tab..fb huhu..tghri makan...pastu makan kuih pisang lgi jam 3 tu,siap makan kuih pulang...apa keja tu??keja sekitar 8am hingga 9am jee.

Tanpa Nama berkata...

asyik2 ada minima sahaja, kasi pula bonus dengan nilai maksimum RM5000,3 bulan bonus dengan nilai maksimum dapat rm5000, kasi golongan bawah dapat banyak bonus..

Tanpa Nama berkata...

betul.. betul.. betul..biar gogolong atasan cuma dapt 1bulan atau setengah bulan sahaja yang bawah perlu beri sekurang-kurangan 2 bulan.. itu pun baru berapa. Kasi ada nilai maksimum pula untuk bonus ni.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya elauan diselaraskan tanpa mengikut gred...ade gred tggi apply kuarters. ada gred tggi tp tak kawen sibuk dok simpan harta.mcm kumpulan sokongan yg berkeluarga mcm mana?mn ada rumah sewa ikut gred. semua sama aje...

Tanpa Nama berkata...

aku kene WP3 tp masuk pukul 7pg ape citer?balik awal ni baguih sebab nak kene luang masa dengan family...nanti balik lambt, penat family terabai.pastu indeks jenayah makin meninggkat gara-gara keluarga yg tidak mampu bg kasih sayang...negara eropah lain 8 jam pun tak sampai sehari bekerja sbb goment minta bg perhatian pd keluarga...kalau nak balas budi kerajaan, kene la fikir cara lain.contohnya beli brgn buatan tempatan ke, kereta nasional ke yg releven yg dapat bantu sumbang ekonomi...

Tanpa Nama berkata...

minta sangat cuepecs untuk bgtau kerajaan dan JPA yg terdiri dr PTD ni, ubah la cara nak tolong kakitangan awam. sangat tidak adil. kumpulan sokongan nak sambung belajar kene wat pinjaman (tk kira la sarjana muda ke, master ke) dan cuti samada tanpa gaji atau separuh gaji...sedangkan bg kumpulan P&P dapat disediakan biasiswa dan ada pula cuti dgn gaji penuh,...ini macam nak mengekal kmpln sokongan ini terus jg kerani sampai kesudah dan P&P mewah dengan mcm2 kelebihan. Kononya P&P ni byk tanggungan (mcm la kumpulan sokongan tak berkeluarga, tk perlu beli umah)..makan nasi pun dr beras yg sama.zakat fitrah pun nilai yg sama...tulung ler perbetui ketidak adilan ini.zalim namanya

Tanpa Nama berkata...

Apa fungsi elaun tetap khidmat awam ye?

Tanpa Nama berkata...

Selepas 28 SEPTEMBER 2012, PA kena kerja lebih masa utk cari pendapatan lain.

Tanpa Nama berkata...

Apa kata x payah kerja tapi dapat bulan2 gaji. Camne best tak. Pemalas punya gomen worker! 30 minit pun berkira. Mengarut!

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

KEHENDAK CUEPACS TIDAK DILAYAN OLEH KERAJAAN....., DAH BERBUIH MULUT MINTAK, MASALAH NYA KENAPA TAK DILAYAN.......?? SUDAHNYA 6 PERKARA YANG DITUNTUT, HANYA 1(satu) PERKARA SAHAJA YANG DIPENUHI. ITUPUN KURANG 1/2 BULAN, SBB MINTAK 2 BULAN. SAMA-2 LAH KITA FIKIRKAN. KEAHLIAN KESATUAN ADALAH RAMAI, TAPI KERAJAAN TIDAK "MENDENGAR" SEPENUHNYA, BUAT KERTAS KERJA TELAH DIHANTAR BANYAK KE JPA KERAJAAN..., TAK RELEVAN KAH TUNTUTAN KITA INI....? OOOOooo, KENA BEERJUANG LAGI, TAPI MASALAHNYA 5 TAHUN KEBELAKANG PUN BEGINI. HARI INI PUN SAMA..., SAMPAI MASA SEDAR TAK SEDAR DAH PENCEN PUN KITA TERMASUKLAH RAKAN-2 SEPERJUANGAN AHLI-2 KESATUAN. MASUK ORANG BARU...,PUN MOHON LAGI, TAK DI PENUHI LAGI. SAMPAI BILA NAK HABIS NI.......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Apa fungsi elaun tetap khidmat awam ye?

Khamis, September 27, 2012 12:41:00 PTG


imbuhan tetap khidmat awam atau ITKA adalah pendapatan sebenar kakitangan awam.

pendapatan kakitangan awam ada 4:

1. gaji pokok
2. imbuhan tetap perumahan (ITP)
3. imbuhan tetap khidmat awam (ITKA)
4. cost of living allowance (COLA)

bagi gred 44 dan ke atas mereka ada imbuhan tetap keraian dimana mereka tiada imbuhan tetap khidmat awam.

dia sama seperti mereka yang bekerja sebagai salesman, promoter, dan sewaktu dengannya. mereka ada GAJI POKOK dan ELAUN. sebagai contoh, sekiranya bulan tersebut tiada sebarang jualan dibuat, atau tiada sebarang pelanggan berjaya ditarik, seseorang salesman/promoter hanya sekadar dapat gaji pokok dan tiada sebarang komisen/elaun tambahan.

begitu juga kakitangan awam. mereka dapat gaji pokok, tak kira la samada mereka bekerja kuat, borak kuat, sembang kuat, tidur kuat, mahupun hari-hari main panjat pokok. malangnya mereka tetap dapat ITKA tersebut. sepatutnya ITKA itu diberi berdasarkan prestasi mereka.

begitu juga dengan elaun keraian. apa yang berlaku sekarang, elaun keraian itu digunakan untuk meraikan diri sendiri, seperti bertukar kereta, tukar sportrim baru, melancong ke sana sini dan sewaktu dengannya.

Tanpa Nama berkata...

aku pun stuju gak...ape nk beza2kn...

Unknown berkata...

Anand singh

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 291 daripada 291   Terbaru› Baru»