SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

11 Oktober 2012

SURUHANJAYA KHAS KAJI TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM KEMUKA LAPORAN DISEMBER

Bernama
11/10/2012

MELAKA, 10 Okt (Bernama) -- Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam akan mengemukakan laporan lengkap berhubung cadangan penambahbaikan perkhidmatan awam kepada Kabinet akhir tahun ini.

Pengerusinya Tun Zaki Tun Azmi berkata suruhanjaya itu kini sedang melakukan lawatan mengejut ke jabatan, agensi dan pihak berkuasa tempatan bagi melihat mutu perkhidmatan yang diberikan kepada orang ramai serta memahami situasi yang dihadapi rakyat ketika berurusan dengan sektor awam.

"Bukan kita nak cari salah, masalah tetapi untuk memahami keadaannya, dengan memahami keadaan ini mungkin kita boleh memperbetulkan dan memperbaiki kelemahan yang terdapat di tempat ini," katanya kepada pemberita selepas melawat Pusat Transformasi Bandar (UTC) di sini, Rabu.

Turut menyertai lawatan itu, beberapa anggota suruhanjaya itu termasuk bekas Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

Zaki berkata pihaknya yang melakukan lawatan ke sektor awam di Sarawak dan Sabah pada Ogos dan Sept lepas, hari ini mengadakan lawatan ke Pejabat Daerah Sepang, Ibu pejabat Polis Daerah Sepang di Selangor; Klinik 1Malaysia Rasah dan Majlis Perbandaran Seremban, Negeri Sembilan selain UTC Melaka.

-- BERNAMA

86 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Fisrt... Yes...

Tanpa Nama berkata...

aku first.... ko fisrt.. haha.. ko tela sala eja first.. dato omar sbelum pencen tlg confirm sama geng2 penambahbaik supaya jteknik naik j27

Tanpa Nama berkata...

Gred G17 juga jgn dilupakan seperti dlm sbpa Setaraf stpm.mohon penambahbaikkan.

Tanpa Nama berkata...

Aduh, salah eja punya pasal, dah terlepas gelaran fisrt aku.

Tanpa Nama berkata...

Dengar cerita j17 dah dapat Dlm proses ke j29. Aku rasa badigol jugak la jpa ni wat keja. Mcmana dgn j29 yg ada sekarang tentu berlaku masalah dari segi penyeliaan. Aku rasa skim lain yg ada sijil lantikan mcm c17, ft17, e17 dan g17 pasti bengang dengan perkhabaran ni. jpa dan cuepac minta siasat. Mesyuarat pada 12 oktober jam 9.00 pagi. Kenapa jpa harus menganaktirikan skim lain yg mempunyai syarat lantikan bukan kelulusan spm tapi sijil yg diiktiraf hanya tertumpu pada skim kejuruteraan shj.jika benar penambahbaikkan. Mohon kajian menyeluruh.

JPA TAMBAHBAIK DENGAN SEADILNYA berkata...

Kalau pun benar penambahbaikkan. Jpa harus bijak menangani isu ini sebab skim e17, ft 17, g17 dan c17 jugak adalah menggunakan syarat lantikan yg menggunakan sijil politeknik, sijil institut pertanian, sijil perhutanan, sijil bidang haiwan. Mengapa jpa harus membezakan skim tersebut berbanding j17. Kita jugak minta hak yg sama sebagaimana yg diperjuangkan oleh skim juruteknik.mohon cuepac ambil perhatian isu ini.

Tanpa Nama berkata...

1.sijil drjah 6.
2.sijil pmr
3.sijil spm
4.stpm/sijil poli
5. diploma
tu lah kedudukan sijil poli

Graduan/Pemilik SKM berkata...

Sijil Kemahiran Malaysia yg paling layak untuk di iktirafkan untuk duduk kat gred seperti berikut;

1) SKM Tahap 1 = Gred 27
2) SKM Tahap 2 = Gred 29
3) SKM Tahap 3 = Gred 32


KSN SILA PANTAU DAN LULUSKAN...tq.

Tanpa Nama berkata...

Kalau pun benar penambahbaikkan. Jpa harus bijak menangani isu ini sebab skim e17, ft 17, g17 dan c17 jugak adalah menggunakan syarat lantikan yg menggunakan sijil politeknik, sijil institut pertanian, sijil perhutanan, sijil bidang haiwan. Mengapa jpa harus membezakan skim tersebut berbanding j17. Kita jugak minta hak yg sama sebagaimana yg diperjuangkan oleh skim juruteknik.mohon cuepac ambil perhatian isu ini.

...................................

Sijil politeknik tu OK...lah kalau dpt J29,Memang lah layak dpt.
Sijil Bidang veterinar/haiwan belajar 3 th. Beza gaji maksimun dgn N17 bezanya dlm RM 3.00 ringgit. mohon cuepacs/JPA teliti perkara ini,

Pegawai Veterinar berkata...

Pembantu Veterinar G17 sepatutnya macam Pembantu Perunatan U29 bukan mcm sekarang hanya duduk di Gred G17 saja...mereka sepatutnya dibawah KUMPULAN PERUBATAN SEPERTI PEGAWAI PERUBATAN DARI SEGI GRED DAN KENAIKAN PANGKAT....KSN SILA PANTAU!!!
Kalau ada izajah mereka digelar Doktor Haiwan mcm Doktor manusia juga...kenapa tidak diperjuangkan hak gred dan kenaikan pangkat mereka...Sila pantau Suruhanjaya dan Cuepacs....KSN sila pantau..

operator loji R3 berkata...

sijil poly = stpm = gred 27

diploma = gred 29

Tanpa Nama berkata...

Kagum dgn Idea dan keperihatinan Dato KSN .Seorang pemimpin yang memahami gred kumpulan sokongan dgn hasrat menaikkan pangkat/gaji bagi imbangi unjuran gaji dan inflasi.Bagi menggelakkan kemiskinan selepas bersara.Dato KSN yang luas pertimbangan.Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

syukur dengan apa yang kita ada walau sebesar telur kuman

Tanpa Nama berkata...

telur kuman

Tanpa Nama berkata...

berilah perhatian pada kumpulan pelaksana yang masih ketinggalan dalam nilai gaji di tahap kemiskinan.
Naikkan tahap Golongan bawahan maksimum kelayakan SPM dalam semua gred dan berikan siil2 mengikut tahap2nya semada kemahiran ataupun separa kemahiran dan akedemiknya sesuai dengan jawatan dan tugas2 yang dipertanggungjawab keatas pegawai terbabit.

Pejuang hak asasi J17 berkata...

apa2 hal kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA sesuatu skim.. bukannya SYARAT LANTIKAN tetapi SYARAT LANTIKAN PERTAMA..

Ok.. syarat lantikan pertama gred J17 ialah mesti mempunyai sijil kejuruteraan dari politeknik.

So.. J17 menepati syarat untuk dinaikkan gred setaraf STPM dan disokong oleh pekeliling 1983 dan 2002.

MMmm kalau dapat J29 lagi baik..alhamdulillah. Dapat J27 pun ok la jugak.

J17 ke J29 terbaikk berkata...

Dengar cerita j17 dah dapat Dlm proses ke j29. Aku rasa badigol jugak la jpa ni wat keja. Mcmana dgn j29 yg ada sekarang tentu berlaku masalah dari segi penyeliaan. Aku rasa skim lain yg ada sijil lantikan mcm c17, ft17, e17 dan g17 pasti bengang dengan perkhabaran ni. jpa dan cuepac minta siasat. Mesyuarat pada 12 oktober jam 9.00 pagi. Kenapa jpa harus menganaktirikan skim lain yg mempunyai syarat lantikan bukan kelulusan spm tapi sijil yg diiktiraf hanya tertumpu pada skim kejuruteraan shj.jika benar penambahbaikkan. Mohon kajian menyeluruh.
.................................

Kalau betul apa salahnya.. bagus ape J17 naik J29. Lagipun Gred J29 sekarang ni bukannya ramai, dua tiga kerat je. Elok la J17 di gabungkan dengan J29 membentuk gred separa profesional J29..

Tanpa Nama berkata...

Syarat lantikan pembantu pertanian mcmana pulak. Gred g17 syarat lantikan adalah sijil institut pertanian. Bukan spm. Pekeliling 2002 telah dikeluarkan. Dan semua lepasan institut pertanian bermula tahun 1996 adalah setaraf sijil politeknik. Sekiranya juruteknik ke 27 atau 29. Gred g lepasan institut pertanian juga ke 27 atau 29. JPA kena ambil perhatian, jgn ada skim lain dianaktirikan. Jika tidak tiada guna pekeliling yg dikeluarkan oleh jpa.Bukan skim juruteknik sahaja yg mengguna pakai syarat lantikan sijil bukan spm. Kami gred pembantu pertanian dan juga renjer hutan pun sama mesti dinaikkan gred

Tanpa Nama berkata...

Dah kalau di gabungkan j17 ke 29. Akan ada masalah sebab juruteknik landskap, merinyu tali air J17 Syarat lantikan juga memerlukan sijil institut pertanian. Sekiranya skim tersebut dinaikkan ke j29. Macamana pulak dengan gred pembantu pertanian yg secara terangan syarat lantikan pertama adalah juga sijil institut pertanian bukan spm? Sekiranya gred g17 ke 29 tidak dinaiktaraf akan berlaku masalah ketidakadilan oleh pihak jpa yg tak bertanggungjawab menganaktirikan gred pembantu pertanian. JPA tolong beri perhatian serius.

J & G Teamwork berkata...

Jangan risau Bro.. gred J dan G akan mendapat pembelaan sewajarnya. So mari kita bersatu J&G memperjuangkan hak kita. Bersatu Kita teguh bercerai kita roboh..

Sokong J17 dan G17 dinaikkan gred 27..

Tanpa Nama berkata...

J17 jgn poyo sgt la. Skim pembantu pertanian dan renjer hutan juga syarat lantikan pertama juga bukan sijil spm. Kelayakan kami pun sama mcm korang sijil institut pertanian dan sijil perhutanan. Boleh check dlm laman web SPA. JPA TOLONG KAJI DENGAN SEADILNYER..... jgn tau double standard la gred juruteknik ke 29 tapi gred g17 macam hampeh.Lansung tak dibincangkan atau dimesyuaratkan. Ingat teknikal jer penting. Skim bidang pertanian juga penting untuk negara..

Tanpa Nama berkata...


merinyu taliair dah nak jumud dah jawatan tu.. mana ada dah pengambilan baru.

sekarang ni kena tengok kriteria sijil poli ni. Belajar 2 tahun beza cuma setahun dengan diploma. ok sekarang ni semua politeknik di malaysia sudah tiada lagi kursus sijil, semua diploma.. lambat laun, lulusan sijil poli ni mesti jugak diupgradekan menjadi gred 29.

Masalah pemilik sijil selain poli terjejas apabila skim j17 diupgradekan kepada j29 tidak timbul.. kerana ia adalah di ruangan skop yang berbeza dengan lulusan sijil poli.

Tanpa Nama berkata...

Aku bengang betul bila terbaca facebook j17. Yg kondem institut pertanian. boleh bgtau kata lulusan gred institut pertanian ni penumpang jer Gred j17. Kalau tak tau fakta sebenar jgn sambrono jer main hentam... Berjuang tu boleh j17 tapi jgn hina skim g17 dan lepasan institut pertanian. Kami pun setarah sijil poli korang jugak. Boleh check dlm pekeliling la kawan. jgn takbur sgt politeknik korang tu. Apa pun moga dpermudahkan untuk penambahbaikkan ssm G dan j ke 27.

Tanpa Nama berkata...

Aku bengang betul bila terbaca facebook j17. Yg kondem institut pertanian. boleh bgtau kata lulusan gred institut pertanian ni penumpang jer Gred j17. Kalau tak tau fakta sebenar jgn sambrono jer main hentam... Berjuang tu boleh j17 tapi jgn hina skim g17 dan lepasan institut pertanian. Kami pun setarah sijil poli korang jugak. Boleh check dlm pekeliling la kawan. jgn takbur sgt politeknik korang tu. Apa pun moga dpermudahkan untuk penambahbaikkan ssm G dan j ke 27.

Tanpa Nama berkata...

X semua lepasan politeknik mcm tu salah faham jer tu. Moga dpermudahkan ssm dtambahbaik

J17 berkira2 naik gred berkata...


Tahniah kepada pasukan suruhanjaya khas kaji transformasi perkhidmatan awam sebab anda semua menjalankan tugas dengan baik sekali.

sokong J dan G berkata...


ok korang semua J dan G jangan gaduh2 dan pecah belah perikatan kita. kan sama2 berjuang untuk naik gred.

Kami sokong gred J dan G dinaikkan gred.

Tanpa Nama berkata...

Habis juruteknik komputer mcmana. Yg ft 17 ke 29 jugak ker

Tanpa Nama berkata...

FT 17 tak terlibat yea.. harap maklum. hanya syarat lantikan pertama sahaja di ambil kira.

syarat lantikan pertama kena ada sijil poli.

Tanpa Nama berkata...

PETIKAN ULASAN:
Sabtu, Oktober 13, 2012 8:39:00 PG
Berbunyi:
"Jpa harus bijak menangani isu ini sebab skim e17, ft 17, g17 dan c17 jugak adalah menggunakan syarat lantikan yg menggunakan sijil politeknik, sijil institut pertanian, sijil perhutanan, sijil bidang haiwan."

RASIONAL:
Semua gred 17 termasuk N17 akan naik ke gred 27 . Gred 27 hingga 40 sedia ada pula akan dinaik gred juga. Akan tetapi tanggagaji SSM gred 27 sekarang tidak akan diguna pakai lagi, sebab struktur gred gaji SSM BARU sedang digubal dan akan dilaksana menjelang bulan Julai, 2013 tak kira Kerajaan pada masa itu BN atau PR. Cuma gelaran skim gaji pada masa itu SS1M ataupun SSM1PR. Insya'Allah.

Tanpa Nama berkata...

harap maaf yer.. tidak termasuk skim N. Skim N17 tetap kelayakkan masuk SPM. harap maklum. mana skim spm boleh dapat gred 29. Ini petikan yang sy dapat dari facebook juruteknik j17 :

> BERITA TERKINI !!! Dari pihak JPA

Esok: 12 Oktober 2012.
Jam: 9.00 Pagi


Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengadakan memanggil semua 15 Ketua Setiausaha Kementerian, Ketua Pengarah Jabatan Persekutuan dan Negeri dan 10 Orang wakil Kesatuan yang diketuai Presiden CUEPACS, MTSU, JPBD, FT dan 2 orang wakil Penolong Jurutera kesatuan.

Pertemuan itu adalah bagi membincangkan dan memutuskan status penambahbaikan semua skim bergred J17, FT17, G17, C17, E17 untuk mendapatkan kenaikan ke gred 27. Menurut laporan, JPA memanggil adalah bagi mengesahkan kenaikan skim ini ke gred yang sesuai selari dengan pekeliling bil.7 1983, dan bil.4 tahun 2002.

*** Gred 27 adalah dalam tangan kita. :) tetapi JPA meminta persetujuan semua kementerian untuk memberi kenaikan ke 29 memandangkan laporan dari Jabatan Pengajian Politeknik (JPP) Kementerian Pengajian Tinggi yang sijil politeknik dah takde. Persetujuan ini adalah bagi lantikan seperti Pelukis Pelan, Juruteknik Komputer, Juruteknik Perancang Bandar dan Wilayah (Dgr kemungkinan Sijil Perancang Bandar UiTM akan ditutup bagi penyeragaman ini) dan lain-lain lantikan yang mempunyai kelayakkan masuk SPM. Ada lagi ke lantikan SPM untuk gred kita ni?? saya berusaha untuk memohon bersama dalam pertemua ini bagi mewakili Alumni Politeknik.

Dari sumber PMO pula, isu JPA memanggil semua 15 kementerian ini adalah susulan dari surat Alumni Politeknik Malaysia yang kita hantar berhubung kelayakkan Sijil Politeknik ini. Alhamdulillah.. Mendapat perhatian. Ini adalah hasil hebahan semua JURUTEKNIK J17.

Tanpa Nama berkata...

BALIK-BALIK J...BALIK-BALIK J....ADA SIJIL POLITEKNIK JE...NAK NAIK PANGKAT KONON....PERKHIDMATAN AWAM IS NOT ALL ABOUT J...
LIHAT GURU-GURU KITA YANG ADA MASTER/PHD...DUDUK GRED 41/44 JE, TAK BISING PUN....

Tanpa Nama berkata...

memang patut pun juruteknik terus ke j29, sebab sekarang pun sijil politeknik dh tiada lg, abis cerita sapa yang ada diploma terus j29 dan sijil politeknik j27, gred pun dekat ajer. Pas ni, ambilan akan terus ke j29 sebab sijil politeknik, sudah keluar lagi.jurutenik kanan terima aje la rezaki ini, gaji pun ikut semasa dengan kenaikan ni.

Tanpa Nama berkata...

para-para penjawat awam klu anda tidak puas hati dgn pemerintahan sekarang jangan risau pru 13 pakat-pakat kita undi pakatan rakyat .

Tanpa Nama berkata...

oleh kerana PTD satu skim yang terhebat dan terunggul maka kenaikan pangkat PTD seharusnya;

1. Dari M41 ke M44 dalam masa 3 tahun

2. Dari M44 ke M48 3 tahun

3. Dari M48 ke M52 3 tahun

4. Dari M52 ke M54 3 tahun

5. Dari M54 ke JUSA C 3 tahun

6. Dari Jusa C ke JUSA B 3 tahun

7. Dari JUSA B ke JUSA A 2 tahun

Jadi dalam masa 20 tahun PTD mesti dapat jadi JUSA A.

Tanpa Nama berkata...

BALIK-BALIK J...BALIK-BALIK J....ADA SIJIL POLITEKNIK JE...NAK NAIK PANGKAT KONON....PERKHIDMATAN AWAM IS NOT ALL ABOUT J...
LIHAT GURU-GURU KITA YANG ADA MASTER/PHD...DUDUK GRED 41/44 JE, TAK BISING PUN...

..........................................................

yang ko iri hati hati nape ..... kalau tak suka, x payah layan dalam blog ni la mangkuk.

sedar la diri tu... kalau lulusan spm memang layak duk kumpulan N17 jer tak payah nak jeles la.

Tanpa Nama berkata...

Kesian sungguh penjawat awam selain PTD di Malaysia ni.. lama sungguh dapat naik pangkat. Meh laaa join PTD macam saya ni. baru service 8 tahun. Umur pun baru 33 tahun dah jadi ketua jabatan. Target sebelum umur 40 mesti dapat M54. Boleh dapat jadi JUSA lepas umur 40-an.. Penjawat awam lain kesian lak aku tengok.. sampai pencen pun paling abis kat gred 48 atau 52... hahahahaha....

Tanpa Nama berkata...

pd geng2 gred j.. if confirm get 29.. insyALLAH akan ku tunaikan umrah sebagai tanda syukur pd rezeki ALLAH SWT.. jom geng j semua doa lepas solat setiap hari agar kenaikkan kita jadi nyata.. jgn jadi cam sbpa lepas.. doa orang yg dianaiya insyALLAH dimakbulkan.. aminnnn.. dah 18 tahun ku teranaiya dletak dlm gred 17.. geng2 n yg dulu masuk keje use spm jd n17 skg da n32.. bcos senang2 lulus kpsl.. xpela da rezki dorg.. perkenankanla doaku ya ALLAH.. aminnnnnn... wira juang

Tanpa Nama berkata...

cmna ngan sijil kompetensi yg setaraf diploma..?spttnya cuepacs amik perhatian jugak..R17 merupakan jawatan yg memerlukan kompetensi yg di iktiraf dan dikeluarkan oleh SURUHANJAYA TENAGA..

CHARGEMAN AO-SIJIL LANJUTAN-27
CHARGEMAN A1-DIPLOMA-29
CHARGEMAN A4-DIPLOMA LANJUTAN-41

JADI R17 PUN PERLU DIBERI PERHATIAN DALAM PENAMBAHBAIKAN..HARAP MAKLUM..SEKIAN..

JUST NK BKONGSI JEE..TQ ALL..

chsrgeman kkr berkata...

Betulll tuu...chargeman yg ada dalam gov beapa kerat je...jd mana2 yg kelayakan masuk gov berdasarkan kelayakan2 tertentu ptt diberikan penambahbaikan juga..sekian..TQ KSN...TQ SEMUA..

Tanpa Nama berkata...

harap jawatan bhgn kritikal diberikan kemudahan kenaikan pangkat secara time based sekurang2nya selepas 5 tahun..cikgu pon 8 tahun kut..

Tanpa Nama berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisiran pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melasanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah sama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..

Tanpa Nama berkata...

lega rasanya ingat kan kenaikan j17 ke j 27 tetapi terus upgred ke J29,terima kasih kerajaan,lepas ni tak dapatlah akak kerani N17 KUP 22 kat pejabat aku ni nak berlagak lagi,siap sedia lah akak nak buat penyelarasan gaji baru aku nanti yea kak,

J for JUMUD berkata...

mari JUMUDKAN skim J

J = JUMUD.

remember that formula!

Tanpa Nama berkata...

syukur pd ALLAH SWT.. semoga gred j naik jusa.. gred j bjuang dr zaman parameswara.menentang kominis.mnentang ketidak adilan sosial.merobohkan tembok berlin.mendidik anak bangsa.. cuma gred n mendidik anak bangla..

Tanpa Nama berkata...

Wahai sahabat kump J, tolong jangan dengki dengan kump lain yang turut serta mohon naik *29. Kami pun ada sijil.. malah ada yang pointer tinggi sampai 3.98 ada dalam kump lain. Jadik dari bising supaya kump lain tak naik pangkat, bising supaya semua yang layak dinaikkan pangkat. Kalau kamu tindas kump lain sekarang, mesti kamu akan ditindas oleh kump lain kelak. Ingat.........

Tanpa Nama berkata...

kena tipu saja ko org....nak percaya sangat dng cuepacs ni....elaun ITP pun tak d layan ni pulak...em....kita tukar je PRU13 nanti....ko org tak tengok bajet pembangkang? bajet berjiwa penjawat awam....ko org fikirlah...bnyak menteri tak setuju dng bajet pembangkang sbab diaorg tak ada untung....sbab 2 diaorg tak puas hati....

Tanpa Nama berkata...

Kump.J17 yg da naik j29...wowwww pangkah BN pd PRU13...HE HE HE ini kali la mau makan satay 1000 batang

Tanpa Nama berkata...

Dengar cerita j17 dah dapat Dlm proses ke j29. Aku rasa badigol jugak la jpa ni wat keja. Mcmana dgn j29 yg ada sekarang tentu berlaku masalah dari segi penyeliaan. Aku rasa skim lain yg ada sijil lantikan mcm c17, ft17, e17 dan g17 pasti bengang dengan perkhabaran ni. jpa dan cuepac minta siasat. Mesyuarat pada 12 oktober jam 9.00 pagi. Kenapa jpa harus menganaktirikan skim lain yg mempunyai syarat lantikan bukan kelulusan spm tapi sijil yg diiktiraf hanya tertumpu pada skim kejuruteraan shj.jika benar penambahbaikkan. Mohon kajian menyeluruh.
.................................
Tahniahlah pd J17.Cam na dgn G17? Ada perkhabaran baik ke?

Tanpa Nama berkata...


Tahniah J17.. ingatkan dapat J27 rupa2nya diorang bagi J29 la... bagus sangat2. rupa-rupanya ada hikmah di sebalik pembatalan sbpa ye..

untuk itu terima kasih kepada anda J17 semua yang menyokong antara satu sama lain..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah tercapai jua hasrat gred j17 ni. nampaknya perjuangan selama 20 tahun lebih sudah mencapai ke penghujungnya.

Umpama berjuang air mata dan titik peluh, jerit perih menuntut hak, barulah sekarang menampakkan hasilnya.

kebenaran sudah terserlah... tahniah j17..

penyokong J JEJAKA jj berkata...

KALAU BENAR GRED J17 DAH DILULUS UNTUK DIUPGRADE KPD J29,INILAH MASANYA SKIM LAIN YANG SELAMA INI DOK KUTUK GRED J AKAN MULA MELOPONG DAN CACING KEPANASAN NAK MINTA DAPAT KENAIKAN MACAM GRED J DAPAT TU....

SELAMA INI DIKUTUK KUTUK NYA GRED J DENGAN MACAM MACAM KATA HINAAN DAN KEJIAN....SEKARANG ADALAH MASANYA.GRED J DAH DAPAT,GRED YANG TAK DAPAT TU BOLEH LA MULA MEMBUAT BISING DALAM BLOG NI....

YANG PASTI KENA KUTUK JUGA ADALAH PTD DI JPA DAN DATO OMAR....TAK PASAL PASAL KENA KUTUK.TAHNIAH GRED J,GRED YANG YAK DAPAT TU SILALAH BUAT BISING.....

BUKAN APA,SAYA SEBENARNYA PELIK DENGAN KATA KATA HINAAN YANG DILEMPAR KEPADA GRED J,SEDANGKAN MEREKA HANYA MEMPERJUANGKAN HAK MEREKA.SKIM LAIN YANG BUKAN J TU KENAPA NAK KUTUK KUTUK GRED J.....SEKARANG ADALAH MASANYA...GRED J DAH BERJAYA...

Dol Juruteknyk berkata...

dengar kata J17 akan dinaikkan menjadi J29 pulak.... betulke?. sape buleh jawab ni... sebab sy ada bukak facebook JURUTEKNIK J17 diorang sekarang tengah heboh dan siap dengan gambar2 serahan memorandum kpd PM dan mesyuarat tergempar JPA mengenai skim Juruteknik ni.

Kalau betul JPA sudah mengambil perhatian mengenai nasib J17 ni, baguslah. Saya sangat2 sokong. kesian kat mereka ada hak untuk menuntut kebenaran.

tahniah la gred J17. Semoga anda semua lebih tekun dan bermotivasi untuk bekerja di masa depan.

Tanpa Nama berkata...


hurray nantikan pengumuman suruhanjaya penambahbaikkan naNTI YE.

Tanpa Nama berkata...

Bsgi grup J penantian selama 30 tahun aksan berakhir................

Tanpa Nama berkata...

ha..ha... ko org kena tipu je....ha..ha... jng nak mengharap...kita tukar je...tukar je...tukar je

Tanpa Nama berkata...

skim j ni dah biasa kena...apa2 pun berharap skim j akan terima berita yg mengembirakan...

Tanpa Nama berkata...

kaji..jng tak kaji...lps 2 hantar laporan..cukup syarat je...tindakan susulan dari kajian entah bila nak dilaksanakan,muak dah dng mainan diaorg ni...sedarlah,bangkitlah PA..dari penipuan ini........kesian...kesian

Tanpa Nama berkata...

Ha ha carta alir grup J kena ubah tu....gambar aku dulu dok di bawah nanti akan pindah naik atas satu level......hahaha sukenya aku

Tanpa Nama berkata...

haha gelak puas-puas wahai mat (J)enin sekalian. nanti bila tak dapat apa yang diangan-angan tu, menyalak la puas-puas balik. kalau boleh baling bom petrol kat JPA bila angan-angan tuh tak jadi apa.

kah kah kah. lawak la lu semua J.

J = Jenin
J = Jakun
J = Jongos

Tanpa Nama berkata...

Jgn jeles beb gua tau lu irihati. Tp bila jd kyataan lu teriak kuat. Lu bru tau jenin ka jakun lu tu.
Lu bengang x kena tmpt beb.

Tanpa Nama berkata...

Hang tau dak? ****** Depa tu ada mekanisma dia. Dok kalut la hang ni! Biar dia ni dpt J 29 pun bkn J30 suku pun. depa tau la kje depa. Kalut la hang ni

Tanpa Nama berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada risiko runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisir pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, mereka terpaksa mengorbankan waktu tidur hakiki serta mengubah fungsi machine tubuh dari tabii ( dari siang kepada malam ) demi menjaga aset, dokumen dan personal jabatan, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah bersama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..

Tanpa Nama berkata...

Pointer tinggi pasal meniru..copy tugasan..ha ha ha ha ini kali la

Tanpa Nama berkata...

Dengar mcm seragam dgn j....so undi la bee end...

Tanpa Nama berkata...

Mimpi di siang hari pun boleh dan mimpi di mlm hari pun bole....he he he yg lojiknya skim J kena tipu lagi....tapi tak per teruskan kerja anda dgn baik dan jujur....ingat hidup manusia tidkj sama sbb ada yg pjg umur dan ada yg pindik umur...ada yg mati sakit ada yg mati jemalagn ada yg mati dibunuh dan sebagainya so INGATLAH PADA ALLAH YG MAHA BESAR DLM IMAN DAN SEMVAHYANG LA SELALU

Tanpa Nama berkata...

boringlah.. asyik2 cerita pasal gred J.. dah gila meroyan ker gred J ni... hehehehe....

Tanpa Nama berkata...

bagi kumpulan sokongan bajet tahun nie apa yg dapat anggota tentera dapat elaun khas rm 200 ditambah dengan calim perjalanan dah berapa...rm+++ kita penjawat awam di suruh tingkatkan mutu serta peratasi kerja cuepacs pon tak bole wat apa-apa kita penjawat awam kena bijak kita tukar je pemerintah jpa hanya penting orang-orang depa saja kumpulan sokongan kerajaan buat tak tau je....jgn tunggu lagi pru 13 nie pilihlah pakatan rakyat....

Tanpa Nama berkata...

dah dah la tu J. jangan la menyalak lagi dalam ni. kot dapat tu, dapatlah. tak dapat tu, nanti di padang mahsyar kalau rasa diri tu dah banyak amal, pergilah tuntut pada orang yang kononnya dah menganiaya kau tu. apa yang susah sangat? kat dunia ni nak menyalak-nyalak tak puas hati itu ini, sudahnya nanti langsung tak dapat apa apa dunia dan akhirat.

ta_hit berkata...

Tanpa Nama berkata...
boringlah.. asyik2 cerita pasal gred J.. dah gila meroyan ker gred J ni... hehehehe....

Sabtu, Oktober 20, 2012 8:55:00 PG
**********************************************************************
kalu tok crito pasal J nak crito pasal gapo?pasal n17?.n17 spm je dan takkan dpt naik greg kalu malas skoloh.J tak lama lagi akn dpt 27/29 sbb kito ado cj poli.n17 apa ada.dengki ada lah.keh..keh.haak tuihh!!!!

Tanpa Nama berkata...

Gua cayo lu ma omm..j ada cj poli...n17 ado apo....kuak kyak kuak...apo apo pun syukul na kita drp menggangor...

Tanpa Nama berkata...

n22 pmr pn leh jd . asal n1 je . xyah cert apa2 .

Tanpa Nama berkata...

mana kenaikkan ITP...sebelum bajet bukan main lagi...ni lps bajet..tak ada cerita dah...senyap je...PRU13 kita smua suara kan....d kertas undi...

KP 17 jerrr ada SKM n SKM tahap 2.....+ diploma berkata...

naikan gaji pegawai imigresen..keluar dari skim/gred "KP" dan wujudkan skim sendiri "IM" coZ kerja berisiko spt polis,bomba, APMM dan penjara...penambah baikan utk transformasi 5 tahun berkhidmat naik ker gred IM 19, ikut polis time base...10 tahun pertimbangan ke gred IM 22...untuk laluan kerja dan secara x langsung kebajikan terjamin...pangkat pegawai imigresen bagi bergred KP 17 bukanlah pangkat malahan x lain hanyalah sebagai tanda tempoh berkhidmat (seniority)...1 calit confem 3 tahun..5 thn berkhidmat 2 calit, 8 tahun berkdidmat 3 calit.....still KP17 tiada perubahan gaji....kerja kerani kami buat, kerja polis kami buat, kerja penjara kami buat...tapi gaji kami elaun kami....tak terkaji kenapa?????

anak tiri berkata...

misi Imigresen Malaysia best in the world.....kajilah skim n gaji kami....utk keseronokan bekerja, produktiviti, rasa dihargai dan kebajikan....we give first class services but...don't forget us..every years always good news for teachers and police...what happened to others...bagai dianak tirikan...

Tanpa Nama berkata...

bla la Sekretariat nk umum kan keputusan kajian transformasi perkhidmatan awam. kata hari tu nk umum 31 Disember 2012 tp sekarang dah 3 Januari 2013 takde ape-ape pun...

Tanpa Nama berkata...

asyik2 J, asyik2 G, asyik2 M, abes tu skim lalin2 mcm mana? jgn dok pikir diei sendiri la, korang ingat korang jer yg tak puas hati? Skim M pun kurang ajor gak, dok pikir tembolok dia jer... mmg cepat naik tapi takde kualiti. mcm ni kalu, tumbang perkhidmatan awam nnt...

CHARGEMAN KKR berkata...

Salam..pak omar..jangan lepas pandang juga dengan sijil ikhtisas yang setaraf dengan sijil lanjutan dan diploma.Jawatan PENJAGA JENTERA ELEKTRIK atau CHARGEMAN R17 juga merupakan salah satu jawatan yang memerlukan spm dan sijil kekompetenan untuk mengisi jawatan tersebut.Jadi di harap pak omar dapat memberikan perhatian dan pembelaan yang sewajarnya agar tiada yang rasa tertindas dengan ketidakadilan kalian.Jangan disebabkan pak omar pernah berjawatan juruteknik hanya J sahaja yang diberikan perhatian.

CHARGEMAN MALAYSIA berkata...

Come on CHARGEMAN MALAYSIA BANGKIT PERJUANGKAN HAK KITA.

CHARGEMAN KERAJAAN berkata...

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK SEBELUM SBPA -R 17
PENJAGA JENTERA ELEKTRIK SELEPAS SBPA-J4-1.
SEHARUSNYA PIHAK.CUEPAPCS PERJUANGKAN HAK PENJAGA JENTERA ELEKTRIK DALAM PENAMBAHBAIKAN SKIM.SEBAB JAWATAN TERSEBUT JUGA MEMERLUKAN SPM DAN SIJIL IKHTISAS DAN KEKOMPETENAN DARI SURUHANJAYA TENAGA.
CUEPACS HARUS MENDENGAR DAN MENGKAJI KESEMUA INSTITUT YANG ADA MELAHIRKAN.GRADUAN CHARGEMAN SEPERTI IKM/IKBN/ILP DAN LAINNYA SEBELUM TERLEPAS PANDANG.SIJIL IKTHTISAS DAN.KEKOMPOTENAN TERSEBUT SAMA TARAFNYA DENGAN SIJIL LANJUTAN DAN DIPLOMA.CUEPACS BOLEH BERTANYA TERUS KEPADA SURUHANJAYA TENAGA UNTUK MAKLUMAT LANJUT.
SO..JANGAN NAK DENGKI YANG LAIN.KAMI JUGA ADA HAK UTK PERJUANGKAN HAK KAMI.DALAM SEKTOR AWAM.
YEEEEHAAA..COME ON CHARGEMAN.

PJE berkata...

Betul tu...CHARGEMAN harus d ubah skim kepada J bukan lagi R.Cuepacs harus menegakkan keadilan dan membela nasib kakitangan awam.Chargeman juga merupakan kakitangan awam yang memperuntukan kelulusan dan sijil yang diperuntukan sebelum mengambil jawatan tersebut.
PJE R17 = J27/29
PJE R22 = J36
PJE R24 = J38
Harap diberikan perhatian dalam skim PENJAGA JENTERA ELEKTRIK.

Tanpa Nama berkata...

gred j...SKM tahap 1 2 3 4...yg tak der SKM mcm ni cuba la dapatkan SKM tahap 1 sampai 4 atau 5...

Tanpa Nama berkata...

Aku harap semua yang naik dr 17 ke 27/29 tu bersyukur n bterimakasihlah ye...saya harap jg ianya dipakai juga kat sabah dan sarawak..kalau tak...mengamuk orang sarawak n sabah.....

Tanpa Nama berkata...

taniah GREAD J... FT 17 pulak macam mana ? sy FT 17 ada sijil kejuruteraan dari politeknik,,, tolong pikirkan..

Acazt Idriz berkata...

G17 skali le ngn J17...

Acazt Idriz berkata...

Ada...utk dlm 81 skim tu dibuat scara bpringkat...utk awal Nov nih group J dlm peringkt ptama...sabar de...lmbat laun ada FT nye upgrade...