SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

01 Februari 2013

AKAN ADA LAGI BERITA GEMBIRA BUAT PENJAWAT AWAM - MUHYIDDIN

Bernama
1/2/2013

KOTA BAHARU, 31 Jan (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak menolak kemungkinan akan ada lagi beberapa berita gembira bakal diumumkan buat kira-kira 1.4 juta penjawat awam di negara ini apabila beberapa permasalahan mereka dapat diselesaikan tidak lama lagi.

Beliau berkata kerajaan sememangnya mengambil berat soal kebajikan penjawat awam yang telah banyak membantu membangunkan negara selama ini.

"Saya faham telah banyak perkara yang telah dapat diselesaikan oleh kerajaan namun masih ada beberapa perkara yang belum selesai.

"Tunggulah dan berdoalah agak panjang daripada biasa kerana mungkin ada berita baik akan diterima (oleh penjawat awam) tidak lama lagi," katanya ketika berucap pada Majlis Perjumpaan Khas Bersama Penjawat Awam Persekutuan dan Negeri Kelantan di Dewan Utama, Universiti Sains Malaysia (USM) Kampus Kesihatan di sini, Khamis.

Turut hadir pada majlis dihadiri lebih 3,000 penjawat awam itu ialah isteri Muhyiddin, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin, Naib Canselor USM Prof Datuk Dr Omar Osman dan Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman.

Muhyiddin berkata kerajaan sangat menghargai jasa dan peranan penjawat awam yang pada masa sama telah menjadi "mata dan telinga" kerajaan bagi menyelesaikan masalah rakyat keseluruhan.

Beliau berkata melalui penjawat awam, kerajaan mendengar segala rintihan rakyat yang kemudiannya akan bertindak untuk membela mereka yang memerlukan pembelaan.

Timbalan Perdana Menteri juga menzahirkan rasa bangga dengan peranan penjawat awam yang telah berjaya merealisasikan program transformasi negara sehingga lahir sebagai sebuah negara yang dikagumi.

"Saya bangga dengan peranan penjawat awam ini kerana segala yang kita sasarkan itu telah menjadikan keadaan negara jauh lebih baik daripada sebelum ini," katanya.

Beliau juga mahukan penjawat awam di semua sektor dapat memastikan setiap peruntukan pada belanjawan yang diumumkan dapat digunakan dengan sebaik mungkin bagi pembangunan negara.

Timbalan Perdana Menteri berkata soal politik tidak akan diambil kira dalam membangunkan Kelantan kerana yang penting adalah memastikan rakyat negeri itu sama-sama menikmati pembangunan negara.

Pada sesi dialog selepas itu, Muhyiddin berkata kerajaan sama sekali tidak bercadang untuk mengurangkan jumlah penjawat awam di negara ini.

Beliau berkata pihak tertentu tidak boleh membandingkan saiz penjawat awam di Malaysia dengan negara lain kerana keadaan itu sangat berbeza sama sekali.

Muhyiddin jturut menafikan negara akan muflis seperti dakwaan pembangkang kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) merupakan kerajaan yang bertanggungjawab dan berkemampuan untuk membangunkan negara.

"Selagi kerajaan Barisan Nasional kekal memerintah, kita tidak akan menjadi negara yang bankrap kerana kita ada segala kemampuan," katanya.

Beliau juga berkata segala bentuk bantuan terutama Bantuan Rakyat 1Malaysia akan diteruskan pada masa hadapan jika keadaan ekonomi yang baik ketika ini dapat diteruskan lagi.

-- BERNAMA

240 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 240 daripada 240
Tanpa Nama berkata...

sapa yang guna kabel masuk sini tu, suruh kerajaan buat exit polisi, supaya dapat dikeluarkan mereka yang keja suka mengulur dan main2 saja.

Tanpa Nama berkata...

Mohon elaun perumahan wilayah ditambah baik & elaun COLA wajib diberikan kepada semua penjawat awam sbb elaun itu merupakan elaun sara hidup.

Tanpa Nama berkata...

hapuskan elaun wilayah, dan beri kenaikan elaun sara hidup(cola) disamaratakan.

Tanpa Nama berkata...

nk umum bila lagi..tunggu punya tunggu habuk pun tk ada...cepat2 umum bg insentif PRU ni menang besar

Tanpa Nama berkata...

BERITA GEMPAR:
PRU-13 AKAN DIUMUMKAN TAK LAMA LAGI.
BAGI CALON-CALON BN TELAH BERLAKU PEREBUTAN DAN PERGADUHAN DI ANTARA MEREKA, MANA SEBILANGAN MEREKA YG DICALONKAN SEMASA PRU-12, TIDAK DICALONKAN SEMULA, MAKA PERTENGKARAN BERLAKU, DIFAHAMKAN PERCALONAN KALI INI LEBIH KEPADA KRONI PM SAHAJA.
BAGI CALON BEBAS, SPT ZULKIFLI NORDIN,IBRAHIM ALI,HASSAN ALI DAN LAINNYA TIDAK DISENARAIKAN OLEH MANA-MANA PARTI BAIK UMNO,PKR,PAS DAN DAP. MEREKA DILIHAT AKAN MENJAHANAMKAN PARTI YANG TERLIBAT, MAKA CALON BEBAS TERSEBUT AKAN MENGGUNAKAN TIKET CALON BEBAS, BERMAKNA RAKYAT AKAN BAGI SATU PUKULAN MAUT KEPADA MEREKA PRU-13 NIE. MANAKALA BN, PUKULAN MAUT DARI AHLI PARTI SENDIRI YANG TAK BERPUAS HATI DENGAN MEREKA. MANAKALA PUKULAN MAUT RAKYAT TERHADAP BN KERANA KENAIKAN HARGA MINYAK, BARANGAN MAKANAN, KENAIKAN HARGA RUMAH, KENAIKAN CUKAI PINTU, CUKAI TANAH, TOL, KENAIKAN PERALATAN KENDERAAN BERMOTOR, KENAIKAN CUKAI JALAN,INSURANS, ROAD-TAX KENDERAAN, KEJATUHAN HARGA SAWIT, KEJATUHAN SAHAM ASB,ASJ, TIADA KENAIKAN GAJI,ELAUN,ITP,COLA,PANGKAT 1.4JUTA PA. SEMUA INI AKAN MENGHANCURKAN BN BUAT SELAMA-LAMANYA..

Tanpa Nama berkata...

Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo toghosa
Carian ubek penawar duko

Poilah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah

Tanpa Nama berkata...

Alien datang menakluki bumi demi koko yang dicari-cari
Merekakan tiba tak lama lagi
Apa mungkin terjadi
Jadi kita perlukan penyelamat bumi

BoBoiBoy
BoBoiBoy
BoBoiBoy

Ying!
Yaya!
Gopal!
Dan super hero kita
BoBoiBoy

BoBoiBoy
BoBoiBoy


Tanpa Nama berkata...

konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

shukudai touban shiken ni otsukai
anna koto konna koto taihen dakedo

minna minna minna
tasukete kureru
benrina dougu de tasukete kureru
omocha no heitai da

(sore! tototsugeki!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

anna toko ii na
iketara ii na
kono kuni ano shima takusan aru kedo

minna minna minna
ikasete kureru
mirai no kikai de kanaete kureru
sekai ryokou ni ikitai na

(ufufufu… doko demo DOA!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

Tanpa Nama berkata...

saya bertanya hal kenaikan elaun perumahan kepada boss saya yang merupakan dalam kumpulan jusa c. jawabnya mudah dan memang logik 100%......"naik elaun? mana dapat peruntukan, bila bajet naik elaun dibentang? ada disebuat dalam bajet 2013?....terdian saya...

Tanpa Nama berkata...

pendapat saya jika kerajaan BN umum kenaikan sekarang baru boleh menang besar kalahkan PR.Orang sekarang memang mata duitan, sebab gaji pak menteri pun hasil cukai rakyat. Baik bagi sedikit pada Kami ini, kakitangan kerajaan.Itu jangkaan kami pegawai bawahan yang tak cukup gaji.Kalau tak cukup bajet, pak2 menteri mesti berkoban, kasi potong elaunnya sedikit.

BN boleh menang,naikan elaun perumahan kami ni dari RM180 ke RM 500, baik punyai sokongan. kalau naik la.... lal.la..la.. la..

seperti tunggu bulan jatuh ke rimba...

Tanpa Nama berkata...

cube renung2 kmbali..bonus utk pnjwt awam 1 bln stgh...stgh bln telah di byar sempena aidilfitri...tp itu bjet 2013...huhuu...ape2 pn smua boleh asalkn POWER..

sudah2 lah tu whai saudara ku...kite hidup perlu brubah...ibarat kereta buruk wlpn di cat baru tp reality kereta lama yg sama cme brwajah baru...ada baiknya kita tukar je kereta....barang baru pasti lebih baik...jgn tkot...allah akbar

Tanpa Nama berkata...

macam itu lah dunia..kembali lah pada ajaran agama islam yang sebenarnya... hanya ketaqwaan yang jadi ukuran...

Tanpa Nama berkata...

jika semua orng beriman, harga barang dapat diturunkan.

Tanpa Nama berkata...

haaaaarapan setinggi gunung...

Tanpa Nama berkata...

bukan nak menghina pekerja kontrak, tapi nak menghina kebodohan mereka dalam memahami konteks sebenar 'kontrak'.


aku dulu pernah merasa konsep kontrak dalam sebuah glc. renew setiap 6 bulan. yer! 6 bulan tuan puan sekalian.

jadi kontrak aku diperbaharui setiap 6 bulan sebanyak beberapa kali hinggalah cukup 2 tahun 6 bulan, kontrak aku ditamatkan kerana tidak diperlukan lagi. walaupun begitu aku mendapat jawatan peringkat spm berjawatan tetap dalam perkhidmatan awam tidak lama selepas tu. senang cerita dalam tempoh 2-3 bulan lepas kontrak ditamatkan, aku menganggur sementara menunggu melapor diri di jabatan berkenaan.

point aku di sini senang saja. kebanyakan mereka yang dilantik ke jawatan kontrak di dalam perkhidmatan awam adalah dari mereka yang mempunyai kelulusan lebih tinggi dari spm. kalau aku yang hanya menggunakan spm ni boleh meneruskan survival, diulang, survival dalam kehidupan, mengapa anda yang mempunyai kelulusan tinggi ni tak boleh? kenapa hanya nak bergantung terhadap sesuatu tempat?

tidak sedarkah anda bahawa cara sebegini: meminta simpati, mengadu domba, inginkan kemudahan segera, inginkan jalan mudah adalah saling tidak tumpah seperti ingat menyekat rezeki orang lain yang masuk melalui lantikan tetap?

anda bersetuju untuk dilantik sebagai kontrak, anda seharusnya bijak memahami apa konsep kontrak. memang semua orang inginkan keajaiban dalam dunia, aku sendiri masa berjawatan kontrak dulu pun hari-hari berdoa agar diserap tetap. tapi ianya tidak menjadi kenyataan kerana realitinya kontrak adalah kontrak. aku redha, takda pulak aku menyalak-nyalak dalam suratkhabar, forum, blog dan apa apa lagi medium, sebaliknya aku meneruskan kehidupan. akhirnya aku berjaya mendapat pekerjaan lain walaupun ianya tidak semewah seperti mereka yang mendapat jawatan menggunakan kelulusan lebih tinggi dari spm, namun aku bersyukur sebab ada kerja dan dapat meneruskan survival!

suhaimie berkata...

SAYA BERSETUJU 100% KEPADA CUEPACS DAN BERHARAP AGAR PIHAK KERAJAAN/JPA/SPA MENELITI PERMASAALAHAN PERKERJA KONTRAK. SAYA SALAH SEORANG DARI PEKERJA KONTRAK(SPS) BERHARAP PIHAK KERAJAAN/JPA/SPA MENYERAPKAN KAMI DI SEKTOR AWAM.KAMI SEBAGAI PEKERJA KONTRAK(SPS) TELAH BANYAK MENJAYAKAN MISI-MISI KERAJAAN WALAUPUN KAMI TIDAK MENERIMA IMBUHAN SEPERTI ALAUN COLA,ALAUN PERUMAHAN,DAN LAIN-LAIN.APABILA ADA KEKOSONGAN DI JABATAN YANG KAMI DITAMPATKAN KAMI SEPERTI DI ANAK TIRIKAN,SEDANGKAN KAMI TELAH BANYAK MENGETAHUI SELOK-BELOK PERKERJAAN KAMI DAN MUNGKIN SANGAT MAHIF KERANA KAMI TELAH DIBERI LATIHAN YANG SECUKUPNYA,SECARA TIDAK LANGSUNG DAPAT MEMUDAHKAN ATAU KELANCARAN KERJA YANG DIARAHKAN.TETAPI SEBALIKNYE AKAN BERLAKU JIKA MENGAMBIL PERJAWATAN BARU DAN ORANG BARU.SAYA BERHARAP DAN MERAYU AGAR PIHAK KERAJAAN/JPA/SPA SERAPKANLAH KAMI

dari Md Saril Zolkepli....


Ha ha ha nak serap konon ejaan pun salah. Hello bro ELAUN la bukan ALAUN. Ini pun nak kena tegur kata SANGAT MAHIR... fikirkanlah ya

Tanpa Nama berkata...

SEBALIKNYE salah eja bro ..ejaan yang betulnya SEBALIKNYA..spm bahasa melayu kredit ke tak

KENA MAHIRKAN DULU EJAAN BARU MOHON JAWATAN TETAP

Tanpa Nama berkata...

MAHIF
mahir ke mahif

Tanpa Nama berkata...

elaun perumahan tunggu bajet 2014
itu pun kalau BN lagi

Tanpa Nama berkata...

suka hati kamu saja la..

Tanpa Nama berkata...

tunggu la kamu apa berita baik punyai bagi penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

aku orang ke 222, baik punyai beb!!!

Tanpa Nama berkata...

Oh kome, dengoyan udah luroh

Lebih baik cepat pegi suloh

Lambat sikit kome dapat habuk

Kalau tido jawabnye tinggey pokok


Duit deghoyan, yang tue nak ke mekoh

Yang mude gatey nak menikoh

Musim deghoyan banyok sedare mare

Bila nebas, seko tak nampak muke
(memang gitu)


Tanpa Nama berkata...

Pergi jahanam r ko..

Tanpa Nama berkata...

Hari - hari tengok TV tak keluar lagi ke berita gembira...

Tanpa Nama berkata...

Hari ini semua kakitangan kerajaan amat gembira apabila kerajaan setuju menguji kaji semua elaun, legenyeeeeee...

Tanpa Nama berkata...

HAHA...KAJIAN SAJA TU, PELAKSANAANNYA BELUM TENTU..TAPI AKHIRNYA PA BAWAHAN TETAP KECEWA..KESIAN ORANG2 PA NI

Tanpa Nama berkata...

5 thn tu lm....tgk ja kt syria n libya x smp 2 thn ekonomi , sosial n politik musnah.......gara2 pentingkn diri pemimpin yg nk berkuasa dgn mggunakn kekerasan, protes n peperangan.... nak ke mcm tu?

Tanpa Nama berkata...

mmang patut PR naik bagi korang rasa..kot2 bulan bintang blh jatuh ke riba seperti yang dijanjikan..Melayu memang suka berangan..bagi satu gunung emas pun dia akan merungut tetap merungut tak puas hati selamanya!!!

Tanpa Nama berkata...

DAH NAIK MELUAT DENGAR PENGUMUMAN ITU DAN INI, SETIAP KALI ADA BERITA BAIK AYATNYA TETAP SAMA..."KERAJAAN AKAN MENGKAJI PELARASAN ITU DAN INI" TAPI TAK DE HITAM PUTIH APA YANG DILARAS DAN BERAPA.....NAJIB HANYA MAU LARAS KOTE DIA JER....BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA TAHUN DEPAN DAH JANJI NAIK RM1000, KITA NAK NAIK ELAUN UMAH PUNYA SUSAH...HARAM JADAH...AKHIRNYA NANTI NELAYAN PAKAI KETA IMPORT, PA-PA PAKAI SAGA JE....KAT MALAYSIA ORANG TAK PAYAH KERJA...TAHUN2 DAPAT BANTUAN ITU DAN INI...BODOH PUNYA KERAJAAN....DIA MISKIN SEBAB BODOH...BIAR DIA USAHA SENDIRI...KAMI DISINI SIANG MALAM BEKERJA CARI DUIT....BELAJAR 2-3 MASUK UNI...SENANG KER? HUTANG PENDIDIDKAN BERRATUS RIBU....TAPI ORANG BODOH DAN MALAS JUA DAPAT BANTUAN...BANGGANG....

Tanpa Nama berkata...

Miskin sebab bodoh,, sombong betul org kat atas ni,, semoga mendapat balasan setimpal dengan kesombongan nya amin..miskin kaya hak allah keatas hambanya tak semestinya org miskin itu bodoh..org kaya itu pandai,,rezeki dah ditetapkan..Org sombong lagi bongkak yg ulas diatasi lagi langsung x bermoral dan berakhlak kerana menghina org miskin bodoh

Tanpa Nama berkata...

BETUL sebenarnya dia yg bodoh belajar je tinggi tapi mengharap bantuan kerajaan juga,, takde hasil langsung..elok org mcm ni campak je dalam lubang taik

Tanpa Nama berkata...

yang mengkomen dua orang di atas nie mengapa terasa?...takut bantuan2 korang ditarik balik? jangan lupa wahai kamu berdua bahawa bantuan yang korang dapat tue hasil kami yang belajar bertahun2 di uni...berhutang beratus-ratus ribu...membolehkan kami bayar cukai yang disalurkan kepada makhluk dua di atas nie....so kalau nak hina kami yangn bayar cukai ini...jangan lupa..mana dapat wang nak bayaer bantuan itu semua? dr poket najib ka?....dari poket kami juga...aku haramkan wang yang korang dapat(amin) wahai dua manusia durjana di atas nie....masa nak mintak/ambik bantuan punya la beria...belajar takat pmr je....pastu nak hina kami lak....cuba korang usaha sendiri...aku nak tengok...asik menonggeng depan kerajaan jer...

Tanpa Nama berkata...

Setuju... Jgn hina pkerja kkntrak.
Tak Setuju.. kbnykn p.ttap tercabar klebihn pkerja kontrak.
Nampaknyer kt sini p.kontrak lebih angkuh dan sombong....kalau bg tetap,
lingkup bosss

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs patut perjuangkan nasib pekerja sektor awam dengan lebih teliti.kerajaan sepatutnya memberi subsidi tol pada pekerjanya yang hendak ke tempat kerja.maksimum satu hari rm5-rm10 pon dah cukup meringankan beban pekerja.kerajaan boleh berbincang dengan pihak konsesi tol yang ada di malaysia supaya mewujudkan satu kad atau pas laluan seperti touch n go untuk setiap pekerja sektor awam dan setiap bulan di creditkan secara automatik ke dalam kad tersebut mengikut limit yang di beri.yang pasti pengunaan credit untuk sehari tidak lebih dari rm5-rm10.jika credit tidak digunakan,ianya akan dibawa kehadapan pd bulan berikutnye dan tidak perlu auto reload pada kad tersebut.dengan ada nya pas seperti ini,pekerja sektor awam boleh menjimatkan masa perjalanan dengan melalui tol-tol yang terlibat dan peluang untuk menyalah gunakan pas tersebut agak terhad kerana credit yang di beri juga terhad untuk setiap bulan.saya beri cadangan kerana saya terpaksa melalui dua tol untuk ke tempat kerja dari ampang ke putrajaya untuk mengejar masa supaya tetap sampai ke tempat kerja.ini boleh dijadikan satu lagi tambahan keistimewaan pada pekerja sektor awam yang berulang jauh ke tempat kerja.sekian.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada semua warga kastam. Walaupun saya aggota PA tetapi kami faham tugas anda. Tahniah sekali lagi.

Tanpa Nama berkata...

apa hebat sgt kastam? lihat thn baru cina nie...mercun sana sini...maksudnya ada ketirisan dalam tugas...dah la rasuh sana sini, dapat lak bonus lagi....

KISAH BENAR berkata...

KISAH BENAR. ada seorang kakitangan SEDANG BERKHIDMAT ini menjalani PAC setelah lulus peperiksaan. ada seorang panel itu KENAL dia, tetapi untuk menjaga integriti kedua-dua pihak, beliau tidak menegur peserta tersebut ketika sesi ujian, begitu juga dengan peserta tersebut yang tidak menyapa ahli panel tersebut.


setelah sebulan apabila keputusan diumumkan, jawapannya adalah MENDUKACITAKAN. apa yang menghairankan selang beberapa hari, panel tersebut menceritakan kepada beliau bahawa beliau sepatutnya LAYAK, bukan disebabkan faktor KENALAN, tetapi kerana beliau layak disebabkan beliau mempunyai keupayaan fizikal yang sebenarnya mampu menyaingi kemampuan fizikal budak-budak yang lebih muda daripadanya. ada yang baru tamat pengajian berusia sekitar 23 tahun tak lepas lari 2.4km, pancit di tengah jalan, namun beliau mampu menghabiskan larian tersebut dan menduduki antara 5 TERBAIK. panel tersebut juga berkata bahawa beliau sepatutnya lulus PAC tersebut kerana markah beliau memberangsangkan.


nampaknya TANGAN GHAIB yang wujud dalam SPA/JPA telahpun mengubah keputusan tersebut.

ada 1 lagi kisah benar dimana seorang lagi rakan penjawat awam SEDANG BERKHIDMAT yang memasuki skim PTD yang berlari 2.4km ketika sesi PAC. ada seorang peserta hingus meleleh berusia awal 20-an yang lari terkedek-kedek macam minah semput yang disapa oleh seorang panel: AWAK NI ANAK SAUDARA DATUK XXX KAN? TAK PAYAH LA LARI SANGAT, NAMA DAH ADA NI.

ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian. yakjud & makjud memang banyak berleluasa di dalam perkhidmatan awam yang sepatutnya melaksanakan amanah yang diberi dengan telus. lihatlah bagaimana tangan-tangan ghaib ini merosakkan sistem sedia ada.

jadi kepada tuan-tuan puan-puan sekalian terutama yang sedang berkhidmat di dalam kumpulan sokongan yang mempunyai kelulusan sarjana muda/sarjana yang bercita-cita untuk mendapatkan jawatan di dalam kumpulan P&P, selain daripada perlu bersaing SAMA RATA dengan graduan baru, anda juga perlu kuat mental untuk menghadapi dugaan seperti di atas, iaitu SENTUHAN DARI TANGAN-TANGAN GHAIB.

Tanpa Nama berkata...

Yelahtu belajar bertahun tahun terhegeh hegeh isi borang bantuan ptptn pastu liat nak bayar,,bila dah kerja berbuih buih mulut mengomel pasal kena bayar cukai pendapatan yg tak sebarapa pon bising je lebih ..zakat pendapatan ko bayar tak..jawab sendiri lah bro...org mcm ko aku dh tau jawapannya ???

Tanpa Nama berkata...

Hapus kn grt untuk pemandu felda,
Gaji pemandu felda ceput sgt.. Nk beli rumah smpi160k pn x manpu..apa lg smpi 89k Bln2 mahal 500, 400,anak pn ramai.. Sape kata kerja kerjaan nie senang... Org atasan senang lah pemandu felda...mmmmm..... Mkn kna ikat perut..

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 240 daripada 240   Terbaru› Baru»