SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

05 Mei 2013

CUEPACS TOLAK DAKWAAN KETUA PEMBANGKANG

Utusan Malaysia
5/5/2013


KUALA LUMPUR 4 Mei - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menolak keras dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya para penjawat awam sering dibelenggu oleh campur tangan politik kerajaan, isu kemajuan kerjaya dan masalah kebajikan.
Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, tuduhan Anwar itu adalah dakyah politik pembangkang semata-mata kerana para penjawat awam kini menikmati pelbagai kemudahan dan penambahbaikan dalam kerjaya masing- masing.
Oleh itu, katanya, para penjawat awam serta pesara kerajaan diseru supaya menolak dakwaan Anwar yang disebar melalui sepucuk surat terbuka Ketua Pembangkang itu kepada segelintir penjawat awam yang diedar mulai semalam.
Menurut beliau, kesemua dakwaan Anwar merupakan satu pembohongan semata-mata kerana sejak pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan era Datuk Seri Najib Tun Razak kini, sektor perkhidmatan awam telah melalui 22 penambahbaikan.
"Sebanyak 22 penambahbaikan terutama dari segi perkembangan kerjaya, skim perumahan kerajaan, skim gaji dan pelbagai lagi melalui penambahbaikan di bawah Najib serta kerajaan Barisan Nasional (BN).
"Jadi segala dakwaan Anwar itu adalah tidak benar dan CUEPACS menyanggah sama sekali kenyataan tidak berasas itu," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas sepucuk surat daripada Anwar bertarikh 3 Mei yang meminta sokongan para penjawat awam dengan cara membuat tuduhan terhadap BN dan memburukkan kerajaan.
Difahamkan, surat tersebut diedar kepada para penjawat awam di bawah skim DG44 serta warga Universiti Malaya di ibu kota.
Omar menambah, dakwaan mengatakan kerajaan BN melakukan campur tangan politik dalam kehidupan para penjawat awam adalah tidak berasas kerana kerajaan membenarkan mereka terlibat dalam mana-mana parti dengan syarat tidak melakukannya ketika waktu bekerja.
"Urusan CUEPACS dengan kerajaan juga semakin mudah kerana dalam setahun, saya berpeluang mengadakan tiga atau empat kali pertemuan dengan Perdana Menteri.
"Ini berbeza dengan satu ketika dahulu apabila Presiden CUEPACS hanya boleh bertemu Perdana Menteri sekali setahun dan itu pun hanya pada Hari Pekerja, 1 Mei. Kini banyak permasalahan penjawat awam boleh disampaikan terus kepada Perdana Menteri," katanya.

116 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang betul pun. campur tangan politik dalam perkhidmatan awam menyebabkan perkhidmatan awam tidak berdaya saing, jumud, terkebelakang, terkongkong dan sebagainya.

Tanpa Nama berkata...

Betul tue, berapa ramai PA yg mempunyai kelulusan ijazah,diploma,sijil tak diberi peluang kenaikan pangkat,malah disekat kenaikan mereka, omar osman kaki ngampu n penjilat, kerja tak jujur n nak nama, bersengkongkol dgn ahli politik bn, sepatutnya kau berkecuali, skg nie pun 2/3 di nafikan kuasa bn di parlimen, itulah padahnya bermain api dgn 1.42 juta PA, ini tunggu masa PRU-14, selagi tiada perubahan dari segi gaji,gred,pangkat,elaun,cola,ika dan sebagainya, tunggulah masanya, ...

Tanpa Nama berkata...

Bodek ja pak omar ni... Tapi bodoh macam biawak

Tanpa Nama berkata...

MINTA JASA BAIK DATO DAN PM - KAJIAN BERAPA RAMAI KUMPULAN SOKONGAN YANG MEMPUNYAI DIPLOMA DAN IJAZAH DI SEMUA KEMENTERIAN/JABATAN/BADAN BERKANUN PERSEKUTUAN/AGENSI KERAJAAN/PBT DAN LAIN-LAIN CONTOHNYA MENJADI PEMBANTU TADBIR DAN PENOLONG PEGAWAI DAH SEKIAN LAMA WALAUPUN MEMPUNYAI PENDIDIKAN YANG TINGGI....KENAIKAN PANGKAT ADALAH TERBATAS....NAK TUNGGU TIME BASED 13 TAHUN...KADANGKALA GOLONGAN P & P HANYA MEMANDANG KAMI SEBELAH MATA JER...TAHAP PENDIDIKAN ADALAH SAMA CUMA GRED DAN GAJI YANG BERBEZA....MOHON DIBERIKAN ELAUN KHAS ATAU APA2 FAEDAH KEPADA KUMPULAN INI.

ATAU UBAH KELAYAKAN MASUK:

1) P & P : KELAYAKAN MASUK MASTERS

2) PENOLONG PEGAWAI PELBAGAI SKIM : KELAYAKAN MASUK IJAZAH

3) PEMBANTU TADBIR PELBAGAI SKIM: KELAYAKAN MASUK DIPLOMA/STPM

4) PAP / PRA /PEMANDU/ KESELAMATAN/TUKANG: KELAYAKAN MASUK SPM

Tanpa Nama berkata...

saya sokong selagi tiada kenaikan elauan itp/epw dan lain2 elaun kerajaan tak prihatin kepada tulang belakang kerajaan yg banyak membantu dalam segala faktor ekonomi dan kesejahteraan.

Tanpa Nama berkata...

bukan nk sokong si anwar 2 tp apa yg dia kta relevan..

Tanpa Nama berkata...

minta jasa baik dato dan pm luluskan kajian dibuat,rasanya dah terlalu lama..

kawan mek ros berkata...

mEK rOS menambah, dakwaan mengatakan kerajaan BN melakukan campur tangan politik dalam kehidupan para penjawat awam adalah berasas kerana peraturan boleh diubah jika ada campurtangan politik dan bila diperlukan oleh orang politik....mereka tertekan dan memberontak.Walau bagaimanapun Presiden Ceupacs Menafikan perkara tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Kesumua yang menulis aku sokong. Nampaknya Presiden Cuepacs ini nak lawan arus PA, ke... hati2 , saya rasa ramai yang hendak meminpim Cuepacs kearah yang lebih relevan.

Tanpa Nama berkata...

Aku ingat aku nak bertanding presiden cuepacs, siapa merasakan berkelayakan sila masuk bertanding, dah lama sgt kita nie di takuk lama, bukan tak bersyukur tapi untuk generasi anak cucu kita akan datang, omar osman selayaknya sudah di ganti, siapa ahli cuepacs jom masuk bertanding jawatan presiden n timbalan presiden sekali..geberasi muda sangat-sangat diperlukan di dalam mengubah arus perubahan cuepacs..

PTD HEBAT berkata...

PERKARA NI TELAH BNYK KALI DIBNGKITKAN DLM BLOG INI..DAN CDGN INI TIDAK AKAN DILAKSANAKAN KERANA IA TIDAK PRAKTIKAL..TIADA KELEBIHAN DIBERI KPD KUMP SOKONGN YG ADA DEGREE ATAU MASTER ATAU PHD KERANA DLM SISTEM PNGMBILAN KERAJAAN TELAH DINYATAKAN KELAYAKAN MASUK YG SESUAI PD MASA KINI..TIADA PERUBAHAN YG AKAN DIBUAT..KUMP SOKONGN BERPELUANG UTK DPT JWTN PNP SEKIRANYA BERSAING..SKG NII SPA NAKKN FIRST CLASS DEGREE..TP MEREKA2 YG DUK MENYALAK DLM NI KBNYKNNYA DEGREE CUKUP MKN..DEGREE SEKADAR ADE JE..POINTER PUN CUKUP MKN..SBB TU NK BERIA SGT MINTA PENGECUALIAN..KONONNYA BERPENGALAMAN SGT..TP DTG TEMUDUGA..TNYA BASIC PEKELILING PUN X TAHU..TP ADA HATI NK NAIK PGKT KE PNP..ADA HATI NK JD PNP..CERMIN LE DIRI..SKG NI NAK GRED 41..MESTI ADA DEGREE FIRST CLASS..SETAKAT ADE JE DEGREE..MINTA MAAF LE..

Tanpa Nama berkata...

Dah lama dok kaji kaji kaji,sampai bila ??????????????

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa gaji PA di malaysia ini masih lagi antara yg terendah berbanding negara-negara lain. Gaji baru yang diuar-uarkan perlu di percepatkan. elaun-elaun PA perlu di kaji cepat,kebykan elaun-elaun PA tidak pernah disemak sejak 15 tahun yg lalu. Sistem kenikan pangkat secara time based perlu di pendekkan masa tempoh perkhidmatan.

Tanpa Nama berkata...

Aku pernah mengikuti kursus dikelolakan oleh PTD-PTD, aku ingatkan PTD-PTD hebat sgt, dgn idea-idea yg bernas, rupanya indah khabar dari rupa, pakaian protokol tak da langsung, idea kurang bernas, tak tau adat-istiadat, tiada protokol, tak tahu pfotokol diraja, cara berpakaian tak kena langsung, tak pandai mengendalikan pembentangan projek, cetek pengalaman, cetek agama islam, tak tau mengaji al-quran dan paling teruk tak tau menghormati org tua daripadanya.. disini kita bincangkan kenaikan gred,gaji,pangkat dsbnya kumpulan sokongan, tak da tak pa, sokongan kami kump sokongan ratusan ribu berbanding PTD berapa kerat jea..

waimantakwa berkata...

Politik memang ada pengaruhnya. Perubahan demi perubahan contohnya, tentu kerana untuk progressive. Kalau tak berubah masih guna typewriter. Orang lama kenalah buka minda mudahkan hati terima perubahan positif. Orang baru pula tolonglah hormat orang lama.

Politik tidak membebankan pegawai kerajaan. Memang tugas pegawai kerajaan menjalankan tugas dari amanah pemimpin politik, kerana pemimpin politik adalah orang yang dilantik oleh rakyat. Kalau ada ahli politik salah guna kuasa, setakat ni rasanya tak ada. Kalau ada keuntungan langsung tu, jangan heboh2 baik lapor SPRM je.

PTD HEBAT berkata...

INI KATA2 ORG DENGKI DGN PTD..YG KECEWA SBB TAKDE DEGREE UTK JD PTD..ATAUPUN ADA DEGREE TP TAK LAKU NK JD PTD..JAUH LG NK JD DOKTOR..ATAUPUN YG ADA DEGREE SETAKAT ADA JE..TP TIADA NILAI..SBB TU KUTUK PTD HABIS HABISAN..MMG PTD TAK RAMAI..TP SORG PTD KELUARKN ARAHAN..1.4 JUTA TERPAKSA AKUR..TAK KIRA LE KO SAPA..DOKTOR KE..KETUA POLIS KE..PEGUAM NEGARA KE..SETAKAT KUMP SOKONGN MCM KO DI ATAS NI..KLU ADA 2 JUTA PUN..TAKDE MEMBERI KUDIS PUN KPD PTD..AKU DA KATA..SELAGI BN WUJUD DAN KERAJAAN NI BN YG PEGANG..MINTA MAAF LE..PTD MASIH KSN..KPPA..KSU..KP..KO ADA?

Tanpa Nama berkata...

pedulikan nickname "ptd hebat" tu. provokasi je tu nak bagi orang panas hati

walhal yang taip tu PAR, ataupun kategori budak sekolah tak pass. tengok saja cara dia menaip dah tau.

jadi tuan-puan semua ignore saja dia ni.

setuju dengan tanpa nama yang 1st tu. campur tangan politik disamping menggunakan "ejen perang saraf" mereka yang menjawat jawatan tinggi dalam perkhidmatan awam telah menjadikan perkhidmatan awam ni makin hari makin jumud disebabkan banyak idea idea yang bagus telah dibunuh, sebaliknya tukang angguk, tukang kipas yang berleluasa.

Tanpa Nama berkata...

semua persatuan di malaysia hantar memorandum kepada cuepacs, agar omar osman berundur dari cuepacs secara terhormat, memorandom juga di hantar kepada kerajaan bn dan pakatan rakyat agar mendesak cuepacs supaya omar osman berundur, sehingga kini tiada peruahan yg dilakukan omar osman mengenai kenaikan gred,pangkat,elaun cola,itp,eka dsbnya. Beliau juga tidak memperjuangkan pa yg mempunyai master,ijazah,diploma dan sijil, sekurang-kurangnya mendapat elaun, begitu juga kump sokongan dipendekkan time based bagi semua jawatan sokongan, sekurang-kurangnya 8 tahun sebelum mereka berpencen, mengembalikan semula kpsl dan assigment bagi kump sokongan bagi kenaikan gred sebagaimana jawatan pnp, adakah kerana mereka kump sokongan, mereka tidak dipedulikan pengalaman mereka puluhan tahun, adakah ini keadilan.?. ratusan ribu terdiri dari kump sokongan, tulang belakang perkhidmatan awam,.. siapalah jusa,fellow,turus,ksn,kppa,ksu tanpa kump sokongan..

M48 berkata...

Siapalah jusa turus kppa ksu tanpa kump sokongn. .itu kata2 ko sorg je.. ORG LAIN YG DPT KEJE KERAJAAN..DIA AMAT BERSYUKUR..DAN KLU KO TAK PUAS HATI DGN SISTEM KERJAAN DAN PENGAMBILAN SPA SKG NI..SILAKAN LETAK JWTN..HAKIKATNYE.TAK PERLU BAGI APA2 ELAUN PUN KPD KUMP SOKONGN YG ADA DEGREE..SBB DAH BERPULUH RIBU YG ADA DEGREE KAT LUAR TU...YG FRESHI PUN BERPULUH RIBU JUGA..JD APA ISTINEWA NYE NK BAGI ELAUN..SBB KLU SETAKAT DEGREE OUM..DEGREE MANAGEMNT..SASTERA..PENTADBIRAN AWAM..LEPAS TU POINTER SEKADAR CUKUP MKN..APA KE JADAHNYE GOLONGN INI YG NAK DIBERI ELAUN..SBB INI GOLONGN YG GAGAL..KLU HEBAT..DA LAMA DPT FIRST CLASS..N DAH LAMA DPT GRED 41..SBB MEREKA NI BERLAGAK JE ADA DEGREE DAN BERLAGAK KONONNYE BERPULUH TAHUN PENGALAMAN..TP DTG TEMUDUGA..PEKEKILING BASIC PUN FAIL..DTG PAC..PUBLIC SPEAKING PUN FAIL..JD APE KEJADAHNYE NAK BAGI ELAUN..CERMIN LE DIRI WEII..INI ZAMAN TEKNOLOGI..ZAMAN PENGETAHUAN..BUKAN SEKADAR PENGALAMAN BUTA2 MCM TU JE...ORG2 MCM NI DTG TEMUDUGA KAT SPA TU..CONFIRM KENE TOLAK MENTAH2..

Tanpa Nama berkata...

PM memberi sokongan penuh kepada kump sokongan, terbatalnya sbpa kerana bantahan kump sokongan, pnp cuba menipu daya kononya sbpa amat baik, rupanya ada undang di sebalik batu, serta merta PM membatalkannya hasil bantahan kump sokongan, kemenangan bn pun hasil sokongan ratusan ribu kump sokongan, KAU ADA,,?

Tanpa Nama berkata...

Rata-rata yang tulis dalam blogni KEBANYAKANNYA kumpulan bawahan atau kumpulan sokongan, manakala kumpulan P&P KEBANYAKANNYA baca sahaja... kalau ada yg tulis tak ramai... lain kali pasti diaog tak tulis lagi sebab rasa kurang cerdik tulis di blog ini. Berkenaan PTD... rasanya, mereka pun tak tulis pun.. mereka baca dan ketawakan sahaja... yg menulis pastinya org yg aku katakan mula-mula tadi iaitu org bawahan atau kumpulan sokongan dan KECEWA (aku tambah) dgn hidup mereka. Ada kemungkinan mereka juga menyamar sbg PTD untuk sakitkan hati semua penjawat awam.

Sedar atau tidak... org yg kecewa atau tidak cemerlang dalam hidup selalunya akan sentiasa komplain sana sini (lebih banyak komplain daripada buat kerja)... kenapa ya mereka sebegini? Biasalah ianya melibatkan psychology mereka. Mereka cenderung menyalahkan orang lain termasuk KERAJAAN bagi menutupi kelemahan diri. Selalunya juga mereka boleh dikaitkan dengan org yg lemah sistem tauhid kpd tuhan. Biarlah siapa yg memerintah, mereka akan tetap salahkan org lain berbanding mengakui kelemahan diri sendiri. Mencarut sana sini biasalah... lagilah bila sistem di blog ini membenarkan identitity tidak direkodkan bersama carutan mereka. Hipotesis aku lagi, orang yg sebergini selalunya org yang sudah tingkatkan ilmu mereka (selalunya jurusan sains social sahaja dengan belajar secara sambilan di open universiti atau uitm), mereka lulus dapat ijazah/diploma tetapi berlagak dan sombong dgn sijil mereka dan mengatakan mereka layak untuk diberikan gred yang lebih tinggi tanpa berfikir rezekitu sebenarnya datang daripada TUHAN mereka... tapi mereka masih tak nampak semua itu...

Di atas hanya hipotesis aku sahaja, namun ada yang ok dan bersyukur seadanya dan faham akan hidup ini hanya sementara... fikir-fikirlah...









Tanpa Nama berkata...

Aku bukan suka sngt kt anwak tuihhh.......
Tp apa yg anwak ckap ini kali lah ada betul.....
Agak2nye semua org tau, kecuali dto omar sorang je tk tau....kesiannnnnnn.........

M48 berkata...

SAYA AMAT BERSETUJU DGN KESIMPULAN DI ATAS INI...MMG BETUL SGT2..MEREKA NI GOLONGN KECEWA..SBB DEGREE MEREKA YG DIORG DPT DARI OUM..UIM..UITM..SEKADAR CUKUP MKN DAN SEKADAR ADA JE..BUKAN CEMERLANG PUN..DAN KBNYKNNYE BUAT DEGREE YG MUDAH2 JE..DAH BNYK SY TENGOK DIORG NI..MAJORITI BUAT DEGREE MNGMT N SASTERA..DAH LE DEGREE YG MUDAH..POINTER PULAK BWH 2.5..NAK LETAK MANA JE DIORG NI...SDGKN FRESHI BWK DEGREE FIRST CLASS..BIDANG SAINS..TEKNIKAL..KEWANGN..AKAUNTANCY...JD NK BG ELAUN APA JE PD MEREKA..PERLUKAH DIBERI PD LOOSER MCM NI..PERLUKAH? SDGKN BERATUS RIBU KAT LUAR TU ADA DEGREE JAUH LEBIH HEBAT..KLU ANAK JANTAN..BERSAING LE..INI BACUL..

Tanpa Nama berkata...

bro kenapa takut nak sebut Allah SWT, kenapa sebut tuhan, tuhan tue banyak, hindu ada, buddha ada, dsbnya, kenapa ada buat dosa besar kea, mcm berzina kea, rasuah kea atau dosa kering skodeng anak dara mandi..

Tanpa Nama berkata...

Mungkin dia nak generalkan dan bukan utk org islam je sbbtu dia guna tuhan... ada betul ckp diatu

Tanpa Nama berkata...

Kikiki......lawak.
Pandangn org kg mn nih....
Mcm ler pa tk tau....yg jd mangsa pn dh ramai....
Kalau betul2 tk tau, sy turun simpati kt tuan ni.....
Mungkin kawan2 n saudara mara tuan yg salah sebab tk beri tau.....kesiannnn

M48 berkata...

SAYA AMAT TIDAK SETUJU UTK KUMPULAN SOKONGN YG ADA DEGREE DIBERIKAN ELAUN DAN DIBERIKAN PENGECUALIAN ATAU LALUAN ISTIMEWA HANYA DISEBBKN MEREKA ADA PENGALAMAN YG KONONNYE LAMA...SY TEGASKAN DI SINI..SEMUA ORG WAJAR MELALUI TAPISAN YG SAMA DAN UKURAN MERIT YG SAMA TANPA MELIHAT ORG ITU PERNAH BEKRJA ATAU TIDAK..SPTMNA SISTEM YG DIAMALKN SKG INI..PERINSIPNYA..HANYA YG CEMERLANG SHJ YG AKAN LAYAK BERDASAR KAN MERIT DAN KEMAHIRAN DAN PENGALAMAN. ..KLU ORG TU ADA DEGREE BAGUS DLM BIDG YG BAGUS..DAN BERPENGALAMAN DAN ADA KEMAHIRAN..ORG INILAH YG SESUAI..SBB KINI GOVT PERLUKAN ORG YG KNOWLEDGE ORIENTED + SKILL FULL+ EXPERIENCED + PEOPLE ORIENTED..SATU PAKEJ YG LENGKAP..TP KLU HNYA ADA EXPERIENCE DAN DEGREE CUKUP MKN..SORRY TO SAY LE..U ARE NOTHING...

Tanpa Nama berkata...

BERHATI2 ADA KAKI FITNAH!!!!!!
DALAM BLOG NI, CUBA NAK MERACUNI FIKIRAN PA.PENYEBUK YG MENGAKU DIRI DIA HEBAT NI MUNGKIN DIA TELAH DIBAYAR UNTUK MENABUR FITNAH....UNTUK MEMBURUK2KAN KERAJAAN SEKARANG.
INSYAALLAH SELAMAT DUNIA AKHIRAT

Tanpa Nama berkata...

Sebenanya saya menulis secara umum dan tidak memfokus kepada posting blog ini, KERAJAAN hijau/biru, PAK OMAR mahupun potilik... apa yg cuba di sampaikan ialah untuk semangat bekerja dan semangat untuk hidup bahagia dgn rezeki yang tuhan telah berikan... hormati rezeki org lain dan fahami hidup di dunia hanya sementara.
Daripada kita salahkan org lain, baik muhasabah diri sendiri lagi bagus... kalau rezeki tuan sedikit.. doakanlah rezeki anak-anak tuan banyak nanti... Hanya tuhan (Allah jika tuan beragama Islam) sahaja yang tahu berapa banyak rezeki tuan sepanjang hidup tuan... fikir-fikirkanlah.


Daripada: Saya yg menulis sprt di bawah:-


Rata-rata yang tulis dalam blogni KEBANYAKANNYA kumpulan bawahan atau kumpulan sokongan, manakala kumpulan P&P KEBANYAKANNYA baca sahaja... kalau ada yg tulis tak ramai... lain kali pasti diaog tak tulis lagi sebab rasa kurang cerdik tulis di blog ini. Berkenaan PTD... rasanya, mereka pun tak tulis pun.. mereka baca dan ketawakan sahaja... yg menulis pastinya org yg aku katakan mula-mula tadi iaitu org bawahan atau kumpulan sokongan dan KECEWA (aku tambah) dgn hidup mereka. Ada kemungkinan mereka juga menyamar sbg PTD untuk sakitkan hati semua penjawat awam.

Sedar atau tidak... org yg kecewa atau tidak cemerlang dalam hidup selalunya akan sentiasa komplain sana sini (lebih banyak komplain daripada buat kerja)... kenapa ya mereka sebegini? Biasalah ianya melibatkan psychology mereka. Mereka cenderung menyalahkan orang lain termasuk KERAJAAN bagi menutupi kelemahan diri. Selalunya juga mereka boleh dikaitkan dengan org yg lemah sistem tauhid kpd tuhan. Biarlah siapa yg memerintah, mereka akan tetap salahkan org lain berbanding mengakui kelemahan diri sendiri. Mencarut sana sini biasalah... lagilah bila sistem di blog ini membenarkan identitity tidak direkodkan bersama carutan mereka. Hipotesis aku lagi, orang yg sebergini selalunya org yang sudah tingkatkan ilmu mereka (selalunya jurusan sains social sahaja dengan belajar secara sambilan di open universiti atau uitm), mereka lulus dapat ijazah/diploma tetapi berlagak dan sombong dgn sijil mereka dan mengatakan mereka layak untuk diberikan gred yang lebih tinggi tanpa berfikir rezekitu sebenarnya datang daripada TUHAN mereka... tapi mereka masih tak nampak semua itu...

Di atas hanya hipotesis aku sahaja, namun ada yang ok dan bersyukur seadanya dan faham akan hidup ini hanya sementara... fikir-fikirlah...

M48 berkata...

SY SEKALI LG SETUJU DGN SAUDARA..SBB YG ADA DLM BLOG NI...CUMA GOLONGN YG KECEWA SBB KONONNYA MEREKA LAYAK ITU DAN INI...MINTA ITU DAN INI..SDGKN MEREKA TAK LAYAK NK LETAK KAT MANA PUN..SAJE JE DIORG NK BG TAHU KONONYA MEREKA NI KUMP SOKGN YG ADA DEGREE ( WALAUPUN SEKADAR DARI OUM JE ) BUAT PJJ JE..BUAT PART TIME JE..LPS TU..DUK MENYALAK SUPAYA KERAJAAN PNDANG DIA..JPA N SPA TATANG DIA..BG LALUAN SPECIAL UTK DEGREE YG TAK SEBERAPA HASIL DARI PJJ..PART TIME N OUM TU..BILA TAK DPT..MULA LA NK SOKONG PR LE..DAP LE..BG DIORG..KERAJAAN NI SEMUA SALAH..SEMUA X BETUL..SDGKN SISTEM PERSEKOLAHAN SEMUA SAMA..SEMUA LALUI UPSR..PMR..LCE..SPM..MCE..STPM..DIP N DEGREE. ..JD SALAH SIAPA KLU MEREKA GAGAL..KERAJAAN DA BG PELUANG..TP ORG MELAYU NI MNA RETI BERSYUKUR..SALAH SENDIRI X PERNH NMPK...KELEMAHAN DAN KEBODOHAN SENDIRI TAK PERNAH LIHAT...SMPAI LE ANAK CUCU DIORG NI ESOK..SAMA JE LA ..BANGANG TAK SUDAH..

Tanpa Nama berkata...

Wahai M48, jgn dok nyumpah orang... x baik. Syukurlah dg apa yg kau dapat, wat keja baik2. mereka minta tu dah tentu ada kelayakan.

Tanpa Nama berkata...

Bro lu dengki betul beb, aku degree pjj, skg dah DG44, ape cite , cukup makan jea degree aku, tapi rezeki tue Allah yg bagi bukannya kau yg bagi, nyawa kau tue Allah yg bagi, kira syukurlah kau masih hidup, jgn banyak songel, mcmlah kau ini pembahagi rezeki utk manusia dan mahkluk lain, utkbpengetahuan kau spa mengambil kira pengalaman kerja bagi pa yg berkhidmat, harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

salam M48 janganlah menghina kelulusan orang lain mereka dah berusaha.hormatilah usaha mereka untuk memajukan bangsa kita juga.ingat...Allah menilai setiap kata-kata hambanya..

Tanpa Nama berkata...

Ini lah ptd hebat yang bongkak lagi sombong, di akhirat nanti kami tuntut dengan anda

anak pesawah padi berkata...

SAJE JE DIORG NK BG TAHU KONONYA MEREKA NI KUMP SOKGN YG ADA DEGREE ( WALAUPUN SEKADAR DARI OUM JE ) BUAT PJJ JE..BUAT PART TIME JE..LPS TU..DUK MENYALAK SUPAYA KERAJAAN PNDANG DIA..JPA N SPA TATANG DIA..BG LALUAN SPECIAL UTK DEGREE YG TAK SEBERAPA HASIL DARI PJJ..PART TIME N OUM TU

::::::::::::::::::::

Ya Aku hanya ada degree tak seberapa dari OUM,kalaupun degree aku pointer hebat,orang tetap akan kata aku buat degree secara part time dan lecturer tolong aku.

Aku dulu belajar bersungguh sungguh,tapi apa kan daya,tahun 80 an,universiti tak banyak macam sekarang...dapat kerja jadi pembantu tadbir pun gembira bukan kepalang bagi anak petani macam aku.apa yang penting adalah untuk tidak terus membebankan ibu bapa dan dapat tolong adik adik .kini ada banyak pilihan untuk sambung belajar,bila ku dapat degree ada yang menghina pula.mungkin dia anak orang kaya yang tak banyak bergaul dengan orang susah...

aku sungguh sedih.....aku rasa terhina.......marilah kita berdoa agar dia insaf dan cuba menyelami perasaan orang miskin dan penjawat awam bawahan.

Tanpa Nama berkata...

manusia terlalu bangga dengan pangkat..huhu..pangkat tinggi mana pun kalo dalam hati ada sifat riak, takbur apa pun tak guna..fikirla..

NOTHING LA SANGAAAT!! berkata...

pengalaman sesuatu yang paling berharga, ia tidak dipelajari di sekolah, hanya yang terlibat sahaja akan memperolehinya.

Pengalaman sebagai konsep am terdiri daripada pengetahuan atau kemahiran atau pemerhatian sesuatu benda atau peristiwa yang diperoleh melalui penglibatan atau pendedahan kepada benda atau peristiwa itu.

Secara amnya, konsep pengalaman memaksudkan kepandaian atau pengetahuan tatacara dan bukannya pengetahuan kenyataan. Ahli falsafah menggelar pengetahuan yang berasaskan pengalaman sebgai "pengetahuan empirik" atau "pengetahuan a posteriori."

Seseorang yang kaya dengan pengalaman dalam sesuatu bidang boleh mengejar reputasi selaku PAKAR.

" KELAYAKAN YANG SEMPURNA DAN PENGALAMAN DLM BIDANG BERKAITAN " ADALAH LEBIH BAIK.

Tanpa Nama berkata...

haha.. kump sokongan kene blasah dr ptd. tu la.. jgn memain dgn ptd. ok teruskan keje. xye gadoh2.

Tanpa Nama berkata...

PTD KE SOKONGAN KE.SEMUA SAMA SAJA KALAU MATI HARTA TAK DI BAWA MATI.AMALAN YANG DI BAWA MATI.

Tanpa Nama berkata...

N17 selepas 13 tahun naik N22(KUP). Kami yang N22 kenalah bagi N26(KUP)apabila genap 20 tahun bertugas .

Harap pertimbangan yang Adil.

Pelik jika N22(KUP) yang baru bertugas 14 tahun sama darjat dengan N22 yang telah bertugas 24 tahun?

Tanpa Nama berkata...

aku tau ramai PTD jenis spesis BAHALUL dan TOLOL.
mereka entah dari mana turun dari atas dapat jwtn PTD.
Aku tidak lerr. aku dpt jwtn secara halal.

Secara peribadi, aku sokong dan harap govt. bagi pluang kpd kump sokongan yg ada degree utk merasa PnP.
mereka ada pakej lengkap ie bnyk pngalaman, berkemahiran tinggi, pengetahuan yg jitu sbg PA, dan yg paling penting mereka ini sudah terdedah kpd pelanggan ie rakyat (berjiwa rakyat) memudahkan sistem penyampaian khidmat awam.

harap govt dan JPA lihat perara ini .

NOTHING LA SANGAAAT!! berkata...

DOGMATIK!!..

PTD HEBAT berkata...

KAU KUTUK LAH APA PUN..PRU13 DA HABIS..BN MNNG..JD KSN KSU KPPA KP..MASIH PTD..DAN PTD STILL UR BOSS UTK 5 TAHUN LAGI..I DONT CARE..
AKAN ADA LG KEMNTRIAN BARU DAN JBTN BARU YG PTD AKAN MASUK..TGU YE..

PTD ..LUASKAN KUASAMU..

Tanpa Nama berkata...

bijak2 ulasan yang di kemukakan ....ini menunjukan rakyat malaysia ni bijak menilai berdasarkan pandangan masing2...so bagi yang tak nak apa2 konon nya bersyukur la sgt.. snyap je la...ckp mcm pandai je tp menghina org lain kononnya degree first class...hahaha

Tanpa Nama berkata...

bab2 elaun or knaikan pangkat ni bagi yang tak setuju just menunjukan iri hati dan busuk hati bagi diri sndri je...so kalau rasa diri tu PTD sgt takan takut tergugat..biar je la untung2 kau pn boley merasa anak bini kau nnt pn dapat merasa

Tanpa Nama berkata...

aku dah tau Kairi akan jadi Minister dan akan bambu semua PTD BAHALUL & TOLOL ketahap anjing kurap !.

PTD HEBAT berkata...

INI KATA2 ORG YG DENGKI N BUSUK HATI DGN PTD..MUNGKIN DIA NI PERGI EXAM PTD TAK LULUS N X LAYAK PUN NK GI EXAM MUNGKIN..JD DIA CKP LE MCM TU..APA KAITAN KHAIRI JD MENTERI NK BAMBU PTD..KSU..KPPA..KP KEMENTRIAN YG DIA JD MENTERINYA..SDGKN DIA PERLU DPT KERJASAMA UTK DIA LEAD KEMNTERIAN TU..PTD XDE MASALAH NK KERJASAMA DGN ORG GENIUS MCM KHAIRI TU..DIA PUN VERY HUMBLE N BRILLIANT..CUMA YG DENGKI JE CKP YG BUKAN2..ANYWAY..PTD STILL UR BOSS..

PTD - LUASKAN KUASAMU

Tanpa Nama berkata...

Salam semua yang membaca.
Memang kumpulan sokongan payah nak naik ke P n P.tapi bila dpt, memang hebat buat kerja. Sebab mereka banyak pengalaman praktikal yang dilalui, asam garam jadi kuli bos.
2. Puak2 pentadbir ini, dia tengok markah saja, dia malas turun kebawah nilai kerja sokongan, harap pegawai pertengahan beri penilaian, bila ada yang bodek dan pandai bercakap, senanglah maju kedepan.
3. Masa zaman Pak Lah jadi PM, saya pernah utarakan gaji KUP, nampaknya lepas itu JPA tiba2 keluarkan boleh KUP.Allamdullilahlah.
4. Saya seru supaya yang ada kelayakan Diploma, ijazah jangan putus asa, bercakaplah dan menulislah selalu, beri pendapat yang baik dan boleh menambah produktivity PA dan mungkin akan berjaya tapi kena doalah dan jangan lupa Yang Maha Esa beri rezeki, Amin.

Tanpa Nama berkata...

Jika benar PTD yg buat provokasi.. silalah hentikan. Bergitu juga PA yg menyamar jadi PTD... tolong jgan sakitkan hati PA yang lain.

PA yg kecewa dgn hidup, terimalah seadanya. Jangan protes rezeki org. Jika protes anda sebenarnya sedang protes rezeki yang tuhan anda bagi kpd korang dan kpd org yg ko dengkitu.

PA yg gembira jadi PA... banyak-banyakkan syukur... mudahan rezeki korang akan bertambah.

Buat kerja molek-molek!

Hamba Hutang berkata...

Mohon Bonus 2 bulan gaji, nak bayar hutang PTPTN.

Tanpa Nama berkata...

ADA BEBERAPA KERAT PA NI SERING MINTA BONUS, GAJI BESAR TAPI BAGI YANG SELALU MEMINTA-MINTA NI ADALAH PA YANG CUKUP PEMALAS, PENIPU,TAMAK, PONTENG, RASUAH, SERTA BUAT KERJA YANG ALA KDAR JE.. BETUL TAK? AKU TIDAK DENGKI TAPI BUATLAH KERJA TU BIAR PADAN DENGAN GAJI.

PTD HEBAT berkata...

AKU SOKONG..JUGA YG NK MINTA JWTN PNP TU..SALAHKAN ITU SALAHKN INI..SISTEM LA..SPA LA..PTD LA..JPA LA..TP HAKIKATNYA..DEGREE SEKADAR ADA..POYO JE LEBIH..

PTD LUASKAN KUASAMU

NOTHING LA SANGAAAT!! berkata...

selagi spesies spt Patih Karma Wijaya wujud dlm semua zaman,,, selagi itu sejarah melayu klasik masih releven dgn kehidupan kite..ia menjadi manifestasi dan mengingatkan bahawa ada manusia seperti ini..

" Karma Wijaya dlm konteks hari ini adalah orang yang sentiasa mengambil peluang utk kepentingan diri..


Tanpa Nama berkata...

Hahaha,.... Anwar ni RAJA KERA NAK BENTUK KABINAT KERA JADIAN .... masa dalam kabinet dan memegang jawatan Menteri Kewangan ... cuba cari apakah insentif PA dapat pada era pemerintah Anwar ??

Tanpa Nama berkata...

RAKYAT NAK JADI RAJA .... KERAJAAN JADI KERA JADIAN..

RAKYAT NAK JADI TUHAN.... TAHU SEGALA APA DI DUNIA INI SALAH BENAR DOSA PAHALA RAKYAT TENTUKAN .... MAKA MENJELMA LAH KERAJAAN HANTU!!!!

Tanpa Nama berkata...

Siapa pun yg menang dalam PRU13 & membentuk Krjaan . Penjawat Awam tetap kena meneruskan tanggungjawabnya sebagai pekerja .
Makan, minum , sara hidup keluarga , tanggungjawab sebagai Individu tetap diteruskan . Penjawat Awam suka sangat berpolitiking semenjak tsunami 2008 tak kesudahan sampai sekarang diracuni oleh Anwar untuk protes .
Apa guna menjadi Penjawat Awam jika anda semua tidak sehaluan dgn Majikan anda . " Tepuk dada "
Teruskan kerja sebagai amanah , tunggu 4-5 tahun lagi untuk berpolitiking & undi penentu jika Krjaan sekarang menindas anda . Lihat Pengundi Cina dalam diam protes dalam peti undi . Krjaan yg memerintah jgn melakukan kesilapan lagi cari kaedah untuk majoriti rakyat menyukai Parti yg memerintah & Sistem Pentadbiran .

Teruskan kerja anda sebagai tanggungjawab & amanah kpd rakyat .
Pembentukan Krjaan sudah pun dibuat Penjawat Awam perlu bermuhasabah diri cari jalan mengapa majoriti menerima @ menolak undi .

Jadilah matang dalam berpolitik & jangan mudah diracuni , jadi kita berfikir pada diri sendiri .




Kumpulan Sokongan sahaja.

Tanpa Nama berkata...


pegawai tolol dungu

Tanpa Nama berkata...

Patut gaji PA kena disamakan dgn gaji PA di Singapore ! Baru adil dan semangat nak kerja lebih ! Elaun elaun jgn dikaji lagi bagi aje terus ! Kali bagi biar adil dan saksama jgn dilebihkan mana mana pihak !

Unknown berkata...

naikkan gred penguatkuasaan

Tanpa Nama berkata...

PTD dengan M48 aku syak orang sama.

Tanpa Nama berkata...

ingatlah wahai manusia yg sedang bernyawaaa...saat kematiaan setiap manusia tidak diketahui bentuk kematiannnn...jadi bertaubat laaa kita wahai manusia sekalian sebelum engkau balik kpd tanah..

Tanpa Nama berkata...

Dalam asyik merapu, baik kita lihat kenyataan Ketua Pembangkang ini? (Bila dilantik?).
Betul ke tidak???

aku syak bukan orang politik yg dominasi membelenggu PA.
aku rasa lerr .. yg belenggu PA ialah bos tmpt kerja kita !

Tanpa Nama berkata...

NAK JADI PTD DENGAN SYARAT DEGREE DENGAN POINTER 2.75 - 4.00 UNTUK DIPANGGIL EXAM..tak kira degree tanam kangkong ke ternak ayam ke janji diiktiraf JPA

SEKIRANYA LULUS EXAM PTD..MAKA AKAN PAC DI INTAN 3 HARI

JIKA BERJAYA PAC MAKA AKAN DIPANGGIL KE INTERVIEW

Tanpa Nama berkata...

KAWAN AKU ADA DEGREE SEPARUH MASA...TAPI SEKARANG DAH NAIK 41...DIA KATA SENANG JE EXAM DAN INTERVIEW....REZEKI DIA...

TINGGAL LAH AKU DGN STPM AKU

Tanpa Nama berkata...

Tahniah d atas kemenangan BN.....namun isu pengundi cina amat merunsingkan.to PM harap dpt fikirkan pylesaian mslh ini...untuk PM harap2 dpt laksanakan knaikn gaji yg lbh baik dan elaun2 dgn kadar sgera.ekonomi negara baik,jgn da dkat PRU 14 baru nak buat...sy tetap BN....

NOTHING LA SANGAAAT!! berkata...

" lebih sudu dari kuah "..

Tanpa Nama berkata...

yahoo..!! berita baik untuk 1.42 PA, kenaikan gred baik semua perjawatan dari gred d hingga A, bermula julai nie, tq pak omar Osman..

Tanpa Nama berkata...

kira oklah kum.sokongan yg ada degree mintak naik pangkat daripada kum.sokongan takde degree tp minta naik pangkat...itu lagi bengang

selamat merenung-renungkan ayat ini

Tanpa Nama berkata...

OMAR, Nama pension penuh bagi semua pesara yang betul betul layak? Kita mau ACTION. Ada bertindak?

Tanpa Nama berkata...

ada sesetengah pjbt.. staf N17 berlagak lebih drpd N41 lg..

Tanpa Nama berkata...

terutama N17 yang umur dah lebih 55 tahun tapi tak reti-reti lagi nak pencen....

Tanpa Nama berkata...

BERLAGAK ATAU TDK BERLAGAK YG PENTING KERJA BERES

Tanpa Nama berkata...

Kupek nasihat pa sokmo....
Nasihat la jugok kerajaan tu, buat molek biar semua rakyat suko..... Bnyak maslah...
Aku bimbg pembgkg ambik alih jah

44 berkata...

seriously pada pandangan aku, ptd x da laa pandai sangat..bajet jer lebih..kekadang tuh degree ekonomi jer, bukan bidang sains pon..n jgn ckp aku dengki ka apa apa ka..sebub aku sendiri pon gred PnP..so x ada masalah jelous or whatever ! n to ptd, jgn lah berlagak sgt k, semua tu rezki tuhan bg..nanti ke tanah juga kita semua..
sekadar peringatan :D

Tanpa Nama berkata...

SELAMAT HARI GURU CIKGUUUU
JASA MU TETAP KU KENANG

Tanpa Nama berkata...

Kepada PA yang melalak kat sini. Didik anak2 jadi cerdik dan pandai. Bila sudah ada ijazah bolehlah kerja gred 41 (pegawai). Kalau gred 27 (penolong pegawai) dan kalau gred 17 (pembantu penolong pegawai) dan kalau gred 7 (pembantu pembantu penolong pegawai. Sebenarnya member2 kita PA kat Putrajaya yang pangkah BN ialah pengundi baru (muda) gaji masih sikit jadi terpaksalah melukut di tepi gantang demi kocek dan anak2 yang masih kecil tapi besar belanja. Jaga anak je dah rm300.00 paling tidak. Belum lagi susu tepung tin dan lampin anak. Itu baru anak seorang. Bini pun sama2 kerja kat Putrajaya. Memang kesian. Jangan salahkan kawan2 kita sebab sokong BN. Jadi PR kenalah buat pendekatan baru dari sekarang untuk PRU14 dan jangan tuduh2 pegawai kerajaan suka rasuah. Itu hari calon PR tuduh PA yang terbunuh dengan sesuka hati. Mestilah semua penjawat awam marah. Namun di mana2 negara pun di dunia ini mestilah ada pemerintah dan pembangkang. Contoh di Selangor, Penang dan Kelantan pemerintahnya Pakatan Rakyat dan pembangkangnya BN. Begitulah di negeri2 lain dimenangi Barisan Nasional pemerintahnya BN dan pembangkangnya PR. Baru ada keseimbangan. Kalau tak ada "pembangkang" jadilah namanya kerajaan autokrasi dan tak perlu adakan PRU. Pemerintah autokrasi lebih kejam dari sosialis sebab adanya imunisasi dari segi undang2. Iaitu undang2 boneka melindungi pemerintah. Pemerintah tetap terlepas dari hukuman walaupun telah dihadapkan ke mahkamah palsu. Di negara kita mempunyai Kedaulatan Raja berPerlembagaan, Islam Agama rasmi negara, pemerintahan negara demokrasi berParlimen rakyatnya bebas memilih kerajaan, Rakyat berbilang etnik dan keturunan,akur dasar kontrak sosial iaitu keistimewaan warganegara Bumiputra dan Pribumi. Mengiktiraf lain2 bangsa dan keturunan untuk sama2 hidup sebagai warganegara berNegara dengan aman dan muhibah (Termaktub dalam Perlembagaan, dalam Akta Hasutan, Ordinan Darurat dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Malaysia ialah negara paling aman dan selamat di duduki di dunia ini sebab itu ramai rakyat asing berada di negara ini untuk cari makan dan ada yang sanggup datang tanpa izin atau melebihi tempoh lawatan yang dibenarkan. Kita sebagai rakyat Malaysia (penjawat awam) patut tahu bersyukur dan tahu bezakan yang mana Manik dan Mutiara.

Tanpa Nama berkata...

Di Negara Kapitalis dan Negara Sosialis, ramai rakyatnya yang dihukum mati hanya kerana sorok barang keperluan dan makanan asasi rakyat (tapi kesalahan edar dadah tidak pula dihukum mati). Jadi kepada PA yang kerap mengatakan negara luar lebih baik dari negara Malaysia adalah silap, sebab dia tidak pernah tinggal lama2 di luar negara, jika sekadar lawatan seminggu dua tak rasa keperitan hidup rakyat negara luar.

Tanpa Nama berkata...

KUOTA DAN PERATUSAN ANAK SARAWAK DLM PERKHIDMATAN AWAM SANGAT KURANG...BANYAK PEGAWAI BARU DILANTIK DARI SEMENANJUNG MELAMBAK DI JABATAN2 KERAJAAN PERSEKUTUAN DI SARAWAK...SATU LAGI PENINDASAN BERLAKU

AKU NAK GANTI TEMPAT PRESIDEN CUEPACS berkata...

Kau omar tahu apa... pasal kau gred bawah... mmg banyak campur tangan politik dalam pentadbiran. Ketua pembangkang cakap tu mmg betul. Dia pernah jadi TPM apa... kau ni mmg lupa sejarah lah omar... bab bodek serah pada kau lah...kalau ada masalah payment kontraktor umno tu cepat jer puak2 menteri ni tefon pegawai ... sesetengah tu kena transfer 24 jam... kerja puak2 kontraktor ni dah lah macam tahi nak suruh buat bayaran... PA kita ni mmg ada intergriti tapi mcm kau omar langsung out....kau kena turun padang lah omar... ada sesetengah kes dah repot polis pun pak menteri minta tarik balik pasal yang buat hal puak2 dia...kau kena pegi siasat sikit lah brother omar... jgn duk bangkang stiap kali ketua pembangkang cakap... nantikan aku lantik kau jadi ketua pembangkang pulak...

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs patut ditukar kepada Angguk
Presiden Cuepacs jadi Presiden Angguk
Sapa kata K/ awam tak menyokong kerajan ,lancau la lu lebih baik lu makan rumput jangan makan nasi
Apa yang dilakukan kerajaan jika membawa kebaikan kepada K/awam dan keseluruhan rakyat malaysia patut disokong oleh semua K/awam tapi lu Sebagai Presiden Angguk

NOTHING LA SANGAAAT!! berkata...

khe..khe..khe..

Tanpa Nama berkata...

itu semua kerja PTD. disebabkan PTD bermaharajalela, banyak ketirisan berlaku, banyak kronisme berlaku, banyak kontraktor politik tumbuh bak cendawan lepas hujan, banyak campur tangan politik dalam pentadbiran awam.

Tanpa Nama berkata...

kau org ptd kea, kerani kea,office boy kea, yg penting omar Osman n cuepacs kena perjuangkan nasib 1.42 juta PA, jgn duduk selesa, mentang-mentang kau dah dapat dato', kalau tak sanggup lebih baik berundur, kasi org lain, kalau nak berpolitik masuk bertanding PRU-14 nanti, cuepacs khusus untuk perjuangan 1.43 juta PA punya kebajikan, org politik jgn masuk campur..

Tanpa Nama berkata...

kau org ptd kea, kerani kea,office boy kea, yg penting omar Osman n cuepacs kena perjuangkan nasib 1.42 juta PA, jgn duduk selesa, mentang-mentang kau dah dapat dato', kalau tak sanggup lebih baik berundur, kasi org lain, kalau nak berpolitik masuk bertanding PRU-14 nanti, cuepacs khusus untuk perjuangan 1.43 juta PA punya kebajikan, org politik jgn masuk campur..

Tanpa Nama berkata...

dulu pilihan raya 12 abdulah di kira kalah teruk di suruh muhidin letak jawatan kenapa kali ni najip banyak perlimen tewas tapi tak di suruh letakan jawatan ,najip malu lah saya cabar letak jawatn lah ganti lain najip ni tak layak jadi pm

Tanpa Nama berkata...

Nk tuntut hak bukan bermakna tk bersyukur pakcik..

Tanpa Nama berkata...

Memang berlaku la c/ tngan politik dlm pa ni pakcik omar,
Tk tau ko buat bodoh ko.....
Lagipon anwar tu bekas TPM, dia tahu la keje dia dulu.....dia penah buat pon pak omar.....
Pakcik nak nafi kerja yg memang dia buat, tk ko nampak pakcik omar ni buat2 bodoh demi membodek....

Tanpa Nama berkata...

BETUL TUAN,
DENGAR CERITA PAK OMAR PRESIDON KUPEK, MASALOH SEBESAR GUNONG PN TOK NAMPOK....
PRESIDEN GAPO TK TAU...
HERAN AKU...

Tanpa Nama berkata...

omar ni boneka je. apa ingat dia boleh cakap semua benda ke? semua sudah ada skrip maaaaaa!!!

berani dia lawan abang besar a.k.a. kerajaan???

Tanpa Nama berkata...

Betul tue, berapa ramai PA yg mempunyai kelulusan ijazah,diploma,sijil tak diberi peluang kenaikan pangkat,malah disekat kenaikan mereka, omar osman kaki ngampu n penjilat, kerja tak jujur n nak nama, bersengkongkol dgn ahli politik bn, sepatutnya kau berkecuali, skg nie pun 2/3 di nafikan kuasa bn di parlimen, itulah padahnya bermain api dgn 1.42 juta PA, ini tunggu masa PRU-14, selagi tiada perubahan dari segi gaji,gred,pangkat,elaun,cola,ika dan sebagainya, tunggulah masanya, ...

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ULASAN KOMEN DIATAS SEPERTI DIBAWAH..

DAH BANYAK KALI DI JELASKAN KEPADA ORANG MACAM ANDA DI ATAS BAHAWASANYA...ANDA YANG PUNYAI IJAZAH, DIPLOMA YANG BARU ANDA AMBIL SEBENARNYA TIDAK MENGGAMBARKAN KELULUSAN ANDA DISEBABKAN:

1. DIPLOMA YANG ANDA AMBIL BUKAN BIDANG TUGAS ANDA SEKARANG - SEBAGAI CONTOH ANDA ADALAH SEORANG PENGHANTAR SURAT, BILA ANDA PUNYAI IJAZAH ADALAH ANDA AKAN DI NAIKKAN SEBAGAI KETUA PENGHANTAR SURAT' APA YANG PERLU ANDA LAKUKAN POHON JAWATAN BARU YANG SETARAF DENGAN KELAYAKAN ANDA...

2. ANDA ADA IJAZAH TETAPI TUGAS ANDA KERANI N17 SAHAJA..ADALAH ANDA LAYAK DI NAIKAN KE PANGKAT PEGAWAI - FIKIRLAH SECARA LOGIK BEB... APA ANDA PERLU LAKUKAN ANDA POHON JAWATAN YANG KELAYAKAN SETARAF DENGAN IJAZAH ANDA ..DAN INI BERERTI ANDA PERLU TUKAR PEKERJAAN BARU YANG SETARAF SEBAB N17 HANYA SYARAT MASUK SPM SAHAJA.

3 . BEGITU JUGA DALAM ATM, ANDA POHON JAWATAN ANGGOTA PANGKAT RENDAH DAN SYARAT MASUK HANYA SPM, BILAMANA ANDA SELEPAS ITU PUNYAI IJAZAH ANDA TETAP BERPANGKAT RENDAH..SEHINGGA ANDA POHON JAWATAN PEGAWAI ATM...

CUBA BERFIKIR SECARA MATANG..JANGAN JADI JUMUD ILMU. YANG TAHU MEMBERONTAK JERK....AKAI KE HUHUHU

Tanpa Nama berkata...

RASANYA TAK TERLAMBAT UNTUK AKU UCAPKAN SELAMAT AHRI GURU BUAT SEMUA, TERUTAMA SEKALI ISTERI KU...

SAYANG TERUSKAN USAHA MENDIDIK ANAK BANGSA DENGAN IKHLAS....

JANGAN RISAU NANTI GAJI DAN ELAUN GURU AKAN DI NAIKAN LAGI...BERSABARLAH ...KERANA GOLONGAN GURU YANG AKAN MELAHIRKAN PEMIMPIN MASA DEPAN...

HIDUP GURU....

Tanpa Nama berkata...

Kalau anda benar seorang lepasan Ijazah atau Diploma, silakan memohon jawatan setaraf jawatan dengan kelulusan anda. Tak guna mengaku ada Ijazah atau Diploma. Kalau anda telah ada kerja contoh gred 22 bila anda dilantik ke jawatan gred 41 ijazah atau gred 27 diploma, gaji permulaan anda akan di selaras denga 1 kenaikan gaji. Itu adalah peraturan dan sudah ada dalam buku Arahan Perkhidmatan dan Perintah Am. Mungkin anda tidak membacanya sebab anda "sibuk" dengan tugas anda gred 22. Jadi mulai sekarang anda mohonlah jawatan yang anda idamkan dan rajin2lah baca Arahan Perkhidmatan, Pekeliling dan Surat Pekeliling serta Perintah Am yang berkuatkuasa supaya anda tidak "ketinggalan" ilmu dan demi gaji lumayan anda..!

Tanpa Nama berkata...

Gaji yang dibayar bagi penjawat awam kita adalah seimbang. Cuma harga barang yang mendadak sebab adanya perjanjian perdagangan antarabangsa dan pemain pasaran runcit dalam negara menyebabkan kini harga beras 10kg(5%)purata
rm 26.00 kalau 5 tahun dulu cuma
rm 18.00 iaitu kenaikan sebanyak 45% sedangkan penjawat awam baru dapat purata kenaikan 20% gaji. Jadi sudah ada defisit harga 20%. Kuih seketul kini 40sen. Sebelumnya cuma 25sen. Dulu 4ketul rm1.00 kini Harga terselindung 5ketul rm2.00 ini bermakna defisit harga 60%.
Contoh kuih karipap (bahan mentah tepung, minyak masak, kentang, udang kering, bawang, garam, serbuk perasa dan serbuk kari sudah naik harga TAPI sekitar 7% tapi bila jadi kuih harga naik 60%.

Tanpa Nama berkata...

Malas aku nak komen.

Tanpa Nama berkata...

Aku kesian pulak pada akak sedare aku kat kampong. Dia jaga anak Cikgu (suami isteri)dari jam 7.00 - 5.00 cuma dibayar rm150.00 sahaja sebulan.
Kampong dan pekan dan bandar mana ada beza harga sekarang ini.Di Putrajaya aku antar anak kat jiran dari jam 7.00 - 6.00 akau bayar rm300.00. Kalau lambat aku tambah rm1.00sejam. Cukup bulan aku bagi lagi beras, gula dan minyak masak. Bila nak raya aku bagi juga baju raya dan sedikit kueh raya. Aku cuma gred 17 tapi ada side-income teruskan bisnes jahit langsir dan baju masa cuti. Laki aku pulak buat kerja (sales-man kat pasaraya) masa cuti walau kini dia gred 27. Side-income aku rm2,000 plus side-income laki aku rm900.00 campur dengan gaji kerja kerajaan lakibini semua sebulan rm7,000.00. Nak sambung cerita asal tadi iaitu sepatutnya gaji pengasuh jaga anak yang dihantar ke rumah kena tatapkan harga siling oleh pihak berkuasa (Kementerian Pembangunan Keluarga Wanita dan Masyarakat) iaitu rm300.00 sebulan. Kena tetapkan berapa jam, lebih masa kena bayar, masa cuti bayaran lain. Sebab apa sekarang pun kalau ambik bibik dengan agen pun dah kena modal hangus rm6,000.00 itu pun belum tentu dapat bibik yang bagus. Gaji bibik pun kini rm800.00 sebulan dengan 1 hari cuti sebulan. Makan kita tanggung.

Tanpa Nama berkata...

Gaji yang dibayar bagi penjawat awam kita adalah seimbang. Cuma harga barang yang mendadak sebab adanya perjanjian perdagangan antarabangsa dan pemain pasaran runcit dalam negara menyebabkan kini harga beras 10kg(5%)purata
rm 26.00 kalau 5 tahun dulu cuma
rm 18.00 iaitu kenaikan sebanyak 45% sedangkan penjawat awam baru dapat purata kenaikan 20% gaji. Jadi sudah ada defisit harga 20%. Kuih seketul kini 40sen. Sebelumnya cuma 25sen. Dulu 4ketul rm1.00 kini Harga terselindung 5ketul rm2.00 ini bermakna defisit harga 60%.
Contoh kuih karipap (bahan mentah tepung, minyak masak, kentang, udang kering, bawang, garam, serbuk perasa dan serbuk kari sudah naik harga TAPI sekitar 7% tapi bila jadi kuih harga naik 60%.

========================================

Saya setuju 100% komen ini memang betul. Jika dibandingkan harga barang keperluan dengan gaji sekarang, RM 1000.00 sama nilai dengan RM 500.00 pada 5 tahun yang lepas.

Tanpa Nama berkata...

Jawatan PTD gred 41 ialah jawatan eksekutif. Kalau tak faham eksekutif baca kamus.
Nak jadi PTD bukan mudah. Perlu ada Ijazah dengan Kepujian, mohon on-line dengan SPA. Kena lepas tapisan 1 baru dapat masuk periksa yang ada 4 paper.Bila lulus kena mengadap INTAN Bukit Kiara, Damansara selama 2 bulan untuk ujian bakat dan personaliti. Jika lulus 2 bulan di INTAN baru dapat panggilan temuduga. Kena mengadap 4 panel penemuduga. Jika ada rezeki dapatlah walau kadang2 ada kabel pun tak lepas sebab poyo. Bila sudah berjaya temuduga kena lapor diri kena assesment 6 bulan lagi di INTAN Bukit Kiara sebagai Kadet PTD, kemudian barulah balik ke jabatan masing2 untuk bertugas kemudian naik pangkat gred 44 selepas 3 tahun berkhidmat. Itulah sepintas lalu kalau nak jadi PTD.

Tanpa Nama berkata...

Kwn aku hnya r1 je.anak 4.tp sbtu ahad die part time keje cuci kete.alhmdulillah aku tengok hidup die senang.yg pnting bersyukur dengan rezeki yang Allah beri..

Tanpa Nama berkata...

poorraahh..!! PTD kea P TI DO, kerajaan kehilangan hamper 7 billion setahun, disebabkan ketirisan dalam perkhidmatan kerajaan, kebanyakan mereka yg berkuasa meluluskan sesautu projek, mereka adalah PTD, gaji seorang kumpulan gred A, gred 41, berapa sen sgt tapi kemewahan melebihi gaji setiap bulan, mereka adalah PTD.

Tanpa Nama berkata...

Maki Hamun Kumpulan Sokongan ini melihat tahap kemarahan, tahap kebencian dan tahap pemikiran mereka yang hati tidak tenang.

Saya tahu begitulah lumrah hidup. Gaji tidak mencukupi untuk menyara hidup menjadikan hidup tak keharuan. Namun ALLAH SWT MAHA PERANCANG. Disebalik kesusahan ALLAH menguji kesabaran, kesetiaan dan keredhaan hamba hamba NYA ....

Kalau kita sentiasa menjaga hati kita dengan zikirullah... insyaALLAH , berkat daya usaha dan doa kita, rezeki ada di mana-mana.

Teringat Aku zaman susah keluarga dahulu..... ayahku seorang penjaga sekolah di waktu malam, aku selalu mengikutinya kerja malam 5 batu dari rumah naik basikal. Malam ramai anak murid datang belajar agama bersama di sekolah. Pagi sambung kerja di Pasar Basah sampai jam 11.00 pagi selepas hantar aku ke sekolah ... 2 petang selepas ambil aku di sekolah dan pulang ke rumah ... sambung kerja sambilan Penembak Anjing Liar Jabatan Haiwan ....

TIDAK PERNAH AKU DENGAR DIA MENYUMPAH SERANAH KERAJAAN!!

Tanpa Nama berkata...

kerajaan bn/umno adalah kerajaan paling penipu dalam dunia hanya ALLAH saja dapat melihat dan akan membalas suatu hari nanti percayalah

Tanpa Nama berkata...

AKU YANG KERJA SENDIRI NI TAK SENANG DENGAN PA 2 NI..NAMPAKNYA PA DIMALAYSIA NI TIDAK SEBULU ANTARA SATU SAMA LAIN.MACAMANA NAK JAYAKAN TEAM WORK. SEMUANYA HATI KOTOR DAN ADA SIFAT IRI HATI ANTARA SATU SAMA LAIN. PTD PANDANG HINA KEPADA SOKONGAN, SOKONGAN MENJAUH DIRI DAN CARI KESILAPAN PTD. AKU HARAP SEMUA PA AMBIL PERANAN MASING-MASING.. MANA YANG BUAT SILAP DAN MENYALAHI UNDANG-UNDANG TERUS LAPOR KE SPRM ADALAH LEBIH BAIK..DAN BERITAHU KE PA BERKAITAN BAHAWA LAPORAN TELAH DIHANTAR KE SPRM.. TAK KIRA BOS ATAU KULI BATAK...MUNGKIN MELALUI SURAT LAYANG PUN DAH MENCUKUPI, DENGAN SYARAT BILA PEGAWAI SPRM BUAT LAWATAN SEMUA SEKALI KENA DIPERSOALKAN.

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni kmi guru2 yg teraniaya mohon agar ceupac tolak perlantikan dg41 2013 dari spp. Mohon temuduga 2011 tpi perlntkn 2 jan2013. Mana keadilan dari spp bgi guru yg lambat dipnggil tmuduga.

Tanpa Nama berkata...

kami guru-guru menuntut keadilan, sekirannya tidak kami akan membuat bantahan kepada kementerian pelajaran, sekiranya perkara ini berterusan terimalah padahnya kerajaan PRU-14 nanti.. kuburkan terus BN..

Tanpa Nama berkata...

orang yang berlagak akan mendapat natijahnya satu hari nanti...

tunggulah wahai PTD yang berlagak

mummy recipe book berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

PTD HEBAT & M48 LULUSAN UNIVERSITI MANE YE?...MAKLUMLA KITE KAN KALU KUAR UNI TOP2 NI MMG LA HIGH EXPECTATION KAN...BUKAN APE LULUSAN UNI LOCAL NI MMG BYK KURANGNYE DARI SEGI KNOWLEDGE+SKILL ETC MACAM U CKP SEBELUM NI...SAYA DARI KECIL DIBESARKAN DI LUAR NEGARA...AYAH SAYA BEKAS DIPLOMATS...

P/S : I'M FROM OXFORD...WHAT ABOUT U?

DiTipu Selalu berkata...

Sudah cukup ampu lah itu. Bukankah kakitngan perkhidmatan awam tidak dibenarkan campur tangan dalam politik. Ini dato cuepac buat apa. Kredibiliti PA janganlah digadaikan. "Lets be fair and transparent"

Tanpa Nama berkata...

Setuju.... Sebab tu kalau dah jd PTD ni kena berlagak ckit, kalau nak kebas. ... biar banyak....sesuai dgn kepayahan nk jd PTD

Tanpa Nama berkata...

Knp ptd hebat diam tu... huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Ptd ni ntah boleh wat keje ke x ntah..bongkak tp haprak...

Tanpa Nama berkata...

Secara jujurnya PTD kt msia ni sgt menyedihkan..buat kje mcm haprak blagak je pandai..skill langsung xde sijil je btapuk yg dibanggakan...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Jawatan PTD gred 41 ialah jawatan eksekutif. Kalau tak faham eksekutif baca kamus.
Nak jadi PTD bukan mudah. Perlu ada Ijazah dengan Kepujian, mohon on-line dengan SPA. Kena lepas tapisan 1 baru dapat masuk periksa yang ada 4 paper.Bila lulus kena mengadap INTAN Bukit Kiara, Damansara selama 2 bulan untuk ujian bakat dan personaliti. Jika lulus 2 bulan di INTAN baru dapat panggilan temuduga. Kena mengadap 4 panel penemuduga. Jika ada rezeki dapatlah walau kadang2 ada kabel pun tak lepas sebab poyo. Bila sudah berjaya temuduga kena lapor diri kena assesment 6 bulan lagi di INTAN Bukit Kiara sebagai Kadet PTD, kemudian barulah balik ke jabatan masing2 untuk bertugas kemudian naik pangkat gred 44 selepas 3 tahun berkhidmat. Itulah sepintas lalu kalau nak jadi PTD.

Sabtu, Mei 18, 2013 9:38:00 PTG

-------------------------

masalahnya di sini bukannya 100% PTD tu masuk guna saluran yang betul. ada yang masuk guna kabel disebabkan bapak dia atau pakcik dia atau kawan bapak dia seorang PTD juga.

PTD yang dapat jawatan mengikut saluran yang betul melalui peperiksaan, ASSessment center, dan akhirnya temuduga pun banyak juga yang haprak. sebab ketiga-tiga sistem tapisan ini sebenarnya tak boleh menilai perilaku sebenar seseorang itu. mereka sebenarnya adalah seorang pelakon yang hebat. jadi mereka lepas tapisan-tapisan tersebut. malangnya apabila sudah masuk dunia pekerjaan sebenar, kita nampak "warna sebenar" dia. yang jadi mangsa adalah kakitangan bawahannya terutama sekali kumpulan sokongan.

Tanpa Nama berkata...

memang betul pun,tambah2 kpdnkkwpkl,ada program bn,semua kena kerah..tapi program pihak pembangkang kenapa tak suruh kerah?geram jugak kerja banyak lagi nak kena buat.pada duduk sambut orang tertentu.lepss itu,ada ke patut nak mengundi pru 13,suruh kerah kerja berkaitan politik,setiap parlimen di kl kena tahu populasi setiap parlimen.apa pe lah susah,tanya la jabatan perangkaan.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya pru13,pembangkang perlu menang,sekarang kadar penganguran 5% bukan 3.3%.

TOKEY berkata...

Sapa dia yg duk kutuk degree oum tu habaq mai sini...biaq aku terajang dia sampai tertelan scroll degre super hebat dia tu....cisss...aku ada degree oum gred 2.0 tak bising pung...bulan2 income 5 angka dgn bisnes aku yg makin berkembang....org melayu bila dapat pangkat sikit dah belagak nak mampussss....mcm cerita film tamil plak aku tgk....dia x tau budak cina yg baru habis spm pun income lebih dari gred 52..kat tempat aku pun bulan2 aku duk suap PTD2 ni....peminta rasuah cukup besaq depa ni....sokongan mintak sikit saja...aku x kisah....tp yg bos2 x sedaq diri ni mengalahkan penyamun....pakai gheta nak besaq, yg lekeh x mau....mcm haram jadahhhh....(pinjam ayat najib)