SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

15 Oktober 2012

PEKELILING BARU PENJAWAT AWAM KE LUAR NEGARA HANYA PENAMBAHBAIKAN BIASA - KSN

Bernama
14/4/2012


KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Pekeliling baru mengenai Peraturan Perjalanan Pegawai Awam Ke Luar Negara Atas Urusan Persendirian yang berkuat kuasa 1 Okt lepas hanya proses biasa untuk menambah baik sistem perkhidmatan awam, kata Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa.

Beliau berkata ia hanya proses biasa berikutan kenaikan gaji perkhidmatan awam, serta pertambahan pegawai kerajaan ke luar negara secara persendirian.


"Jadi, kita hanya perlu mengawasi dan menegur sistem itu bagi menambah baik pekeliling itu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program gotong-royong Penjaja 1Malaysia di Medan Selera Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Kampung Baru, hari ini bersama Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.


Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman yang mempersoal mengenai peraturan itu dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini.


Ali berkata beliau akan memperjelas berhubung peraturan baru itu kepada Cuepacs pada pertemuannya dengan mereka dalam masa terdekat.


Beliau turut mengingatkan penjawat awam yang ke luar negara atas urusan persendirian supaya memastikan semua perbelanjaan mereka adalah dari simpanan sendiri.


Surat Pekeliling Am Bilangan 3 Tahun 2012 yang baru itu menetapkan semua pegawai awam yang ingin ke luar negara atas tujuan persendirian perlu mendapatkan kelulusan pegawai tinggi mengikut jawatan dan kategori pegawai.


Ia, yang ditandatangani Ali, menggantikan Surat Pekeliling Am bertarikh 1 Mac 1984 dan 11 Jun 1986.


-- BERNAMA

69 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rasanya benda ni dah lama. nak keluar negara atas urusan peribadi seperti melancong dan sebagainya perlu mendapatkan kebenaran dari ketua jabatan.

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya Cuepacs .... boleh atau tidak kakitangan kerajaan yang telah berumur lebih 40 tahun keatas dan masih bertugas yang bergred 17 hingga 32 mendapat ijazah selepas sambung belajar dilantik kemana - mana jawatan yang bersesuaian dengan kelulusan ?

Pada masa ini tahun 2012 ramai kakitangan kerajaan dalam kumpulan ini tidak dipanggil untuk proses temuduga selepas memohon mengisi jawatan kosong yang diiklankan.Contoh kami kumpulan N27 - N32 ( Penghulu ).

..................................


3. 40% PA kumpulan sokongan berkelulusan ijazah dan master tiada kenaikan pangkat berdasarkan kelulusannya.

..................................

Bermakna PEMBANGUNAN KERJAYA kakitangan sokongan / pelaksana disekat ?

tepat sekali, kerjaya kakitangan sokongan/perlaksana telah di sekat oleh JPA, menurut satu kajian hanya 3% sahaja yg berjaya menjawat jawatan kumpulan A, selebihnya di anaktirikan.. berbanding dgn sektor korporat, GLC, kakitangan yg berkelulusan dan berpengalaman diibaratkan permata yg tak ternilai harganya..

kumpulan N27-N32(penghulu) adalah satu kumpulan yg rugi, sesiapa memasuki skim penghulu, di kira satu kerugian berbanding dgn guru, tentera dan polis, ramai didapati penghulu yg berkelayakan ijazah dan master tetapi lebih 7-8 graduate, tetapi tiada kenaikan pangkat dan gred.. sebab tue terlalu banyak kekosongan penghulu di seluruh negara tetapi ramai yg tidak berminat utk memohon jawatan penghulu, agar jawatan penghulu dijumudkan di gantikan dgn jawatan pegawai tadbir atau pegawai kerja..

Tanpa Nama berkata...

Tuntutan Rakyat 2012

1. Rakyat mula merasa gelisah dengan kos sara hidup dan kenaikan harga barangan.
2. 80% PA tiada kenaikan pangkat, perubahan gred, kenaikan elaun dan perubahan sistem gred gaji.
3. 40% PA kumpulan sokongan berkelulusan ijazah dan master tiada kenaikan pangkat berdasarkan kelulusannya.
4. kenaikan harga minyak, rumah, barangan makanan,barangan mentah, cukai tanah, cukai pintu, cukai pendapatan, kenaikan tarif bil api-air, astro, kenderaan nasional, yuran pengajian universiti, kenaikan kos perubatan,tol,i-phone,komputer,
kenaikan barangan elektrik,bahan binaan,barangan palstik, dan sebagainya.
5. rasuah jutaan ringgit berleluasa di kalangan pemimpin-pemimpin BN akan menginflasikan negara.
6. Pengembalian royaliti minyak kepada kerajaan terengganu dan kelantan.
7. penurunan saham felda dan penurunan harga sawit di sebabkan pembelian besar-besaran minyak sawit oleh kerajaan cina di indonesia.
8. penguatkuasaan GST pada tahun hadapan oleh kerajaan.
9. penarikan subsidi beberapa barangan spt gula dinaikkan kepada 20 sen.
10. pengganguran lepasan graduate semakin bertambah di kalangan golongan belia.
11. masalah kesukaran kenaikan pangkat di kalangan pensyarah-pensyarah universiti awam.

Tanpa Nama berkata...

SAYA TAK KISAH DENGAN PEKELILING NI,SEBAB ORANG MACAM SAYA NAK BELANJA DAPORPUN TAK CUKUP.SAYA TAK PERNAH BERMIMIPI NAK MELANCONG ATAU KELUAR NEGARA.

CUTI CUTI MALAYSIA PUN SAYA TAK MAMPU....PEKELILING NI TAK ADA KENA MENGENAPUN DENGAN KUMPULAN SOKONGAN MACAM SAYA NI....

Tanpa Nama berkata...

gred j17 ke j27

Tanpa Nama berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada risiko runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisiran pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melasanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, mereka terpaksa mengorbankan waktu tidur hakiki serta mengubah fungsi machine tubuh dari tabii ( dari siang kepada malam ) demi menjaga aset, dokumen dan personal jabatan, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah bersama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..
I

Tanpa Nama berkata...

kakitangan sokongan nak pegi singapore atau selatan siam pun nak dapat kelulusan majikan ke?
terlebih peraturan nampaknya

Tanpa Nama berkata...

Mereka yg selalu melancong dan melakukan lawatan kerja ke luar negara spt: US,UK,RUSSIA,AUSTRALIA,PERANCIS, INDONESIA,CHINA,SINGAPORE,THAILAND DAN LAIN-LAIN NEGARA ialah :
1.PM.TPM,MENTERI,TIM.MENTERI,YB,
2.KSN,KSU,TKSU,KPPA,TKPA,SENATOR
3.PTD,JCS,PTA
4.JURUTERA KANAN,JURUTERA
SPONSOR MEREKA ADALAH TAUKEH-TAUKEH BESAR..

bagi kakitangan sokongan bukan nak melancong tak mampu nak bagi makan anak-anak pun tak lepas..pekeliling tue sesuai untuk org-org atasan jea, duit tak habis makan..tak kisah halal-haram..

Tanpa Nama berkata...

untuk kakitgn yg ada saudara mara kat selatan Thailand tu mcmmana ye?? Takkan tiap2 kali nak balik kampung nak kena dpt kelulusan KSN? Balik kampung jenguk datuk nenek tu.. tak habis pun RM 200. Minyak pergi dan balik RM100 pun dah cukup. Tak perlu bayar tol. Lain la.. klu nak jalan p KL.. RM500 pun tak cukup. apa punya kerja laaa

Tanpa Nama berkata...

Minta Pihak JPA semak dengan Imigresen senarai nama penjawat awam kerajaan yang pergi luar negara tanpa kelulusan dan ambilah tindakan pada mereka kerana langgar peraturan. Nie asal orang bawah aje kena ikut peraturan orang atas senang-senang tak ikut peraturan. Kami mana ada duit nak bercuti luar negara.Apalah ayam bertelur sebiji riuh sekampung. Pening aku pekung didada dah berlendir baru nak taruh bedak

Tanpa Nama berkata...

Sebab apa tuan2 semua berhujah naik gaji sokonganlah pnplah jusalah cuba teka? adakah kerana dengki atau ...........sakit hati. Jawapanyan tuan/puan tak payah cakap biar saya yang cakap.

1. Kadar sara hidup di Malaysia semakin tinggi dan membebankan. Sebagai contoh Kalau tuan2 gaji PTD rm4000 sekalipun mampukah beli rumah teres 20x70 pada harga RM500K. Kalau kumpulan pelaksana pula nak beli apartmen kos rendah 1Malaysia yang harga RM150K bayaran instalmen 700 dengan pendapatan gaji rm1500 sebulan mampukah?

Kesimpulanya perut yang lapar akan mengatasi segala rasional yang ada dalam diri manusia. Sepatutnya CUEPACS tu tak payah ditubuhkan langsung jika Pengurusan Atasan jaga kepentingan kakitangan bawahan, nie tidak gaji anda riban2 yang bawah tersepit. yang PTD Muda pula kalau nak rezeki anda bertambah sama2 memperjuangkan nasib anak2 buah. Sekarang anda melolong nak gaji sama kakitangan sokongan yang telah berkhidmat 30 tahun sama dengan anda tapi lagi 5 tahun anda dapat gred 48/52/ 10 tahun dapat 54/Jusa adakah anda pandang ke bawah. saya pasti tidak. Moral yang boleh dinyatakan kita satu Kapal kalau tiada kelasi masakan kapal boleh belayar. Contohi pengurusan ATM yang memperjuangkan semua peringkat lapisan barulah kerja dengan ikhlas mempertahankan negara.

Tanpa Nama berkata...

Kena la jugak dgn KSN mangkuk hayun yg kononnya nk selaras gaji graduan. Padahal selaras gaji minimum adalah lebih baik dan rasional. Jenis manusia tak pernah rasa susah mana nk endahkan PA yg bergaji rendah! Bila lg gaji minimum RM1200 nk dilaksanakan? Pencen pun dh naik ke RM850.

renjer berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada risiko runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisiran pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, mereka terpaksa mengorbankan waktu tidur hakiki serta mengubah fungsi machine tubuh dari tabii ( dari siang kepada malam ) demi menjaga aset, dokumen dan personal jabatan, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah bersama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

setelah membaca coretan ini..... hati aku begitu tersentuh..... aku sokong......

Tanpa Nama berkata...

maharaja lawak. haha....

Tanpa Nama berkata...

Mohon ceupacs perjuangkan agar prosedur permohonan ke luar negara dipermudahkan khasnya untuk ke negara jiran terdekat. Dlm era penerbangan tambang murah sekarang, perjalanan ke luar negara menjadi lebih murah dari penerbangan dalam negara. Jadi tiada apa-apa lagi yang perlu diragukan dalam hal kemampuan kewangan penjawat awam. Sebaliknya,saya amat setuju prosedur yang ketat untuk perjalanan ke Eropah atau negara yang tinggi kos sara hidupnya.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Nak print. ink plak habis... Adus.. esok pagi-pagi nak submit dokumen. Pagi-pagi mana nk cari kedai ni??? Adus...

Tanpa Nama berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada risiko runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisiran pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, mereka terpaksa mengorbankan waktu tidur hakiki serta mengubah fungsi machine tubuh dari tabii ( dari siang kepada malam ) demi menjaga aset, dokumen dan personal jabatan, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah bersama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..


aku tak faham la... ada ke J17 balun semua kerja tu..... ataupun org yg tulis ni tak faham tugas2 j17....patut2 la.

penyokong J JEJAKA jj berkata...

KALAU BENAR GRED J17 DAH DILULUS UNTUK DIUPGRADE KPD J29,INILAH MASANYA SKIM LAIN YANG SELAMA INI DOK KUTUK GRED J AKAN MULA MELOPONG DAN CACING KEPANASAN NAK MINTA DAPAT KENAIKAN MACAM GRED J DAPAT TU....

SELAMA INI DIKUTUK KUTUK NYA GRED J DENGAN MACAM MACAM KATA HINAAN DAN KEJIAN....SEKARANG ADALAH MASANYA.GRED J DAH DAPAT,GRED YANG TAK DAPAT TU BOLEH LA MULA MEMBUAT BISING DALAM BLOG NI....

YANG PASTI KENA KUTUK JUGA ADALAH PTD DI JPA DAN DATO OMAR....TAK PASAL PASAL KENA KUTUK.TAHNIAH GRED J,GRED YANG YAK DAPAT TU SILALAH BUAT BISING.....

BUKAN APA,SAYA SEBENARNYA PELIK DENGAN KATA KATA HINAAN YANG DILEMPAR KEPADA GRED J,SEDANGKAN MEREKA HANYA MEMPERJUANGKAN HAK MEREKA.SKIM LAIN YANG BUKAN J TU KENAPA NAK KUTUK KUTUK GRED J.....SEKARANG ADALAH MASANYA...GRED J DAH BERJAYA...

Tanpa Nama berkata...

Kalau gred J berjaya diupgrade , tak fair kat gred lain . Patut upgred semua gred dari 1-jusa ! Baru adil dan saksama!

Tanpa Nama berkata...

Thanks Tan Sri kerana menyelaras gaji graduan ! Kami sangat berterima kasih kpd Tan Sri !
Keep up the good work !

Jgn ambil kisah dgn org yang dengki dgn usaha murni Tan Sri !

Nanti akan jadi macam SBPA !

Diorang ni low mentality ! Just carry on with the task ! We support you !

Tanpa Nama berkata...

Setakat nak taip surat tak kan nak gaji sampai RM 1,200 ! Habis nanti tauke sykt bising ! Pegawai takpelah buat kerja non stop ! Balik kul 9-10 malam ! Gred sokongan kul 4.30 pm sharp tunggu kat punch card ! Dah tu mengular, ambik anaklah , beli sayurlah dan mid morning break as well as tea break ! Mana ada masa diperuntukan utk mid morning dan tea break !

Kami nilah gred 41 yang kena tunggu dan jaga office ! Kami sentiasa dibuli oleh gred sokongan khasnya! Kononnya mereka lebih berpengalaman ! Tapi tidak menunjukkan sikap yang positif kpd pegawai baru !

Boss gred 48 pulak semua suruh gred 41 ni buat ! Actually diarong ni yang kenyang dan tak buat kerja lsg! Patut diarong ni tak payah naik gaji lsg coz malas dan tak buat kerja! Semua mengarah gred 41 buat !

Tan Sri tolong naikkan gaji gred 41 khasnya ! Thanks !

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Mereka yg selalu melancong dan melakukan lawatan kerja ke luar negara spt: US,UK,RUSSIA,AUSTRALIA,PERANCIS, INDONESIA,CHINA,SINGAPORE,THAILAND DAN LAIN-LAIN NEGARA ialah :
1.PM.TPM,MENTERI,TIM.MENTERI,YB,
2.KSN,KSU,TKSU,KPPA,TKPA,SENATOR
3.PTD,JCS,PTA
4.JURUTERA KANAN,JURUTERA
SPONSOR MEREKA ADALAH TAUKEH-TAUKEH BESAR..

bagi kakitangan sokongan bukan nak melancong tak mampu nak bagi makan anak-anak pun tak lepas..pekeliling tue sesuai untuk org-org atasan jea, duit tak habis makan..tak kisah halal-haram..

.................................

Lawatan Kerja ....

Lawatan Sambil Belajar .......

Percuma ...... Gomen Tanggung ....

Tanpa Nama berkata...

SSB , SSM , SSM PLUS tidak ada had umur untuk mohon masuk berkerja / KPSL dalam perkhidmatan awam .... syarat tidak melebihi 54 tahun semasa tarikh tutup iklan ?

Kenapa pegawai yang sedang bertugas umurnya yang melebihi 40 tahun tidak layak untuk ditemuduga untuk mengisi kekosongan jawatan yang diiklankan ....?

KOPERAL POLIS BANTUAN berkata...

aku tak faham la... ada ke J17 balun semua kerja tu..... ataupun org yg tulis ni tak faham tugas2 j17....patut2 la.

__________________________________________________________________________

mungkin kite yang buat x tahu atau buat x paham kut, beza antare " FAKTA " dan " SARKASTIK ".. kikiki!!..

Tanpa Nama berkata...

Ala, pegawai 41 mmg tak pandai buat kerja... berlagak pandai jer, sbb tu kene boikot dengan pekerja yang berpengalaman...

pegawai 48 pun, bukan pandai sgt... tu semua kerana baru 3-5 tahun kerja dh naik pangkat... aper lah sgt pengalaman 3-5 tahun tu berbanding dangan pengalaman 20 tahun????????

Tanpa Nama berkata...

INI KALI LAH.....HARI HARI KALI LA JA TU...HE HE HE

Tanpa Nama berkata...

wa ta tau ... lu keja makan gaji buta ...

Tanpa Nama berkata...

Pengalaman 30 tahun, tp kejenya setakat apa yg ada dlm fail meja je, x pyh la nk canang pengalaman tu. Yg 41 mmg la kene arahkan byk bende. Tp ambik positif la. Masa ni la kene belajar semua selok belok pengurusan dan pentadbiran. Nanti bile dah naik ke 44 ke 48 ke 52 ke, semua bende tu dh ada dlm kepala otak. Masa tu nnti turn korg pulak utk selia pegawai bawahan. Mana-mana yg x betul ko tau dan boleh betulkan dan boleh ditambah baik. Ini sistem yg berantai. Mmg mcm ni la lumrahnya.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Patut bende dah beres, tp hanging plak sbb ink habis. Apa la...

Tanpa Nama berkata...

Dah kedarah elaun kritikal lg mau byk bunyik bila kena kerja secara kritikal! Padan lah dgn kelulusan! Kerja alam flora angkut sampah, masuk cuci loji, tempat kumbahan, najis tak kan nk demand naik gred JUSA lak??? Bahlol...

Tanpa Nama berkata...

Nmpk sgt puak2 ni punya IQ tahap sijil poli! Weii ngok, kalau lu x suka kerja mcm tu lu berhenti la. Masa interview semua sanggup buat... bila dh dpt kerja tak reti bersyukur melalak mcm hanjing minta belas ehsan org! Cuba masa interview lu demand mintak up gred tu... tak berani la pulak! Dh blajar pun tahap sijil, budak gred 3 SPM pun layak... malu la sikit. Silibus pun mcm budak SPM cuma teknikal subjek je yg lain sikit ikut bidang. Lg secara tak malu nk minta naik gred? Sedar diri la... zaman subsidi dh nk abih nk masuk thn 2020 dh. Siapa lebih usaha di berjaya.. dok lepak dlm bengkel, mengular, buat side income ada hati lg nk demanding pulak.

Tanpa Nama berkata...

Ni la...nk kata cerdik tp mcm bangang! Bkn ukur jenis kerja dgn gaji bai. Ni ukur gaji dgn taraf hidup. Nama saja graduate tp IQ mcm bdk skolah. Stakat amik sastera, sains sukan, tesl lu jd graduan... mcm ni hasilnya. Lebih2 lg jd lak PTD....wakakaka bangunan 17 tingkat dgn 3 tingkat boleh bahagi lot parking sama byk! Bodoh tahap cipan! Org demand gaji minimum sbb faktor ekonomi dan kuasa membeli semakin lemah. Garis kemiskinan dh tak relevan dan perlu dikaji. Len kali byk kan membaca untuk tambah pengetahuan tu...

Tanpa Nama berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada risiko runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisiran pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, mereka terpaksa mengorbankan waktu tidur hakiki serta mengubah fungsi machine tubuh dari tabii ( dari siang kepada malam ) demi menjaga aset, dokumen dan personal jabatan, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah bersama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..

...........................

NASIB BAIK AKU TAK KENA KENTUT BERDARAH YG KRONIK LEPAS BACA ULASAN NI

Tanpa Nama berkata...

Sampai masuk tv3 ni apa hal? ada je orang nak laga2kan KSN dengan PA.

Jeles la tu sebab PA dijaga dengan baik oleh KSN.

Nak masukkan KSN dalam team dia la tu - tindas menindas orang bawahan.

KSN, tiada siapa dapat pisahkan kita bak air dicincang tidak akan putus.

We need u KSN.

Hidup KSN! Hidup KSN! Hidup KSN!

p/s: jaga2 ada lagi dorang nak keluarkan pekeliling2 lama yang pernah dapat 'sambutan baik' supaya KSN dengan PA bergaduh..

Tanpa Nama berkata...

Alaaah Tan Sri KSN kalau nak naikkan gaji dan elaun gred 41 tak payah dihebahkan ! Nanti mesti gred sokongan dengki ! Buat senyap aje ! Naikkan aje dahtu buat bodoh aje ! Macam LHDN tu yg dpt bonus 6 bulan senyap aje ! Laa ni ramai dengki dlm sektor awam !

Tanpa Nama berkata...

semua boleh complain kat sini...jgn gaduh2 dlm blog
http://docs.jpa.gov.my/skmtpa/

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR - Usaha kerajaan untuk menambah baik kualiti perkhidmatan awam mendapat sambutan dingin daripada orang ramai, kata Pengerusi Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam Tun Zaki Tun Azmi.

Beliau berkata, sejak ditubuhkan pada Jun lepas, suruhanjaya itu hanya menerima 1,200 e-mel dengan 95 peratus daripada penjawat awam yang membuat aduan terutama berkaitan gaji dan elaun.

Hanya lima peratus sahaja emel daripada orang ramai yang memberi pandangan dan aduan mengenai perkhidmatan awam, katanya kepada pemberita selepas sesi dialog bersama orang awam di Kompleks Kraf, di sini hari ini.

Malah kata Zaki, sambutan pada dialog hari ini juga tidak menggalakkan iaitu hanya dihadiri 13 orang awam, 21 wakil badan bukan kerajaan dan 34 wakil agensi kerajaan.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan program dialog bersama orang ramai itu tidak akan diteruskan pada masa hadapan jika tiada sambutan.

Katanya, orang ramai mempunyai masa sehingga akhir bulan ini untuk menyuarakan cadangan dan aduan kepada suruhanjaya itu menerusi http://docs.jpa.gov.my/skmtpa.

Ini kerana suruhanjaya itu perlu menyiapkan laporan mengenai cadangan penambahbaikan sektor awam untuk dihantar ke Kabinet pada Disember ini, katanya.

Beliau juga menegaskan tanpa maklum balas daripada orang ramai, adalah sukar untuk suruhanjaya itu memberi cadangan menambah baik sistem penyampaian sektor awam.

"Kalau orang tak buat aduan, maksudnya tidak ada masalah. Tapi selepas ini akan dengar rungutan... itu tak betul, ini tak betul. Tapi kenapa tak datang? Kita nak dengar (maklum balas). Sesetengah cadangan itu baik dan kita terima," katanya.

Selain Zaki yang merupakan bekas Ketua Hakim Negara, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam, bekas Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Dr Hadenan A. Jalil.

Suruhanjaya itu juga disertai bekas Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Hussin Ismail, bekas Panglima Latihan Tentera Darat Mejar Jeneral (B) Datuk Che Hasni Che Ahmad dan Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman. - Bernama

...................................

baiki ..... baik ..... terbaik ....
tak baik - baik .....

OKS berkata...

Zaman sekarang kita dapat tawaran tiket-tiket murah dari syarikat penerbangan seperti Air Asia, Mas dan lain-lain yang perlu di tempah awal online.Kita pun tempah, mungkin 6-7 bulan awal.Masa tunggu permohonan melalui Borang B (Permohonan Lawatan Keluar Negeri Di Atas Urusan Persendirian) untuk diluluskan sebelum syarat baru KSN pun ambil masa 1 1/2 hingga 2 bulan. Menambah syarat baru KSN tempoh kelulusan akan lebih panjang.Penjawat awam pun terlepas membeli ticket murah jika perlu tunggu kelulusan dahulu sebelum tempah ticket murah. Mengapa nak menambahkan lebih halangan kepada penjawat awam. Jika kelulusan ditolak macam mana dengan tiket murah penerbangan yang telah di beli online itu, rugi.Letih-lah, kita jangan lah undur ke zaman P. Ramlee. Slogan Air Asia pun kata "Now everyone can FLy" Tak mahal untuk melancong. Pak Cik KSN, please-lah kalau nak menambahbaikan sistem kerajaan, formatlah borang permohonan lawatan keluar negeri sistem online melalui Hrmis untuk mencepatkan permohonan lawatan keluar negeri. Jangan-lah ambil tempoh 2 bulan atau lebih untuk kelulusan.Dengan lawatan negara orang lain minda kita boleh menjadi lebih progresif dan terbuka. Ada pegawai atasan, saya pernah dengar dengan telinga sendiri mengatakan kepada kakitangan sendiri jika belum dapat kelulusan (Borang B) yang sudah tiba masa untuk berlepas, apa-apa berlaku dia tak akan bertangung jawab. Kita rasa macam tertekan dengan keadaan macam ini, lawatan pun tak senang hati. Pihak Kerajaan sedang promosi melalui TV berbagai borang/format yang boleh dibuat online. Pak Cik KSN Ali , tolonglah menambahbaikan keadaan lawatan keluar negeri ini.

Tanpa Nama berkata...

yang mudah, dijadikan susah, bahlol-tolol, inilah hasil kerja org-org atasan, inilah kerja kejadahnya gred 41-52.. bangong..!! yg selalu melancung kau org juga gred 41-52, jusa, turus dan yg sewaktunya dgnnya, melancung ke luar negara semata-mata main golf dan main perempuan, betul tak..?

Tanpa Nama berkata...

Depa nak melancong ke hape ke lantak la. Gaji diorg cukup, diorg mampu. xkan diorg pegi melancong and main golf nak kena ajak ko sama. Yg x mampu tu jgn la sibuk banding dgn org yg gaji besor. Apa la..

Tanpa Nama berkata...

mencabar juga tugas gred j ni ya.

cikgu budiman berkata...

GURU BERTUGAS HARIAN/MINGGUAN dan Guru pengiring aktiviti Kokurikulum tidak dilindungi undang-undang. Harap cuepacs isukan benda ini ke kementerian. sudah banyak kes kebelakangan ini yang mana guru bertugas dipertanggung jawab oleh pengetua utk memebawa pelajar sakit ke hospital atau melakukan aktiviti luar sekolah. Apabila berlaku kemalangan guru terbabit disaman oleh ibu bapa dan dah ada yang sampai dibuang kerja. Kena ada satu keputusan jelas dalam hal ini.

Tanpa Nama berkata...

GURU BERTUGAS HARIAN/MINGGUAN dan Guru pengiring aktiviti Kokurikulum tidak dilindungi undang-undang. Harap cuepacs isukan benda ini ke kementerian. sudah banyak kes kebelakangan ini yang mana guru bertugas dipertanggung jawab oleh pengetua utk membawa pelajar sakit ke hospital atau melakukan aktiviti luar sekolah dan Apabila berlaku kemalangan guru terbabit disaman oleh ibu bapa dan sudah ada yang sampai dibuang kerja. Kena ada satu keputusan jelas dalam hal ini dan.

Tanpa Nama berkata...

GURU BERTUGAS HARIAN/MINGGUAN dan Guru pengiring aktiviti Kokurikulum tidak dilindungi undang-undang. Harap cuepacs isukan benda ini ke kementerian. sudah banyak kes kebelakangan ini yang mana guru bertugas dipertanggung jawab oleh pengetua utk membawa pelajar sakit ke hospital atau melakukan aktiviti luar sekolah dan Apabila berlaku kemalangan guru terbabit disaman oleh ibu bapa dan sudah ada yang sampai dibuang kerja. Kena ada satu keputusan jelas dalam hal ini dan.

Tanpa Nama berkata...

GURU BERTUGAS HARIAN/MINGGUAN dan Guru pengiring aktiviti Kokurikulum tidak dilindungi undang-undang. Harap cuepacs isukan benda ini ke kementerian. sudah banyak kes kebelakangan ini yang mana guru bertugas dipertanggung jawab oleh pengetua utk membawa pelajar sakit ke hospital atau melakukan aktiviti luar sekolah dan Apabila berlaku kemalangan guru terbabit disaman oleh ibu bapa dan sudah ada yang sampai dibuang kerja. Kena ada satu keputusan jelas dalam hal ini dan.

Ali berkata...

Hidup KSN

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
GURU BERTUGAS HARIAN/MINGGUAN dan Guru pengiring aktiviti Kokurikulum tidak dilindungi undang-undang. Harap cuepacs isukan benda ini ke kementerian. sudah banyak kes kebelakangan ini yang mana guru bertugas dipertanggung jawab oleh pengetua utk membawa pelajar sakit ke hospital atau melakukan aktiviti luar sekolah dan Apabila berlaku kemalangan guru terbabit disaman oleh ibu bapa dan sudah ada yang sampai dibuang kerja. Kena ada satu keputusan jelas dalam hal ini dan.

Rabu, Oktober 17, 2012 10:52:00 PTG

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

mengapa guru perlu lakukan kerja-kerja yang tidak berkenaan???
Presden cuepacs ngko tengok-tengok ler kaum guru niih !
aku rasa kerja dia orang ialah PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN. Kokurikulum niih kerja pegawai sukan di pejabat aku !!
keja bawa orang sakit niih keja ambulan !
NUTP kamu tak fight perkara ini ! bodo !

Tanpa Nama berkata...

kita sebenarnya menyokong tuntutan J17 diupgredkan ke J27, ini berdasarkan peruntukan pekeliling perkhidmatan 1983 dan 2002 yang meletakkan sijil kejuruteraan poly setara STPM dan juga kelayakan minima bagi maksud pelantikan ke skim perkhidmatan juruteknik adalah "sijil"..kita melihat dalam senario terkini, J17 terdedah kepada bahaya dan berbagai2 ancaman..ini berdasarkan skop fungsi tugas J17 itu sendiri, iaitu: terdedah kepada risiko runtuhan atau jatuhan objek ditapak pembinaaan (site), malah J17 juga yang meredah api utk menyelamatkan mangsa serta memadam api kebakaran, mereka juga meredah lambungan ombak tsunami yang membadai mangsa dipersisiran pantai, merekalah yang menjadi penyelamat ketika ada mangsa lemas dilaut, sungai dan lombong, mereka jugalah yang mengawal sempadan dari dibolosi PATI, mereka terpaksa on duty di hari raya utk melaksanakan tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan, mereka juga mempertaruhkan nyawa ketika melakukan operasi cegah jenayah, mereka terpaksa mengorbankan waktu tidur hakiki serta mengubah fungsi machine tubuh dari tabii ( dari siang kepada malam ) demi menjaga aset, dokumen dan personal jabatan, J17 juga yang mendidik anak bangsa hingga tahu tulis, baca dll..
jadi oleh yang demikian, marilah bersama kita menyokong usaha2 yang dilakukan oleh mereka..hidup J17!!..

...........................

NASIB BAIK AKU TAK KENA KENTUT BERDARAH YG KRONIK LEPAS BACA ULASAN NI

==========================================================================================

ok....aku rasa kau ni akan dapat sakit berak berdarah lepas ni...

Pak Muda. berkata...

Cubalah fikirkan kaedah2 terbaik bagi peraturan keluar negara seperti ke Singapura dan selatan Thai. Masalah di hadapi bagi pasangan mereka warga negara berkenaan dan pasangan balik secara harian dan bulanan.

Cuba duduk kat pintu masuk di selatan Thai, kereta keluar masuk sewenang2 saja, tak payah guna passport pun, malahan isu penduduk memiliki dua I.C. pun masih tak selesai.

Entah lah.

JUMUDTEKNIK berkata...

itu pasal JPA pun bosan dengan J ni, nasib baik dia tak jumudkan saja skim J ni terus. tak paham bahasa, tak reti baca. topik ni cerita pasal keluar negara, (J)ongos & (J)enin dalam ni sibuk menyalak pasal 17-27 yang tak sudah-sudah.

membosankan!

Tanpa Nama berkata...

PENGUMUMAN!!
Jawatan kosong di beberapa Majlis Daerah di Johor, sape berminat sila mohon.. keutamaan kepada anak-anak, cucu-cicit ahli kakitangan majlis tersebut..?

Tanpa Nama berkata...

Hidup J...

Tanpa Nama berkata...

Kalo j17 naik pi j29 maka nya aku j29 naik pi j36...ha ha ha untuknye aku. ...horeeeeeee hidup j....patutpun sbb byk sangat mengira bikin gila and tekanan juga ommmm...hidup j

Tanpa Nama berkata...

j29 nak naik j36 kena KUP 15 tahun le bro....

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Kekadang kita rasa angkuh bila kita dapat memalukan orang lain dalam ertikata kitalah hebat. Terjadi pada YB yang salalu caakap arab Ana iaitu Nasir Zakaria.

Beliau cuba jatuh dan aibkan dan bermain politik dalam dewan dgn cuba salahkan BN bahawa Pusat Akuatik Kedah kata tak siap dan terbangkalai. Akhirnya terjerat diri sendiri apabila Menteri Sukan menjelaaskan ianya salah satu venue acara SUKMA semasa di Kedah.

Apabila disoal balas berapa buah masjid PAS bina semasa Kedah beliau termalu beruk..Teringat saya apabila saya pernah bersumuka dgn YB ini dlm webnya bermacam2 hujah termasuklah hadis dan Ayat2 Quran sehingga beliau terkedu dan terpaksa isterinya ambil campur.
Saya masih ingat lagi bahawa beliau bertulis inilah orang yang bagus untuk berhujah seolah2 ilmunya itu hebat kerana lulusan UIA.

Benarlah Tuhan berfirman ilmu dimiliki oleh manusia ibarat celukan jari dilaut cuma air yang lekat kat jari itu saya ilmu ada padanya.

Kekadang kita lupa bahawa kita bukannya terlalu kebal dan jangan asyik lihat dan cuba cari kesalahan orang lain sedangkan orang lain juga lihat kelemahan kita.

Sebaik2nya kita akui kebenaran dan kebaikan pihak tertentu dan jika terlapat kesilapan kita betulkan dengan beri pandangan dan hujan untuk kebaikan semua dan bukannya megah xbertempat tetapi hakikatnya terlalu jahil.

Apapun bersyukurlahdan selalu berselawat keatas junjungan Nabi SAW dan berterima kasih kepada pihak yang memberi.

Salam Flower

Tanpa Nama berkata...

emeTuan flower dh tgok belum perbahasan parlimen bila mana MP Ampang Zuraida Kamarudin (PKR) dan MP Bukit Mertajam (DAP) diselar oleh MP Tenggara Datuk Halimah Sadique(BN) kerana bercakap tanpa merujuk buku bajet yg telah disediakan terlebih dahulu. Benarlah ungkapan "Membaca Jambatan Ilmu".

Tanpa Nama berkata...

hidup SWASTA. x yh nak minta kelulusan nk keluar negara. seronok baca komen org gomen, kadang2 tergelak sampai nk cramp abdomen. dibuatnya. keke....

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN G17, 22 N 26 BERSEDIA UNTUK PANGKAH UNDI TRANSFOMASI KEPADA PAKATAN RAKYAT DATUK SERI ANUAR IBRAHIM...KENAIKAN KAMI DITIDAKKAN OLEH KERAJAAN BN.

Tanpa Nama berkata...

Gred 41 masuk keje kerajaan ingat jadi bos besar itulah sebab tekejut beruk lain imaginasi betultak cakap saya, ingat keje sign surat n arah orang bawah buat keje. saya tak salah gred 41 sebab fikir mcm tue, sebab memang kita dasuh oleh parents bila keluar u jadi bos. tp tuan2 yg berada d gred 41 pun kena ubah mentaliti belajar menghormati org bawah, kerana pd zaman skrg org bawah smkn byk degree dan ada kes yg dah ada phd. kekadang saya rasa malu tengok pegawai gred 41 dherdik oleh pengarah yg naik angin dgn hasil keje mereka akhirnya keje yg sepatutnya dbuat oleh mereka terpaksa dbeban kpd org bwh ats sebab x kompeten. yang untung gred 41 lah x buat keje. minta jpa masukan elemen sikap n perwatakan dalam pengambilan pegawai jgn tgk kelulusan aje kalau sikap mcm hampeh dan blagak diva. merugikan organisasi

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN G17, 22 N 26 BERSEDIA UNTUK PANGKAH UNDI TRANSFOMASI KEPADA PAKATAN RAKYAT DATUK SERI ANUAR IBRAHIM...KENAIKAN KAMI DITIDAKKAN OLEH KERAJAAN BN.

Jumaat, Oktober 19, 2012 11:42:00 PG
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

MALU BUAT SEPERTI MANUSIA DIATAS KERANA WANG SANGGUP LACURKAN HARGA DIRI DAN AGAMA DEMI DUNIAWI.

APAPUN AKU BERSYURKUR ATAS NIKMAT ALLAH KINI DAN AMAT BERTERIMA KASIH PADA PM KERANA BANYAK MEMBERI KEBAJIKAN PADA PA. CUMA MANUSIA HAMBA WANG DAN NAFSU STAITAN SAJA NAFIKANNYA,

Tanpa Nama berkata...

Tunggu la PRU 13 ni..kita tengok sapa yg jd kerajaan dan sapa yg jd pembangkang..kita mesti tukarrrr

Tanpa Nama berkata...

banyak hamba duit dan cinta dunia dalam ni. tu yang banyak keluar kenyataan mengarut tu.

nak buat macam mana ramai tak sedar diri. yang PAR berbelanja macam PTD. yang PTD gred 41 berbelanja macam JUSA C. itu yang memanjang tak cukup je tu. lepastu menyalak-nyalak kata gaji tak cukup.

Tanpa Nama berkata...

betul3x...suluh diri tu dulu sebelum berbelanja...rezeki tu dah cukup..tp silap perasan..mcm kwn kita tu kata la PAR nak jd PTD..PTD plak nak jd JUSA...mana nak cukup

Tanpa Nama berkata...

kami tak berminat langsung, nak naik pangkat, gaji, gred kea, yg kami berminat nak santau org-org atasan, kau org bagi nama dia org dan nama ibu dia org sekali, baik punya santau, asli,siam,indon.. cepat bagi nama dia org kat sini..!!

bangkai berkata...

aku benci orang kelantan. sapa berani ni fb aku https://www.facebook.com/azraishah

Tanpa Nama berkata...

Betul..bersyukur dgn rezeki yg dpt.
Yg penting rezeki tu berkat..wpun sdikit tp sentiasa cukup.

Dulu n17 skrg N41 berkata...

Susah kalau manusia ni asyik nak menyalahkan orang lain,kakitangan sokongan dok iri hati pada pen pengarah keatas,kena muhasabah diri dulu kenapa x belajar pandai2 masa sekolah dulu,bila result sekolah tak kemana nak iri hati dan salahkan orang lain .Kalau alasan dulu orang susah ,banyak contoh pegawai2 atasan yang asal dari orang susah,semua boleh berjaya.Kalau dah mentaliti begini mmemang layak sangat la jadi kumpulan sokongan.Tu bezanya pemikiran kumpulan pengurusan dan profesional.Tu yang menjadikan kumpulan sokongan ni sampai bila pun begini la,sebab memang cakap kasar nya,sekolah 4 tingkat,bodoh nya 5 tingkat..jadi jika nak berjaya tumpukan pada kerja dan ikhlas.Yang tak cukup duit tu sebab pekerjaan yang dibuat tak halal. Sekian.

Lilo Stitch berkata...

Sekarang ni byk tambang murah...aku byk tak boleh keluar negara sebab ada peraturan lapuk ni

bizkawe berkata...

Nak tanya cuepacs atau sapa2 yang tau arif mengenai pekeliling ini. Adakah bagi PA yang bekerja di Miri yang tinggal di Limbang atau sebaliknya perlu mengikut prosedur di dalam pekeliling ini. Bagi PA di Limbang/Miri mereka perlu melalui Brunei setiap hari kerana tiada jalan pilihan kecuali jalan udara. Jika pekeleliling ini juga terpakai untuk senario seperti ini, adakah ada pengecualian untuk tidak mengikut pekeliling ini kerana PA yang terlibat bukan melancong ke Brunei tetapi hanya melalui jalan di Brunie untuk ke Miri atau Limbang sahaja
Mohon dapat pencerahan dari phak CUEPACS atau sesiapa yang arif