SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

11 Ogos 2014

CUEPACS MINTA KERAJAAN BERI DUA BULAN BONUS

Bernama
11/8/2014




KUALA LUMPUR, 11 Ogos (Bernama) -- Cuepacs hari ini meminta kerajaan mempertimbang pemberian dua bulan bonus kepada penjawat awam dalam pembentangan Bajet 2015.

Presidennya Azih Muda berkata ia selaras dengan pertumbuhan ekonomi negara yang dilihat semakin memberangsangkan selain bertujuan menghargai jasa penjawat awam dalam memacu perkembangan itu.

"Ekonomi negara pada masa ini menunjukkan perkembangan yang positif dengan pertubuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara meningkat lebih lima peratus.

"Sekiranya ekonomi negara tidak menyusut dalam tempoh enam bulan, kita rasa momentumnya akan terus meningkat dan sudah tentu pemacu kepada keberkesanan ekonomi ini dimulai dengan penjawat awam", katanya pada majlis penyerahan sumbangan di Wisma Cuepacs di sini.

Pada majlis itu, Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (MERCY Malaysia) menerima sumbangan sebanyak RM20,000 daripada Cuepacs untuk disalurkan kepada rakyat Palestin di Gaza, selain RM5,000 masing-masing diberikan kepada Ma'ahad Tahfiz Akademi Iqro Alquran dan Pusat Jagaan Darul Atiq.

Azih berkata Cuepacs akan membuat permohonan rasmi dengan menghantar surat pertimbangan kepada Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan mengenai pemberian bonus itu.

Sementara itu, beliau turut menggesa kerajaan supaya terlibat secara langsung dalam pembinaan rumah mampu milik supaya harga rumah tidak dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu.

Kerajaan juga katanya, perlu menambah unit kediaman selaras dengan permintaan masa kini selain mengekalkan instrumen subsidi termasuk untuk tapak rumah.

"Pada masa sama Cuepacs berpendapat kerajaan perlu mengkaji semula tempoh bayaran balik pinjaman kerana kalau dipanjangkan, maka jumlah potongan menjadi kecil dan lebihan daripada itu boleh dibelanja untuk keperluan lain", katanya.

Menyentuh kesediaan kerajaan untuk mengkaji kewajaran menutup laman sosial
Facebook
, Azih berkata penyekatan sebegini kurang efektif sebaliknya pendidikan di peringkat awal dapat membanteras penyalahgunaannya.
"Apa yang kita harapkan ialah kerajaan perlu menerapkan integriti kepada rakyat negara kita supaya lebih profesional dan memahami apa yang akan berlaku sekiranya maklumat-maklumat yang disalurkan berunsur fitnah atau perkara yang memudaratkan," katanya.

-- BERNAMA

2 ulasan:

Unknown berkata...

minta cuepacs, jangan tak minta, itu saja yang korang mampu.

Unknown berkata...

betul 2 .. minta ... sampai dapat