SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

12 Januari 2011

PERBINCANGAN MENGENAI ALTERNATIF PTK DENGAN JPA

Media Cuepacs
12/1/2011



Tarikh: 12 Januari 2011
Hari : Rabu
Masa :9.30 pagi - 1.00petang
Tempat :Bilik Mesyuarat Utama,
Cawangan Pengurusan Kompentensi
Bahagian Perkhidmatan
Jabatan Perkhidmatan Awam
Aras 5, Sapura @ Mines
7, Jalan Tasik, The Mines Resort City
Seri Kembangan Selangor


Agenda:

9.30pagi - Perutusan Pengerusi
9.45pagi - Ucapan Presiden Cuepacs
10.00pagi - * Evolusi Perlaksanaan Penilaian Perkhidmatan Awam
* Hala Tuju Perkhidmatan Awam
* Perbincangan Sistem Penilaian yang sesuai dan diterima baik.
* Pendekatan Penggubalan Sistem Baru Penilaian
12.30tgh - Penutup

Pertemuan JPA dengan Cuepacs p
ada kali ini diketuai dari JPA En. Sohime Ahmad Timbalan Pengarah bahagian khidmatan JPA dan Cuepacs diketuai oleh Presiden Tuan Haji Omar Osman. Turut hadir pegawai dan Ahli Majlis Tertinggi Cuepacs serta pegawai dari JPA
Pertemuan kali pertama mengenai altenatif PTK mendapat sambutan yang
hangat pandangan dari Cuepacs. Beberapa perkara dan cadangan telah dimaklumkan kepada JPA.

Pada 18-19 Januari 2011 Persidangan Penilaian Kompetensi akan diadakan di PICC Putrakaya. Wakil daripada Kementerian, Negeri, Agensi dan Kesatuan Sekerja seluruh Malaysia akan turut menyertai persidangan ini.

JPA akan mengadakan lagi perbincangan dengan Cuepacs sehingga terc
apai satu sistem yang sasuai dan digunapakai oleh penjawat awam bagi menilai kompentesi.





24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mohon mencadang:
1. Jangan berpatah balik kepada sistem yang seakan SSB.
2. Hormati pengalaman dan tempoh perkhidmatan PA.
3. Pergerakan Gaji satu lapis atau satu bar sahaja seperti JUSA.
4. Pencapaian PA diutamakan.

Pegawai Q54 berkata...

Tambah tangga gaji lagi.

Gred 48 hingga 54 hanya 2 tangga gaji (maksimum hingga P2T8) terlalu pendek... Hampir semua pegawai pada gred ini sedang makan gaji mati bertahun-tahun lamanya.

Mana ada motivasi macam tu???

Tanpa Nama berkata...

saya sangat bersetuju jangan sekali-kali berpatah balik kpd sistem lama kerana sistem lama semuanya dah diperkenalkan dan tidak sesuai banyak keburukan dan rungutan dpa PA.

Cadangan saya PTK ditamatkan saja untuk kenaikan gaji dan pangkat mengambil kira pengalaman kerja/tempoh perkhidmatan serta kelulusan akademik yg dimiliki oleh PA. Tak kita tidak mengambil kira/kebajikan PA bagi mereka yg ada Ijazah masih saja berada di Gred gaji 17-26 saja. Berilah peluang mereka naik gaji dan pangkat kpd gred 41

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong...

Tanpa Nama berkata...

saya tidak bersetuju jika sistem baru yg akan menggantikan PTK akan menyebabkan penjawat terpaksa bodek, kipas & aircond penyelia atau bos masing-masing...
1. kenaikan gaji haruslah diteruskan sehingga bersara dan tiada lagi istilah gaji mati....
1. kenaikan gred tidaklah harus menunggu sehingga 15tahun, boleh dikurangkan sehingga 10 tahun sahaja...contoh gred 1 ke gred 3, gred 17 ke gred 22, gred 41ke gred 44 , gred 52 ke gred 54....
3. memberikan keutamaan kpd penjawat awam yg mempunyai diploma atau ijazah untuk pengambilan pegawai baru kerana pengalaman yg dimiliki contohnya gred 17 - 26 yg mempunyai diploma ke gred 41 dan gred 27 hingga 40 yg mempunyai ijazah ke gred 41, serta memberi galakan kepada gred 1 hingga 16 untuk mengambil semula peperiksaan spm, stpm atau sijil kemahiran supaya dpt diterima untuk gred 17 atau 19....

Tanpa Nama berkata...

mana boleh buat kerja kerani N17, nak gaji gred 41 semata2 ada ijazah.. ini amat tidak adil!!!!

PTPO N17 Veteran

senapi berkata...

kami berharap sangat agar keahlian UMNO diambil kira, lagiun kami PT Persekutuan semuanya penyokong UMNO dahulu, kini dan selamanya. Jika ahli, tangga gaji mula P3T1, jika bukan ahli P1T1

rakyat malaysia berkata...

kepada Senapi :

takkan la sebab ko sokong amno, diorang akan ikut cakap ko.. jangan la jadi macam lembu yg di ikat pada hidung.. ikut je cakap amno..

BN sekarang dah banyak bazirkan duit negara. tukar je kerajaan..

PRU13 tak lama dah..

Tanpa Nama berkata...

Sekali lagi mohon mencadang:
1. Utamakan pandangan tuan/puan sbg PA kepada isu utama semasa PTK iaitu Perbincangan Alternatif PTK dan BUKAN kepada percaturan POLITIK semasa.
2. Cuepacs perlu mengambil keputusan kolektif dpd PA sebelum bersetuju dengan apa-apa cadangan JPA.

Tanpa Nama berkata...

Ya, cadangan anda semua dialu-alukan

Tanpa Nama berkata...

MEMBAZIR ITU ADALAH AMALAN SYAITAN NIRR ROJIM..

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju cadangan gaji satu lapis. Gaji matrik banyak menimbulkan masalah tinggi rendah junior senior terutamyanya bila naik pangkat, Gaji junior tiba-tiba jadi lebih dari senior.

Tanpa Nama berkata...

Lanjutkan tahun pergerakan gaji. Gred 48 ke atas hanya 8 tahun. Terlalu pendek! Pangkat susah naik jadi semua dah terperam di tangga maksimum T8. Ada yang sudah makan gaji mati selama 10 tahun.

Bayangkan, gaji tidak bergerak selama 10 tahun......

Tanpa Nama berkata...

MOHON CADANGAN SEPERTI BERIKUT:

1) KEUTAMAAN KENAIKAN PANGKAT & GAJI MENINGKAT SEBANYAK 30% (SETIAP GRED) SETIAP TAHUN TERUTAMA KEPADA BIDANG-BIDANG KEUTAMAAN TINGGI SEPERTI SAINS, KEJURUTERAAN & TEKNOLOGI. (NAK BLAJAR BIDANG NI PUN MCM NAK PECAH KEPALA..SUSAH!!!)

2) PEGAWAI KERAJAAN YANG ADA KEMAHIRAN TAMBAHAN (MEMBERI MANAFAAT BERFAEDAH UTK ORGANISASI & PAKAR RUJUK PENJAWAT-PENJAWAT AWAM LAIN)SELAIN DARIPADA BIDANG TUGAS HAKIKI YANG DILAKUKAN DIBERIKAN KEUTAMAAN KEKANANAN & TAMBAHAN ELAUN KHAS TETAP SEBANYAK 10% DARIPADA GAJI ASASNYA.

3) SELEPAS 15 TAHUN BERKHIDMAT, PENJAWAT AWAM LAYAK DAPAT "ELAUN KHAS SETIA BERKHIDMAT" (SEBANYAK 25% DARIPADA GAJI SEMASANYA)& IANYA AUTOMATIK DAPAT.

SEKIAN....

Setiausaha Tersulit berkata...

Cadanglah apa yang kamu mahu. Semua akan berakhir apabila Mr Najib kata "BN tidak akan menggadai masa depan negara semata mata untuk memuaskan hati PA sehingga anak cucu kita merana kelak."

mastura, E17, PJ berkata...

PA jgn asyik meminta kenaikan gaji, bukankah menteri sudah beritahu di TV bahawa gaji kita lebih dari mencukupi. belajar bersyukur, bandingkan nasib PA di Afghanistan dan Somalia, ternyata BN sentiasa prihatin nasib rakyat, undilah BN kita nescaya selamat

babi berkata...

Wahai Mastura,
menteri tu pakar ekonomi ke? Adakah dia sudah buat kajian terperinci untuk menyokong fakta bahawa gaji kita lebih dari cukup?

Kenapa pula anda pilih negara Somalia dan Afghanistan yang jauh jauh jadi bandingan?

Kenapa tak banding dengan negara jiran sahaja Singapore dan Brunei? Bukankah 2 negara ini dulu dalam Malaysia? Kenapa kini mereka jauh lebih maju dan PA mereka dapat gaji yang jauh lebih tinggi berbanding kita? Bolehkah saya simpulkan bahawa menteri kita yang menjadikan gaji kita rendah?

Syukur tu boleh tapi jangan seklai syukur membabi buta. Babi.

Tanpa Nama berkata...

Tak faham kenapa perlu tamatkan penilaian seperti PTK? Bukankah sekarang proses kemasukan PA ke dalam perkhidmatan juga melalui proses peperiksaan khas? Jika kaedah penilaian berbentuk peperiksaan tidak telus dan berkesan,mengapa pula diperkenalkan peperiksaan khas memasuki skim tertentu?

Tanpa Nama berkata...

SALAM SATU MALAYSIA DAN SEJAHTERA..
SY INGIN MENGUTARAKAN CADANGAN
1.PTK DAN SSB DIMANSUHKAN
2.MULAKAN IDENTITI TERBARU BAGI MENYELAMATKAN EKONOMI KERAJAAN...
A.PENILAIAN KENAIKAN PANGKAT DAN GAJI SECARA MELINTANG DAN MENDATAR DILAKUKAN TIGA TAHUN SEKALI TIDAK KIRA MANA-MANA GRED.DILAKSANAKAN SETELAH DISAHKAN DALAM PERJAWATAN.
B.PENILAIAN ADALAH BERDASARKAN KRITERIA SAHSIAH,PERSONALITI,REKOD KEHADIRAN BERTUGAS,SUMBANGSARAN,
DAN KECAPAIAN TARGET PRODUKTIVITI KERJA SELAMA 3 TAHUN BERDASARKAN LAPORAN PRESTASI TAHUNAN.
INI CUMA CADANGAN SAJA YANG MENETUKAN ADALAH ILLAHI..

Tanpa Nama berkata...

semua sistem sudah tidak sesuai lagi mansuhkan saja PTK tu gantikan dgn sistem baru Tubuhkan unit khas kenaikan gaji dan pangkat disetiap jabatan kalau mahu naik pangkat hendaklah terdiri dpd mereka yg ada ijazah atau kelulusan akademik ditambahkan dgn pengalaman kerja serta tempoh perkhidmatan serta bebas dpd tindakan tatatertib jabatan sudah cukup dinaikan pangkat atau mengisi kekosongan jawatan lantikan seperti gred 27 1t1u 41 kerana pengalaman amatlah penting untuk seseorang PA untuk meningkatkan nama jabatan dan perkhidmatan yang lebih memuaskan pelanggan.

Tanpa Nama berkata...

semua sistem sudah tidak sesuai lagi mansuhkan saja PTK tu gantikan dgn sistem baru Tubuhkan unit khas kenaikan gaji dan pangkat disetiap jabatan kalau mahu naik pangkat hendaklah terdiri dpd mereka yg ada ijazah atau kelulusan akademik ditambahkan dgn pengalaman kerja serta tempoh perkhidmatan serta bebas dpd tindakan tatatertib jabatan sudah cukup dinaikan pangkat atau mengisi kekosongan jawatan lantikan seperti gred 27 1t1u 41 kerana pengalaman amatlah penting untuk seseorang PA untuk meningkatkan nama jabatan dan perkhidmatan yang lebih memuaskan pelanggan.

Tanpa Nama berkata...

SENAPI:apsl lk nk kaitkn dgn politik..nmpk sngt kan..pjwt awm nk dilibtkn dgn politik..itu hak masing2..demokrasi..pilihn bdsrkn realiti!
Soal PTK:hrp lebih telus.

1Malaysia! Malaysia Boleh! berkata...

Ish...hangpa semua dok komen kat dalam forum ni, orang2 cuepacs ada baca ka? Jadi mcm orang bodoh!!! Nak bincang pasal alternatif PTK apa lagi?? Kalau sistem yang dok amalkan sebelum2 ni pun memang tak BERGUNA LANGSUNG!!

Saya ni yang ambil PTK tahun lepas & dapat aras IV bagi kedua-dua kertas pun masih tak dengar khabar berita sama ada layak ke tidak untuk anjakan gaji, naik pangkat ka...bila tanya balik dekat ofis, mcm biasa la diaorang akan jawab..."encik...kena ikut kuota...kena dapat sokongan dari ketua jabatan...tengok penilaian prestasi ok atau tidak..pastu kita akan pertimbangkan". Peeergghh...baru nak dipertimbangkan...Kalau mcm ni baik tak payah langsung ada PTK dan sistem2 yang seangkatan dengannya. Sebabnya & kenapa?:

1) Penat baca buku & buang masa
2) Penilaian 3 tahun berturut dapat 90% ke atas pun masih tak cukup layak
3) Ketua Jabatan tak sokong (tak pasal apa)
4) Sebab baru kerja (alasannya servis baru 4 tahun)
5) Bagi keutamaan dekat KRONI

Apa kejadah semua ni!!! Kalau layak untuk dipertimbangkan kenaikan pangkat, nuuu depan saya ni BERLONGGOK2 lagi senior2 yang dok tunggu turn untuk naik pangkat. Alamat kena tunggu 15 tahun @ KUP la jawabnya...

Yang untung sapa? sapa? sapa? LU PIKIR LA SENDIRI!!!

Tanpa Nama berkata...

SALAM 1 MALAYSIA
SYA INGIN BERI PANDANGAN TERHADAP PERBINCANGAN MENGENAI ALTERNATIF PTK DGN JPA.
1.DARI SSB KE SSM (PTK) BAGI SAYA IANYA TDK RELEVEN LAGI DLM MASA SKRG INI.KEBANYAKAN PEG PILIH KASIH DLM MEMILIH PA UTK KENAIKAN PANGKAT.
2.PERLU UKUR PADA TAHAP KECEKAPAN KEMAHIRAN SESEORANG DLM BIDANG TGS YG DILAKSANAKAN.CTH:KEHADIRAN,DISIPLIN,TDK BYK CUTI @ MC.
3.GANTIKAN DGN SATU EXAM JABATAN BERKAITAN BIDANG TGS DAN TDK PERLU SOKONGAN DARI KETUA JBTN,HANYA PERLU DIBAWA MASUK KE MESYRT JKUASA KENAIKAN PGKT SHJ.SOKONGN DRI KTUA JBTN BNYK YG TDK TELUS.
4.PERLU DBERI KEUTAMAAN KPD PA YG DH LMA BKHMMAT.
5.PRLU UTAMAKN PA KRNA PA ADLH RKYT YG BNYK MMBNTU URUSN KRJAAN.