SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

29 Januari 2011

PENJAWAT AWAM PERLU PINGGIRKAN BUDAYA LAPUK, KATA KSN

Bernama
29/1/2011




PUTRAJAYA, 27 Jan (Bernama) -- Penjawat awam tidak boleh menyimpang dalam menawarkan perkhidmatan yang responsif, bersepadu, telus serta berteraskan rakyat, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Beliau berkata kejayaan agenda tranformasi negara ketika ini menuntut supaya perkhidmatan awam beralih daripada paradigma lama, bagi membentuk budaya baru yang mengutamakan inovasi serta penciptaan dan pemerkasaan intelektual dan juga profesionalisme.

Katanya oleh itu penjawat awam perlu memingirkan budaya lapuk dengan meneroka bidang-bidang baru melalui kekuatan iltizam dan perubahan, dalam cara berfikir dan bertindak.

"Dalam ketidaktentuan senario ekonomi global serta diiringi persaingan yang begitu pesat pada masa masa ini, perkhidmatan awam tiada pilihan lain melainkan mengambil haluan strategik," katanya semasa berucap pada majlis "Pengiktirafan Penarafan Bintang dan Pelancaran Buku "Bersama Melaksana Tranformasi," di sini hari Khamis.

Mohd Sidek berkata apa yang diperlukan ialah kepimpinan mantap yang didorong oleh semangat yang meluap-luap untuk mencapai visi negara.

-- BERNAMA

35 ulasan:

Rakyat Tenang. berkata...

Tahniah buat Kerajaan BN yang berjaya di DUN Tenang. Rakyat telah menolak Fitnah dan Fatwa Nik Aziz yang songsang itu.
Rakyat sudah mulai sedar akan pembangkang yang hanya pandai bercakap dan menabur Fitnah.
Adakah ambil MC 21 hari membantu bini berkempen. Tunggulah akibatnya. Bila Guru yang tak beramanah mendidik anak bangsa kita.

GURU PENCEN berkata...

Betul tu Rakyat Tenang, Rakyat sudah mulai sedar aklan tektik kotor Pas untuk menang di DUN TENANG.
Kepada YB Tenang...........jalankan tanggungjawab anda.

Kepada Guru-guru yang tidak beramanah itu, harap pihak Kementerian Pelajaran akan mengambil tindakan tatatertib kerana melanggar peraturan sebagai Penjawat Awam.

Wahai guru...........anda di amanahkan mendidik anak-anak kami bukan kerja di luar berkempen sana dan berkempen di sini, sanggup pula meninggalkan kelas semata-mata untuk melihat Bini dia menang............Apa daaaaaaaa..........

Tanpa Nama berkata...

Hoiii..babi ...KSN cakap lain..yang korang sibuk2 hal politik apahal....nilah contoh PA yang bangang..bodoh sombong...Celaka

Rakyat Yang Sudah Sedar berkata...

Itulah dia, orang yang tak beradap, tidak cermin diri sendiri dulu. Buta mata dan buta hati, asyik menjilat jubo Anwar.

Lihat lah sendiri dah 6 orang ahli Parlimen PKR ( Parti Kian Runtuh ) keluar menjadi ahli bebas.

Insaflah yang mana belum insaf lagi tu.

Sendiri mahu ingatlah................

2bz4money berkata...

Untuk keluar dari status quo, perlu perubahan polisi yang hanya boleh dilakukan oleh pengurusan tertinggi jabatan. Pegawai pengurusan perlu menjadi 'good listener' kepada pegawai-pegawai lain bagi memastikan anjakan paradigma (transformasi) dapat dilaksanakan dengan jayanya tanpa protes. Di sini kemahiran 'pengurusan perubahan' (change management) perlu dipraktiskan.

Tanpa Nama berkata...

Inilah Tranformasi Sebenar

kejayaan agenda tranformasi negara ketika ini menuntut supaya perkhidmatan awam beralih daripada paradigma lama, bagi membentuk budaya baru yang mengutamakan inovasi serta penciptaan dan pemerkasaan intelektual dan juga profesionalisme.

Kakitangan awam sudah begitu lama berada dalam takuk yg lama cara berfikir masih lagi konservatif tengok ajalah hujah2 diatas ini jelas dipaparkan begitu jauh presepsi mundur penjawat awam ini.

Kita perlu komited dengan usaha yg dinyatakan oleh KSN ini sekiranya kita benar penjawat awam yg ingin maju dan mau kepada perubahan yg lebih baik, gunakan potensi diri yg ada bagi mengerakkan kerah tersebut, insallah kita serta jabatan, dan negara akan setanding dengan pembangunan negera maju.

Tanpa Nama berkata...

TS Sidek, kome memang professional. Lepas-lepas ni harap lantik SUK negeri-negeri lain, lantik terus tanpa bincang dengan MB. Contohnya, lantik terus SUK negeri Johor atau Melaka. Tak perlu jumpa MB. Bukankah hebat menggunakan kuasa dan jawatan selagi masih makan gaji! Juga tolong tengok-tengokkan Jabatan First Lady of Malaysia di JPM tu. Rakyat Malaysia sungguh bangga dengan Rosmah. Dia setaraf dengan Emelda Marcos!!!

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kerajaan menang di TENANG diatas kerja keras. Tengah malam lepas pengumuman menang kerajaan Umum naik minyak 10sen lagi. Terima kasih lagi kerajaan. Biar orang PAS isi minyak mahal. Kami BN isi air banjir udah leeee... Minta kerajaan naik lagi minyak sampai RM1. Baru padan muka Puak PAS. BN tak pe isi air banjir.

Tanpa Nama berkata...

kami orang2 Umno amat bangga kerana Dr. Chua Soi Lek yang begitu bermoral berjaya mengalahkan Nik Aziz yang tidak bermoral. Kami harap video Dr. Chua itu dijadikan subjek teras dalam pelajaran seksual darjah 5 nanti.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah, minyak naik lagi. http://www.malaysiakini.com/news/155023

Tanpa Nama berkata...

Dr Chua Sex Leg. Matapelajaran baru, kaedah berjabat tangan

Tanpa Nama berkata...

Kita Org UM no dan Bn tak bimbang minyak naik kerana kenaikan itu hanya dikenakan kpd org2 pakatan rakyat sahaja kita org Bn masih boleh dapat harga yg murah asalkan pelabur yg ada saham itu tetap untung kami nanti merasa juga bila pilihanraya dapat upah jaga bilek gerakan atau pondok2 panas he hee....

Tanpa Nama berkata...

budAYA lapuk disebabkan oleh bonus tak dibagi?
transformasi PENGURUSAN perubahan TERENCAT disebabkan oleh PA Malaysia kini fobia dgn harga minyak yg semakin memuncak.
kos hidup, kos tak hidup ..

PA juga semakin terpinggir dgn aRUS PERDANA ... MENTERI? ... kabinet? besar?

dimana PA malaysia .. masih selesa dgn budaya dan cara kerja yg telah diperturunkan memalui generasi JPA yg tak pernah mengalami PERUBAHAN PENGURUSAN ???
aku pun fening ... duit.. duit.
mana mau cari ......

Pakai Proton Ajer....... berkata...

Apalah Bodoh betul lah anda semua, wat pe buh Minyak Ron 97. Yang naik tu minyak Ron 97.

Udah tak mampu.... buh le minyak Ron 95.

Otak buh mana ? Kepala lutut ker...........

Ada jugak PA yang bodoh kat sini.

Tanpa Nama berkata...

aku harap kerajaan tarik semua subsidi yg dia kasik..hopefully RON95 pom floating price...baru padan muka semua..baru tahu langit tu tinggi rendah..

Lembu berkata...

semua yang komen sini bodoh macam lembu! Jadi tukang kipas, tukang bodek, tukang lembu!!

Lagi best kerja macam aku bawa lori sampah. Isi minyak lori pakai duit kompeni. takde nk pening2 pasal Tenang atau pasal politik macam lembu!

Takde susah minyak turun atau naik.
Keluarga aku dah biasa makan ubi kayu dengan kelapa.

Tanpa Nama berkata...

salam semua...hmm..lari tajuk /topik belaka...

Tanpa Nama berkata...

BERIKAN BONUS KEPADA PA YANG KEJA DI NEGERI YANG DITADBIR OLEH BN. SELAIN ITU TAK PERLU. DIHARAPKAN DENGAN PEMBERIAN BONUS SEBEGINI (3 BULAN ATAU LEBIH) DAPAT MENGUKUHKAN SOKONGAN & KEKUASAAN BN DI MASA-MASA AKAN DATANG.

Tanpa Nama berkata...

Tenang BN menang atau tidak itu soalan dan jawapan yg ke 51 tapi solan pertama kenapa ekonomi makin gawat.

Kedua kenapa masaalah banjir tak dapat dikawalselia dengan baik, kenapa bantuan banjir ada yg dpt ada yg tak dpt, kenapa teknoloji tidak digunakan bagi mengatasi banjir, ada empangan pula tak kukuh tak kuat menampung ayer yg banyak,

mana pergi kebolehan teknologi kepakaran rakyat malaysia, atau rakyat malaysia masih belum capai ketahap kepakaran tinggi, kelulusan aja ada tapi tak praktikal dengan kemajuan semasa.

dan banyak lagi saolan nak dilontarkan bagi dinilai semula sebagai sektor awam bagi memeberi kebaikan dan kesejahteraan untuk rakyat

Fikir2kan inilah juga yg tersirat dari apa yg telah dinyatakan oleh KSN tu.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah rakyat pada pengundi tenang...lepas undi terus minyak naik...teruskan mengundi BN lepas ni ron95 plak...1 Malaysia!!

Tanpa Nama berkata...

BN fuck off...lepas ni ron95 plak ni.

saadon berkata...

Kami tetap percaya hanya BN mampu menjana ekonomi. tgklah pembangunan di Felda, setiap rumah ada astro dan paip air. bukti UMNO prihatin

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam ambil RM100 dikira rasuah. Menteri UMNO/BN ambil beratus juta dalam kes pembelian kapal selam SCORPENE/Jet SUKHOI dikatakan komisyen. Bagus betul!!!!Lepas tu bagi pencacai pengampu RM100/RM200 masa pilihan raya. Lepas PRK naikkan Ron 97, kemudian dua bulan lagi naik pula Ron 95. Bagus betul!!! Bini joli sakan atas urusan rasmi kununnya. Harga barang sentiasa naik...Betul kata orang BN, Barang Naik. Ada satu lagi, BN...Bini Najib.

PA Yang bersyukur berkata...

Bodoh Bin Bahalollah pencacai PKR ( Parti Kian Runtuh ). Bandingkanlah dengan keamanan dan kemakmuran yang kita kecapi ini dengan negara lain. Berduyun-duyun dan berebut-rebut Rakyat luar mencari rezeki di Malaysia.

Tengoklah negara Mesir yang huru hara, rakyat merana, terpaksalah pelajar-pelajar kita lari balik ke Malaysia kerana takut tinggal di Mesir.

Bersyukurlah............

Sendiri mahu ingat dan jangan jadi penjilat buntut Anwar.

Tanpa Nama berkata...

BUDAYA atau KERJA lapuk?

Tanpa Nama berkata...

guru dibenarkan berpolitik atau tak nie?

Tanpa Nama berkata...

gantikan kad mesra dgn kad keahlian UMNO. dapat diskaun, mcm nie

Dr Muhammad Rejab berkata...

kesian PA bodoh yang sangkakan jika sokong pembangkang maka ingin meruntuhkan malaysia.

kami para pensyarah IPTA amat hairan juga adakah kamu yang menyokong UMNO tegar ingin terus menerus meredha dan merelakan hasil bumi negara diseleweng habis2an oleh puak2 atasan UMNO laknatullah ini?

adalah penyokong UMNO tegar ini melupakan betapa institusi beraja dan sultan2 telah dihina oleh pemimpin UMNO semasa krisis perlembagaan lalu dan sekarang dengan mudahnya melabelkan penyokong pembangkang sebagai anti-raja?

betapa pentadbiran pakatan rakyat sekarang jelas menunjukkan betapa kerajaan amat mampu meningkatkan hasil dengan pengurangan penyelewengan dan ketirisan, itu masih tidak mampu mencelikkan golongan UMNO yang buta politik itu?

begitu juga pengagihan bantuan bencana di negeri2 pakatan oleh agensi kerajaan juga amat berat sebelah, yang lebih tertumpu kepada penyokong BN sahaja, sedangkan semua rakyat adalah pembayar cukai dan insyaAllah kezaliman ini pasti dibalas di HARI PEMBALASAN kelak. contoh: tsunami dan banjir di Kedah

gunakanlah akal kamu ke arah kebenaran dan keredhaan, ingatlah firman Allah "Dan jangan kamu cenderung hati kepada orang yang zalim, nanti kamu akan disentuh oleh api neraka." (Hud: 113), jika cenderung pun dh masuk neraka, apatah lagi jika menyokong dan mengundinya.

MasyaAllah

Tanpa Nama berkata...

Dr,kebodohan yg x boleh di ajar..jadilah bodoh, bangang dan biul..dapat gula gula sikit oo kerajaan BN baguz..diaorang x sedar bigmama menghabiskan duit kerajaan(pembayar cukai) beberapa hari je habis juta juta jo...kita rakyat guamer? puas nak cari duit nak menanggung hidup..sedih mikir ke cai cai umngok...agak nya diaorg senang lenang kut..????

Tanpa Nama berkata...

Di Mesir 1 juta orang gulingkan Presiden. Jom ahli2 Cuepacs kita gulingkan Najib dan BN! Ambil iktibar dan isyarat dari Mesir bagaimana kita boleh gulingkan Najib dan Pompuan Sial 1 Malaysia tu!!! Jadikan platform ini sebagai permulaan!!!

Tanpa Nama berkata...

Kesian kepada PA yang bersyukur! Dia ingat harta negara ni dan segala hasil cukai-cukai, harta mak bapak UMNO kot! Kalau penyokong PKR dituduh penjilat buntut Anwar, kalau begitu PA yang menyokong UMNO/Bee End penjilat buntut bik mama lah. Kesian standard berfikir engkau orang. Nilai kalian lebih rendah daripada harga seekor kambing. Harga kambing seekor kira-kira RM550. PA dapatlah RM200 bila hari nak mengundi. Kemudian PA akan cakap, syukurlah.....ada kerajaan Bee End.

Tanpa Nama berkata...

Celaka haram punya PM Malaysia! Cukai kjaan naik, minyak naik, harga barang naik, GAJI PENJAWAT AWAM BILA NAK NAIK??? PM dok bagi duit kat bini dia saja...BETINA PUAKA!!!

Hari ni dalam surat khabar PM punya takut kalau jadi macam kat Mesir! Memang patut pun skang ni kita buat macam tu biar jadi huru hara...asalkan diakhirnya kebaikan akan menjelma!

PM rasuah, bini seleweng duit rakyat...semua ni mau kita hantar ke NERAKA JAHANAM!!! Menyusahkan hidup rakyat! CELAKA BETUL KELUARGA NAJIB!!!!1

Tanpa Nama berkata...

KSN BOLEH PERGI MAMPPOOSSSSS!!!!!

~ Pegawai JPM.

Tanpa Nama berkata...

uiiii....marah betul nampaknya..!!

sabo-sabo jangan terlalu mengikut perasaan.Ingatlah pesanan saidina Ali Karamallah wajhah :

"Marah itu di awalnya kejahilan dan di akhirnya penyesalan"

Wallauha'alam.

Tanpa Nama berkata...

GULINGKAN JER kerajaan bn najib badigol ni, kita buat macam rakyat mesir, setakat pilihan raya memang diorang main tipu punya....GULINGKAN NAJIB