SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

21 Januari 2011

NILAI TUGAS HAKIKI

Berita Harian
Oleh Norakmah Mat Youb
norakmah@bharian.com.my
2011/01/20



Antara kriteria penilaian baru ganti PTK disyor CUEPACS

TANJUNG MALIM: Ujian penilaian tugas hakiki adalah antara kriteria yang dijangka dimasukkan dalam sistem penilaian baru untuk kakitangan awam bagi menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang dimansuhkan mulai 1 Januari lalu.

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

penilaian mengikut tugas hakiki mmg bagus.tp pelantikan panel penilai juga perlu di ambil berat supaya berlaku adil kepada org yg di nilai.hrp tiada lg isu 'bodek boss' dlm pkhidmatan awam..nti boleh timbul hasad dengki dan iri hati.

Tanpa Nama berkata...

ujian macam mana tu temudugakah
atau apa.

Tanpa Nama berkata...

Ujian lagi, ujian,ujian,ujian,ujian sama la macam PTK. cuma tukar ayat. PTK penilaian tahap kecekapan. Baru Penilaian Tahap Kecekapan Tugas Hakiki=PTKTH. Tak da beza.Mesti lulus ujian nak naik pangkat. UJIAN=Penilaian. PTK = UTK, cuma tukau penilaian kepada ujian. 2X5X0=0

senapi berkata...

seperti yang disarankan semua PA, sila masukkan klausa khas yg memberi kelebihan kepada ahli Umno, agar yg sokong pembangkang susah naik gaji dan dapat APC.

Saya mewakili semua PT Persekutuan berbangga dengan Dato Najib dan kabinetnya yang membela PA dan rakyat dgn ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan. Bukti jelas hanya Umno yang pandai memerintah

Tanpa Nama berkata...

penilaian yg mcm mana?
ujian/exam atau penilaian dr kaca mata bos?
pendapat ada pro n kontra..
1. ujian/exam..kelebihan utk PA yg rajin menambah ilmu n kemahiran tugas hakiki mereka ..
2. Penilaian bos..kelebihan utk kaki bodek..n sistem giliran akan berlaku mcm pelaksanaan APC..buat keje bagus mcm mana pun slgi x sampai giliran x dapat APC

so hrap2 kerajaan pilih yg terbaik untuk meningkatkan prestasi PA..
Gaji yg sepadan dgn usaha dapat meningkatkan motivasi PA..

Tanpa Nama berkata...

senapi..xpayah la nak masukkan syarat ahli umno di utamakan..
anda masih x faham antara kerajaan n parti..

anda bekerja utk kerajaan malaysia atau kerajaan umno?
aku janji yg anda buat dgn kerajaan malaysia atau dgn kerajaan umno?
semua PA dimalaysia ni xkira umno/pas/pkr/dap/mic/mca/gerakan/..bekerja dgn kerjaan malaysia..bukan kerjaan umno..
kalau BN kalah PRU13 nanti..anda masih tetap berkhidmat dgn kerajaan malaysia..bukannya anda akan dipecat sbb anda penyokong BN..

so xpayah buat syrat mcm tu..skrg ni pun dah ada..samada and amik tau atau tdak..

ni negara demokrasi..kita bebas memilih..so cadangan anda tu dah menampakkan usaha utk menyekat kebebasan memilih dan salah guna kuasa BN dlm mentadbir Kerajaan Malaysia..

Tanpa Nama berkata...

tahniah senapi...hanya ahli UMNO sahaja yang lebih layak naik pangkat daripada yang bukan ahli

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

Nanti Ahli UMNO dapat syafaat nanti kat sana yek...

MESTI AHLI UMNO....

wakakkkakakaa

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

Biar bodo piang, biar buta kayu; tapi AHLI UMNO mesti diutamakan naik pangkat.....hehhehehehehe

Tanpa Nama berkata...

Semua dokumen sokongan yang dilampirkan dalam penilaian tugasan hakiki dan temuduga hendaklah disahkan salinannya oleh Ketua Bahagian Umno. Salinan Asal dokumen sokongan hanya perlu dibawa semasa menghadiri temuduga sahaja. Ini sebenarnya yg kita mahukan.

1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Harap kerajaan pastikan tiada bendera pembangkang berkibar di bumi Johor ms PRK Tenang nnt. Dan PA diminta penuhkan sekolah dan bangunan kerajaan dengan bendera BN, UMNO dan poster PM,TPM,MB.

Sekian sahaja

Markiman Sodikin, N17, Felda Tenang

Cina Cibai berkata...

Saya PA bangsa cina. Jadi kalau saya mau dapat APC dan naik pangkat, kenalah masuk UMNO? Apa syaratnya? Masuk Islam.....?

Kalau tidak masuk, makan gaji mati aje la ya?

Saya rasa peraturan ni sangat adil. Semua rakyat Malaysia mesti masuk Islam dan join UMNO.

Tanpa Nama berkata...

apa la yg nak dinilai-nilai lagi...dah tak nak bagi cakap jer lah tak nak bagi...ingat penjawat awam nie macam ahli umno ker...pengemis....

Tanpa Nama berkata...

apa la nak susah nilai-nilai lagi.Kalau masih bergantung ulasan kepada ketua jabatan,jawabnya tak merasa juga la.. nak naik pangkat.Lebih baik bersara awal, bela lembu ngan kambing di kampung atau berniaga di alam maya pun boleh jana pendapatan.Aku menghitung-hitung untuk bersara awal.

Tanpa Nama berkata...

Apa Itu Kerajaan dan Perkhimatan Kerajaan dengan parti politik ???

Sebagai untuk berkongsi bersama
Saya pernah mengikuti lursus di Biro Tata Negara dalam kursus tersebut sebenarnya memang telah diterangkan denagan jelas akan erti kerajaan Demokrasi Berparlimen,

cuma sengaja diselitkan dengan elemen2 kepartian itu kerajaan yang boleh mengelirukan kefahaman antara parti dengan kerajaan, walaubagaimanapun saya telah dapat pengetahuan yg selas dalam beberapa saolan yg dapat memberi penjelasan yg sebenarnya.

sebab itulah diatara ramai lagi dikalangan penjawat awam yang masih kurang faham akan erti sebuah negara demokrasi berpalimen dan berpelembagaan.

Sebagai sebuah negera demokrasi telah jelas dinyatakan dalam perlembagaan artikle 10 antara lain disebutkan

warga negara Malaysia termasuklah kakitangan kerajaan bebas memilih dengan lain perkataan mereka berhak nak pilih parti politik yg mana mereka suka atau mereka berhak memilih calon mana yg bertanding dalam setiap pilihanraya.

kakitangan awam juga berhak nak menyertai mana2 parti politik dan sekiranya nak pegang jawatan dalam parti itu perlu mendapat kebenaran dan pengetahuan jabatan, supaya tidak timbul nanti sesuatu yg menyalahi guna kuasa dan sebagainya

Sementara kakitangan awam atau jabatan kerajaan hanyalah menjalan tugas dari kerajaan yg telah dibentuk tersebut dan perlu bersikap adil dalam sistem penyampaian dan perkhidmatan tanpa sebarang prejudis kepada rakyat awam dan kuasa eksekutif , jabatan dan kementerian dibawah tunggak urusan seri paduka baginda.

Sekiranya kerajaan yg dibentuk itu berubah ke parti yg lain yg memerintah mereka masih lagi berhak sebagai kakitangan awam dan menerima gaji dari kerajaan

Hasil kerajaan adalah hasil yg diperolehi dari semua kutipan cukai tak kira rakyat yg sokong parti mana sekalipun.Begitu juga hasil yg diperolehi dari anak2 syarikat kerajaan.

Dengan sebab itulah rakyat juga berhak mendapat perkhidmatan dari kerajaan tak kira kerajaan mana yg telah dibentuk unutk perintah, seperti perkhimatan kesihatan, keselamatan dan sebaginya.

Tanpa Nama berkata...

Saya penjawat awam mengikut perintah & berkhidmat di bawah DYMM Yang Dipertuan Agong, bukan berkhidmat di bawah Barisan Nasional atau umno....

markiman berkata...

kami seluruh jentera Umno, MCA, MIC dan Gerakan kesal kerana calon Pas yg kononnya Ustazah Normala tak mahu bersalaman dengan lelaki.. ish, buruknya perangai. ni lah akibat jika kita sokong Pas. Seperti kata MB Dato Ghani Othman silap2 nnt hukum hudud akan dilaksnakan.

Kita PA wajib menolak PAS yg anti sosial ini.

Tanpa Nama berkata...

Buat markiman memang itu ternyata benar itulah fahaman yg sering difahami oleh sebuah parti politik seperti UMNO atau penyokong2 nya kerana UMNO adalah parti yang befahaman sirkular serta perkauman, sebab itulah dasarnya banyak yang beterntang dengan Islam,

walau bagaimanapun alhamdulllah kita masih perlu mengajak mereka semua kepada kefahaman Islam yg benar seperti yang telah ditunjuki oleh alquraan dan sunnah, waullah hu alam.

Tanpa Nama berkata...

oiii markiman dan penyokong2nya...
kalau kau ni org kafir laknatullah aku tak heran kau cakap macam tu tapi kalau kau ni orang islam amat malang mak kau beranakkan kau ke dunia ni.bertaubat sebelum terlambat biar jasad ku hancur di cincang lumat aku tetap sokong hudud dilaksanakan kerana hudud adalah hukum ALLAH....hukum yang diturunkan oleh Pencipta.Korang nak cakap hudud tu apa pun korang pegi mamposss aku tetap mengatakan hudud itu adalah penyelesai semua masalah terutamanya manusia yang bermasalah macam kau dan seangkatan dengan kau ni.....

ALLAH HUMMANSURIL ISLAM WAL MUSLIMIN.....

ALLAH HUMMANSURIL ISLAM WAL MUSLIMIN.....

ALLAH HUMMANSURIL ISLAM WAL MUSLIMIN.....

YA ALLAH ENGKAU BANTULAH ISLAM DAN ORANG ISLAM YANG BERIMAN

Tanpa Nama berkata...

Kenapa perlu takut kalau hukum hudud dijalankan?kalau orang tu tak bersalah..dia takkan takut...KECUALI dia memang suka buat salah..suka mencuri..tat's y dia takut hilang tangan..anda suka berzina ke? anda suka curi harta orang lain ke? ATAU anda suka curi harta rakyat?

Yang duk takut tu kaum Melayu je..yang beragama Islam..because hukum hudud ni tak digunapakai terhadap orang bukan Islam..pikir2 la sendiri..

Tanpa Nama berkata...

harap jika ingin membuat penilaian mengikut tugas hakiki,jgn berpandukan SKT sahaja..SKT tak releven..PA hanya kerja keras di akhir2 tahun semata2 untuk menambah peratusan SKT.masih banyak PA yg berperwatakan begitu..sepatutnya,penilaian perlu dibuat setiap 3 atau 6 bulan sekali.itu lebih telus dan adil.harap penilaian selepas ini boleh menghilangkan isu2 lapok seperti 'kipas boss',rasuah,dan salah guna kuasa PA.

Tanpa Nama berkata...

Asyik2 ujian...mulut tak buka pun boleh lulus. Tembak je.