SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

07 Januari 2011

NUTP CADANG SISTEM PENILAIAN BARU NAIK GAJI

MalaysiaKini
7/1/2011



Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mencadangkan supaya sistem baru untuk menilai prestasi kerja penjawat awam kelak hanya membabitkan soal pergerakan gaji kakitangan dan bukannya untuk tujuan kenaikan pangkat.

nutp national union of teaching professionPresidennya, Hashim Adnan, berkata urusan kenaikan pangkat perlu diserahkan sepenuhnya kepada ketua jabatan yang membuat penilaian berdasarkan prestasi dan pengalaman.

Menurut beliau, cara begitu akan memberi peluang kepada guru terutamanya untuk naik pangkat selepas lama berkhidmat tanpa perlu memikirkan soal perlu lulus sebarang peperiksaan awam seperti sebelum ini.

"Ada guru yang sudah lama berkhidmat tetapi masih gagal dalam peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) sebelum ini dan gagal menerima kenaikan pangkat selama bertahun-tahun," katanya di Kuala Lumpur, hari ini.

NONEOktober tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan bahawa peperiksaan PTK dimansuhkan bermula Jun tahun ini dan akan digantikan dengan penilaian lain yang lebih baik.

Hashim berkata, NUTP sudah diminta oleh kerajaan untuk turut memberikan pandangan dalam menetapkan sistem penilaian baru itu.

- Bernama

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH SU AGUNG CUEPACS BARU MANTAP TINDAKAN NUTP

Kamariah Youb berkata...

bukti jelas bahawa hanya BN yang mampu membela para guru. Kira seluruh guru seMalaysia perlu menanam iltizam untuk menghambakan diri kepada parti dan negara, demi memastikan negara terus dipimpin BN dan UMNO selama-lamanya

saya kesal kerana ada guru enggan menyertai UMNO, dan seharusnya mereka ini jangan diberi anjakan gaji, kerana tidak ikhlas dalam mendidik
S

Tanpa Nama berkata...

Kamariah youb,Jadi ahli atau tidak jadi ahli keikhlasan sesorang mendidik atas individu tersebut tidak semestinya menjadi jadi ahli parti politik. berfikir dgn matang.

Tanpa Nama berkata...

kamariah youb...baik kami pergi mampus...tiada kena mengena dgn Bn..Ini masalah PA bknnya masalah Parti...Bodoh...kecik2 menyusahkan mak bapak..dah besar menyusahkan PA..Pa dgn Parti tiada kaitan...bangang..

Tanpa Nama berkata...

Banggggggggggggganggggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Aku nak naik gaji jer.....bukan sokong mana2 parti....bodoh...Apa kena dengan parti....

Tanpa Nama berkata...

Puan Kamariah Youb!
U ni dulu sekolah mana ye? Macam orang tak faham bahasa je.Apa sangkutan BN dalam hal ini? Dia orang nak pilih parti mana,punya pasal la.Tak ada keluar berita pun,mengatakan PA yang sokong parti pembangkang mati kelaparan!
Lagipun topik ini nak bincang pasal penilaian baru, bukan nak bincang pilih parti.Nak pilih parti tunggu PRU13 nanti!,kalau ada pegawai yang tak faham bahasa macam Puan ni,pasti BN kecundang

Tanpa Nama berkata...

keputusan naik pangkat tak boleh berpandukan ketua jabatan kerana ada juga ketua jabatan yang jenis pilih kasih. biarlah berpandukan prestasi dan pengalaman kerja serta kelulusan yang dimiliki untuk dipertimbangkan kenaikan pangkat. kalau budaya mengampu bos diamalkan semula seperti sebelum ini. sudah tentu tidak adil dan tidak berkesan dalam menilai individu untuk kenaikan pangkat. kalau wujud lagi budaya begitu. lebih baik adakan peperiksaan semula. biar pengampu-pengampu yang malas kerja dan malas belajar tak naik pangkat.

arbai berkata...

Kebajikan pekerja kontrak dalam sektor awam, DIMANA PERANAN CUEPACS sehingga ada yg sudah tercicir seperti di kementerian pelajaran

Tanpa Nama berkata...

Cadangan NUTP untuk serah kpd Ketua Jbtn bagi tujuan Kenaikan pangkat "dilihat langkah kebelakang".
SSB suatu skim yang banyak timbul kerenah ketua - staf. Dulu Cuepacs DESAK tolak SSb, takkan pula hari ini NUTP minta skim ala SSB diperkenalkan semula.
NUTP sila lihat "SEJARAH".
Itu sebab 'subjek sejarah ini penting !!!!!!

anti kamariah berkata...

kAMARIAH Youb memang BANGANG.Org bincang gaji n pangkat You kira Parti. Mcm ni tak payanh bagi You naik pangkat dan gaji.Kira BN (Barang Naik sudah)Pooorah

Tanpa Nama berkata...

gaji baru apaaaaa.......yg lama pun xnaik2....semua nak mampos.....minyak dengan barang dah 3 bulan sekali naik....gaji dok takuk lama lagi...bagus2...rakyat didahulukan duit diutamakan...... BN (be end)

Tanpa Nama berkata...

PM...bini buat lawatan kerja kat Arab saudi! Sepanjang ada PM, ni baru aku dengar BINI PM buat lawatan kerja! Lawatan kepala bapak dia... habiskan duit rakyat!!! Nk bg bonus kat PA tadak duit, habiskan duit kat bini GEMUK tu ada pulak!

Tanpa Nama berkata...

UNTUK NAIK PANGKAT DAN NAIK GAJI, JANGAN BAGI KUASA KEPADA KETUA JABATAN. SERAHKAN SEPENUHNYA KEPADA LEMBAGA URUSAN KENAIKAN PANGKAT LAGI BAGUS.MEREKA INI LEBIH BERKECUALI, TETAPI TIDAK DINAFIKAN,KETIDAK TELUSAN TU TETAP ADA. TETAPI LEBIH TERUK LAGI KALAU KETUA JABATAN YANG TIDAK BERTIMBANGRASA.SAYA BERSIMPATI DENGAN RAKAN-RAKAN, PUNYA TERUK MENJAWAB PTK,DAPAT ARAS IV, TETAPI TIDAK DIPERAKUKAN OLEH KETUA JABATAN.MERUDUM MOTIVASI ANGGOTA,AKHIRNYA DIA BUAT BISNES WAKTU PEJABAT, SIAPA YANG RUGI? JABATAN! IMEJ SIAPA DICELA? PERKHIDMATAN AWAM!

pekerja sokongan berkata...

aduh.. siapa yang akan bela nasib gred 17 ini.. nak tunggu PM umum penyelarasan gaji macam tak ade harapan.. hmm.. sampai bilakah kita kumpulan sokongan akan hidup susah.. kalau ramai ramai mogok mungkin ade harapan kot.. PM janganlah asyik ikut cakap bini.. cubalah fikir nasib kumpulan sokongan ini..

Pak Arab Tua berkata...

Kalau kita mogok semakin CERAH peluang kita disingkirkan........tindakan perlu berhikmah bak menarik rambut dalam tepong, temoun tak berkecah, rambut tak putus...

Seeloknya wujud badan bebas yang menilai pekerja di dalam satu2 sektor/ jabatan selain dari perakuan KJ semata2...

Itulah system manusia tak ada kesempurnaan yang mutlak...cuma kita sebagai manusia perlu berusaha memperbaikinya...yang sempurna hanya Allah...

Kepada PR yang layak naik pangkat tapi dinafikan, nasihat ana kepada antum janganlah bersedih...banyak2 bersabar dan berdoa,.......manalah tahu ada rezeki lain ke........rezeki di tangan Allah bukan di tangan boss yang 'buta' mata lagi buta hati dan perut tu...

Kamariah Youb...

Enti nama Islam, istilah menghamba patut kepada siapa? Parti atau Allah....???

Kalau parti elok berkhidmat, menabur bakti dsb....kalau menghamba HAK ALLAH semata2....

JAngan kerana terlalu mengindahkan bahasa, aqidah enti jatuh pula....

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan kenaikan pangkat tidak boleh diberikan kpd ketua jabatan sebab wujud sikap pilih kasih macam sistem pemilihan APC bagus lagi kenaikan pangkat berdasarkan kelulusan akademik, peperiksaan jabatan seperti KPSL dan sebagainya baru adil

Tanpa Nama berkata...

Ketua Jabatan makan rasuah macam mana nak adil kepada staf bawahan.
Jgn la kebelakang macam skim SSB dahulu.

Perlu di wujudkan saluran bagi staf bawahan memberi maklumat mengenai Ketua Jabatan yang makan rasuah.