SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

01 Januari 2011

KEMAHIRAN KHAS: PESARA TENTERA KESAL KEMAHIRAN KETIKA DALAM ATM TIDAK DIIKTIRAF

Berita Harian
Oleh Ratinawati Rasidi
2010/12/30



Kepakaran seperti dalam bidang kejuruteraan, memandu tidak laku untuk diguna ketika memohon kerja selepas bersara

NAMPAK benar kekesalan pada riak wajahnya sekalipun senyum terukir ketika berjabat tangan. Erat genggaman tapak tangan ketika bersalam umpama satu mesej inginkan nasib beliau dan rakan dibela. Kisah membabitkan pesara tentera bukan cerita baru. Hampir setiap hari akhbar memaparkan luahan rasa tidak puas hati mereka. Pertemuan yang diatur di sebuah pusat beli belah di ibu negara baru-baru ini memberi ruang kepada Sukaimi Sungep, 59, meluahkan perasaan yang terbuku sekian lama.

Bekas Setiausaha Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Wilayah Persekutuan dan Naib Yang Dipertua PBTM Cawangan Segambut ini, kesal kerana banyak perkara membabitkan pesara tentera tidak diberi perhatian sewajarnya oleh pihak yang bertanggungjawab.

Perkara utama yang menjadi persoalan ialah sijil kemahiran kebanyakan pesara tidak diiktiraf agensi kerajaan. Ini termasuk dalam bidang kejuruteraan, perubatan dan pengendalian kenderaan, sedangkan anggota tentera juga menjalani kursus kemahiran sama seperti dipelajari orang awam. Ini menyulitkan mereka untuk mendapatkan kerja terutama setelah menamatkan perkhidmatan dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Seorang tentera yang berhenti baru nampak masalah di kelilingnya. Contohnya, kepakaran mereka tidak diiktiraf seperti dalam bidang kejuruteraan elektronik. Kalau diikutkan, sukatan pelajaran sama seperti dikeluarkan Institut Kemahiran MARA. Kenapa tidak diselaraskan dengan sijil kemahiran yang dikeluarkan kerajaan mahupun mana-mana institusi,” katanya.

Belajar di kolej tentera sama seperti di pusat latihan lain. Bezanya dengan kakitangan kerajaan lain, kerjaya tentera perlu meninggalkan perkhidmatan pada usia muda.
“Sebagai contoh, saya ada sijil radio elektronik. Pernah saya ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meminta supaya sijil saya diiktiraf setaraf dikeluarkan Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Selepas bertekak dengan kakitangan JPA, akhirnya dikeluarkan sijil yang setaraf dengan MLVK pada tahap kemahiran tertentu,” katanya.

Sukaimi berkata, contoh lain ialah kemahiran pemandu trak tentera dan kenderaan lain. Mereka hanya dibenarkan memandu trak ketika berkhidmat tetapi tidak diiktiraf kemahiran itu setelah berhenti daripada perkhidmatan tentera disebabkan lesen yang mereka miliki bukan dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Hakikatnya, mereka belajar undang-undang memandu yang sama, melalui jalan raya yang sama.

“Kenapa lesen memandu mereka tidak diiktiraf JPJ sedangkan mereka menghabiskan masa tiga bulan di Taiping untuk latihan sebelum mendapat lesen memandu. Malah mereka turut diajar kemahiran mengenai enjin, membaca peta dan kemahiran lain yang berkaitan sebagai persediaan seandainya berlaku sebarang kemungkinan terutama dalam hutan,” katanya.

Selain itu, Sukaimi turut menyentuh masalah kebajikan tentera. Ada di kalangan mereka yang gagal untuk mendapatkan bantuan sara diri, perubatan dan pendidikan anak-anak. Kebanyakan mereka terdiri daripada pesara awal yang tidak berpencen. Masalah golongan sering dipaparkan di akhbar dan kebanyakannya tinggal di kawasan kampung melakukan kerja bercucuk tanam, menternak kambing atau lembu.

“Pesara terutama tidak berpencen kebanyakannya tidak bekerja disebabkan faktor usia dan kesihatan. Ada yang berniaga tetapi gagal. Ada yang cuba mendapatkan bantuan tetapi jika isteri masih bekerja tidak layak untuk mendapat bantuan kerana syarat utama pendapatan isi rumah mesti di bawah RM700 sebulan. Apa yang menimbulkan rasa tidak puas hati ialah jika kami diiktiraf kenapa mesti dikaitkan pemberian bantuan dengan pendapatan isteri,” katanya.

Bagi golongan berpencen pula mereka memendam rasa dalam soal kenaikan pencen. Ini kerana penyelarasan pencen untuk pesara tentera tidak sama seperti bekas kakitangan awam yang lain. Kenaikan diterima kakitangan awam hampir 70 peratus, sedangkan pesara tentera hanya menerima sagu hati RM50.

Malah, mereka turut mempertikaikan pengiraan kadar pencen. Ini kerana wang pencen itu adalah wang simpanan di Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), selain soal wang imbuhan persaraan awal yang membabitkan anggota yang berkhidmat selama 13 tahun, 15 tahun dan 18 tahun.

Bagi Sukaimi, seharusnya tidak wujud masalah kaedah pengiraan wang imbuhan yang didakwa tidak dikira bermula dari tarikh mereka menyertai perkhidmatan. Baginya, pengiraan itu bermula dari hari pertama anggota tentera itu menjalankan tugas, bukan setelah tiga atau empat tahun berkhidmat. Keadaan ini amat mengecewakan kebanyakan pesara, terutama yang berkhidmat kurang 21 tahun.

“Saya tidak menuding jari pada sesiapa tetapi akta khusus perlu dirangka untuk membantu pesara terutama mereka yang tidak mendapat pencen. Dengan akta itu, pasti nasib kebanyakan pesara tentera terbela dan dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang timbul membabitkan bekas tentera,” katanya.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran Angkatan Tentera Malaysia (JHEV), Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan, yang dihubungi berkata, Akta Veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan dibawa ke Parlimen untuk dibahaskan dan dijangka dilaksanakan pada 2011,” katanya.

Menyentuh soal pengiktirafan sijil kemahiran tentera, Zulkiflee berkata, beliau tidak menolak kemahiran asas untuk bidang tertentu seperti jurutera, pemandu lori/trak seharusnya diiktiraf bagi membolehkan mereka mendapat pekerjaan selepas bersara.

Katanya, sekalipun tujuan asal kemahiran yang dibekalkan kepada anggota tentera mahupun pengetahuan yang diperoleh adalah untuk tujuan peperangan, tetapi ada kemahiran tertentu yang boleh digunakan selepas mereka bersara.

“Saya amat bersetuju dengan pengiktirafan sedemikian dan Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera Malaysia (PERHEBAT) patut memberi sokongan,” katanya.

Kenyataan Zulkiflee ini pastinya memberi nafas baru dalam membela nasib 300,000 pesara tentera di seluruh negara yang ketika ini masih ada diantara mereka masih mencari peluang pekerjaan selepas mencurahkan bakti setia kepada negara tercinta dalam ATM.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerajaan langsung tak kenang jasa pesara tentera.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong Tanpa Nama..Cuba kita fikirkan sejenak satu contoh yang amat ketara ini. Seorang anggota tentera berkemahiran tinggi mengendali dan menggunakan senjata dari sekecil pistol hingga sebesar meriam, apabila pencen nak jadi pengawal bersenjata pun kena mohon lesen.Itupun senapang patah (yang lapok dalam ATM). Lesen senjata bukan senang nak mohon. Fikirkan lah..

abrahimmy berkata...

SKIM PINJAMAN BANK KHAS UNTUK PESARA KERAJAAN, TENTERA, POLIS, DAN BALU

Syarat syarat dan kelayakan ;

• pesara kerajaan, tentera dan balu
• pencen RM750 ke atas
• tempoh bayaran balik sehingga umur 70 tahun
• Tempoh pinjaman dari 3-15 tahun
• Pinjaman dari RM5,000-RM100,000
• Interest 5%
• Blacklist CCRIS CTOS boleh memohon

Boleh digunakan untuk ;
• Melangsaikan hutang kereta/rumah/credit card
• Membesarkan/memulakan perniagaan
• Mengerjakan umrah/melancung
• Membaiki/membesarkan rumah
• Dan lain lain

Bantuan akan di hulurkan sehingga berjaya, Insyaalah.

Harap dapat dipanjangkan kepada saudara mara atau sahabat handai yang mungkin memerlukan pinjaman ini untuk menyelesaikan masalah kewangan mereka dengan cara yang selamat ini.

CEPAT ! ambillah peluang ini sebelum skim ini ditamatkan.

Hubungi : 013 2392990 Ab Rahim
Email : abrahim_my@yahoo.co.uk

NOTA : Untuk semak kelayakan : sms / email kan jumlah pencen bulanan dan umur.

shahrul berkata...

org tu da benti keje..susah nak dapat keje boleh lagi nak iklan bg pinjaman lagi..patut bagi ganjaran setimpal dgn pengorbanan masa dan tenaga semasa berkhidmat.

Tanpa Nama berkata...

Sektor perkhidmatan awam , badan berkanun sepatutnya memberi peluang pekerjaan kepada kami pesara dan bekas tentera. Wang hanya untuk mereka yg tak berupaya sahaja... kami tak mahu wang, tapi kami mahu kerja. 40 an masih muda berbanding penjawat awam lain 60 tahun baru bersara. Anak2 masih perlu belanja sekolah,rumah masih perlu dibayar, bil2 perlu dilunaskan.... bantulah kami. Janganlah hanya beri kami kerja jaga sahaja, dah 22 tahun kami bergadai nyawa menjaga kedaulatan negara....

Tanpa Nama berkata...

Apa yang terjadi dengan peluang kerja dengan PDRM sekarang? Takkan sekali pengambilan sahaja utk bekas tentera? Kami yg berpencen juga perlu hidup, makan dan anak2 masih kecil lagi berbanding pesara kerajaan lain yg pencen pada umur 60 tahun sekarang. Kalau berani semua pekerja kerajaan,separa kerajaan dll berpencen pada usia awal 40 an sperti kami, barulah kita sama merasa keperitan hidup sebenar. Bukan ganjaran yg kami cari... berilah kami peluang kerja yg setara dengan keupayaan kami. Hampeh....nak bersaing dengan dengan lepasan graduan dan lain-lain... apa guna buku merah yg ulasannya panjang berjela... bagi makan lipas le...60 tahun... pehhh... apasal tak lanjutkan sampai mati ... kan senang. Jawatan tu boleh guna mengadap tuhan ke? Kita yg x senior rank sembunyi2 sikit bila kerja security, potong rumput tepi jalan, atau cuci sampah.. malu kat anakbuah kalau terserempak . yag kpl below lu pikir la sendiri.berniaga la sendiri.... mudah-mudahan untung... kalau rugi kita ramai mohon bantuan JKM dan Baitulmal .... bila mohon kerja, awak ada pencen, berilah peluang kepada anakmuda, kesian mereka mengganggur.... takpelah orgmuda je yang kena hidup, kita yg pencen muda ni duduk diam2 tunggu mati. masalahnye anak2 jiran aku yg diploma, ijazah pun tak dapat kerja. Hampeh.... kerja la sampai mati... sapa suruh masuk askar pencen 40 an...hahaha padan muka. tengok aku ni pembantu tadbir sekolah je .... sampai anak 2 dah kerja, kawin, beranak pinak pun aku tak pencen lagi.....