SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

01 Januari 2011

KEMAHIRAN KHAS: PESARA TENTERA KESAL KEMAHIRAN KETIKA DALAM ATM TIDAK DIIKTIRAF

Berita Harian
Oleh Ratinawati Rasidi
2010/12/30



Kepakaran seperti dalam bidang kejuruteraan, memandu tidak laku untuk diguna ketika memohon kerja selepas bersara

NAMPAK benar kekesalan pada riak wajahnya sekalipun senyum terukir ketika berjabat tangan. Erat genggaman tapak tangan ketika bersalam umpama satu mesej inginkan nasib beliau dan rakan dibela. Kisah membabitkan pesara tentera bukan cerita baru. Hampir setiap hari akhbar memaparkan luahan rasa tidak puas hati mereka. Pertemuan yang diatur di sebuah pusat beli belah di ibu negara baru-baru ini memberi ruang kepada Sukaimi Sungep, 59, meluahkan perasaan yang terbuku sekian lama.

Bekas Setiausaha Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Wilayah Persekutuan dan Naib Yang Dipertua PBTM Cawangan Segambut ini, kesal kerana banyak perkara membabitkan pesara tentera tidak diberi perhatian sewajarnya oleh pihak yang bertanggungjawab.

Perkara utama yang menjadi persoalan ialah sijil kemahiran kebanyakan pesara tidak diiktiraf agensi kerajaan. Ini termasuk dalam bidang kejuruteraan, perubatan dan pengendalian kenderaan, sedangkan anggota tentera juga menjalani kursus kemahiran sama seperti dipelajari orang awam. Ini menyulitkan mereka untuk mendapatkan kerja terutama setelah menamatkan perkhidmatan dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Seorang tentera yang berhenti baru nampak masalah di kelilingnya. Contohnya, kepakaran mereka tidak diiktiraf seperti dalam bidang kejuruteraan elektronik. Kalau diikutkan, sukatan pelajaran sama seperti dikeluarkan Institut Kemahiran MARA. Kenapa tidak diselaraskan dengan sijil kemahiran yang dikeluarkan kerajaan mahupun mana-mana institusi,” katanya.

Belajar di kolej tentera sama seperti di pusat latihan lain. Bezanya dengan kakitangan kerajaan lain, kerjaya tentera perlu meninggalkan perkhidmatan pada usia muda.
“Sebagai contoh, saya ada sijil radio elektronik. Pernah saya ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meminta supaya sijil saya diiktiraf setaraf dikeluarkan Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Selepas bertekak dengan kakitangan JPA, akhirnya dikeluarkan sijil yang setaraf dengan MLVK pada tahap kemahiran tertentu,” katanya.

Sukaimi berkata, contoh lain ialah kemahiran pemandu trak tentera dan kenderaan lain. Mereka hanya dibenarkan memandu trak ketika berkhidmat tetapi tidak diiktiraf kemahiran itu setelah berhenti daripada perkhidmatan tentera disebabkan lesen yang mereka miliki bukan dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Hakikatnya, mereka belajar undang-undang memandu yang sama, melalui jalan raya yang sama.

“Kenapa lesen memandu mereka tidak diiktiraf JPJ sedangkan mereka menghabiskan masa tiga bulan di Taiping untuk latihan sebelum mendapat lesen memandu. Malah mereka turut diajar kemahiran mengenai enjin, membaca peta dan kemahiran lain yang berkaitan sebagai persediaan seandainya berlaku sebarang kemungkinan terutama dalam hutan,” katanya.

Selain itu, Sukaimi turut menyentuh masalah kebajikan tentera. Ada di kalangan mereka yang gagal untuk mendapatkan bantuan sara diri, perubatan dan pendidikan anak-anak. Kebanyakan mereka terdiri daripada pesara awal yang tidak berpencen. Masalah golongan sering dipaparkan di akhbar dan kebanyakannya tinggal di kawasan kampung melakukan kerja bercucuk tanam, menternak kambing atau lembu.

“Pesara terutama tidak berpencen kebanyakannya tidak bekerja disebabkan faktor usia dan kesihatan. Ada yang berniaga tetapi gagal. Ada yang cuba mendapatkan bantuan tetapi jika isteri masih bekerja tidak layak untuk mendapat bantuan kerana syarat utama pendapatan isi rumah mesti di bawah RM700 sebulan. Apa yang menimbulkan rasa tidak puas hati ialah jika kami diiktiraf kenapa mesti dikaitkan pemberian bantuan dengan pendapatan isteri,” katanya.

Bagi golongan berpencen pula mereka memendam rasa dalam soal kenaikan pencen. Ini kerana penyelarasan pencen untuk pesara tentera tidak sama seperti bekas kakitangan awam yang lain. Kenaikan diterima kakitangan awam hampir 70 peratus, sedangkan pesara tentera hanya menerima sagu hati RM50.

Malah, mereka turut mempertikaikan pengiraan kadar pencen. Ini kerana wang pencen itu adalah wang simpanan di Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), selain soal wang imbuhan persaraan awal yang membabitkan anggota yang berkhidmat selama 13 tahun, 15 tahun dan 18 tahun.

Bagi Sukaimi, seharusnya tidak wujud masalah kaedah pengiraan wang imbuhan yang didakwa tidak dikira bermula dari tarikh mereka menyertai perkhidmatan. Baginya, pengiraan itu bermula dari hari pertama anggota tentera itu menjalankan tugas, bukan setelah tiga atau empat tahun berkhidmat. Keadaan ini amat mengecewakan kebanyakan pesara, terutama yang berkhidmat kurang 21 tahun.

“Saya tidak menuding jari pada sesiapa tetapi akta khusus perlu dirangka untuk membantu pesara terutama mereka yang tidak mendapat pencen. Dengan akta itu, pasti nasib kebanyakan pesara tentera terbela dan dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang timbul membabitkan bekas tentera,” katanya.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran Angkatan Tentera Malaysia (JHEV), Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan, yang dihubungi berkata, Akta Veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan dibawa ke Parlimen untuk dibahaskan dan dijangka dilaksanakan pada 2011,” katanya.

Menyentuh soal pengiktirafan sijil kemahiran tentera, Zulkiflee berkata, beliau tidak menolak kemahiran asas untuk bidang tertentu seperti jurutera, pemandu lori/trak seharusnya diiktiraf bagi membolehkan mereka mendapat pekerjaan selepas bersara.

Katanya, sekalipun tujuan asal kemahiran yang dibekalkan kepada anggota tentera mahupun pengetahuan yang diperoleh adalah untuk tujuan peperangan, tetapi ada kemahiran tertentu yang boleh digunakan selepas mereka bersara.

“Saya amat bersetuju dengan pengiktirafan sedemikian dan Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera Malaysia (PERHEBAT) patut memberi sokongan,” katanya.

Kenyataan Zulkiflee ini pastinya memberi nafas baru dalam membela nasib 300,000 pesara tentera di seluruh negara yang ketika ini masih ada diantara mereka masih mencari peluang pekerjaan selepas mencurahkan bakti setia kepada negara tercinta dalam ATM.

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerajaan langsung tak kenang jasa pesara tentera.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong Tanpa Nama..Cuba kita fikirkan sejenak satu contoh yang amat ketara ini. Seorang anggota tentera berkemahiran tinggi mengendali dan menggunakan senjata dari sekecil pistol hingga sebesar meriam, apabila pencen nak jadi pengawal bersenjata pun kena mohon lesen.Itupun senapang patah (yang lapok dalam ATM). Lesen senjata bukan senang nak mohon. Fikirkan lah..

abrahimmy berkata...

SKIM PINJAMAN BANK KHAS UNTUK PESARA KERAJAAN, TENTERA, POLIS, DAN BALU

Syarat syarat dan kelayakan ;

• pesara kerajaan, tentera dan balu
• pencen RM750 ke atas
• tempoh bayaran balik sehingga umur 70 tahun
• Tempoh pinjaman dari 3-15 tahun
• Pinjaman dari RM5,000-RM100,000
• Interest 5%
• Blacklist CCRIS CTOS boleh memohon

Boleh digunakan untuk ;
• Melangsaikan hutang kereta/rumah/credit card
• Membesarkan/memulakan perniagaan
• Mengerjakan umrah/melancung
• Membaiki/membesarkan rumah
• Dan lain lain

Bantuan akan di hulurkan sehingga berjaya, Insyaalah.

Harap dapat dipanjangkan kepada saudara mara atau sahabat handai yang mungkin memerlukan pinjaman ini untuk menyelesaikan masalah kewangan mereka dengan cara yang selamat ini.

CEPAT ! ambillah peluang ini sebelum skim ini ditamatkan.

Hubungi : 013 2392990 Ab Rahim
Email : abrahim_my@yahoo.co.uk

NOTA : Untuk semak kelayakan : sms / email kan jumlah pencen bulanan dan umur.

shahrul berkata...

org tu da benti keje..susah nak dapat keje boleh lagi nak iklan bg pinjaman lagi..patut bagi ganjaran setimpal dgn pengorbanan masa dan tenaga semasa berkhidmat.

Tanpa Nama berkata...

Sektor perkhidmatan awam , badan berkanun sepatutnya memberi peluang pekerjaan kepada kami pesara dan bekas tentera. Wang hanya untuk mereka yg tak berupaya sahaja... kami tak mahu wang, tapi kami mahu kerja. 40 an masih muda berbanding penjawat awam lain 60 tahun baru bersara. Anak2 masih perlu belanja sekolah,rumah masih perlu dibayar, bil2 perlu dilunaskan.... bantulah kami. Janganlah hanya beri kami kerja jaga sahaja, dah 22 tahun kami bergadai nyawa menjaga kedaulatan negara....

Tanpa Nama berkata...

Apa yang terjadi dengan peluang kerja dengan PDRM sekarang? Takkan sekali pengambilan sahaja utk bekas tentera? Kami yg berpencen juga perlu hidup, makan dan anak2 masih kecil lagi berbanding pesara kerajaan lain yg pencen pada umur 60 tahun sekarang. Kalau berani semua pekerja kerajaan,separa kerajaan dll berpencen pada usia awal 40 an sperti kami, barulah kita sama merasa keperitan hidup sebenar. Bukan ganjaran yg kami cari... berilah kami peluang kerja yg setara dengan keupayaan kami. Hampeh....nak bersaing dengan dengan lepasan graduan dan lain-lain... apa guna buku merah yg ulasannya panjang berjela... bagi makan lipas le...60 tahun... pehhh... apasal tak lanjutkan sampai mati ... kan senang. Jawatan tu boleh guna mengadap tuhan ke? Kita yg x senior rank sembunyi2 sikit bila kerja security, potong rumput tepi jalan, atau cuci sampah.. malu kat anakbuah kalau terserempak . yag kpl below lu pikir la sendiri.berniaga la sendiri.... mudah-mudahan untung... kalau rugi kita ramai mohon bantuan JKM dan Baitulmal .... bila mohon kerja, awak ada pencen, berilah peluang kepada anakmuda, kesian mereka mengganggur.... takpelah orgmuda je yang kena hidup, kita yg pencen muda ni duduk diam2 tunggu mati. masalahnye anak2 jiran aku yg diploma, ijazah pun tak dapat kerja. Hampeh.... kerja la sampai mati... sapa suruh masuk askar pencen 40 an...hahaha padan muka. tengok aku ni pembantu tadbir sekolah je .... sampai anak 2 dah kerja, kawin, beranak pinak pun aku tak pencen lagi.....

hasnol hassan berkata...

Tuan Tanpa Nama,

Banyak faedah ditawarkan kepada tentera dan bekas tentera antara tuan sedar atau tidak.

1.menyedari hakikat tentera akan bersara awal, gaji yag ditawarkan kepada tentera adalah yang tertinggi dalam perkhidmatan awam yang setaraf dengan pangkatnya.

2.sebelum bersara, disediakan kursus peralihandan kursus kemahiran secara percuma bagi membolahkan bekas tentera mencari pekerjaan lain.

3.walaupun tidak mendapat pencen,faedah-faedah perubatan dan lain-lain yang ditawarkan oleh JHEV masih boleh dinikmati.

4.selain PDRM, lain-lain badan beruniform seperti JPAM, Kastam, Imigresen turut mengambil bekas tentera untuk bekerja. kementerian pertahanan turut memberi keutamaan kepada bekas tentera dalam pengambilan pekerja awam sokongan 2.

5.Selain manfaat-manfaat yang telah disebutkan ini,yang sebenarnya telah dicemburui oleh perkhidmatan-perkhidmatan lain, kerajaan khasnya kementerian pertahanan masih terus berusaha memperkenalkan lebih banyak faedah baru kepada tentera dan bekas tentera.

6.saya berjumpa begitu ramai bekas tentera; pegawai dan LLP yang berjaya dalam kerjaya selepas ATM. maka saya percaya tuan juga boleh berjaya seperti mereka.

Sesungguhnya, nikmat itu datang dari Allah. bila kita bersyukur kepada Allah, barulah nikmat itu diberikan oleh Allah kepada kita.

Business Opportunity - Slowly but Surely berkata...

Skim bantuan utk pesara atm. Anda pinjam maksima RM40,000 kami yg tolong bayarkan ansuran bulanan anda. Maklumat lanjut sila wassup ke 010-320 4087 Wan Rozel.

Business Opportunity - Slowly but Surely berkata...

Skim bantuan utk pesara atm. Anda pinjam maksima RM40,000 kami yg tolong bayarkan ansuran bulanan anda. Maklumat lanjut sila wassup ke 010-320 4087 Wan Rozel.

Glory Chilly berkata...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Jantina: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon: ________
Puan Glory

KASIH BAMBANG berkata...

Kebanyakan mereka yang mengatakan para peminjam yang semua palsu, i adalah mangsa penipu internet selama 6 bulan. kemudian saya diajar bahawa hidup saya telah tamat. jadi saya melawat sebuah laman web pengumuman pinjaman satu hari, dan saya terserempak dengan Puan besar, Cahya KIRANA, iklan pinjaman dan saya mengambil iman dan memohon pinjaman sebanyak € 30,000, selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan , i adalah meminta untuk membayar kos yuran perpindahan dan saya juga mengambil iman dan membayar yuran, sayang saya saya terkejut terbaik. dia memberikan saya pinjaman sebanyak € 30,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya bersedia, dalam masa 72 jam i mendapat wang dalam akaun saya tanpa masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan ini kerana beliau hari ini, adalah kerana dia telah menjadikan semua dukacitaku kepada kegembiraan dan ketawa. perempuan itu, bagi saya, dia adalah Allah yang dihantar untuk membantu saya. dia mendapati lanjut, hubungi beliau hari ini Brothers kita yang kekasih dan kakak dan anda akan berpuas hati dengan kehidupan lagi dan sepanjang hidup saya i akan begitu greatfull kepadanya. Hubungi Ibu Cahya di E-mel beliau dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.creditfirm@gmail.com ,,,, anda juga boleh menghubungi saya di kasihbambang2012@gmail.com untuk maklumat lanjut

Hang Lipos berkata...

sekarang dah 2016...mane cerita yg kate nk bawa ke parlimen? mane dia? janji palsu...tentera kene gula2 je

Piyamas Srisawat berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang.
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%.
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
daripada anda.

Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan.
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui.

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM

Piyamas Srisawat berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang.
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%.
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
daripada anda.

Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan.
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui.

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM

lay jane alice berkata...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Anita berkata...

Hello,
Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, adakah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua yang mereka mahu adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda, menipu rakyat yang tidak berdosa dan meningkatkan kesakitan mereka. Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: anitacharlesqualityloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

PEMINJAM'S DATA.
1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan pinjaman: ............... 12) Agama: ............
13) Tarikh lahir: ........................

sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

บริษัท จอมสุบรรณ จํากัด berkata...



Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
Tel: +60182913326
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

Lucy smith berkata...

Apakah Anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank, teman, kerabat, lembaga keuangan Anda?
Jika Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi 2%, kita memiliki banyak rencana yang fleksibel pada panel pinjaman kami untuk membantu Anda,
Kemudian kabar baik di sini !!! Anda telah datang ke tempat yang tepat yang Anda bisa mendapatkan mudah pinjaman Anda cepat dan,
* Pinjaman Pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Mobil
lebih banyak, tanpa fees.We tersembunyi bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan pemberi pinjaman uang dinamis,
Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%, jumlah berkisar dari $ 500.000,00 USD untuk $ 80,000,000,000.00 USD dan periode ulang pembayaran 1 tahun untuk durasi 50 tahun

Mohon kembali ke saya dengan email: Lucysmithloanfirm@gmail.com jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman sehingga saya bisa memberikan informasi lebih untuk persyaratan pinjaman dan kondisi
 
Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
Nama Lengkap (s):
Usia:
Alamat jalan:
negara:
Nomor kontak:
Jumlah Pinjaman Diminta:
Pinjaman Tujuan:
Durasi Pinjaman:
Status Pekerjaan:

Hubungi kami melalui email kami Lucysmithloanfirm@gmail.com

Dewi ahmad berkata...

halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman syarikat pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang anda seorang usahawan yang anda peniaga atau anda mempunyai syarikat yang yang untuk memperbesar pantai atau anda mempunyai mimpi untuk membina kredit anda perniagaan, akan ketidakstabilan kewangan benar atau anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad pemberi pinjaman yang menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tahap yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberi out hingga 5 bilion daripada mata wang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian kewangan anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi kewangan anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk permohonan pinjaman anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk borang permohonan pinjaman anda hari ini dan akan mendapatkan setiap perkara yang dilakukan dalam masa kurang dari 24 jam terima kasih untuk sokongan anda Tuhan memberkati anda

Rhoda Eny berkata...

Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pek hiburan (Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mendapat ke dalam kemalangan yang dahsyat yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dalaman dan doktor menuntut RM20,000 yang saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman di mana-mana tetapi tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda tidak ada yang menolong dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka menuntut collecterial Saya tidak mempunyai, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, maka saya melihat testifier pinjaman yang dipanggil Lady Jane (ladyjanealice @ gmail.com) supaya Saya melalui e-mel dan dia berkata, saya perlu menghubungi Mr Dangote (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya, saya telah diminta untuk mengisi borang dan sidang kemuncak kad Id saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel melengkapkan dan menandatangani dokumen itu dan saya telah didakwa beberapa jumlah, saya begitu gila, tetapi saya bertanya Lady Jane mengenainya dan dia memberitahu saya ia adalah okay, yang saya percaya beliau, lalu saya dibayar jumlah yang diperlukan, di tengah-tengah malam saya telah memeriksa akaun bank saya, saya terkejut berapa ramai daripada permintaan pinjaman saya telah dipindahkan ke akaun bank saya, saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman Dangote untuk membantu, kini anak saya dengan baik dan sihat, terima kasih kepada wanita Jane dan Encik Dangote ini, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.