SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2018 : MEMBUDAYAKAN KEMAHIRAN MENGUNGGULI KEPAKARAN

01 Januari 2011

KEMAHIRAN KHAS: PESARA TENTERA KESAL KEMAHIRAN KETIKA DALAM ATM TIDAK DIIKTIRAF

Berita Harian
Oleh Ratinawati Rasidi
2010/12/30



Kepakaran seperti dalam bidang kejuruteraan, memandu tidak laku untuk diguna ketika memohon kerja selepas bersara

NAMPAK benar kekesalan pada riak wajahnya sekalipun senyum terukir ketika berjabat tangan. Erat genggaman tapak tangan ketika bersalam umpama satu mesej inginkan nasib beliau dan rakan dibela. Kisah membabitkan pesara tentera bukan cerita baru. Hampir setiap hari akhbar memaparkan luahan rasa tidak puas hati mereka. Pertemuan yang diatur di sebuah pusat beli belah di ibu negara baru-baru ini memberi ruang kepada Sukaimi Sungep, 59, meluahkan perasaan yang terbuku sekian lama.

Bekas Setiausaha Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Wilayah Persekutuan dan Naib Yang Dipertua PBTM Cawangan Segambut ini, kesal kerana banyak perkara membabitkan pesara tentera tidak diberi perhatian sewajarnya oleh pihak yang bertanggungjawab.

Perkara utama yang menjadi persoalan ialah sijil kemahiran kebanyakan pesara tidak diiktiraf agensi kerajaan. Ini termasuk dalam bidang kejuruteraan, perubatan dan pengendalian kenderaan, sedangkan anggota tentera juga menjalani kursus kemahiran sama seperti dipelajari orang awam. Ini menyulitkan mereka untuk mendapatkan kerja terutama setelah menamatkan perkhidmatan dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Seorang tentera yang berhenti baru nampak masalah di kelilingnya. Contohnya, kepakaran mereka tidak diiktiraf seperti dalam bidang kejuruteraan elektronik. Kalau diikutkan, sukatan pelajaran sama seperti dikeluarkan Institut Kemahiran MARA. Kenapa tidak diselaraskan dengan sijil kemahiran yang dikeluarkan kerajaan mahupun mana-mana institusi,” katanya.

Belajar di kolej tentera sama seperti di pusat latihan lain. Bezanya dengan kakitangan kerajaan lain, kerjaya tentera perlu meninggalkan perkhidmatan pada usia muda.
“Sebagai contoh, saya ada sijil radio elektronik. Pernah saya ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meminta supaya sijil saya diiktiraf setaraf dikeluarkan Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Selepas bertekak dengan kakitangan JPA, akhirnya dikeluarkan sijil yang setaraf dengan MLVK pada tahap kemahiran tertentu,” katanya.

Sukaimi berkata, contoh lain ialah kemahiran pemandu trak tentera dan kenderaan lain. Mereka hanya dibenarkan memandu trak ketika berkhidmat tetapi tidak diiktiraf kemahiran itu setelah berhenti daripada perkhidmatan tentera disebabkan lesen yang mereka miliki bukan dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Hakikatnya, mereka belajar undang-undang memandu yang sama, melalui jalan raya yang sama.

“Kenapa lesen memandu mereka tidak diiktiraf JPJ sedangkan mereka menghabiskan masa tiga bulan di Taiping untuk latihan sebelum mendapat lesen memandu. Malah mereka turut diajar kemahiran mengenai enjin, membaca peta dan kemahiran lain yang berkaitan sebagai persediaan seandainya berlaku sebarang kemungkinan terutama dalam hutan,” katanya.

Selain itu, Sukaimi turut menyentuh masalah kebajikan tentera. Ada di kalangan mereka yang gagal untuk mendapatkan bantuan sara diri, perubatan dan pendidikan anak-anak. Kebanyakan mereka terdiri daripada pesara awal yang tidak berpencen. Masalah golongan sering dipaparkan di akhbar dan kebanyakannya tinggal di kawasan kampung melakukan kerja bercucuk tanam, menternak kambing atau lembu.

“Pesara terutama tidak berpencen kebanyakannya tidak bekerja disebabkan faktor usia dan kesihatan. Ada yang berniaga tetapi gagal. Ada yang cuba mendapatkan bantuan tetapi jika isteri masih bekerja tidak layak untuk mendapat bantuan kerana syarat utama pendapatan isi rumah mesti di bawah RM700 sebulan. Apa yang menimbulkan rasa tidak puas hati ialah jika kami diiktiraf kenapa mesti dikaitkan pemberian bantuan dengan pendapatan isteri,” katanya.

Bagi golongan berpencen pula mereka memendam rasa dalam soal kenaikan pencen. Ini kerana penyelarasan pencen untuk pesara tentera tidak sama seperti bekas kakitangan awam yang lain. Kenaikan diterima kakitangan awam hampir 70 peratus, sedangkan pesara tentera hanya menerima sagu hati RM50.

Malah, mereka turut mempertikaikan pengiraan kadar pencen. Ini kerana wang pencen itu adalah wang simpanan di Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), selain soal wang imbuhan persaraan awal yang membabitkan anggota yang berkhidmat selama 13 tahun, 15 tahun dan 18 tahun.

Bagi Sukaimi, seharusnya tidak wujud masalah kaedah pengiraan wang imbuhan yang didakwa tidak dikira bermula dari tarikh mereka menyertai perkhidmatan. Baginya, pengiraan itu bermula dari hari pertama anggota tentera itu menjalankan tugas, bukan setelah tiga atau empat tahun berkhidmat. Keadaan ini amat mengecewakan kebanyakan pesara, terutama yang berkhidmat kurang 21 tahun.

“Saya tidak menuding jari pada sesiapa tetapi akta khusus perlu dirangka untuk membantu pesara terutama mereka yang tidak mendapat pencen. Dengan akta itu, pasti nasib kebanyakan pesara tentera terbela dan dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang timbul membabitkan bekas tentera,” katanya.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran Angkatan Tentera Malaysia (JHEV), Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan, yang dihubungi berkata, Akta Veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan dibawa ke Parlimen untuk dibahaskan dan dijangka dilaksanakan pada 2011,” katanya.

Menyentuh soal pengiktirafan sijil kemahiran tentera, Zulkiflee berkata, beliau tidak menolak kemahiran asas untuk bidang tertentu seperti jurutera, pemandu lori/trak seharusnya diiktiraf bagi membolehkan mereka mendapat pekerjaan selepas bersara.

Katanya, sekalipun tujuan asal kemahiran yang dibekalkan kepada anggota tentera mahupun pengetahuan yang diperoleh adalah untuk tujuan peperangan, tetapi ada kemahiran tertentu yang boleh digunakan selepas mereka bersara.

“Saya amat bersetuju dengan pengiktirafan sedemikian dan Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera Malaysia (PERHEBAT) patut memberi sokongan,” katanya.

Kenyataan Zulkiflee ini pastinya memberi nafas baru dalam membela nasib 300,000 pesara tentera di seluruh negara yang ketika ini masih ada diantara mereka masih mencari peluang pekerjaan selepas mencurahkan bakti setia kepada negara tercinta dalam ATM.

41 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerajaan langsung tak kenang jasa pesara tentera.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong Tanpa Nama..Cuba kita fikirkan sejenak satu contoh yang amat ketara ini. Seorang anggota tentera berkemahiran tinggi mengendali dan menggunakan senjata dari sekecil pistol hingga sebesar meriam, apabila pencen nak jadi pengawal bersenjata pun kena mohon lesen.Itupun senapang patah (yang lapok dalam ATM). Lesen senjata bukan senang nak mohon. Fikirkan lah..

abrahimmy berkata...

SKIM PINJAMAN BANK KHAS UNTUK PESARA KERAJAAN, TENTERA, POLIS, DAN BALU

Syarat syarat dan kelayakan ;

• pesara kerajaan, tentera dan balu
• pencen RM750 ke atas
• tempoh bayaran balik sehingga umur 70 tahun
• Tempoh pinjaman dari 3-15 tahun
• Pinjaman dari RM5,000-RM100,000
• Interest 5%
• Blacklist CCRIS CTOS boleh memohon

Boleh digunakan untuk ;
• Melangsaikan hutang kereta/rumah/credit card
• Membesarkan/memulakan perniagaan
• Mengerjakan umrah/melancung
• Membaiki/membesarkan rumah
• Dan lain lain

Bantuan akan di hulurkan sehingga berjaya, Insyaalah.

Harap dapat dipanjangkan kepada saudara mara atau sahabat handai yang mungkin memerlukan pinjaman ini untuk menyelesaikan masalah kewangan mereka dengan cara yang selamat ini.

CEPAT ! ambillah peluang ini sebelum skim ini ditamatkan.

Hubungi : 013 2392990 Ab Rahim
Email : abrahim_my@yahoo.co.uk

NOTA : Untuk semak kelayakan : sms / email kan jumlah pencen bulanan dan umur.

shahrul berkata...

org tu da benti keje..susah nak dapat keje boleh lagi nak iklan bg pinjaman lagi..patut bagi ganjaran setimpal dgn pengorbanan masa dan tenaga semasa berkhidmat.

Tanpa Nama berkata...

Sektor perkhidmatan awam , badan berkanun sepatutnya memberi peluang pekerjaan kepada kami pesara dan bekas tentera. Wang hanya untuk mereka yg tak berupaya sahaja... kami tak mahu wang, tapi kami mahu kerja. 40 an masih muda berbanding penjawat awam lain 60 tahun baru bersara. Anak2 masih perlu belanja sekolah,rumah masih perlu dibayar, bil2 perlu dilunaskan.... bantulah kami. Janganlah hanya beri kami kerja jaga sahaja, dah 22 tahun kami bergadai nyawa menjaga kedaulatan negara....

Tanpa Nama berkata...

Apa yang terjadi dengan peluang kerja dengan PDRM sekarang? Takkan sekali pengambilan sahaja utk bekas tentera? Kami yg berpencen juga perlu hidup, makan dan anak2 masih kecil lagi berbanding pesara kerajaan lain yg pencen pada umur 60 tahun sekarang. Kalau berani semua pekerja kerajaan,separa kerajaan dll berpencen pada usia awal 40 an sperti kami, barulah kita sama merasa keperitan hidup sebenar. Bukan ganjaran yg kami cari... berilah kami peluang kerja yg setara dengan keupayaan kami. Hampeh....nak bersaing dengan dengan lepasan graduan dan lain-lain... apa guna buku merah yg ulasannya panjang berjela... bagi makan lipas le...60 tahun... pehhh... apasal tak lanjutkan sampai mati ... kan senang. Jawatan tu boleh guna mengadap tuhan ke? Kita yg x senior rank sembunyi2 sikit bila kerja security, potong rumput tepi jalan, atau cuci sampah.. malu kat anakbuah kalau terserempak . yag kpl below lu pikir la sendiri.berniaga la sendiri.... mudah-mudahan untung... kalau rugi kita ramai mohon bantuan JKM dan Baitulmal .... bila mohon kerja, awak ada pencen, berilah peluang kepada anakmuda, kesian mereka mengganggur.... takpelah orgmuda je yang kena hidup, kita yg pencen muda ni duduk diam2 tunggu mati. masalahnye anak2 jiran aku yg diploma, ijazah pun tak dapat kerja. Hampeh.... kerja la sampai mati... sapa suruh masuk askar pencen 40 an...hahaha padan muka. tengok aku ni pembantu tadbir sekolah je .... sampai anak 2 dah kerja, kawin, beranak pinak pun aku tak pencen lagi.....

hasnol hassan berkata...

Tuan Tanpa Nama,

Banyak faedah ditawarkan kepada tentera dan bekas tentera antara tuan sedar atau tidak.

1.menyedari hakikat tentera akan bersara awal, gaji yag ditawarkan kepada tentera adalah yang tertinggi dalam perkhidmatan awam yang setaraf dengan pangkatnya.

2.sebelum bersara, disediakan kursus peralihandan kursus kemahiran secara percuma bagi membolahkan bekas tentera mencari pekerjaan lain.

3.walaupun tidak mendapat pencen,faedah-faedah perubatan dan lain-lain yang ditawarkan oleh JHEV masih boleh dinikmati.

4.selain PDRM, lain-lain badan beruniform seperti JPAM, Kastam, Imigresen turut mengambil bekas tentera untuk bekerja. kementerian pertahanan turut memberi keutamaan kepada bekas tentera dalam pengambilan pekerja awam sokongan 2.

5.Selain manfaat-manfaat yang telah disebutkan ini,yang sebenarnya telah dicemburui oleh perkhidmatan-perkhidmatan lain, kerajaan khasnya kementerian pertahanan masih terus berusaha memperkenalkan lebih banyak faedah baru kepada tentera dan bekas tentera.

6.saya berjumpa begitu ramai bekas tentera; pegawai dan LLP yang berjaya dalam kerjaya selepas ATM. maka saya percaya tuan juga boleh berjaya seperti mereka.

Sesungguhnya, nikmat itu datang dari Allah. bila kita bersyukur kepada Allah, barulah nikmat itu diberikan oleh Allah kepada kita.

Business Opportunity - Slowly but Surely berkata...

Skim bantuan utk pesara atm. Anda pinjam maksima RM40,000 kami yg tolong bayarkan ansuran bulanan anda. Maklumat lanjut sila wassup ke 010-320 4087 Wan Rozel.

Business Opportunity - Slowly but Surely berkata...

Skim bantuan utk pesara atm. Anda pinjam maksima RM40,000 kami yg tolong bayarkan ansuran bulanan anda. Maklumat lanjut sila wassup ke 010-320 4087 Wan Rozel.

Glory Chilly berkata...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Jantina: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon: ________
Puan Glory

KASIH BAMBANG berkata...

Kebanyakan mereka yang mengatakan para peminjam yang semua palsu, i adalah mangsa penipu internet selama 6 bulan. kemudian saya diajar bahawa hidup saya telah tamat. jadi saya melawat sebuah laman web pengumuman pinjaman satu hari, dan saya terserempak dengan Puan besar, Cahya KIRANA, iklan pinjaman dan saya mengambil iman dan memohon pinjaman sebanyak € 30,000, selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan , i adalah meminta untuk membayar kos yuran perpindahan dan saya juga mengambil iman dan membayar yuran, sayang saya saya terkejut terbaik. dia memberikan saya pinjaman sebanyak € 30,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya bersedia, dalam masa 72 jam i mendapat wang dalam akaun saya tanpa masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan ini kerana beliau hari ini, adalah kerana dia telah menjadikan semua dukacitaku kepada kegembiraan dan ketawa. perempuan itu, bagi saya, dia adalah Allah yang dihantar untuk membantu saya. dia mendapati lanjut, hubungi beliau hari ini Brothers kita yang kekasih dan kakak dan anda akan berpuas hati dengan kehidupan lagi dan sepanjang hidup saya i akan begitu greatfull kepadanya. Hubungi Ibu Cahya di E-mel beliau dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.creditfirm@gmail.com ,,,, anda juga boleh menghubungi saya di kasihbambang2012@gmail.com untuk maklumat lanjut

Hang Lipos berkata...

sekarang dah 2016...mane cerita yg kate nk bawa ke parlimen? mane dia? janji palsu...tentera kene gula2 je

Piyamas Srisawat berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang.
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%.
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
daripada anda.

Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan.
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui.

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM

Piyamas Srisawat berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang.
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%.
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
daripada anda.

Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan.
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui.

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM

lay jane alice berkata...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Anita berkata...

Hello,
Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, adakah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua yang mereka mahu adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda, menipu rakyat yang tidak berdosa dan meningkatkan kesakitan mereka. Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: anitacharlesqualityloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

PEMINJAM'S DATA.
1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan pinjaman: ............... 12) Agama: ............
13) Tarikh lahir: ........................

sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

Sulis Susanti berkata...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

บริษัท จอมสุบรรณ จํากัด berkata...



Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
Tel: +60182913326
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

Lucy smith berkata...

Apakah Anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank, teman, kerabat, lembaga keuangan Anda?
Jika Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi 2%, kita memiliki banyak rencana yang fleksibel pada panel pinjaman kami untuk membantu Anda,
Kemudian kabar baik di sini !!! Anda telah datang ke tempat yang tepat yang Anda bisa mendapatkan mudah pinjaman Anda cepat dan,
* Pinjaman Pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Mobil
lebih banyak, tanpa fees.We tersembunyi bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan pemberi pinjaman uang dinamis,
Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%, jumlah berkisar dari $ 500.000,00 USD untuk $ 80,000,000,000.00 USD dan periode ulang pembayaran 1 tahun untuk durasi 50 tahun

Mohon kembali ke saya dengan email: Lucysmithloanfirm@gmail.com jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman sehingga saya bisa memberikan informasi lebih untuk persyaratan pinjaman dan kondisi
 
Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
Nama Lengkap (s):
Usia:
Alamat jalan:
negara:
Nomor kontak:
Jumlah Pinjaman Diminta:
Pinjaman Tujuan:
Durasi Pinjaman:
Status Pekerjaan:

Hubungi kami melalui email kami Lucysmithloanfirm@gmail.com

Dewi ahmad berkata...

halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman syarikat pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang anda seorang usahawan yang anda peniaga atau anda mempunyai syarikat yang yang untuk memperbesar pantai atau anda mempunyai mimpi untuk membina kredit anda perniagaan, akan ketidakstabilan kewangan benar atau anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad pemberi pinjaman yang menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tahap yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberi out hingga 5 bilion daripada mata wang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian kewangan anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi kewangan anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk permohonan pinjaman anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk borang permohonan pinjaman anda hari ini dan akan mendapatkan setiap perkara yang dilakukan dalam masa kurang dari 24 jam terima kasih untuk sokongan anda Tuhan memberkati anda

Rhoda Eny berkata...

Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pek hiburan (Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mendapat ke dalam kemalangan yang dahsyat yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dalaman dan doktor menuntut RM20,000 yang saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman di mana-mana tetapi tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda tidak ada yang menolong dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka menuntut collecterial Saya tidak mempunyai, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, maka saya melihat testifier pinjaman yang dipanggil Lady Jane (ladyjanealice @ gmail.com) supaya Saya melalui e-mel dan dia berkata, saya perlu menghubungi Mr Dangote (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya, saya telah diminta untuk mengisi borang dan sidang kemuncak kad Id saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel melengkapkan dan menandatangani dokumen itu dan saya telah didakwa beberapa jumlah, saya begitu gila, tetapi saya bertanya Lady Jane mengenainya dan dia memberitahu saya ia adalah okay, yang saya percaya beliau, lalu saya dibayar jumlah yang diperlukan, di tengah-tengah malam saya telah memeriksa akaun bank saya, saya terkejut berapa ramai daripada permintaan pinjaman saya telah dipindahkan ke akaun bank saya, saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman Dangote untuk membantu, kini anak saya dengan baik dan sihat, terima kasih kepada wanita Jane dan Encik Dangote ini, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.

MR LARRY ELLISON berkata...

Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Perlu Pinjaman Perniagaan?
Adakah anda ingin untuk membayar bil anda?
Anda mahu menjadi kewangan yang stabil?

E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

Mengisi borang permohonan. 1) Nama Penuh: 2) Negara: 3) Status: 4) Alamat: 5) Seks: 6) Pekerjaan: 7) Jumlah Diperlukan: 8) Tempoh pinjaman: 9) Tujuan pinjaman: 10)
Telefon: 11) Pendapatan Bulanan:

E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

Global Fund Foundation berkata...

hari yang baik,

Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda Perlu hutang keazaman pinjaman dan membayar bil-bil anda? Adakah anda mempunyai kredit Skor yang rendah dan mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Adakah anda Perlu industri pembiayaan pinjaman atau membeli rumah? kami menawarkan jumlah yang besar itu jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dari kami sila hubungi kami G-mel: globalfundfoundation9@gmail.com

WAHYUNI ELVIN berkata...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Dewi Rumapea berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Dewi Rumapea berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Adriana Malkova berkata...

Halo,
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

Allamo berkata...

Penuh dgn ceti jer dalam ni..hampeh betuiii

Aditya Aulia berkata...

Assalamualaikum
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
Website: (iskandarlestari.wordpress.com)

Alfred Nehemia berkata...

Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa

Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

Doctor collins berkata...

Cara Mendapatkan Kartu Atm Blank yang Urgent .... selama bertahun-tahun saya sangat miskin, frustrasi dan patah hati.
saya kehilangan pekerjaan saya dan tidak ada yang bahkan siap untuk membantu saya, tapi sangat beruntung bagi saya, saya mendapatkan kartu ATM kosong dari seorang hacker profesional, saya pikir kartu ini tidak akan berfungsi seperti yang lain, tapi saya hanya mencobanya dan bekerja dengan baik. keren seperti sihir, dan saya bisa menarik cukup uang dengan kartu ATM kosong ini tanpa penyumbatan apapun.
Saya sangat diberkati untuk memiliki kartu ini dengan saya, saya sering melakukan penarikan dan saya sangat kaya sekarang.
jika Anda memerlukan kartu ATM nyata kosong untuk membantu Anda mengatasi masalah pendapatan Anda, hubungi peretas yang baik ini di emailnya rickatmcardoffer@gmail.com atau whataspp_number +2348108439977.
maka Anda akan menikmati apa yang saya nikmati sekarang.
ThanK Tuhan untuk hidup.

Allamo berkata...

Penuh dengan ceti haram je dalam nih!!!Kenapa admin tak tapis sebelum masuk dalam blog ni..

Widya Okta berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

emma berkata...

Hello Guys, Ini adalah transformasi Life Time !!! Saya telah mendengar tentang kartu ATM kosong ini untuk sementara waktu dan saya tidak pernah benar-benar tertarik dengan itu karena keraguan saya. Sampai saat ini saya menemukan hacker bernama Rick HE ini benar-benar pandai melakukan apa yang dia lakukan dan dia adalah Tuhan yang dikirim. Saya bertanya tentang Kartu ATM Kosong dari dia jika bekerja atau bahkan Ada dia mengatakan kepada saya Ya dan bahwa kartu yang diprogram untuk penarikan uang acak tanpa diketahui dan juga dapat digunakan untuk pembelian online gratis dalam bentuk apa pun. Ini mengejutkan dan saya masih ragu. Kemudian saya mencoba dan meminta kartu itu dan menyetujui syarat dan ketentuannya. berdoa dan berharap itu bukan scam saya menggunakan KARTU kosong dan itu berhasil. Saya menarik tidak kurang dari 8.000 dolar setiap hari KARTU kosong bekerja seperti sihir dan sekarang saya sudah kaya dan terkenal. Saya berterima kasih kepada Rick karena dia mengubah kisah saya. Kartu ini berfungsi dengan baik di semua negara.

*** Detail kontak melalui rickatmcardoffer@gmail.com atau Whataspp number_2348108439977.

Queen Lisa Efendi berkata...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka meareka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk memabi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com

Queen Jamillah berkata...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
BBM INVITE::{D8980E0B}:::::::::::::{4424AA}
facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
Website: (iskandarlestari.wordpress.com)
Calls Only ::{+16264653418}
WhatsApp Only::{+33753893351}

Muhammad Khan berkata...

Kesaksian pinjamanKU
Nama saya Muhammad, Beberapa tahun yang lalu, saya kehilangan banyak dan banyak hutang, saya sangat takut, saya melarikan diri untuk sementara waktu karena hutang yang saya miliki. Klien dan pelanggan saya mengancam akan menangkap dan membunuh saya jika saya tidak membayar atau menangkap keluarga saya. Saya mencoba mendapatkan pinjaman tetapi kondisinya terlalu banyak karena saya tidak memiliki agunan untuk menyesuaikan pinjaman. Saya mencoba mendapatkan pinjaman melalui cara lain dan akhirnya saya jatuh ke tangan yang salah dan kehilangan banyak uang dan properti terakhir yang saya miliki. Saya benar-benar menyerah dan memutuskan untuk bunuh diri tetapi kemudian seorang teman saya memberi tahu saya tentang Dana Kredit Dunia dan itu cukup asli dan saya memutuskan untuk mencobanya dan percayalah bahwa itu adalah keputusan terbaik yang pernah saya buat. Saya mengajukan pinjaman senilai Rp900.000,00 dan setelah mengisi formulir dan hal-hal lain, pinjaman saya dikirimkan kepada saya dalam 24 jam ke depan. Pinjaman diberikan kepada saya dengan bunga 2% dan jangka waktu 10 tahun (jangka waktu pinjaman), saya tidak pernah percaya bahwa saya akan dibayar untuk memungkinkan saya membayar semua hutang saya dan memulai bisnis saya lagi.
Saya masih berterima kasih kepada mereka atas ketulusan dan transparansi mereka. Saya hanya ingin membantu siapa pun di grup atau laman ini, yang ingin mendapatkan pinjaman tidak perlu takut menghubungi dengan Dana Kredit Dunia melalui, email: - (worldcreditfunds@gmail.com).
kontak di whatsapp: +16318578905
Mereka adalah geniune dan bersedia membantu mengamankan pinjaman Anda tanpa banyak tekanan atau keterlambatan. Jika Anda memerlukan bantuan selama proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui alamat email saya muhammadkhann83@gmail.com. Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah mengecewakannya dalam melakukan pembayaran cicilan bulanan. Saya memutuskan untuk membagikan karya Allah yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

Diah Lydia berkata...

Wow saya tidak percaya ini, Nama saya Diah Lydia dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang agar mudah berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak kreditur di sini adalah penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda saya meminta pinjaman sekitar 100 juta di atas seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 12 juta tanpa pinjaman, mereka bertanya lagi dan lagi untuk rumah kos, saya membayar hampir 12 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman,

Tuhan kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman baru yang dulunya dipinjamkan, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia mengenalkan saya pada Nyonya Tricia Wilson, dan saya memohon 850 juta, saya pikir dia cerdas dan penipu, tapi Saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa pagar. Saya sangat senang karena saya telah diselamatkan daripada menjadi miskin.

Jadi saya menyarankan semua penghuni di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
Nyonya Tricia Wilson, melalui e-mail: triciawilsonloanfirm@gmail.com

Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui e-mail: diahlydia73@gmail.com

Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya dan Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup yang panjang dan sejahtera, dan saya merasa bahagia bahwa saya dan keluarga saya lagi. (Amin)

Herry Loya berkata...

Cara Mendapat Kartu ATM Kosong yang Mendesak .... selama bertahun-tahun saya sudah sangat miskin, frustrasi dan patah hati.
Saya kehilangan Job saya dan tidak ada yang bahkan siap untuk membantu saya, tetapi sangat beruntung bagi saya saya mendapat kartu ATM kosong dari seorang hacker profesional, saya pikir kartu ini tidak akan berfungsi seperti yang lain, tetapi saya hanya mencobanya dan itu bekerja cukup keren seperti sulap, dan saya dapat menarik uang yang cukup dengan kartu ATM kosong ini tanpa penyumbatan apa pun.
Saya sangat beruntung memiliki kartu ini dengan saya, saya selalu melakukan penarikan dan saya sangat kaya sekarang.
jika Anda membutuhkan kartu ATM kosong untuk membantu Anda keluar dari masalah penghasilan Anda, hubungi peretas yang baik ini di email rickatmcardoffer@gmail.com atau whataspp_number +2348108439977
maka Anda akan menikmati apa yang saya nikmati sekarang.
ThanK God for life.

Habibie Hidayat berkata...

bu... Iskandar telah memberkati sy.. dan keluarga sy.. dengan kejutan terbesar dalam hidup kami sebelum sekarang saya meragukan bu... sy.. tdk, pernah tahu bahwa dia adalah pemberi pinjaman sejati krn.. sy... mendengar beberapa orang mengeluh tentang dia di blog tetapi sy,, harus lari kepadanya dengan mencari utk,, bantuan keuangan melalui dia
Gmail: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
          : BBM INVITE-nya: {D8980E0B}
           Hanya Panggilan :: {+16264653418}
WhatsApp Only :: {+ 33753893351}

     Tp.. sy.. terkejut ketika bu.. mengambilnya utk,, membuat pjmn,,, sy.. kepada saya jadi sy,, harus membagikan kesaksian ini kepada semua orang bu.. Iskandar bkn,, penipuan dia akan memberikan pjmn... Anda hanya jk.. Anda dapat menyelesaikan proses dengan sukses jadi ketika mendaftar pastikan bahwa Anda mengumpulkan keberanian utk,, menyelesaikan proses ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY jg,, ada utk,, membantu semua orang Indonesia, Malaysia dan juga kebangsaan lainnya agar tetap diberkati dan selalu berpikir baik tentang Ibu Iskandar dia adalah Tuhan yg,, dikirim tlg,, jangan meragukannya

OLIVIA PEDRO berkata...

Halo,
Nama saya Puan Olivia Pedro, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan bantuan kewangan masa hidup
Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda dalam sebarang krisis kewangan atau adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan dana untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda ?, Adakah anda mempunyai projek yang belum selesai di hujung jari anda disebabkan oleh pembiayaan yang tidak mencukupi? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar untuk mendapatkan perkhidmatan modal dari bank tempatan dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan wang untuk melabur dalam bidang pengkhususan tertentu. Berikut adalah peluang untuk mendapatkan pinjaman anda hari ini untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda
Hubungi kami sekarang melalui e-mel di (oliviapedro85@gmail.com)

Kami menawarkan semua jenis pinjaman dari jumlah yang anda perlukan mulai dari $2,000- $10,000,000.00. Proses modal dan pinjaman kami 100% dijamin dan dijamin, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kami, kami adalah syarikat pinjaman yang bereputasi, sah dan terakreditasi. Kami memberi pinjaman kepada individu dan syarikat yang memerlukan bantuan wang tunai.
Jadi sila hubungi kami hari ini melalui e-mel di (oliviapedro85@gmail.com)
Terima kasih.