SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

10 April 2012

CUEPACS MAHU ISU PTD DAN PENJAWAT AWAM BERSTATUS KONTRAK DISELESAI SEGERA

Bernama
10/4/2012



PUTRAJAYA, 10 April (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sekali lagi memohon kerjasama kerajaan agar Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) berstatus kontrak diserapkan ke jawatan tetap.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata terdapat PTD kontrak yang sudah berkhidmat lebih empat tahun turut tidak disambung kontrak, menyebabkan mereka kehilangan mata pencarian.

Beliau berkata isu itu telah diperjuangkan sejak tiga tahun lalu tetapi masih menemui jalan buntu meskipun beberapa pertemuan dilakukan dengan pihak tertentu termasuk Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) supaya ia diselesaikan segera.

"Tekanan-tekanan seumpama ini dikhuatiri boleh menimbulkan masalah keluarga," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan bersama sebahagian daripada PTD berstatus kontrak di sini hari ini.

Omar berharap satu pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan dapat diadakan sebelum sambutan Hari Pekerja pada 1 Mei ini bagi menyelesaikan isu berkenaan termasuklah nasib penjawat awam berstatus kontrak yang lain.

-- BERNAMA

52 ulasan:

pendekar zaman berkata...

yes... i d first.. dato omar isu gred J27 apecter.. jgnla sebok isu lain.. pendekar zaman

Tanpa Nama berkata...

fuyo... wa no 2.. omar omar omar.. mane janji manis ko skim baru lg baik?? berentila omar.. myampah wa tgk lu punye gagap.. ko g dok acheh discuss tsunami lg bagos

Geng Teknikal berkata...

Dei macha omar lu bodoh ka...
kan semua haprak PTD hebatX2 belaka...Buat apa nak diserap jadik tetap...
Meraka(PTD) boleh kerja dimana sahaja tak kira kerajaan / swasta kerana mereka mmg hebat... bagi la mereka ni membantu untuk memperhaluskan pentadbiran sektor swasta pulak tak payah nak serap masuk kerajaan..
Lagi baik bagi yang menjawat jawatan teknikal dan mmg hebat serap masuk kerajaan kerana disitulah kekurangan kita apabila timbulnya isu teknikal..tak perlu berharap sangat dengan kontraktor... kalau kerja penjabat semua boleh buat.....

nama aku din berkata...

fuyo... wa no 2.. omar omar omar.. mane janji manis ko skim baru lg baik?? berentila omar.. myampah wa tgk lu punye gagap.. ko g dok acheh discuss tsunami lg bagos
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

jgn jadi bodo........
Pak Omar dah buat yg terbaek.....
nk harapkan ko.........
mampos..........
jgn dok mengutuk jer.......
kalu dah bangang tu, bangang ler selamanya...........

Tanpa Nama berkata...

pekerja kontrak bukan tanggungjawab cupek. baca perlembagaan cupek. presiden pun x clear benda basic.

Tanpa Nama berkata...

Tabik pada Pak Omaq, habih orang semua dia nak tulung tak kira Gred atau pangkat...macam ni la pemimpin...yang hangpa dok kutuk2 tu setakat dok kutuk kat belakang berani la cuba try mai dok kat depan..kecut angry bird tu...apa-pun Pak Omaq all the best... Pemimpin Cupex yang berani dan lantang bersuara....bukan senang oiii nak berhadapan dengan Sadiq Sepak Raga tu...eheheheh

orang sabah berkata...

saya tak puas hati nih. buat apa layan PTD tu. biarkan mereka. saya mau cuepacs minta jpa buka semula opsyen pencen 60 tu. saya hari tu tak sempat isi.

Tanpa Nama berkata...

kalau yang bukan tanggungjawab cuepecs buat apa cuepecs nak bising, cuba cuepecs bela yang dah jadi tanggungjawap kan ada hasil........ lagi pun ptd2 yg banyak songeh dan banyak gaya je lebih2 tu buat apa nak dibela............

Tanpa Nama berkata...

hanya nasib ptd kontrak je ke yang di bela macamana plak dengan pt2 kontrak yang dah lama berkhidmat dlam sektor awam nie....fikirkan jua...

Tanpa Nama berkata...

ape hal nasib pekerja kontrak dibela?

cukup-cukuplah tu dah kerja lama, berlambak graduan menganggur sekarang ni akibat asyik renew kontrak jer...

ni ape hal pak omar perjuangkan naisb pekerja kontrak? tak baca perlembagaan cuepacs ke?

jo berkata...

Betul lah...jawatan PTD tak sesuai. Pegawai Pentadbir dan diplomatik....Apa bendanya Diplomatik tuh!.

jawatan PTD jangan diambil dari mereka yang aliran sastera je. Selalunya dari aliran sastera ni kira yang dah out tak boleh belajar ...tu yang ambik sastera. Yang bijak-bijak semua pegi ke aliran sains dan teknikal...medic...engineering etc.

Itulah kadang-kadang pegawai daerah pon sastera..tak berapa inovatif dan kritikal...ada yang hanya ambik Open Universiti, out campus dan kurang berkualiti...tetapi naik pangkat cepat.

Oleh itu minta review semula PTD dari pelbagai aliran dan cerdik berfikir.

ANTI PEMBERI KENYATAAN BODOH berkata...

jo berkata...

Itulah kadang-kadang pegawai daerah pon sastera..tak berapa inovatif dan kritikal...ada yang hanya ambik Open Universiti, out campus dan kurang berkualiti...tetapi naik pangkat cepat.

aku setuju bahawa lulusan sastera jadi pegawai daerah sudahnya dia jadi tak inovatif & kritikal.

tapi aku tak faham kau kata lulusan open university, out campus tak berkualiti.

maksud kau, orang yang belajar full time, duduk dalam kampus, datang kelas 8-4 setiap hari tu berkualiti?

come on la. buka sikit minda tu. orang yang belajar full time hadir kelas sepanjang hari, tapi masih tiru assignment, dapat akses mudah untuk mendapat soalan bocor ketika peperiksaan, dan yang paling mudah, mendapat akses untuk membodek pemeriksa kertas jawapan peperiksaan yang juga adalah pensyarah ketika di dalam kelas.

sedangkan di universiti terbuka mahupun pelajar separuh masa, mereka sukar untuk membodek pemeriksa kerana mereka sendiri tidak tahu siapa pemeriksa mereka kerana yang mengajar mereka bukanlah pemeriksa. tiada konsep pembelajaran sepenuh masa dan tiada pensyarah, yang ada hanyalah tutor dan sesi tutorial.

jadi cuba kau cerita sikit, bahagian mana yang mengatakan bahawa out campus tu tak berkualiti? buka sikit minda tu jangan jumud sangat.

Tanpa Nama berkata...

Belum ada kerja, dalam hati kata "aku sanggup kerja mana-mana janji ada kerja kontrak pun kontrak lah"

Lepas dapat kerja KONTRAK "kenapa kami tak boleh ditetapkan"

Itulah resam manusia.

dulu kontrak PKS berkata...

bos saya ptd di pejabat ni lulusan kejuruteraan kimia dari Korea kelas pertama. mana sasteranya? walaupun setakat kerani saja, bercakap benar adalah tanggungjawab semua hamba Allah. org keja kontrak hanya berusaha. tapi kalau dah tak dapat berusalah tempat lain. mudah2an rezeki diluar sana lagi bagus untuk tuan2 sekalian. saya dulu pun pks, ada rezeki gomen dapat tetap.tak perlu la nk kutuk2 org yg buat kerja lebih.

Tanpa Nama berkata...

kpd nama aku din.. ko tu sial.. pegi mampos sama ko.. da rogol budak skolah.. ko dgn omar wajib dimamposkan sialan puki

Tanpa Nama berkata...

woi omar,cuepacs ni utk pekerja tetap ,jgn nk sibuk bela yg kontrak,yg pekerja tetap ni pun nasib tdk terbela lagi,apa cer????????//

Tanpa Nama berkata...

Bos aku plak PTD degree berjela-jela bukan aliran sastera pun..tak pernah aku jumpak PTD nyombong...yang garang cengih, bengkeng dan strict tu ada la tapi memang kena la anak buah jenis lembab, lambat datang kerja, kuat mengulau, ponteng..kakitangan sokongan lain pun marah anak buah yg macam tu dan sokong bos kasi paku sama spesis malas macam tu.

Tanpa Nama berkata...

Perhatian kepada Pegawai Di JPA...Harap JPA dapat ambil tindakan tatatertib kepada PTD Kontrak yang masih berkhidmat nie..kerana telah menggunakan pengaruh luar(ceupacs)untuk meluluskan/menyokong sesuatu permohonan...semak.. pekeliling perkhidmtan berkaitan...jgn buang masa...yang dh lulus exam & interview..layak untuk di tetapkan...yg kantoi exam atau interview...buang je..menyusahkan..kerajaan..pembaziran..duit rakyat.."right sizing"

Penjawat Awam Yang Tegas...

Tanpa Nama berkata...

Tak payah ambil tinfakan ketas mana-mana pegawai kontrak yang menggunakan cuepacs. Tapi nak gitau cupecas ni jangan jadi bodoh la..... dah la gaji SBPA rejet amai yang nak kan SBPA....Pegawai kontrak akan disi sekiranya ada kekeksongan di jabatan. So cuepacs kena minta jabatan mengemukakan cadangan ReOFF jawatan. So nanti boleh la jabatan tu mengekalkan pegawai kontrak mereka jadi pegawai tetap.

Tanpa Nama berkata...

Wey CUEPACS, banyak benda lagi yang jauh lebih penting yang ko kena jaga. Pekerja kontrak paling rendah sekali dalam senarai keutamaan ko. Tak masuk pun dalm tanggungjawab ko, tak tengok perlembagaan ke? Kerajaan bukan ada duit yang tanpa had. Kalau semua orang nak untung, nanti penjawat awam yang dah tetap ni pulak rugi.

Kontrak tu satu hal, ini PTD pulak tu, Gilo ko apo? nak bela lagi puak PTD ni? Pak Omar ko nak bertanding piliharayo ko apo? Tolong puak PTD bongok yang naikkan pangkat sendiri sampai semuo jadi peringkat premier macam perkhidmatan awam ni opah dio yang punyo. Ni semuo nak jahanamkan penjawat awam lain, Hampehh.


Ujang

Tanpa Nama berkata...

Yang dapat bos PTD kimia dari Korea tu baik ko cek baik2 kenapa dia jadi PTD..

Kenapa dia tak kerja jadi Pegawai Sains ke?

Rugi jer kerajaan hantar belajar tinggi2 las2 jadi PTD.

Ni la namanya "braindrain"

Tanpa Nama berkata...

salam dato omar...
selesaikn la isu PETISYEN JURUTEKNIK DLU....
itu yg penting....
tolong la kami dr gred J NI...

Tanpa Nama berkata...

salam dato omar...
selesaikn la isu PETISYEN JURUTEKNIK DLU....
itu yg penting....
tolong la kami dr gred J NI...

sibuk ngan bncang hal lain....

Tanpa Nama berkata...

KAMI PEGAWAI PEMANTAU HARGA KEMNETERIAN PERDAGANGAN DLM NEGERI DARI S.PERAI DAH HANTAR MAKLUMAT STATUS KONTRAK KPD CUEPACS P.P,KINI MENANTI JAWATAN TETAP.

Tanpa Nama berkata...

GEORGETOWN, 12 April: Kerajaan negeri ingin mengucapkan terima kasih kepada penggerak industri utama di Pulau Pinang kerana mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk menangani kejadian gempa bumi di Pulau Sumatera, semalam.

“Pejabat Ketua Menteri dan Kerajaan Negeri telah saling berhubung dengan penggerak industri utama Pulau Pinang iaitu dari FMM, Frepenca dan Persatuan Hotel Pulau Pinang ketika kejadian,” ujar Ketua Menteri, Lim Guan Eng (gambar) dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Katanya, kerajaan negeri ingin menambah di sini bahawa masyarakat umum harus mencontohi pengalaman penggerak industri itu yang saling berhubung untuk mengetahui perkembangan terkini gempa bumi melalui sumber-sumber rasmi dan tidak mendengar khabar angin.

“Saya telah membatalkan kehadiran saya di Majlis Santapan Diraja di Istana Negara bersempena pertabalan Yang di-Pertuan Agong untuk bergegas pulang ke Pulau Pinang,” katanya lagi.

Menurutnya lagi, kerajaan negeri yakin bahawa gempa bumi yang berlaku di Indonesia tidak menyebabkan apa-apa impak serius kepada ekonomi umum Pulau Pinang.

Tambahnya, terdapat beberapa gangguan kepada aktiviti-aktiviti umum di beberapa sektor pembuatan dan pelancong di hotel-hotel di pantai Pulau Pinang semalam, tetapi, tiada insiden besar dilaporkan.

Justeru, ujarnya kerajaan negeri berterima kasih kepada penggerak industri yang sentiasa bersedia untuk berdepan situasi sedemikian.

Menurutnya lagi, kerajaan negeri juga ingin menyatakan kebimbangan dengan khabar angin terutama di laman web sosial media bahawa Jambatan Pulau Pinang dan perkhidmatan feri telah ditutup ekoran gempa bumi di Sumatera.

“Khabar angin ini adalah tidak benar dan bertujuan untuk mengganggu kesejahteraan ekonomi negeri yang sememangnya bergantung kepada pelancongan dan pembuatan,” ujarnya.

Guan Eng menjelaskan sebarang penutupan Jambatan Pulau Pinang dan penamatan serta-merta perkhidmatan feri perlu mendapatkan perundingan daripada kerajaan negeri terlebih dahulu.

Tambahnya lagi, tiada permintaan seperti itu dikemukakan kepada kerajaan negeri semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan menambah, kerajaan negeri bersama-sama semua agensi kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan serta sektor swasta telah mewujudkan mekanisme dan pengurusan krisis untuk menangani sebarang kemungkinan berdepan amaran tsunami.

“Mekanisme ini telah terbukti semalam dan tiada suasana cemas, jelas menunjukkan bahawa kerajaan negeri mampu menguruskan dengan cekap untuk mengendalikan tindak balas yang diperlukan seperti pengurusan krisis dan kecemasan ini,” katanya.

Frepenca diwakili oleh Pengerusi, Heng Huck Leng yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Globetronics. Persatuan Pengusaha Hotel Pulau Pinang diwakili oleh pengerusinya, Mary Ann Harris dan Marco Bassistotti, Pengerusi Bersama Panel Perkhidmatan Industri.

PiTih Di.. berkata...

Kalau PTD sahaja yang nak di serapkan.. tak adil bg penjawat awam yang berjawatan selain dari PTD kalau nak serap biarlah serap semua penjawat awam yang kontak dan sambilan bermula dari jawatan rendah dan last sekali serap baru PTD... SETUJU....

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS mahu pengerusi neutral dilantik


2012/04/12

SHAH ALAM: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu seorang pengerusi berfikiran neutral dilantik bagi mengetuai Suruhanjaya Khas bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam di negara ini.

Timbalan Presidennya, Azih Muda, berkata langkah itu perlu untuk meyakinkan semua pihak terutamanya seramai 1.4 juta penjawat awam bahawa kerajaan serius meningkatkan imej perkhidmatan awam di mata rakyat menerusi pelaksanaan agenda transformasi.

"Kalau boleh, kami berharap suruhanjaya ini dapat dilaksanakan segera dan harap pengerusi (suruhanjaya) itu seorang yang bebas dari segi pemikirannya," katanya kepada pemberita selepas menghadiri forum "Peranan Dan Cabaran Dalam Merealisasikan Transformasi Negara" yang dirasmikan Setiausaha Agung CUEPACS, Lok Yim Pheng, di sini, hari ini.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada perjumpaan khas penjawat awam di Putrajaya pada 8 Mac lalu dan semasa acara itu Najib turut mengumumkan pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan pelaksanaan semula Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik, termasuk pelarasan gaji antara tujuh hingga 13 peratus.

Lok ketika mengulas mengenai perkara sama berharap CUEPACS turut diberikan peluang untuk menganggotai suruhanjaya itu.

Dalam perkembangan lain, Lok berkata kenaikan gaji baru penjawat awam di bawah SSM adalah hasil perjuangan CUEPACS dan bukannya oleh parti politik tertentu.

Beliau berkata ini kerana pelarasan gaji mengikut SSM antara tujuh hingga 13 peratus bagi semua gred penjawat awam itu adalah kerana kerjasama baik antara pihaknya dengan Kerajaan Pusat.
Sehubungan itu, Lok menggesa pihak tertentu tidak mempolitikkan perkara berkenaan kerana ia hanya akan mengelirukan rakyat yang banyak menerima maklumat tidak tepat.

Beliau turut berkata seramai 1,000 anggota CUEPACS dikenal pasti menyertai Skuad Pengguna yang dilancarkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk memantau harga barangan keperluan di negara ini.

"Misalnya, kalau harga ayam naik, ahli CUEPACS perlu melaporkannya dan jika kita bekerjasama, kita boleh boikot barangan keperluan asas yang naik harga," katanya. - BERNAMA

Tanpa Nama berkata...

JPPH tak pantau kerja W32 yang malas kerja dipejabat negeri dan daerah,mereka buat apa tak tau,yang mereka pandai bagi arahan,hairan boss,pengarah percaya kepada mereka.kerja pun tak berkualiti.berbual macam orang politik ,kalau wanita macam Rafidah bercakap orang lain tak betul,dia saja betul,wanita dijpph pakai ilmu apa tak tau, boss lelaki boleh ikut cakap mereka,kerja mereka banyak penipu.

Tanpa Nama berkata...

JPPH tak pantau kerja W32 yang malas kerja dipejabat negeri dan daerah,mereka buat apa tak tau,yang mereka pandai bagi arahan,hairan boss,pengarah percaya kepada mereka.kerja pun tak berkualiti.berbual macam orang politik ,kalau wanita macam Rafidah bercakap orang lain tak betul,dia saja betul,wanita dijpph pakai ilmu apa tak tau, boss lelaki boleh ikut cakap mereka,kerja mereka banyak penipu.

Khamis, April 12, 2012 10:56:00 PM
()()()()()()()()(_(JPPH tak pantau kerja W32 yang malas kerja dipejabat negeri dan daerah,mereka buat apa tak tau,yang mereka pandai bagi arahan,hairan boss,pengarah percaya kepada mereka.kerja pun tak berkualiti.berbual macam orang politik ,kalau wanita macam Rafidah bercakap orang lain tak betul,dia saja betul,wanita dijpph pakai ilmu apa tak tau, boss lelaki boleh ikut cakap mereka,kerja mereka banyak penipu.

Khamis, April 12, 2012 10:56:00 PM
+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+__

Salam Tuan

Maaf tuan kerana kerja itu satu ibadah. Setiap perbuatan itu bukan sahaja diberi upah bahkan diberi balasan pahala oleh Allah. Ingatlah tuan, tak rugi kita beribadah dan rugi kita melakukan adudomba kerana mendapat balasan dosa.

Rugi didunia tak apa tuan jadi mufli diakhirat akibat merana dan musnah semuanya tak berguna lagi.

Maafkan hamba tuan dan simpati BP

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilh itu yang perlu diutarakan, sebab yang meegang tampuk adalah di kalangan mereka, so perkara ini perlu diperjuangkan utk kakitangan lain. Ptd bukan bagus sangat pun sebab spba tak betul kr mereka lah

Tanpa Nama berkata...

ala PTD ke kerani ke PRE ke, apa yang kontrak la. tak payah layan. dorang ni keje berkira dan berlagak lom lagi kalo dapat status tetap. selamatkan la kerajaan sebelum mereka nih tetap. kalo tak, runtuhlah sistem kerajaan. bukan la kami jeles cemburu tapi kerana nawaitu dorang tuh dah nampak.

Tanpa Nama berkata...

puuiiiii...belum habis isu lama...cuepac da nak tukar topik...puiiii penipu puiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

isu SBPA batal ...isu nak kaji tambah baik semua jawat gred...cuepacs omar dak nak buka isu baru..menyampah la topik lama pun bulum selesai...byk tipuuuuuuuuuuuuuuuuuuu la tipuuuuu....

Tanpa Nama berkata...

BERSTATUS KONTRAK.--- Berharap KSN dan KPPA pada masa akan datang dapat menjadi sedikit bijak apabila menambah penjawat awam dengan berstatus kontrak. Satu klausa hendaklah dimasukkan dalam kontrak berkenaan bahawa pemegang kontrak tersebut tak layak meminta status khimat mereka diubah daripada kontrak kepada khimat tetap.

Tanpa Nama berkata...

BERKAITAN DENGAN PENJAWAT AWAM BERSTATUS KONTRAK---Jawatan kontrak adalah bagi orang yang tak dapat cari kerja. Ini adalah satu peluang untuk mereka mencari kerja lain . Kenapa mereka tak pakai otak ?

Tanpa Nama berkata...

biarkan jer PTD kontrak tue..bile isu cmnie,pndai plk cr cuepacs..bile bab gaji,nk lbh aje..confirm biler geng2 PTD nie dpt tetap,diorg dh x pandang cuepacs..silap2,siap pggl cuepacs lembu cam KSN pggl..PTD are so annoying..

ANTI DENGKI KESUMAT berkata...

DATO OMAR..
BAGUS TINDAKAN TUAN... KALAU BOLEH, SERAPKAN SAHAJA YANG KONTRAK TU. ISU NI DARI DULU X STOP2.. KIRA TOLONG LA PEKERJA KONTRAK NI.. TERUTAMA PRE SPS..
YANG SUDAH TETAP TU JANGAN LA BERLAGAK, SUPPORT LA.. SAMA2 MAKAN REZEKI TUHAN... YANG KO NAK IRI HATI SANGAT2 CAM MAK TIRI KO TU KENAPA? KALAU BOLEH, YANG SUDAH TETAP TU DI TUKARKAN OLEH PEKERJA KONTRAK NI.. SEBAB KERJA DORANG KALAU BUKAN DENGKI X HABIS2, KOMPOM MALAS BUAT KERJA. ASYIK TUNGGU GAJI TIAP BULAN.. HARAM DARAH DAGING KO.. HEIIIII.... DENGKI X HABIS2... ROSAK HATI....

Tanpa Nama berkata...

kalo dah kontrak tu..maknanya dah pegi exam, pac, interview TAK LULUS-LULUS jugak.. tak semestinya ko terer belajar kaat oversea ko bagus buat keje... ntah2 ptd kontrak ni la yg telah membuat onar dlm ptd selama ni...lagaknya lebih senior keje 10 tahun..

Tanpa Nama berkata...

hahaha... kan mereka PTD ni kata mereka golongan terpilih dan hebat.. apa nak risau tamatkan je kontrak mereka dan kita lihat sejauh mana kehebatan mereka untuk compete ngan graduan lain untuk cari kerja kat luar..

Tanpa Nama berkata...

hahaha... kan mereka PTD ni kata mereka golongan terpilih dan hebat.. apa nak risau tamatkan je kontrak mereka dan kita lihat sejauh mana kehebatan mereka untuk compete ngan graduan lain untuk cari kerja kat luar..

Tanpa Nama berkata...

hahaha... kan mereka PTD ni kata mereka golongan terpilih dan hebat.. apa nak risau tamatkan je kontrak mereka dan kita lihat sejauh mana kehebatan mereka untuk compete ngan graduan lain untuk cari kerja kat luar..

Tanpa Nama berkata...

kesian aku tengok puak-puak PTD ni.. begitu hina di mata penjawat awam lain.. Allah dah tunjuk kepada mereka puak-puak PTD ni yang dulu sombong, ego bongkak dan tunjuk pandai dan hebat hingga menindas PA lain...

Tanpa Nama berkata...

Kita tidak terkejut dengan kenyataan ini kerana Presiden CUEPACS pun berstatus kontrak. Satu kenyataan Presiden CUEPACS yang baik untuk sambung kontrak diri sendiri. Selain itu, isu ini juga diperbesarkan untuk melarikan diri dari penjawat awam yang semakin marah dalam isu SSM Plus!

Kita nak minta penjelasan Presiden CUEPACS, tunjukkan kepada kami 700 PTD yang berstatus KONTRAK sekarang! Senaraikan nama mereka! Taktik sama yang digunakan semasa isu SBPA dulu bila mengatakan 1.4 juta berada belakang Presiden CUEPACS? 1.4 juta bayang-bayang kah? Jika tak ada bukti, memang jelas lah munafiknya pakcik presiden ni!

PTD pun pergi kepada CUEPACS? PTD yang lemah sahaja yang sanggup buat sedemikian. Untuk makluman Presiden CUEPACS, kajilah kenapa tinggal jumlah sebegitu sahaja PTD yang berstatus kontrak daripada seribu lebih dahulu. Kajilah mereka ini dah lulus exam? Dah lulus temuduga? Kajilah berapa kali peluang temuduga diberi kepada mereka. Berapa kali laluan khas diberi kepada mereka untuk lulus jadi PTD tetap tapi mereka masih gagal jugak! Dah kaji kah sikap PTD kontrak ni macam mana?

Tahukah Presiden CUEPACS bahawa PTD Kontrak ini dibuat semasa zaman Tan Sri Ismail Adam jadi KPPA? Kenapa diwujudkan kontrak ini? Tahukah pengambilan dibuat bagaimana semasa itu? Lihatlah berapa ramai anak-anak kawan dan kroni TSIA dilantik sebagai PTD kontrak! Anak Timbalan KPPA sekarang pun ada sebagai PTD kontrak!

Jika belum kaji, tak perlu lah nak jadi hero Malaya. Malunya pada Datuk Obama (Obama ke OSAMA) Omar Osman juga sebab cakap tak guna "kepala otak berjambul" (kata hero pilem lama-lama)

Bayangkan kami kumpulan pelaksana pun perlu usaha sunguh-sungguh dan susah payah lulus temuduga dengan SPA, tiba-tiba PTD kontrak nak terus diserap begitu sahaja! Ingat ini syarikat CUEPACS SENDIRIAN BERHAD kah?

Kepada bos-bos PTD Kontrak, kalau nak sangat serap tetap, berusahalah cara betul. Kalau betul bagus, dah lama berjaya dalam tapisan untuk lantik tetap! Jangan harap kerajaan nak serap tetap sahaja!

Kami kumpulan pelaksana sendiri pun malu mempunyai PTD yang bermentaliti dan bersikap sebegini sebagai bos kami!

Penjawat awam jangan lupa, KSN juga berstatus kontrak!

Tanpa Nama berkata...

Kita tidak terkejut dengan kenyataan ini kerana Presiden CUEPACS pun berstatus kontrak. Satu kenyataan Presiden CUEPACS yang baik untuk sambung kontrak diri sendiri. Selain itu, isu ini juga diperbesarkan untuk melarikan diri dari penjawat awam yang semakin marah dalam isu SSM Plus!

Kita nak minta penjelasan Presiden CUEPACS, tunjukkan kepada kami 700 PTD yang berstatus KONTRAK sekarang! Senaraikan nama mereka! Taktik sama yang digunakan semasa isu SBPA dulu bila mengatakan 1.4 juta berada belakang Presiden CUEPACS? 1.4 juta bayang-bayang kah? Jika tak ada bukti, memang jelas lah munafiknya pakcik presiden ni!

PTD pun pergi kepada CUEPACS? PTD yang lemah sahaja yang sanggup buat sedemikian. Untuk makluman Presiden CUEPACS, kajilah kenapa tinggal jumlah sebegitu sahaja PTD yang berstatus kontrak daripada seribu lebih dahulu. Kajilah mereka ini dah lulus exam? Dah lulus temuduga? Kajilah berapa kali peluang temuduga diberi kepada mereka. Berapa kali laluan khas diberi kepada mereka untuk lulus jadi PTD tetap tapi mereka masih gagal jugak! Dah kaji kah sikap PTD kontrak ni macam mana?

Tahukah Presiden CUEPACS bahawa PTD Kontrak ini dibuat semasa zaman Tan Sri Ismail Adam jadi KPPA? Kenapa diwujudkan kontrak ini? Tahukah pengambilan dibuat bagaimana semasa itu? Lihatlah berapa ramai anak-anak kawan dan kroni TSIA dilantik sebagai PTD kontrak! Anak Timbalan KPPA sekarang pun ada sebagai PTD kontrak!

Jika belum kaji, tak perlu lah nak jadi hero Malaya. Malunya pada Datuk Obama (Obama ke OSAMA) Omar Osman juga sebab cakap tak guna "kepala otak berjambul" (kata hero pilem lama-lama)

Bayangkan kami kumpulan pelaksana pun perlu usaha sunguh-sungguh dan susah payah lulus temuduga dengan SPA, tiba-tiba PTD kontrak nak terus diserap begitu sahaja! Ingat ini syarikat CUEPACS SENDIRIAN BERHAD kah?

Kepada bos-bos PTD Kontrak, kalau nak sangat serap tetap, berusahalah cara betul. Kalau betul bagus, dah lama berjaya dalam tapisan untuk lantik tetap! Jangan harap kerajaan nak serap tetap sahaja!

Kami kumpulan pelaksana sendiri pun malu mempunyai PTD yang bermentaliti dan bersikap sebegini sebagai bos kami!

Penjawat awam jangan lupa, KSN juga berstatus kontrak!

Tanpa Nama berkata...

Kita tidak terkejut dengan kenyataan ini kerana Presiden CUEPACS pun berstatus kontrak. Satu kenyataan Presiden CUEPACS yang baik untuk sambung kontrak diri sendiri. Selain itu, isu ini juga diperbesarkan untuk melarikan diri dari penjawat awam yang semakin marah dalam isu SSM Plus!

Kita nak minta penjelasan Presiden CUEPACS, tunjukkan kepada kami 700 PTD yang berstatus KONTRAK sekarang! Senaraikan nama mereka! Taktik sama yang digunakan semasa isu SBPA dulu bila mengatakan 1.4 juta berada belakang Presiden CUEPACS? 1.4 juta bayang-bayang kah? Jika tak ada bukti, memang jelas lah munafiknya pakcik presiden ni!

PTD pun pergi kepada CUEPACS? PTD yang lemah sahaja yang sanggup buat sedemikian. Untuk makluman Presiden CUEPACS, kajilah kenapa tinggal jumlah sebegitu sahaja PTD yang berstatus kontrak daripada seribu lebih dahulu. Kajilah mereka ini dah lulus exam? Dah lulus temuduga? Kajilah berapa kali peluang temuduga diberi kepada mereka. Berapa kali laluan khas diberi kepada mereka untuk lulus jadi PTD tetap tapi mereka masih gagal jugak! Dah kaji kah sikap PTD kontrak ni macam mana?

Tahukah Presiden CUEPACS bahawa PTD Kontrak ini dibuat semasa zaman Tan Sri Ismail Adam jadi KPPA? Kenapa diwujudkan kontrak ini? Tahukah pengambilan dibuat bagaimana semasa itu? Lihatlah berapa ramai anak-anak kawan dan kroni TSIA dilantik sebagai PTD kontrak! Anak Timbalan KPPA sekarang pun ada sebagai PTD kontrak!

Jika belum kaji, tak perlu lah nak jadi hero Malaya. Malunya pada Datuk Obama (Obama ke OSAMA) Omar Osman juga sebab cakap tak guna "kepala otak berjambul" (kata hero pilem lama-lama)

Bayangkan kami kumpulan pelaksana pun perlu usaha sunguh-sungguh dan susah payah lulus temuduga dengan SPA, tiba-tiba PTD kontrak nak terus diserap begitu sahaja! Ingat ini syarikat CUEPACS SENDIRIAN BERHAD kah?

Kepada bos-bos PTD Kontrak, kalau nak sangat serap tetap, berusahalah cara betul. Kalau betul bagus, dah lama berjaya dalam tapisan untuk lantik tetap! Jangan harap kerajaan nak serap tetap sahaja!

Kami kumpulan pelaksana sendiri pun malu mempunyai PTD yang bermentaliti dan bersikap sebegini sebagai bos kami!

Penjawat awam jangan lupa, KSN juga berstatus kontrak!

Mohd. Maulana berkata...

Alhamdulillah, sepatutnya kita PA perlu sokong lah Omar tu, kenapa nak dengki dengan dia sebab rasanya kalau ada orang macam tu baik saja dia jangan dalam PA. Saya bangga dengan Omar walaupun dia ni besar hati tetapi masih mempunyai pendirian nak bantu semua kumpulan PA. Cuma nak kesian juga dengan kumpulan di IPT walaupun dah dapat Phd tapi masih sama dengan gred 52 di sekolah. Adakah di sekolah itu lebih besar jika dibandingkan dengan di IPT. Pengetua-pengetua cuma mmengambil nama dan memerah keringat guru-guru sahaja, buat itu, buat ini, semua tak betul. Tapi di IPT kena lahirkan kumpulan profesional. Jadi perlu ada perbezaan antara mereka... Omar perlu berani kerana kalau mereka lari siapa pula akan melahirkan bakal kumpulan profesioanal...

TUKANG K3 R11 berkata...

tan sri ismail adam adalah KPPA ketika SBPA dirancang dan dibentuk. dan dia jugalah yang dilantik menjadi pengerusi jawatankuasa mengkaji SBPA tersebut apabila mendapat tentangan pelbagai pihak sekitar bulan 1-3 tempohari. akhirnya PM membakulsampahkan SBPA yang asalnya dirancang oleh ismail adam, dan yang mempengerusikan jawatankuasa semakan SBPA.

yang jadi mangsa cacian adalah PTD PTD di JPA umumnya dan abu bakar KPPA baru JPA secara khususnya.

aku rasa amat kelakar. anda pula bagaimana?

Tanpa Nama berkata...

KSN, KSU, KPPA tu semua ialah PTD.
Sebab itulah PTD kena kutuk. Dicadangkan supaya skim lain yang sesuai(A,B,D,E,F,G,J,K,L,N,Q,R,S,U,W,X,VK/VU) boleh masuk pulak ke(M)PTD. PTD boleh masuk ke skim lain di atas. Yang kesian skim N41 kalau dibanding M41 jauh bezanya. M41 dalam masa 10 tahun boleh jadi M54, tapi N41 nak jadi N54 dalam masa 25 tahun belum tentu lagi. Kalau PTD setuju sudah tentu semua IPTA setuju kalau 3 jawatan utamanya diisi oleh PTD.

Tanpa Nama berkata...

KSN, KSU, KPPA tu semua ialah PTD.
Sebab itulah PTD kena kutuk. Dicadangkan supaya skim lain yang sesuai(A,B,D,E,F,G,J,K,L,N,Q,R,S,U,W,X,VK/VU) boleh masuk pulak ke(M)PTD. PTD boleh masuk ke skim lain di atas. Yang kesian skim N41 kalau dibanding M41 jauh bezanya. M41 dalam masa 10 tahun boleh jadi M54, tapi N41 nak jadi N54 dalam masa 25 tahun belum tentu lagi. Kalau PTD setuju sudah tentu semua IPTA setuju kalau 3 jawatan utamanya diisi oleh PTD.

Tanpa Nama berkata...

Harap presiden tidak hanya memikirkan nasib2 PTD sahaja... masih ramai lagi gred2 yg lain berstatus kontrak.

Baru2 ini kerajaan telah serapkan rakan2 saya iaitu guru2 GSTT (Guru Sandaran Tidak terlatih) ke mana2 institusi pengajian untuk mengambil Diploma Perguruan (DPLi). Selepas tamat hampir 2 tahun mereka akan diserapkan terus menjadi guru tetap di sekolah-sekolah yang dipilih. Rata2 rakan saya yang dapat anugerah ini adalah mereka yang telah berkhidmat sebagai GSTT lebih dari 2 tahun di sekolah. Alhamdulillah.. itu rezki mereka.. Terima Kasih kepada Pihak Kerajaan.

Oleh yg demikian, saya berharap Kerajaan dapat memikirkan agar penjawat-penjawat awam yang berstatus kontrak ini juga dapat jawatan tetap seperti guru-guru GSTT ini.

Bukan semua penjawat berstatus kontrak ini tidak lulus exam. Ada diantara mereka berkhidmat bersama agensi kerajaan. Agensi kerajaan ada yang membuat exam dan sesi temuduga tetapi diserap sebagai pegawai kontrak sahaja.

Alasan yg slalu diberikan adalah kerana JPA tidak membuka lagi kuota utk mengambil pekerja tetap. Hmmm dari pemerhatian saya... pekerja kontrak juga melaksanakan tugas seperti pegawai tetap yg lain namun ada dari kalangan mereka membuat kerja yg tidak sepatutnya..almaklumla kontrak.. so ikutkan sahaja kerana penyambungan kontrak bergantung kepada penilaian prestasi tahunan yg diberikan oleh golongan tetap ini.

Saya berharap agar CUEPACS dapat memperjuangkan nasib penjawat-penjawat kontrak ini. Perjuangkan untuk semua gred bukan hanya PTD.

Rakan2 tetap yang lain... jgn la memandang hina kepada mereka ini kerana rezeki, Allah telah tentukan. Mungkin tak kena pada kita... manala tauu lepas ini terkena kepada anak2 kita, adik2 abang2 kakak2 kita... apa perasaan anda ????

Pegawai PTD ada yg terok n ada yg ok2 jaaaa... depend on kementerian atau jabatan yg mereka berkhidmad. Berbaloi la dengan gaji yg mereka dapat dengan apa kerja yg telah mereka lakukan. Mereka adalah pegawai2 barisan hadapan negara. tetapi kekadang tuh ada jugak yg pernah saya jumpa pegawai PTD yang tidak layak dengan jawatan mereka. Hmm mungkin rezki mereka... xpayah la kita nak pertikaikan.

Apa yg perlu kita lakukan skarang... pertingkatkan lagi kerja kita.. jgn hanya tau nak mengutuk org sahaja.. pandang diri sendiri dahulu... adakah kita menjalankan tugas kita dengan sempurna ??? Biarlah CUPECS buat kerja diorang... Apa yg dorg buat nih adalah kebaikan untuk semua orang...

Tolong la CUEPACS... Jgn hanya bercakap tetapi tindakan yang drstik juga perlu diambil agar pihak pengurusan Kerajaan dapat memepertimbangkan permohanan anda ini. Kasihanila golongan penjawat kontrak ini. Hanya CUEPACS sahaja tempat untuk mereka menyuarakan rasa hati mereka.

Tanpa Nama berkata...

dah la omar osman. ko saja umpan nama PTD yang 700 orang iaitu hanya 2% dari keseluruhan 35000 pegawai kontrak. game ko ni mudah sangat dibaca.

prihatin sangat ngan PTD la konon. blah la lu

Tanpa Nama berkata...

1 Mei dah lepas, mana janji PM untuk serap Kakitangan Kontrak terutama dalam bidang teknikal untuk mendapat jawatan tetap, pilihanraya nanti jadi penentu, saya kakitangan kontrak dah tak tahan dengan istilah sambilan, sementara dan kontrak. Inikah hadiah untuk rakyat Malaysia yang bekerja sepenuh hati untuk negara dan kerajaan, dah la umur semakin lanjut, nak mohon baru jawatan balik-balik dapat simpanan jer, pastu diam terus. jadi bangsa asing lagi baik, dapat layanan istimewa, tak payah bayar cukai, kemudahan kerajaan untuk rakyat tempatan semua diorang dapat,