SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

03 Ogos 2012

CUEPACS CADANGAN IMBUHAN PERUMAHAN DISELARAS, FAEDAH PINJAMAN RUMAH 1 PERATUS

Bernama
2/8/2012

PUTRAJAYA, 2 Ogos (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini mencadangkan penyelarasan imbuhan tetap perumahan kepada RM450 sebulan untuk semua penjawat awam dan penurunan kadar faedah pinjaman perumahan daripada 4 peratus kepada 1 peratus.

Timbalan Presiden Cuepacs Aziz Muda berkata cadangan tersebut antara 23 syor yang dikemukakan Cuepacs kepada Suruhanjaya Khas Mengenai Transformasi Perkhidmatan Awam.

"Satu perkara yang kita beri penekanan kepada suruhanjaya adalah isu perumahan. Ini kerana dengan lonjakan harga rumah, dengan gaji yang diterima penjawat awam pada hari ini menyebabkan mereka tidak mampu memiliki rumah.

"Jadi kita minta suruhanjaya dan kerajaan melihat perkara ini secara komprehensif," katanya kepada pemberita selepas sesi pembentangan penambahbaikan perkhidmatan awam di bangunan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di sini hari ini.

Turut dicadangkan ialah pelarasan elaun bantuan sara hidup (COLA) kepada RM400 sebulan berbanding RM150 dan RM300 pada masa ini serta cadangan menaikkan elaun tetap keraian.
 -- BERNAMA

93 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju.......harap2 dipertimbangkan....amin....

Tanpa Nama berkata...

mana sama kadar sewa rumah kat kampung ngan bandar besar....fikir sikit

Tanpa Nama berkata...

ini cerita pasal imbuhan tetap perumahan la bukan kadar sewa rumah.
kadar beli rumah sekarang pun dah memang sama dengan kadar sewa, bezanya bila beli rumah tuh dah jadi milik kita. itu pun tak paham ke. Alhamdulliah kalu dapatla....

Tanpa Nama berkata...

sgt bagus cdgn ni. kita bersyukur dikenakan faedah 4% wpn saudara2 kita yg lain yg bekerja di sektor swasta membayar kadar faedah lbh tinggi. namun, jika cdgn ini menjadi kenyataan adalah satu hadiah yg lebih baik dr pemberian bonus (ini pdpt sy, org lain sy x tahu). sbb kalau dikira faedah bayaran balik pinjaman perumahan utk rumah harga 200k dgn bonus yg kita akan perolehi sepanjang berkhidmat rasanya x jauh mana bezanya...

Tanpa Nama berkata...

ini cerita pasal imbuhan tetap perumahan la bukan kadar sewa rumah.
kadar beli rumah sekarang pun dah memang sama dengan kadar sewa, bezanya bila beli rumah tuh dah jadi milik kita. itu pun tak paham ke. Alhamdulliah kalu dapatla....

================================================================================================================



mimpi di sing hari lah kau......mampus hidup balik pun xkan dpt banyak tu.

Tanpa Nama berkata...

Semalam aku dengar berita, kupek juga ada minta gred 17 naik ke gred 27, woi kupek mintak la sama gred 27/29 sekarang naik gred 41 baru namanya memperjuangkan penjawat awam.
Cuba mintak lagu ni gred 1 naik gred 17, gred 17 naik 27 dan gred 27/29 naik 41, gred 41 naik 45 dan seterusnya barulah tak jadi macam SBPA bila kerajaan dah lulus terpaksa dibatalkan disebabkan majoriti PA tak puas hati.
Jadi wakil PA/kupek tu kenalah berjuang untuk semua kaum jangan dok berjuang kaum 17 saja baru adil.

Tanpa Nama berkata...

gaduh la lagi sesama penjawat awam..teruskan...nak sangat..suka sangat baca ikut hati perasaan..apa laa...benda baik utk faedah semua..sama2 lah satu hati..kenapa mesti asyik nak hentam sesama sendiri?

dlm Ramadhan pon suka buat hal mcm tu ka?

Tanpa Nama berkata...

Minta jgn x minta. Dapat x dpt itu belakang cerita. Dapat rezeki. x dpt lain kali cuba lagi

Tanpa Nama berkata...

Semalam aku dengar berita, kupek juga ada minta gred 17 naik ke gred 27, woi kupek mintak la sama gred 27/29 sekarang naik gred 41 baru namanya memperjuangkan penjawat awam.
Cuba mintak lagu ni gred 1 naik gred 17, gred 17 naik 27 dan gred 27/29 naik 41, gred 41 naik 45 dan seterusnya barulah tak jadi macam SBPA bila kerajaan dah lulus terpaksa dibatalkan disebabkan majoriti PA tak puas hati.
Jadi wakil PA/kupek tu kenalah berjuang untuk semua kaum jangan dok berjuang kaum 17 saja baru adil.

Jumaat, Ogos 03, 2012 9:14:00 AM

=============================================

dah la respon salah topik...cantik sgt plak bahasa tu...siapa punya ajaran agaknya dia pakai ni..

Tanpa Nama berkata...

bukan respond salah topik tapi admin/penulis blog tak tulis semua apa yg timbalan presiden cakap kat tv semalam (02/08/2012).

Tanpa Nama berkata...

Apa kes nak 1 peratus pula. Ingat ini pinjaman PTPTN ke nak 1 peratus?

Sepatutnya takde faedah langsung. Kerajaan bukan bank. Cukai tu kira faedah ke? Cube le pikir.

Tanpa Nama berkata...

kita cuba tukar krajaan trus...ada bran?

Tanpa Nama berkata...

bagi gaji naik kit.....semua harga barang naik....simen dah naik....harga rumah pun naik 10% setahun.....takde makna langsung gaji naik....semua kencing

Tanpa Nama berkata...

Sangat bersetuju cadangan Ceupacs ! Baru kami PA boleh kerja dengan lebih berdedikasi ! Gaji tak naik takpe tapi elaun mesti naik ! Kalau boleh selaraskan elaun perumahan dari Jusa hingga ke gred bawah biar sama ! Dan COLA biar RM 500 ! Elaun perkhidmatan awam selaraskan ikut gred lah ! Dan please kalau boleh PA kena dapat pinjaman perumahan tanpa faedah khasnya untuk gred 44 dan ke bawah !

Tanpa Nama berkata...

CADANGAN cuepacs memang bernas, dunia semakin global, harga rumah semakin hari semakin naik..!! tapi yang kami hairan kenapa harga kereta semakin naik, sedangkan di buat di dalam negara sendiri, peliknya di jual ke luar negara dengan harga yang berlipat kali ganda murah dengan penuh aksesori..

MODEL KERETA:
Toyota Avanza-RM41.000 di Indonesia
manakala di MALAYSIA RM63,000, Proton Waja1.6-RM29,000-31,000 di Arab saudi manakala di MALAYSIA
RM59,000-66,000..

Ada menteri mengatakan sekiranya di jual dengan harga murah, kereta malaysia akan terpinggir, itu satu kenyataan yang tak masuk akal langsung.. ambil contoh langkah yang di ambil oleh tony fernandes dengan menurunkan harga tambang kapal terbang air asia, ape yg berlaku terlalu ramai yang menempah tiket pernerbangan air asia kerana ia murah, sama juga dengan kereta juga, kalau ini berterusan semakin ramailah rakyat malaysia dibebani hutang yang berlipat kali ganda.. itu menteri tak ada fikir kea.. ada fikir pulus masuk jea..!!

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya elaun cola diselaraskan semua sama....kos hidup bandar dan luar bandar lebih kurang sama jer... x masuk akal kat luar bandar 150 jer beli susu dan panmpers anak pun x cukup....elaun rumah naik ikut gred..
sbb perlu ader beza antara gred.. kalu sama jer x yah ader gred dlm penjawat awam..

Tanpa Nama berkata...

Cuba fikir mana ada sewa rumah yang harganya RM180..... klu ada pun mungkin utk sewa bilik jak...
Klu ITP RM450....EPW camner???

Tanpa Nama berkata...

klu jdi syukur ler dapat gak merasa lebihan gaji...hehehe

Tanpa Nama berkata...

mudah-mudahan lah jd. Mari kita sama2 berdoa di bulan yang penuh keberkatan ini agar cadangan dinaikkan ITP dipersetujui...Amin

Tanpa Nama berkata...

saya cuma nak tau satu perkara, kenapa COLA PA yang menduduki kuarters tidak diberi 100% malah dipotong sehingga 50%? COLA ialah elaun kos sara hidup, apa kene mengena dengan kuarters sedangkan elaun perumahan telah dipotong 100%.

Tanpa Nama berkata...

Btul tu..klau itp naik...epw naik la jg..tak pun bg je cola utk semua pjawat awam..

Tanpa Nama berkata...

bagi lah elaun perumahan ikut gred.. unfair lah bagi yg tgl di berek dengan potongan RM450.... bagus lagi menyewa daripada tgl diberek.... kalau boleh bagi semua PA COLA lg baik.. tapi kena ikut gred lah...

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya elaun COLA itu diselaraskan ke seluruh Malaysia bukan hanya tertumpu tempat-tempat tertentu saja kitakan 1 Malaysia

Fourzy_4z berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Cukai kereta perlu dilupuskan. Kalau kerajaan ada telinga, buatlah. Proton pun dah jual. Anak muda kita yang baru bekerja pentingkan hal ini. Mereka salahkan kerajaan. Memanglah kita yang tua ni tak perasan sebab gaji kita dah beso.

BTW, good luck PRU kali ni.

Tanpa Nama berkata...

RM180 untuk elaun rumah? Sepatotnya paling kurang pun RM400.

Sekarang dah zaman bila dah?

Tak sedar-sedar lagi nampaknya.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya elaun COLA itu diselaraskan ke seluruh Malaysia bukan hanya tertumpu tempat-tempat tertentu saja kitakan 1 Malaysia

Jumaat, Ogos 03, 2012 11:14:00 AM

---------------------------

sepatutnya malaysia timur pun dapat elaun cola...

Penghuni Kerajaan berkata...

Setuju tetapi COLA untuk penghuni kuarters sepatutnya tidak dipotong 50%. COLA adalah elaun sara hidup kalu potong elaun perumahan bolehlah potong 100%..Harap Cuepacs bangkitkan perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

Biw sbh sarawak tak d perjuangkan lansung...

Tanpa Nama berkata...

ITK perlu ke dinaikkan...ITK ialah Imbuhan Tetap Keraian yang digunakan untuk meraikan tetamu tetapi berapa kerat yang menggunakannya dengan betul.

Whistleblower berkata...

Kenaikan gaji dan elaun! That's all that you been fight for. Malulah sikit wahai penjawat awam. Kerja tak seberapa, asyik tak cukup duit. Tak berkat kot? Hahaha. Korang ni kalau DAP memerintah abislah. Memang dia cantas yang tak perform, buat part time waktu kerja dan yang malas angkat telepon. Padan muka tu nanti!

Tanpa Nama berkata...

Setuju elaun rumah rata rata PA kum sokongan dapat tak sampai 2 ratus..Mana nak cari rumah sewa bawah dua ratus..cadangan ceupac rm450 untuk semua PA sesuai dengan sewa rumah sekarang yang rata rata rm500 keatas.
kump pengurusan dah lama menikmati elaun rumah melebihi rm400 walaupun ada rumah sendiri..kami kump sokongan yang masih x mampu beli rumah amat berharap kerajaan mempertimbangkan cadangan ini bagi meringankan beban kos sewa rumah sekarang

Tanpa Nama berkata...

kalau elaun diselaraskan kepada 450 keapa kumpulan sokongan,pastinya elaun perumahan kumpulan 41 keatas akan jadi 800.Harga sewa rumah akan naik...akhirnya kita kata kenaikan elaun tak ada kesanpun...kita minta naik lagi.

Pekedai pun bila tengok elaun COLA kita naik akan naikkan harga,...sampai bila kita nak senang?sampai bila?

Tanpa Nama berkata...

Timbalan Presiden Cuepacs Aziz Muda berkata cadangan tersebut antara 23 syor yang dikemukakan Cuepacs kepada Suruhanjaya Khas Mengenai Transformasi Perkhidmatan Awam.

==========================

apa lagi 23 syor tu....cer cite

Tanpa Nama berkata...

kalau nak naikkan elaun rumah buat lah potongan 50% utk PA Yg tgl dikuarters dpt juga kita pkai duit untuk beli rmh di tpt sendiri.. nanti apabila pindah ke tmpt sendiri kita senang2 dah ada rmh...

Tanpa Nama berkata...

Aku dah paste cadangan kat blog ni hari tu pada Forum yg terdahulu mungkin pihak admin blog ambik cadangan yg bernas pilih daripada Forumer beri suggestion yg terbaik .

Tanpa Nama berkata...

Sokong..cDgn Nilai faedah perumahan diturunkan kpd 1% .
berasa kepayahan itu adalah kalangan kumpulan sokongan kerana gaji mrereka adalah kecil , nilai harga rumah makin meningkat .
Kpd kumpulan P&P mereka sudah mempunyai elaun rumah yg menarik , EKA & elaun keraian utk perut sendiri sahaja.
JANGAN LUPA KPD ZAKAT HARTA !

Tanpa Nama berkata...

TIDAK PERLU SEBENARNYA MENAIKKAN ELAUN KERAIAN !, CUKUP MEMADAI DGN ELAUN2 YG LAIN . BERJIMATLAH DGN WANG RAKYAT YG DITADBIR OLEH KRJAAN SEKARANG .
JANGANLAH MENJADI MEMINTA2 SEBELUM PRU13 YG MEMINTA2 ITU MAHU PULANGAN DIATAS RAIH BELUM TENTU MANDAT SOKONGANNYA .
APAKAH DEFINISI ELAUN KERAIAN SEBENARNYA ?
BERBANDING MEREKA YG TIADA ELAUN KERAIAN TERSEBUT .

Tanpa Nama berkata...

Cadangan cuepacs memang bernas. Tapi kena fikir pada PA yg tinggal di kuarters kjaan. Sekaran elaun rumah & separuh elaun COLA dipotong. Tp bila elaun rumah naik... jgn la potong abis. Mereka pun nk merasa
juga kenaikkan elaun.

Aku harap juga Cuepacs cadang untuk kaji semula Pinjaman perumahan kedua PA. Sistem skarang tidak rasional! Beri la peluang PA membuat pinjaman kedua untuk mendapat keselesaan. Contoh : 15 tahun dulu gaji RM1300. So kelayakkan pinjam RM130k. Dah apply dan dah beli rumah flat. Sekarang gaji dh RM4000, anak pun ramai. Kelayakkan pinjaman RM380k. Pada zahirnya mampu la beli rumah teres. TETAPI sistem hanya beri pinjaman RM380-RM130k.... jd la RM250k saja. Yg tak lojik, jumlah layak HANYA 1/4 drp jum. gaji. Maknanya installment bln max hanya RM1000 sebulan! Dpt la pinjam 120k saja..... nk beli rumah apa?????

Tanpa Nama berkata...

Untuk meningkatkan penjualan kereta tempatan, saya nk cadang kjaan bg pinjaman kenderaan pd kadar 0% interest bg pembelian kereta baru nasional sahaja - Proton & Perodua!

Tanpa Nama berkata...

Ya memang pelik bin ajaib otak para pemimpin syarikat permotoran di negara kita.Kualiti kereta tempatan yg dieksport ke luar negara lebih baik drpd utk pasaran tapi dijual dgn harga yg murah. Manakala untuk pasaran tempatan kuatiti rendah tapi harga mahal. Mengapa derhaka dgn rakyat negara sendiri? Adakah ini merupakan pra syarat yg telah ditetapkan utk pemimpin bijak syarikat yg kebanyakan terdiri drpd bekas2 pegawai PTD? Org kpg yg buta huruf pun tahu tentang keajaiban teknik yg digunapakai oleh syarikat permotoran negara kita yg banyak dipertikaikan sejak dahulu lg.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa rm450 je? Sepatutnya rm600 jika mengambil kira jumlah ahli keluarga, takkan sebuah keluarga yg besar hendak menyewa rumah yg mempunyai 2 bilik tudur sahaja. Di bandar dan di pinggir bandar, harga sewa rumah dah hampir sama skrg sebab otak para pemilik rumah ialah nak cepat2 menjadi kaya raya tanpa ada belas kasihan terhadap nasib para penyewa. Kalau kerajaan nak turun kan faedah pinjaman perumahan kpd 1%, bgimana dgn peminjam2 yg lama? Seboleh2nya buatlah cdgn yg boleh memberi keadilan kpd semua yg terlibat bukan sekadar menguntungkan peminjam yg baru sahaja. Tanpa generasi lama takkan ada generasi baru.

Tanpa Nama berkata...

ini cerita pasal imbuhan tetap perumahan la bukan kadar sewa rumah.
kadar beli rumah sekarang pun dah memang sama dengan kadar sewa, bezanya bila beli rumah tuh dah jadi milik kita. itu pun tak paham ke. Alhamdulliah kalu dapatla....

================================================================================================================



mimpi di sing hari lah kau......mampus hidup balik pun xkan dpt banyak tu.

----------------------------------------------------------------------

ong degedekkkk!! ong!! ong!! degedekkkk gedekkkk ong!! ong!! degedekkkk gedekkk!! ong!! ong...ong...

Tanpa Nama berkata...

dah la respon salah topik...cantik sgt plak bahasa tu...siapa punya ajaran agaknya dia pakai ni..
--------------------------------------------------------------------------

horkkk!! horkkkk!! horhhkkkk!! horkkkkkkkkkkkkkkk.....hoooorrkkkk...

Tanpa Nama berkata...

Semalam aku dengar berita, kupek juga ada minta gred 17 naik ke gred 27, woi kupek mintak la sama gred 27/29 sekarang naik gred 41 baru namanya memperjuangkan penjawat awam.
Cuba mintak lagu ni gred 1 naik gred 17, gred 17 naik 27 dan gred 27/29 naik 41, gred 41 naik 45 dan seterusnya barulah tak jadi macam SBPA bila kerajaan dah lulus terpaksa dibatalkan disebabkan majoriti PA tak puas hati.
Jadi wakil PA/kupek tu kenalah berjuang untuk semua kaum jangan dok berjuang kaum 17 saja baru adil.

Jumaat, Ogos 03, 2012 9:14:00 AM

=============================================

dah la respon salah topik...cantik sgt plak bahasa tu...siapa punya ajaran agaknya dia pakai ni.

----------------------------------------------------------------------

dah batal dah laaaa...kan mejoriti PA tak berpuas hati terhadap kenaikan gred skim tertentu yang dilihat tidak seimbang...lepas tu nak minta upgredkan balik...puuuiiii!!!!!

))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
hork!!! hooorrrkkkk...horkkkk...hooorrrrkkkk...

Tanpa Nama berkata...

sbpa dah batal!!!!! pastu nak minta upgred plak!!!!!!!!!!!!! mejoriti PA akan menentang kenaikan gred yang tidak seimbang antara jawatan yang berada pada gred yang sama pada asalnya...jawatan tertentu diupgredkan manakala jawatan lain dibiarkan jadi: horrrkkk...horrrkkkk....horkkkkk....puuuuiiiiiii!!!!!!!!! puuuiiiii!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

PERJUANGAN TTP DITERUSKAN J17 KE J27/29

Tanpa Nama berkata...

TIDAK PERLU SEBENARNYA MENAIKKAN ELAUN KERAIAN !, CUKUP MEMADAI DGN ELAUN2 YG LAIN . BERJIMATLAH DGN WANG RAKYAT YG DITADBIR OLEH KRJAAN SEKARANG .
JANGANLAH MENJADI MEMINTA2 SEBELUM PRU13 YG MEMINTA2 ITU MAHU PULANGAN DIATAS RAIH BELUM TENTU MANDAT SOKONGANNYA .
APAKAH DEFINISI ELAUN KERAIAN SEBENARNYA ?
BERBANDING MEREKA YG TIADA ELAUN KERAIAN TERSEBUT .

==================================

jangan harap gred sokongan nak dapat kenaikan kalau gred atas tak naik...kalau macam ni,belum apa apa dah bising,nanti jado macam SBPA,bila dah batal nampaknya yang untung orang atas juga sebab kenaikan gaji ikut % dan kenaikan gaji tahunan mereka juga lebih.kiat jangan halang hak mereka,nak naik keraian pun naiklah asalkan kita gred bawah ni dapat juga.

Tanpa Nama berkata...

Apa citer ELAUN PERUMAHAN WILAYAH pulak?xkan x nak perjuangkan..kalau ITP naik kami pun nak kena naik..baru keistimewaan sama..

Tanpa Nama berkata...

KUPEKS jangan hanya mintak naik kepentingan PA di Semananjung MALAYA sahaja, juga kena tengok juga PA di Sabah dan Sarawak juga, contohnya Elaun Wilayah dan sebagainya

Tanpa Nama berkata...

setuju sangat dgn cadangan cuepacs tu

Tanpa Nama berkata...

minta cuepacs perjuangkan gred 17 ditukarkan ke gred lebih tinggi memandangkan sekarang ni tugas gred 17 terutama badan unifom tk sepadan dgn gaji dan elaun berkaitan,kerja teruk,giliran bertugas ada yg 12j dan 24j.Tolonglah kami wahai cuepacs,cuba tengok dan teliti tugas kami ini

Tanpa Nama berkata...

Kpd Cuepacslah kami PA dpt meluahkan apa2 yg terbuku dihati selama ini.Kalau tidak cuepacs kpd siapa lg kami nk bergantung dan bersuara serta meluahkan rintihan .TQ cuepacs kerana memperjuangkan hak kami selama ini.Hidup cuepacs teruskan perjuanganmu.Kami seluruh PA tetap penyokong kuat dibelakangmu.

Tanpa Nama berkata...

bagus cuepecs, gasak betul2 sebelum PRU ni.....biar bergegar sikit, masa nilah kerajaan nak dengar masalah PA, masa nilah kita minta betul2....gasak saja....kalau dah lepas PRU sorry la...suara anda tidak didengar lagi......

Tanpa Nama berkata...

cuepacs MEMANG BANYAK CADANGAN.


sudahnya bagi HARAPAN PALSU kepada penjawat awam


dah2 la tu cuepacs. makin hari makin merepek. selesaikan satu-satu perkara dulu sebelum buat cadangan

Tanpa Nama berkata...

teramat setuju dan wajib dilaksanakan.......

Tanpa Nama berkata...

sesiapa yang tak setuju tu tak tau la apa motif diorang ni......

Tanpa Nama berkata...

setuju mmg setuju tp jgnla potong COLA PA yg duduk kuarters....

Tanpa Nama berkata...

grup j17 patut naik j27 sbb da terdot dlm pakaliling jpa...bukan dlm pakaliling sendirian berhad la ommm

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha betui tu...ni kali tak dpt lain kali dpt la...umpamanya tahun ni u tak da jodoh but masa masa hadapan mu pasti afa jodoh la

Tanpa Nama berkata...

tipu n tindas rakyat..RAKYAT LA PENENTU KSTSJAAN DI MADA HADAPAN ..

Tanpa Nama berkata...

Bercakap padal gaji, elaun2 dan seumpamanya,saya selaku anak sarawak merasa terkilan mengapa selalu dibeza2kan. Di sabah dan sarawak harga apa saja barangan maupun perkhidmatan adalah jauh lebih tinggi dari di semenanjung. Rangkaian jalan raya amat jauh ketinggalan, Elaun COLA langsung tak layak dinikmati, harga rumah, kereta berbeza beribu ringgit jika dibandingkn dgn semenanjung. Walhal sarawak mempunyai pelbagai sumber ekonomi semulajadi. Maka saya amat brrharap agar pihak sentiasa perihatin terhadap keperluan PA di sebelah ini.

Tanpa Nama berkata...

ada sesiapa boleh jelaskan tak apa beza faedah dengan riba'?

tk.

Tanpa Nama berkata...

memang kemungkinan besar elaun rumah, cola akan dikaji....tetapi bukan untuk kumpulan sokongan...tetapi untuk kumpulan atasan.....jangan harap

Tanpa Nama berkata...

klu nak selaraskan COLA bagus sangat sebab kos sara hidup antara bandar dan luar bandar tak jauh beza. harga petrol sama, beras sama, gula dan lain banyak dah didalam kawalan. tetapi elaun rumah tidak sepatutnya sama. sebab kos rumah antara bandar dan luar bandar sangat jauh berbeza. dari itu haruslah dikaji sekali lagi agar suatu masa nanti orang bandar tak lah berduyun-duyun mintak tukar kekampung sebab 'lebih berbaloi'...

Tanpa Nama berkata...

ceupacs, mengapa kami di sarawak ini tidak layak mendapat elaun cola sedangkan kami pun rakyat malaysia juga..????????????? pa sarawak dapat elaun wilayah bukanlah alasannya sedangkan elaun wilayah telah pun wujud sebelum wujudnya elaun cola lagi.. ini namanya penindasan secara halus sedangkan kami kumpulan skongan kena tunggu 10 tahun bekerja barulah elaun wilayah mencapai rm300 sebulan iaitu sama dengan elaun cola bagi yang tinggal di bandar... elaun wilayah pun tidak dikaji setelah sekian lamanya....

Tanpa Nama berkata...

Sabar2.. jangan berebut tulang..

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS hendaklah memperjuangkan keadilan yg sama rata kepada semua PA samada di Semenanjung atau Sabah/Sarawak. Kita 1 Malaysia. Maknanya CUEPACS tak seharusnya melihat hanya sebelah mata sahaja.

Tanpa Nama berkata...

aku memang setuju sangat lah imbuhan imbuhan ni naik dan peratus rumah jadi 1 peratus je.harga rumah sekarang mak datuk cekik darah.kita ni nak duduk mana? lama-lama bandar semua orang kaya yang berbangsa xxxx dan orang luar je duduk.....kita yang kakitangan kerajaan balik kampung. Apa beza dengan zaman penjajah?jurang semakin besar.......

Tanpa Nama berkata...

kewangan sekarang macam dah defisit je aku tengok......kelak bankrap negara? Walaubagaimanapun, dah kira baik datuk omar dah utarakan sekarang....sepatutnya benda ni dicadang 5 tahun dahulu.syukur harap dimakbulkan

Tanpa Nama berkata...

setuju klu faedah pinjaman perunahan turun ke 1 peratus sebab semua kakitangan awam akan dapat faedahnya tetapi kenapa pula nak turun kan elaun rumah golongan profesional tu....jgn berjuang untuk diri sendiri shaja , kalau jadi pemimpim berjuanglah unruk semua dan jgn dengki dgn org lain.Klu kita tengok perjuangan omar ni lebih kepada golongan PA sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Yalah. Saya pelik dengan perjuangan Omar ni. PA sokongan nak dapat semua seolah-olah merekalah bos.

Semua elaun dan gaji bos mereka mahu turunkan dan lupuskan. Elaun keraian mereka minta dilupuskan. Padahal yang salah adalah individu tersebut yang tak tahu guna elaun keraian.

Bonus golongan bos dapat banyak tak adil bagi mereka. Katanya golongan bos mesti dapat sikit, mereka sahaja layak dapat banyak.

Kenaikan gaji juga begitu. Golongan profesional mesti dapat sikit, ini kehendak mereka. Golongan mereka mesti naik gaji banyak.

Omar, cermin diri tu sikitlah.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah,terima kasih kepada PRESIDENT & GROUP CUEPACS yang mencadangkan agar elaun cola & elaun rumah di naikkan.Seiring dengan keadaan semasa berbanding dulu,penjawat awam mengharapkan agar kerajaan menerima secara positif cadangan CUEPACS.Cadangan CUEPACS berpandukan keadaan semasa & ini membuktikan CUEPACS menjaga kebajikan penjawat awam.Kadar 1% pinjaman perumahan sangat wajar dilaksanakan kerana ia untuk kebajikan penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

mcm-mcm komen kau org kat blog nie, kami nak tanyalah, selama yg kau org mintak pernah dapat tak..? nak naik gred lain cite, lulusan ijazah, master dan Phd lain cite, tapi satu habuk pun tak da kan.!! tengok jealah bonus kau org, cuepacs mintak 2 bulan, yg dapatnya setengah bulan jea.. ape cite.. lepas tue kau org sibuk caci-mencaci, maki-hamun sesama sendiri, cuba kau org lihat real punya cite, YB, MENTERI,SENATOR, dia org kaya-raya, bilion duit dia org, pakai BMW,MERCEDES,LEXUS, kau org dpt ape, dpt DOSA di bulan RAMADAN nie, itulah kenyataannya.. kau org nak tau apa jawapannye, kami bagi jawapannye.. jawapannye ialah RETORIK POLITIK..!!!

Tanpa Nama berkata...

Elaun Keraian patut dihapuskan kerana tidak releven ! Mana ada PA meraikan orang ! Dah lah tu sorang dapat RM 700 pulak ! Membazir wang kerajaan aje ! Gunakan duit itu untuk benda lain berfaedah ! Patut Ceupacs mintak kerajaan hapuskan elaun keraian ini ! Elaun perumahan patut selaraskan semua RM 700 ! Baru adil dan saksama !

Tanpa Nama berkata...

kau org nie ketinggalan zaman agaknya.. elaun rumah naik sampai RM700-800 kea, tak ke mana-mana pun.. kalau gaji RM2000 kelayakan pinjaman RM200,000.. harga rumah sekarang sekitar RM260,000-306,000.. mana kau org nak cari baki RM60,000-80,000.. jadi fikir-fikirkan..lah..!! ape kerajaan dah buat..!!

ketua keluarga berkata...

NAK BELI RUMAH LOAN TAK LEPAS,BINI TAK KERJA...RUMAH DAH MAHAL.MASA BUJANG DULU NAK BELI RUMAH TAK BOLEH SEBAB UNDANG2 WAKTU TERSEBUT ORANG BUJANG TAK BOLEH BELI RUMAH...TOLONG CARI JALAN UNTUK MENGATASI MASALAH INI..SAMPAI BILA NAK DUDUK MENYEWA DAN DUDUK KUARTERS?????

Tanpa Nama berkata...

Harga rumah dari tahun kesatahun meningkat.Harga tak kan turun .Gaji kumpulan sokongan memang tak mampu membeli rumah. Hanya PENURUNAN KADAR FAEDAEH JE DPT MENGURANGKAN ANSURAN BULANAN. Jadi dptlah P.A membeli rumah kerana ansuran bulannnya rendah.Harap harap kerajaan prihatin dlm bajet 2013 ni.Kalau faedah turun ada peluang lah saya membeli rumah sebelum bersarabeberapa th lagi.

Latif Suratman berkata...

wajar semua PA undi BN yang bayar gaji kita.

kepada skim J, anda x layak naik sebab hasad dengki dan ada terdapat juruteknik yang sokong pembangkang.

kami seluruh N17 menjunjung kasih pemimpin Umno, dan diharap kenaikan ke N41 tanpa mengira kelulusan dipercepatkan. janganlah ambil kira skim2 lain yang nyata suka membazirkan wang negara.

Tanpa Nama berkata...

jangan jadi pencacai BEE END la ...kami nak kan kerajaan yg tak rasuah....Hidup J

J for JUMUD berkata...

JUMUDKAN J

J for JUMUD
J for JUMUD
J for JUMUD
J for JUMUD

Tanpa Nama berkata...

fsedah 1% pinjaman rumah tapi kalo harga rumah pemaju kadi naik harga sama juga masahnya...kasih turun faedah dan kekalkan harga rumah baru la rakyat dudahulukan...tapi kalo kerajaaan boleh kawal haraga rumah lagi la elok,.

Tanpa Nama berkata...

yang kupeks pi hantar 24 tuntutan tu gila ke apa...asik nak publisiti murahan jer....ko ingat pm nak baca ker...cuba la pakai otak yg ada kat kepala lutut korang tue...drp usulkan 24 cadangan, baik korang usul 3 jer dan fight mati2 untuk dapatkannya....kadar faedah pinjaman perumahan dah dekat 10 tahun kupeks dok perjuang...taik pun takde

Tanpa Nama berkata...

Parti mana yg xrasuah oi.....? Apa bukti PR bebas rasuah? Buka mata anda dan lihat apa yg berlaku di sgor, kelantan, penang dan kedah. Cekap sgtkah pentadbiran mrka. Kalau PR ambil alih kerajaan pusat org melayu akan kehilangan kuasa politik dan segala2nya akan dikuasai oleh 1 kaum. X caya undilah PR dan buktikan apa yg diramalkan.

Tanpa Nama berkata...

Ceupacs memang dah buat kerja songsang. Adakah patut segala2nya nak disamakan spt elaun dsbnya. Kalau ceupacs nak gaji dan elaun kakitangan kump pelaksana sahaja yg naik lebih tinggi dari kump pentadbir, elok jafikan negara ini negara komunis. Mana logik elaun perumahan hendak diselaraskan? Kalau presiden ceupacs sebagai KSU, mahukah anda seorang kakitangan N1 mempunyai elaun perumahan yg sama dgn anda? Apa guna kita wujudkan universiti dan melahirkan ramai graduan tapi pd akhirnya gaji mrka nak disamakan dgn lulusan PMR, SPM. BAHRUL BETUL!

Tanpa Nama berkata...

Saya penjawat awam gred 29. Saya sangat bersyukur dengan gaji dan elaun yang ada sekarang. Tugas yang saya pikul sebagai satu ibadah dan bukti saya menyumbang untuk negara. Gaji dan elaun kakitangan awam tidak perlu dinaikkan atau diselaras. Cukuplah dengan apa yang ada sekarang. Saya sangat bersyukur.

Tanpa Nama berkata...

selaraskan semua Elaun ITP tak mengikut gred..ini soal kebajikan bukan kelulusan,bagi mereka yang mempunyai ijazah atau pun diploma mereka dah mempunyai gaji yang besar,kelayakan untuk membeli rumah pun senang...apa nak persoalkan kalau kerajaan bagi sama rata bagi mereka yang mempunyai PMR @ SPM dengan yang ada ijazah @ Diploma...fikir lah sikit..kauorg ada anak..tak baik persoalkan tentang kelulusan seseorg 2,dah tertulis kehidupan seseorg 2 di dunia mcm 2,...kena dng anak kauorg baru tau.....

Tanpa Nama berkata...

kita tunggu Bajet 2013 bulan September ni...sama ada cadangan Cuepacs ni PM terima atau tidak,kalau elaun ITP dinaikkan dan peratus pinjaman perumahan diturunkan....PM kita memang berjiwa rakyat.....kalau tak ,,kita tentukan kerajaan masa pilihanraya nanti....kita suarakan dikertas undi nanti....

Tanpa Nama berkata...

kalau semua elaun kakitangan kerajaan dinaikkan macam mana dengan kakitangan swasta? confirm harga barang naik juga kalau elaun naik.. kakitangan swasta pun bukan semua gaji besar.. ada yang gaji rm900 je.. dan tak ada elaun rumah..mereka tak perlukan rumah ke?

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju gn cdgn ini..saya berharap cadangan ini diluluskan oleh kerajaan..memandangkan gaji bg kakitangan sektor awam msh pd paras kemiskinan..disini saya mngambil kesempatan menyuarakan pendapat dan pandangan kepada pihak cuepac untuk menyelaraskan gaji kakitangan sektor awam 3 tahun sekali tanpa mngikut bajet tahunan supaya kakitangan kerajaan tidak ada masalah kewangan atau mnyuarakan soal gaji apabila pmbntangan bajet tahunan.

Tanpa Nama berkata...

salam...hai..xberumah sendirilah aku jawabnya macamni..rumah dah harga beratus ribu..paling murah 120000 ke atas..tidur bawah jambatan la jawabnya..padahal apa yang ada di langit dan dibumi semuanya ALLAH bg free2 je kat manusia..anda sendiri jawab lah di akhirat pada sape2 yg memerintah dunia ini..

Tanpa Nama berkata...

salam..pada aku walau gaji kecik syukur alhamdulilah masih cukup menanggung keluarga walau tak mewah macam orang lain..kita patot mengukur pada badan sendiri..rata rata penjawat awam suka bergaya dan berhutang..loan dan pinjaman terlalu banyak potongannya.kawalan wang yang tidak bijak.sektor swasta masih ada lagi yang bergaji bawah dari 700 yang tiada elaun cola mahu pun elaun perumahan.kita tengok di sebelah sabah dan sarawak.kehidupan disana rasanya lebih tinggi perbelanjaannya dan gaji juga terlalu kecil jika dibandingkan dengan semenanjung.bersyukurlah dengan apa yang ada dan ukurlah baju di badan sendiri.jangan memandang orang yang lebih tinggi pangkat dan hartanya dari kita,tapi pandanglah yang berada di bawah..

Tanpa Nama berkata...

ITK sebahagian dr emolumen..hak individu penerima..rujuk perintsh am bab b...anda keliru dgn tuntutan elaun keraian yg hsnya ketua jabatan berhak claim klu dia ada meraikan tetamu...sila rujuk jabatan petkhidmatan awam unit pergajian..ramai keliru hal ini..