SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

29 Ogos 2012

CUEPACS YAKIN KEBAJIKAN PENJAWAT AWAM DISENTUH DALAM BAJET 2013

Bernama
29/8/2012



KUCHING, 28 Ogos (Bernama) -- Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman yakin isu kebajikan penjawat awam akan disentuh dalam pembentangan Bajet 2013, yang dijangka pada 28 Sept ini, selaras dengan usaha menambah baik kualiti perkhidmatan melalui penyampaian berkesan.

Omar, yang juga anggota Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam (SKMTPA), berkata CUEPACS juga mahu status pekerja kontrak turut mendapat perhatian kerajaan.

"Kebajikan sangat penting dalam mana-mana sektor, sama ada dalam kerajaan atau swasta dan kita mengharapkan satu pembentangan yang baik supaya tidak ada lagi penjawat awam yang bermasalah atau tidak sihat yang akan menyusahkan kawalan," katanya kepada pemberita selepas majlis dialog di antara ketua jabatan dan badan berkanun persekutuan Sarawak dengan SKMTPA, yang diketuai pengerusinya Tun Zaki Tun Azmi di sini.

Dengan adanya pelbagai insentif yang diberi kerajaan, seperti bantuan rakyat 1Malaysia (BR1M) serta ekonomi yang sudah baik, beliau berkata isu yang dibangkitkan selama ini, termasuk kenaikan gaji selain penyelarasan bayaran insentif wilayah dan elaun perumahan, perlu mendapat perhatian kerajaan di dalam belanjawan 2013 nanti.

Bagi meningkatkan lagi produktiviti dan pentadbiran efisien, elaun bantuan sara hidup (COLA) juga perlu diberi kepada penjawat awam di Sarawak, yang berbeza dengan bayaran insentif wilayah, katanya.

-- BERNAMA

98 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yaya to be first commenter...

salam semua...
terus pada fakta..
harap-harap isu j dan kontrak dapat pembelaan positif...
MALAYISA MAJU 2020..

Tanpa Nama berkata...

ekonomi yang sudah baik, beliau berkata isu yang dibangkitkan selama ini, termasuk kenaikan gaji selain penyelarasan bayaran insentif wilayah dan elaun perumahan, perlu mendapat perhatian kerajaan di dalam belanjawan 2013 nanti.

===================================

Ekonomi sudah baik....harap semua PA dapat kenaikan gaji sama rata sebanyak 100 seorang ,kerana dulu semasa naik ikut % ada ramai yang tak puas hati kerana gaji kecik naik sikit...

rasanya mungkin kita juga boleh dapat 1/2 bulan lagi bonus.

Tanpa Nama berkata...

hstsYouaku dapat info,elaun perumahan akan dikaji...mungkin ada berita positif dalam bajet nanti.

Tanpa Nama berkata...

harap tiada lagi orang BN dan PR merapu dan meraban dalam ulasan kali ini....

fokus apa yang ingin kita capai


Tanpa Nama berkata...

SEMUA PA SEPATUTNYA LAYAK DAPAT KAD DISKAUN BELI IKAN,BELI SAYUR,BELI BERAS,BELI AYAM,BELI BAJU,BELI BUKU,GUNTING RAMBUT,SPA,URUT,SEWA HOTEL BELI TOP UP,ASTRO,TAMBANG PENGANKUTAN AWAM,TOL,MINYAK...bla,bla.bla......

Tanpa Nama berkata...

betul betul

politik simpan sahaja dalam hati kat rumah ni,
tumpukan kebajikan PA
politik2 masing2 hal
jangan masuk dalam ini rumah
grgrgrgrrrrrrr...

Tanpa Nama berkata...

betul betul

politik simpan sahaja dalam hati kat rumah ni,
tumpukan kebajikan PA
politik2 masing2 hal
jangan masuk dalam ini rumah
grgrgrgrrrrrrr...

Tanpa Nama berkata...

Tolong beritahu nak simpan dimana politik sedangkan staff mampu sendiri berpolitik. Xcaya lihatlah setiap kali pengumuman kenaikan gaji alasannya kumpulan bawahan diketengahkan kepada PM dan bila dapat lampu hijau golongan atasan menerkam terlebih dahulu. Lihatlah apa terjadi pada SBPA.

Kerana poltiklah golongan bawahan mendapat sedikit nikmatnya. Jika harapkan golongan atasan, nasibnya golongan bawahan seperti puak kunta kunte.

Tanpa Nama berkata...

Tolong beritahu nak simpan dimana politik sedangkan staff mampu sendiri berpolitik. Xcaya lihatlah setiap kali pengumuman kenaikan gaji alasannya kumpulan bawahan diketengahkan kepada PM dan bila dapat lampu hijau golongan atasan menerkam terlebih dahulu. Lihatlah apa terjadi pada SBPA.

Kerana poltiklah golongan bawahan mendapat sedikit nikmatnya. Jika harapkan golongan atasan, nasibnya golongan bawahan seperti puak kunta kunte.

Tanpa Nama berkata...

had umur 54 tahun kpd PA bagi tujuan mohon jawatan baru perlu dinaikkan jugak !
- MPA

Tanpa Nama berkata...

cuti tahunan mohon tambah lagi la......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tolong beritahu nak simpan dimana politik sedangkan staff mampu sendiri berpolitik. Xcaya lihatlah setiap kali pengumuman kenaikan gaji alasannya kumpulan bawahan diketengahkan kepada PM dan bila dapat lampu hijau golongan atasan menerkam terlebih dahulu. Lihatlah apa terjadi pada SBPA.

Kerana poltiklah golongan bawahan mendapat sedikit nikmatnya. Jika harapkan golongan atasan, nasibnya golongan bawahan seperti puak kunta kunte.

Khamis, Ogos 30, 2012 2:58:00 PTG
***********************************
SETUJU !!!!!!!!!!! PENDAPAT YANG TIDAK DAPAT DI SANGKAL !!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS ADA BUAT SEBARANG PERMOHONAN RASMI KA ?????????? BUAT PENGUMUMAN APA YA DI POHON DALAM BAJET, JANGAN MENGHARAP BULAN JATUH KE RIBA...
>> ELAUN WILYAH TIDAK PERNAH DISEMAK INI MENANDAKAN KERAJAAN PESEKUTUAN TIDAK PERHATIN KEPADA PENJAWAT AWAM SABAH & SARAWAK (MOHON SEMAKAN SEGERA)

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS ADA BUAT SEBARANG PERMOHONAN RASMI KA ?????????? BUAT PENGUMUMAN APA YA DI POHON DALAM BAJET, JANGAN MENGHARAP BULAN JATUH KE RIBA...
>> ELAUN WILYAH TIDAK PERNAH DISEMAK INI MENANDAKAN KERAJAAN PESEKUTUAN TIDAK PERHATIN KEPADA PENJAWAT AWAM (RAKYAT)SABAH & SARAWAK (MOHON SEMAKAN SEGERA)

Tanpa Nama berkata...

minta kadar faedah pinjaman perumahan di turunkan.ini untuk masa depan kebanyakan pa yang berpendapatan rm3000 kebawah.

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA ELAUN COLA PATUT DIBERI KPD PA SARAWAK....TAKKAN PA SEMENANGJUNG SJ YG DPT ARGHSS....TAK ADILLL DAN ELAUN WILAYAH TAK PERNAH DIKAJI BG PA SRWK&SABAH....HRP CUEPACS MEMPERJUANGKAN APA YG ADIL BG PA SARAWAK&SBH....JGN CKP SJ LEBIH..TP HABUK PUN TADAAA...

Tanpa Nama berkata...

MENURUT SUMBER, bajet 2013, elaun perumahan akan di beri perhatian, kenaikan gaji, elaun wilayah, kenaikan pangkat dan bonus tambahan setengah bulan gaji tiada disebut di dalam bajet 2013 tersebut.. lebih malang lagi GST akan dikuatkuasakan, kenaikan harga kereta nasional, kenaikan cukai duti import, kenaikan cukai tanah,pintu,perniagaan,duti eksais,harta,insurans dan pendapatan akan dilaksanakan kenaikannya.. taraf perkerja kontrak tiada di sebut dalam bajet 2013, mungkin yg berkhidmat lebih 10 tahun keatas akan diserapkan ke tetap, manakala 10 tahu ke bawah akan ditamatkan perkhidmatannya dah diberi sejumlah wang pampasan.

Tanpa Nama berkata...

salam...

amatlah diharapkan agar elaun perumahan akan di beri perhatian dalam bajet 2013

Tanpa Nama berkata...

Salam Jumaat Dato'Osman....
Pasal elaun2 ni..Dato' kena ambil perhatian ni....serious sangat2...
kalau betullah PM Najib nak 1Malaysia..semua elaun kena bagi dgan penjawat awam diSabah dan Sarawak...kami dari Sabah mahu kali ini PM bagi kepastian supaya elaun perumahan dan cola naikkan kerana kami penjawat awam di Sabah lebih memerlukan...cuba lihat lihat kalau penjawat awam dari Malaya dtg Sabah elaun rumah begitu tinggi...tapi kami d Sabah hanya dpt RM180.oo saja...kami bukan bertugas dlam daerah kelahiran boleh balik rumah kampung..ni duduk bandar sewa paling kecil RM500.0,..tu rumah yg x ada kelengkapan...duduk bersila atas lantai....
elaun cola juga kami mahu...jgn pilih2 kawasan..d Sabah inilah patut kena bagi perhatian kalau mahu BN menang dlm PRU13...kalau tidak rasanya akan hilang semua deposit....fikir2kan lah sebelumn tibanya waktu itu....kami orang Sabah sdah cukup menahan sabar....

RakyatSabah@penjawat awam Sabah...

Tanpa Nama berkata...

kau seorang jea yg bangkang.. rakyat sabah lain sokong bn, tak taulah tahun nie, takut terbalik pulak..he..!!he..!!

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan J & G ke gred 27 da tak nak sokong lagi sbb dipermain main kan dan diperlekeh lekeh oleh Jpa spa.....good byeeee ja la...

rashidi sandakan berkata...

kami rakyat SABAH tetap akan undi BN seperti biasa walau Lajim dan Bumburing derhaka. usahlah semua sabahan meminta itu ini. sabah sudah maju jika dibanding 20 tahun dahulu. mana ada rumah yang tiada bekalan air dan elektrik? malahan, sekarang kampung kami juga menikmati bekalan wayar telefon. semuanya mudah mahu berhubung. tahun depan jalan tar akan masuk juga. sukurlah pada BN. hidup BN. Sabah boleh bah kalau kau.

Tanpa Nama berkata...

Harap-harap bajet tahun ini akan ada berita gembira tentang elaun perumahan,elaun wilayah dan cola untuk semua penjawat awam . .. Dah lama tunggu

Tanpa Nama berkata...

Harap tangga gaji R1 dipanjangkan lagi ,kerana ada pekerja yang masih berkerja 25 tahun tapi kenaikan dah langgar dinding. Harap dipertimbangkan

Tanpa Nama berkata...

kaji balik elaun dan gaji PA pada skim perkhidmatan tertentu.
Ada skim perkhidmatan yang teraniaya dan diabaikan.
Ada skim yang laluan kerjaya terhalang walau pun mempunyai kelayakan akademik yang lebih tinggi yang diperolehi semasa DALAM PERKHIDMATAN.
Mohon jawatan baru pun tidak dipandang oleh JPA.
Ini kerana, PA ini telah DI LABEL sebagai staf sokongan !

Pohon INSENTIF dalam bentuk ONE OFF kepada PA yang mempunyai kelayakan akademik yg lebih tinggi seperti Hadiah Pergertakan Gaji. (aku telah syor perkara ini kpd Y.Bhgia Tun Zaki - Pengerusi Penambahbaikan SSM+).

Tanpa Nama berkata...

kau org PA 1.4 juta, ajar sikit kerajaan kerana menzalimi PA dengan tiada kenaikan gaji,elaun,
pangkat dan gred, tukar jea kerajaan sedia ada, PR ke putrajaya, tengok pulak bn mengelupur jadi pembangkang pulak, padan muka dia org.. mana-mana PA yang ada master dan Phd layak ganti menteri-menteri dan YB yang seida ada nie.. kami memimpin..!!

Tanpa Nama berkata...

STRUKTUR GRED PERJAWATAN DALAM PERKHIDMATAN KERAJAAN SEBENARNYA SEDANG 'DIRUNTUHKAN' SECARA TIDAK SENGAJA OLEH DESAKAN PIHAK CUEPACS.
APA TIDAKNYA JIKA SEMUA GRED 17 (KONONNYA LEPASAN POLY DAN SIJIL NI
PRO SANGATLAH) NGALAHKAN LEPASAN IPT (DIP DAN DEG ). JIKA SUDAH DEMIKIAN MAKA PIHAK JPA DAN SPA SEPATUTNYA BUAT SUATU SKIM PERKHIDMATAN BARU, SUPAYA LEPASAN IPT (STP, STAM, DIPLOMA & IJAZAH), LEPASAN POLY DAN SIJIL, LEPASAN SPM/MCE, LEPASAN SRP/LCE DAN LEPASAN UPSR MENIKMATI GAJI HASIL PELAJARAN DAN PENGAJIAN YANG SEBENAR MEREKA TELAH LALUI. AGAR NANTI TIDAK TIMBUL GAJI TERENDAH DAN TERTINGGI. MASING2 AKUR DENGAN KELULUSAN DAN KELAYAKAN BAGI JAWATAN YANG DIPOHON.JANGAN ULAR LIDI NAK JADI NAGA DAN CEMPEDAK MENJADI NANGKA. - PESARA KSU -

Tanpa Nama berkata...

Bonus 2 bulan please ,bonus kena bayar cukai tau 1 bulan October 1 bulan dec tq

Tanpa Nama berkata...

Umno bukan lagi untuk bumiputra. Tapi pendatang tanpa izin di sabah pun boleh jadi ahli...patutlah isu pti di sabah tidak selesai....orang luar pun boleh dapat ic dengan senang. Teda guna punya pemimpin.

Tanpa Nama berkata...

SAYA NAK APA DALAM BUDGET....

A) BONUS SATU BULAN GAJI
B) PERATUS PINJAMAN PERUMAHAN DIKURANGKAN DARI 4 PERATUS KE 2 PERATUS
C) ELAUN ITP DINAIKKAN SEBANYAK 50-100 PERATUS

Tanpa Nama berkata...

Bajet 2013,ITP dari RM180 dinaikkan RM450,Peratus pinjaman perumahan diturunkan kepada 1%,kenaikkan gaji gred 1-16 10%,17-40 5%,41-52 2%...baru betul....kalau tak...tunggu je PRU 13...smua PA akan suarakan di kertas undi...fikirlah sikit bagi mereka yang berpendapatan rendah...

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya diasingkan ikut kelulusan.

sapa spm pakai gred spm, contoh gred 17

sapa stpm guna gred stpm, contoh gred 25

sapa sijil gred 27

sapa diploma gred 29 (tak kira la teknikal ke non teknikal)

sapa sarjana muda gred 41

sapa sarjana gred 43

sapa phd gred 45

tapi nak buat macam mana, JPA dikuasai dan dipenuhi oleh luka' bin luka' (yakni orang yang nampak pandai atas kertas, tapi sebenarnya bodoh)

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini dari radio buruk: Bajet 2013,ITP dari RM180 dinaikkan 1-16-180, 17-40-RM250, 41-52-RM450,Peratus pinjaman perumahan diturunkan kepada 3.5%,kenaikkan gaji gred 1-16-15%,17-40-10%,41-52-20%..tiada kenaikan bagi gred 1-40..fikirlah sikit bagi mereka yang berpendapatan rendah...

Tanpa Nama berkata...

gitu bunyi bajetnya, org atasan selalu untung naik gaji besar, suruh org atas buat semua kerja, tak payah ada office boy, depatch boy, gaji org bawahan kecik, nak di tindas lagi, adalah, ape jenis manusia kau org nie..

Tanpa Nama berkata...

CUEPEACS TOLONG PANDANG PADA GRED LS 17

Tanpa Nama berkata...

sapa diploma gred 29 (tak kira la teknikal ke non teknikal)

sapa sarjana muda gred 41
___________________________________

jauh sangat mata 29 ke 41.
walhal di universiti kelulusan
cuma 2 tahun je beza.
ada tak kena ini

Tanpa Nama berkata...

masa SBPA haritu gred dah cun dah


1-1 sarjana muda
2-1 diploma
3-1 sijil/stpm
4-1 spm
5-1 pmr

cuma tang pembahagian "kekayaan" saja yang tunggang langgang. sudahnya semua kena scrapped. termasuk la sistem penggredan yang kat atas tu.

dengan angka macam kat atas tu dah merapatkan jurang. 1 dengan 2 tak jauh pun. angka di belakang tu pulak menentukan kekananan. kalau 1 tu junior, 2 tu senior, 4 tu super senior bla bla bla.

pakai angka sekarang ni 17 22 27 32 41 44 bla bla tu jauh sangat jurangnya. 17 dengan 29 tak berapa jauh, 29 dengan 41 amat jauh.

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini dari radio buruk: Bajet 2013,ITP dari RM180 dinaikkan 1-16-180, 17-40-RM250, 41-52-RM450,Peratus pinjaman perumahan diturunkan kepada 3.5%,kenaikkan gaji gred 1-16-15%,17-40-10%,41-52-20%..tiada kenaikan bagi gred 1-40..fikirlah sikit bagi mereka yang berpendapatan rendah...

++++++++++++++++++

semoga menjadi kenyataan....

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini dari radio buruk: Bajet 2013,ITP dari RM180 dinaikkan 1-16-180, 17-40-RM250, 41-52-RM450,Peratus pinjaman perumahan diturunkan kepada 3.5%,kenaikkan gaji gred 1-16-15%,17-40-10%,41-52-20%..tiada kenaikan bagi gred 1-40..fikirlah sikit bagi mereka yang berpendapatan rendah...

SAYA SEORANG PANGKAT RENDAH TAK KISAH JIKA ORANG ATAS NAIK GAJI BANYAK ASALKAN SAYA JUGA TURUT NAIK GAJI ATAU ELAUN,SAYA SEDAR SIAPA SAYA...SYUKUR DAPAT KERJA ...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Berita terkini dari radio buruk: Bajet 2013,ITP dari RM180 dinaikkan 1-16-180, 17-40-RM250, 41-52-RM450,Peratus pinjaman perumahan diturunkan kepada 3.5%,kenaikkan gaji gred 1-16-15%,17-40-10%,41-52-20%..tiada kenaikan bagi gred 1-40..fikirlah sikit bagi mereka yang berpendapatan rendah...
--------------------------------
sy xphm apa yg tuan maksudkan "tiada kenaikan bagi gred 1-40". kerana jika lihat "kenaikkan gaji gred 1-16-15%,17-40-10%,41-52-20%" nmpk mcm ade kenaikan je. walau apepon, jika sesape ade info sulit bajet, boleh la war2kan ckit kat cni :)

Tanpa Nama berkata...

1-16-15%,17-40-10%,41-52-20% sepatutnya yang 41-52-tu 7% jer lah...

Tanpa Nama berkata...

tiada kenaikan bagi gred 1-40 tue bermaksud tiada kenaikan pangkat,perubahan gred dan kenaikan elaun, sepatutnya tak boleh bagi tau, TAK SULIT.

PTD Muda berkata...

gaji dan elaun naik mmg bagus. tp dalam keadaan ekonomi terkini, ia tidak logik. O.Expenditure gomen akan naik lagi and hutang gomen xle nk kawal.

tp xtau info rakan ni benar ke tak. jgn plak bg info salah dan naikkan harapan PA.

Tanpa Nama berkata...

hutang gomen siapa yg buat hutang, PA kea, kalau tak siapa lagi kalau tak pemimpin-pemimpin skg, tak pandai mengurus, nampak mcm pandai, tapi bodoh-tolol rupanya, bagi PA ada master dan Phd, boleh gantikan mana-mana menteri dan Yb, PA lagi berkelayakan menggantinya kerana lebih cerdik dari mereka.. PTD muda jgn asyik nak mengampu dan menjilat jea, lihat keadaan skg, semakin teruk negara nie nampaknya..

PTD Muda berkata...

bukan salah ptd atau PA lain kalo menteri nk laksanakan satu dasar atau keputusan. sape yg lantik ahli politik ni? sume rakyat msia xkira bangsa atau agama. kalo mau tukar, undila btul2.

so sila bg idea yang bernas utk menguruskan hutang gomen. jgn nk menyalak2 tanpa logik. xde guna komplen kat blog ini. the power is in ur hands.

Tanpa Nama berkata...

gitu bunyi bajetnya, org atasan selalu untung naik gaji besar, suruh org atas buat semua kerja, tak payah ada office boy, depatch boy, gaji org bawahan kecik, nak di tindas lagi, adalah, ape jenis manusia kau org nie..

--------------

Apa la ko ni...tak reti ke...mana ada office boy, dispatch boy gaji besar. Sesuai la dengan jawatan dan tanggungjawab yang dipikul.

Tanpa Nama berkata...

Gred J17 pon pandang sama..

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa semua x dpt yg akan dpt cuma polis aje........x percaya just tunggu

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa pak najib perlu tgk bajet isterinya dulu....jika ada lebihnya akan dpt pada kakitangan polis dan selebihnya baru diagihkan kpd yg lain....sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

saya sebagai penjawat awam amat bersyukur dengan apa yang ada. saya cuma berada pada gred 29 namun sangat bersyukur. gaji dan elaun tak perlu dinaikkan. cukuplah sekadar apa yang ada. bersyukur...

Tanpa Nama berkata...

PERJUANGAN TETAP DITERUSKAN J17 KE J27/29

Tanpa Nama berkata...

memanglah kau bersyukur, sebab gred kau 29, apa macam kau turun pangkat jadi gred 1-17, baru padan muka kau, bodoh-bahlol, cakap tak serupa bikin, pentingkan diri sendiri, lepas tue kelepek duit sana-sini, rasuah, duit projek dan 10%, memanglah kau cukup, makan duit HARAM..

Tanpa Nama berkata...

PERJUANGAN TETAP DITERUSKAN J17 K3 J27/29

Tanpa Nama berkata...

pada pendapat saya...x kira pangkat besar mana pun...dah tu rezeki dia org nak buat mcm mana...tapi dalam perkhidmatan awam ni jgn la terlampau tamak sgt..gaji pun dari hasil negara dan rakyat jugak..jgn guna kuasa yg ada untung kepentingan sendiri.JPA kenak lihat dan teliti perjawatan yg ada sekarang supaya lebih teratur dan adil..semua PA ada peranan masing2..dan semua nya penting pada kerajaan..harus ingat PA adalah rakyat dan pengundi...

Tanpa Nama berkata...

saya rasa..saya rasa...ha ha wak lu

Tanpa Nama berkata...

memang tidak adil dan dianaktirikan jika elaun cola tidak diberikan kepada pa sabah & sarawak.. ambil contoh bagi lantikan pertama w17 iaitu gaji pokok adalah rm928.74.. elaun wilayah adalah 25% drp gaji pokok.. jadi elaun wilayah adalah rm232.19 sebulan sedangkan elaun cola bagi bandar2 besar adalah rm300 sebulan.. bagi pa yg tinggal di bandar2 besar & bertaraf bandaraya seperi miri & kuching amatlah tidak adil.. beza elaun wilayah & elaun cola adalah = RM67.81.. jika setahun = RM813.72.. jurang RM813.72 adalah terlalu besar... banyak benda dapat dibeli dengan jumlah tersebut.. maksud kerajaan telah berhutang dgn pa sarawak & sabah dlm rm813.72 setahun.. mengapa kami rakyat sabah & sarawak sering dilayan sebegini rupa... jangan sampai kami beralih arah kepada pakatan rakyatlah pulak...

Tanpa Nama berkata...

ada berani, cubalah..!! kami bn akan menang besar PRU-13 nie, kami tak hairan kau org semua, pencaicai, mcm pengemis kau org nie, mintak naik elaunlah, gajilah, ape nie nak perhabis duit kerajaan kea..

Tanpa Nama berkata...

memang tidak adil dan dianaktirikan jika elaun cola tidak diberikan kepada pa sabah & sarawak.. ambil contoh bagi lantikan pertama w17 iaitu gaji pokok adalah rm928.74.. elaun wilayah adalah 25% drp gaji pokok.. jadi elaun wilayah adalah rm232.19 sebulan sedangkan elaun cola bagi bandar2 besar adalah rm300 sebulan.. bagi pa yg tinggal di bandar2 besar & bertaraf bandaraya seperi miri & kuching amatlah tidak adil.. beza elaun wilayah & elaun cola adalah = RM67.81.. jika setahun = RM813.72.. jurang RM813.72 adalah terlalu besar... banyak benda dapat dibeli dengan jumlah tersebut.. maksud kerajaan telah berhutang dgn pa sarawak & sabah dlm rm813.72 setahun.. mengapa kami rakyat sabah & sarawak sering dilayan sebegini rupa... jangan sampai kami beralih arah kepada pakatan rakyatlah pulak...
___________________________________

Amat setuju dgn apa yg dikatakan oelh saudara....mamang betul pa sarawak&sabah amat dianaktirikan oleh kerajaan...sedangkan dunia sudah maju..semua keperluan meningkat seperti di bandarraya2...cubalah kerajaan kaji balik dan bagi elaun COLA kpd PA SARAWAK&SABAH....Baru adil....rugilah kami selama ni menyokong BN....Apa kata semua PA SARAWAK&SABAH Kali ni cuba beri mandat kepada pembangkang pula....

Tanpa Nama berkata...

bajet 2013 akan lebaih kepada guru.....guru....guru sahaja,....hampeh....bagi PA selain drpd guru jgn harap lah.....kerajaan lebih utamakan guru drpd PA lain...yang N,W,S dan seangkatannya....undilah Pembangkang.....para gurulah yg paling byk menyokong Pembangkang....tp para gurulah yg paling byk dpt faedah drpd kerajaan....

Tanpa Nama berkata...

Saya harap cadangan menaikkan elaun wilayah, elaun perumahan atau memberi COLA kpd PA di sarawak & sabah diberi keutamaan. Saya juga mencadang PA yg ada ijazah yang belum naik pangkat diberi gaji lebih sedikit memandangkan iltizam,,ilmu dan kemahiran yg mereka ada & bagi meringankan bebanan kewangan yg mereka tanggung semasa menuntut ilmu. usaha ini akan menggalak kakitangan awam menuntut ilmu bagi meningkat prestasi utk menjayakan malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020.

Org Sabah Style berkata...

"Saya harap cadangan menaikkan elaun wilayah, elaun perumahan atau memberi COLA kpd PA di sarawak & sabah diberi keutamaan."

Saya sgt setuju kerana Sabah kaya dgn minyak & gas. Hasilnya pergi mana ? Perut "mereka" sdh pun dipam sampai mau pecah. Kita PA di Sabah hutang keliling pinggang. Jgn pandang mudah hal ini.

MP2 Sabah yg 'duduk' di Putrajaya itu tolonglah buka mulut sikit. Jgn isi perut sendiri saje!!

Tanpa Nama berkata...

Tunai janji gred j27 dulu...pak Omar oiiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

Kalu nk sentuh, sentuhlah keseluruhan PA... Kalu satu dan dua kerat je yg dpt, baik x pyh lah...lg huruhara jadinya

Tanpa Nama berkata...

aku rasa lebih baik semua PA berkhidmat di negeri masing2.. xyah hantar negeri org.. bru la ok.. di hanter ke semenanjung pun tiada kelebihan baik keja kat tanah sendiri.. bodoh punya kjaan.. elaun cola x bg ngn rakyat sabah dan sarawak.. tp bila org semenanjung keja kat sbh swk bg pula elaun wilayah.. bodoh.. kalau xda elaun cola jugak dalam bajet 2013 ni ..aku akan menubuhkan kelab anak sbh dan swk utk mohon pertukaran ke wilayah asal dalam 14 hari.. xsokong pertukaran protes la.. negara demokrasi kene buat cara demokrasi..

Tanpa Nama berkata...

tak payah sentuh pun tak pe...sebab kami Gred J dah tunggu dari tahun 2002 lg untuk di sentuh..akhirnya masih lagi DARA..J17 dulu kini dan selamanya J17...HIDUP J

Tanpa Nama berkata...

Zaman dulu, J17 memang terkenal tapi bila kemudahan komputer semakin canggih sehingga boleh melukis peta, pelan dll maka J17 sekrg seolah-olah tidak dipandang lagi. Sekrg komputer yg selalu disentuh & diupgrade tapi bukan J17 lagi..he...he.....

Tanpa Nama berkata...

...J17 masih DARA? tak faham lah............tasman 7

Tanpa Nama berkata...

LentING sana LEnting sini, tak puas ati ini tak naik ini. semua tk kena.. ADAKAH ANDA SUDAH MENJADI AHLI CUPACS? yg memperjuangkan penjawat awam?.. tentu ramai yg belum so...diam2 ja lah jangan bising..

Tanpa Nama berkata...

ANDA PERASAN TAK..GRED BESAR KEBANYAKANNYA PERUT BESAR(BUNCIT) JG SEBAB APA?...makan besar dlm segala hal..???????????

pengarah berkata...

SAYA MOHON MENCADANG AGAR GRED J NI DI DIMANSUHKAN BISING JA DARI DULU MAU MINTA NAIK GRED

Tanpa Nama berkata...

setuju

jumudkan skim J

J = JUMUD

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

memang tidak adil dan dianaktirikan jika elaun cola tidak diberikan kepada pa sabah & sarawak.. ambil contoh bagi lantikan pertama w17 iaitu gaji pokok adalah rm928.74.. elaun wilayah adalah 25% drp gaji pokok.. jadi elaun wilayah adalah rm232.19 sebulan sedangkan elaun cola bagi bandar2 besar adalah rm300 sebulan.. bagi pa yg tinggal di bandar2 besar & bertaraf bandaraya seperi miri & kuching amatlah tidak adil.. beza elaun wilayah & elaun cola adalah = RM67.81.. jika setahun = RM813.72.. jurang RM813.72 adalah terlalu besar... banyak benda dapat dibeli dengan jumlah tersebut.. maksud kerajaan telah berhutang dgn pa sarawak & sabah dlm rm813.72 setahun.. mengapa kami rakyat sabah & sarawak sering dilayan sebegini rupa... jangan sampai kami beralih arah kepada pakatan rakyatlah pulak...
___________________________________

Amat setuju dgn apa yg dikatakan oelh saudara....mamang betul pa sarawak&sabah amat dianaktirikan oleh kerajaan...sedangkan dunia sudah maju..semua keperluan meningkat seperti di bandarraya2...cubalah kerajaan kaji balik dan bagi elaun COLA kpd PA SARAWAK&SABAH....Baru adil....rugilah kami selama ni menyokong BN....Apa kata semua PA SARAWAK&SABAH Kali ni cuba beri mandat kepada pembangkang pula....
Rabu, September 05, 2012 7:52:00 PTG

---------------------------------

betul tu.. sangat2 setuju.. kalau 10 tahun RM8,000 lebih beb... di akhirat kelak korang jawab segala penindasan tersebut...

Tanpa Nama berkata...

Org mcm PA tuntut naik gaji & elaun tapi org kampong hanya tahu minta zink & tangki 1 M'sia. Mereka bukan tau 'sumber asli' negeri sbh & srwk sdh dirampas.

Ini kali lah..............................TUKAR

Tanpa Nama berkata...

....sama2 kita tukar. mcm makan KFC & Pizza Hut.

Tanpa Nama berkata...

kalo PA mintak naik gaji / elaun boleh tulis sampaii 3 - 4 helai A4 panjang tapi bila boss suruh buat laporan kerja ...terus jadi bangang!!!

biasalah....

Tanpa Nama berkata...

Kenapalah PA di sabah & serawak pertikaikan elaun perumahan wilayah yg diterima PA dari semenanjung yg bekerja di sabah..sama saja..klu korg pi kerja kat semenanjung kemudahan yg sama jugak korg dapat..so kalau ketagih sgt nak elaun perumahan wilayah tu..saranan buat PA2 di sabah or serawak yg tak puas hati pasal elaun tu...korang p la kerja kat KL. Penang, Or Johor..gerenti dapat gak elaun tu..nah bha..masa tu klu korang dah kat semenajung baru korang rasa macam mana PA2 semenanjung yg dtg berkhidmat kat sabah or serawak...mana x ada sedara mara, rumah nak kena sewa..kampung pun 1000-1665km jauhnya, nak kena naik flight, lau ada emergency..tetap kena balik duit sendiri..rumah plak sewa 500-1500 sebulan..nak balik kpg pun..paling tidak sorg kena kluar 5-6 ratus..klu satu family tak beribu? Waran Agensi kerajaan pun setahun sekali... Jadi kesimpulanya...kt sama sahaja...tak payah lah nak timbulkan isu2 negeri2 mahupun kepuak-puakan disini...kita berkhidmat untuk kerajaan, dan Negara...bukan kerajaan sendiri..Khabar kerjaan nak semak semula elaun2 ni..bagus la..semua dah naik...sewa bilik pun 250 sebulan..mana ada RM180 dah...kadang2 tak logik jugak...hehehe. Kpd mereka2 yag bising2 pada 1 la, 17 la, 27 la, Sijil la, diploma la..jgn la kt ni nak jadi dah diberi betis nak peha pulakkan...berbaloi la..kpd mereka yang di atas tu..masa zaman sekolah, zaman universiti, masa korg sibuk nak tdo, jalan2, buat kerja tak paedah, dorg2 kat atas tu..sibuk2 plak nak study..nak kejar impian..sekrg masanya lah dorg nak bersenang lenang atas usaha dorg...jadi tak yh nak bising2 sangat..ukur di baju sendiri...sikit usaha korg sikit la habuannya..banyak usaha korg dulu2..nah bha..skrg dapat sudah..
Rezeki masing2...

Tanpa Nama berkata...

Dapat bonus setengah bulan gaji, 1 bulan gaji, 2 bulan gaji.

Penyelarasan gaji akan datang juga diharap naik satu bulan gaji, setengah bulan gaji, begitu senang sikit kiranya

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kenapalah PA di sabah & serawak pertikaikan elaun perumahan wilayah yg diterima PA dari semenanjung yg bekerja di sabah..sama saja..klu korg pi kerja kat semenanjung kemudahan yg sama jugak korg dapat..so kalau ketagih sgt nak elaun perumahan wilayah tu..saranan buat PA2 di sabah or serawak yg tak puas hati pasal elaun tu...korang p la kerja kat KL. Penang, Or Johor..gerenti dapat gak elaun tu..nah bha..masa tu klu korang dah kat semenajung baru korang rasa macam mana PA2 semenanjung yg dtg berkhidmat kat sabah or serawak...mana x ada sedara mara, rumah nak kena sewa..kampung pun 1000-1665km jauhnya, nak kena naik flight, lau ada emergency..tetap kena balik duit sendiri..rumah plak sewa 500-1500 sebulan..nak balik kpg pun..paling tidak sorg kena kluar 5-6 ratus..klu satu family tak beribu? Waran Agensi kerajaan pun setahun sekali... Jadi kesimpulanya...kt sama sahaja...tak payah lah nak timbulkan isu2 negeri2 mahupun kepuak-puakan disini...kita berkhidmat untuk kerajaan, dan Negara...bukan kerajaan sendiri..Khabar kerjaan nak semak semula elaun2 ni..bagus la..semua dah naik...sewa bilik pun 250 sebulan..mana ada RM180 dah...kadang2 tak logik jugak...hehehe. Kpd mereka2 yag bising2 pada 1 la, 17 la, 27 la, Sijil la, diploma la..jgn la kt ni nak jadi dah diberi betis nak peha pulakkan...berbaloi la..kpd mereka yang di atas tu..masa zaman sekolah, zaman universiti, masa korg sibuk nak tdo, jalan2, buat kerja tak paedah, dorg2 kat atas tu..sibuk2 plak nak study..nak kejar impian..sekrg masanya lah dorg nak bersenang lenang atas usaha dorg...jadi tak yh nak bising2 sangat..ukur di baju sendiri...sikit usaha korg sikit la habuannya..banyak usaha korg dulu2..nah bha..skrg dapat sudah..
Rezeki masing2...
Sabtu, September 08, 2012 10:04:00 PG

+++++++++++++++++++++++++++++++++

bodoh bin bahalol... orang di sini bukan cerita pasal elaun perumahan wilayah tetapi elaun wilayah.. ada faham...????? ada beza di antara elaun wilayah & elaun perumahan wilayah... nama pun dah tak sama.. jangan sebarang sondol... dahlh berlagak bagus bila ditugaskan di sabah & sarawak & tak hormat adat resam orang tempatan...

Tanpa Nama berkata...

Bg yg xpuas hati sbb gj tinggi dpt kenaikan tinggi, yg gj rendah dpt rendah tu p la smbung belajar...sesuaila tu kenaikan ikut gred....sapa suru xbelajar tinggi..klu nak sama rata,x payahla susah pyh smbung belajar...aparahh...klu da ofis boy tp nak sama/staraf gj dgn pegawai mmgla xsesuai sanggaaat....senang je klu nak gaji byk...sambung belajar ler yer...

Tanpa Nama berkata...

Klu ko nak elaun cola amk ler...bak mai Elaun wilayah...elaun wilayah tiap tahun naik ikut gaji pokok...elaun cola statik je...Ko pikir elaun cola yg rm300...yg rm200 x pikir...5 thn tetap rm200...ko punye elaun wilayah dh bepe rm plk time tu...?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Klu ko nak elaun cola amk ler...bak mai Elaun wilayah...elaun wilayah tiap tahun naik ikut gaji pokok...elaun cola statik je...Ko pikir elaun cola yg rm300...yg rm200 x pikir...5 thn tetap rm200...ko punye elaun wilayah dh bepe rm plk time tu...?
Ahad, September 09, 2012 1:04:00 PG

----------------------

ni ada 1 lagi beruk yg bodoh sombong.. untuk pengetahun kau semakin tinggi gaji pokok semakin rendah peratusan elaun wilayah.. kena tunggu 10 tahun barulh dapat sampai ke rm300 sebulan.. untuk pengetahuan kau juga elaun wilayah dah lama wujud sebelum wujudnya elaun cola lagi... kami cuma nakkan hak kami sebagai rakyat sabah & sarawak...

Tanpa Nama berkata...

Pa dr sbh & srwk yg bkeja dsemenanjung cuma dpt epw rm450 je lah.. Bkn rm850 seperti pa dr semenanjung yg bkerja di sbh &srwk.. Adil??

Tanpa Nama berkata...

Kenapalah PA di sabah & serawak pertikaikan elaun perumahan wilayah yg diterima PA dari semenanjung yg bekerja di sabah..sama saja..klu korg pi kerja kat semenanjung kemudahan yg sama jugak korg dapat..so kalau ketagih sgt nak elaun perumahan wilayah tu..saranan buat PA2 di sabah or serawak yg tak puas hati pasal elaun tu...korang p la kerja kat KL. Penang, Or Johor..gerenti dapat gak elaun tu..nah bha..masa tu klu korang dah kat semenajung baru korang rasa macam mana PA2 semenanjung yg dtg berkhidmat kat sabah or serawak...mana x ada sedara mara, rumah nak kena sewa..kampung pun 1000-1665km jauhnya, nak kena naik flight, lau ada emergency..tetap kena balik duit sendiri..rumah plak sewa 500-1500 sebulan..nak balik kpg pun..paling tidak sorg kena kluar 5-6 ratus..klu satu family tak beribu? Waran Agensi kerajaan pun setahun sekali... Jadi kesimpulanya...kt sama sahaja...tak payah lah nak timbulkan isu2 negeri2 mahupun kepuak-puakan disini...kita berkhidmat untuk kerajaan, dan Negara...bukan kerajaan sendiri..Khabar kerjaan nak semak semula elaun2 ni..bagus la..semua dah naik...sewa bilik pun 250 sebulan..mana ada RM180 dah...kadang2 tak logik jugak...hehehe. Kpd mereka2 yag bising2 pada 1 la, 17 la, 27 la, Sijil la, diploma la..jgn la kt ni nak jadi dah diberi betis nak peha pulakkan...berbaloi la..kpd mereka yang di atas tu..masa zaman sekolah, zaman universiti, masa korg sibuk nak tdo, jalan2, buat kerja tak paedah, dorg2 kat atas tu..sibuk2 plak nak study..nak kejar impian..sekrg masanya lah dorg nak bersenang lenang atas usaha dorg...jadi tak yh nak bising2 sangat..ukur di baju sendiri...sikit usaha korg sikit la habuannya..banyak usaha korg dulu2..nah bha..skrg dapat sudah..
Rezeki masing2...
______________________________________________________________________

BODOH...KAU PIKEY SEMUA BRG KAT SARAWAK&SABAH NIE MURAH KAH????SEWA RMH SEKARANG DH MENCECAH RM1K KAT SRWK....memang tak adil org sarawak & sabah ditindas dlm pemberian elaun cola nie...TUKAR KERAJAAN....

Tanpa Nama berkata...

Klu ko nak elaun cola amk ler...bak mai Elaun wilayah...elaun wilayah tiap tahun naik ikut gaji pokok...elaun cola statik je...Ko pikir elaun cola yg rm300...yg rm200 x pikir...5 thn tetap rm200...ko punye elaun wilayah dh bepe rm plk time tu...?
Ahad, September 09, 2012 1:04:00 PG

----------------------

ni ada 1 lagi beruk yg bodoh sombong.. untuk pengetahun kau semakin tinggi gaji pokok semakin rendah peratusan elaun wilayah.. kena tunggu 10 tahun barulh dapat sampai ke rm300 sebulan.. untuk pengetahuan kau juga elaun wilayah dah lama wujud sebelum wujudnya elaun cola lagi... kami cuma nakkan hak kami sebagai rakyat sabah & sarawak...
_________________________________________________________________________________________________________
Hah..jawapan yg paling tepat dan padat.....kami cuma nakkan hak kami untuk dibagi elaun cola sm seperti Pa Semenangjung sana....dh lama kami bersabr....dh la semua hasil buli sarawak & sabah diambil dan segala untung dirampas oleh kerajaan untuk nka buat pembangunan kat Semenangjung....tp kat sarawak&sabah tak byk pembaangunan yg telah dilakukan oelh kerajaan....

Tanpa Nama berkata...

Semua tunggu dlm Bajet 2013. kalo ada naik. Thank you lah. kalo '0' , Ini Kali Lah!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

selagi bajet dirangka oleh ptd ptd bodoh dari EPU, MOF, selagi tula takkan ada apa perubahan.

serahkan kembali sesuatu perkara itu kepada yang ahlinya. bajet seharusnya dirangka oleh pakar ekonomi, bukan oleh skim rojak macam ptd.

Tanpa Nama berkata...

MASA BARU-BARU JADI PA, MCM PELIK TGOK ELAUN2 SETIAP GRED.TIMBUL PULA PERSOALAN KAT DALAM HATI NAPA MCM TAK ADIL DLM PEMBERIAN ELAUN?

ELAUN YANG SAMA, TP NILAI RM TAK SAMA. YG GRED KECIK ELAUNNYA KECIK. YG GRED BESAR ELAUN PUN BESAR. NAPA MESTI BEZA-BEZA NILAI RM ELAUN. NAPA TAK SAMAKAN JE.

NAPA TIDAK SETIAP GRED CUMA DIBEZAKAN PADA GAJI TETAPI ELAUN SEMUA SAMA. MAKSUDNYA GRED YG BESAR DAPAT LA IA GAJI YG BESAR GRED KECIL DAPAT LA GAJI KECIL.TETAPI DALAM PEMBERIAN ELAUN, SAMA RATA JUMLAHNYA DARI GRED BESAR HINGGA KE GRED KECIL. LEBIH ADIL. (ELAUN ITKA BOLEH DITERIMA LA KALAU TAK SAMA NILAI RM NYA MUNGKIN DISEBABKAN MENGIKUT TAHAP KEPROSFESIONAL MASING2).

Tanpa Nama berkata...

PA KUMPULAN SOKONGAN KAT SEKOLAH BERKATA :

bajet 2013 aku rasa GAJI& ELAUN PA memang takkan BERUBAH..kalo yg naik dan paling dpt faedah pun myb guru2 jaa...erRR...kerajaan...kenapa PA kumpulan sokongan tak dpt sambung belajar secara percuma seperti yg telah dirasakan oleh para GURU2 Kat sklh ARGHHSS,,....adakah perbezaan sebagai pendidik diberi KEISTIMEWAAN DAN PA YG BERGRED N17 SAMPAI N27 tak dpt diberi peluang utk ditawarkan menyambung belajar seperti yg dinikmati oleh para GURU-GURU...Kalau mcm tu,bAik lagi tak perlu PEMBANTU TAKBIR(P/O ),PEMBANTU PENGURUSAN MURID ASRAMA,TUKANG MASAK DAN PAR DI SEKOLAH..BIAR GURU2 YG GANTI SEMUA PA YG BEKERJA DI SEKOLAH...BIAR MERASA...KERAJAAN MALAYSIA NIE SEBENARNYA TAK ADIL DR SEGI MEMBERI GAJI,ELAUN,DAN KEMUDAHAN2 LAIN SEPERTI PJJ KPD PA YG BERGRED RENDAH....tengoklah PA YG bekerja dan berkhidmat di sekolah rendah mahupun menengah....layanan yg diberikan terlalu TERUK DAN BERAT SEBELAH.....CUBA JAWAB KENAPA KERAJAAN TAK BAGI TAWARAN BELAJAR SECARA PERCUMA(PJJ ) KPD PA YG BKHIDMAT DI SKLH, SEPERTI DINIKMATI OLEH GURU-GURU?????????????

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

selagi bajet dirangka oleh ptd ptd bodoh dari EPU, MOF, selagi tula takkan ada apa perubahan.

serahkan kembali sesuatu perkara itu kepada yang ahlinya. bajet seharusnya dirangka oleh pakar ekonomi, bukan oleh skim rojak macam ptd.

Isnin, September 10, 2012 10:42:00 PG

------------------------

SETUJU!!!

Tanpa Nama berkata...

Mcm rangka SBPA dulu. Agak2 pakai konsultant juga rangka Bajet 2013. Kali ini rakyat Umno pulak yg perut buncit.

Tanpa Nama berkata...

SIAPA LAH YANG BODOH KATA AKAN ADA PELARASAN GAJI DAN ELAUN....GAJI KAN DAH NAIK 2012...BANGGANG BETUL...INI INFO YANG DIBISIK-BISIK DALAM MESYUARAT JAWATANKUASA KEWANGAN BIL 09/2012, KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA PADA 10.09.2012.
1) BONUS 1/2 BULAN GAJI
2) PENURUNAN FAEDAH PERUMAHAN KEPADA 3%
....YANG LAIN2 HANGPA BUAT LA SENDIRI

Tanpa Nama berkata...

"PENURUNAN FAEDAH PERUMAHAN KEPADA 3%."

TIDAK SEMUA PA AKAN DPT FAEDAH DRP ITU SEBAB RAMAI PA SDH TAK DPT MOHON LOAN BELI RUMAH KERANA SDH CAPAI 60% LIMIT.

KERAJAAN PERLU FIKIR FAEDAH LAIN DI MANA SEMUA PA AKAN DPT MENIKMATI. ITU BARU DIKATAKAN 'BAJET BIJAK'. KALO TIDAK NAMANYA 'BAJET BANGGANG'.

KALO ITU YG BENAR ? GELOMBANG TSUNAMI AKAN MUNCUL KEMBALI.

Tanpa Nama berkata...

"PENURUNAN FAEDAH PERUMAHAN KEPADA 3%."

TIDAK SEMUA PA AKAN DPT FAEDAH DRP ITU SEBAB RAMAI PA SDH TAK DPT MOHON LOAN BELI RUMAH KERANA SDH CAPAI 60% LIMIT.

KERAJAAN PERLU FIKIR FAEDAH LAIN DI MANA SEMUA PA AKAN DPT MENIKMATI. ITU BARU DIKATAKAN 'BAJET BIJAK'. KALO TIDAK NAMANYA 'BAJET BANGGANG'.

KALO ITU YG BENAR ? GELOMBANG TSUNAMI AKAN MUNCUL KEMBALI.

Tanpa Nama berkata...

Mohon sgt la supaya kerajaan menghentikan menjaga kebajikan guru sahaja yg dilihat terlampau mendapat keistimewaan berbanding jawatan2 kerajaan yg lain.. mohon kerajaan tidak menjanjikan peluang pekerjaan terus kepada lepasan ijazah perguruan..biarkan mereka bersaing seperti pemegang-pemegang ijazah yg lain..

Tanpa Nama berkata...

SAYA INGIN MEMBUAT SATU PERTANYAAN... BARU-BARU INI GURU DISIPLIN TELAH DIPUKUL 15 PELAJAR. PERKARA BEGINI SERING BERLAKU DI MANA-MANA SAJA, BAIK DI SEKOLAH ATAUPUN IPG DIMANA GURU-GURU/PENSYARAH-PENSYARAH DISIPLIN INI MENANGGUNG RISIKO KERETA CALAR, DIPUKUL DAN DIUGUT YANG BEGITU TINGGI...

UNTUK TUGAS BERAT INI, ADAKAH ELAUN KRITIKAL/KHAS DIFIKIRKAN UNTUK JAWATAN TERSEBUT? PENDIDIK LAIN BOLEH TIDUR LENA PADA WAKTU MALAM TAPI KEPADA GURU/PENSYARAH DISIPLIN..... SENTIASA DALAM KERISAUAN MELAMPAU DALAM MELAKSAKAN TANGGUNG JAWAB. MOHON DIFIKIRKAN CADANGAN INI. SEKIAN, TERIMA KASIH.

Tanpa Nama berkata...

alahai....naik busan dgr sume ni..bagai nak rak lah usul2nya..nanti time bentang PM umum balik2 cikgu cikgi yg masyuk..felda2 yang masyuk..agak org lain post lain2 nih tak keje kuat ke???? PRU dh nak mai..hak undian hujung jari kitorang je..

Tanpa Nama berkata...

Bukan elaun ITP saja perlu naik tp EPW (Elaun Perumahan Wilayah) bg penjawat awam yg bertukar wilayah juga perlu diambil perhatian, kerana EPW tidak pernah naik sekian lama. Kos sewa rumah semakin meningkat sedangkan EPW sedia ada tidak mencukupi untuk menampung sewa yg tinggi. Kadar sewa rumah (kosong@ unfurnished)) cikai 2 bilik 1 bilik air saja dh mencecah RM400-600, kalau keluarga besar, takkan nk duduk rumah kecik.
Fikir-fikirkanlah wahai menteri yang bertanggungjawab. Sewa rumah naik, ITP naik seharusnya EPW pun naik jugak.

Tanpa Nama berkata...

Bila saya baca pertikaian tentang elaun wilayah saya rasa pelik kenapa ada yang masih tak paham dan tak tahu tentang kelayakan elaun wilayah (cuba la baca kt web JPA) kenapa org malaya dengki dgn org borneo pasal elaun wilayah ni, sedangkan bukannya org sabah/swak saja yg dpt. org malaya yg berkhidmat di sabah/swak pun layak dpt EW, ianya mcm penghargaan dpd kerajaan negeri yang berkenaan kepada PA yg bertukar ke sabah/swak. sudah tentu la org sabah/swak dpt x kira di mana mereka berkhidmat. EW ni adalah totally different dari Elaun cola. Sepatutnya semua PA seluruh malaysia dibayar EC (termasuk mereka yang mendpt EW, barulah dinamakan 1Malaysia. kenapa nak bezakan PA yang bertugas di Malaya dengan sabah/swak kalau nak melaksanakan 1Malaysia. Tunjukkanlah keadilan & layanan samarata kepada rakyat, jgn ada yg dianaktirikan.