SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

22 Ogos 2012

TAWARAN SEKTOR AWAM LAMBAT PUNCA PELAJAR INDIA PILIH SEKTOR SWASTA - SIVA SUBRAMANIAM

Bernama
22/8/2012



KUALA LUMPUR, 21 Ogos (Bernama) -- Proses permohonan yang rumit dan tempoh menunggu tawaran sektor awam terlalu lama menyebabkan pelajar cemerlang masyarakat India memilih untuk bekerja di sektor swasta.

Penyelaras Pasukan Petugas Khas Pelaksanaan Jawatankuasa Kabinet Masyarakat India, Jabatan Perdana Menteri, Datuk N. Siva Subramaniam berkata perkara itu turut menyebabkan kurangnya penyertaan masyarakat India dalam kumpulan profesional sektor awam.

"Kebanyakan masyarakat India yang menyertai sektor awam memegang jawatan peringkat rendah seperti juruteknik dan pembantu tadbir.

"Pelajar cemerlang ini takkan nak tunggu lama untuk bekerja, sektor swasta dalam masa sama berlumba-lumba dapatkan mereka," katanya dalam temu bual eksklusif dengan Bernama dan Bernama TV di Wisma Bernama di sini hari ini.

Beliau yang juga bekas presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berkata apabila pelajar cemerlang itu bekerja di sektor swasta dengan gaji tinggi, sukar bagi mereka beralih kepada sektor awam apabila mendapat tawaran kerana gaji yang lebih rendah.

Siva Subramaniam berkata secara purata hanya 2.5 peratus daripada penjawat awam di setiap kementerian terdiri daripada masyarakat India, namun itu bakal berubah dengan pelbagai langkah yang sedang dan bakal dilaksanakan kerajaan.

"Kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini begitu prihatin dan akan menawarkan sebanyak 1,000 jawatan sektor awam kepada masyarakat India.

"Kita ada ramai calon daripada masyarakat India, tetapi ada juga masalah seperti penguasaan bahasa Melayu dan Inggeris yang lemah menjadi halangan untuk masuk sektor awam," katanya.

Beliau berkata tawaran jawatan kepada masyarakat India dalam sektor awam bergantung kepada faktor seperti kelayakan akademik, lulus temu duga dan jati diri bagi memastikan mereka berkhidmat cemerlang untuk kerajaan, bukan hanya mengisi kuota semata-mata.

Pihaknya juga sedang mengkaji tentang faktor kenaikan pangkat dalam sektor awam terutamanya dalam perkhidmatan perguruan bagi masyarakat India.

"Kita terima memorandum daripada guru-guru kaum India yang mengatakan peluang mereka untuk naik pangkat ke jawatan pengetua serta penolong kanan amat tipis, kami akan membuat kajian untuk mengatasi masalah ini," katanya.

-- BERNAMA

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu siarkan kenyataan yg buang masa menjelang PRU13 utk menarik undi BN .
JIka cemerlang & berkemampuan lebih baik study di IPTS @ Oversea , melainkan peluang itu ditawarkan kpd Cemerlang utk biasiswa & kursus./tempat yg terhad

Tanpa Nama berkata...

ramai juga kakitangan kerajaan yang sanggup berhenti dari perkhidmatan untuk menyertai swasta, disebabkan banyak BS dalam pejabat.

jadi majoriti yang tinggal dalam perkhidmatan awam dipenuhi oleh mereka yang BS.

Tanpa Nama berkata...

Datuk N. Siva Subramaniam berkata:
1.Proses permohonan yang rumit dan tempoh menunggu tawaran sektor awam terlalu lama.
2.Masalah penguasaan bahasa Melayu dan Inggeris yang lemah.
3.Kebanyakan masyarakat India yang menyertai sektor awam memegang jawatan peringkat rendah.
4.Peluang mereka untuk naik pangkat ke jawatan kanan tipis.

<<<< BANTAHAN AKU MELAYU >>>>>>>
1. Kenyataan tidak rasional dan berbaur perkauman. Seolah-olah calon Melayu tidak melalui proses yang sama untuk menjawat kerja kerajaan.
2.Kemudian terbukti cakap Melayu dan Inggeris sangat pelat dan telor bunyi bahasa ibunda, macam mana nak bercakap dengan baik dengan murid or awam.
3.Pangkat rendah tidak perlu banyak bercakap dengan umum dan awam dan memang ikut kelayakan.
4.Benar ke tak ada seorang pun kaum India berjawatan kanan, dalam kerajaan.

Saya harap pihak kerajaan (orang Melayu) jangan bagi muka sangat pada orang2 seperti itu, sebab belum apa2 dah berani demand. Jangan HILANGKAN kesabaran orang MELAYU yang ada telor. Jawapnya aku kena perasap keris terbang datok aku. - Pendekar Mustarjo -
malam ini.

Tanpa Nama berkata...

Ha ha ha..keris kepala otak kau la bodoh...kau hanya tunjuk jantan bila ada barang dlm tangan...bahlol...kita berani walau ngan tangan ...bodoh bahlul...inilah akibat makan lembu...otak pun bodoh mcm lembu..puuui

Tanpa Nama berkata...

ne kalu dok mencarut ge tempat lain nak tunjuk jantan, pirahhhhhhh. kita jagan kira bangsa india je tengok bangsa lain sama, 1 malaysia

Tanpa Nama berkata...

makan daging lembu dikata bodoh tp klu sem*** lembu camna lak ye....? lebih2 bodoh kot....

Tanpa Nama berkata...

sistem lantikan dalam perkhidmatan awam memang diakui lembab dan ketinggalan zaman.

contoh paling senang, kakitangan sokongan yang mempunyai kelulusan tinggi, memperolehi kelulusan tinggi ketika sedang berkhidmat, pun perlu beratur dan bersaing dengan orang yang belum masuk perkhidmatan.

kesimpulan; proses lantikan dalam perkhidmatan awam ni memang ketinggalan zaman.

deevanesan berkata...

saya cadangkan hak istemewa kaum India diwujudka kearah membentuk masyarakat 1 Malaysia. Tetapkan semua ketua jabatan hendaklah diutamakan kaum India. Pengambila guru dan pegawai polis juga perlu guna policy Indian First. Penguasaan Bahasa Tamil mesti diharuskan untuk setiap temuduga kerajaan. Elok juga jika semua pejabat mula mengwujudkan mini-temple, mudah untuk ibadat. kearah kerajaan yang baik, juga penggunaan bahasa Tamil perlu diperkenal secara meluas di hospital dan lain2 kaunter.

Tanpa Nama berkata...

Wasiat terakhir J.W.W. Birch yg sempat kudengar dari moyang aku ialah keutamaan pekerja kontrak mestilah dari negara benggala dan negara china supaya org melayu bilang nanti,mereka anak emas british dan org melayu tak boleh kacau sama mrk semua.Betullah sampai skrg pun masih berlaku peristiwa ini kenapa ...........slps 55 thn merdeka tidak berfikiran diluar kotak minda spt kata PM

Tanpa Nama berkata...

dah bagi betis nak peha..baca perlembagaan negara sampai habis pasal lantikan ke perkhidmatan awam..ini hak bumiputera.kalau ini pun nak digadai disebabkan politik alamat bangsa melayu jadi pendatang di negara asing.puiiiiiiii!

Tanpa Nama berkata...

Menang pun melayu pendatang asing...puuiiii...melayu asli ialah sakai, jakun, negrito. Mrk dipinggirkan...kau org dtg dr jawa, sumatera, indon, sulawesi, etc...puiiii...pendatang la tu bodoh...teramat bodoh mcm lembu..makan lagi lah..mcm kita x tau sejarah...bangang perbendaharaan boleh digubal kalau ada suara lebih 1/2. Elok jgn pun, dia org beri pun, kau org bodoh mcm nie...x dijaga nanti...penuh malaysia dengan pengemis melayu...bangang..bagui jua u org bodoh...krn u org bodoh n x fikiran luas, i boleh jd 54. 3 tahun jusa C. Apa risau...jahil betul member ini

Tanpa Nama berkata...

bodoh betul paria kat atas ni.

PERLEMBAGAAN BOLEH DIPINDA DENGAN MAJORITI 2/3 la bodoh. bukan 1/2

tulah, kalau dah kasta paria rendah tu, paria jugak. kenapalah british tak angkut balik paria ni balik tempat asal dulu. dibiarkan kat tanah melayu ni beranak pinak, sudahnya lahir keturunan paria yang makin hari makin bodoh!

siap nak mintak hak keistimewaan india. kau ingat malaysia ni asalnya bernama TANAH INDIA? bodoh! memang dasar paria tak sedar diuntung. inilah kesilapan tunku abdul rahman bila bersetuju dengan british supaya paria ni diiktiraf sebagai warganegara. lepas 55 tahun, paria makin hari makin lemak!

Tanpa Nama berkata...

Ha ha ha...x payah hak keistimewaan pun...xde pun i dah capai n hidup mewah...paria pun parialah...x perlu disuap mcm lembu utk hidup...tanpa suapan dan hak istimewa..penuh negara kita ngan pengemis bodoh mcm u...kita sama je pendatang asing...bangang bahlul...sejarah x boleh diubah...kami boleh hidup..kau org hidup dan makan dan minum ngan duit cukai pendapatan kami la bahlulllll...90% pembayar cukai kami loo...genting judi pun kami loo...arak dan nombor kuda pun kami loo...10 jutawan teratas kami pun loo..bahlol..kami tahu hidup walau cde hak pantat tu..ha ha..tima kasih bro yg makan duit halal kami kononnya..jami sedekah..u hidup laaaa..yahooooooo