SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

03 Ogos 2012

CUEPACS CADANG IMBUHAN TETAP PERUMAHAN DISELARAS

Utusan Malaysia
3/8/2012 


PUTRAJAYA: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini mencadangkan penyelarasan imbuhan tetap perumahan kepada RM450 sebulan untuk semua penjawat awam dan penurunan kadar faedah pinjaman perumahan daripada 4 peratus kepada 1 peratus. Timbalan Presiden Cuepacs, Aziz Muda, berkata cadangan berkenaan antara 23 syor yang dikemukakan Cuepacs kepada Suruhanjaya Khas Mengenai Transformasi Perkhidmatan Awam. "Satu perkara yang kita beri penekanan kepada suruhanjaya adalah isu perumahan. Ini kerana dengan lonjakan harga rumah, dengan gaji yang diterima penjawat awam pada hari ini menyebabkan mereka tidak mampu memiliki rumah. "Jadi kita minta suruhanjaya dan kerajaan melihat perkara ini secara komprehensif," katanya kepada pemberita selepas sesi pembentangan penambahbaikan perkhidmatan awam di bangunan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di sini hari ini.

Turut dicadangkan ialah pelarasan elaun bantuan sara hidup (COLA) kepada RM400 sebulan berbanding RM150 dan RM300 pada masa ini serta cadangan menaikkan elaun tetap keraian. Beliau berkata semua cadangan itu diharap dapat dilaksanakan tahun depan. "Kita juga minta 22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian berkuatkuasa 1 Jan 2012," katanya. Aziz berkata selain 23 syor itu, Cuepacs turut membentangkan 23 isu penjawat awam pada masa ini serta 24 cadangan penambahbaikan untuk memberi pengiktirafan kepada penjawat awam. Katanya Cuepacs komited mengubah persepsi rakyat mengenai kualiti perkhidmatan awam demi kepuasan rakyat.

"Kami komited untuk memberi jaminan kepada kerajaan bahawa Cuepacs menyokong penuh supaya perubahan drastik dibuat untuk memperbaiki sistem penyampaian yang ada sekarang ini," katanya.

483 ulasan:

1 – 200 daripada 483   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Kita juga minta 22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian berkuatkuasa 1 Jan 2012,

==============================================================================================================

mmg patut dapat sejak dari dulu lagi terutama mereka yg mempunyai sijil poli/uitm

Tanpa Nama berkata...

Banyak cantikkkkkkkkkk....yang lulusan diploma tu macam mana...nak diam je ke.....Sijil & Poli setaraf diploma....hai...golongan diploma tak kan nak diam aje....sekurang - kurang kamu desak naik ke 29 bukan di 27.....

PPK C 27 berkata...

no 3...yes..yes... PPK C 27 N9

Tanpa Nama berkata...

Kita juga minta 22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian berkuatkuasa 1 Jan 2012,

==============================================================================================================

mmg patut dapat sejak dari dulu lagi terutama mereka yg mempunyai sijil poli/uitm

___________________________________

kalo korang nk gred 17 dinaikkan ke gred 27....dgn alasan kelulusan sijil poli aku x kisah...tapi kena ambil kira golongan diploma yg pegang gred 27....x kan diploma sama gred ngan sijil kot....cuba beri keadilan kepada semua pihak...jgn pentingkan satu pihak ja...sekian...selamat berposa...

Tanpa Nama berkata...

MOHON DIKAJI JUGA ELAUN PERUMAHAN WILAYAH

Tanpa Nama berkata...

KALAU DAH REZEKI JURUTEKNIK, RENJER HUAN N PEMBANTU PERTANIAN TAKKAN LARI KEMANA, HARAP BERSYUKUR..

Tanpa Nama berkata...

harap cadangan saudara azih menjadi kenyataan.. stpm setaraf sijil poly tapi jpa x ikot.. sijil dgn diploma beza setahun tapi bila join gomen mcm langit n bumi bezanya.. harap new ksn n jpa approve.. aminnn....

Tanpa Nama berkata...

da memang sepatutnya post juruteknik dnaikkan gred.. lulusan sijil setaraf stpm tp dlonggokan pd spm cam gred n17 yg dijumud dr gred 11.. nasib baik aku dpt buat pjj dulu n sekg da lega kt post 48.. kpd geng2 j lulusan sijil poli n uitm teruskan usaha u all.. da mmg hak u all.. tapi if najib da approve.. pk la baik2 nak undi yg mana nati.. hehe..

Tanpa Nama berkata...

cuepacs MEMANG BANYAK CADANGAN.


sudahnya bagi HARAPAN PALSU kepada penjawat awam


dah2 la tu cuepacs. makin hari makin merepek. selesaikan satu-satu perkara dulu sebelum buat cadangan

Tanpa Nama berkata...

da memang sepatutnya post juruteknik dnaikkan gred.. lulusan sijil setaraf stpm tp dlonggokan pd spm cam gred n17 yg dijumud dr gred 11.. nasib baik aku dpt buat pjj dulu n sekg da lega kt post 48.. kpd geng2 j lulusan sijil poli n uitm teruskan usaha u all.. da mmg hak u all.. tapi if najib da approve.. pk la baik2 nak undi yg mana nati.. hehe..



=================================================================================

tu lah kami yg ada sijil poli/uitm yg dilonggok sama lulusan SPM dah lama menanti kegred 27 yg setaraf STPM tu.....kalau takde gak sebelum PRU 13 ni, nampaknya lebih lama lagilah kami di permainkan oleh JPA nampaknya....fikirlah wahai kawan seperjuangan......

Tanpa Nama berkata...

elaun gb rm100 lama dah tak naik sdgkan time based sama gred dgn gb dga34..tak ada beza

Tanpa Nama berkata...

kan aku dah kata dah, pembesar-pembesar kupek pemegang sijil akan tuntut....tut...tut...tut....ada makna tu !

Tanpa Nama berkata...

Banyak cantikkkkkkkkkk....yang lulusan diploma tu macam mana...nak diam je ke.....Sijil & Poli setaraf diploma....hai...golongan diploma tak kan nak diam aje....sekurang - kurang kamu desak naik ke 29 bukan di 27.....
-----------------------------------
kepada golongan diploma jgn marah sgt kt j17 yg minta ke j27...kenapa selama ni yg gred29 x marah kepada yg guna lulusan stpm...skrg ni gred 17 hanya minta sama taraf dgn stpm.bukan lagi setaraf spm...

Tanpa Nama berkata...

betul tu gaman...j17 MEMANG KAYAK DPT J27

Tanpa Nama berkata...

Datuk, kenapa segelintir sahaja yang dibela, kenapa golongan Gred N tak ada yang kasihan kah? Untuk makluman Datuk, ada segelintir golongan gred N17/N22/N27 ni yang dah ada ijazah, sebab mereka menaiktaraf diri mereka supaya lebih maju dlm kerjaya. Tapi nampaknya macam sia-sia je..nak tunggu naik pangkat pun kena tunggu 15thn. Minta kerja dengan SPA pun macam tak pandang je ijazah kita. Lainlah macam guru, mereka terus naik ke gred 41 sebaik shj dpt ijazah. Golongan N ni macam mana Datuk Osman. Tak pun yg N17 tu naiklah ke N27 kalau dah dpt ijazah, yg N27 tu naiklah ke gred N41, tak pa..tak payah nak ikut sangat guru-guru yang memang beruntung dan terbela nasib mereka tu, tapi sekurang-kurangnya tunjukkanlah sedikit keprihatinan Datuk kepada golongan Gred N, ni..yg dah dapat sijil/ijazahlah... fikir2kanlah Datuk....kesian golongan gred N ni...

Tanpa Nama berkata...

TUKAL KARAJAAN PUSAT JER LA BARU ADE PERUBAHANNN

Tanpa Nama berkata...

Amat tak logik jika elaun perumahan diselaraskan sama. Cadangan saya elaun perumahan utk kumpulan tanpa ijazah ditetapkan rm500 sebulan manakala pemegang ijazah rm800. Kalau semua hendak disamakan tak masuk akal, akhirnya nanti gaji pun diminta supaya sama. Kita perlu terima hakikat dan pandangan pihak lain. Kalau nak membela kumpulan sokongan maka kumpulan pentadbir pun manusia yg punyai perasaan takkan gaji mereka hanya nak dibezakan setakat rm500 jak. Kita harus amalkan situasi menang2 supaya kita dpt hidup aman damai.

Tanpa Nama berkata...

Harap gred j n seangkatan denganya bersabar, takkan lari gunung dikejar...aminnn

Tanpa Nama berkata...

Amat tak logik jika elaun perumahan diselaraskan sama. Cadangan saya elaun perumahan utk kumpulan tanpa ijazah ditetapkan rm500 sebulan manakala pemegang ijazah rm800. Kalau semua hendak disamakan tak masuk akal, akhirnya nanti gaji pun diminta supaya sama. Kita perlu terima hakikat dan pandangan pihak lain. Kalau nak membela kumpulan sokongan maka kumpulan pentadbir pun manusia yg punyai perasaan takkan gaji mereka hanya nak dibezakan setakat rm500 jak. Kita harus amalkan situasi menang2 supaya kita dpt hidup aman damai.
-----------------------------------
org sokongan yg perjuangkan,ko pegawai ape leh buat??bukan nak sokong pon...kalau barani ko mintak lah untuk pegawai.keluar akbar isnin nii...hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Sapa-sapa ada info tentang kelayakan akedemik pembesar-pembesar Cuepacs(presiden, timbalan dll.) tolong hebahkan, bukan apa aku rasa pelik tak habis-habis dok bela gred 17 saja padahal tugas mereka untuk keadilan semua penjawat awam.
Kalau nak minta naik taraf skim tu biarlah menyeluruh, yg gred D boleh ke C, C boleh ke B dan B boleh ke A, tapi yg aku dok nampak yg B terus terpinggir tak ada usaha untuk menaik taraf gred mereka untuk ke A atau setara sekurang-kurangnya bila 17 ke 27 (sijil) maka yg 27/29(diploma) tu patutnya dianjak ke 35/37.

Tanpa Nama berkata...

Mohon Gred N 17(P/O) d naiktaraf juga.Gred-gred yang lain dah byk perubahan dah berlaku.tapi Gred N17(P/O) tiada perubahan .Tanpa Gred N17 urusan2 perkhidmatan seperti kenaikan gaji dan lain2 lagi tk kn berjalan lancar

Tanpa Nama berkata...

adalah satu cadangan yang amat bodoh...cuba tanya diri sendiri, pencuci tandas boleh sama elaun dengan pengurus, cukup pendek akal orang yang buat cadangan ini.. Kalau nak tambah pun biar logik...

Tanpa Nama berkata...

jemi perkasa:

harap kerajaan mansuhkan elaun perumahan wilayah kerana ianya membazir wang rakyat demi menjaga kelompok tertentu blm tentu btl2 kerja...terutamanya di labuan,sabah dan sarawak. memandang ada pihak guna pihak ke-3 untuk mendapatkan EPW walham mereka memiliki rumah sendiri di kawasan berkenaan..harap juga jabatan audit wajib memungut resit sewa rumah mereka sebab ada sesetengah PA ada 3 buah rumah tapi masih dapat EPW...TQ

Tanpa Nama berkata...

memang kemungkinan besar elaun rumah, cola akan dikaji....tetapi bukan untuk kumpulan sokongan...tetapi untuk kumpulan atasan.....jangan harap...kita tgk dan tunggu je...mereka ni mana pernah dalam sejarah nak fikir pasal kumpulan sokongan mampu memiliki rumah atau tidak kita tgk je betul atau tidak kata2 saya

Tanpa Nama berkata...

jemi perkasa:

harap kerajaan mansuhkan elaun perumahan wilayah kerana ianya membazir wang rakyat demi menjaga kelompok tertentu blm tentu btl2 kerja...terutamanya di labuan,sabah dan sarawak. memandang ada pihak guna pihak ke-3 untuk mendapatkan EPW walham mereka memiliki rumah sendiri di kawasan berkenaan..harap juga jabatan audit wajib memungut resit sewa rumah mereka sebab ada sesetengah PA ada 3 buah rumah tapi masih dapat EPW...TQ

Jumaat, Ogos 03, 2012 8:07:00 PM
===================================

manusia ke binatang awak ni? Kalau ada ekor kasi potong la nanti orang tengok. Ptuihhhhhhh...

Tanpa Nama berkata...

Cadangan gred 17 kpd gred 27 mmg patut lama sudah dilaksanakan.Kalau kita sedia maklum pada awal kemerdekaan dulu ramai guru-guru yg sekolah setakat darjah 6 bila hampir bersara pada usia 55Tahun kebanyakan mereka dinaikan pangkat menjadi guru besar sekolah.Jadi tak ada masalah kalau gred 17 yg sudah berkhidmat 15-25 tahun(Kelulusan SPM/STPL/SIJIL POLITEK/DIPLOMA) ini sudah layak dinaikkan ke gred 27...

Tanpa Nama berkata...

salam sejahtera,
Walau apapun tak banyak persatuan dinegara kita ni yang banyak membantu penjawat awam seperti CUEPACS. Cadangan ni rasanya masih dlm peringkat permulaan.. so x perlu lh emosional sgt. Setahu saya dlm penjawat awam nh.. sumua pegang paling cikai pun PMR rasanya.. yg len jan cerita lh sampai habis sekolah d dunia nh pun mnkn ada... so guna lh otak tu sekali sekala..jan dok simpan dalam lutut. Rileks..use ur brain.

Tanpa Nama berkata...

Saya mencadangkan mereka2 yg ada kelulusan tapi masih dalam gred 17 sekurangnya telah berkhidmat 15 tahun supaya dinaikan automatik ke gred 22 dan yg berada di gred 22 ke gred 26.Sekurangnya mereka ini dihargai dan masalah kenaikan gred ke lebih tinggi tidaklah begitu mendesak oleh tekanan peluang kenaikan pangkat kakitanggan yang lulus peperiksaan atau berkelulusan.

Tanpa Nama berkata...

sijil poli J27...diploma gred 27 akan dapat 29/36 bagi semua ged.. harap paham..sekian...

Tanpa Nama berkata...

sangat setuju,.. CUEPAS kita punya. Cadangan yang baik kta terima. Yg x berapa kena, kta bagi cadangan yang berguna..

Tanpa Nama berkata...

sya berharap bukan sahaja imbuhan tetap perumahan diselaras malah juga elaun perumahan wilayah bagi jg harus di kaji semula..

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa perdana menteri kita blh bagi tau tmpt mana sewa rumah rm180 blh kita pi sewa ramai ramai

Tanpa Nama berkata...

Rumah kawasan kmpg pun x dpt rm 180 sebulan utk disewa minta pak najibcarikan rumah utk saya menyewa

Tanpa Nama berkata...

macam tk masuk akal jah mintak elaun2 ni disamakan.... ko guano?

Tanpa Nama berkata...

RASIONAL BILA BERFIKIR, JANGAN NAK CARI UNTUNG SENDIRI:

Sebagai contoh aku pada 2009 dari gred J17 dapat ke gred J22 selepas LULUS periksa PTK Aras 4 Flat
kerja dah 29 tahun. Dapat J22 kawan2 ada yang dengki dan ada yang puji. Tapi banyak yang dengki. Kalau boleh apa2 tugas baru kalau ada true kat aku. Tak apa aku buatlah sebab dah jadi J22 (KUP) konon. Tup2 tahun awal tahun 2011 semua gred J17 boleh dapat KUP J22 kalau SKT 3tahun berturut2 dapat 80% keatas. TAK LULUS periksa pun tak apa. Jadi sekarang ada 2 jenis KUP. Iaitu yang LULUS
dan TAK LULUS. Senang2 yang TAK LULUS dapat KUP. Yang LULUS terpaksa lalu 4 peringkat. Pertama:KENA LULUS PTK,Kedua:SKT 3tahun berturut2 mesti markah 85% ke atas, Ketiga:Ketua Jabatan Sokong dan Keempat: wajib lebih 15 tahun dalam gred yang sama. Diharap JAWATANKUASA PENAMBAH BAIKAN SSM DAPAT MELIHAT PERKARA REMEH INI KERANA TELAH DIREMEHKAN OLEH MEREKA YANG PERASAN tak lulus periksa tapi selamba dapat KUP.
KALAU DULU MEREKA TAK DENGKI TAK APA TAPI KEDENGKIAN MEREKA TELAH MENGANIAYA KAMI YANG lulus dengan cemerlang ptk aras 4. Timbalan Presiden Cuepacs, Saudara AZIH MUDA diminta meneliti perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

BILA DAH J17 DAH DAPAT J22 (kup) TAPI TAK LULUS PERIKSA:

Bila meeting aku cakap dah rombak tugas supaya sama rata dan sama adil cakap pulak (boleh mengaku dengan selamba) dia tak lulus periksa ptk, jadi tugas2 sedia ada teruskan sahaja, sebab yang LULUS periksa PTK lebih cekap lebih peka. Ewah...! banyak lawa kalau dah boleh mengaku diri tak mampu tak apa, tapi yang peliknya mampu pulak terima DUIT gaji haram naik KUP J22 sebab orang macam aku yang teraniaya kerana mulut sial dia, kami tak redha dan tak halalkan gajinya biar sampai mati, selagi dia tak mintak HALAL dari kami.

Tanpa Nama berkata...

salam sejahtera,
Walau apapun tak banyak persatuan dinegara kita ni yang banyak membantu penjawat awam seperti CUEPACS. Cadangan ni rasanya masih dlm peringkat permulaan.. so x perlu lh emosional sgt. Setahu saya dlm penjawat awam nh.. sumua pegang paling cikai pun PMR rasanya.. yg len jan cerita lh sampai habis sekolah d dunia nh pun mnkn ada... so guna lh otak tu sekali sekala..jan dok simpan dalam lutut. Rileks..use ur brain.

Jumaat, Ogos 03, 2012 10:35:00 PM
========================================
Ada lagi bangkai bernyawa ni harap kau mampus esok. Dengki punya manusia mengalahkan binatang

Tanpa Nama berkata...

RASIONAL SISTEM GAJI 2 LAPIS IAITU:

LULUS PTK & KUP SEBELUM 1.1.2011 dan TAK LULUS PTK & KUP SELEPAS 1.1.2011

Saya harap kami puak juak yang dah LULUS PTK diberi anjakan gaji (Khas)demi menjaga MARUAH,DEDIKASI dan PRESTASI kami yang teraniaya. Saya yakin skim lain selain J senasib dengan kami juga. Semoga Allah beri kasihan belas kepada kami2 yang teraniaya ini.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
salam sejahtera,
Walau apapun tak banyak persatuan dinegara kita ni yang banyak membantu penjawat awam seperti CUEPACS. Cadangan ni rasanya masih dlm peringkat permulaan.. so x perlu lh emosional sgt. Setahu saya dlm penjawat awam nh.. sumua pegang paling cikai pun PMR rasanya.. yg len jan cerita lh sampai habis sekolah d dunia nh pun mnkn ada... so guna lh otak tu sekali sekala..jan dok simpan dalam lutut. Rileks..use ur brain.

Jumaat, Ogos 03, 2012 10:35:00 PM
========================================

Ada lagi bangkai bernyawa ni harap kau mampus esok. Dengki punya manusia mengalahkan binatang


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN.. AN.. AN..
tottemo daisuki..
DORAEMON...

Tanpa Nama berkata...

diploma tu bukannya sijil ka??

Tanpa Nama berkata...

bagi tak bagi pun sumer pangkah PR...

Tanpa Nama berkata...

jgn lupa mintak hapuskan elaun keraian sama...dok makan elaun buta ja tak kesian ka anak bini makan duit haram??sibuk dengki hal org len apahal??

Tanpa Nama berkata...

ko pegi la carik kat kedai 1Malaysia tu....hahaha

Tanpa Nama berkata...

tukal baju lama la...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

jgn lupa mintak hapuskan elaun keraian sama...dok makan elaun buta ja tak kesian ka anak bini makan duit haram??sibuk dengki hal org len apahal??

Sabtu, Ogos 04, 2012 4:42:00 AM

ya betul tuh! yang dapat elaun keraian bukannya meraikan orang, tapi meraikan diri sendiri dengan upgrade dari kereta nasional kepada kereta import.
patutnya elaun tu dibuat dalam bentuk claim. kalau nak merasa elaun keraian, kena belanja orang makan dulu di tempat2 yang mempunyai resit yang dipastikan ketulenan dia, lepastu buat tuntutan dengan kewangan.

macam tu baru telus. ini bagi buta saja pada bebudak 44,48,52,54 ke atas tu, kenyang la diorang! dah jadi macam "sebahagian dari gaji", walhal namanya dah terang "elaun keraian".

nampak sangat kerajaan banyak membazir dengan memberi elaun keraian kepada mereka yang tidak faham konsep elaun keraian tu.

Tanpa Nama berkata...

Kdg2 pelik jgk permintaan PA ni...xsalah klu nk naikkn elaun prumahan..ade kbaikn...tp krjaan bg elaun tu hanya utk bantuan tambahan...so pandai2 la cr umah dgn kmampuan sndiri...xkn krjaan nk tanggung semua kos sewa rumah setiap PA...so jgn la mntak semua kjaan yg tanggung..pandai2 la kt uruskan kewangan kt sndiri..smpi bila nk harapkan bantuan/subsidi...cube kt lihat kaum2 sebelah kt ni...pandai cr duit(bisnes)...dieorg xde pun mintak itu ini utk kesenangan..jdkan contoh mereka utk kt lbh maju...

Tanpa Nama berkata...

Salam 1Malaysia, Mohon kepada Kerajaan agar interest pinjaman kerajaan dikurangkan kepada 1% daripada 4% kerana ini amat membeban dan menekan kepada P.A.
Cuepacs kena ambil perhatian perkara ini.

Sekian, terimakasih.

SALAM PERPADUAN berkata...

Salam PERPADUAN,
Saya seorang DG41, saya amat bersetuju jika JPA mengiktiraf P.A gred lain yang ada ijazah seperti Gred N dinaik ke N41. Sebab ini salah satu memotivasi kepada semua P.A menaiktaraf kelayakan akademik. Sepatutnya JPA ambil perhatian perkara ini.Bukan mudah bagi P.A mendapatkan Ijazah mereka yang terpaksa memerah otak, membahagi masa antara keluarga, kerja dan belajar dan kewangan.

JPA dan Cuepacs tolong ambil perhatialah.

Tanpa Nama berkata...

Aku tengok banyak orang tak paham situasi sebenar gred J ni.. main hentam jer.Mari aku jelaskan apa yang sebenarnya berlaku kepada gred J ni dan kenapa mereka perlu di upgradekan menjadi J27.

Untuk menjadi seorang juruteknik kita kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA iaitu pemohon kena ada Sijil kejuruteraan dari politeknik. itu SYARAT LANTIKAN PERTAMA.

OK.. and then SIJIL KEJ.POLITEKNIK adalah disahkan setaraf dengan STPM,mengikut pekeliling bil 4 2002 yang menjelaskan sijil politeknik setaraf dengan STPM.

OK..sijil STPM adalah layak mendapat gred 27. jadi diringkaskan begini Sijil Politeknik = STPM = GRED27.

OK..anda faham setakat ini. OK kecelaruan berlaku dalam gred J bila JPA meletakkan golongan J ni dalam skim gred 17 sedangkan mereka sepatutnya mendapat gred 27. iaitu JPA tersilap bakul.iaitu meletakkan mereka dalam kelayakkan spm.Sedangkan SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA mereka ialah SIJIL POLITEKNIK. Bukannya SPM.

Kesilapan ini sudah berpuluh tahun berlarutan tanpa diambil kisah oleh JPA. Hanya baru2 ini semasa SBPA, JPA menyedarinya dan cuba memperbaiki kesilapan itu. Apabila SBPA dibatalkan ia mengheret sekali skim yang sepatutnya diperbetulkan pada masa itu.

kesimpulannya nak naik gred kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA..harap faham semua SYARAT LANTIKAN PERTAMA. Yang Kedua Sijil Poli setaraf STPM dan STPM setaraf gred 27. Oleh itu J17 sepatutnya dapat J27.

Bukannya diploma atau ijazah yang kita ada untuk naik skim. tapi kena tengok syarat lantikan pertama.Walaupun seseorang itu ada ijazah atau master tapi SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA bagi skimnya itu hanyalah SPM, dia tetap diletakkan dalam gred spm..

Tanpa Nama berkata...

ulasan n keterangan yg jelas.. so sepatutnya gred j da naik lamaaaaa da.. walopon sy n26 n da nk bsara lg 2 thn amat2 bharap anak sy gred j yg mempunyai kelayakan dinaik pd gred 27.. insyALLAH semoga dimakbulkan ALLAH.. aminnnnnn

Tanpa Nama berkata...

Harap harap pinjaman perumahan diturunkan kpd satu (1) peratus. Ansuran bulanan rendah.Ini membolehkan PA memiliki rumah walaupun harga rumah tinggi.
Bagi lulusan Dip. tu tak payah risau walupun 17 naik ke 27. Tapi gaji starting dan max tu lebih rendah dari lulusan Dip. Sebabnya sijil setaraf dgn STPM je....

Tanpa Nama berkata...

Aku tengok banyak orang tak paham situasi sebenar gred J ni.. main hentam jer.Mari aku jelaskan apa yang sebenarnya berlaku kepada gred J ni dan kenapa mereka perlu di upgradekan menjadi J27.

Untuk menjadi seorang juruteknik kita kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA iaitu pemohon kena ada Sijil kejuruteraan dari politeknik. itu SYARAT LANTIKAN PERTAMA.

OK.. and then SIJIL KEJ.POLITEKNIK adalah disahkan setaraf dengan STPM,mengikut pekeliling bil 4 2002 yang menjelaskan sijil politeknik setaraf dengan STPM.

OK..sijil STPM adalah layak mendapat gred 27. jadi diringkaskan begini Sijil Politeknik = STPM = GRED27.

OK..anda faham setakat ini. OK kecelaruan berlaku dalam gred J bila JPA meletakkan golongan J ni dalam skim gred 17 sedangkan mereka sepatutnya mendapat gred 27. iaitu JPA tersilap bakul.iaitu meletakkan mereka dalam kelayakkan spm.Sedangkan SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA mereka ialah SIJIL POLITEKNIK. Bukannya SPM.

Kesilapan ini sudah berpuluh tahun berlarutan tanpa diambil kisah oleh JPA. Hanya baru2 ini semasa SBPA, JPA menyedarinya dan cuba memperbaiki kesilapan itu. Apabila SBPA dibatalkan ia mengheret sekali skim yang sepatutnya diperbetulkan pada masa itu.

kesimpulannya nak naik gred kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA..harap faham semua SYARAT LANTIKAN PERTAMA. Yang Kedua Sijil Poli setaraf STPM dan STPM setaraf gred 27. Oleh itu J17 sepatutnya dapat J27.

Bukannya diploma atau ijazah yang kita ada untuk naik skim. tapi kena tengok syarat lantikan pertama.Walaupun seseorang itu ada ijazah atau master tapi SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA bagi skimnya itu hanyalah SPM, dia tetap diletakkan dalam gred spm..
___________________________________

aku harap supaya semua yang tak faham tentang GRED J...MESTILAH BACA INI DULU....

lagi pun aku tahu kau semua paham tapi sajer jer nak dengki GRED J...

Tanpa Nama berkata...

ceupacs, mengapa kami di sarawak ini tidak layak mendapat elaun cola sedangkan kami pun rakyat malaysia juga..????????????? pa sarawak dapat elaun wilayah bukanlah alasannya sedangkan elaun wilayah telah pun wujud sebelum wujudnya elaun cola lagi.. ini namanya penindasan secara halus sedangkan kami kumpulan skongan kena tunggu 10 tahun bekerja barulah elaun wilayah mencapai rm300 sebulan iaitu sama dengan elaun cola bagi yang tinggal di bandar... elaun wilayah pun tidak dikaji setelah sekian lamanya....

Tanpa Nama berkata...

KERAJAAN TAK PERLU LAYAN SEMUA TUNTUTAN ELAUN NI,KERANA ORANG GRED SOKONGAN ADA YANG MINTA ELAUN KERAIAN DIHAPUSKAN ,ADA YANG MINTA ELAUN WILAYAH DIHAPUSKAN....NAMPAK SANGAT SIFAT DENGKI.KENAPA KALAU KERJAAN BAGI MEREKA KENAIKAN MEREKA MINTA ELAUN GRED LAIN PULA DI HAPUSKAN?...JANGAN JADIKAN KEGAGALAN SBPA BERULANG.BILA SBPA HAPUS,GRED ATAS NAIK GAJI BANYAK SEBAB GAJI MEREKA BESAR,AKHIRNYA KESAN DIRASA PADA KITA GRED BAWAH.

KESIAN GRED J...BILA BACA RENTETAN PERJUANGAN MEREKA.NAMPAK MCM ORANG DI JPA TELAH BUAT SILAP.GRED J PATUT DAPAT TUNGGAKAN DARI TAHUN 2000.

KAKITANGAN PELAKSANA BERIJAZAH berkata...

tan sri abu bakar abdullah (TSAB) semasa "hayatnya" di JPA telah mengeluarkan cadangan, malah meminta pendapat umum terutamanya dari kakitangan awam:

1. kakitangan kumpulan pelaksana yang mempunyai kelulusan lebih tinggi dari kelulusan syarat lantikan untuk diserap terus ataupun melalui pengambilan secara dalaman ke jawatan pengurusan & profesional.

2. kesemua skim yang menggunakan syarat lantikan mengikut kelulusan sekian-sekian diletakkan pada gred yang sepatutnya. sebagai contoh skim J itu sendiri yang menggunakan sijil yang setaraf dengan STPM, perlu diberikan gred 27. begitu juga dengan seseorang yang mempunyai kelulusan sarjana(master) seharusnya diletakkan ke gred yang lebih tinggi dari gred lantikan menerusi ijazah, sebagai contoh gred 43.

3. mengiktiraf kumpulan sokongan/pelaksana yang menyambung pengajian ketika dalam perkhidmatan samada secara separuh masa, jarak jauh mahupun sepenuh masa dengan memberikan mereka kenaikan pangkat secara dalaman/internal, mahupun memudahkan perjalanan mereka untuk sesi temuduga dan tidak perlu besaing sama rata dengan lantikan baru. ini untuk menjadikan skim lain mendapat manfaat seperti skim perguruan.

malangnya, tak sempat TSAB untuk memanjangkan cadangan tersebut kepada pihak kerajaan, karier beliau telahpun DIBUNUH oleh tangan-tangan ghaib dalam perkhidmatan awam. ramai orang syak bahawa beliau mempunyai cadangan yang bakal mengganggu periuk nasi:

1. budak-budak hingusan yang nak dilantik ke dalam perkhidmatan secara lantikan baru
2. budak-budak yang mempunyai KABEL BESAR dalam perkhidmatan awam untuk menjamin tempat mereka dalam perkhidmatan
3. budak-budak yang telah dilantik dalam perkhidmatan yang tidak boleh terima kenyataan bahawa mereka yang dianggap sebagai anjing kurap dalam kumpulan pelaksana bakal menduduki tempat yang sama dengan mereka.

tangan-tangan ghaib ini tidak semestinya lagi tinggi dari level KPPA, malah taraf budak hingusan baru masuk kerja gred 41 pun ada. mereka ini melobi orang-orang besar di atas sana untuk menjatuhkan TSAB, kerana apabila TSAB diangkat menjadi KSN, boleh jadi apa yang diperjuangkan oleh kumpulan pelaksana selama ini akan berhasil.

ingatlah tuan-tuan dan puan-puan semua didalam kumpulan pelaksana bahawa mereka di dalam kumpulan p&p itu sentiasa tidak senang dengan anda. mereka berfahaman komunis, dimana sekiranya anda gred 17, anda 17 sampai mati, ataupun sekadar naik 22 sahaja. sekiranya anda mempunyai kelulusan lebih tinggi, anda tetap duduk dalam jawatan sedia ada sampai mati walaupun ada ada kelulusan lebih tinggi hasil dari pembelajaran secara pjj/plk.

Tanpa Nama berkata...

Bguslh klu semua elaun2 tu dinaikkn sikit skrg takde lgi sewa rumah rm180.tak cukuplah tue.

Tanpa Nama berkata...

KAKITANGAN PELAKSANA BERIJAZAH berkata...

tan sri abu bakar abdullah (TSAB) semasa "hayatnya" di JPA telah mengeluarkan cadangan, malah meminta pendapat umum terutamanya dari kakitangan awam:

-------------------------------

tul tuh! aku pun pikir cenggitu gak psl dlm fb tsab ari tuh ader discuss psl mende nih.

berkubur 1 lagik harapan. nak wat camner, little napoleon dlm pa nih terlalu byk. ;)

Tanpa Nama berkata...

Yg kt bwh rasa dah pandai mengalahkan org yg kat atas mcm tu la jadinya. Aku dr dulu dh rasa SBPA tu elok, tp yg kt bwh ni sibuk banding-banding gaji dgn yg atas plak. Sudahnya dibatalkan dan dpt la SSM 2.0 ni. Tu pun masih lagi sibuk cite junior potong gaji senior.

Skr pasal elaun plak. Sibuk ckp x cukup la, nak smaa rata la. Elaun keraian nk suruh hapus la. Mmg otak level rendah, x boleh pikir mcm org atas berfikir, lpas tu pertikai plak keputusasn org atas. Mmg x sedar diri btul la. Kita duk bwh ni ikut aje la yg dah ditetapkan. KAlau ada tuntutan biar union yg bawa ke atas. Baru betul flownya.

Tanpa Nama berkata...

Setuju sangat dgn cadangan cuepac diatas seperti penurunan interest pinjaman rumah/kenaikan itp/gred.Moga cadangan cuepacs kpd JPA tu merupakan konsultasi bajet 2013.

Tanpa Nama berkata...

Jangan membebankan kerajaan. Cintailah negara kita.

Tanpa Nama berkata...

Tak tuju dengan semua cadangan CUEPACS. Hanya cadangan tambahan gaji pokok sahaja adalah realistik. Jangan minta terlampau.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa hilang arah? Minta naik gaji pokok lagi sudah mencukupi jangan buat permintaan permacam macam. Cintailah negara kita Jangan macam negara Greece.

Tanpa Nama berkata...

Sapa-sapa ada info tentang kelayakan akedemik pembesar-pembesar Cuepacs(presiden, timbalan dll.) tolong hebahkan, bukan apa aku rasa pelik tak habis-habis dok bela gred 17 saja padahal tugas mereka untuk keadilan semua penjawat awam.
Kalau nak minta naik taraf skim tu biarlah menyeluruh, yg gred D boleh ke C, C boleh ke B dan B boleh ke A, tapi yg aku dok nampak yg B terus terpinggir tak ada usaha untuk menaik taraf gred mereka untuk ke A atau setara sekurang-kurangnya bila 17 ke 27 (sijil) maka yg 27/29(diploma) tu patutnya dianjak ke 35/37.

Jumaat, Ogos 03, 2012 6:10:00 PM

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Omar = J17 SPM Juruteknik KONTRAK.
Azih = N32 Diploma. Pen. Peg.Tadbir
Zainal = N22 Pembantu Tadbir
Loke = DG32 Guru
Adna = U29 Inspektor kesihatan
Mahamad = N26 Pem.Tadbir
Jaapar = W32 Pem. Kastam
Razali= W32

ini yg aku tau .. kalau salah tlg betulkan ... maaf aku posa .

Tanpa Nama berkata...

negara GREECE.
kamu tau kisah dia ? lingkup !

sayangilah negara kita Malaysia walau pun apa pegangan politik anda !

Tanpa Nama berkata...

KEPADA GRED J17. Sijil poli diantara SPM dan STPM sahaja. Tak setaraf dengan STPM kerana STPM bolih buat pilihan semasa membuat permohonan memasukki dengan sebuah universiti tetapi sijil poli tak mampu membuat pilihan kerana tak layak. J17 patut diberi 18 atau setaraf dengannya tetapi bukan J27. Faham?

Tanpa Nama berkata...

aku sokong penerangan di atas 100%..ini baru la semua faham supaya glgn lain pun faham..tqvm...

Tanpa Nama berkata...

Duduk diam2 sudah.

Tanpa Nama berkata...

Belaja la sampai cucur atap. Baru la layak. Setakat belajar sampai tiang seri nak harap tinggi2. Puih

Tanpa Nama berkata...

sememangnya elaun perumahan sekarang dah ketinggalan zaman, iaitu RM180 sebualan. nak sewa bilik kecik pun tak lepas dek non...

Tanpa Nama berkata...

Eh2 kan org soh duduk diam2 kan

Tanpa Nama berkata...

POKCIK FAHAM anak oii.. dengan situasi yang berlaku kepada " SKIM PERRKHIDMATAN JURUTEKNIK J17 "
BUKAN skim "J", kerana SKIM MERUJUK kepada BIDANG dalam sesuatu kumpulan "PERJAWATAN"..
manakala " SKOP FUNGSI BIDANG TUGAS UTAMA " merujuk kepada SPESIFIKASI setiap PERJAWATAN..
masalah tidak puas hati berlaku kepada PENJAWAT SKIM yang berada pada WARAN yang sama dengan SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK J17 DAN KEPADA mereka yang berada pada GRED 27..
kerana AKAN BERLAKU PENGUPGREDAN KEPADA JURUTEKNIK J17 YANG DULUNYA BERADA PADA LEVEL YANG SAMA DENGAN MEREKA YANG BERGRED 17..
JURUTEKNIK J17 AKAN DIUPGRED KE GRED 27 YANG LEVELNYA SAMA DENGAN GRED 27 (STPM) YANG ASAL..
KERENA ITU BERBAGAI2 TUNTUN DAN JUSTIFIKASI YANG DIBERIKAN UNTUK MENDAPATKAN PERHATIAN SUPAYA SKIM PERKHIDMATAN MEREKA DITAMBAH BAIK SEPERTI SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK J17..
WALAU BAGAIMANA PUN GRED BAGI SESUATU PERJAWATAN ADALAH BERDASARKAN PADA KELAYAKAN MINIMA UNTUK MEMOHON JAWATAN TERSEBUT..

YANG BONAR:
POK CIK.. kikikiki..

Tanpa Nama berkata...

Sangat setuju golongan PA menjadi keutamaan dalam menaikkan elaun bonus dan gaji. Dengan peningkatan ini golongan PA akan lebih selesa dengan kehidupan berstatus tinggi. Dengan langkah bijak ini ekonomi Malaysia akan lebih utuh dan mencapai kemajuan di persada antarabangsa. Tohmahan seperti defisit, ekonomi lembab, PA tidak efisyen hanyalah spekulasi murahan sesetengah pihak yang tidak tahu dek untung. Sekarang lihat, PA akan mendapat lagi imbuhan sejajar dengan peningkatan ekonomi negara. Sebelum ada pihak yang menghambur fakta-fakta retorik yang tahyul. Diharapkan PA terus ditingkatkan pendapatan agar PA akan hidup lwbih mewah.

Tanpa Nama berkata...

Saya duduk kat kuarters kerajaan. Saya kena potong ITP dan1/2 COLA. Saya faham memandangkan saya tinggal di rumah kerajaan, ITP perlu dipotong. Saya cuma tak faham kenapa COLA turut dipotong. Adakah barangan keperluan harian yg saya beli di kedai2 diberi diskaun 50% ? Adakah kos kehidupan seharian saya semakin berkurangan jika saya duduk di rumah kerajaan? Mohon penjelasan pihak2 terbabit.

Tanpa Nama berkata...

Tuan presiden cuepac imbuhan tetap perkhidmatan pun boleh dinaikan lagi.gred 1-40 hanya Rm 115 sahaja..

Tanpa Nama berkata...

Cadangansamakan elaun rumah adalah cadangan orange Yang busuk hat I, berjuanglah untuk semua kumpulan bukan hanya utk kumpulan sokongansaja danyangpenting jgndengki San at dgn kumpulan atasan

Tanpa Nama berkata...

Elaun perumahan wilayah adalah untuk mere a yg bertukar wilayah Dan mereka ini sanggup berpisah dark keluarga,fahamla sikit jgndengki dgn rezeki org lain Dan klu mau jugak pindah wilayah la

Tanpa Nama berkata...

aku yg dok n17 nie ada diploma n ijazah lg..xberi pape kenaikan ka??xluak pon kalo naik 17 gi 22..cukup lah..aku xminta naik pangat,tp mintak naik gaji cukup lah..nak bayar pinjaman belajau nie weh..xadil lah kalo j17 naik gi j27 bg yg ada sijil n dip..kalo nak bt mcm tue,biar selaras kan pd semua gred..kepuasan sama di rasa..puuiii

Tanpa Nama berkata...

Maaf ye..info saudara mungkin ada ralat...ada yang x betul saudara letakkan..jd..saya xnaklah meletakkan yang betul..sbbnya boleh mengaibkan orang..tq..selamat berpuasa....

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah...typical orang otak level tgi...br cuit elaun keraian ja blom yg lain2 lg da kuar dah ayat2 kesian mintak sympathy bagai dan yg plg tak tahan tu siap demand suh org respect n acknowledge diorg nyer authority konon....hahaha lu idup dlm abad keberapa brader??dlm abad baru ni tuan respect n authority must be earned not demanded...wake up la ya x jauh dah wawasan 2020 tu...

Tanpa Nama berkata...

SAUDARA AZIH, YANG DOK KUARTERS KERAJAAN CAMNA PULAK, ELAUN PERUMAHAN TAK DAPAT, COLA PUN TAK DAPAT RASANYA LAGI TERUK PADA YANG DOK RUMAH SEWA..HARAP DAPAT KAJI

Tanpa Nama berkata...

Salam..maaf ye..
Saudara kena pk dulu...ini hanya cadangan..bukan nak dilaksanakan terus..kerajaan pun CERDIK.mestilah dikaji dulu sebelum dilaksana...betul x?....selamat berpuasa ye...

Tanpa Nama berkata...

Aku dgr dlm bajet 2013 ada naik gaji pokok PA 10-25% betul ke???

Tanpa Nama berkata...

sijil kejuruteraan poly adalah setara PHD..ops!! typing error, sijil poly setara STPM iaitu gred 27..
juruteknik j17 hanya memohon gred yang sepatutnya untuk skim perkhidmatan mereka..

POK CIK..

Tanpa Nama berkata...

Itu pasal saudara..situasi sy pulak macam nie...sy duk di kuarters kerajaan juga...rumah yang saya duduk kena potong..rumah lain x dipotong..bukannya iri hati..tp berlaku ketidak adilan disini...kerani sekolah yang uruskan dan pentadbir sekolah tidak memandang hal ini secara serius...tambahan pula..rumah yang diduduki oleh GB pun x dipotong..hal ini telah berlaku agak lama...minta penjelasan pihak2 terbabit..kejadian ini di negeri terengganu...sekolah di kawasan KT yang ada kuarters..

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikutkan istilah, memang le diploma tu pun sijil, kalu mcm tu PhD pun sijil la.. Nak kata bengap, mmg pun bengap.. Ko mkn semut byk erk?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
KEPADA GRED J17. Sijil poli diantara SPM dan STPM sahaja. Tak setaraf dengan STPM kerana STPM bolih buat pilihan semasa membuat permohonan memasukki dengan sebuah universiti tetapi sijil poli tak mampu membuat pilihan kerana tak layak. J17 patut diberi 18 atau setaraf dengannya tetapi bukan J27. Faham?

Sabtu, Ogos 04, 2012 6:17:00 PM
************************************
weiii... org yg ambil SIJIL STPM TU org yg x diterima Universiti... X layak!!!... ko tu bdk2 sekolah... POLITEKNIK tu duk dlm Kem. Pengajian Tinggi... staraf maktab (dulu).. belajar pn mcm belajar kat U...
Tak payah nk kecil2kn kelulusan org lain... bkn dorg duk keja ngn kamu... bodoh!!
Yg da Diploma yg duk kat 27 tu pn 1, igt besaw sgt diploma ko tu???... aku bg mancis, hangus gak... blajar pn lebih kurg ambil Sijil je... BENGONG... lalalalala... puas aku... kakakaka...

Tanpa Nama berkata...

garau pun, lu nak tangkap serius..
alamak eii!! tara hal lah, kecik punya story..bulan posee pun nak angin akhmar satu badan..ileks2 laa broo..sebut sijil ajee skop dia luas..wa perincikan lah sijil yang mana satu..

POK CIK..

PA berkata...

Belum ada apa-apa maklumat tentang perkara ini. Belanjawan akan dibuat ole PM dengan cermat dan yang pasti PA akan tetap diutamakan dalam semua hal terutamanya kenaikkan gaji, elaun dan bonus.

Tanpa Nama berkata...

Marilah kita PA semua berdoa agar Allah membuka hati PM agar menaikkan gaji, bonus dan elaun sebanyaj 20% setahun sejajar dengan kemajuan ekonomi tanpa defisit,inflasi dan kelembapan ekonomi.

PA sejati

jebatn9 berkata...

Mmg patut elaun rumah dinaikkan sbb kadar sekarang mmg tak sesuai..eloklah diselaraskan..

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya yg dok kuarters lagi teraniaya sbb kena potong ITP dan COLA. Sedangkan kuarters tidak pernah diselenggara bertahun2 lamanya. Bagi PA yg bergaji di bawah RM2,000 sudah tentu akan merasa lebih perit. Nak dok rumah sewa pun masih blom mampu sebb zaman skrg ni mana ada sewa rumah RM180.

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa exam STPM lagi susah dr exam sijil Poli. Sijil Poli tu pihak industri pun x iktiraf! Lagi kelas sijil SKM budak IKM, IKBN, ILP... Sijil Poli tu sebenarnya tahap paling bawah...ikut kasta mcm tahap PARIAH! Sebab duduk bwh KPT tu saja la nasib baik diterima oleh SPA! Kalau tak... menganggur la korang!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong... harap Cuepacs pertimbangkan nasib PA yg dok kuarters. Kalau tak kami boikot kuarters biar kosong semua kuarters dan kjaan jugak yg akan rugi esp di Putrajaya! Dh la elaun rumah dipotong, COLA pun nk sapu separuh! Tp rumah.... alahai kejap bocor, kejap sumbat etc.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu... bdk2 STPM lg matured & boleh berdikari dari bdk2 Politeknik. Tmpt aku yg cekap buat keja adalah bdk STPM. Budak Poli byk yg menggular, buat keja sambil lewa, dan dr segi teknikal skill mcm sial.... bdk2 praktikal IKBN lg cekap! Apa yg diaorg blajar kt Poli? Kalau tak kerana KPT punya anak, mampoih la puak2 ni yg tak kerja.... sendiri pikir la! Jgn dok perasan baguih sgt. Dasar tak sedar diri...

Tanpa Nama berkata...

Selain Elaun aku nak cadang jugak ler .. bagi PA yang berumur 50 tahun ke atas, pihak JPA tolong buat peraturan supaya setiap PA perlu menjalani Pemeriksaan Kesihatan sepertimana masa LAPOR DIRI dulu.
Justifikasi ;
1. Negara kita perlu PA yang komited, bertanggongjawab, efficient, sihat minda dan sihat badan dan sentiasa hebat.
2. Oleh itu, semua PA perlu sihat dan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti tidak merokok, minum alkohol, bersenam, jaga kesihatan diri, etc. Ini mengelak dpd terkena penyakit yang serius dan pastinya memberi kesan kpd perkhidmatan seperti cuti, MC, kos rawatan, etc.
2. Mana-mana PA yang berpenyakit Tahap 4 (Kritikal) akibat dpd tidak mengamalkan gaya hidup yg sihat perlu direhatkan kerana kepentingan perkhidmatan.
3. Masuk Lembaga Perubatan dan pencen kerna sebab kesihatan dan kepentingan perkhidmatan.

Masih ramai anak muda yang nunggu di luar nak masuk khidmat sbg PA.

ini cadangan jer ... [adakah salah bagi cadangan???]

Tanpa Nama berkata...

patutnya dah lama kelulusan Politeknik diiktiraf oleh SPA... memang pelik kalau STPM setaraf Diploma dan melebihi tarafnya dari Sijil Politeknik. Secara realitinya syarat masuk ke Politeknik result SPM nya lebih baik dari kemasukan ke STPM... macamna Malaysia nak maju kalau sistem Kelayakan jawatan tak senilai dengan sesuatu jawatan dan pencapaian.

Jurutera J41 berkata...

saya menjawat jawatan gred J41 Jabatan Kerja Raya mewakili bos kepada Juruteknik amatlah bersetuju kiranya Juruteknik dinaikkan gred ke J27...
Berpanas terik, Berhujan di tapak projek. patutnya jawatan mereka dibayar dengan setimpal.

Tanpa Nama berkata...

setuju pendapat diatas..

dah memang ada dalam pekeliling bil 4 dan tercatat dalam SBPA jawatan Jurukteknik, Renjer Hutan dan Pembantu Pertanian naik ke gred 27.

Kepada gred terutama gred 17 lain harap faham...

Insan berharap berkata...

setuju! setuju! setuju!

Kesatuan MTUC berkata...

tq bos J 41... moga Allah sentiasa murahkan rezeki bos... amin...

Alhamdulillah moga tercapai dan terlaksana perjuangan Juruteknik yang selama ini teraniaya

Cakna Qlate berkata...

Assalamualaikum w.b.t,
saya terpanggil untuk menasihati saudara saudar sekalian yang memberikan komen yang agak bernas di sini. Adalah perlu kita ingat bahawasanya setiap komen yang tak elok tu x perlu la dikeluarkan. Hormatilah bulan ramadhan yang penuh keberkatan ini. Sekian terima kasih. Selamat berpuasa.

Tanpa Nama berkata...

Setuju... setuju... setuju...

Tanpa Nama berkata...

moga Allah permudahkan kita dalam segala urusan dan tuntutan dalam bulan ramadhan nie... amin...

Tanpa Nama berkata...

bulan puasa nie tak bagus kalau kita wat ayat yang mengguris hati dan perasaan orang lain... sia2 saja kalau kita berpuasa... sebab tu jaga lisan, perbuatan, tutur kata dalam blog cuepac nie.

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju tu.., Tak payah la nk bezakan mengikit gred sbb semua orang perlu rumah. Perbezaan dari segi gaji dan elaun2 lain antara gred pun dh cukup banyak. Lagipun kita bukannya negara yg mengamalkan sistem kasta.

Tanpa Nama berkata...

Sallam Ramadham Al Mubarak...Setuju tu.. Saya juga minta Cuepacs supaya berunding dengan pihak Kerajaan atau JPA untuk selaraskan kenaikan pangkat semua PA, sesuai dengan kelulusan akademik yg diperolehi masing-masing yg diperolehi semasa kerja/ kemudian. Kumpulan Guru, Polis, Jururawat dan ade lagi beberapa kump. perkhidmatan dh merasai perkara tersebut..Tapi skim yang lain tu, utk naik pangkat hanya setakat Kump B shj(Sokongan 1) boleh la.. Kalu masuk kerja dh kump B, Nampaknya..peningkatan utk kemajuan kerjaya ke Gred PnP amat sukar sekali w/pun dh dpt ijazah atau master esp bagi Kump N (Pentadbiran). Skim sahaja yg ade, perjawatan tak de,, kebanyakannya diisi oleh PTD, termsklah bg post yg terbuka..

Tanpa Nama berkata...

Baik cadangan ini. Tapi tolong juga tengok peraturan bodoh dalam pembayaran ITP. Peraturan sekarang, kalau tinggal di kuarters, tak layak ITP. Tak kira lah duduk berkongsi ke ataupun duduk berkeluarga. Semua kena potong.
Tengok pada ATM, anggota bujang mereka tinggal di mes. Kalau tinggal di Mes, kena bayar RM6.00 sehari untuk kos makan dan cuci cadar. Tak cukup mes, rumah keluarga ditukar jadi mes. Kan bagus ATM jaga kebajikan staf.
JPA patut fikirkan perkara ini. Bukanlah perlu buat seperti ATM. Tapi kalau tinggal berkongsi tu, potonglah ITP sekadarnya. Pakai tangkap muat macam sekarang tak adil. Patutlah banyak kuarters Kerajaan kosong tak diduduki. Lebih baik tukar jadi kuarters bujang untuk mana-mana anggota yang sekarang merempat di rumah-rumah sewa. Tapi, janganlah di ngap semua ITP tu.

Tanpa Nama berkata...

Selain Elaun aku nak cadang jugak ler .. bagi PA yang berumur 50 tahun ke atas, pihak JPA tolong buat peraturan supaya setiap PA perlu menjalani Pemeriksaan Kesihatan sepertimana masa LAPOR DIRI dulu.
Justifikasi ;
1. Negara kita perlu PA yang komited, bertanggongjawab, efficient, sihat minda dan sihat badan dan sentiasa hebat.
2. Oleh itu, semua PA perlu sihat dan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti tidak merokok, minum alkohol, bersenam, jaga kesihatan diri, etc. Ini mengelak dpd terkena penyakit yang serius dan pastinya memberi kesan kpd perkhidmatan seperti cuti, MC, kos rawatan, etc.
2. Mana-mana PA yang berpenyakit Tahap 4 (Kritikal) akibat dpd tidak mengamalkan gaya hidup yg sihat perlu direhatkan kerana kepentingan perkhidmatan.
3. Masuk Lembaga Perubatan dan pencen kerna sebab kesihatan dan kepentingan perkhidmatan.

Masih ramai anak muda yang nunggu di luar nak masuk khidmat sbg PA.

ini cadangan jer ... [adakah salah bagi cadangan???]
___________________________________

Memang tidak salah bagi cadangan, tetapi sila bagi cadangan dengan menggunakan akal fikiran. Macam tiada akal anda bagi cadangan ini. Ingat ada pepatah menyatakan "orang tua dihormati, orang muda disayangi". PA yang lebih 50 tahun ini juga pernah menjadi muda dahulu dan telah berbakti kepada kemajuan negara. Sememangnya tidak dinafikan bahawa pada umur ini penyakit juga akan datang, namun tidak wajar disebabkan itu, kita perlu singkirkan mereka begitu sahaja. Ingat wahai orang muda (yang tulis ini pun umur 28)jangan kita fikir kita muda maka kita kuat dan lebih hebat. Mengapa kerajaan meletakkan umur bersara wajib antara 58 dan 60? Ada anda fikirkan? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan untuk membela nasib waris yang akan ditinggalkan oleh PA apabila tiada kelak. FAHAM! Anda juga meminta mereka beratur untuk membuat pemeriksaan kesihatan supaya yang sihat sahaja bekerja dan yang sakit sila berehat di rumah. Anda memang tidak layak bergelar PA, sila letak jawatan dan jadilah pelarian di negara lain. Sedangkan pada usia muda ini pun kita sudah mengeluh menunggu untuk pemeriksaan kesihatan, inikan pula mereka yang sudah berumur. Maka dengan itu, jangan kita menidakkan hak orang lain hanya untuk kepentingan sendiri. Satu hari nanti anda akan menjangkau umur ini dan pada masa ut saya doakan anda sentiasa ingat apa yang anda cadangkan ini releven atau tidak.

PA sejati

Diploma terpnggir berkata...

Sdr Azih, sepatutnya yang ada sijil bole letak dlm gred 20/22/26..baru nampak beza.. kalu letak 27 dah tak adil bagi 27 diploma yang seperti C27,W27.Q27 ratanya semua diploma..cuepacs tak buat homework ke...kalu bagi 17 ke 27 dah sama dahhh mcm diploma...tak pyh susah belajar tinggi...ramai pemegang diploma akan kecewa dan kualiti keje pon bole down...tolong tengokkan ye cuepacs...

Oji Roweed berkata...

Jurutera J41...tak semuanya juruteknik kena panas terik...yang kuat mengeteh pon ramai juga ahli dalam kedai mamak...,ikut makan..jadi drebar bos..jaga kuanter..ops lupa facebook ada gak...renungkan la...

Tanpa Nama berkata...

sedara....kalau SPM tu logik la tak naik ke 27 .....ini cerita Sijil Kejuruteraan POLI la sedara mmg patut pun dok dlm 27 yg sepatutnya lebih 20 tahun yg lalu

Tanpa Nama berkata...

sijil poli Akademik la ......ikbn dan ikm tu vokasional la...

Tanpa Nama berkata...

Stuju umur 50 ke atas perlu dapatkan medical health check.

kasi PA semua FIT.
Tentera, Bomba, Polis semua perlu FIT !

To Insan tak faham berkata...

Sdr Azih, sepatutnya yang ada sijil bole letak dlm gred 20/22/26..baru nampak beza.. kalu letak 27 dah tak adil bagi 27 diploma yang seperti C27,W27.Q27 ratanya semua diploma..cuepacs tak buat homework ke...kalu bagi 17 ke 27 dah sama dahhh mcm diploma...tak pyh susah belajar tinggi...ramai pemegang diploma akan kecewa dan kualiti keje pon bole down...tolong tengokkan ye cuepacs..

..................

Apa pasal dengki sangat ni bro... habis yang STPM tu diletakkan ddalam satu gred Diploma... kenapa x kecewa????
Patut kena kecewa.... Stpm tu x payah pinjaman, belajar 1 tahun setengah jer... belajar belakang rumah aku... kenapa x kecewa???? Stpm tu bukan ker ada dalam gred yang kau sebutkan... lain kali fikir dulu sebelum tulis bro....

masalahnya jawatan juruteknik tak diisi kelayakn SPM...sebab tu kena naik ke gred J27..
ke memang jenis susah liat nak faham.

Tanpa Nama berkata...

Selain Elaun aku nak cadang jugak ler .. bagi PA yang berumur 50 tahun ke atas, pihak JPA tolong buat peraturan supaya setiap PA perlu menjalani Pemeriksaan Kesihatan sepertimana masa LAPOR DIRI dulu.
Justifikasi ;
1. Negara kita perlu PA yang komited, bertanggongjawab, efficient, sihat minda dan sihat badan dan sentiasa hebat.
2. Oleh itu, semua PA perlu sihat dan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti tidak merokok, minum alkohol, bersenam, jaga kesihatan diri, etc. Ini mengelak dpd terkena penyakit yang serius dan pastinya memberi kesan kpd perkhidmatan seperti cuti, MC, kos rawatan, etc.
2. Mana-mana PA yang berpenyakit Tahap 4 (Kritikal) akibat dpd tidak mengamalkan gaya hidup yg sihat perlu direhatkan kerana kepentingan perkhidmatan.
3. Masuk Lembaga Perubatan dan pencen kerna sebab kesihatan dan kepentingan perkhidmatan.

Masih ramai anak muda yang nunggu di luar nak masuk khidmat sbg PA.

ini cadangan jer ... [adakah salah bagi cadangan???]
___________________________________

Memang tidak salah bagi cadangan, tetapi sila bagi cadangan dengan menggunakan akal fikiran. Macam tiada akal anda bagi cadangan ini. Ingat ada pepatah menyatakan "orang tua dihormati, orang muda disayangi". PA yang lebih 50 tahun ini juga pernah menjadi muda dahulu dan telah berbakti kepada kemajuan negara. Sememangnya tidak dinafikan bahawa pada umur ini penyakit juga akan datang, namun tidak wajar disebabkan itu, kita perlu singkirkan mereka begitu sahaja. Ingat wahai orang muda (yang tulis ini pun umur 28)jangan kita fikir kita muda maka kita kuat dan lebih hebat. Mengapa kerajaan meletakkan umur bersara wajib antara 58 dan 60? Ada anda fikirkan? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan untuk membela nasib waris yang akan ditinggalkan oleh PA apabila tiada kelak. FAHAM! Anda juga meminta mereka beratur untuk membuat pemeriksaan kesihatan supaya yang sihat sahaja bekerja dan yang sakit sila berehat di rumah. Anda memang tidak layak bergelar PA, sila letak jawatan dan jadilah pelarian di negara lain. Sedangkan pada usia muda ini pun kita sudah mengeluh menunggu untuk pemeriksaan kesihatan, inikan pula mereka yang sudah berumur. Maka dengan itu, jangan kita menidakkan hak orang lain hanya untuk kepentingan sendiri. Satu hari nanti anda akan menjangkau umur ini dan pada masa ut saya doakan anda sentiasa ingat apa yang anda cadangkan ini releven atau tidak.

PA sejati

%%%%%%%%%%%%%%%%

baca betul-betul bro., dia habaq PA illness "tahap 4" .
usah susah diri, relaz kat rumah.
Pencen kann ada.

J17 teraniaya berkata...

betul! betul! sku sokong

x adil sebab sama dengan SIJIL Poly... tapi yang STPM tak pulak korang jeles yea... pelik tul... kami x minta pun lebih dari STPM yg kami tuntut disamakan dgn gred Stpm jer... gred diploma kan gred 29

aku rasa yang taip ni bukan diploma tapi STPM yang nak melagakan gred kami... bulan puasa ni tak baik khianat n jeles dekat orang lain... kurang pahala

Tanpa Nama berkata...

baca betul-betul bro., dia habaq PA illness "tahap 4" .
usah susah diri, relaz kat rumah.
Pencen kann ada.

___________________________________

Seorang PA yang saya kenali mengidap breast cancer stage 4, Masih bertugas SEPERTI BIASA dan pada hari beliau meninggal adalah sama hari beliau punch card kali terakhir. Inilah yang dmaksudkan "bekerja seperti kamu hidup 1000 tahun dan beribadat seperti kamu akan mati esok hari". Selagi PA boleh memaksimumkan nilai pencen demi kesejahteraan warisnya, selagi itulah jangan ada PA seperti anda untuk melemahkan semangat PA. Bagi saya lebih baik anda pun ikut sama menjadi pelarian.

PA sejati

man laksa berkata...

To Insan tak faham berkata...
Sdr Azih, sepatutnya yang ada sijil bole letak dlm gred 20/22/26..baru nampak beza.. kalu letak 27 dah tak adil bagi 27 diploma yang seperti C27,W27.Q27 ratanya semua diploma..cuepacs tak buat homework ke...kalu bagi 17 ke 27 dah sama dahhh mcm diploma...tak pyh susah belajar tinggi...ramai pemegang diploma akan kecewa dan kualiti keje pon bole down...tolong tengokkan ye cuepacs..
************************************
sebenarnya j17 ke 29 bukan 27

Tanpa Nama berkata...

ha .ha ..
mentaliti PA, bila dilantik bekerja, maka mesti tamat kerja pada hari pencen !
kamu sakit ke! MC ke ! penyakit ke! tak kisah, janji aku masih lagi bekerja, walau pun aku sebenarnya tak bekerja (makan gaji halal ke bro.)??
mana keadilan utk rakyat dan negara?
jangan penting diri ........ bro.

Tanpa Nama berkata...

Yg sbnrnya dlm kenaikan gred ni (17 ke 27) d antara Sijil Kej. Poli - STPM - Diploma.. yg untung adalah geng2 STPM... yg merana Sijil Poli dan yg trgugat Diploma (yg duk dlm 27)...
Sij Poli - belajar 70% akdmik dan 30% amali..
Sij (SKM) - belajar 70% amali n 20%tiori n 10% akdmik..
STPM skadar bljar level Menengah tinggi je..
Cuba kita ikut crta kelulusan :
UPSR - PMR - SPM - STPM @POLI/MAKTAB/DIPLOMA - U
so inilah asas pihak JPA meletakkn skim2 lpsan STPM/POLI/DIPLOMA dlm skim 27, ttp lulusan POLI dh diank tirikn... dlm keadaan ini susunan pringkat klas pgajian adalh sperti berikut.. STPM - SIJIL POLI - DIPLOMA..
so, geng2 STPM jgn igt subjek dlm STPM kamu tu susah... dlm Poli pn ada ape yg kamu belajar ttp ape yg pelajar Poli belajar xda dlm STPM..
Skrg ape yg pnting korg jgn gaduh... Rezeki tu Allah yg bg, klu korg brdengki rezeki dr Allah tu, brmakna korg hina pmberian dr Allah... so, ape yg lbh pnting, prjuang hak kita sndiri... jgn brdengki... :)

Tanpa Nama berkata...

betul tu gaman..syarat kalayakan asas juruteknik adalh SIJIL POLY OR SATARAF..bukan SPM.so patut naik j27..DIPLOMA GRUP J ATAU SETARAF DA PUN DARI DULU J29...so sudah jalas sini gaman

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah tahun 2013 J n G 17 dpt naik 27....aminnnnnnn...
yg lai jgn jeles ye...yg 27 jgn mrh ye,rezeki diaorg....

Tanpa Nama berkata...

yg spm nk letak mne????
17,18,19 ke??????

Tanpa Nama berkata...

ha .ha ..
mentaliti PA, bila dilantik bekerja, maka mesti tamat kerja pada hari pencen !
kamu sakit ke! MC ke ! penyakit ke! tak kisah, janji aku masih lagi bekerja, walau pun aku sebenarnya tak bekerja (makan gaji halal ke bro.)??
mana keadilan utk rakyat dan negara?
jangan penting diri ........ bro.
___________________________________

Bukan mentaliti tapi prinsip. Bukan PA sahaja tapi semua individu perlu bekerja hingga ke tahap yang maksimum. Bukan mengharap kepada ganjaran yang tinggi tapi berfikiran minimum seperti anda. Keputusan meningkatkan taraf hidup PA sangat adil dan jika anda bukan PA, maka bekerja keras untuk diri sendiri tanpa mengharapkan ganjaran yang dinikmati oleh golongan PA. PA tidak mementingkan diri tetapi ganjaran yang diberikan kepada PA adalah mesti berterusan.

Tanpa Nama berkata...

dia org minta knaikan melalui kesatuan....korg mintak la jugak mlalui kesatuan korg...
bkn mintak sesuatu ikut sukahati je...
mintak hak yg mmg dh dluluskn la weiii..bangang tul la yg xreti2 tu...

Tanpa Nama berkata...

Mmg yg kat atas tu dh earned their right to be respected. Dan diorg x perlu nak demand respect dr org bawah, sbb dh mmg tugas hakiki org bawah dan dibayar gaji utk respect dan ikut perintah org atas. Masalah skrg yg bwh ni sibuk pertikai apa yg org atas buat. Bila disuruh buat haram 1 hape pon x tau. Korg yg kt bwh x buat kerja, yg kena tanya org atas la, bukan korang. korg x buat laporan, soalan utk bos korg ialah kenapa awak x pastikan org bwh tu siapkan laporannya? Kalau korg x pegi ambik surat, soalan utk bos ialah kenapa awak x pastikan pekerja awak ambik surat tu? Kalau mesin fotostat rosak, soalan utk boa ialah kenapa awak x pastikan pekerja awak betulkan mesin tu?

Dr segi tanggjwb mmg org atas lebih teruk soal jawabnya. lebih teruk akibatnya kesan dr org bwh yg x buat kerja. Jd jgn pertikai soal elaun dan gaji diorg sbb mmg diorg earned apa yg diorg patut dpt. Yg bwh pun earned apa yg patut dia dpat.

Tanpa Nama berkata...

Mmg yg kat atas tu dh earned their right to be respected. Dan diorg x perlu nak demand respect dr org bawah, sbb dh mmg tugas hakiki org bawah dan dibayar gaji utk respect dan ikut perintah org atas. Masalah skrg yg bwh ni sibuk pertikai apa yg org atas buat. Bila disuruh buat haram 1 hape pon x tau. Korg yg kt bwh x buat kerja, yg kena tanya org atas la, bukan korang. korg x buat laporan, soalan utk bos korg ialah kenapa awak x pastikan org bwh tu siapkan laporannya? Kalau korg x pegi ambik surat, soalan utk bos ialah kenapa awak x pastikan pekerja awak ambik surat tu? Kalau mesin fotostat rosak, soalan utk boa ialah kenapa awak x pastikan pekerja awak betulkan mesin tu?

Dr segi tanggjwb mmg org atas lebih teruk soal jawabnya. lebih teruk akibatnya kesan dr org bwh yg x buat kerja. Jd jgn pertikai soal elaun dan gaji diorg sbb mmg diorg earned apa yg diorg patut dpt. Yg bwh pun earned apa yg patut dia dpat.
___________________________________

Kata-kata yang bernas. Saya amat setuju dengan kenyataan saudara. Sebenarnya ini bukan isu namun ada segelintir parasit yang sengaja melukut di tepi gantang semata-mata untuk spekulasi murahan yang hanya akan melemahkan golongan PA.

PA sejati

mamat berkata...

Yang pasti J17 akan diupgrade ke J27.bukan janji tapi pasti.yang lain usah busuk hati.

Tanpa Nama berkata...

kenapa awak tak pastikan pekerja awak siapkan laporan....bla bla bla.
nak pastikan tersangatlah susah siut. berbanding dengan pekerja yang melaksanakan arahan.

satu cerita kat jabatan aku:
pekerja awam melakukan tugas cantasan n browning pokok. kemudian ada seorang pegawai datang untuk memantau. pegawai menunjukkan kepada mandor dahan yang ingin dipotong.
dengan slamber land mandor menjawab,"encik tunjuk senang ke potong senang. baik encik diam, biar pekerja awam bikin".

Tanpa Nama berkata...

kami kaum marhaen memang cukup terharu klu ada penambahbaikkan dari pihak kerajaan untuk kami.

t.kasih juga kpd cuepacs

jurukira@clark kent

Tanpa Nama berkata...

17 ke 27? Nanti semua diploma akan terjun ke dalam sungei kelantan. Tahukah 27 untuk orang ada diploma bukan untuk orang ada sijil.

Tanpa Nama berkata...

Kah..kah..kah ' sijil kejuruteraan poli'!! Tp skill kemahiran apa pun tarak! Tadak kualiti.. pi try jual sijil tu kt sektor swasta tengok. Mau dia buat cuci najis saja dgn sijil poli. Patutnya dh jumud la sijil poli tu. Tak relevan langsung. Elok bg budak2 amik sijil kemahiran SKM yg jauh lebih berkualiti! Sudah laa... hentikan la perjuangan untuk sijil poli ni. Nak jd negara maju... buat malu saja masih keluarkan sijil yg ketinggalan zan mcm ni - LOW CLASS!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Sapa-sapa ada info tentang kelayakan akedemik pembesar-pembesar Cuepacs(presiden, timbalan dll.) tolong hebahkan, bukan apa aku rasa pelik tak habis-habis dok bela gred 17 saja padahal tugas mereka untuk keadilan semua penjawat awam.
Kalau nak minta naik taraf skim tu biarlah menyeluruh, yg gred D boleh ke C, C boleh ke B dan B boleh ke A, tapi yg aku dok nampak yg B terus terpinggir tak ada usaha untuk menaik taraf gred mereka untuk ke A atau setara sekurang-kurangnya bila 17 ke 27 (sijil) maka yg 27/29(diploma) tu patutnya dianjak ke 35/37.

Jumaat, Ogos 03, 2012 6:10:00 PM

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Omar = J17 SPM Juruteknik KONTRAK.
Azih = N32 Diploma. Pen. Peg.Tadbir
Zainal = N22 Pembantu Tadbir
Loke = DG32 Guru
Adna = U29 Inspektor kesihatan
Mahamad = N26 Pem.Tadbir
Jaapar = W32 Pem. Kastam
Razali= W32

ini yg aku tau .. kalau salah tlg betulkan ... maaf aku posa .

Sabtu, Ogos 04, 2012 5:53:00 PM

***************************
t/kasih atas info tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kepada semua umat islam selamat menjalani ibadah puasa dan mendapat keberkatan dan kerahmatan serta keampunan daripada Allah SWT.

Ucapan kesyukuran pada Tuhan Maha Esa dan terima kasih pada pihak berwajib atas keperihatinan memberi bonus raya setengah bulan gaji dan semoga apa yang pihak Cuepacs juangkan mendapat kejayaan. tak kira siapapun mereka dan kekuatan kedudukan mereka asalkan perjuangan mereka bernas dan keikhlasan.

Doa kami semoga ia dimakbulkan dan mendapat pertimbangan sewajar daripada PM asalkan berkemampuan dan saksama semua pihak.

Salam ikhlas daripada BP budak kampung pendalaman yang hanya tahap 6.

Tanpa Nama berkata...

sya tk setuju kalau disamakan patutlah ada perbezaan sedikit sesuai dengan gred yang disandang

Tanpa Nama berkata...

mana patut elaun rumah disamakan antara semua kakitangan awam.Golongan pa boleh tuntut kenaikan elaun untuk mereka tapi tak perlulah dengki dgn yg diperolehi oleh org lain.klu suatu hari nanti anak tuan-tuan bekerja sebagai kakitangan atasan baru tau

Tanpa Nama berkata...

Saya mencadangkan PA yg dok kat kuarters dibayar COLA penuh. Rasionalnya, kos sara hidup semakin meningkat yg bebannya dirasai oleh semua PA termasuk yg tinggal di kuarters. Manakala ITP pula dipotong mengikut kadar kos penyelenggaraan yang dibayar dalam peratusan tertentu. Jika tiada penyelenggaraan dalam tempoh tertentu, ITP hendaklah dibayar penuh.

Tanpa Nama berkata...

kah kah......sijil kemahiran nak disamakan dgn sijil akademik pulak lucunya den....awat yg hsng tu bodo sgt kenapa hang tak samakan dgn ijazah kejuruteraan yg keluar jd engineer tu lg la x tahu tentang kemahiran

Tanpa Nama berkata...

kalau da terasa susah/berat sangat tanggungjawap tu berenti ja la...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kah..kah..kah ' sijil kejuruteraan poli'!! Tp skill kemahiran apa pun tarak! Tadak kualiti.. pi try jual sijil tu kt sektor swasta tengok. Mau dia buat cuci najis saja dgn sijil poli. Patutnya dh jumud la sijil poli tu. Tak relevan langsung. Elok bg budak2 amik sijil kemahiran SKM yg jauh lebih berkualiti! Sudah laa... hentikan la perjuangan untuk sijil poli ni. Nak jd negara maju... buat malu saja masih keluarkan sijil yg ketinggalan zan mcm ni - LOW CLASS!!

Ahad, Ogos 05, 2012 6:42:00 PM
___________________________

Hahahaha... ni geng mana yg ckp ni??.. mst geng2 diploma yg dengki tak habis2... bodoh la kau bg statement ni klu btul2 kau brkelulusan diploma, yg brkelulusan SKM tu dh tntu wat kerja2 pmbaikan, yg sijil poli akn wat lapuran, yg diploma akn wat pengesahan dan yg ijazah akn meluluskan... bangang sungguh la kau...

Tanpa Nama berkata...

Ulasan Menarik Hati: Berbunyi
"KESALAHAN TRAFIK: DIDIK PEMANDU ATASI MASALAH KES TERTUNGGAK"

<<<<>>>>>>>>
Helo Encik. Ini celita aa..saya kalo ada jumpa tanda 60 kumdian depan ada lagi 60 satu lagi depan ada 60, itu macam aa..saya lari 180 juga lah. Ada satu lagi tanda aa....itu gambar tengkorak sama tulang, saya misti lari lagi laju, sebab takut itu antu ada bangun kejar sama saya laa.... aaaa... Butul ka encik..

Tanpa Nama berkata...

PA perlu dinaikkan gaji kepada 20% setahun. Cola diselaraskan rm 400 sebulan elaun perumahan rm500 sebulan dan itka rm400 sebulan. Dengan menyelaraskan nilai ini utk PA, secara tidak langsung akan meningkatkan taraf hidup PA sekaligus menjadikan ekonomi malaysia yang berdaya saing serta maju di persada antarabangsa.

PA sejati

Tanpa Nama berkata...

saya ucapkan tahniah kepada presiden kesatuan pembantu pertanian, presiden kesatuan renjer hutan & presiden MTSU yg terus memperjuangkan kenaikan taraf gred G17 & J17 kpd G27 & J27....saya harap kesatuan lain mencontohi gabungan kesatuan ini utk memperjuangkan kenaikan taraf gred ya...tahniah di ucapkan...insyaallah ianya akan berjaya juga...amin

ridz berkata...

Saya sokong.. ramai tahu minta saja tapi tak pernah kira keupayaan kerajaan menanggung beban overhead yang melampau.. kumpulan sokongan 70% dari jumlah penjawat awam. Kenaikan yang sikit memberi impak yang banyak.
Saya seru kepada mereka yang memberi komen , janganlah meniupkan semangat komunisme dalam perjuangan kumpulan sokongan, keadilan memang patut dituntut tapi mesti jangan sampai menindas kumpulan gred lain yang berkorban banyak untuk sampai ke tahap tinggi.
[ tak dinafikan segelintir guna Kabel , tapi mereka memang layak kerana lantikan menerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, masih kena lulus exam bertulis , wajib lulus penilaian dan akhir sekali barulah tanya kabel kalau holeh tolong masa temuduga... itupun kalau bahasa inggeris tunggang langgang pun susah nak ditolong]

Akhir sekali saya syorkan di masa depan penjawat awam kumpulan sokongan yang melanjutkan pelajaran perlu mendapatkan kelulusan/kepastian daripada SPA tentang kemungkinan boleh naik gred supaya usaha tak sia2.

SPA perlu memberi jawatan sesuai dgn kelulusan , jawatan kelayakan SPM tak boleh di isi oleh pemohon diploma / degree., dan seterusnya... barulah tiada isu dengki kenapa saya pun ada ijazah tapi tak diberi peluang.. sebab awal2 lagi memang dah sedia nak menjawat jawatan gred tersebut..

Maaf jika pandangan saya silap. Tapi sedih bila baca 2 kumpulan saling berdengki.

Tanpa Nama berkata...

Sehina2 sijil poli..member aku dpt gak kerja dgn kompeni besar..mcm ranhill,sime darby,ikram...xde mslh pon..sape ckp sijil poli xde swasta pandang?? Keje tip top..we all di poli ditekan pada teori n brape percent sahaja praktikal..sama mcm diploma di ipta lain,cume beza we all sijil sahaja...bkn sijil kemahiran yg di ikbn or ikm yg majoritynye hands on semata2, nk bercakap find out fakta,bkn ikut sedap mulut n hati yg dengki tu...

Ridz berkata...

Baik sekali doamu itu..aminn

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kah..kah..kah ' sijil kejuruteraan poli'!! Tp skill kemahiran apa pun tarak! Tadak kualiti.. pi try jual sijil tu kt sektor swasta tengok. Mau dia buat cuci najis saja dgn sijil poli. Patutnya dh jumud la sijil poli tu. Tak relevan langsung. Elok bg budak2 amik sijil kemahiran SKM yg jauh lebih berkualiti! Sudah laa... hentikan la perjuangan untuk sijil poli ni. Nak jd negara maju... buat malu saja masih keluarkan sijil yg ketinggalan zan mcm ni - LOW CLASS!!
___________________________________

HAHAHAHA... WOOIIII... SAPE KATA SIJIL POLI LOW CLASS??? AKU NI DH DI TAWARKAN SBGAI KETUA TEKNIKAL BHG PEMBAIKAN SELEPAS JUALAN DI DEFTECH (PENGALAMAN 15 THN DLM KERAJAAN), GUNA SIJIL POLI JE LAA BRO... SKM DUK JD MEKANIK PEMBAIKAN JE... GAJI PON DH MCM DEGREE AKU DPT, BKN NK BNGGA TP BRSYUKUR... KWN2 AKU YG BRKELULUSN POLI TAK ADA PON MEREMPAT ATAU KEJA JD PENCACAI, SAMADA BIDANG KEJURUTERAAN ATAU BKN KEJURUTERAAN, SEMUA MANTAP2... AKU NI IKUT PRKEMBANGAN BLOG NI SEJAK THN 2009 LG, TAK HABIS2 NK KUTUK pa YG ADA SIJI POLI... AKU RASA YG BG STATEMENT NI BDK2 DIPLOMA YG CUKUP2 MKN JE MS BELAJAR DULU, PEMIKIRAN LEBIH TERUK DR LEPASAN PMR... SENANG CAKAP BODOH + BANGANG + IRIHATI = BUSUK HATI...

KPD SAHABAT2 J17/22, REZEKI KORG TTP ADA, INSYAALAH...

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong... harap Cuepacs pertimbangkan nasib PA yg dok kuarters. Kalau tak kami boikot kuarters biar kosong semua kuarters dan kjaan jugak yg akan rugi esp di Putrajaya! Dh la elaun rumah dipotong, COLA pun nk sapu separuh! Tp rumah.... alahai kejap bocor, kejap sumbat etc

==============================

KELUARLAH CEPAT....SAYA DAH LAMA TUNGGU GILIRAN UNTUK DAPAT
KUATRTES,KELUARLAH CEPAT....

CUBALAH CARI RUMAH SEWA,BARULAH ANDA TAHU BETAPA SYUKURNYA DAPAT KUATERS...KELUARLAH CEPAT,JANGAN CAKAP JE.AKU NAK MASUK KUATTERS YANG KAU TINGGALKAN TU....

COLA POTONG SEPARUHPUN BISING...COLA 150.ELAUN RUMAH 180.JUMLAHNYA JADI 330...KELUARLAH CEPAT...CARI LA RUMAH SEWA KALAU ADA SEWA 330.TOLONGLAH CEPAT KELUAR......

pejuang hak asasi J17 berkata...

Bagus geng J17 dan G17.. nampaknya tahun depan dapat merasa la kita gred 27. Teruskan perjuangan anda untuk menuntut hak yang jelas dan berfakta.

Semoga berjaya akhirnya. Tumpaskan mereka yang dengki dengan skim gaji baru kamu tahun depan iaitu J27 dan G27.. bravo.. insyalah.

baik dengan Dato, tak guna kabel berkata...

Saya sokong.. ramai tahu minta saja tapi tak pernah kira keupayaan kerajaan menanggung beban overhead yang melampau.. kumpulan sokongan 70% dari jumlah penjawat awam. Kenaikan yang sikit memberi impak yang banyak. Saya seru kepada mereka yang memberi komen , janganlah meniupkan semangat komunisme dalam perjuangan kumpulan sokongan, keadilan memang patut dituntut tapi mesti jangan sampai menindas kumpulan gred lain yang berkorban banyak untuk sampai ke tahap tinggi.[ tak dinafikan segelintir guna Kabel , tapi mereka memang layak kerana lantikan menerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, masih kena lulus exam , wajib lulus penilaian dan akhir sekali barulah tanya kabel kalau boleh tolong masa temuduga... itupun kalau bahasa inggeris tunggang langgang pun susah nak ditolong] .

Akhir sekali saya syorkan di masa depan penjawat awam kumpulan sokongan yang melanjutkan pelajaran perlu mendapatkan kelulusan/kepastian daripada SPA tentang kemungkinan boleh naik gred supaya usaha tak sia2.SPA perlu memberi jawatan sesuai dgn kelulusan , jawatan kelayakan SPM tak boleh di isi oleh pemohon diploma / degree., dan seterusnya... barulah tiada isu dengki kenapa saya pun ada ijazah tapi tak diberi peluang.. sebab awal2 lagi memang dah sedia nak menjawat jawatan gred tersebut..Maaf jika pandangan saya silap. Tapi sedih bila baca 2 kumpulan saling berdengki.

Tanpa Nama berkata...

Kah..kah..kah... lepas 15 tahun baru dpt gaji degree pun nk heboh! Budak2 SKM Tahap 3 keluar dh dpt 1.8k sebulan tak kecoh pun! Mmg betul low class la sijil poli ni. Atas sikit pada SPM saja.

Tanpa Nama berkata...

Sori bro...ITP aku 700 sebulan. Len kali nk serbu pakai la helmet tu dulu!

Tanpa Nama berkata...

Org camni memang sesungguhnye bengap sangat..nk 27 g la blaja lg.. Sme mcm org degree bleh apply spm byer kje..bile dh dpt kje nnt..nk naek pgkat cpt2q.. Alasan? Sbb aku ade degree.. Kalau cmni..diploma kna mintak 41 la wei.. 41 mntak 54.. 54 mintak jusa.. Bodohhhhh...

Tanpa Nama berkata...

busuk hati dengan budak sijil poli woo..puasa menyucikan hati supaya hati yang busuk dapat dibersihkan..insyaallah..

Sarjan Hassan berkata...

Insyallah ada kenaikan untuk Gred J17 ke J27..Doalah sama-sama..harap adalah rezeki kami tapi janganlah tiba-tiba cikgu dan polis yang tetiba ada kenaikan..

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan perkara ini dibawa pada tahun depan. Sebabnya kalau semua kita dapat tahun ni, kita tak dapat uji keikhlasan kerajaan kepada kita setelah menang PRU nanti. Lagi pun kalau dah naik sampai 500 tahun ni, pembangkang nak cari duit kat mana lagi sebab nak naikkan 500 seperti yang dijanjikan. Harapnya jika dapat minta tahun depan, kenaikan elaun rumah kepada 500 tu dah kira pembangkang tepati janjilah. Ini baru dapat ringankan beban kewangan kita.

Tanpa Nama berkata...

Aku tengok banyak orang tak paham situasi sebenar gred J ni.. main hentam jer.Mari aku jelaskan apa yang sebenarnya berlaku kepada gred J ni dan kenapa mereka perlu di upgradekan menjadi J27.

Untuk menjadi seorang juruteknik kita kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA iaitu pemohon kena ada Sijil kejuruteraan dari politeknik. itu SYARAT LANTIKAN PERTAMA.

OK.. and then SIJIL KEJ.POLITEKNIK adalah disahkan setaraf dengan STPM,mengikut pekeliling bil 4 2002 yang menjelaskan sijil politeknik setaraf dengan STPM.

OK..sijil STPM adalah layak mendapat gred 27. jadi diringkaskan begini Sijil Politeknik = STPM = GRED27.

OK..anda faham setakat ini. OK kecelaruan berlaku dalam gred J bila JPA meletakkan golongan J ni dalam skim gred 17 sedangkan mereka sepatutnya mendapat gred 27. iaitu JPA tersilap bakul.iaitu meletakkan mereka dalam kelayakkan spm.Sedangkan SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA mereka ialah SIJIL POLITEKNIK. Bukannya SPM.

Kesilapan ini sudah berpuluh tahun berlarutan tanpa diambil kisah oleh JPA. Hanya baru2 ini semasa SBPA, JPA menyedarinya dan cuba memperbaiki kesilapan itu. Apabila SBPA dibatalkan ia mengheret sekali skim yang sepatutnya diperbetulkan pada masa itu.

kesimpulannya nak naik gred kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA..harap faham semua SYARAT LANTIKAN PERTAMA. Yang Kedua Sijil Poli setaraf STPM dan STPM setaraf gred 27. Oleh itu J17 sepatutnya dapat J27.

Bukannya diploma atau ijazah yang kita ada untuk naik skim. tapi kena tengok syarat lantikan pertama.Walaupun seseorang itu ada ijazah atau master tapi SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA bagi skimnya itu hanyalah SPM, dia tetap diletakkan dalam gred spm..

=================================================================

ni lah ulasan yang paling tepat dan betul

Tanpa Nama berkata...

minta maaf kalian semua atuk ni dah lama kije, tapi masih j17, untuk yang belum masuk MTSU tu, Tolong lah Masuk yer. ambik borang isi hantar, untuk cai2 anti J ni atuk nak pesan kena lah berlapang dada terima lah seada nye pasal kes Juruteknik ni. kami ni dah menderita hampir 22 tahun, anak atuk dah besar sekarang. sekarang bukan salah MTSU or JURUTEKNIK. yang salah JPA ni anak oi. kenapa skim J tidak letak setaraf dengan STPM seperti pekeliling bil 4 2002, jd kami ni nak lah mintak hak kami. kedudukan kami ni sekarang setaraf dengan SPM je,gaji dibayar setaraf spm je,mana ikot pekeliling tu, dah 10 tahun anak oi kami dibayar gaji spm tapi bersyukur dan memahami kerajaan. perjuang kami dah masuk 22 tahun anak oi. manakala adik kami skim NT dah pun merasa nikmat NT27. walhal kemasukan dia dulu pakai SPM je.ni lah golongan marhean Juruteknik nak perjuangkan. nak harap naik pangkat or lantikan baru HARAM lah JPA nk bagi.pakcik ni dah ado diploma. next year insyallah buat dgree., anak2 berlapang dada, tarik nafas panjang2, tolong sokong kami. mana tau kot2 J naik nanti giliran anak-anak pula, janji masuk persatuan.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah,terima kasih kepada PRESIDENT & GROUP CUEPACS yang mencadangkan agar elaun cola & elaun rumah di naikkan.Seiring dengan keadaan semasa berbanding dulu,penjawat awam mengharapkan agar kerajaan menerima secara positif cadangan CUEPACS.Cadangan CUEPACS berpandukan keadaan semasa & ini membuktikan CUEPACS menjaga kebajikan penjawat awam.Kadar 1% pinjaman perumahan sangat wajar dilaksanakan kerana ia untuk kebajikan penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

Setuju. Cola itka dan perumahan perlu dinaikkan mengikut gred masing-masing

PA sejati

Tanpa Nama berkata...

Gaji perlu dinaikkan 20% setahun. Bonus pula perlu dinaikkan kepada 1 bulan gaji. Semua elaun perlu dinaikkan setiap pergerakkan gred.

PA sejati

Tanpa Nama berkata...

mohon mencadang agar elau COLA di mansuhkan dan elaun perumahan di naikan ke RM 550.00 untuk kumpulan sokongan

Tanpa Nama berkata...

cadangan kau tu BODOH. Ini ertinya 5 x 2, 2 x 5... kalau nak bagi cadangan lain kali gunalah akai...

Tanpa Nama berkata...

elaun COLA mesti di selaraskan x kira tempat..ni namanya duduk bandaraya maju tapi elaun COLA rm150 sahaja...achaner tuuuu ??/?

Tanpa Nama berkata...

betul itu tuan kasih naik itu
elaun perumahan ingatkan tinggal
di flat perumahan ini senang lagi
susah kena bayar sewa sampah, kena
bayar orang menyapu kena bayar jaga
pintu pagar air naik di tingkat
atas pun kami bayar sebab mengunakan mesin hampir-hampir gaji
kami habis untuk membayar sewa sajaha.

Tanpa Nama berkata...

otak sijil, banyak songeh. betoi ke?
aku percaya antara tidak.
gini jer ..
Penolong Jurutera ngko orang stuju ke tidak skim juruteknik ke j27 ?? tolong bagi signal.

kita mau dengar orang dalam J cakap dulu, baru kita orang mau komen !
-JPA

Tanpa Nama berkata...

otak sijil, banyak songeh. betoi ke?
aku percaya antara tidak.
gini jer ..
Penolong Jurutera ngko orang stuju ke tidak skim juruteknik ke j27 ?? tolong bagi signal.

kita mau dengar orang dalam J cakap dulu, baru kita orang mau komen !
-JPA

-----------------------------------------------------------------------------------

SETUJU !!!!!!!!!!!!...dia org sijil naik gred 27 sebab dia org belajar 2 tahun, yg aku ada diploma gred 29 bagi kejuruteraan belajar 3 thn...lebih setahun jee....mmg org sijil setaraf ngan STPM tapi JPA yg buat2 lupa campak org sijil dalam kelompok SPM, langsung x adil dan teraniaya lebih 20 thn yg lalu......

Tanpa Nama berkata...

setuju lah der. dia orang pun geng kite. asal usul saya pun j17 gak.baru ni nk merasa naik j29 hasil pjj 2 tahun. teruskan perjuangan anda. i sokong..

Tanpa Nama berkata...

komen atuk gak besh.. seme kena

pejuang hak asasi J17 berkata...

tahniah gred J , anda mungkin mendapat berita baik tahun depan.
Kami sokong yang benar dan menolak yang bathil. Ternyata gred Juruteknik J17 berada di pihak yang benar.

- Pejuang Hak Asasi Gred J

Tanpa Nama berkata...

tahniah gred J , anda mungkin mendapat berita baik tahun depan.
Kami sokong yang benar dan menolak yang bathil. Ternyata gred Juruteknik J17 berada di pihak yang benar.

- Pejuang Hak Asasi Gred J

*************************************************************************************************************************************

aku harap berita malang seprti awal tahun 2012 tidak berulang lagi.....

Tanpa Nama berkata...

syukur alhamdulilah..jeritan dan harapan kami group J17 dan seangkatan telah di dengari..Kami bukan mintak lebih tapi kami cuma mahukan HAK kami sahaja..iaitu Sijil Politeknik yang telah di iktiraf setaraf STPM..kalau STPM di letakkan dalam gred 27 maka sijil Politeknik juga mesti dalam gred 27..bukannya minta lebih ..harap PA lain faham..pekeliling bil 4 2002 telah nyatakan kedudukan sijil politeknik setaraf STPM...cuma kami terpaksa tunggu 10 tahun berjuang untuk dapatkan nya..tahun 2013 pun belun tentu lg ..oleh itu kumpulan J and G berdoalah mudahan dilaksanakan tahun depan..

Tanpa Nama berkata...

kalo korang nk gred 17 dinaikkan ke gred 27....dgn alasan kelulusan sijil poli aku x kisah...tapi kena ambil kira golongan diploma yg pegang gred 27....x kan diploma sama gred ngan sijil kot....cuba beri keadilan kepada semua pihak...jgn pentingkan satu pihak ja...sekian...selamat berposa...

Jumaat, Ogos 03, 2012 3:29:00 PM
-------------------------------------------------------------
hahahaha...relak la broo rezeki msing2....jgn jeles..kami perjuangkan hak kami je..bkn nk perjuangkan gred 17 yg lain......

J for JUMUD berkata...

haduhhhh... semak dah forum nih skang dgn (J)UMUD (J)UMUD yang tak habis2 menyalak2 pasal nak naik free ke 27.

bosan!

Tanpa Nama berkata...

haduhhhh... semak dah forum nih skang dgn (J)UMUD (J)UMUD yang tak habis2 menyalak2 pasal nak naik free ke 27.
.......................
Apasal sakit hati, perjuangkanlah Gred N1 engkau tu sataraf dgn N17.

T kasih. Maaf zahir batin. Surat dah hantar ke belum.

Tanpa Nama berkata...

imbuhan tetap perumahan sepatutnya 5 tahun dahulu dah dinaikkan..apa2 pun alhamdulillah..bajet 2013 pasti diluluskan...ITP 2013 semua kumpulan sokongan sama rata tak ikut gred dapat RM 500..siswazah @ guru RM 700.. ok lah 2....

J bkn Jumud tapi JUSA berkata...

Pejuangkan semua gred J untuk naik JUSA, bkn sekadar 27.

Tanpa Nama berkata...

haduhhhh... semak dah forum nih skang dgn (J)UMUD (J)UMUD yang tak habis2 menyalak2 pasal nak naik free ke 27.

bosan!

ko baca ni budak sampah..

Aku tengok banyak orang tak paham situasi sebenar gred J ni.. main hentam jer.Mari aku jelaskan apa yang sebenarnya berlaku kepada gred J ni dan kenapa mereka perlu di upgradekan menjadi J27.

Untuk menjadi seorang juruteknik kita kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA iaitu pemohon kena ada Sijil kejuruteraan dari politeknik. itu SYARAT LANTIKAN PERTAMA.

OK.. and then SIJIL KEJ.POLITEKNIK adalah disahkan setaraf dengan STPM,mengikut pekeliling bil 4 2002 yang menjelaskan sijil politeknik setaraf dengan STPM.

OK..sijil STPM adalah layak mendapat gred 27. jadi diringkaskan begini Sijil Politeknik = STPM = GRED27.

OK..anda faham setakat ini. OK kecelaruan berlaku dalam gred J bila JPA meletakkan golongan J ni dalam skim gred 17 sedangkan mereka sepatutnya mendapat gred 27. iaitu JPA tersilap bakul.iaitu meletakkan mereka dalam kelayakkan spm.Sedangkan SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA mereka ialah SIJIL POLITEKNIK. Bukannya SPM.

Kesilapan ini sudah berpuluh tahun berlarutan tanpa diambil kisah oleh JPA. Hanya baru2 ini semasa SBPA, JPA menyedarinya dan cuba memperbaiki kesilapan itu. Apabila SBPA dibatalkan ia mengheret sekali skim yang sepatutnya diperbetulkan pada masa itu.

kesimpulannya nak naik gred kena tengok SYARAT LANTIKAN PERTAMA..harap faham semua SYARAT LANTIKAN PERTAMA. Yang Kedua Sijil Poli setaraf STPM dan STPM setaraf gred 27. Oleh itu J17 sepatutnya dapat J27.

Bukannya diploma atau ijazah yang kita ada untuk naik skim. tapi kena tengok syarat lantikan pertama.Walaupun seseorang itu ada ijazah atau master tapi SYARAT KELAYAKKAN PERTAMA bagi skimnya itu hanyalah SPM, dia tetap diletakkan dalam gred spm..
===============================================================
setuju...

Tanpa Nama berkata...

J for JUMUD berkata...

haduhhhh... semak dah forum nih skang dgn (J)UMUD (J)UMUD yang tak habis2 menyalak2 pasal nak naik free ke 27.

bosan!

==============================================
sampah la ko ni mamat...kakaka

Tanpa Nama berkata...

Cantikkkkk
Azih Muda ngko ler jadik presden.
Transformasi dlm cupec.

kita ketepi pemimpin yg ada agenda sendiri.
aku nampak kamu ada kesungguhan yang tak mementingkan diri !!!
Aku sokong ngko, wa caya lu !

Tanpa Nama berkata...

ngko nak ip dia orang ???
aku boleh tunjuk !
ada yang muka sama jer dok melalak !

pejuang hak asasi J17 berkata...

Ada 3 Asas penting yg sudah mememenuhi syarat untuk proses naiktaraf J17 kepada J27 iaitu :-

1) Syarat lantikan Pertama juruteknik J17 ada Sijil Kejuruteraan Politeknik.

2) Sijil Politeknik adalah diiktiraf setaraf STPM oleh kerajaan mengikut pekeliling bil 4 2002.

3) Kerajaan iktiraf kelulusan STPM diberikan gred 27. Oleh yang demikian pemakaian serupa oleh sijil politeknik. Sijil Poli = STPM = Gred 27.

yang jelas JPA sudah tersilap bakul dalam meletak juruteknik J17 dalam bakul kelayakkan SPM sejak lama dulu. Sepatutnya dalam bakul kelayakkan STPM bergred 27.

Tanpa Nama berkata...

Silap2 PR menang PRU 13, terus cancel atau kena kajian semula. Kah...kah..kah... tunggu la nnt nk PRU 14 pulok!

Tanpa Nama berkata...

Aku dgr naik gred tp bukan jd J27 tp J24! Yg diploma J29... dan kemungkinan tak naik gred cuma beza gaji starting... tp kalau PR menang PRU 13, cerita lain la...

Tanpa Nama berkata...

gred J17 kepada J24 tidak mungkin terjadi sebab kerajaan dah tetapkan STPM = Gred 27 dan Sijil Poli setraf STPM. Oleh yg demikian ia tetap akan dapat J27 bukannya 20,22,24 atau sebagainya melainkan 27.

Tanpa Nama berkata...

Assalam semua... saye ni dr J41 juga bekas J29 (12 tahun)..

Ni berkenaan kenaikan gred 41 (rujuk J17 @ Juruteknik), saya rasa ramai yg iri hati dengan grup2 J17 ni adalah dr grup2 yg bakal J17 dpt, maksudnya PA gred 27 (samada grup STPM dan grup Diploma).. utk pengetahuan korg semua sbenarnya ada kes terlepas pandang... cuba korg tengok grup J, dari Juruteknik hingga Jurutera..
J...
J17 = JURUTEKNIK.
J27 = XXXXXXXXXXXXXX
J29 = PEMBANTU JURUTERA
J41 = JURUTERA

Nampak tak kenapa J27 di biarkn kosong sbegitu lama... sila tgok pekeliling ni..
http://www.eghrmis.gov.my/wp_content2/pekeliling/PP83/PP83Bil07/PP83Bil07.htm

So, ini semua kes terlepas pandang serta kecuaian pihak JPA sndiri... jd kpd yg iri hati, sudah2 lah, dorg (J17) mintak hak dorg, x gnggu pn hak kamu (gred 27)...

Tanpa Nama berkata...

Ada berita baik untuk gred 22?

Tanpa Nama berkata...

Apa gred untuk gred 22? Sila beritahu?

Tanpa Nama berkata...

j17 yg ada diploma mcm mana? naik jugak ke ke j27 ke j29

Tanpa Nama berkata...

pelukis pelan j17 yang ada sijil dan diploma dari poli boleh naik ke j27 taw j29 ataupun kekal j17?

Tanpa Nama berkata...

Nih ngok... untuk J diploma mmg J29 tp skim lain 27! sama gak gred kanan J36 skim lain 32! Mmg x wujuf gred J27 tu sejak merdeka lg. J17 tu peringkat sijil bg yg amik sijil kejuruteraa. Tp skim lain guna SPM gred 17 juga tp gaji dan elaun beza dgn J17. Dlm kejuruteraan apalah sgt sijil tu? Koman2 diploma... Mat Indon yg keja kpntrak tu lg la cekap buat kerja kalau nk banding bdk2 sijil poli tu... blajar teori bila masuk kerja kemut!

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi bangkai bernyawa ni harap kau mampus esok. Dengki punya manusia mengalahkan binatang


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN.. AN.. AN..
tottemo daisuki..
DORAEMON...
Sabtu, Ogos 04, 2012 3:05:00 AM
------------------------
------------------------
Hotak tarak.. x layak jadi manusia. Apa lagi jadi P.A. taubatlh di bulan mulia nh..

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi bangkai bernyawa ni harap kau mampus esok. Dengki punya manusia mengalahkan binatang


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN.. AN.. AN..
tottemo daisuki..
DORAEMON...
Sabtu, Ogos 04, 2012 3:05:00 AM
------------------------
------------------------
Hotak tarak.. x layak jadi manusia. Apa lagi jadi P.A. taubatlh di bulan mulia nh..
Isnin, Ogos 06, 2012 8:12:00 PM

----------------------------------------------------------------------

Lirik Lagu Tema BoBoiBoy

Alien datang menakluki bumi demi koko yang dicari-cari
Merekakan tiba tak lama lagi
Apa mungkin terjadi
Jadi kita perlukan penyelamat bumi

BoBoiBoy
BoBoiBoy
BoBoiBoy

Ying!
Yaya!
Gopal!
Dan super hero kita
BoBoiBoy

BoBoiBoy
BoBoiBoy

Tanpa Nama berkata...

tukar je pemerintah...sng citer!

Tanpa Nama berkata...

lirik lagu sahabat selamanya ( UPIN DAN IPIN ) lalalalalala......

Dua tiga kapal berlayar di samudra
Ayo sahabatku kita bergembira
Bermain bernyanyi bersama menikmati indahnya dunia

Karena sahabat untuk selamanya
Bersama untuk selamanya
Kau dan aku sahabat
Untuk selamanya setia

Berakit-rakit kita kehulu
Berenang-renang kita ketepian
Kita berbeda untuk saling mengisi
Segala kekurangan kita

Mencari sahabat untuk selamanya
Atasi semua perbedaan
Kau dan aku sahabat
Untuk selamanya… Selamanya setia

Sahabat untuk selamanya
Berbagi dan saling menjaga
Kau dan aku sahabat
Untuk selamanya… Selama-lamanya… setia…

Tanpa Nama berkata...

utk kejuruteraan diploma adalah j29 iaitu penolong jurutera

Tanpa Nama berkata...

SAYA SUDAH MEMBELI RUMAH,RUMAH YANG SAYA BELI ITU TERLETAK 1 JAM PERJALANAN DARI TEMPAT SAYA BERKHIDMAT.SEBAGAI PEMBANTU PENGURUSAN MURID SAYA TERPAKSA TINGGAL DI SEKOLAH DAN TERPAKSA TINGGAL DI BEREK KERAJAAN ATAS TANGGUNGJAWAB PERKHIDMATAN.SAYA JUGA TIDAK MENDAPAT IMBUHAN PERUMAHAN,SEDANGKAN GURU -GURU YANG TINGGAL DI BEREK DIBERI IMBUHAN PERUMAHAN..PERSOALANNYE APA BEZA DAN MENGAPAKAH SAYA TIDAK DAPAT MENIKMATI IMBUHAN PERUMAHAN SEPERTI GURU-GURU BERKENAAN?INI LEBIH2 LAGI SAYA YANG TERPAKSA MEMBAYAR SEWA RUMAH KERAJAAN DENGAN IMBUHAN PERUMAHAN DAH BAYARAN ANSURAN RUMAH SAYA SETIAP BULAN..SAYA HARAP PIHAK CUEPACS DAPAT MENUNTUT KEADILAN BAGI PIHAK SAYA..SAYA BERHARAP PIHAK CUEPAC MENELITI SETIAP KOMEN DARI KAMI.TAK LAH KAMI MACAM MENYIMBAH AIR KE DAUN KELADI..BUDI BAIK PIHAK TUAN AMAT SAYA HARGAI.SEKIAN TERIMA KASIH...

Tanpa Nama berkata...

kALAU TIDAK BERPUASHATI DGN SISTEM JPA/SPA PENTADBIRAN KRJAAN SEKARANG YG HANYA MENINDAS KUMPULAN TERTENTU & MENGANAK EMAS PROFESION TERTENTU YG MERUGIKAN KITA JUGA , PAKAT2 TUKAR KRJAAN PRU13 .
KUASA DITANGAN ANDA!

renjer berkata...

22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian....


juruteknik, bukan klasifikasi perkhidmatan anda sahaja yang tertera dalam cadangan cuepacs....renjer hutan dan pembantu pertanian juga turut tersenarai.....kami renjer hutan dan pembantu pertanian berjuang mengikut saluran yang betul.....bukan seperti anda yang setiap hari, dari pagi sampai petang menyalak dalam blogger, menyebabkan orang fed up dan menunjukkan anda seolah tidak melaksanakan tugas harian di lokasi....ada pula yang mengeluarkan kata2 kesat. apabila membaca ulasan yang tidak sehaluan dengan kehendak dia...jangan kerana kebiadapan kamu....kami pun akan terpalit najis....

Tanpa Nama berkata...

orang yang biadap tidak boleh dipanggil mesyuarat, majlis atau forum. apabila ada pendapat yang tak sehaluan dengan kehendak mereka yang biadap ini, dia akan menunujukkan sikap kehaiwanannya.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 483   Terbaru› Baru»