SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

03 Ogos 2012

CUEPACS CADANG IMBUHAN TETAP PERUMAHAN DISELARAS

Utusan Malaysia
3/8/2012 


PUTRAJAYA: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini mencadangkan penyelarasan imbuhan tetap perumahan kepada RM450 sebulan untuk semua penjawat awam dan penurunan kadar faedah pinjaman perumahan daripada 4 peratus kepada 1 peratus. Timbalan Presiden Cuepacs, Aziz Muda, berkata cadangan berkenaan antara 23 syor yang dikemukakan Cuepacs kepada Suruhanjaya Khas Mengenai Transformasi Perkhidmatan Awam. "Satu perkara yang kita beri penekanan kepada suruhanjaya adalah isu perumahan. Ini kerana dengan lonjakan harga rumah, dengan gaji yang diterima penjawat awam pada hari ini menyebabkan mereka tidak mampu memiliki rumah. "Jadi kita minta suruhanjaya dan kerajaan melihat perkara ini secara komprehensif," katanya kepada pemberita selepas sesi pembentangan penambahbaikan perkhidmatan awam di bangunan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di sini hari ini.

Turut dicadangkan ialah pelarasan elaun bantuan sara hidup (COLA) kepada RM400 sebulan berbanding RM150 dan RM300 pada masa ini serta cadangan menaikkan elaun tetap keraian. Beliau berkata semua cadangan itu diharap dapat dilaksanakan tahun depan. "Kita juga minta 22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian berkuatkuasa 1 Jan 2012," katanya. Aziz berkata selain 23 syor itu, Cuepacs turut membentangkan 23 isu penjawat awam pada masa ini serta 24 cadangan penambahbaikan untuk memberi pengiktirafan kepada penjawat awam. Katanya Cuepacs komited mengubah persepsi rakyat mengenai kualiti perkhidmatan awam demi kepuasan rakyat.

"Kami komited untuk memberi jaminan kepada kerajaan bahawa Cuepacs menyokong penuh supaya perubahan drastik dibuat untuk memperbaiki sistem penyampaian yang ada sekarang ini," katanya.

482 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   401 – 482 daripada 482
Tanpa Nama berkata...

JANJI THE THIRD PARTY!

Tanpa Nama berkata...

Kepala hotak punya cadangan sijil sama gred diploma. Abih juruteknik komputer pun sijil poli gak. Omar osman ni pulun gred dia saja. SHIT SHIT SHIT SHIT

Tanpa Nama berkata...

TADI DA MEMANG DA COMFORM DA J17/G17/S17 DAPAT 27 .....SO KORANG JAN LUPA UNDI BN....SBB DA TERTUNAI LA KEWAJIPAN.....

Tanpa Nama berkata...

SALAM RAMADAN SAYA UCAPKAN....

Saya sangat setuju dengan cadangan cuepacs memandangkan sewa rumah di sarawak kian meningkat walaupun di kampung...besarlah harapan saya agar pihak kerajaan meluluskan perkara ini tersebut...

Terima Kasih...

PA YANG BERGAJI RENDAH

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Hari ni buka puasa kt luar plak. Siakap stim + capchai + fresh oren. Makan berempat habis RM30.00

X pe la sempena anak sulung yg dpt puasa 3/4 hari. Lain kali kalau dpt puasa full kita makan ikan siakap 3 rasa plak. hihihi

Tanpa Nama berkata...

semoga belanjawan 2013 nanti elaun ini diluluskan...mana ada sewa rumah RM180,bilik pun sewanya RM250, fikir la sikit....diharap dato Omar dapat perjuangkan elaun perumahan ini bagi menolong kakitangan yang kurang berkemampuan..terima kasih...selamat berpuasa dan selamat Hari Raya..

Tanpa Nama berkata...

Dato Omar is a Malaysian Spiderman. Kidup Dato Osman. Cayo..cayo.. perjuanganmu belum selesai.

Tanpa Nama berkata...

Gred N1 hingga N16 kalau boleh pihak cuepacs perjuangkan juga untuk dijumudkan,gred ini banyak membantu dalam sesuatu organisasi jabatan...tak kan asyik gred atas je nak di pandang...kalau tak ada gred 1 -16 ini tak jalan jg kerja diaorg.. terima kasih YB Dato....kami sentiasa menyokong apa jua perjuangan Cuepacs ke arah penambahbaikan perkhidmatan awam....

Tanpa Nama berkata...

tolonglah datuk, harga rumah melambung sekarang.buatlah sesuatu berkaitan elaun atau peratus rumah atau bagi diskaun kakitangan kerajaan ke....gaji kami kira macam mana pun tetap sikit.harap disyorkan dengan serius kepada jpa

Tanpa Nama berkata...

ne nak bagi tau kat kwn2 jgn la dok asik bincang pasal kumpulan J, kita bincang benda lain la yang lebih berfaedah. biar JPA yang uruskan hal dia orang , kita dok bincang, habih masa gitu je, klu nak ikut masalah boleh dikatakan semua jabatan atau skim ada masalah, tgk elaun eumah ada cadang nak bagi sama rata tp u all tau tak yang dok kat luar bandar tak pe la tp kami kat bandar rm500 tu masa leh sewa rumah kat KL, umah sekaran g paling murah kat KL rm700 itu pun macam rumah setinggan je.

Tanpa Nama berkata...

Dato Omar jangan le banyak bermain - main je nak buat keja membela P.A. Serius la sikit dan jangan le sambil lewa macam badut sarkis.

Tanpa Nama berkata...

HIDUP GRED J...DAN SEANGKATAN DENGAN NYA...

Tanpa Nama berkata...

(bukan arahan tapi cadangan)sila semak semua kadar elaun, insentif dan juga kadar claim (Tuntutan perjalanan) dah berzaman dah tak di kaji sedangkan harga barang spare part, Harga minyak tak payah cite), harga keta , kos servis, harga tayar dan sebagainya mencungap naik....Tu tak kira jalan raya kat lembah klang yang jem bagi nak rak...17 KM pun boleh sampai 2 jam (bukan hari2)..berapa banyak kos yang dibelanjakan sedangkan claim 17x 2 halaxRM0.50=??.??, modal pun tak dapat..kalau nak buat flight equalvlnt/milage untuk jarak yang jauh pun macam dah tak logik..sepatutnya milage dan flight equalvlnt, tak jauh bezanya...fikir-fikir dan renungkanlah wahai ahli majlis

Tanpa Nama berkata...

SEBAGAI penjawat awam, saya perasan yang akhir-akhir ini luahan 'Guru' banyak terpapar di dada-dada akhbar.

Pertama 'isu kerani lembap', kedua 'isu cuti khas perayaan' dan ketiga 'isu penempatan Guru Lepasan Ijazah J-qaf'.

Saya merasakan golongan ini terlalu ingin diberi banyak keistimewaan walaupun banyak keistimewaan telah diberi oleh kerajaan kepada anda.

Mungkin, seperti sebelum ini, apa jua permintaan dan perjuangan golongan pendidik ini mudah diterima kerajaan, mereka ibarat diberi betis, mahu paha pula.

Untuk makluman 'Guru' berkaitan 'isu kerani lembap', saya menyarankan anda menyemak dan meneliti fail meja dan arahan-arahan kerja anda sebagai seorang yang bergelar 'Guru'.

Anda tidak boleh menyalahkan Pembantu Tadbir di atas lambakan kerja-kerja anda. Anda tidak perlu membebankan pihak lain sekiranya tidak dapat menyiapkan tugasan anda. Kadangkala mereka juga muak dengan kerenah guru-guru yang mengarah itu ini dan satu lagi ayat yang dilihat anda seolah-olah mempertikai, menghina dan tidak faham kerjaya sebagai Pembantu Tadbir bahawa anda menyatakan bahawa anda adalah majikan Pembantu Tadbir.

Harus diingat, walaupun anda 'Guru', anda bukanlah majikan Pembantu Tadbir.

Hampir keseluruhan Pembantu Tadbir di segenap jabatan memiliki Diploma/Ijazah/Sarjana yang jauh lebih baik daripada anda dan tidak perlulah anda memandang rendah terhadap kerjaya mereka.

Pengalaman saya yang mempunyai ibu dan bapa saudara serta rakan-rakan yang bergelar guru, saya lihat mereka kurang mahir menggunakan komputer dan mengurus masa, tambahan pula apabila sesuatu yang urgent mula menggelabah.

Anda harus tahu kerjaya sebagai Pembantu Tadbir yang banyak menolong orang/pegawai atasan boleh membuat kerja di bawah tekanan dan cepat menyiapkan kerja melainkan dia seorang kakitangan yang malas dan tidak proaktif.

Kadangkala pegawai pun tidak cekap membuat kerja berdasarkan pengalaman saya yang telah bekerja di pelbagai jabatan swasta dan kerajaan.

Namun, tidak salah untuk Pembantu Tadbir membantu guru-guru tersebut, tetapi apabila terlalu banyak membantu, golongan guru menganggap itu adalah tugas Pembantu Tadbir dan mereka bebas melayari internet, bersembang kosong, aktiviti jualan langsung dan sempat pula membuat kerja sampingan lain di luar waktu bekerja.

Tidak wajarlah anda menikmati gaji besar sekiranya bebanan tugas anda digalas oleh pihak yang lain pula.

Anda sebagai guru ketika ini harus mencontohi guru-guru terdahulu yang membawa balik kerja ke rumah tanpa melibatkan kakitangan yang lain walaupun mereka bergaji kecil pada masa itu.

Mengenai isu 'guru diberi cuti khas perayaan' bagi memudahkan perjalanan balik ke kampung dan mengelak guru-guru mengambil cuti sakit semata-mata ingin balik awal ke kampung, adalah cadangan tidak masuk akal.

Apakah keistimewaan anda sehingga anda perlu diberi cuti rehat khas? Inikah mentaliti seorang pendidik? Mungkin anda kurang sensitif mengenai penjawat awam yang lain, yang juga mahu pulang ke kampung.

Kami menguruskan masa dan merancang cuti lebih awal dan ada lagi penjawat awam lain tidak pulang berhari raya dan tidak mudah untuk mengambil cuti perayaan kerana ada sistem giliran.

Saya hairan, kenapa perlu diberi cuti khas kepada golongan guru dan tidak salah kalau tidak dapat balik sehari sebelum hari raya, balik pada hari yang anda ada kelapangan.

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama di atas:

memang betul. guru sekarang tak macam guru zaman dulu. manja, demanding, dan makin kurang ajar. bukan setakat anak murid sahaja menjadi semakin kurang ajar, tapi guru juga semakin kurang ajar.

pengajaran dari kisah yang anda taip tu: jangan sekali-kali menawarkan diri untuk "membantu" kakitangan lain untuk membuat tugasan mereka. kelak nanti mereka akan mengambil kesempatan atas diri anda, sudahny andalah yang akan dibebankan dengan tugas orang lain.

sebagai contoh, pt(p/o) yang tahu memandu kenderaan, membaiki komputer, dan kemahiran lain yang ada skimnya tersendiri, apabila anda "dengan ikhlas hati ingin membantu membuat kerja" tersebut, anda akhirnya akan dipergunakan.

sebelum anda terperangkap, sila semak senarai tugas anda semula. buat apa yang berkaitan sahaja.

jika ada yang mempersoalkan senarai tugas yang terakhir iaitu: "lain-lain tugas yang diarahkan dari semasa ke semasa", anda cuma cakap ini sahaja: "itu bermaksud TUGAS YANG BERKAITAN dengan jawatan"

aku pernah nyaris nak dipergunakan oleh penyelia aku atas faktor ayat terakhir dalam senarai tugas dalam SKT tu. aku tanya dia macam ni: "kalau nak ikutkan lain-lain tugas yang diarahkan tu, maknanya aku kena cuci jamban, siram pokok bunga, mop lantai, buang sampah" dan sebagainya?

lihatlah, orang sekarang bukan sahaja semakin bodoh, tapi sudah pandai memperbodohkan orang lain.

yang benar
PT(P/O)
B.Sc.(Hons) Computer Science

Tanpa Nama berkata...

yes...alhamdulilah...ini la yg kita nak tahu ulasan ulasan yg paling bernas n kukuh berkenaan j17 up to j27...jpa kena lihat ni ulasan cerdik..tqvm.

Tanpa Nama berkata...

mohon kaji elaun perumahan di cameron highlands. bilik sewa pun sampai rm400/sebulan.. harap pantau!

Tanpa Nama berkata...

tahniah kpd kumpulan juruteknik, renjer hutan & pembantu pertanian yg akan di naikan taraf ke 27 tidak lama lagi...ini adalah hasil usaha yg berterusan dr ketiga2 kesatuan itu...sekali tahniah saya ucapkan...harap bersabar ya...sbb JPA pun dah lama fikirkan utk up gred jwatan tersebut

mamat berkata...

Minta rakan-rakan di UPM/UKM sahkan betul ke dah start upgred J17 ke J27 disana?

Pejuang J17 berkata...

Harap semua J17 bersabar kerana J17 dalam proses naik taraf J27 sekarang ini. Insyalah telah dimasukkan dalam cadangan penambahbaikkan SSM dan akan di bentangkan kepada kerajaan tidak lama lagi.

Tanpa Nama berkata...

aapa pula nasib pembantu tadbir N17?....

Tanpa Nama berkata...

bersyukur la tuan2 semua kami kerja sendiri tak banyak bising pun mcm korang....

Tanpa Nama berkata...

betul ke j17 akan naik j27 lepas raya ni? betul ke..

Tanpa Nama berkata...

Kerja sendiri pn nk komen dalam ni jugak ke?

Tanpa Nama berkata...

setuju sangat sangat
aku sewa rumah rm500 kat bintulu ni,itp baru 180 rumah kediaman kerajaan penuh tak ikut pindah enkar arahan tapi kebajikan tak dilihat ini yang buat bangang mujur lah aku jenis setia ngan kerajaan memerintah lagi lagi oleh pm kita yg berjiwa rakyat.harap2 kali ini naik lah itp,yg lain malas nak cerita dah BANGAN BANGAN BANGAN BETUL

ROSE OF THE HEART berkata...

KENYATAAN YANG DI BERI ...
"Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Aku rasa exam STPM lagi susah dr exam sijil Poli. Sijil Poli tu pihak industri pun x iktiraf! Lagi kelas sijil SKM budak IKM, IKBN, ILP... Sijil Poli tu sebenarnya tahap paling bawah...ikut kasta mcm tahap PARIAH! Sebab duduk bwh KPT tu saja la nasib baik diterima oleh SPA! Kalau tak... menganggur la korang!!!

Ahad, Ogos 05, 2012 6:22:00 PG

***********************************

jangan sedap mulut jek comment macam ni... ingat apa sijil IKM dan lain lain sijil teruk ker?..kalau kita orang pergi swasta..masih lagi laku sijil kita lah... dorang tanya kemahiran dan apa sumbangan kepada syarikat , bukannya pameran atas sijil jek macam sebilangan ijazah /STPM.... cantik atas kertas...suruh kerja hampeh...tabiat tak tahu kerja sampai sekarang ... tengok kertas ijazah dan STPM memang cantik tapi apa apa nak buat kerja asyik tanya kami yang SIJIL ni...

kita orang tak dengki pun dengan korang yang gred gred lain..yang maki kita orang kata sampah lah...dan macam macam tu apa hal?????? untuk makluman Tuan ... SIJIL- SIJIL tu dikeluarkan oleh kerajaan juga.. kita juga tempuh peperiksaan dan latihan industri , bukannya sijil kita tu sijil beli kat pasar malam atau beli kat internet.....

so , jgnlah hina kami mcm tu seklai....kalaupun kita kita memekak kat sini, kita perjuangkan hak kami jek.. bukannya nak dengan dengan gred gred lain tu... kalau nak sangat fight.., suruh lah pihak gred korang fight....

ingat ingat lah nak maki pun agak agak lah..... suka suka kata SIJIL kita orang macam PARIAH.... patut ke ckp macam tu?

dengan perkataan perkaataan dan maki hamun korang kepada kita orang , dah jelas menunjukkan yang mengeluarkan perkataan tu yang " P*****"....

YA ALLAH AMPUNKAN DOSA DOSA KU YANG TENGAH MARAH INI....

Tanpa Nama berkata...

Patut bagi imbuhan tetap perumahan rm 1000 sorang so that bolehlah PA memiliki sebuah rumah @ biar dapat pinjaman 0 % interest kalau betul betul nak jaga PA ! Naikkan elaun elaun lain mengikut gred masing masing !

And then not fair gred J saja diupgredkan patut semua gred perlu diberi layanan yang sama so that sejarah SBPA tidak berulang lagi !

Biar Ceupacs bincang pasal elaun dulu dan harap diluluskan di bacaan budget 2013 !

Kedai Blog berkata...

Salam 24 Ramadhan 1433

Tanpa Nama berkata...

aku ada master... tp gred 17... aku nak minta kupek nek gred aku ke gred 54 boleh x.... x pun jusa terus la... ok x... tgk la kemasukan dulu pakai pa.... x paham ka bt2 x paham... law dah da dgree... minta la sama dgn kelayakan... isi borang lain... p temuduga...

Tanpa Nama berkata...

penolong pegawai tanah 17 nek 27
jurutaip n11 leh nek 17
polis nek, tentera naek lg bnyak...
itu baru sikit... itu semua spm ja...
cikgu lagi la.... yng dok dengki sgt pasai pa.... kami minta hak kami ja... kalau ank2 korang nanti dok jawatan yang sama... cam na... x rasa teraniaya ka...sama stpm.. tp gred 17 ja... apa la pegawai y dpt elaun keraian sama ngan gaji kami... ada korang pertikai... xkan... bodo...

Tanpa Nama berkata...

kita orang tak dengki pun dengan korang yang gred gred lain..yang maki kita orang kata sampah lah...dan macam macam tu apa hal?????? untuk makluman Tuan ... SIJIL- SIJIL tu dikeluarkan oleh kerajaan juga.. kita juga tempuh peperiksaan dan latihan industri , bukannya sijil kita tu sijil beli kat pasar malam atau beli kat internet.....

**********************************
BAGUS STATEMENT NI !!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong Sijil Poli dan STPM pada gred 27 jikalau gred lantikan Diploma dipinda ke gred 35 keatas.

Tanpa Nama berkata...

aku ada master... tp gred 17... aku nak minta kupek nek gred aku ke gred 54 boleh x.... x pun jusa terus la... ok x... tgk la kemasukan dulu pakai pa.... x paham ka bt2 x paham... law dah da dgree... minta la sama dgn kelayakan... isi borang lain... p temuduga...

=================================================================

ko ni bodoh,sampah...bangan,ade master p bodoh...

Tanpa Nama berkata...

itp kt miri 180 je..umh sewa kt MIRI SARAWAK paling murah 600..berbaloi ke kupekkkkkkkkk abg najib Pm kita...

Tanpa Nama berkata...

Harap semua J17 bersabar kerana J17 dalam proses naik taraf J27 sekarang ini. Insyalah telah dimasukkan dalam cadangan penambahbaikkan SSM dan akan di bentangkan kepada kerajaan tidak lama lagi.


========================================================

alhamdulillah...

Tanpa Nama berkata...

Harap semua J17 bersabar kerana J17 dalam proses naik taraf J27 sekarang ini. Insyalah telah dimasukkan dalam cadangan penambahbaikkan SSM dan akan di bentangkan kepada kerajaan tidak lama lagi.


========================================================

alhamdulillah...

======================================================================================

eloklah tu...banyak buat solat hajat bulan puasa ni...Allah tak akan tolak permintaan hambaNya yg berpuasa dalam keadaan ikhlas...kalau tak di bagi didunia, akan dapat ganjaran di akhirat nanti...insyaallah..

PA yang prihatin berkata...

kita tunggu pembentangan bajet 2013 ni...kalau tak ada cerita pasal imbuhan perumahan ini kita kasih jatuh itu kerajaan....diaorg senang lah duduk rumah mewah,ni kita PA nak bayar sewa bilik pun dah kena RM380 kena tambah lagi...elaun hanya Rm180..prihatin lah sikit...

Tanpa Nama berkata...


PA yang prihatin berkata...

kita tunggu pembentangan bajet 2013 ni...kalau tak ada cerita pasal imbuhan perumahan ini kita kasih jatuh itu kerajaan....diaorg senang lah duduk rumah mewah,ni kita PA nak bayar sewa bilik pun dah kena RM380 kena tambah lagi...elaun hanya Rm180..prihatin lah sikit...
Selasa, Ogos 14, 2012 3:33:00 PTG

+++++++++++++++++++

setuju sama kamu boss...

Tanpa Nama berkata...

ha.. lagi satu bagi la untuk PA yang akan pencen anugerah sebidang tanah ke, sebijik rumah ppr ke yelah sebagai penghargaan kepada semua pa yang menjadi tulang belakang kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

ha.. lagi satu bagi la untuk PA yang akan pencen anugerah sebidang tanah ke, sebijik rumah ppr ke yelah sebagai penghargaan kepada semua pa yang menjadi tulang belakang kerajaan..
Selasa, Ogos 14, 2012 9:34:00 PTG

==============================

banyak cantik kau punya muka....

Tanpa Nama berkata...

Salam 1Malaysia

Kenapa Strategi Lautan Biru xdilaksanakan dalam kenaikan gred PA2 tersebut.Ni asyik berfikir diluar kotak sampai bila nak dilaksanakan..........tentu ada intergriti yg tersembunyi ni..........

Harap Datuk KSN tolong selesaikan sebelum PRU13 takut2 nanti fikiran terfikir diluar kotak undi.

Terima kasih Datuk KSN.

Tanpa Nama berkata...

Apa gred untuk gred 22? Sila beritahu?

J17 = J27
J22 = J27a
J26 = J27b

Tanpa Nama berkata...

Pemagang diploma.

Cikgu tak yah naik gaji lagi.. Sebab makin naik gaji makin malas mengajar. anak2 pun jadi bodoh.. tidak mcm cikgu dulu dulu. ikhlas mengajar biar pun gaji kecik. sekarang ni.. Ramai org nak jadi cikgu. Sebab gaji besar, tapi tak pandai mengajar.... CIKGU TAK ada kualiti.

Tanpa Nama berkata...

Ya betul tunggu Budget 2013 kalau tak dinaikkan elaun rumah hingga RM 500 sorang dan kadar interest 0%utk PA bagi pinjaman perumahan kita undi yang jeng jeng jeng !

Tanpa Nama berkata...

Ya betul tunggu Budget 2013 kalau tak dinaikkan elaun rumah hingga RM 500 sorang dan kadar interest 0%utk PA bagi pinjaman perumahan kita undi yang jeng jeng jeng !

Tanpa Nama berkata...

Syarat Lantikan:


* SPM atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan serta lulus dalam subjek Matematik atau salah satu subjek Sains pada peringkat peperiksaan tersebut;
[ Gaji Permulaan P1 : RM935.57 ] dan
* lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

======================================================================
TENGOK LA NII..JURUTEKNIK PERUBATAN...LANTIKAN SPM JEEE...TP DPT U19.....BODOHKAN JPA N SPA...TINGGI PADA J17 LGI GRED....XPKIR LANSUNG PADA J17 SMUA......
boleh rujuk web spa...

Tanpa Nama berkata...

interest, faedah adalah RIBA

sekian harap maklum.

Adil ker camtu wahai JPA berkata...

Pegawai Perhubungan Preman Gred KP19


Syarat Lantikan:


Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat peperiksaan tersebut dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ] atau
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat peperiksaan tersebut dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ] atau
Bekas anggota polis atau tentera yang sekurang-kurangnya berpangkat Koperal atau Sarjan dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan.
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ]

...........................

Hebatnyer lantikan PMR jer tu.. tapi gaji n gred lebih tinggi dari J17 dan G17...
macamana JPA buat kerja... kena ada perubahan

Tanpa Nama berkata...

patutla J17 dan G17 bising...
alahai teruk betul gred ciptaan JPA ni yer....

Tanpa Nama berkata...

KAMI PENJAWAT AWAM GRED LANTIKAN DIPLOMA MAHU KERAJAAN MEMINDA GRED LANTIKAN DARI 27/29 KE GRED LANTIKAN 35 KEATAS KERANA SEJAK PULUHAN TAHUN KAMI DIANAK TIRI OLEH KESATUAN DARI SEGI PELUANG KENAIAKAN KE GRED P&P.

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Perhubungan Preman Gred KP19


Syarat Lantikan:


Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat peperiksaan tersebut dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ] atau
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat peperiksaan tersebut dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ] atau
Bekas anggota polis atau tentera yang sekurang-kurangnya berpangkat Koperal atau Sarjan dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan.
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ]

...........................

Hebatnyer lantikan PMR jer tu.. tapi gaji n gred lebih tinggi dari J17 dan G17...
macamana JPA buat kerja... kena ada perubahan

==========================================================

NTAH LA KERAJAAN NI..PELIK BIN AJAIB..KENAPALAH JADI MCM NI...KLAU BEKAS POLIS XKISAH LA...NI LEPASAN PMR DA GAJI BASIC 1200....BKN NK JELES TP KN PELIK....
GULINGKN ABAM JIBBBB...HIMPUNAN HIJAU....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Perhubungan Preman Gred KP19


Syarat Lantikan:


Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat peperiksaan tersebut dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ] atau
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat peperiksaan tersebut dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan;
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ] atau
Bekas anggota polis atau tentera yang sekurang-kurangnya berpangkat Koperal atau Sarjan dan mempunyai pengalaman dalam bidang berkaitan.
[ Gaji Permulaan P1 : RM1,296.20 ]

...........................

Hebatnyer lantikan PMR jer tu.. tapi gaji n gred lebih tinggi dari J17 dan G17...
macamana JPA buat kerja... kena ada perubahan

==========================================================

NTAH LA KERAJAAN NI..PELIK BIN AJAIB..KENAPALAH JADI MCM NI...KLAU BEKAS POLIS XKISAH LA...NI LEPASAN PMR DA GAJI BASIC 1200....BKN NK JELES TP KN PELIK....
GULINGKN ABAM JIBBBB...HIMPUNAN HIJAU....
Rabu, Ogos 15, 2012 4:07:00 PTG

++++++++++++++++++++++++++++++

bodoh nak mapulah korang ni.. maksudnya di sini kelayakan basic disertakan dgn pengalaman sekali kena ambil kira.. itu org tua suruh belajar rajin2 pemalas.. bila dah dapat kerja gred rendah memekak siang dan malam mintak naik gred tetapi pemalas... harap JPA jgn layan biawak hidup seperti diaorang ni....

Tanpa Nama berkata...

Kami PA memang hidup susah sekrg, harap2 Bajet 2013 nanti lulus permintaan CUEPACS naik ITP. Gred 1 - 40 = RM 450.

Hidup BN, Rakyat Sejahtera !

Tanpa Nama berkata...

gelarang perjawatan sedikit sebanyak memberi kesan kepada sesuatu skim perkhidmatan...
jika sesuatu jawatan dalam sektor awam yang mengunakan gelaran yang sama dan diletakkan dalam kelompok bawahan di sektor swasta, secara tidak langsung akan memberi kesan negetif pada persepsi umum...
jawatan tersebut akan dilebal atau dikaitkan dengan sektor swasta...
apabila jawatan tersebut dipandang rendah di sektor swasta, persepsi yang sama akan berlaku pada jawatan tersebut dalam sektor awam...

soalan: jawatan pemandu kenderaan bermotor gred R3 yang disepadukan dan ditukar gelaran kepada "Pembantu Operasi" (di mnasuhkan), adakah ia akan mengubah persepsi negetif terhadap jawatan tersebut?

natijahnya pemakaian gelaran yang sesuai akan merubah persepsi umum terhadap sesuatu jawatan...

Tanpa Nama berkata...

sambungan:
inilah yang berlaku kepada pengawal keselamatan dan lain2...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

gelarang perjawatan sedikit sebanyak memberi kesan kepada sesuatu skim perkhidmatan...
jika sesuatu jawatan dalam sektor awam yang mengunakan gelaran yang sama dan diletakkan dalam kelompok bawahan di sektor swasta, secara tidak langsung akan memberi kesan negetif pada persepsi umum...
jawatan tersebut akan dilebal atau dikaitkan dengan sektor swasta...
apabila jawatan tersebut dipandang rendah di sektor swasta, persepsi yang sama akan berlaku pada jawatan tersebut dalam sektor awam...

soalan: jawatan pemandu kenderaan bermotor gred R3 yang disepadukan dan ditukar gelaran kepada "Pembantu Operasi" (di mnasuhkan), adakah ia akan mengubah persepsi negetif terhadap jawatan tersebut?

natijahnya pemakaian gelaran yang sesuai akan merubah persepsi umum terhadap sesuatu jawatan...

Rabu, Ogos 15, 2012 11:12:00 PTG


==============================
ketinggalan zaman betullah kau ni.. tak baca pekeliling ker... pekeliling dah lama keluar.. tiada jawatan pemandu kenderaan lagilah oiii... baca balik pekeliling kalau tak mau dianggap seperti katak bawah tempurung kelapa.. hahahaha...

Tanpa Nama berkata...

PEMANDU KENDERAAN BERMOTOR diubah kepada PEMANDU KENDERAAN...
"maaf RALAT, yang penting mesej yang ingin disampaikan"...
PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 14TAHUN 2006...
PERUBAHAN NAMA SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU AM RENDAH DAN PEMANDU KENDERAAN BERMOTOR...
"thanks atas teguran itu"...


Tanpa Nama berkata...

tempurung kelapa leh buek bakar lomang cik tipah oii...

ROSE OF THE HEART berkata...

Tanpa Nama berkata...

Harap semua J17 bersabar kerana J17 dalam proses naik taraf J27 sekarang ini. Insyalah telah dimasukkan dalam cadangan penambahbaikkan SSM dan akan di bentangkan kepada kerajaan tidak lama lagi.
*************************************
ALHAMDULILLAH ... YA ALLAH SESUNGGUHNYA MAHA TAHU SEGALNYA...MUDAH MUDAHAN TERLAKSANA JUGA PENAMBAHBAIKNA GRED KEPADA J 27 .....

Tanpa Nama berkata...

Ada ke skil j27 tu....yg ada cuma j29, j30,j32, j36, dan j38 jer

Tanpa Nama berkata...

Kami gred 41 dan 44 nak naik gred 52 terus boleh ke ? Kalau semua gred naik kami nak tumpang sekaki!

Kalau ITP gred 1-40 naik RM 450, kami pulak naik rm 750 lah pulak !

dg44 yg rendah diri berkata...

Setuju sangat naik gred 44 ke 52, itp kami rm400 je,upla ke rm800,hidup najib...n.... Semah

Tanpa Nama berkata...

jgn mimpilah korang semua....

Tanpa Nama berkata...

Gred 41 pun nak naik gred 52 lah ! ITP kami RM 250 aje ! Kasi up sampai RM 800 lah pulak ! Hidup BN !

keraniajer berkata...

baru beli rumah kat nogori sembilan..baru nak duduk dah kena tukar ke kedah..aduh ...nak kena cari rumah sewa pulak..rumah sendiri tak ada makna.....penyewa susah dapat...siapa nak sewa rumah aku kat port dickson rm400 ajer..kat kedah aku sewa rm500 ajer.api/airrm100 ajer..

Tanpa Nama berkata...

rm180 sewa rumah ayam sajer bolehlah....

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam yang memegang masters mesti dilantik terus ke gred 48, manakala yang memegang phd dilantik terus ke gred 52

Tanpa Nama berkata...

kurangkanlah peratus pinjaman perumahan......tolonggggggg.................

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

kurangkanlah peratus pinjaman perumahan......tolonggggggg.................
Ahad, Ogos 19, 2012 1:15:00 PG


=============================

o.k2.. nanti aku tolong.. tolong kasi penampar.. hahahahaha...

Tanpa Nama berkata...

Ceupacs telah menggunakan otak udang dan ketam untuk berfikir maka tak hairan pendapat dan cadangan mereka pelik bin ajaib belaka. Tak ada logiknya ceupacs nak selaraskan elaun perumahan. Nyata sangat ceupacs hanya hendak membela PA peringkat kump pelaksana sahaja. Perjuangan yg jauh tersasar.

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat bersyukur. Saya berterima kasih kerana kerajaan mengambil saya bekerja sebagai penjawat awam gred 29. sejak berkhidmat dalam tempoh 7 tahun, dengan hasil gaji dan elaun saya mampu menyimpan dalam ASBN sebanyak RM84,000. Saya rasa tidak perlu elaun dan gaji dinaikkan kerana ianya lebih daripada mencukupi.

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat berterima kasih juga kepada kerajaan kerana mengambil saya bekerja. Terima kasih juga kepada semua kerana kalian adalah sabahat yang baik di tempat kerja. Gaji dan elaun yang saya terima sekarang sangat mencukupi dan melebihi keperluan. Saya juga mampu menabung setelah 8 tahun berkhidmat di gred 29. Sukur sekali lagi ASBN saya berkampung dalam buku sebanyak RM 133,974 hasil titik peluh bekerja. Rezeki yang berkat. Syukur pada Allah SWT. gaji dan elaun kakitangan awam tidak perlu dinaikkan atau diselaraskan. Ianya lebih dari cukup. Syukur.

Tanpa Nama berkata...

Minta CUEPACS fight kenaikan elaun perumahan & lain-lain elaun semasa Bajet 2013 nanti, kalau boleh sebelum PRU-13. PA di Sabah amat tertekan dgn kos hidup yg semakin tinggi. Mana tahan balik2 pigi bank 'overlap loan', tutup lubang sini;korek lubang sana. Hutang keliling pinggang. Dengar khabar KOPSYA boleh tolong PA yg ada masalah pinjaman , betul kah??

Tanpa Nama berkata...

UNTUK MAKLUMAN PIHAK DATUK ,
DIBAHAGIAN MIRI, SARAWAK RUMAH SEWA PALING MURAH BOLEH DPT RM450.
ELAUN RUMAH SEKARANG DAH TAK RELEVAN.

Tanpa Nama berkata...

salam kepada saudara sekalian, saya pernah belajar stpm dan sijil poli. saya memahami situasi ini. sbenarnya kedua-dua pembelajaran ini ada kesetaraannya, yg mmbezakn adalah sistem pengajian sahaja. klu stpm bidang sains mmg susah, klu aliran kemanusian sama seperti belajar management, kesusuahan stpm dsebabkn peperiksaannya dihujung pengajian,peperiksaan sijil poli setiap semester, kenapa begitu?
pelajaran sijil poli lagi banyak dari stpm, stpm brp subjek? 4,5,6 shaja.. sijil politeknik ada 2 helai transkrip... jika anda mgkritik soal kerja, pernah x suruh jurutera buat kerja? boleh k? kena paham konsep kerja skrg... sijil poli ni akedemik, sijil ikbn sijil kemahiran,tujuan penubuhan ikbn, ikm, ilp adalah melahirkan pekerja mahir, politeknik ni melahirkn pekerja separa profesional...

Tanpa Nama berkata...

Kita pangkat tunggi ker rendah ker cuma sementara her dan bika da mati tak bolwh bawa kemana manapangkat...kematian manusia adalh dlm pelbagai bentuk spt kena bunuh kemalangan lemas ke tembak jatuh ke patuk ular busa kena bakar ke renjatan letrik kena strok ke sakit jantung kena pancung kena langgar ke makan buaya kena pukul sampai mati dan lain lain bentuk kematian manusia sebagaimana hukum karma iaitu perbuatan jahat nenek moyang kita terdahulu akan dibalas jua srhingga turun temurun....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..
Setuju dengan cadangan Ceupacs untuk menaikkan elaun rumah dan cola. Tetapi pohon untuk kaji semula elaun PDRM kerana tidak munasabah sedangkan kakitangan awam yang tidak beruniform juga adalah penyumbang tenaga paling banyak bagi melaksanakan tanggungjawab (tulang belakang kerajaan)
Cadangan lain untuk kenaikan gaji bagi gred 17 hingga 27 mengikut kelulusan seperti PDRM (kalau kelulusan stpm @ diploma)layak memohon sarjan dll.
wsalam....

Tanpa Nama berkata...

j17 keja asik mengulau. masukkkk banyak. nak ape lggg

Tanpa Nama berkata...

Asalamualaikum....minta kaji semula semua eLaun biarlah adil adil nya...terutamanya elaun rumah tolong la kasi selaras semua....ini tidak unit lain ada rm 180, rm 450 ,rm 700 ..apa macam ni...klu yg dri semenJung ke sabah....wahhh...lumayan..napa bole jadi gitu.....da terima keja ..mana mana sajalah d tempatkan tak bole nak marah...tak kan msti bagi elaun tinggi bru nak keja.....lain la klalu terima elaun utk luar bdar yang jauh sampai di dalam hutan....itu msti la wajib....d bagi elaun.....stakat rumh ...klu suami isteri keja d kKitgN awam lumayan la....tolg kji smula atau pun susah nak kaji bagi la smua elaun rumah tu rm 700 sabah sawrk smjung sama saja....1 malaysia kan.

Tanpa Nama berkata...

Mengapa elaun perumahan wilayah penjawat awam yg telah berkahwin bertukar wilayah ke semenanjung akan diberi pilihan EPW iaitu salah seorang akan menerima elaun perumahan RM180 dan seorang lagi akan dikekalkan RM450 walaupn tidak memohon utk tinggal diquarters dan walaupn kedua2 suami isteri berasal dari sabah ataupn sarawak.seperti perkara 6.5 didlm Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2001 dan surat edaran JPA(S)63/75/2/(SV61) bertarikh 12 Oktober 2000.SY MASI BERFIKIR RELEVAN ATAU TIDAK PERKARA NI.......

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. .. macam mana kalau semua penjawat awam di msia ini dbuat mcm cikgu...wpun gred u41....kerja tetap sama mengajar.... gaji u41... dari dulu ayik guru je dtekankan kenaikan pangkat dan gaji... penjawat awam yg lain pun perlu dberi lebih sama taraf dengan pekerjaan lain... kalau lah sampai 100 tahun asyik guru je dberi imbuhan yg besar...baik semua jadi cikgu...tak payah ada juruteknik.... pembantu perubatan... jururawat.... kerani.... tolong la bagi gaji berdasarkan kelayakan sijil yg diiktiraf..... xfaham aku polisi mcm ni....

Tanpa Nama berkata...

Bodohnye mamat ni umah mak lu beli kt pasaraya ke

«Lebih lama ‹Lebih lama   401 – 482 daripada 482   Terbaru› Baru»