SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

14 Disember 2012

CUEPACS GESA AES DITANGGUH

sinar harian
Wartawan Sinar Harian
13 Disember 2012

AES Sistem AES
MELAKA - Cuepacs mengulangi gesaan supaya pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) ditangguhkan sementara sehingga taklimat menyeluruh berkaitan sistem itu selesai dijalankan di semua agensi dan jabatan kerajaan.
Dipetik Bernama, Presidennya Datuk Omar Osman berkata, langkah itu perlu dipertimbangkan sewajarnya ekoran pelaksanaan tersebut terlalu mendadak dan kurangnya pendedahan jelas dalam kalangan penjawat awam terutama melibatkan pemandu.

"Cuepacs bukan membantah atau tidak setuju. Kita sokong pelaksanaan ini kerana ia baik untuk memberi kesedaran kepada pemandu namun pendedahan sistem itu amat kurang," katanya.

Beliau berkata, kajian terperinci dan statistik berkaitan pelaksanaan sistem AES termasuk, kesesuaian pemasangan kamera itu di beberapa lokasi juga perlu diambil kira secara menyeluruh sebelum ia dikuatkuasakan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyerahan Kad SP1M kepada 500 ahli Cuepacs di sini hari ini.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam menyempurnakan majlis penyerahan itu di Dataran Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah di sini.

Dalam pada itu kata beliau, Cuepacs menyasarkan 50,000 penjawat awam menyertai Skuad Pengguna 1Malaysia (SP1M) menjelang Mac depan.

Kata beliau, sehingga kini seramai 8,000 penjawat awam dari enam negeri termasuk Johor, Negeri Sembilan, Kedah telah menjadi ahli SP1M sejak ia dilancarkan Oktober lepas.

"Kita minta semua penjawat awam dimestikan menjadi ahli SP1M kerana penyertaan penuh sektor awam dapat meningkatkan lagi keberkesanan pelaksanaan kawalan harga barangan," katanya.

SP1M ditubuhkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pada 22 Mac lepas untuk memainkan peranan sebagai mata dan teliga kerajaan dengan lebih berkesan dalam usaha memantau kenaikan harga barang selain menggalakkan amalan perniagaan yang baik.

39 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku first.yeahh!!!

Tanpa Nama berkata...

aku 2nd..yehoooo...tp hampeh Mlysia kalah smlm

Tanpa Nama berkata...

welcome back 1st & 2nd monkeys!

Tanpa Nama berkata...

Penggunaan AES minta ditangguh tapi soal kenaikan gaji PA mesti dipercepatkan. Hehehe..... Orang kita, org malaysia super hebat. Untung jadi anak malaysia!

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah.. tgk e-penyata gaji ...syukur dgn nikmatMu ya Allah...




-cikgu-

Tanpa Nama berkata...

welcome back 1st & 2nd monkeys!

-----------------------------------

tq berok.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Aku yg ke 7. Sekian dimaklumkan. Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

FIRST,,,SECOND,,,THIRD..hadiah akan dikirim oleh blogger ke alamat anda..tahniah kpd pemenang..

Tanpa Nama berkata...

kpd "TUAN HAJI SUKA AKU BACA KOMEN KORANG",,,anda tidak berjaya,,,cuba lg..hadiah yg lebih istimewa menanti anda selepas ini..

Tanpa Nama berkata...

ASAL JANGAN TANGGUH CADANGAN PEMBERIAN ELAUN KPD PA..ITU YANG PENTING

Tanpa Nama berkata...

Elaun rmh untuk pa kump sokongan bila nk bertambah..

Tanpa Nama berkata...

Tahniah untuk first anda dpt hadiah grpd blogger sila hadir ke wad gila tanjung rambutan untuk menebus hadiah

Tanpa Nama berkata...

AES elok buat papan target aje, tak munasabah boleh kurangkan kemalangan, yang pasti poket orang kene saman kering kontang, kene pulak penjawat awam yg kene habis duit bonus, hidup melayu..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah.. tgk e-penyata gaji ...syukur dgn nikmatMu ya Allah..
...................................................................
Dalam penyata gaji dh masuk. Tapi itu x penting. Yg penting dlm bank dah masuk ke belum?

Tanpa Nama berkata...

staff sokongan berDEGREE.
"guane, katanye golongang berilmu, minda kelas pertama". "berak menanang, kalu mu masih bergantung harak pade ehsang kerajaang". bior le hok tukang kebung, pekerja awang, drebar, petani, nelayang, pok guard dll duk bergantung harapang die pade gov. mu gi cipte inovasi sendiri diluor sane. gune kepandaiang hok mu blajor, jangang tertumpu dalang satu bidang saje. sumber kejayaang bukang dtg dari satu punce".

Tanpa Nama berkata...

berak = berat

Tanpa Nama berkata...

F**K cuepacs...kerja malas gaji nak naik saja....

Tanpa Nama berkata...

MU MALAS BELAJE PASAI TU MU KATO BEGITU.. KALO MU PANDE MU MEMANG CAKAP BERLAPIS...

Tanpa Nama berkata...

tak setuju aes ditangguhkan..teruskan wahai kerajaan kesayangan ku...saman aes disyorkan minimum rm1000.. baru orang miskin takut nak naik kereta..biar menteri dan orang kaya saja naik kereta..baru boleh banyakkan bas.tokey sayrikat bas barula lega apabila penumpang dah banyak kembali...hidup bn..teruskan aes..jpj boleh relax sikit..

Tanpa Nama berkata...

Dalam penyata gaji dh masuk. Tapi itu x penting. Yg penting dlm bank dah masuk ke belum?

.................................

sabar ya... selasa 18hb masuk la.. xlama dah pun...

Tanpa Nama berkata...

tuan2 pemberi komen, tunjukkan mentaliti org sekolah dlm memberi komen. tuan 2 banyak tunjukkan emosi drpd akal yg sihat.

Tanpa Nama berkata...

kite doh khabo ke die, "staff sokongang berDEGREE". tak kang dok fahang lg. dok kate malas mende.

Tanpa Nama berkata...

setuju! teruskan AES bubuh saman rm1k supaya hanya golongan pertengahan dan atasan je yang guna kereta di atas jalan.

ni tak, r1, n1, n3, n11, n17 j17, ft17, w17, u1, u3, u6, u11 semua berlagak macam orang kaya beli kereta taraf besi buruk pun jadi janji ada 4 tayar pastu bawak atas jalan menyusahkan orang lain. potong sesuka hati, himpit sesuka hati, yang laju, laju betul, yang lembab, lembab betul.

zaman dulu masa golongan tertentu sahaja pakai kereta, manada masalah traffic jam, kemalangan ngeri, samseng jalanraya, road block itu ini?? sekarang? banyak sangat paria paria dah mampu beli kereta.


sama macam kapalterbang. zaman dulu hanya golongan tertentu sahaja yang naik kapalterbang. pramugari dan pramugaranya sentiasa tersenyum dan gembira sebab melayan golongan yang mudah dilayan. sekarang? mat rempit pun boleh naik kapalterbang. dalam flight dibuatnya macam dalam bas mini. huru hara, terjerit jerit, bersepah sepah, buang merata-rata. pramugari & pramugara pun dah tak reti senyum & muka ketat disebabkan beruk-beruk macam ni dah reti naik flight.

begitu juga jalanraya. beruk-beruk kategori rempit, par, pra, atendan dan ramai yang mempunyai kereta. tu yang jalanraya bertambah sesak dan menjadi huru hara!

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum tuan haji!!
skim "U" pun ade gred 1 gak eak??..

Tanpa Nama berkata...

Tahniah untuk first anda dpt hadiah grpd blogger sila hadir ke wad gila tanjung rambutan untuk menebus hadiah

-------------------------------------
Untuk 2nd sila tebus hadiah anda ke wad senget di batu 7, kuching

Tanpa Nama berkata...

Sepupu bergaduh... Kita tengok apa kesudhn nyerrr.

Tanpa Nama berkata...

AES boleh kurangkn kemalangan...... Sy cadangkan naikkan saman. Minima rm20000 ke, garenti org kurg berduit tk leh byr dh, kerete tk leh bawak... Kemlngn dpt dikurgkn.
Satu lg, sy cadangkn petrol naik rm50 seliter....jd golongn pndptn rendah tk mmpu isi minyk, kereta kurg..kemlngn pn kurg. Alahhh.. Mcm PM naikkan harga gula untuk kurgkn pngidap kecing manis ari tu.
Satu lg, kerjaan juga boleh naikkan harga kenderaan sprti moto n kereta...naikkan cukai smpai tk terpikir oleh otk yg waras.
Sy cdgkn jugak, naikkan cukai jalan smp rakyat tk leh nk jln.. Bnyk lg cdngn ni....

Tanpa Nama berkata...

aku tak setuju AES ditangguhkan...nanti kroni najib nak makan apa

Tanpa Nama berkata...

hahaha. tul tuhhh!! yg wat jalan raya makin jam, traffic light slalu rosak, kamera aes perlu dipasang psl byk beruk2 kasta paria yang gred rendah gaji kecik tp xsedar diri nk begaya dgn kete bagai duk semak bwk kete atas jalan.

paria2 camnih ler yg sebabkan byk kesalahan lalulintas, justeru kamera aes perlu dipasang.

beli kete kancil, buh turbo psl nak speed smpi 200kmj. xseda diri pki kete murah nk bwk cam lamborghini. bila dh kena saman, menyalakkk!!

Tanpa Nama berkata...

AES leh kurangkan pembiakan nyamuk AEdeS

skian trima kasseyyyy!!

Tanpa Nama berkata...

hidup AES,,,tolak ajer omaq kupek ni..ada ka patut minta AES ditangguhkan..nak main politik gak ker...hidup aes,,hidup umno..hidup bn..

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju saman AES dikenakan minimun RM 1000.00 dan semua menteri dan pegawai atasan dikecualikan drp saman sbb mereka menjalankan tugas rasmi...Saman kali ke2 dinaikkan RM2,000.00. Dana dalam negara akan meningkat dan akan digunakan untuk pembangunan bg kepentingan rakyat.. Selagi boleh kutip kompaum, kita kutip demi kepentingan negara..

Tanpa Nama berkata...

saman menerusi AES perlu dinaikkan lagi ke rm3,000 supaya tahun depan PA boleh dapat bonus 3 bulan!

yeahhhhhhhhh!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku tak setuju AES ditangguhkan. Sepatutnya setiap 10 kaki dipasang 1 kamera aes. Aes juga sepatutnya dikenakan kepada penunggang beskal yang menunggang melebihi 2 km/j serta pejalan kaki yang berjalan melebihi 10 langkah/minit. Dengan cara ini kemalangan beskal dan pejalan kaki yang mampu menyebabkan kematian juga akan dapat dikurangkan. Saman minimum kalu boleh biarlah mencecah setengah juta rm bagi satu kesalahan.

pastikan jugak laluan lembu, kambing dan ayam itik juga dipasang dengan kamera aes bagi meningkatkan jumlah kutipan saman.

Pemerhati Bebas berkata...

Kenapa pula Jabatan Peguam Negara ingin menangguhkan penguatkuasaan AES. Sedarkah mereka....Negara akan kehilangan sumber pendapatan yg amat besar hasil drp saman yg akn dikutip dari rakyat jelata.. Apabila dikenakan saman, rakyat akan lebih berhati-hati dan mungkin mereka tidak akan membawa kenderaan lagi. Mereka akan menggunakan kenderaan awam. Dengan itu kerajaan dpt mengurangkan pemberian subsidi ke atas petrol dan permintaan kpd pengangkutan awam akan meningkat. Seterusnya Sykt pengangkutan awam akan berkembang dengan pesat.. Keuntungan sykt akan bertambah, negara akan maju...lagipun kerajaan telah berbelanja ratusan juta ringgit utk pembelian peralatan tersebut.. Kenapa harus ditangguhkan.. Tambahan pula sekiranya AES tidak dilaksanakan, pihak Audit Negara akan kuiri ttg perolehan yg telah dibuat tapi tidak dilaksanakan.. Siapa nak jawab....

Tanpa Nama berkata...

AES perlu dipasang di setiap 10km jalan supaya yang berpendapatan sederhana dan ke bawah sedar diri & ukur baju di badan sendiri. jadi golongan sebegini akan kembali semula kepada fitrah kehidupan supaya mereka menggunakan perkhidmatan awam. biarkan golongan kaya dan super-kaya sahaja yang menggunakan jalanraya dengan kenderaan mewah mereka. apabila mereka memecut, mereka dikompaun dan mereka dengan senang hatinya akan bayar tanpa menyalak-nyalak. begitu juga sekiranya mereka terlibat dengan kemalangan, kalau mereka masih hidup, mereka akan berurusan sesama sendiri secara profesional dan gentleman untuk membaiki kerosakan kenderaan masing-masing.

jadi kepada golongan sederhana dan miskin, ukurlah baju di badan sendiri. orang lain nak ada kereta, anda pun nak ada kereta sampai makan pakai pun bercatu. lepastu bila kena saman, menyalak. bila terlibat dengan kemalangan, masing-masing tunjuk samseng nak bertumbuk bagai. inilah mentaliti kelas ke-3, nak bergaya tak ingat dunia.

apabila terdapat ramai pengguna kembali mengguna perkhidmatan awam, secara tidak langsung perkhidmatan awam perlu dinaiktaraf. kos tambang akan turun, subsidi bahanapi untuk pengangkutan awam akan ditambah dan semestinya pengangkutan awam akan kembali di kawasan-kawasan terpencil.

disebabkan zaman sekarang ramai sangat nak memiliki kenderaan sendiri, pengangkutan awam sudah tidak lagi menjalankan operasi mereka dalam kawasan terpencil. malah kos pembinaan terpaksa disalurkan ke pembinaan jalan yang lebih lebar disebabkan kenderaan persendirian sudah semakin banyak di atas jalanraya.

dengan pertambahan pengguna pengangkutan awam, tidak mustahil suatu hari nanti setiap negeri akan mempunyai jajaran landasan keretapi, lrt/mrt. tapi janganlah harap lrt/mrt/tren tersebut akan berhenti betul-betul depan rumah anda dan betul-betul di hadapan pejabat anda. berjalan kakilah sedikit. ini stesen tren tak sampai 1km dari rumah anda, tetap nak guna kereta/motosikal sendiri untuk ke stesen tersebut. apa cerita?

ubahlah mentaliti dahulu. kalau mentaliti tak boleh diubah, jangan menyalak dan jangan jadikan diri anda boneka pihak-pihak berkepentingan yang hari-hari kerjanya menyalak dan menyalahkan semua benda yang dibuat oleh kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

SETUJU dgn artikel di atas!!!

PAR Government berkata...

Tanpa Nama berkata...

AES perlu dipasang di setiap 10km jalan supaya yang berpendapatan sederhana dan ke bawah sedar diri & ukur baju di badan sendiri. jadi golongan sebegini akan kembali semula kepada fitrah kehidupan supaya mereka menggunakan perkhidmatan awam. biarkan golongan kaya dan super-kaya sahaja yang menggunakan jalanraya dengan kenderaan mewah mereka. apabila mereka memecut, mereka dikompaun dan mereka dengan senang hatinya akan bayar tanpa menyalak-nyalak. begitu juga sekiranya mereka terlibat dengan kemalangan, kalau mereka masih hidup, mereka akan berurusan sesama sendiri secara profesional dan gentleman untuk membaiki kerosakan kenderaan masing-masing.

jadi kepada golongan sederhana dan miskin, ukurlah baju di badan sendiri. orang lain nak ada kereta, anda pun nak ada kereta sampai makan pakai pun bercatu. lepastu bila kena saman, menyalak. bila terlibat dengan kemalangan, masing-masing tunjuk samseng nak bertumbuk bagai. inilah mentaliti kelas ke-3, nak bergaya tak ingat dunia.

apabila terdapat ramai pengguna kembali mengguna perkhidmatan awam, secara tidak langsung perkhidmatan awam perlu dinaiktaraf. kos tambang akan turun, subsidi bahanapi untuk pengangkutan awam akan ditambah dan semestinya pengangkutan awam akan kembali di kawasan-kawasan terpencil.

disebabkan zaman sekarang ramai sangat nak memiliki kenderaan sendiri, pengangkutan awam sudah tidak lagi menjalankan operasi mereka dalam kawasan terpencil. malah kos pembinaan terpaksa disalurkan ke pembinaan jalan yang lebih lebar disebabkan kenderaan persendirian sudah semakin banyak di atas jalanraya.

dengan pertambahan pengguna pengangkutan awam, tidak mustahil suatu hari nanti setiap negeri akan mempunyai jajaran landasan keretapi, lrt/mrt. tapi janganlah harap lrt/mrt/tren tersebut akan berhenti betul-betul depan rumah anda dan betul-betul di hadapan pejabat anda. berjalan kakilah sedikit. ini stesen tren tak sampai 1km dari rumah anda, tetap nak guna kereta/motosikal sendiri untuk ke stesen tersebut. apa cerita?

ubahlah mentaliti dahulu. kalau mentaliti tak boleh diubah, jangan menyalak dan jangan jadikan diri anda boneka pihak-pihak berkepentingan yang hari-hari kerjanya menyalak dan menyalahkan semua benda yang dibuat oleh kerajaan.

Ahad, Disember 23, 2012 5:15:00 PTG


tapi bro... saya kejer sebagai PAR sahaja. Masalahnya saya dah terbeli BMW 7 Series... adakah dibenarkan...

tentang insurans dan roadtax x der masalah sangat, saya simpan duit sikit-sikit untuk renew...


Tanpa Nama berkata...

Melayu islam kat malaysia sume bodo....pas islam, umno melayu...malu je kat bangsa laen....hahahah....bodo korang suma.....tggu kebangkitan kami xlama lg,.....