SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

27 Disember 2012

PENJAWAT AWAM BAKAL DAPAT 'PERLINDUNGAN'

Utusan Malaysia
27/12/2012


KUALA LUMPUR 26 Dis. - Kira-kira 1.4 juta kakitangan awam bakal mendapat perlindungan sebaik-baiknya jika cadangan penambahbaikan perkhidmatan awam yang dikemukakan Suruhanjaya Khas bagi Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam diterima kerajaan.Pengerusi suruhanjaya khas itu, Tun Zaki Azmi berkata, penambahbaikan itu meliputi 19 cadangan yang akan dikemukakan kepada Kabinet selewat-lewatnya Januari ini.Jelas beliau, antara bentuk perlindungan itu adalah isu kenaikan gaji penjawat awam yang dibincangkan bersama enam anggota suruhanjaya tersebut.

"Kajian ini juga menentukan kakitangan awam akan dapat perlindungan daripada kerajaan, namun terpulang kepada kerajaan menerima atau tidak cadangan ini."Walau bagaimanapun, isu kenaikan gaji bukan perkara utama, tetapi fokus kita adalah menambah baik sistem penyampaian kerajaan kepada rakyat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.Pada Jun lalu, kerajaan menubuhkan suruhanjaya itu bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam negara.

Suruhanjaya tersebut diberi mandat mengemukakan perakuan kepada kerajaan dalam tempoh enam bulan dan perakuan itu akan dipertimbangkan mengikut kemampuan kewangan kerajaan.Dalam pada itu, Zaki berkata, suruhanjaya yang turut dianggotai bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom dan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman tersebut telah selesai membuat perbincangan bagi tujuan itu.

Jelas beliau, laporan kajian tersebut akan memberikan situasi menang-menang antara penjawat awam dan rakyat keseluruhannya."Laporan kajian ini hampir 100 peratus siap dan kita masih menerima cadangan daripada mana-mana pihak jika mahu berbuat demikian."Apa yang penting kita mahu memperbaiki mutu sistem penyampaian dan jika rakyat sudah boleh menerima, rakyat pun tidak akan marah kalau mahu naik gaji," katanya.

36 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I m ,,First yeess yess

Tanpa Nama berkata...

Baguslah kalau naik gaji dan elaun ! Biar semua lapisan PA mendapat manfaatnya ! Be fair to all !

gelisah tunggu naik gaji berkata...

antara bentuk perlindungan itu adalah isu kenaikan gaji penjawat awam yang dibincangkan bersama enam anggota suruhanjaya tersebut.

BACA DAN FAHAMI AYAT INI...."Kajian ini juga menentukan kakitangan awam akan dapat perlindungan daripada kerajaan, namun terpulang kepada kerajaan menerima atau tidak cadangan ini.

BACA DAN FAHAMI AYAT INI...."Walau bagaimanapun, isu kenaikan gaji bukan perkara utama, tetapi fokus kita adalah menambah baik sistem penyampaian kerajaan kepada rakyat,"

TIGA KATA KUNCI,

PERTAMA KERAJAAN TERIMA ATAU TIDAK

KEDUA KEMAMPUAN KEWANGAN KERAJAAN

KETIGA ISU KENAIKAN GAJI BUKAN PERKARA UTAMA

kITA Tunggu sajalah selewat lewatnya akhir January...

Tanpa Nama berkata...

Haha..kumpulan sokongan rendah tetap kena tipu selamanya.Dasar JPA siot yang tidak adil banyak kengkangan,Ketua Jabatan yang pentingkan diri sendiri, mengutama kroni atau gred tertentu ataupun pilih kasih untuk sebarang keistimewaan seperti kenaikan pangkat,gaji dan elaun.Maka jadinya gred sokongan rendah tetap tersorok tanpa pembelaan.Tidak ada siapa yang mahu bantu membela nasib yang lebih adil.Yang bergaji besar terus bertambah kaya mungkin tidak senilai dengan beban tugas.Masa untuk merubah........PRU 13.

Tanpa Nama berkata...

Hrap hrap la...krajaan menambahkan gji utk kakitgan awam..trutamannya elaun rumah yg msih rendah..mana ada skrg hrga rumh murh..smua mhal...mana lagi knaikan brg yg mahal..,memang tak ckup la...klu naik gji skalipun naik la smpai 30 -40% ...ni hanya 13%..mana la ckup..Tolong la dgr luahan hati perasaan ini...

Tanpa Nama berkata...

SPA DAN JPA,saya mengarahkan semua kakitangan kerajaan naik gaji mulai feb 2013 sebanyak 100 peratus,kementerian kewangan sila kira berapa duit yang kita ada sebelum PRU nanti..dr setiausaha alat sulit negara.....

Tanpa Nama berkata...

Keputusan akhirnya: Tidak ada apa pun penambahbaikan yg benar2 memberi impak positif kpd PA dan rakyat. Yg pasti para pemimpin dan org berada terus hidup senang lenang. Akhirnya lagu 'Bangau oh bangau' berkumandang berterusan.......

Tanpa Nama berkata...

dari dulu sampai sekarang asyik dok kaji je...ha ha ha..

GYNECOLOGIST berkata...

SUDAHKAH ANDA MENJALANI PEMERIKSAAN PAP SMEAR. the-gynecologist

http://www.bangsarbabe.com/2012/07/the-gynecologist.html

Tanpa Nama berkata...

Kaji kaji kaji.Lagi lagi kaji.Susah sgt ke nak bagi PA suka kpd kerajaan skrg ni?Naik je gaji dan elaun bagi banyak mesti le PA suka n sokong kerajaan skrg.Suruhanjaya yg dilantik pun bukan boleh diharap sgt.Dah tu kalu kerajaan tak setuju kira buang masa je tubuh suruhanjaya utk kaji kepala taik apa tah sampai ratus-ratus tahun tp hasil nya taik kuda pun tak ada.

Tanpa Nama berkata...

ari ni dh 28 dis..basah kene kencing la,,,,

Tanpa Nama berkata...

..bukan saja situasi PA dan rakyat sahaja yang perlu menang-menang tetapi elaun-elaun PA yang jauh lebih rendah daripada ATM juga perlu situasi menang!!!!

Tanpa Nama berkata...

Mmg betul asyik kaji,kaji,kaji tapi tidak juga hasil.PA dalam sokongan tiada pembelaan , isu kenaikan pangkat juga tiada terlayan. Menuju negara membangun tidak erti kalau tiada terbela. Bayangkan setelah 9 tahun mendapat ijazah tidak juga pembelaan terutama kakitangan sokongan. Tidak seperti guru tamat sahaja penggajian terus dapat kenaikan pangkat atau tukar gred. Sedangkan sama-sama juga bertungkus lumus hendak menamatkan penggajian tapi yang ada. Adil dalam penilaian amat perlu. Mmg tak dapat penuhi kehendak tapi perlu adil

Tanpa Nama berkata...

Tipujer semua tu.....hanya gimik pru13....mcm yg aku denngar dengar luahn j17 dulu kan nqik j27 masa sbpa tapi sampai skrg mereka glgn j ni dipermainannkan...inilah gimik politik......bagus ganti jer la da usang benorrrrr

Tanpa Nama berkata...

ramai mat jenin yg bakal menangis tidak lama lagi.......



wakakakakaka.. tunggggguuuuuuuuu

Tanpa Nama berkata...

Tipu tipu tipu tipu tipu cukup cukuplah menipu sudah letih kena tipu

Tanpa Nama berkata...

UNDILAH PR PRU13...BN PENIPU!!!

Urang Kg berkata...

Tak sampai setahun dapat naik gaji 13% dan bonus 1 1/2 bulan, PA dah kecoh nak mintak gaji lagi apa hal?? Wei...fikir la cara nak tingkatkan perkhidmatan dan bukan fikir nak mintak naik gaji setiap tahun... korang ingat duit tu duit mak bapak korang ker?? Kerja malas pun nak mintak naik gaji ker?? Kalau kerja dengan mak bapak korang tak apa jugak la nak mintak naik gaji tiap2 tahun!!

Tanpa Nama berkata...

apo ko benda kerja pengerusi s/jaya ni.... buat kajian bukan main ms lama, bentang je lh kt kabinet tu... dh jd
macam wakil kabinet pulak, siap bagi gambaran mcm tk nk terima je hasil kajian tu

TOK MAT DINDING DAH berkata...

KORANG TAK FAHAM LAGI KE? KAN DAH BAGI TAU YANG AKAN NAIK HINGGA 5% TU HANYA UNTUK KAKITANGAN AWAM YANG DAH NAK PENCEN DAN GAJI DAH LANGGAR DINDING! YANG KORANG SIBUK PASAL NAK NAIK GAJI LAGI NI APA PASAI?

Tanpa Nama berkata...

sapo ni... kalu kerja dgn mak bapak kita tk kecoh la mintak naik gaji... kita mintak berenti kerja terus la..... mintak elaun sara hidup je.tk payak kerja la weehhhh. kn duit mak bapak kita

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa kajian naik gaji ni tak akan diterima. Mana ada duit lagi beb! Duit depa dah bagi2 kat semua orang untuk UBAT pilihanraya. Sebagian duit simpanan soljar pun dah guna buat beli tanah.

Hidup Deepak!

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan kenalah naikkan gaji. Kalau gaji lebih, senanglah kita nak beli MC kat klinik swasta.

Tanpa Nama berkata...

PA... besar duit, teballah keraknya. Naik aje gaji, terus tukar kereta. Naik lagi gaji, terus ambik Credit card. Yang jantan, naik aje gaji dah angan2 tambah sorang lagi bini. Yang pompuan, tambah aje gaji dah angan2 nak masuk salun slim london management.

Tanpa Nama berkata...

mc free kn ada kt klinik kerajaan.... jgn tunggu naik gaji wehh

Tanpa Nama berkata...

pandai abg aji ni, ulasan awk memang jelas mnunjukkan betapa penting nya gaji pa dinaikkan bnyak2

Tanpa Nama berkata...

JANGAN KIRA YG NEGATIF TUNTUTAN PA NAK NAIK GAJI ATAU ELAUN..SEKARANG KOS SARA HIDUP DAH NAIK..BRG MAKIN NAIK, SEWA RUMAH NAIK, KOS PENGANGKUTAN DAN SEGALA2NYA NAIK...YG IKHLAS NAK MEMAJUKAN DIRI & KELUARGA HENDAKLAH JUA DIINGATI..SEMOGA DIBERI RAHMAT ALLAH SUBHANUWATAALA

Tanpa Nama berkata...

Rmh oh rmh kenapa engkau mahal macam mana aku x mahal malaysia makain maju..elaun oh elaun kenapa tak naik naik man mana aku nak naik org atasan dah banyak sapu..ohh apalah nasibku rmh semakin mahal elaun rmh nk sewa bliik pun tak lepas

Setinggarden berkata...

harga rumah tak mampu milik. mohon cuepacs usulkan pada kerajaan.

kenapa foreigner bebas/miliki rumah di malaysia. mereka bebas membuat spekulasi yang menyebabkan harga rumah melambung tinggi.


Tanpa Nama berkata...

kesian nasib penjawat awam dipolitik,sudah....sudah....la 2,bajet 2013 langsung tak ada cerita kenaikan elaun perumahan,kita nak elaun perumahan dinaikkan,diorg sibuk nak buat projek rumah mampu milik,yang duduk dekat rumah 2 nanti org2 yg bergaji besar jg..pemaju dpt untung besar dr kerajaan...em..em..taubatlah.....

Tanpa Nama berkata...


MOHON CUEPACS PERTIMBANGKAN KENAIKAN PANGKAT PEMBANTU TADBIR DARI N17 KE N22 BAGI YANG SERVICE DAH 10 TAHUN...

SEKIAN HARAP DAPAT PERTIMBANGAN YANG SEWAJARNYA

Tanpa Nama berkata...

RUNTUH NYA BUKIT TITIWANGSA DIHUNI ORG2 EKSLUSIF...HARAP JGAN RUNTUH HATI PA YANG INGIN HIDUP SELESA DGAN KENAIKKAN GAJI ATAU ELAUN UNTUK MENYARA ANAK2 DAN KELUARGA

Tanpa Nama berkata...

JANGAN KIRA YG NEGATIF TUNTUTAN PA NAK NAIK GAJI ATAU ELAUN..SEKARANG KOS SARA HIDUP DAH NAIK..BRG MAKIN NAIK, SEWA RUMAH NAIK, KOS PENGANGKUTAN DAN SEGALA2NYA NAIK...YG IKHLAS NAK MEMAJUKAN DIRI & KELUARGA HENDAKLAH JUA DIINGATI..SEMOGA DIBERI RAHMAT ALLAH SUBHANUWATAALA



betul, jangan kira. kalau kira nanti lambat, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10........

Tanpa Nama berkata...

Nih nk mintak elaun rmh dinaikan bkan untuk nak berbangga bangga nk beli rmh besar tapi untuk keperluan hidup..tak dpt rmh besar tak kisahlah..cuma nak jga merasa keselesaan sikit..nk beli rmh teres yg hrganya bawah 100k pun susah nk dpt loan skrg nih

derira bangsa.... berkata...

BIAR PUTIHTULANG JANGAN PUTIH MATA

HARGA RUMAH SEKARANG ANTARA 250 HINGGA 350 RIBU...

BERPUTIH TULANG LA AKU WALAU GRED 41.

APA PULA GRED LAGI BAWAH...

PESANAN...JANGAN PERJUDIKAN MASA DEPAN MEMILIH PEMBANGKAG,KEKALKAN KEADAAN SEDIA ADA...

Tanpa Nama berkata...

PESANAN....JGN PERJUDIKN MASA DEPAN DGN MEMILIH BN...KLU PILIH BN LAGI ALAMAT MINYAK NAIK...HARGA BRG NAIK...GST SEMUA BRGN DN PKHIDMTN...RASUAH MAKIN BERLELUASA...TAK CUKUPKH BUKTI RASUAH PEMIMPIN BN...YG TERBARU KETUA WANITA UMNO SELANGOR RM160 JUTA TANAH MINDEF! OLEH ITU FIKIRLAH DGN BIJAK!!!!