SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

29 Disember 2012

KERAJAAN IKTIRAF SUMBANGAN PENJAWAT AWAM, KATA MUHYIDDIN



Bernama
29/12/2012

PUTRAJAYA, 28 Dis (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan sentiasa mengiktiraf dan menghargai sumbangan penjawat awam yang telah banyak membantu negara mengecapi pelbagai kejayaan sehingga ke peringkat antarabangsa.
Beliau berkata pencapaian Malaysia yang mendapat pengiktirafan antarabangsa termasuk menduduki tangga ke-10 dalam senarai 'The 2011 Foreign Direct Investment Confident Index List' selain menjadi negara yang ke-12 paling berdaya saing bagi menjalankan perniagaan baru-baru ini membuktikan ia adalah sumbangan penjawat awam.

Pencapaian Malaysia hari ini adalah hasil daripada pencapaian yang dicipta penjawat awam, katanya pada sidang media selepas menghadiri majlis interaksi bersama Pegawai Tadbir dan Diplomatik Muda di Pusat Persidangan Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, Jumaat.

"Kerajaan sentiasa mengiktiraf sumbangan penjawat awam dan tidak seperti pembangkang yang memperkecilkan sumbangan kumpulan itu dalam pembangunan negara...mereka (pembangkang) tidak mahu mengiktiraf pencapaian itu kerana pengiktirafan bermakna mereka mengaku kejayaan yang dicapai kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Itu adalah strategi pembangkang yang hanya mahu menidakkan kejayaan kita (kerajaan BN).

Mereka harus faham bahawa kejayaan yang dicapai Malaysia kerana dasar dan kerjasama dengan penjawat awam," katanya

Muhyiddin berkata gandingan pemimpin politik dan penjawat awam berjaya menghasilkan dasar negara yang baik berkaitan ekonomi, sosial, pendidikan, perkhidmatan di dalam dan luar negara.

"Dasar-dasar kerajaan tidak digubal hanya tercetus daripada pemikiran seorang pemimpin sahaja. Ia adalah hasil gabungan pemimpin politik dan pemimpin pentadbiran. Ia merupakan usaha bersama yang telah meletakkan asas-asas negara yang kukuh pada hari ini," katanya.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut menyelar tindakan pembangkang hanya menolak cadangan hanya semata-mata ia adalah cadangan kerajaan walaupun ia sesuatu yang baik dan memanfaatkan rakyat.

"Kalau mereka pembangkang yang bertanggungjawab dan rasional, mana-mana yang baik dan berjaya, mereka harus kata baik dan kalau tidak baik, mereka harus tegur tetapi pembangkang di Malaysia tidak bersikap begitu.

"Sebab itu, bagi saya, tak penting apa yang pembangkang kata. Yang penting, apa rakyat kata. Saya percaya rakyat lebih selesa dan rasa kerajaan Barisan Nasional lebih fokus menyelesai dan membantu mereka," katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya kepada kira-kira 1,000 pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) muda, Muhyiddin mahu PTD berfikir di luar kotak untuk meningkatkan kecekapan, memajukan sektor perkhidmatan awam dan memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Beliau berkata pemimpin-pemimpin Malaysia yang berfikir di luar kotak telah meletakkan Malaysia sebuah negara yang disanjungi dunia.

"Banyak negara mahu mengikut jejak Malaysia tetapi mereka tidak memiliki sumber, bahan dan kepimpinan politik, kerajaan serta penjawat awam. Ini merupakan satu keunikan sehingga dunia kini tabik Malaysia.

"Dalam situasi yang mencabar, Malaysia tidak tunduk ikut cara biasa. Pemimpin-pemimpin negara seperti bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sentiasa berfikir di luar kotak berdasarkan keupayaan dan kecekapan penjawat awam kita.

"Kini, ramai yang datang ke Malaysia untuk belajar dari kita. Tak putus-putus negara kita dihujani dengan permintaan dan permohonan luar negara yang mahu menjalani latihan bersama di sini," katanya.



-- BERNAMA

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gaji utk badan beruniform dengar cerita jadik ! Betul ke ? LHDN dpt bonus 7 bulan ohhh ! Kastam dpt bonus jugak !

Tanpa Nama berkata...

bagaimana rahsia kastam dapat bonus ni boleh tersebar....kalau jawatan lain tahu tak jadi la kastam akan dapat bonus tu...



PROGRAMMER IT berkata...

Kepada pihak cuepacs, mohon pihak cuepacs terbitkan PORTAL untuk blog rasmi yang ada hosting dan URL sendiri.

contoh : http://www.cuepacs.org.my/blog

guna blogspot ni, agak kurang konfiden akan isu yang diterbitkan oleh badan UNION bagi kakitangan kerajaan.

mmg patut sangat cuepacs TRANSFORMASI dalam bidang IT ni terutama dalam penerbitan isu-isu yang berkaitan. sebagai wakil bagi kakitangan kerajaan, perlu sangat ada PORTAL tersendiri yang SECARA RASMI melambangkan BADAN UNION bagi kakitangan kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kepada YAB Timbalan Perdana Menteri. Insya'Allah selepas dapat bonus 2012 pada gaji Januari, 2013 ini nanti, tentu akan ada diumum berita yang menggembirakan semua Penjawat Awam seluruhnya.
+Gaji PA diberi lagi kenaikan 25%
+COLA diselaras RM500.00 semua zon
+ITP diselaras RM300.00 semua gred
+ITKA diselaras RM200.00 semua gred
+Pendapatan minimun dapat bantuan kerajaan RM5,000.00
dan lain-lain lagi sepertimana orang awam dan penjawat swasta/glc dapat kaw...kaw...punya.
Terima kasih YBhg Dato' Omar Osman Presiden CUEPACS yang tak jemu2 dan berkerja keras membela semua gred, skim dan perkhidmatan Penjawat Awam
dari gred 1 sampailah gred Jusa A.
Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Mat jenin melampau...

Tanpa Nama berkata...

Biasanya Indah Khabar Dari Berita je.Minta macam2 dari kerajaan tp yg dpt nye sikit sgt.
Selagi tak nampak masuk dlm slip gaji mampus aku tak caya le ape je yg dijanji.kali ini kalau kebajikan PA tak di utamakan rasanya kerajaan yg ada pasti tumbang.Sbb sgt ramai PA yg benci dgn kerajaan yg ada skrg ni

Tanpa Nama berkata...

kepada pihak cuepacs. maklumat yang disampaikan di dalam blog, tak wajar kepada kepartian politik.

secara umum sudahlah...

Amran Pekida berkata...

kami menyokong tan sri muhyiddin jika benar dapat kenaikan 25% lagi. cepat lah beliau naik PM, najib dah x mampu dah hadapi asakan pembangkang. banyak sangat skandal. muhyiddin bersih dan mampu jadi imam. rkyat johor sokong 100% muhyiddin bertandaing presiden UMNO. nyahkan najib dan kuncu2nya

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kepada YAB Timbalan Perdana Menteri. Insya'Allah selepas dapat bonus 2012 pada gaji Januari, 2013 ini nanti, tentu akan ada diumum berita yang menggembirakan semua Penjawat Awam seluruhnya.
+Gaji PA diberi lagi kenaikan 25%
+COLA diselaras RM500.00 semua zon
+ITP diselaras RM300.00 semua gred
+ITKA diselaras RM200.00 semua gred
+Pendapatan minimun dapat bantuan kerajaan RM5,000.00
dan lain-lain lagi sepertimana orang awam dan penjawat swasta/glc dapat kaw...kaw...punya.
Terima kasih YBhg Dato' Omar Osman Presiden CUEPACS yang tak jemu2 dan berkerja keras membela semua gred, skim dan perkhidmatan Penjawat Awam
dari gred 1 sampailah gred Jusa A.
Terima kasih.
-----------------------------------

Ni berita lancau ke apa ni??

Tanpa Nama berkata...

kami menyokong tan sri muhyiddin jika benar dapat kenaikan 25% lagi. cepat lah beliau naik PM, najib dah x mampu dah hadapi asakan pembangkang. banyak sangat skandal. muhyiddin bersih dan mampu jadi imam. rkyat johor sokong 100% muhyiddin bertandaing presiden UMNO. nyahkan najib dan kuncu2nya
----------------------------------
Setuju. Tapi kalau nak best lagi nyahkan skali muhidin jugak.

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gaji utk badan beruniform dengar cerita jadik ! Betul ke ? LHDN dpt bonus 7 bulan ohhh ! Kastam dpt bonus jugak !

Rabu, Januari 02, 2013 11:46:00 PG
....................................
Kastam patut naik gred jadi mcm LHDN ker.W17 Kastam sekarang ramai yg ada diploma.Kena studi GST pulak.Beban kerja makin bertambah giler.Operasi sana sini kutip cukai,cegah penyeludupan tapi gaji ciput.Ketua Kastam kata ada kisah.JPA pun tak pandang kastam.

Tanpa Nama berkata...

ketua pengarah kastam apa ada kisah. dia tu ptd. ptd ni parasit. hinggap sana sini sedut saja. lepastu blah sedut tempat lain.

Tanpa Nama berkata...

TURUN PADANG PUN SAMA JUGAK...... TETAP NENGOK KRONI KRONI JEK.... YANG NAIK PENTAS AMBIL ANUGERAH CEMERLANG PUN KRONI KRONI JUGAK...ORANG YANG SAMA JUGAK TIAP TIAP TAHUN...TAPI HEMPAS PULAS KITA KITA NI.... ITU HAKIKAT YANG PAHIT TAPI KENA TELAN...... TAK APALAH MUNGKIN KAT DUNIA NI DI KELILINGI DENGAN ORANG ORANG ZALIM TAPI INSYALLAH KAT AKHIRAT SEMUA DAPAT PEMBELAAN SAMA ADIL DAN SAKSAMA...... MANUSIA SELALU SILAP MENILAI... ZALIM MENZALIMI.... YANG DATANG PUKUL 11 KERJA PASTU DUDUK GOYANG KAKI DAPAT MARKAH SKT 89% ...YANG DATANG PUKUL 7:20 DENGAN KERJA BERTIMBUN...MINUM PUN DALAM OFFICE JEK DAN BALIK JAM 5:30 DAPAT MARKAH SKT 89%.....ADIL????????....SEMUA BUAT BUAT TAK NAMPAK.....HAKIKAT !!!!!

Tanpa Nama berkata...

Penambaikan Skim Juruteknik J17 (Lepasan Sijil Politeknik) Masih Belum Selesai Selepas 30 tahun?

Sehingga ke hari ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum menggunapakai sepenuhnya Pekeliling Tahun 1983 dan 2002 yang berkaitan kenaikan skim Kejuruteraan gred J17. Pejam celik, pejam celik sudah hampir 30 tahun lamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dilihat masih lagi gagal melaksnaakn pekeliling tersebut. Apa sebabnya?

Seperti biasa, apabila ditanya kenapa masih belum dilaksanakan, jawapan yang diterima :

Semua penambahbaikan skim perkhidmatan perlu diperhalusi, diperhalusi dan terus diperhalusi. Sampai bila? Entahlah.

Perlu diperbincangkan kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan dengan Ketua Perkhidmatan, pihak yang berkenaan serta tertakluk kepada kemampuan kewangan Kerajaan. Bunyinya seperti ada seribu macam masalah.

Akhirnya masalah ini sudah menginjak ke tempoh 30 tahun lamanya, tidak selesai-selesai juga.

Sedangkan, mantan Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato’ Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 Mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan sendiri penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

Hasilnya? Sungguh mengecewakan.

Tanpa Nama berkata...

next time, berilah kepada yang ahli dalam bidangnya untuk menguruskan sesuatu bidang.

pekeliling tu ibarat undang-undang serta peraturan. biasanya pengamal undang-undang arif dengan undang-undang serta peraturan. maka berilah tanggungjawab tersebut kepada pegawai yang mempunyai skim jawatan perundangan.

bukannya suruh skim caca marba dan rojak yang bernama PTD untuk menggubal peraturan, undang-undang atau pekeliling.

ini bukannya kes pertama pekeliling yang tidak jelas dan menganiaya orang lain. banyak lagi dah pekeliling perkhidmatan yang dibuat secara hentam kromo, mempunyai maksud yang tidak jelas serta memerangkap orang.

Tanpa Nama berkata...

bagi aku ptd M41 sepatutnya di lantik berasaskan pengalaman yang utama,bukan semata-mata cgpa yang tinggi.relevanya,ada kalaangan ptd m41 tidak tahu buat kerja,komputer pun suruh orng bwh buat.sepatutnya SPA kena ambik serius perkara ni sebab,gaji je mahal,mudah naik pangkat tapi kerja xreti buat.