SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

30 Disember 2012

CUEPACS MAHU KERAJAAN UMUM JADUAL GAJI SECEPAT MUNGKIN



Bernama
30/12/2012



KUALA LUMPUR, 29 Dis (Bernama) -- Cuepacs Sabtu mahu kerajaan mengumumkan jadual gaji yang lengkap untuk pekerja sektor awam secepat mungkin bagi memastikan mereka dapat menikmati pergerakan gaji yang mantap.
Setiausaha Agung kongres itu Loke Yim Pheng berkata dengan adanya jadual gaji yang baru, ia juga dapat mengatasi masalah pekerja yang akan menghadapi masalah mencapai tahap gaji maksimum atau 'gaji mati' tahun depan.

"Awal tahun depan, dianggarkan hampir 50,000 penjawat awam akan menikmati gaji maksimum, kalau mereka tidak ada jadual gaji yang lengkap, bermakna mereka tidak dapat pergerakan gaji," katanya kepada Bernama di sini.

Sementara itu, Loke yang juga Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berkata cadangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengambil guru dari India yang mahir dalam Bahasa Inggeris mengajar di sini merupakan cadangan yang baik.

Beliau berkata kemasukan guru dari negara luar dapat berkongsi kepakaran dan idea serta amalan baik dengan guru di negara ini bagi melahirkan pelajar yang kreatif dan inovatif.

"Tetapi, untuk jangka panjang, kita perlu membina dan membentuk satu kumpulan guru yang betul-betul berkualiti dan bertaraf antarabangsa, justeru mereka juga boleh berkongsi idea, kefasihan dalam Bahasa Inggeris dengan negara luar," katanya.

-- BERNAMA

103 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

what happen to suruhanjaya mengkaji Perkhidmatan Awam ? No news ?

Tanpa Nama berkata...

Balik2 guru!!!Dulu dh appliedkan dh sistem yg sama..apecer??so skangni return balik..aduyaiii..owh aduyaii..Sekarangni dah sampai masanya kerajaan melalui suruhanjaya yg telah dilantik sebelumni mengumumkan penambahbaikan PA yg sepatutnya dibuat!!!baik Cuepacs baik kerajaan sama2 pelik..

Tanpa Nama berkata...

so,skangni aku nak menyeru kpd komentar2 yg ada agar ingat kembali apa yg sepatutnya GOV dh janjikan..dimana bntuk KPI yg selama ini dijadikan penanda aras sesuatu kejayaan/progrees kerja..dh sampai mana dh???JGN NAK BUAT SENYAP PULAK!!!

Tanpa Nama berkata...

Jika sekali lagi penambahbaikan tidak dibuat dengan ADIL dan SELARAS,no WONDER PA berikrar akan menjadi duri dalam daging!!!Bukan nak khianat!!Tapi Tak sanggup utk terus diPERBODOH-HAMBAKAN dan DIZALIMI oleh pemerintah yg KEJAM..Raja yg Adil Raja Disembah,Inikan pula hanya rakyat biasa yg berJAWATAN hanya diraih dgn sokongan RAKYAT yg lain????SETARA mana pulak!!!!Jika kali ini penambahbaikan tersebut terus menjurus kpd cabang:Cekgu,ASKAR,Polis!!!!Seharusnya GOV bersedia dgn peralihan Gelombang ke-2 setelah Tan sri Ahmad Badawi!!!!

tunggu laaaa...... berkata...

Suruhanjaya tu bukan saja kaji pasal gaji dan laun,tapi merangkumi kajian cara nak memperbaik mutu penyampaian kerajaan.


Mungkin kah kita PA kena kerja lebih dan kena berkorban lebih...kita tunggu laporan uruhanjaya tu.Elakkan spekulasi,agar tiada kontroversi dan provokasi sesama PA.

PROGRAMMER IT berkata...

Kepada pihak cuepacs, mohon pihak cuepacs terbitkan PORTAL untuk blog rasmi yang ada hosting dan URL sendiri.

contoh : http://www.cuepacs.org.my/blog

guna blogspot ni, agak kurang konfiden akan isu yang diterbitkan oleh badan UNION bagi kakitangan kerajaan.

mmg patut sangat cuepacs TRANSFORMASI dalam bidang IT ni terutama dalam penerbitan isu-isu yang berkaitan. sebagai wakil bagi kakitangan kerajaan, perlu sangat ada PORTAL tersendiri yang SECARA RASMI melambangkan BADAN UNION bagi kakitangan kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Selasa, Januari 01, 2013 12:26:00 PG
Encik... sini blog cuepacs... bukan blog syarikat telekomunikasi...
sila buat aduan di pejabat celcom... hehe... yang benar,
(blog reader)
-------anda hipokrit----------------

Saya kata begitu sebab anda tidak menyokong idea saya tapi bila idea saya berjaya ANDA pasti nak jugak credit atau rebat dari pihak CELCOM kan...kann....kan... anda memang sah HIPOKRIT taik hidung masin..yek..!

ali baba bujang lapuk berkata...

konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

Loklak84 berkata...

Satu hari 15tahun dulu,

Jeperi: gud moning for all pupil, bla bla bla

Azeman: cikgu ni dah 20thn mengajar pun grammar msh salah asyik nk marah, cikgu spm dapat berapa, takyah spm lah blum sampai kepandaian cg, upsr cg dpt brp?

Jeperi: kamu jgn kurang ajar sya ada degree tau

Azeman: itu degree subsidi bukan kerana kepandaian mcm org lain yg terpaksa skor spm utk buat degree.

(Kelepap)

Azeman: adeh2 kena baling kasut daaa

(There is no bad student only bad teacher, peribahasa cina, bangunlah ibubapa jgn kna kelentong dgn guru2 yg asyik blame anak anda bila result teruk. Bgkt rakyat bangkit undi keluar bn. Selamat kn bidang pendidikan)

mat yo berkata...

sapa tau mcmn nak download movie free

Tanpa Nama berkata...

X suka resign siapa pun x perlukan anda

Tanpa Nama berkata...

apakah satu keperluan kepada sistem pendidikan negara untuk mengimpot guru-guru dpd luar negara ke Malaysia???

maknanya guru malaysia tidak perform dalam bahasa inggeris !? nak ngajar bebudak bahasa pun perlu impot guru-guru dpd luar?? !!

gaji dan elaun guru serta semua insentif yang LUMAYAN kpd Guru-guru Malaysia perlu dilihat semula kewajaran! apakah ianya BERBALOI !

Tanpa Nama berkata...

Aku cuma nak tau pasal Gaji Baru 2013. Tu ajer. Adakah sistem gaji baru ni lebih baik dari SSM 2.0?

Tanpa Nama berkata...

ika sekali lagi penambahbaikan tidak dibuat dengan ADIL dan SELARAS,no WONDER PA berikrar akan menjadi duri dalam daging!!!Bukan nak khianat!!Tapi Tak sanggup utk terus diPERBODOH-HAMBAKAN dan DIZALIMI oleh pemerintah yg KEJAM..Raja yg Adil Raja Disembah,Inikan pula hanya rakyat biasa yg berJAWATAN hanya diraih dgn sokongan RAKYAT yg lain????SETARA mana pulak!!!!Jika kali ini penambahbaikan tersebut terus menjurus kpd cabang:Cekgu,ASKAR,Polis!!!!Seharusnya GOV bersedia dgn peralihan Gelombang ke-2 setelah Tan sri Ahmad Badawi!!!!

Rabu, Januari 02, 2013 12:18:00 PTG
(((((((((((((((((((((((((((())))))))))))


Salam Semua

Apakah kerajaan kini zalim Janji dia bayar gaji mengikut jadual pembyaran tepat pada masanya. Janji bayar seperti penyata gaji dan elaun2 dijeaskan. Hakikat cuba muhasabah diri apakah kita tunai janji waktu kerja ikut perjanjian dan syaratnya????

Ramai orang cuba sabar tapi tidak istiqamah dalam sabar. Duit hilang boleh sabar. Sakit dan demam boleh sabar. Tapi bila orang kata nista dan menghina, tidak sabar. Bila isteri buat hal, tidak sabar.

Ramai orang boleh bersyukur. Dapat duit bersyukur, dapat pangkat bersyukur, dapat anak pun bersyukur tapi tidak mampu bersyukur bila dapat berbuat ibadah dan kebaikan, dan bila terhindar dari berbuat maksiat dan kejahatan.

Ingatlah dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar
di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

Salam Jiwang-Jiwang... Flower

Tanpa Nama berkata...

We are being fooled with their sweet promises....

Tanpa Nama berkata...

We are being fooled with their sweet promises....

Rabu, Januari 02, 2013 6:27:00 PTG
88888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

Salam Semua

Teringat Kata2 Guru Saya Ikan Bakarpun Dia Tahu Mana Jantan Mana Betinanya.

Learn from other mistakes You can't live long to experience it for yourself.

Wassalam Jazzak Allahu Khairan...Jiwang2 Flower.

Ada Nama berkata...

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** TEMA HARI PEKERJA: PEKERJA TIANG SERI NEGARA***

Tanpa Nama berkata...

skim j kerajaan da 30 tahun kaji n dharap dpt kelulusan diupgred spt sbpa

Tanpa Nama berkata...

Kalau gaji dh maksimun tu., maknanya ok la, gaji dh tinggi..sbb cepat naik pangkat melalui berbagai cara spt time base, kpsl dll.. Bagaimana pula yg tidak dpt naik pangkat dan gaji ditahap lama dan jawatan pun x pernah di upgrade... ketinggalan zaman.. Inspektor Polis skrg taraf Ijazah, dulu STPM atau Diploma shj. Sarjan, Diploma dulu SRP/SPM shj.. Transformasi tp x mwnyeluruh. Itu lg zalim namanya dan menimbulkan tidak puas hati dikalangan PA yg lain..

Tanpa Nama berkata...

Tentera .... Prebet ke Lans Koperal Time Base 5 tahun . Lans Koperal ke Koperal 5 Tahun .

N17 perlu 15 tahun baru dapat KUP N22 ?

Tanpa Nama berkata...


Nasional
Kaum Cina, India minat sektor awam
2013/01/03 - 06:49:37 AM Zanariah Abd Mutalib | zanariah@bharian.com.my Cetak Emel Kawan
Tweet
Permohonan catat kadar tertinggi dalam sejarah

Putrajaya: Permohonan kaum Cina dan India untuk menyertai sektor awam mencatat peningkatan tertinggi dalam sejarah, masing-masing 77 peratus dan 79 peratus bagi tempoh enam bulan terakhir tahun lalu.

Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), Tan Sri Mahmood Adam, berkata 11,848 permohonan diterima daripada kaum Cina dan 21,481 permohonan daripada kaum India, berbanding masing-masing hanya 6,697 dan 12,009 permohonan dalam tempoh sama tahun lalu.
“Jumlah ini peningkatan yang begitu tinggi dan mendadak kerana sebelum ini, purata permohonan daripada mereka hanyalah dua peratus, iaitu kira-kira 20,000 setahun.



Hasil kerjasama


“Ini hasil kerjasama kita dengan persatuan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan individu mewakili kaum berkenaan selain dengan NGO kaum Dayak dan Kelantan sejak Jun lalu melalui siri jelajah SPA.

“Kita juga membuka kaunter mingguan untuk bersemuka dengan mereka, mengaturkan mesyuarat khas dan menyiarkan makluman jawatan kosong di akhbar Cina serta Tamil,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Mahmood berkata, sebanyak 631,692 permohonan baru diterima antara Jun hingga Disember tahun lalu, termasuk 495,015 permohonan kaum Melayu dan 103,348 permohonan lain-lain kaum, termasuk Bumiputera di Sabah dan Sarawak.
Katanya, jumlah itu menunjukkan peningkatan 247,341 permohonan berbanding tempoh sama pada 2011 iaitu pertambahan 192,867 permohonan (63 peratus) bagi kaum Melayu dan 45,002 (77 peratus) bagi lain-lain kaum.


SPA kaji inisiatif baru


Mahmood berkata 814,659 calon mendaftar dengan SPA untuk menyertai perkhidmatan awam tahun lalu dengan tempoh sah laku pendaftaran itu selama lima tahun berbanding hanya setahun sebelum ini.

Beliau berkata, minat kaum Cina yang sebelum ini lebih bertumpu kepada mengisi jawatan dalam kumpulan A, iaitu pengurusan atau profesional dan ke atas, kini menunjukkan peningkatan untuk permohonan jawatan dalam pelbagai gred lain.

Mahmood berkata, SPA juga akan mengkaji inisiatif baru untuk terus menarik pemohon dari kalangan bukan Melayu untuk menyertai perkhidmatan awam, selain meneruskan program sedia ada.


Jumlah lantikan


Beliau juga berkata, 47,335 lantikan baru dilaksanakan tahun lalu, peningkatan 17,718 lantikan berbanding 2011 manakala 23,436 kakitangan mendapat pengesahan pelantikan, 33,547 menerima pengesahan dalam perkhidmatan dan 31,645 diberi taraf pencen.

Bagi tindakan tata tertib pula, Mahmood berkata, 132 kes dicatatkan sepanjang tahun lalu termasuk kerana tidak hadir bertugas, sabitan mahkamah dan tata kelakuan manakala 563 kes didaftarkan bagi rayuan tata tertib.
Tweet

Tanpa Nama berkata...

kenapa kakitangan c17 nak naik 22 perlu tunggu 15tahun tapi cikgu polis tentera tunme based mereka cepat...ini sangatlah tidak adil....adkah kami ini tidak berkerja....fikir2kanlah wahai kakitangan sokongan berpangkat 17 undi di tangan kita....ayuh berubah!!!!

Tanpa Nama berkata...

Jadual gaji baru pun tak ada gunanya... Saya ingin bertanya mengenai tangga gaji sekarang kebanyakannya kakitangan Awam di tangga P1... saya terfikir bagaimana caranya untuk pergi ke tangga P2 dan P3. Masa penggunaan SSB kita dapat pergi ke tangga P2 dan P3 secara menegak atau melintang menggunakan penilaian prestasi tapi sekarang bagaimana caranya??? Adakah P2 dan P3 untuk di tontonkan saja untuk kakitangan Awam.

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa PTK patut dihidupkan semula !

Tanpa Nama berkata...

bagi yang dah lulus PTK dulu yang gaji dah P2 dan P3, bagi kenaikan kanan sahaja. Apa yang nak tunggu lagi.

Tanpa Nama berkata...

Tentera .... Prebet ke Lans Koperal Time Base 5 tahun . Lans Koperal ke Koperal 5 Tahun .

N17 perlu 15 tahun baru dapat KUP N22 ?

Khamis, Januari 03, 2013 10:44:00 PG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Semua

Masalah ini ada kebenaran apabila dilihatkan Gred dibawah mereka sudah dinaikkan sama dengan kumpulan ini. Tiada salah kumpulan ini dinaikkan ketaraf Diploma. Dalam PA kumpulan ini ibarat tiangnya.

Maafkan saya Flower.

Tanpa Nama berkata...

ovesdan426Tentera .... Prebet ke Lans Koperal Time Base 5 tahun . Lans Koperal ke Koperal 5 Tahun .

N17 perlu 15 tahun baru dapat KUP N22 ?

Khamis, Januari 03, 2013 10:44:00 PG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Semua

Masalah ini ada kebenaran apabila dilihatkan Gred dibawah mereka sudah dinaikkan sama dengan kumpulan ini. Tiada salah kumpulan ini dinaikkan ketaraf Diploma. Dalam PA kumpulan ini ibarat tiangnya.

Maafkan saya Flower.

Tanpa Nama berkata...

Tak pa, anggota tentera peringkat bawah tak pjg tempoh perkhidmatan mereka sbb tu mereka dicepatkan naik pangkat. Perlu lihat realiti secara rasional dan beranggungjawab, bukan sekadar main hentam kromo. PA gred 17 boleh berkhidmat hingga 60 thn tapi tentera pa usia 45 thn ramai yg dah balik kpg tanam jagung. Hehehe......

Tanpa Nama berkata...

gaji gred 17 p3 apabila naik pangkat kup 15 tahun... sama dengan gred 17 p1... mohon cuepacs perjuangkan pemberian anjakan gaji kepada gred 22 yang pernah mendapat p2 dan p3...

Tanpa Nama berkata...

betul tu....gred 17 p2 dan p3 dah lulus dengan cemerlang... beza dengan p1 lulus bersyarat... mohon anjakan gaji bagi p2 dan p3 kup 15 tahun gred 17....

Tanpa Nama berkata...

Jika sekali lagi penambahbaikan tidak dibuat dengan ADIL dan SELARAS,no WONDER PA berikrar akan menjadi duri dalam daging!!!Bukan nak khianat!!Tapi Tak sanggup utk terus diPERBODOH-HAMBAKAN dan DIZALIMI oleh pemerintah yg KEJAM..Raja yg Adil Raja Disembah,Inikan pula hanya rakyat biasa yg berJAWATAN hanya diraih dgn sokongan RAKYAT yg lain????SETARA mana pulak!!!!Jika kali ini penambahbaikan tersebut terus menjurus kpd cabang:Cekgu,ASKAR,Polis!!!!Seharusnya GOV bersedia dgn peralihan Gelombang ke-2 setelah Tan sri Ahmad Badawi!!!!

-----------------------------------

Ambo sangak bstuju denge komentar demo!!!! kito ni di buak lagu xperimen/bola.. meme x adil utk kito ore2 PA

Tanpa Nama berkata...

Tentera .... Prebet ke Lans Koperal Time Base 5 tahun . Lans Koperal ke Koperal 5 Tahun .

N17 perlu 15 tahun baru dapat KUP N22 ?

-------------------------------------

depa yg berkenann patut kena faham kenyataan tuan ni... bukan nak maghah kat depa tentera pasai anak kita pun ada keja tentera.. tapi memang beghat sebelah.. degaq2 tahun ni depa nk dapat lagi imbuhan.. depa senang sgt nak nnek gaji.. ptk depa senang2 boleh lulus.. ada time base lagi.. jadi lagu mana nak kata JPA adil.. depa ingat kita ni x buat keja ka ka.. hampeh sungguh laaaa... kalau depa x mau degaq kita pakat2 tengok apa kita buley buat PR 13 nanti....

Tanpa Nama berkata...

ovesdan426Tentera .... Prebet ke Lans Koperal Time Base 5 tahun . Lans Koperal ke Koperal 5 Tahun .

N17 perlu 15 tahun baru dapat KUP N22 ?

Khamis, Januari 03, 2013 10:44:00 PG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Semua

Masalah ini ada kebenaran apabila dilihatkan Gred dibawah mereka sudah dinaikkan sama dengan kumpulan ini. Tiada salah kumpulan ini dinaikkan ketaraf Diploma. Dalam PA kumpulan ini ibarat tiangnya.

-----------------------------------

teman stuju bebeno apa yg kome khabokn ni... udah le gitu.. elaun2 kita semua puon jauh beno bezanya.. ape gomen ingat kite ni spesisi lain ke ponnn.. eh mcm2 la kelebihan yg dema dpt.. idok seghope kita ni ha... sabo je la.. mane le akey deme yg mengkaji ni yeak...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tak pa, anggota tentera peringkat bawah tak pjg tempoh perkhidmatan mereka sbb tu mereka dicepatkan naik pangkat. Perlu lihat realiti secara rasional dan beranggungjawab, bukan sekadar main hentam kromo. PA gred 17 boleh berkhidmat hingga 60 thn tapi tentera pa usia 45 thn ramai yg dah balik kpg tanam jagung. Hehehe
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Saper yg hentam kromo bai??lu janganla lost minded sangat!!!cekgu pencen umor 45 tahun ke??Rasanya kalo nak dikira perhours koje,cekgu paling ckit servis dan khidmatnya banding PA yg lain..bila kerajaan nak buat hours sama dgn PA yg lain depa mogok..kerajaan tunduk..apa kes ni???bab elaun,insentif dan kemudahan naik pangkat yg lain,kerajaan pasrah..apahal??nak naik dr dg29-dg41 xpayah interview..naik terusjer..PA yg lain??time based,selang 8thn bole naik gred??PA yg lain??15tahun..cekgu dh 2x naik..pa yg lain barunak merasa naik..tang mana kata adilnya??siap nk buat bank utk para2 cekgu lg!!!
yang mengherankan aku tu,biarpun depani nama cekgu,tp kelayakan depa Xbagus mana..kalo ade dip/degree pun tara mana jer ngajinya..Langsung pd aku,membuatkan aku berfikir yg diorgni Xlayak utk mendapatkan kemudahan semewah yg kerajaan berikan skangni..siap nk import pakar bhs luar..so tang mana baguihnya depa ni??baru lani la Gov nak perketatkan kelayakan masuk ke jwtn GURU..budak2 yg GAGAL bersaing utk dpt jwtn sebenar diberikan peluang kedua dlm KPLI/DPLI..So TANG mana baguihnya depa ni??MINDA/Degree level taraf kedua diberi layanan setinggi mungkin???

Tanpa Nama berkata...

ne nak bagi tau kat kwn2 skrg ne nak msk askar dah susahla coz ijazah baru leh dpt pangkat leftenan muda, tp klu nak masuk askar biasa (prebet) kena ada diploma atau spm (wajib kredit bm, mate, sains dan lulus bi).bermula tahun 2012. tunggu berita baik dari kerajaan coz jpa dah lulus.gaji baru)

Tanpa Nama berkata...

KERAJAAN BUAT UNDANG-UNDANG GAJI MINIMUM TETAPI KERAJAAN SENDIRI BELUM MELAKSANAKANNYA MASI ADA PA BERGAJI DIBAWAH RM900.00 APA NI

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Junior 41

Saper yg hentam kromo bai??lu janganla lost minded sangat!!!cekgu pencen umor 45 tahun ke??Rasanya kalo nak dikira perhours koje,cekgu paling ckit servis dan khidmatnya banding PA yg lain..bila kerajaan nak buat hours sama dgn PA yg lain depa mogok..kerajaan tunduk..apa kes ni???bab elaun,insentif dan kemudahan naik pangkat yg lain,kerajaan pasrah..apahal??nak naik dr dg29-dg41 xpayah interview..naik terusjer..PA yg lain??time based,selang 8thn bole naik gred??PA yg lain??15tahun..cekgu dh 2x naik..pa yg lain barunak merasa naik..tang mana kata adilnya??siap nk buat bank utk para2 cekgu lg!!!
yang mengherankan aku tu,biarpun depani nama cekgu,tp kelayakan depa Xbagus mana..kalo ade dip/degree pun tara mana jer ngajinya..Langsung pd aku,membuatkan aku berfikir yg diorgni Xlayak utk mendapatkan kemudahan semewah yg kerajaan berikan skangni..siap nk import pakar bhs luar..so tang mana baguihnya depa ni??baru lani la Gov nak perketatkan kelayakan masuk ke jwtn GURU..budak2 yg GAGAL bersaing utk dpt jwtn sebenar diberikan peluang kedua dlm KPLI/DPLI..So TANG mana baguihnya depa ni??MINDA/Degree level taraf kedua diberi layanan setinggi mungkin???
___________________________________

As slm. Kepada tuan punya badan ni knp iri hati sgt kpd guru? Kalau nak, pi mohon masuk maktab amik kursus perguruan smd nk mula entry level SPM atau yg dh ada degree amik DPLI/ KPLI. Nnt taule bhw proses saringan awal (ujian bertulis) yg ketat dan tidak semua calon ujian lulus dan dipanggil utk temuduga kerana ramai juga yg gagal. Dh abis kursus kt maktab masuk sekolah, rasa sdr senario kt sekolah. Ada org pernah terfikir waktu tidak rasmi tp guru masih bekerja? Setiap jawatan ada cabaran tersendiri, jgn nilai mengikut waktu kerja rasmi je. Semua penjawat awam x kira gred 17, 29, 41 dan ke atas ada skop kerja dan tanggungjwb masing2 dan semuanya penting dalam proses penyampaian khidmat kpd rakyat.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS, tolong bela nasib kami pensyarah sambilan (sepenuh masa ipta).kenapa JPA bekukan pengambilan jawatan tetap (sedangkan kami dah inteview).. sedangkan IPTA perlu kan staf tetap. teruk la kami macam ni. elaun tak dapat, ape pun tak dapat. betul2 kena tindas ni. (maaf tak berkaitan dengan topic)

Amran Pekida berkata...

kami menyokong tan sri muhyiddin jika benar dapat kenaikan 25% lagi. cepat lah beliau naik PM, najib dah x mampu dah hadapi asakan pembangkang. banyak sangat skandal. muhyiddin bersih dan mampu jadi imam. rkyat johor sokong 100% muhyiddin bertandaing presiden UMNO. nyahkan najib dan kuncu2nya

lagi satu, kenaikan semua R1 ke R41 amatlah ditunggu. hidup BN. kami sokong gaji baru 2013.

Tanpa Nama berkata...

kita mintak supaya cuepacs perjuangkan hak 'semua' PA bukan YANG TERTENTU SHJ..

Tanpa Nama berkata...

Kalau xda cikgu, dah pastu lu x reti nak tulis dlm blog ni. Nak harapkan bapak emak lu kenalkan huruf dan angka sampai lu pandai baca, sori lah...Nak dpt kerja tetap serendah R1 lu xlayak tanpa sijil dari pihak cikgu.Nak harap sijil keluaran bapak emak lu, jpa, spa x pandang. Jangan terlalu busuk hati dan terlalu rendah moral dan agama dgn menghentam sesuka hati seolah2semua cikgu xberguna dan xbermaruah. Apply jd cikgu jika lu terlalu ingin sgt nak dpt gaji besar. jgn marah2 je.... Cerminkan diri tu.

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan supaya had umur pengambilan duru KPLI / DPLI dilanjutkan ke umur 40 tahun kerana ramai PA dalam perkhidmatan awam yg dah ada degree dan hendak memohon jawatan sebagai guru tak dapat kerana melebihi had umur.. maklumlah dulu nak sambung belajar tetapi tak mampu.. bila dh bekerja bolehlah ambil PJJ..

Tanpa Nama berkata...

Amran Pekida berkata...

kami menyokong tan sri muhyiddin jika benar dapat kenaikan 25% lagi. cepat lah beliau naik PM, najib dah x mampu dah hadapi asakan pembangkang. banyak sangat skandal. muhyiddin bersih dan mampu jadi imam. rkyat johor sokong 100% muhyiddin bertandaing presiden UMNO. nyahkan najib dan kuncu2nya

lagi satu, kenaikan semua R1 ke R41 amatlah ditunggu. hidup BN. kami sokong gaji baru 2013.

Jumaat, Januari 04, 2013 12:48:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Assalamualaikum Semua Dan Salam 1 Malaysia

Sekali imbas sekali pandang benarlah kata2 guru saya iakan bakarpun dia tahu mana jantan mana betinanya.

Bagi saya Alhamdulillah syukur atas pimpinan kini. Lumrah manusia semuanya ada kelebihan dan pasti ada kelemahan. Contoh Nyata Surah ABASA yang memberi peringatan kepada Rasulullah SAW.Bak kata himah "Zalim dan Sombongkah pimpinan kini dan mana kekejaman beliau lakukan.Apakah dia mungkiri janji hinggakan tak bayar gaji,elaun dan imbuhan PA???

Kini rakyat Malaysia dalam fobia dan ketakutan akibat terlebih nikmat akibatnya Allah turunkan Kencing Manis, Darah Tinggi,Ghout, Lemah Jantung daripada sumber kenikmatan terhadap umat yang lupa pada insan2 yang kufur nikmatnya.

Ingatlah Keimanan yang benar dan lurus merupakan kunci pintu syurga. Makrifatullah atau mengenal Allahbmerupakan hakikat kehidupan insan untuk mengenal penciptaNya dan mengetahui hakikat dirinya sendiri. Dengan mengenal ALLAH SWT akan tumbuh dalam kalbu Mahabbatullah atau cinta terhadap Allah, kemudian kita sentiasa menghaharapkan rahmat-rahmatNya dan redha akan segala takdirNya.

Ingatlah...Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.

Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah
tua untuk bertaubat.

Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan
rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

Hamba jiwang2 Flower

Tanpa Nama berkata...

gred lantikan naik gred kanan selepas 15 ok la tu. contoh 17 naik ke 22. tapi yg dok di gred janan lalui proses temuduga dan bertukar ke lain tempat pula dan mereka ni ada yg dah 15 tahun tak di naik -naik gred mcm mana????

Tanpa Nama berkata...

HARAP KENAIKKAN GAJI ATAU ELAUN TIDAK UTK PA TERTENTU SAJA SEPERTI GURU ATAU POLIS...KERAJAAN MESTI BERSIKAP ADIL UTK SEMUA PA...

Tanpa Nama berkata...

4 jan 1147

1Mogok, bila pulak guru mogok?
2 29-41 tanpa temuduga, kamu tak faham apa maksud di situ
3Bank guru, apa hebatnya kpd guru, guru boleh dpt pinjam free ka?
4 15th 2x naik pangkat?Sapa kata
5Budak gagal diberi peluang ke-2 dlm kpli/dpli? Sapa kata?
6Waktu kerja pendek? Betul ke?
7Ijazah guru tak hebat? Apa ukurannya ijazah yg hebat?

Tn kena buat home work dulu, banyak yg tn perkatakan merupakan fallasi belaka. Bahkan, banyak yg diperkatakan menunjukkan tn tak tau apa yg berlaku dlm perkhidmatan guru. Cuma tak puas hati shj. Cuma jgn bandingkan guru ijazah dgn PA bukan ijazah. Bandingkan guru ijazah dgn pegawai kamu, barulah nampak tempangnya guru2 ni. Aku guru senior gred48, gaji 6500+, elaun 1400+, tahun depan gred52 dgn izin-Nya. Turun kerja jm 640pg, sampai rumah semula jam 3atau 330 ptg. Ape mcm?

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Junior 41

Saper yg hentam kromo bai??lu janganla lost minded sangat!!!cekgu pencen umor 45 tahun ke??

Rasanya kalo nak dikira perhours koje,cekgu paling ckit servis dan khidmatnya banding PA yg lain..bila kerajaan nak buat hours sama dgn PA yg lain depa mogok..kerajaan tunduk..apa kes ni???

bab elaun,insentif dan kemudahan naik pangkat yg lain,kerajaan pasrah..apahal??nak naik dr dg29-dg41 xpayah interview..naik terusjer..PA yg lain??time based,selang 8thn bole naik gred??PA yg lain??15tahun..cekgu dh 2x naik..pa yg lain barunak merasa naik..tang mana kata adilnya??

siap nk buat bank utk para2 cekgu lg!!!

yang mengherankan aku tu,biarpun depani nama cekgu,tp kelayakan depa Xbagus mana..kalo ade dip/degree pun tara mana jer ngajinya..Langsung pd aku,membuatkan aku berfikir yg diorgni Xlayak utk mendapatkan kemudahan semewah yg kerajaan berikan skangni..siap nk import pakar bhs luar..

so tang mana baguihnya depa ni??baru lani la Gov nak perketatkan kelayakan masuk ke jwtn GURU..budak2 yg GAGAL bersaing utk dpt jwtn sebenar diberikan peluang kedua dlm KPLI/DPLI..So TANG mana baguihnya depa ni??

MINDA/Degree level taraf kedua diberi layanan setinggi mungkin???
__________________________________

tu pun mereka kata mereka teraniaya, tertindas, tak terbela, dasar golongan akademik bodo tak sedar diri tak tahu bersyukur ptuiiii!!!

http://gurutertindas.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

setuju.... golongn akademik bodoh...
golongan bukan akademik 1000 x bodoh nyer...

Tanpa Nama berkata...

Jadual gaji ni kerja PTD kat JPA.. PTD ni makan gaji buta ke.. Pangkat nak naik cepat tapi keja x tau nak buat..

Tanpa Nama berkata...

1. Selalu sangat salahkan dan hina guru, itu pasal la anak korang bangang. Bak kata pepatah, bapak bangang, anak dua kali bangang.

2. Ambik mat saleh ajar BI kat malaysia tu bukan pasal guru bangang BI, tapi pasal nak dapatkan political milage!

Abu berkata...

Salah bn juge,

Knp amek org akademik bodo masuk bidang akademik?

Logikkah org xskor spm cabuk dan upsr taik nak ajar anak2 anda skor upsr dan spm?

Bagile degree ke phd ke takkan merubah hakikat mereka tidak skor dpm fan upsr.

Ibubapa rajin2 le usul spy guru2 pamerkn result spm dan upsr serta gambar terbaru di papan kenyataan sekolah spy dpt dilihat semua murid.

ABU
Asal bukan umno

Tanpa Nama berkata...

Ko nk tipu sapa? Org kampung boleh la, 2/3 guru english grammar hancur, miskin vocab harap slang saja lebih, klu u all xcaya boleh bawa camcorder dan rakam sewaktu mereka berucap dlm bi lps tu upload dlm YouTube tpi kebanyakan mngelak speaking penuh takut kantoi, korg igt kmi bodoh

Tanpa Nama berkata...

ULAR SAWA DI TEPI SAWAH
MATI SEEKOR TERTELAN PATONG
UWAR-UWARKANLAH CERITA EWAH-EWAH
MATI-MATI PERCAYA RUPANYA BOHONG.

MATI SEEKOR TERTELAN PATONG
ITEK MAINAN DISANGKA BETUL
BERHATI BESAR MINTA DISOKONG
HIDUP TIDAK PERNAH BERCAKAP BETUL.

MACAM-MACAM DIKATA KESANA-SINI
LAKSANA ORANG YANG HILANG AKAL
KECAM KATALAH APA-APA PUN DISINI
BEGITULAH PEMIMPIN FIKIRAN DANGKAL.

ewa...ewa... e wau bulee...eewah...!

Tanpa Nama berkata...

kamu memang bodoh pun......
kamu belajar tinggi2 sampai bodoh tu sapo ajar, bapak kamu yg bodoh tu ke yg ajr..

Tanpa Nama berkata...

kesian pakcik ABU,
kenapa plak elok2 luar umno, pakcik masuk umno tu apa sal... org lain mula sedar, ramai2 kluar umno....

Tanpa Nama berkata...

ULAR SAWA DI TEPI SAWAH
MATI SEEKOR TERTELAN PATONG
UWAR-UWARKANLAH CERITA EWAH-EWAH
MATI-MATI PERCAYA RUPANYA BOHONG.

MATI SEEKOR TERTELAN PATONG
ITEK MAINAN DISANGKA BETUL
BERHATI BESAR MINTA DISOKONG
HIDUP TIDAK PERNAH BERCAKAP BETUL.

MACAM-MACAM DIKATA KESANA-SINI
LAKSANA ORANG YANG HILANG AKAL
KECAM KATALAH APA-APA PUN DISINI
BEGITULAH PEMIMPIN FIKIRAN DANGKAL.

ewa...ewa... e wau bulee...eewah...!

Sabtu, Januari 05, 2013 10:19:00 PG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Semua

Setiap jiwa merindui kebenaran Ilahi, kerana di sebalik kerinduan itu tersimpan kenikmatan yang paling indah, yang sangat sukar untuk diucapkan dengan kata-kata. Hanya jiwa yang beriman dalam meneguk makrifatullah yang dapat merasakan betapa agungnya jiwa yang mahmudah.

Iman ialah mengikrarkan dengan lisan dan membenarkan dengan hati. Iman yang sempurna ialah mengikrarkan dengan lisan, membenarkan dengan hati dan mengerjakan dengan anggota.

Mengetahui sesuatu dan memahami segala sesuatu adalah lebih baik daripada mengetahui segala sesuatu, tetapi tidak memahami sesuatu.

Hormat Dariku Jiwang2 Flower

Tanpa Nama berkata...

Asal bukan umno tu mksudnya pgkh apa saja selain umno cikgu,
Klu ayat tunggal camtu pun cikgu x fhm cmna cikgu ajar murid2?
Cikgu spm dpt brp? Xyah spm la, upsr cg dpt brp?
Ni la standard cikgu kita tuan2

Tanpa Nama berkata...

Asal bukan umno tu mksudnya pgkh apa saja selain umno cikgu,
Klu ayat tunggal camtu pun cikgu x fhm cmna cikgu ajar murid2?
Cikgu spm dpt brp? Xyah spm la, upsr cg dpt brp?
Ni la standard cikgu kita tuan2

Sabtu, Januari 05, 2013 2:07:00 PTG
**************************************************************************

Salam Semua
Sebelum bermadah ingat takut padah nikmatnya. Kasian nikmat tuupun UMNO usahakan..

Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu.

Maaf jiwang2 Flower kebutulan hari agak free dan cuma malam jee padat.

Tanpa Nama berkata...

Sesiapa yg menulis sesuatu secara negatif dlm blog ini benar2 menunjukkan mereka layak digelar raja lembu, kena rasuk syaitan sehingga sesuka hati mempekekeh para guru yg langsung xganggu mereka. Kalau benar guru2 malaysia memiliki ijazah yg tiada nilai, serta tak layak mendapat gaji setimpal maka anda yg teramat pandai itu harus memohon menjadi guru supaya anda boleh dijadikan model guru terbaik di malaysia malah di dunia. Cakap tak pakai olak di kepala tapi guna kepala lutut.

Tanpa Nama berkata...

Napa iri hati sangat ngan guru.kalau bukan kerana guru anda tak akan pandai membaca dan menulis...mungkin anda sudah 100000 memohon jadi guru,tapi tak dapat2 kan.sbb pemikiran anda mmg tdak layak untuk menjadi guru.kerana cara anda berfikir seperti katak di dalam tempurung yang disaluti hasad dengki.mesti anda seorang pembangkang yang dahagakan putrajaya

Tanpa Nama berkata...

Hidup umno..hidup bn..1 malaysia

Tanpa Nama berkata...

S/u Cuepacs bela guru guru aje,bila sama kakitangan awam yang lain,barulah dikira 1 malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Jgn hina para guru yg jumlahnya hampir stengah juta org. kenapa imej guru dinilai terlalu sedangkan anda dan saudara mara masih menghantar anak2 anda ke sekolah utk diajar oleh guru. Kenapa ada yg dah terlalu pandai tak mengajar sahaja anak2 anda sendiri? Andalah org yg paling layak spya anak2 anda mendpt upsr 5A,.pmr 8A, Spm 20A dan ijazah kelas pertama perfect cgpa 4. Puas hatikan, anak2 anda berjaya kerana usaha dari A ke Z dilakukan tanpa khidmat guru2 yg cuma dpt Upsr 5c.

Tanpa Nama berkata...

Sbb kmi xda pilihan,

Kerajaan yg bagus akan sediakan khidmat pendidikan terbaik utk rakyat dgn guru2 yg bagus dan tidak membiarkan rakyatnya membayar tuisyen utk mengeksploitasi potensi sbnr anak2 krn guru d sek tidak mampu buat begitu hanya asyik blame anak2 kami.

Tahun ni kita tukar

Tanpa Nama berkata...

Kami tgh tggu anda resign shj,

Hari ini anda resign esok kami apply,

Tanpa Nama berkata...

gred lantikan naik gred kanan selepas 15 ok la tu. contoh 17 naik ke 22. tapi yg dok di gred janan lalui proses temuduga dan bertukar ke lain tempat pula dan mereka ni ada yg dah 15 tahun tak di naik -naik gred mcm mana????

Jumaat, Januari 04, 2013 4:34:00 PTG
....................................
Yer la..naik pangkat dari gred 17 ke gred 22 selepas 15 tahun tu.Apa nak buat sebab gred ini kerajaan pandang macam sampah.Menyemak saja.Kalau dah 15 tahun lepas tu naik ler pangkat jugak.,tapi apahal pulak dengan gred 22.Skrg ni ramai yang statik gred 22 walaupun dah menjawat hampir 10 tahun.Servis rata-rata dah lebih 30 tahun.Nak kerja kalau sampai umur 60 tahun gaji dah langgar dinding.Bayangkan kalau nak kerja 10 tahun lagi gaji tak naik/statik.JPA memang otak udang.Aku syorkan kalau dah servis 30 tahun kasi ler otomatik naik gred dari 22 ke 26.Bapar sen jer gaji naik tu..Kerajaan jangan ler kedekut sangat.Kumpulan ini memang ketinggalan dari segi gaji dan elaun jugak time base.Dah dekat nak pencen pun.Kerajaan mesti bersikap adil tidak berat sebelah pada golongan atau gred tertentu.Kalau tak masing-masing buat penilaian sendiri pada PRU 13.

PA rendah.

Tanpa Nama berkata...

betul, tukar ank tu dr sekolah ke rumah. kita pakat ajar sendiri...

Tanpa Nama berkata...

pak abu jgn marh, sy ni cgu tadika, bru setahun lebih ngajr. asal bukan guru.
ayt tu sy ingt bnyk lapis, mcm2 boleh paham. gaji ciput, tinggl di kuantan. asal bukan kt pahang. asal terenggnu. pak abu jgn mrh, sy mohon maaf.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan mmg tidak prihatin dgn kebajikan kakitangan gred 17.tp jgn lupe gred 17 yg plg ramai dlm kerajaan.klu sume gred 17 mogok tak wat kerje bru tau mcmane tunggang terbaliknye kerajaan.jgn ig kami gred bawah ni tidak memberi kesan kepade kerajaan..ini bukan zaman kolonial lagi seharusnya kerajaan terutama pegawai tinggi JPA dan SPA mgubah corak pemikiran.gred 17 skang ni ramai yg ade diploma dan degree.Tidak mustahil klu kerajaan masih mngamalkan kaedah kenaikan pangkat mcm skang ni,ade yg brjawatan gred 17 @ 22 yg further study dpt Dr.Phd pn masih kekal di gred 17@22

Tanpa Nama berkata...

Cemburu buta yg melampau. Marahkan nyamuk kelambu dibakar. Pemikiran kelas tercorot, patut xberjaya TAPI BERJAYA DENGAN PERASAAN HASAD DENGKI. MUSANG BERBULU AYAM.

Tanpa Nama berkata...

Padan muke kerajaan,

Itulah dah elok2 degree berasaskan kepandaian pergi mudahkn degree untuk semua sbb nk duit, skang semua org ada degree xkira kepandaian semua nk gred tggi gaji tggi camno kerajaan nk buek?

Ini semua masalah ditgglkn kpd PR lah ni, nnt bn tumbang tggl pr terkontang kanting nk handle blaku riot dorg ambil alih semula

Mmg ank ddk british ni bijak bpolitik harap pr bersedia

Tanpa Nama berkata...

Kalau PA gred 17 yg dah ada diploma, ijazah, master dan Phd, layak dan logikkah kerajaan memberi gaji setaraf dgn kelulusan akademik semasa mereka?pemberian gaji harus berdasarkan gred dan skop kerja yg dikhaskan utk sesuatu jawatan. Mana mungkin seorang PA yg berjawatan N17 yg ada Phd dibayar gaji setaraf dgn seorang pensyarah di universiti. Fikirlah secara profesional bukan secara emosional kerana takut diserang hypertension dan goal......

Tanpa Nama berkata...

PA Gred 17 yg ada diploma, ijazah, master dan Phd disaran memohon ke jawatan yg setaraf dgn kelulusan semasa masing2. Selagi anda berada digred 17 kerajaan tak akan sewenang2nya menaikan gaji anda kononnya kerana anda dah ada Phd.Penentuan gaji sesuatu jawatan dibuat berdasarkan skop kerja dan kelayakan akademik yg ditetapkan untuk pelantikan. Gred 17 adalah utk lulusan SPM maka gaji yg ditetapkan pula pun bertaraf SPM. Kesimpulannya: kpd anda yg ada kelayakan akademik lebih tinggi , spya tidak berlaku ketidakpuasan di kemudian hari, sila pasikan anda memohon jawatan berdasarkan kelulusan akademik anda. Jgn main tangkap muat nanti menyesal.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah.. berkat keikhlasan kami guru guru dlm melaksanakan tanggungjawab mendidik dan merialisasikan kemajuan negara melalui bidang pendidikan banyak kemudahan dan dan permintaan kami Allah makbulkan..alhamdulillah dan terima kasih pada kerajaan,,kita melahirkan pelajar bijak memang dah tugas walaupun nanti ada segelintir pelajar kita yg akan memaki hamun kita semula,,INGATLAH WAHAI GURU JANGAN PATAH SEMANGAT ,,PERIBAHASA GURU UMPAMA LILIN YG MENERANGI ORG LAIN DGN MEMBAKAR DIRI SENDIRI ITU memang akan dilalui juga ,ilmu yg kita beri dibalas dengan cacian..memanglah sedih..memag kami akui guru guru yg dahulu keputusn upsr dan spm tidaklah cemerlang streetA..Tapi kami bamgga dpt melahirkan anak didik yg cemerlang,,walaupun akhirnya ada sebilangan anak didik yg cemerlang ini akan memaki dan menghina guru yg spm nya kurang bagus berbanding dirinya.

Tanpa Nama berkata...

Straight A la cikgu

Tanpa Nama berkata...

Itulah nmpk dgt dpt kertas (scrol) x dpt ilmu xknla klu dh dpt degree master phd nk krja gred17 spttnya kembalikan pendidikan dlu yg berasaskn kepandaian bukan mcm sekarang berasaskn wang otak xpndai tpi ada degree sbb tu terencat kerja gred17 kakaka bodoh punya org

Tanpa Nama berkata...

Tentera .... Prebet ke Lans Koperal Time Base 5 tahun . Lans Koperal ke Koperal 5 Tahun .

N17 perlu 15 tahun baru dapat KUP N22 ?

Khamis, Januari 03, 2013 10:44:00 PG
/////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jgn jadik bodo. Cakap ikutlah fakta. Kau tu kerja off hours. Askar kerja tak tentu masa. Kau tau hari sabtu ahad boleh blah balik kg, jalan bawak anak bini. Sojar ni masuk latihan pun dah separuh mampus. Nak dapat gaji pun pakai band (tahap). Kau org boleh senang ponteng. Masa keja boleh gasak pc kerajaan - ngomel dalam blog. Keja sikit nak gaji banyak. Lepas tuh ugut kerajaan, nak tukar kerajaanlah, nak sokong pr lah dan semua bn buat tak betul.
Ada tak kau pikir. Berapa lama dah kau makan gaji dengan kerajaan bn? Selama ni ada tak kerajaan skrg tak pernah bayar gaji kau org? Adakah pernah gaji kau org terlajak jadual pembayaran? Adakah kau pikir siapakah yg selalu buat huru hara kat malaysia nih? Adakah kau pikir kau boleh sara anak bini kau, hantar anak ke sekolah, duduk dengan aman, boleh pinjam bank, boleh beli keta dan ada yg boleh kawin lebih dari satu.

ATAU PUN KAU TUH MEMANG TAK ADA AKAL TAK TAU NAK MEMIKIR ATAU OTAK PENUH DENGAN TAIK MAKAN TAK BACA BISMILLAH, TAK TAU BERSYUKUR NIKMAT ALLAH S.W.T.

Hoi manusia...jadilah manusia yang memberikan kebaikan kepada manusia yang lain. Jgn jadi petualang negara. Menang kokok negara tergadai nanti....

Tanpa Nama berkata...

Abu ni budak2 sekolah pun tahu. Ia kempen pr untuk tumbangkn regim dinasor sedia ada
Ni. Camna cikgu dlm bidang akademik dan pengetahuan x tahu? Hal ehwal semasa pun xtahu. Tuan2 nilaikn lah sendiri standard cikgu2 kita yg diberi degree free oleh umno. Bdk dpm 7A pun xdpt keistimewaan tu tau apa istemewanya guru yg hanya ada 2A kdg2 xda A?

Tanpa Nama berkata...

Ok tima kasih betulkan kesalahan,,almaklumlah cikgu lama yg bkan opsyen b.inggeris

Tanpa Nama berkata...

Itu cikgu dulu la..cikgu tua tua yg dah umur 40 thn ke atas..cikgu baru mcm aku dh memang degree gaji pun mahal greh 41,,baru setahun krja kalah gaji guru lama gred 29 yg dh 10 thn kerja .kami spm mesti dpt cemerlang bru leh mintk jdi guru,,guru lama x de dgree gagi pun x sampai 2k walaupun dh 10 thn kerja

Tanpa Nama berkata...

Klu mcm tu xda masalah klu mnta ko pamerkn result upsr spm dam gmbr terbaru ko d ppn kenyataan sek utk jdi inspirasi kpd murid2

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Klu mcm tu xda masalah klu mnta ko pamerkn result upsr spm dam gmbr terbaru ko d ppn kenyataan sek utk jdi inspirasi kpd murid2
Ahad, Januari 06, 2013 2:02:00 PTG

---------------------------------

hahahahaha.. ini yg paling lawak...

Tanpa Nama berkata...

Jadual gaji baru pun tak ada gunanya... Saya ingin bertanya mengenai tangga gaji sekarang kebanyakannya kakitangan Awam di tangga P1... saya terfikir bagaimana caranya untuk pergi ke tangga P2 dan P3. Masa penggunaan SSB kita dapat pergi ke tangga P2 dan P3 secara menegak atau melintang menggunakan penilaian prestasi tapi sekarang bagaimana caranya??? Adakah P2 dan P3 untuk di tontonkan saja untuk kakitangan Awam.

Khamis, Januari 03, 2013 1:46:00 PTG

Tanpa Nama berkata...

Klu tukar dri sek ke rmh sendiri ajar, guru2 mkn duit rakyat haram pula. Kn elok buang saja guru xberkelayakan yakni akademik bodo dan gantikn dgn yg lbh pndai dan bpengalaman skor upsr spm. Itu lbh baik.

Tanpa Nama berkata...


Tanpa Nama berkata...

Jadual gaji baru pun tak ada gunanya... Saya ingin bertanya mengenai tangga gaji sekarang kebanyakannya kakitangan Awam di tangga P1... saya terfikir bagaimana caranya untuk pergi ke tangga P2 dan P3. Masa penggunaan SSB kita dapat pergi ke tangga P2 dan P3 secara menegak atau melintang menggunakan penilaian prestasi tapi sekarang bagaimana caranya??? Adakah P2 dan P3 untuk di tontonkan saja untuk kakitangan Awam.

Khamis, Januari 03, 2013 1:46:00 PTG
Ahad, Januari 06, 2013 8:03:00 PTG


----------------------------------

memang pun untuk tontonan sahaja... ptk pun dah mansuh....

Tanpa Nama berkata...

Ehhh..ehh tanpa nama diatas tuu..5ulis ikut nafsu je..sedap mulut suka nak buang kerja cikgu..dah dasar pembangkang tu pembangkang jugakla buat apa pun pasti dia bangkang,,dia sorang je btul x pernah buat silap kt alam ni..org mcm ni bkan boleh layan nanti habis lingkup alam ni..tanpa nama ni sepatutnya tulismlah identiti,,cth: AKU SORANG JE YANG BETUL atau..PROFESOR SERBA PAKAR!!hentam sajalah ko duduk dalam utan jelah kawan dgn pokok

Tanpa Nama berkata...

Rugi betul mereka yang berada di P2 dan P3 semasa SSB , SSM / PTK ?

Bila datang SSM Plus-Plus ni dah jadi gaji Minimum Maksimum satu baris , memang tak berguna P2 dan P3 lagi pun !

Sabar Durian Akan Runtuh kan PRU 13 dah tinggal dalam tempoh 100 hari lagi ?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pegawai Junior 41

Saper yg hentam kromo bai??lu janganla lost minded sangat!!!cekgu pencen umor 45 tahun ke??Rasanya kalo nak dikira perhours koje,cekgu paling ckit servis dan khidmatnya banding PA yg lain..bila kerajaan nak buat hours sama dgn PA yg lain depa mogok..kerajaan tunduk..apa kes ni???bab elaun,insentif dan kemudahan naik pangkat yg lain,kerajaan pasrah..apahal??nak naik dr dg29-dg41 xpayah interview..naik terusjer..PA yg lain??time based,selang 8thn bole naik gred??PA yg lain??15tahun..cekgu dh 2x naik..pa yg lain barunak merasa naik..tang mana kata adilnya??siap nk buat bank utk para2 cekgu lg!!!
yang mengherankan aku tu,biarpun depani nama cekgu,tp kelayakan depa Xbagus mana..kalo ade dip/degree pun tara mana jer ngajinya..Langsung pd aku,membuatkan aku berfikir yg diorgni Xlayak utk mendapatkan kemudahan semewah yg kerajaan berikan skangni..siap nk import pakar bhs luar..so tang mana baguihnya depa ni??baru lani la Gov nak perketatkan kelayakan masuk ke jwtn GURU..budak2 yg GAGAL bersaing utk dpt jwtn sebenar diberikan peluang kedua dlm KPLI/DPLI..So TANG mana baguihnya depa ni??MINDA/Degree level taraf kedua diberi layanan setinggi mungkin???
___________________________________

As slm. Kepada tuan punya badan ni knp iri hati sgt kpd guru? Kalau nak, pi mohon masuk maktab amik kursus perguruan smd nk mula entry level SPM atau yg dh ada degree amik DPLI/ KPLI. Nnt taule bhw proses saringan awal (ujian bertulis) yg ketat dan tidak semua calon ujian lulus dan dipanggil utk temuduga kerana ramai juga yg gagal. Dh abis kursus kt maktab masuk sekolah, rasa sdr senario kt sekolah. Ada org pernah terfikir waktu tidak rasmi tp guru masih bekerja? Setiap jawatan ada cabaran tersendiri, jgn nilai mengikut waktu kerja rasmi je. Semua penjawat awam x kira gred 17, 29, 41 dan ke atas ada skop kerja dan tanggungjwb masing2 dan semuanya penting dalam proses penyampaian khidmat kpd rakyat.

*********************************

Jgn meludah kelangit!!!Kan dh kecepok kena batang hidung balik???Tau sama2 penting..so,knp hanya GURU shj yg mendapat itu-ini???bgtu-bgni dr GOV???yg lain2???

Tanpa Nama berkata...

Kalau xda cikgu, dah pastu lu x reti nak tulis dlm blog ni. Nak harapkan bapak emak lu kenalkan huruf dan angka sampai lu pandai baca, sori lah...Nak dpt kerja tetap serendah R1 lu xlayak tanpa sijil dari pihak cikgu.Nak harap sijil keluaran bapak emak lu, jpa, spa x pandang. Jangan terlalu busuk hati dan terlalu rendah moral dan agama dgn menghentam sesuka hati seolah2semua cikgu xberguna dan xbermaruah. Apply jd cikgu jika lu terlalu ingin sgt nak dpt gaji besar. jgn marah2 je.... Cerminkan diri tu.

********************************

Ko Tau apa maksud guru tu??Ko sendri yg mngkin guru paham X apa yg dimaksudkan dgn GURU tu??Sedari awal kewujudan tamadun manusia dh ade sekolah ke??Hidup Xdiorang tu??Sebelum ko mula mengenal apa itu sekolah??siapa Guru ko??Sebelum ko boleh n mampu bernafas dan meneruskan khdpn dgn menuliskah??membacakah??bukan dengan survive ytk makan ker???pertanian dan bercucuk tanamkah???jangan sombong dan takbur kawan!!!!bukan dengan ABC-123 ko tu buat org dr awal kewujudan tamadun manusia purba bawak ke hari ni yg bagi makan utk hidup!!!Makan utk hidup bese dengarlah...mengeja,membaca&mengirautk hidup belum lagi!!!!Istilah ulat dibawah batupun lebih menjurus tentang makan...Xde plak kata membaca,mengira dan menulis???mak/bapak KO tu is PIOR guru!!!jgn ko lupa asal usul ko???Ko ingat Cekgu disekolah yg menyambut dan seterusnya mengajar ABC-123???KEPALA HOTAK LU!!!bila kita dah maju,tiba masanya kegawatan ekonomi melanda negara,Xde aku dengor bantuan dr CEKGU diseolah utk survive pulak???Yg ade kita dipergiat-usahakan utk terus menjurus kpd bidang pertanian..sumber makanan kita..kita pernah darurat dulu..Xde plak cekgu kt sekolah yg bagi makan..melainkan makanla ubi keledek-kayu tuha..tanamla tepi rumah..

Tanpa Nama berkata...

Ok tima kasih betulkan kesalahan,,almaklumlah cikgu lama yg bkan opsyen b.inggeris

********************************

Wajarkah ini jwpn yg diberi??krn bukan opsyen BI??hahahaha..namapun CEKGU..Xrasa malu dgn diri sendiri ker??Nagjor B.Melayu,PJK,p.seni aduyaiiiiiii..blajor amek sains sukan dkt uitm..pastu Xde future p lari amik KPLI/DPLI..itulah aku cakap..amek sains sukanpun 2nd gred..silap2 pakai wireless..

Tanpa Nama berkata...

nak tergelak tahap biru aku baca komen dalam blog nihh..nampak sangat la semua kakitangan awam kt malaysia ni saling dengki mendengki dengan skim atau gaji masing mereka...patutlah perkhidmatan awam mundur rupanya semua kakitangan awam dok kira gaji jee pastu tak puas puas hati macam qarun yg kumpul harta,,cikgu depa kata tak reti ngajar ..kerani depa kata banyak buka Fb dari buka fail..jabatan lain kuat ngular makan kat luar waktu kerja..cuba lah contohi pekerja kilang mcam aku nih kerja ikut time .walaupun kecil tapi berkat..org kerja kerajaan nih gaji je banyak tapi taj cukup cukup sbb tak berkat

Tanpa Nama berkata...

aku sokong,penjawat awam kira minta naik gaji saja,sepatutnya kena potang 40 peratus dari gaji sekarang,baru sama macam pekerja swasta,kena rajin buat ot kalau nak gaji bnyk,ni hari2 mintak naik gaji tapi kerja macam taik,ni semua disebabkan peratusan adik beradik dalam jambantan,kepada PA semua gaji anda dah lebih dari sepatutnya bersyukurlah.....

Tanpa Nama berkata...

Dah keluar tajuk.... patutlah xdpt kejo bagui.ceto lain plak.

Tanpa Nama berkata...

I AM VERY SUPRISED TO SEE HOW STUPID ARE THE MALAYSIAN CIVIL SERVANT, WHICH IS 99% DOMINATED BY 1 SPECIAL RACE...THIS IS HOW THEY ARE CALLED STUPID AND BABBARIANS:
1. IN BUDGET 2013, THE ARM FORCE GOT SPEACIAL ALLOWENCE OF RM200, BUT HERE I CAN SEE THAT THE TEACHERS ARE BEING KNOCKED
2. THE NEW SALARY SCEME IS TO BENEFIT ONLY 20% OF CIVIL SERVANT, BUT EVERY1 HERE IS TALKING BOUT IT.
3. THEY WORK DAMN SLOW...BUT WANT SALARY TO SHOOT UP FAST.
4. THEY PRAY 5 TIMES A DAY, BUT STILL CONDEMN THEIR FELLOW PEOPLE
5. THEY, WHO CANT WORK IN THE PRIVATE SECTORS, BUT WANNA BE HERO IN CIVIL SERVICE.
THESE ARE MY 5 REASONS, WHY I NEED TO CALL ALL OF U AS STUPID AND BABBARIANS...HAVE A GOOD DAY!!!

Tanpa Nama berkata...

cikgu sekarang bukan macam cikgu dulu2...cikgu sekarang malas, lembab, mengular kuat, kuat merungut, kuat mlm, direct selling...dulu lain

Tanpa Nama berkata...

As slm. Kepada tuan punya badan ni knp iri hati sgt kpd guru? Kalau nak, pi mohon masuk maktab amik kursus perguruan smd nk mula entry level SPM atau yg dh ada degree amik DPLI/ KPLI. Nnt taule bhw proses saringan awal (ujian bertulis) yg ketat dan tidak semua calon ujian lulus dan dipanggil utk temuduga kerana ramai juga yg gagal. Dh abis kursus kt maktab masuk sekolah, rasa sdr senario kt sekolah. Ada org pernah terfikir waktu tidak rasmi tp guru masih bekerja? Setiap jawatan ada cabaran tersendiri, jgn nilai mengikut waktu kerja rasmi je. Semua penjawat awam x kira gred 17, 29, 41 dan ke atas ada skop kerja dan tanggungjwb masing2 dan semuanya penting dalam proses penyampaian khidmat kpd rakyat.

*********************************

Jgn meludah kelangit!!!Kan dh kecepok kena batang hidung balik???Tau sama2 penting..so,knp hanya GURU shj yg mendapat itu-ini???bgtu-bgni dr GOV???yg lain2???
___________________________________

As slm. Nk kata x berapa cerdik nnt marah. Soalan ni pergi le tanya kpd Menteri/ Timbalan Menteri jabatan masing2. Takpun tanya wakil kesatuan knp guru, polis dan tentera sering diberi keutamaan. Pihak kesatuan guru pun bernaung bwh CUEPACS. Setiap tahun ntah berapa kali wakil dalam CUEPACS ni bersidang utk bincang bagi upgrade semua skim. Kalo dh rezeki 3 skim ni nk suruh buat apa? Nk suruh pulang/ batalkan kelebihan yg diberi??

Si Takluk Jagat berkata...

Mamat cakap mat saleh tu macam sial saja. macam bagus kata PA stupid dan barbarian.
Cuma aku tak tahu bangsa, agama dan kerja engkau.
Aku boleh ulas satu persatu kalau aku dapat tahu asal usul engkau samada jenis merempat atau sebalik nya.
Aku pun tahu apa yang ada kat sektor swasta tu dari pengurusan hingga lah keperingkat kuli batak.
Jangan lah perasan bagus sedang kan engkau tu tetap manusia yang sentiasa membawa najis dalam perut kehulu kehilir.

Tanpa Nama berkata...

Lompat gi swasta lg bgs..kerajaan haram jadah ni mmg pilih kroni je utk naik pangkat gred 27 bg diploma dan 41 bg yg ade degree

Tanpa Nama berkata...

Bukan citer pasal gaji la, ni pasal peluang kenaikan pangkat la BADIGOL..ad juge yg bute kayu mcm ni

Tanpa Nama berkata...

Apa yang anda citer benar tetapi rasenye yg dimaksudkan adelah bg PA yg melanjutkan pelajaran sambil bekerja dalam kerajaan gred 17@22.takkanlah dh ade PHD blajar full time nak minte gred 17 kot...saye setuju ngan beliau sb mmg susah pn nak naik pangkat klu dh lekat kt gred bawah.sb dianggap dh keje kerajaan cukup la.klu msk2 dh 41 lain la citernyr

Tanpa Nama berkata...

Pr tu ape bang?x paham

Tanpa Nama berkata...

Penambaikan Skim Juruteknik J17 (Lepasan Sijil Politeknik) Masih Belum Selesai Selepas 30 tahun?

Sehingga ke hari ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum menggunapakai sepenuhnya Pekeliling Tahun 1983 dan 2002 yang berkaitan kenaikan skim Kejuruteraan gred J17. Pejam celik, pejam celik sudah hampir 30 tahun lamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dilihat masih lagi gagal melaksnaakn pekeliling tersebut. Apa sebabnya?

Seperti biasa, apabila ditanya kenapa masih belum dilaksanakan, jawapan yang diterima :

Semua penambahbaikan skim perkhidmatan perlu diperhalusi, diperhalusi dan terus diperhalusi. Sampai bila? Entahlah.

Perlu diperbincangkan kesannya kepada lain-lain skim perkhidmatan yang berkaitan dengan Ketua Perkhidmatan, pihak yang berkenaan serta tertakluk kepada kemampuan kewangan Kerajaan. Bunyinya seperti ada seribu macam masalah.

Akhirnya masalah ini sudah menginjak ke tempoh 30 tahun lamanya, tidak selesai-selesai juga.

Sedangkan, mantan Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato’ Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 Mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan sendiri penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

Hasilnya? Sungguh mengecewakan.

Tanpa Nama berkata...

Ingin beri pandangan saja...mintak JPA/SPA atau sesapa saja jgn lagi gunapakai utk satu jawatan saja bg kenaikan gaji atau apa2 imbohan,sbb ia nmpk tak adil....perjuang lah utk semua k/tanggan PA....tak payahlah gunapakai suruhajaya Polis ke,Tentera ke,Guru ke atau lain2...cipta satu saja ....Suruhanjaya PA 1Malayasia utk merangkumi semua PA kan lebih menarik dan adil...Jgn jadi mcm yg lepas2...Guru naik gaji atau Polis atau Tentera berasingan tapi bila Cuepacs minta Gaji Baru semua mencakupi pulak tu...