SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

15 Disember 2012

Yuran bulanan Tabika kekal RM10

Berita Harian
15/12/2012



Kuala Lumpur: Kerajaan mengekalkan kadar yuran bulanan RM10 untuk membolehkan anak golongan kurang berkemampuan di bandar mengikuti pendidikan prasekolah menerusi Tabika Perpaduan di seluruh negara.

Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), Datuk Azman Amin Hassan, berkata walaupun kos operasi meningkat, pihaknya tetap memastikan ibu bapa atau penjaga golongan miskin tidak menanggung beban.

Beliau berkata, peruntukan untuk operasi keseluruhan Tabika Perpaduan mencecah RM113.9 juta dan daripada jumlah itu, RM80 juta untuk gaji guru dan penolong guru, manakala RM14.9 juta untuk makanan.

Walaupun kos penyediaan makanan dan gaji guru lulusan Diploma Pra Sekolah dinaikkan untuk memastikan pelajar memperoleh makanan berkhasiat dan pembelajaran bermutu tinggi, kerajaan masih mengenakan yuran sama kerana menganggap ia tanggungjawab untuk membela nasib rakyat miskin di bandar.

Malah, menerusi Bidang Utama Keberhasilan Negara (NKRA) Pendidikan, usaha dilakukan bagi memberi fokus untuk meningkatkan pembelajaran dwi bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Inggeris di Tabika Perpaduan, katanya ketika dihubungi BH di sini, semalam.

Bajet 2013 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan sebanyak RM1.2 bilion disediakan kepada pelbagai agensi kerajaan sebagai landasan untuk melengkapkan kanak-kanak dengan pendidikan prasekolah berkualiti.

Agensi awam itu termasuk Jabatan Kemajuan Masyarakat, Kementerian Pelajaran, PERMATA dan JPNIN yang terbabit secara langsung dalam menyediakan pendidikan prasekolah.
Azman berkata, mengikut rekod, pihaknya menjangka seramai 45,000 anak golongan kurang berkemampuan di bandar akan mengikut pendidikan prasekolah di Tabika Perpaduan tahun depan.

Katanya, jumlah itu membabitkan peningkatan 3,000 pelajar berusia antara empat hingga enam tahun berikutan pertambahan 47 Tabika Perpaduan kepada 1,778 kelas.

Pertambahan kelas Tabika Perpaduan dilakukan mengikut keperluan dan juga lokasi bagi memastikan kumpulan sasar tidak terpinggir, katanya.

Beliau berkata, kelas Tabika Perpaduan dijalankan pada sesi pagi dan petang mengikut keperluan di lokasi tertentu dan bagi tahun depan pertambahan 47 kelas itu adalah di Johor Bahru, Sarawak dan Kelantan.

Sementara itu, kontrak 3,462 guru dan penolong guru Tabika Perpaduan diperbaharui untuk tempoh tiga tahun lagi, bermula 2013.

Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), Datuk Azman Amin Hassan, buat pertama kalinya, Kementerian Kewangan meluluskan permohonan itu untuk tempoh berkenaan yang berkuat kuasa tahun depan.

Keputusan yang diperoleh minggu lalu itu akan membolehkan tenaga pengajar Tabika Perpaduan berkhidmat sehingga 2015.

Baru-baru ini, CUEPACS membangkitkan isu supaya kerajaan menyambung kontrak guru dan penolong guru Tabika Perpaduan yang berakhir pada 31 Disember ini.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata sebelum ini ada rancangan untuk memberikan jawatan tetap kepada guru dan penolong guru Tabika Perpaduan ini, namun sehingga kini hasrat itu belum menjadi kenyataan.

Azman berkata, sebelum ini, kontrak guru dan penolong guru Tabika Perpaduan diperbaharui setiap tahun, namun kali ini Perbendaharaan melanjutkan tempoh itu kepada tiga tahun.

123 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yuran sekolah boleh free...yuran tadika rm 10..kasi free la juga,,kan ya banyak pun..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah syukur dapat juga kami truskan usaha kami untuk mendidik anak pedalaman di bawah nkra.trima kasih kerajaan krana menyambung kontrak mereka ckgu dan penolong mereka.di pedalaman sarawak banyak kanak2 yg merlukan pendidikan awal sebelum melangkah ke sekolah rendah yang bertempat di kawasan bandar.kalau tiada prasekolah di pedalaman sememangnya ibubapa di pedalaman tidak mampu mghantar anak mereka ke bandr hanya semata2 ke prasekolah.itulah kerjaan buat nkra supaya ank2 pedalamn tidak terbiar.

yg benar
cikgu kemas nkra pedalaman sarawak

loklak84 berkata...

satu hari 15 tahun kemudian,

azeman: (dari jauh) cikgu, cikgu

jeperi: eh azeman dari kelas 6C ke ni? eh dah besar panjang kamu, kamu buat apa sekarang?

azeman: biasalah saya turut jejak langkah cikgulah, belajar tak pandai, masuk maketab jadi guru, sekarang siap ade degree lagi tu sye pk tak skor spm mcm cikgu pun boleh jadfi cikgu knp sye tak boleh ye tak

jeperi: betul tu azeman, cikgu pun dulu lulus lukisan je skang dah ade master, asignment upah org buat je kihkikih

azeman: itulah yg sye cuba terapkan kpd murid-murid sye cikgu, buat ape belajar rajin2 baik belajar main2 mcm kita, boleh juge buat phd nanti, buat rugi belajar rajin2 waktu sekolah kan cikgu

jeperi: betul tu azeman kihkihkih

(bagunlah ibubapa melalui pibg minta kerajaan serius soal pendidikan, bidang pendidikan ialah bidang akademik orang akademik hancur tidak harus terlibat sama sekali)

Tanpa Nama berkata...

dulu yg ajar ko sapa gak cikgu kan..??walau apa skalipun kelemhan cikgu tu ttp cikgu ko kan??

Tanpa Nama berkata...

wa cadangkan "john santau" and "tuan haji capslock" jadi friend couple masuk raja lawak..adioss,,,grantioss wa undi lu org..amacam,,, ade bran!! ke broo,,,wa pun dah dekat sepuluh kali terbalik duk tengok lu org gadoo kat dlm blogger nie..akhir kalam,,, wa optimis and over3x confident lu org leh jd raja lawak..kui!! kui!! kui!!..:)

Tanpa Nama berkata...



wa cadangkan "john santau" and "tuan haji capslock" jadi friend couple masuk raja lawak..adioss,,,grantioss wa undi lu org..amacam,,, ade bran!! ke broo,,,wa pun dah dekat sepuluh kali terbalik duk tengok lu org gadoo kat dlm blogger nie..akhir kalam,,, wa optimis and very3x confident lu org leh jd raja lawak..kui!! kui!! kui!!..:)

Tanpa Nama berkata...

hahahaha

mmg bernas kisah loklak

sape gigit cili dialah yg akan rasa pedasnyer

yg tak gigit cili toksah ler melenting, yer? :p

Tanpa Nama berkata...

bodoh tuk PA2 malaysia ni ek...x phm2 lg ka trick cuepacs ni???sajikn isu2 kecik n mengarut2 n hopefully pa2 sumer lupa isu besar n penting...setengah bulan December da berlalu bunyi pun xda pasai suruhanjaya penambahbaikan perkhitmatan awam yang dibangga sgt tu...

Tanpa Nama berkata...

cikgu kemas dah nak tetap...cikgu perpaduan bila lagi????kerja berpuluh tahun tapi kontrak jugak..cikgu kemas dapt tungakkan & elaun beribu ringgit.cikgu perpaduan bila lagi????

Tanpa Nama berkata...

sabar tuan haji!!.. kite utamakan yg CEMAS dulu,,,mungkin lepas nie rezeki tuan haji pulak..

Tanpa Nama berkata...

utamakan guru tabika cemas

Juara ICT Negara berkata...

BERITA TERBAIK DAN BERITA TAMBAHAN UNTUK SEMUA PA MALAYSIA! SYABAS CUEPACS!

KONGRES cadang tubuh bank untuk manfaat pendidik, murid

Kuala Lumpur: Kongres Kesatuan Guru-Guru Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (KONGRES) mengemukakan resolusi 11 perkara kepada kerajaan untuk membela nasib pendidik dan pesara guru, termasuk penubuhan bank guru.Penubuhan bank yang dicadang diterajui Yayasan Guru Malaysia Berhad itu bertujuan memberi manfaat kepada 430,000 guru dan 5.5 juta murid di seluruh negara.


Tabung Kebajikan Guru Presiden, Jemale Paiman berkata, untuk manfaat pesara guru pula, pihaknya mencadangkan penubuhan organisasi mirip Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), dikenali Lembaga Tabung Kebajikan Guru yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal kebajikan pendidik dan keluarga mereka.

Beliau berkata, resolusi lain termasuk menyerap lebih 60,000 guru lepasan diploma, terutama berusia 50 tahun ke atas dalam skim siswazah tanpa temu duga.

Bagi tujuan itu, kerajaan disaran mewujudkan Skim Perkhidmatan Bersepadu Pelajaran Persekutuan. Skim yang dicadangkan ialah gabungan Skim Perkhidmatan Pelajaran Lepasan Diploma dan Skim Perkhidmatan Siswazah Tanpa Temu Duga pada gred DG 42.
“Kelonggaran khas menerusi skim istimewa kepada mereka berusia 50 tahun ke atas untuk diserapkan dalam skim siswazah sudah dilaksanakan Kementerian Kesihatan dan sesuai diamalkan oleh Kementerian Pelajaran pula,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Resolusi itu diputuskan pada mesyuarat Exco Khas KONGRES, pada Sabtu lalu dan dihantar kepada kementerian dalam tempoh terdekat untuk tindakan lanjut.

Cadangan lain ialah:

Menubuhkan majlis guru bertaraf profesional, berdaftar dan bertauliah untuk menjaga dan mengawal pendidik. Ia berfungsi sebagai pengawal dan mengambil tindakan tatatertib atau disiplin, denda dan menggantung atau menamatkan perkhidmatan pendidik yang berkhidmat dengan kerajaan atau swasta, institusi pengajian tinggi dan pusat tuisyen.

Menukar pembiayaan pendidikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Pendidikan Nasional (PTPTN) kepada biasiswa. Pelajar yang memperoleh Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) layak untuk menerimanya.

http://www.bharian.com.my/articles/11resolusibelaguru/Article/

Tanpa Nama berkata...

i lovee cikgu KEMAS!! slogan "di merata-rata tempat"

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah syukur kerana saya tidak pernah bertemu atau berguru sebagaimana dalam alkisah loklak84 di atas.
ramai yang berkata cikgu dahulu mengajar dengan ikhlas sementara cikgu zaman kini hanya tau membebel dan meminta pelbagai kemudahan dan faedah drp kerajaan, dalam erti kata yg sebenar, cikgu sekarang x pandai mengajar, x ikhlas dan x mau mengajar. itu antara kenyataan yg selalu dilemparkan kpd cikgu.
Walau bagaimanapn, saya bersyukur sbb hari ini saya sdh ble menulis, mengira, membaca serta memperoleh keputusan cemerlang hasil didikan insan yg bergelar cikgu. terima kasih saya ucapkan kepada cikgu, tanpamu.. ulasan ini tidakpun akan wujud.
Biarkan org berkata tentang cikgu sebab bagi saya cikgu semmgnya insan yg teristimewa bukan hanya di dunia tetapi juga di akhirat.
sekian.wasalam.

Tanpa Nama berkata...

APA MAHU PIKIR SUSAH-SUSAH...KITA ADA DUIT ...SEMUA KITA BOLEH BAYAR..RM100 KE RM400 KIE APA SUSAH...JANJI KITA BAYAR.....

pegawai

Tanpa Nama berkata...

pada yang susah tu, perlu diberkan perhatian, jangan ingat diri sendiri saja yang boleh bayar.. orng kampung dan miskin RM 10 pun berharga.

Tanpa Nama berkata...

KERANA UMNU BN LAH TABIKA MURAH..HANYA RM10 JE....FAHAMAAMMM..HARGAI KERAJAAN....




















KALAU PEMBANGKANG MUNGKING TABIKA PERCUMA...





EEEE..APA AKU CKP NI....

Tanpa Nama berkata...

Loklak84.. Hang terlupa hang punya tag budak KUSTEM selamatkan pendidikan apa bla bla bagai tu ke? ....
Melayu mudah lupa. Hahaha

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Mmg la yg x mampu 10 ringgit sebulan tu mahal. Tp mahal lagi duit rokok sekotak dgn duit ngetah berjam-jam kat kedai. Dan setakat ni aku x pernah dengar ada budak tabika KEMAS yg kena berentikan sebab x mampu bayar yuran.

ABU berkata...

Walau bagaimanapn, saya bersyukur sbb hari ini saya sdh ble menulis, mengira, membaca serta memperoleh keputusan cemerlang hasil perjuangan polis yang menjaga keamanan, pemandu bas yang sediakan perkhidmatan, penjual nasi lemak, tentera, bomba, kerani, tukang kebun, jtk, dll..

tanpa mereka-mereka ini cikgu pun tak boleh buat kerja dan ulasan ini tidakpun akan wujud.

Biarkan cikgu asyik masuk bakul angkat sendiri tetapi bagi saya semua orang ada jasanya dan semmgnya insan yg teristimewa bukan hanya di dunia tetapi juga di akhirat.

sekian.wasalam.

ABU
asal bukan umno

Tanpa Nama berkata...

Aku cikgu, aku x pernah pun sibuk urusan org lain. Aku x pernah pun duk jaja yg aku ni punca budak-budak berjaya. Aku buat kerja aku je. Bila masanya aku masuk bakul angkat sendiri? Tapi kalau dah org lain mengata kerja aku, menghina kerja aku, ko nak harap aku diam ke? Kalau x de yg cuit pasal cikgu, aku rasa x de sorg cikgu pun yg akan buat komen balas. Aku setuju semua org ada sumbangan, aku terjemahkan kebersetujuan aku tu dlm bentuk tindakan. Tindakan aku aku x pernah kutuk kerja org lain. Kalau ko rasa semua org ada sumbangan, ko terjemahkanlah perasaan ko tu dlm bentuk tindakan dgn tidak mengutuk atau mengaitkan profesion kerja org lain dlm komen ko.

Tanpa Nama berkata...

saya sungguh berasa hairan kenapa saya yang belum bekerja ble menghargai cikgu tetapi tidak kepada pa yg sdh menikmati gaji yg lumayan berkat didikan daripada seorang guru.

Tanpa Nama berkata...

guru kencing berdiri pelajar kencing berlari.
guru borek pelajar rintik.

ramai guru hari ini laksana P&P ikut KPI utk capai kejayaan akademik.
camno cara diguna utk capai target ! hatta penggunaan kaedah deraan, makian, paksaan, child abuse ...

Tanpa Nama berkata...

KASIANNYA ENGKAU, MANGSA DERA RUPANYA, TRAUMA LA NI KATAKAN. SEKARAANG MASIH KENCING SAMBIL BERLARILA NI... TENTUNYA ENGKAU HASIL SISTEM PENDIDIKAN YG TIDAK BERJAYA... KASIAN... SAYA TURUT BERSIMPATI..

Tanpa Nama berkata...

HRMIS lembap oooiiii!!!!

Tanpa Nama berkata...

HRMIS lembap oooiiii!!!!

...................................

Bukan lembab lagi, tahap masuk ICU,
kalau dulu isi cuti tak sampai 3 minit dah siap, pakai hrmis dari pukul 8.00am sampai waktu rehat tengahari baru dapat.

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya ramai sgt yg dengki dgn cikgu lani. Kalau rasa diri tu layak, masuk jd cikgu, selesai.

Cikgu dicemburui kerana cikgu telah diberi ganjaran yg agak baik lani, hasil perjuangan org terdahulu. Kemudahan lain masih jauh ketinggalan berbanding kakitangan lain setaraf dgnnya.

Biar apa org kata AKU TETAP MENYANJUNG GURU-GURUKU SEBELUM INI. SIAPALAH AKU JIKA TIDAK DENGAN BIMBINGAN DAN TUNJUK AJAR DRPD GURU-GURU, daripada cikgu darjah 1 sampai kpd prof di universiti.

Kpd Cikgu 8 dis 1124, usah ambil hati sgt dgn komen2 liar drpd sebahagian pembaca. Mereka tu kurang akal, main hentam sj sesedap rasa.

Perjuangan guru2 masih jauh drpd selesai.

Tanpa Nama berkata...

guru yang dera aku dulu dah MAMPUS.
guru yang aku sayang masih tetap dihatiku.
beware of child abuse ! mostly semua guru adalah PENDERA no.1.
hanya sedikit sahaja guru yang mengamalkan kasih dan sayang kepada pelajar ...

Tanpa Nama berkata...

Nasib pt
kerja - pt patut tau buat semua keje
gaji - pt SPM pangkat 3 je cukup la gaji sebanyak tu

TUKANG K2 R11 BERIJAZAH berkata...

HRMIS lembab disebabkan SPA tersalah lantik orang untuk menduduki jawatan PEGAWAI/PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT F41/29 serta beberapa orang PTD yang diberi amanah untuk menguruskan projek IT.

itulah akibatnya. server yang sepatutnya boleh digunakan oleh 1,400,000 orang menjadi lembab apabila baru tak sampai 1,400 orang masuk secara serentak

masa interview bukan main berasap-asap lagi jawab tang SDLC/DDLC la, OSI layer la, TCP/IP layer itu ini. bila implementasi? bila diberi tanggungjawab menguruskan projek pembangunan pelayan?

HANCUR!

Tanpa Nama berkata...

TUKANG K2 R11 BERIJAZAH berkata...

HRMIS lembab disebabkan SPA tersalah lantik orang untuk menduduki jawatan PEGAWAI/PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT F41/29 serta beberapa orang PTD yang diberi amanah untuk menguruskan projek IT.

itulah akibatnya. server yang sepatutnya boleh digunakan oleh 1,400,000 orang menjadi lembab apabila baru tak sampai 1,400 orang masuk secara serentak

masa interview bukan main berasap-asap lagi jawab tang SDLC/DDLC la, OSI layer la, TCP/IP layer itu ini. bila implementasi? bila diberi tanggungjawab menguruskan projek pembangunan pelayan?

HANCUR!
___++++++++++++++____

Pernah berbual dengan pegawai telekom tentang kesusahan PA nak akses portal kerajaan terutama laman yang patut memerlukan key in data seperti Hermis, SPLG dan SAPS (bagi guru). Asalnya nak complaint la pasal mutu perkhidmatan TELEKOM khasnya streamyx. Pegawai tu kata ianya berpuinca dari dasar kerajaan yang hanya melanggan laman yang hanya berkapisiti rendah hanya 1G sahaja sedangakn beribu ribu pelanggan yang ingin online x dapat masuk dan jem. Mereka menawarkan sehingga 4G untuk selesaikan masalah ni tapi pihak kerajaan x nak terima.
Dia bagi contoh plak dulupun Air Asia mempunyai masalah yang sama tapi ikut saranan pihak TELEKOM masalah itu selesai dan pelanggan boleh online booking tiket dgn selesa.
Yang tu je yang aku faham dari perbualan aku dengan dia.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs harus berusaha perjuang kiraan pencen tidak had kepada 30 tahun.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

hanya sedikit sahaja guru yang mengamalkan kasih dan sayang kepada pelajar ...
..........................................................................

Hahaha masalah yg semakin kronik dan bakal menjadi lebih kronik. Apa dah kurang sgt kasih sayang mak bapak ke sampai cikgu kena ambik alih peranan curahkan kasih syg tu?

Tanpa Nama berkata...

Salah tu,
Patut nyer kou yang mampos dulu..kau yg kena dera!
Pelik tu....
Seelok2nyer semua guru dera kou, baru lh kou jd elok.... Tk ler jd mcm org tk siap bikin...

Pencinta HRMIS berkata...

Saya sebagai penjawat awam, mohon encik omar osman perjuangkan bagi pihak semua kakitangan kerajaan supaya pihak JPA sediakan mirror server untuk HRMIS. sepatutnya HRMIS tidak patut shutdown lebih 3 hari. ini tidak dah lebih seminggu. kita sekarang berada pada tahun 2012. jadi internet kita dah laju dengan menggunakan fibre optic. mohon pihak cuepacs utarakan masalah ini. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

asal bukan umno?
Insaf la tu... Huhuhu.. masuk umno!
Masuk pondok la wehhhh.....

Tanpa Nama berkata...

ini bukan masalah sambungan(connection) semata-mata.

tak kira la kau pakai fiber ke, STM-1 ke OC-3 ke frame relay ke apa, kalau server HRMIS yang dicapai tu sendiri guna pentium III dengan windows NT 4, baru 100 orang capai dah jam.

pegawai-pegawai teknologi maklumat gred F yang mahir serta arif dalam SDLC, dapat A dalam subjek system analysis & design serta cantik lukisan DFD serta ERD yang sekarang bekerja di JPA tersebut seharusnya tahu bagaimana nak menyelesaikan masalah tersebut!

Pegawai Tidur Duduk berkata...

meritokrasi ler katakannnn...

tuh yg byk pegawai kerajaan wat keje ntah pape tp leh jd pegawai psl result exam superb tuhh.

sebut ler ape2 istilah teknikal, sdlc ker, mmg power!

bila implementasi??? hahaha. ptuuuiiihhhh. jahanam negara nih klu benda camnih x di kaji smulaa!

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah... gaji dapat bonus pun dpat... jgn lupa zakat ya...berkat..

berbelanjalah secara berhemah.... :)

Tanpa Nama berkata...

Kenapa CEUPACS diam bila kakitangan awam dianjingkan?

http://papahebat69.blogspot.com/2012/12/kenapa-ceupacs-diam-bila-kakitangan.html

Tanpa Nama berkata...

mo tengok sgt la nnt apa kesannya bila tarikh PRU diumumkan...mana sgt tindakan amaran keras yg dilaungkan selama ni..

ka nnt setakat tinggal kenangan cyber?

moga lebih ramai org semenanjung sanggup HIJRAH cari pengalaman kerja di Sarawak/Sabah/Labuan..

jangan hanya tengok Malaysia dalam konteks semenanjung sahaja..

tkasih.

Tanpa Nama berkata...

Nenek, nenek,
si bongkok tiga.
Siang mengantuk,
malam berjaga.
Mencari cucu
dimana 'ada.
Nenek ku kahwin
dengan anak raja.

Cucu, cucu
tak dapat lari.
Nenek tua
banyak sakti.
Sekarang nenek
nak cari ganti.
Siapa kena,
dia yang 'jadi.

Tanpa Nama berkata...

Bekas YDP Selayang dipenjara tiga tahun, denda RM132,500

SHAH ALAM: Bekas Yang Dipertua Majlis Perbandaran Selayang (MPS), Datuk Bakaruddin Othman dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan denda RM132,500 oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas didapati bersalah menggunakan wang pihak berkuasa tempatan itu bagi penyelenggaraan rumahnya sendiri.
Hakim Asmadi Hussin menjatuhkan hukuman itu selepas berpuas hati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwaan.
Bakaruddin, 58, yang kini bertugas sebagai pegawai tadbir dan diplomatik di Jabatan Perkhidmatan Awam didakwa menggunakan jawatannya sebagai Yang Dipertua MPS untuk mendapatkan suatu suapan dalam bentuk pembiayaan berjumlah RM26,500.
Pembiayaan bagi menyelenggara rumah miliknya di alamat No. 14413 Jalan Laksamana 9, Kampung Laksamana, Batu Caves Selangor itu didakwa diluluskan Bakaruddin di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Sebut Harga MPS bertarikh 27 Okt 2001 dengan dia mempunyai kepentingan langsung.
Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu antara Jun 2001 hingga April 2002 di Bangunan Majlis Perbandaran Selayang, Bandar Baru Selayang. Bakaruddin didakwa mengikut Seksyen 15 Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan dihukum mengikut Seksyen 16 akta sama iaitu penjara minimum 14 hari dan maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang dari lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Bernama

Tanpa Nama berkata...

Bakaruddin, 58, yang kini bertugas sebagai pegawai tadbir dan diplomatik di Jabatan Perkhidmatan Awam didakwa menggunakan jawatannya sebagai Yang Dipertua MPS untuk mendapatkan suatu suapan dalam bentuk pembiayaan berjumlah RM26,500...
terbukti.. PTD ADALAH SESUATU YANG ME LANCHOWWWWWW KAN.. HAHAHA,, PADAN MUKA PTD YANG AMAT EKSEN N MCM BAGOS.. KPD PTD SELURUH BUMI.. AMIK RASUAH KORANG X BOLE LARI MANA.. LOKAP PENJARA BANYAK YG KOSONG.. KOSONG.. KOSONG..

Tanpa Nama berkata...

tipikal PTD...

nk wat camner kn kn? hehe

Tanpa Nama berkata...

sbnarnya ramai ptd yg berlagak.. x kira muda tua ataupon yg telah mati.. ptd perasan mereka yg byr gaji kpd semua staf sokongan dan guru, bomba, jpa 8, veterinar, grup gerak khas.. perasaan mereka juga memerasankan mereka ini setaraf nabi.. bilakah ptd ini dpt djumudkan dgn bangla petronas, pati filipina d sabah, atau pkerja nepal.. secara umum ksemua ptd xtau ape2 mgenai jabatan dan kementerian.. mereka hanyalah setaraf pondok jaga.. bila jabatan mdpt nama hasil audit sirim atau semua kejayaan.. nama dan gred mereka ditayang sebesar2 pentas atau satelit utk dinampakkan seluruh penduduk bumi bahawa ini kejayaan hasil fikiran mereka.. tetapi bila jabatan mdpt kesusahan.. spt diaudit sprm, mereka ini memberikan staf atau gred lain yg x taw ape2 utk dijadikan kambing hitam.. inilah ptd sbnarnya.. ijazah mereka setaraf longkang dan memimpin pentadbiran kerajaan.. inilah malaysia yg dibanggakan.. x cukop pkerja india jaga parking.. ambil plak guru dr india utk ajar b.i.. kepala bana apa ni??? nila ptd.. kejayaan konon.. ada ke kejayaan ptd ni org luar amik taw.. ade ke ptd ni bt kajian atau berjaya htr satelit ke orbit cam saintis russia, korea, adakah ptd ni buat sistem hybrid?? 1 ape pon xde.. tp bangsat2 ptd inilah yg dberi kepercayaan megurus negara.. semoga DR M nasehat najib agar haposkan ptd dan rosmah kepala bana itu.. aminnn..

Tanpa Nama berkata...

PA semua bengong,makan gaji buta....kptsn PMR jatuh teruk sebab cikgu tido dalam kelas,ujung bulan ambil gaji saja,tiap2 tahun gaji naik tukar kereta tapi anak murid semua jadi bodoh...kerja cuepacs minta gaji naik saja,omaq osman sama2 BODOH!!!

Tanpa Nama berkata...

Kamu la bodoh... Sebagai bapa, kamu tk sepatutnye bodoh, kamu tk sepatutnyer lahir ank yg bodoh, kalau kamu tk bodoh, doa lah dgn Allah supaya dpt ank yg tidak bodoh. Dapt ank bodoh, pasal apa yg kamu bodoh sngt pegi hntar dkt guru bodoh. Leps tu dpt keptutsan teruk, pasal plak kamu bodoh smpai kecewa sngt. Kalau kamu tk bodoh, kamu ajar lh sendiri anak bodoh kamu tu, biar jd bodoh macam kamu. Lps apa plak bodoh nyer kamu mengadu kt omar bodoh tu.
Nasihat ikhlas untuk kesedaran bahawa ALLAH MAHA BESAR
kpd jumaat 21, 2012. 3:36:00ptg

Tanpa Nama berkata...

merujuk kpd pandangan diatas, pihak jabatan ingin memaklumkan kebanyakkan cikgu kpm ramai pemalas.. harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Sentiasalah mengikut konsep Wasatiyyah dalam perlaksanaan ungkapan tuanpuan.

Riwayat Ahmad

"JAUHKAN DIRI KAMU DARIPADA DUSTA, KERANA DUSTA MENJAUHKAN IMAN"

Riwaayat Abu Nuaia drp Umar

" BELAJAR OLEH KAMU AKAM ILMU DAN TUNTUT OLEH KAMU BAGI ILMU ITU AKAN TETAP DAN LEMAH-LEMBUTDAN HENDAKLAH KAMU MERENDAH DIRI KEPADA MEREKA YANG MANA KAMU BELAJAR DARIPADANYA"

Salam Drp Flower hingusan

Tanpa Nama berkata...

Aku sebagai bapa, aku rasa pihak jabatan jauh lebih malas dari guru.....
Patutnye pihak jabatan lh sama2 pantau dan ambil tindakan trhadap guru pemalas ni.
Setakat nk maklum saja tk guna sesenpn.... Tk tau la takut jabatan kerja raya yg keluar kenyataan ni.... Kesian anak aku jadi mangsa....

Tanpa Nama berkata...

Kepda yg kata guru selalu dera pelajar cuba bg statistik
Ada ke sampai 30% pelajar yg tamat belajar hingga form 6 yg cacat anggota kna dera dgn cikgu,,kalau x de siapko kerna telah menabur fitnah

Tanpa Nama berkata...

Amboi loklak 84 pandai hang buat kesimpulan sendiri no kata semua cikgu mcm tu..aku rasa elok hang buat khemah depan pintu kelas selama 6 bln tengok betul betul suasana kat sekolah baru buat kesimpulan..ntah agaknya baru tgok cikgu ngajar dari luar pagar trus keluar kenyataan..sakit hati betul aku

pembantu takbirrr N17 berkata...

hargai jasa guru yang banyak bersabar mendidik kita sejak Tahun Satu..
guru perlu menyahut cabaran mengangkat martabat pendidikan dengan cara menunaikan amanah penuh ikhlas mentarbiah anak bangsa supaya lahir insan kamil yang luhur akal budi serta berpengetahuan tinggi memakmurkan negara..
pelajar dan masyarakat pula,, hargailah pengorbanan guru serta elakkan suasana yang boleh mencetuskan ketegangan dalam hubungan antara guru, murid dan masyarakat.. Sikap menghormati guru dapat mengeratkan hubungan guru,, murid,, ibu bapa dan masyarakat..
Guru teruskan perjuangan menabur ilmu dan anak murid berusaha menimba pengetahuan di bawah bimbingan guru sementara ibu bapa hendaklah memantau perkembangan pendidikan.. Apabila semua berfungsi dengan baik,, cabaran mendepani sistem pendidikan akan dapat diatasi..

Tanpa Nama berkata...

Anak kita gagal exam salahkan guru
Anak kita tak tahu tulis baca salahkan guru
Anak kita menagih dadah salahkan guru
Anak kita mencuri salahkan guru
Anak kita bahgal salahkan guru!

Apa semua ni, gile ke ape?

Kamu sebagai bapa sebagai ibu dokbuat apa? Kenapa anak org lain boleh berjaya... sampai ke bulan... monyet kah yg ajar? Mengapa anak orang berjaya anak kita tidak.... mengapa anak orang tidak mencuri, anak kita mencuri... kenapa anak kita berzina anak orang tidak?

Jawapannya itu semua salah ibu bapa, pandai ada anak tapi tak pandai jaga anak. Orang lain mendidik anak tetapi kita menternak anak. Apa ingat anak kamu tu,anak pisang ke?

Jangan salahkan orang lain dulu. Cermin diri sendiri tu dulu. Kalau cikgu gagal dlm tugasnya kerana malas dan makan gaji buta, maka semua pelajar di semua sekolah
akan turut gagal mcm anak kita.

Ada satu kisah.... seorang pelajar mencuri di sekolah.... bapanya dipanggil ke sekolah... bapa datang utk selesai masalah... Jawab si bapa... apa susah saya boleh ganti 10x nilai harga barang itu... Maksudnya si bapa masih lagi nak membela anaknya. Bapa itu sedang melatih anaknya utk memjadi setan tentunya.

pembantu takbirrr N17 berkata...

itu lah die1

Tanpa Nama berkata...

Duit petronas banyak. Cukai banyak. Takkan yuran bulanan 10 hinggit pon nak kutip!!??

Tanpa Nama berkata...

Mintak pencerahan, ada / banyak cikgu tadika nkra ni tahap dia macam budak tadika jugak, betul ke???

Tanpa Nama berkata...

KALU PR MENANG PRU13, AKU RASA YURAN RM10 ITU AKAN DIHAPUSHAN DAN DITUKAR MENJADI PENDIDIKAN TADIKA PERCUMA. INI SELARAS DENGAN SLOGAN PENDIDIKAN PERCUMA. INI YANG SEDANG KITA TUNGGU.

Tanpa Nama berkata...

patutnya pihak berkenaan perlu detail kan RM10 tu apa? kalau hanya yuran tak perlu la. pendidikan awal berilah percuma. cumanya kalau kelengkapan seperti alat tulis, pakaian, makan boleh la dikenakan bayaran. tapi anak-anak nak menuntut ilmu ni, berilah percuma, hatta di sekolah, IPT juga. kadang pelik juga seperti di IPT yuran yang tak dapat kita terima, yuran base on jam kredit. kadang fikir fikir semula, taraf ilmu tu adakah pada jam kredit tersebut. habis dapat sijil/diploma/ijazah, apapun tak tahu. nampak sangat bukan tujuan asal kepada ilmu tapi sekeping kertas iaitu sijil. sebab apa nak sijil? sebab sijil untuk cari kejer dan pangkat. matlamat terhadap ilmu dah terkeluar.

Tanpa Nama berkata...

RM 10 aje , apasal nak bisin , kasi percumalah ......

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

Saya menyingkap martabat guru dan menunujukkan hebatnya.Musim kenduri kebutulan dijemput. Sampai sahaja perkarangan rumah kenduri kedengaran bunyi Sir..Sirrr mai sini, terkejut juga kerana niat nak makan bersama tetamu ramai tetapi ditarik dan dihidangkan ditempat khasdengan jamuan khas.

Sehubungan itu teringatlah siapalah kita??? Banyak mata memandung dan angguk hormat dan angkat tangan pada budak kampung...

Banyak rakan2 pertikai betul dari pendalaman dan katanya xpercaya. Di Negeri Kedah jenama 2 org MB datang dari daerah ini, seorang Tim. Menteri Kewangan, Pegawai Tugas Khas PM, Ketua Jabatan Putrajaya dan banyak lagi. Pekannya amat sibuk dengan lampu2 isyarat jalan xsampai 30 kaki jauh dari saru kesatu.

Hebatnya profesion guru...

Salam hormat Flower

Tanpa Nama berkata...

http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/6150784_460s.jpg

Tanpa Nama berkata...

Guru mmg hebat tp bla wujudnya manusia yg tidak berjaya akan membenci cikgu, akan mengatakan semuanya salah orang lain. sedangkan semua itu atas kebodohan dan kebiadapan diri sendiri yang tidak pernah diterima. dari kecil bodoh, sehinggalah jadi bapa, menurun anaknya pla yg bodoh dan suka menipu, org yg selalu ditipunya pla ialah bapanya yg sememang bodoh sejak kecil. alasan kononnya sayangkan anak tapi sebenarnya mmg BODOH SEJAK LAHIR, menyusahkan orang saja, klu rasa tidak bodoh ajar anak tu sendiri, ble jadi orang atau penyangak mcm engkau..benggong..

pembantu takbirrr N17 berkata...

tuan haji!!..

takde istilah org yg "dok cerdik" sejak lahir,,,Setiap anak yang lahir ke dunia ini adalah juara.. Kejayaannya menyaingi dan mengalahkan jutaan saingannya dalam proses persenyawaan melayakknya untuk terus bergelar juara sehinggalah dia berjaya keluar dan dilahir ke dunia ini..cukup tempoh kehamilan,,, anak itu sendiri tahu jalan utk die keluar ke dunie.. makne nye cerdik doh!!..kegagalan disebabkan sikap kite sendiri yang alpa,,, lalai dan mudah terpengaruh dng anasir yg tidak baik..ibubapa yg tidak memberikan didikan dan tunjuk ajar yg sempurna kpd anak2 mereka ( bukan semua ) serta guru yg tidak bertanggungjawab dlm mendidik murid/pelajar ( dok semue ) adalah mereka yang gagal melaksanakan amanah,,,mereke inilah penyumbang kpd kegagalan anak tersebut!!..

Tanpa Nama berkata...

ANAK IBARAT KAIN PUTIH, IBU DAN BAPALAH YANG AKAN MENCORAKKAN ANAK TU SAMA ADA JADI MANUSIA ATAU SETAN..
GURU PULA ADALAH INSAN YANG BERTANGGUNGJAWAB MEMBERI ILMU DAN DIDIKAN FORMAL (SUKATAN PELAJARAN) BAB DISIPLIN & AHKLAK SRTIAP GURU AKAN RASA TERPANGGIL UNTUK MEMPERBETULKAN SETIAP ANAK MURIDNYA TETAPI INI YANG SELALU MENJADI KEKANGAN DARIPADA PELBAGAI PIHAK TERMASUK IBU BAPA.(SUKA MENYEBELAHI ANAK DEMI MARUAH),AKAN MENYALAHKAN PIHAK LAIN ASALKAN ANAK SENDIRI TERLEPAS DARI TINDAKAN JIKA BERMASALAH )

Tanpa Nama berkata...

aku keje hospital, aku tau ler berape ramai guru yang datang buat rawatan kerana masalah MENTAL.
ramai yang datang ke klinik psikiatri jumpa doktor psikiatri, ramai yang datang jumpa pakar psikologi perubatan
Penyakit guru-guru ini membahayakan pelajar.
Kamu tanya NUTP statistik ini ....
yang datang nak MC pun ramai !!!

Tanpa Nama berkata...

Kuala Lumpur: Kerajaan diminta mempertimbangkan imbuhan khas untuk tangga gaji kira-kira 30,000 guru dan pensyarah di sekolah, kolej matrikulasi dan institut pendidikan guru (IPG) yang memiliki ijazah lanjutan.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, berkata ramai guru dan pensyarah menyahut seruan Kementerian Pelajaran untuk memperoleh ijazah lanjutan, demi transformasi pendidikan negara.
“Mereka sanggup berkorban masa dan kewangan melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD), malah ada yang berjaya lulus dari universiti luar negara.

“Bagaimanapun, mereka tidak menikmati sebarang ganjaran khusus untuk nilai tambah yang dimiliki. Justeru, pemberian imbuhan khas dengan kenaikan dua tangga gaji untuk lulusan ijazah sarjana dan tiga tangga gaji bagi pemegang PhD adalah wajar sebagai pengiktirafan.

“Ini kerana ketinggian ilmu pengetahuan mereka itu akhirnya memanfaatkan pelajar juga,” katanya kepada BH, semalam.

Tanpa Nama berkata...

permohonan diluluskan.
EO sila urus dgn segera.
terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Anak Chegu pun ade ke gagal exam
Anak Chegu pun ade tak tahu tulis baca
Anak Chegu pun ade menagih dadah
Anak Chegu pun ade mencuri salahkan guru
Anak Chegu pun ade bahgal
Jangan salahkan bapa Chegu pun bapa juga!

Apa semua ni, Chegu pun ade yg rogol anak murid,
gile ke ape?

wm wi berkata...

NUTP membuat permintaan supaya guru yg ada ijazah lanjutan diberi dedikit ganjaran... sepatutnya gitulah.

Kalau PTD boleh membuat peraturan mereka tersendiri.... memberi 2,3 kenaikan gaji kpd pegawainya yg memperoleh masters atau PhD, mengapa tidak guru-guru. Itu belum dikira pegawai PTD yg membolot biasiswa JPA utk belajar di luar negara! Orang lain memperoleh baki-baki drpd yg diperoleh PTD. Mengapa? Kerana mereka policy maker.

Memberi imbuhan kpd guru yg ada ijazah lanjutan perlu syarat tertentu. Sekurang-kurangnya biarlah ada kaitan dgn ijazah pertama mereka.... ada kaitan dgn kerjaya mereka sebagai guru Jika tidak, ijazah lanjutan itu tak perlu dilayan. Bayangkan drpd BA(Hons) menjadi masters perniagaan, drpd BSC(Hons) menjadi masters alam sekitar... tak ada kaitan langsung! Kalau guru ada masters penilaian, kurikulum, teknologi pendidikan,kaunseling, bahasa atau lain-lain ilmu kemanusiaan, sains atau pecahan sainsnya.... maka tepat mereka itu di beri imbuhan. Yg tak kena bidang kena beralih ke IPT, bukan di sekolah.

Perkara ini perlu diberi perhatian serius.

Tanpa Nama berkata...

Berita Penuh , tanpa edit dari Berita Harian !

Kuala Lumpur: Kerajaan diminta mempertimbangkan imbuhan khas untuk tangga gaji kira-kira 30,000 guru dan pensyarah di sekolah, kolej matrikulasi dan institut pendidikan guru (IPG) yang memiliki ijazah lanjutan.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, berkata ramai guru dan pensyarah menyahut seruan Kementerian Pelajaran untuk memperoleh ijazah lanjutan, demi transformasi pendidikan negara.
“Mereka sanggup berkorban masa dan kewangan melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD), malah ada yang berjaya lulus dari universiti luar negara.


“Bagaimanapun, mereka tidak menikmati sebarang ganjaran khusus untuk nilai tambah yang dimiliki. Justeru, pemberian imbuhan khas dengan kenaikan dua tangga gaji untuk lulusan ijazah sarjana dan tiga tangga gaji bagi pemegang PhD adalah wajar sebagai pengiktirafan.

“Ini kerana ketinggian ilmu pengetahuan mereka itu akhirnya memanfaatkan pelajar juga,” katanya kepada BH, semalam.

Sementara itu, Hashim menggesa Kementerian Pelajaran mengadakan perbincangan dengan kesatuan guru dan pihak berkepakaran dari universiti tempatan mengenai kesan pengambilan guru asing untuk mengajar pelajar di sekolah negara ini, terutama bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris.

“Adalah penting untuk kerajaan meneliti secara mendalam kebaikan dan keburukan langkah pengambilan guru asing, kerana perkara itu turut membabitkan soal kebudayaan serta kos tinggi.
“Dalam konteks ini, NUTP menyarankan kementerian tumpu kepada pengambilan pesara guru opsyen Bahasa Inggeris tempatan untuk berkhidmat secara kontrak eksklusif bagi pengajaran subjek itu tanpa membabitkan aktiviti sekolah yang lain.

“Ilmu mereka bukan saja setanding atau lebih baik daripada guru luar negara, malah kaya dengan pengalaman dan arif dengan budaya pelajar tempatan. Selain itu, produktiviti dan pendapatan mereka akan menyumbang balik kepada ekonomi negara,” katanya.

Tanpa Nama berkata...

Duit petronas banyak. Cukai banyak. Takkan yuran bulanan 10 hinggit pon nak kutip!!??
..................................................................
Duit nak beli rokok berkotak-kotak banyak. takkan yuran bulanan 10 hinggit pon nak kutip!!??

Tanpa Nama berkata...

Anak Chegu pun ade ke gagal exam
Anak Chegu pun ade tak tahu tulis baca
Anak Chegu pun ade menagih dadah
Anak Chegu pun ade mencuri salahkan guru
Anak Chegu pun ade bahgal
Jangan salahkan bapa Chegu pun bapa juga!

Apa semua ni, Chegu pun ade yg rogol anak murid,
gile ke ape?
......................................................................

Betul la tu. Tp x pernah pulak aku baca komen cikgu yg salahkan cikgu lain sbb anak dia jd mcm tu. Yg byknya aku tgok org lain salahkan cikgu.

Tanpa Nama berkata...

mohon pihak kerajaan wajibkan pendidikan fardhu ain, kenal al-quran, kenal hadith, kena sirah nabi bermula sejak tadika. inilah yang masyarakat hendak tapi kenapa tidak diutamakan. mohon pihak cuepacs perjuangkan pendidikan agama bermula di tadika/tabika dan sebagainya.

RAKYAT MALAYSIA

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

Pendidikan agama jgn mulakan di tadika. Tapi kena mulakan dari rumah. Kalau tidak masalah besar nanti.
Contoh mudah kawan nak bagi:
Dari lahir sampai la anak tu masuk tadika, x pernah pun dia tgok mak bapak dia baca doa ramai-ramai satu keluarga sebelum makan. Tiba-tiba kt tadika cikgu dia suruh dia dgn kawan-kawan dia baca doa ramai-ramai sebelum makan. Siap diajar dgn maknanya sekali. Dlm otak anak tu korg rasa dia fikir mak bapak dia betul ke cikgu dia betul? Tu baru bab doa makan. Belum bab keluar masuk tandas. Bab pakaian yg sopan dan kemas kt rumah. Bab kebersihan. Bab akhlak kt rumah. Kalau x synchronise apa yg dia buat dkt sekolah dgn apa yg dia buat dkt rumah bukan ke akan timbul konflik dlm kepala anak kita? Soal pendidikan agama perlu mulakan dr rumah. Sekolah hanya tempat mengesahkan dan mengukuhkan doktrin pemikiran yg dah kita tanamkan dlm kepala anak-anak kita dr dia lahir sampai dia masuk sekolah.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

SEBAGAI manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang lain. Setiap hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari situ kita dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam bermasyarakat.
Orang yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak berada dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak menunaikan tuntutan sebagai manusia.
Orang yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan syaitan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan itu seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada ternakan. Ia menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka, jauhilah kamu daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama jemaah, orang ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)

Namun, dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita sampaikan kepada orang lain.

Bak kata pepatah “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:
• Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan. (al-Baqarah: 191)
• Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah. (al-Qalam: 29).
Oleh itu, kita perlu menjaga dua perkara dalam berinteraksi iaitu input dan output. Di kebanyakan waktu dan ketika, kita perlu mempunyai usaha dalam menapis maklumat yang diterima.
Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka

Salam Hormat Flower

Tanpa Nama berkata...

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...
Pendidikan agama jgn mulakan di tadika. Tapi kena mulakan dari rumah. Kalau tidak masalah besar nanti.
Contoh mudah kawan nak bagi:
Dari lahir sampai la anak tu masuk tadika, x pernah pun dia tgok mak bapak dia baca doa ramai-ramai satu keluarga sebelum makan. Tiba-tiba kt tadika cikgu dia suruh dia dgn kawan-kawan dia baca doa ramai-ramai sebelum makan. Siap diajar dgn maknanya sekali. Dlm otak anak tu korg rasa dia fikir mak bapak dia betul ke cikgu dia betul? Tu baru bab doa makan. Belum bab keluar masuk tandas. Bab pakaian yg sopan dan kemas kt rumah. Bab kebersihan. Bab akhlak kt rumah. Kalau x synchronise apa yg dia buat dkt sekolah dgn apa yg dia buat dkt rumah bukan ke akan timbul konflik dlm kepala anak kita? Soal pendidikan agama perlu mulakan dr rumah. Sekolah hanya tempat mengesahkan dan mengukuhkan doktrin pemikiran yg dah kita tanamkan dlm kepala anak-anak kita dr dia lahir sampai dia masuk sekolah.


betul apa tuan kata... tapi berapa ramai ibu dan bapa yang ada background tentang agama. masa nak kahwin pun tok qadi suruh istighfar pun tak tahu, apatah lagi syahadatain. maksud saya di sini adalah PENDIDIKAN FORMAL WAJIB ada seperti yang saya maksudkan. Sekolah tadika/tabika tu bermulalah PENDIDIKAN FORMAL selaras dengan PENDIDIKAN oleh IBU BAPA di RUMAH. KENAL APA ITU ISLAM, IMAN dan IHSAN. terapkan silibus FARDHU AIN yang WAJIB atas semua INDIVIDU MUSLIMIN dan MUSLIMAT. InsyaAllah ada jalan di sana.

Tanpa Nama berkata...

di sini kita kena lihat konsep perkahwinan. telah diputuskan oleh ulama bahawa perkahwinan terbahagi kepada beberapa hukum.

ianya boleh jadi kepada wajib, sunat, makruh dan haram selain daripada hukum asalnya iaitu harus serta sunat kerana mengikut sunnah Rasulullah S.A.W.

kepada ibu bapa yang mengabaikan anak-anak dimana mengharapkan anak-anak menerima pendidikan asas dari sekolah walhal ibu bapa lepas tangan dalam mendidik anak-anak melalui pengetahuan agama, tanyalah diri sendiri, apakah hukum anda berkahwin?

jangan tau berkahwin untuk sedap sahaja, tapi tanggungjawab utama diabaikan. tapi itulah yang berlaku, mereka berkahwin semata-mata untuk:

1. sedap
2. berbangga-bangga dengan kaum kerabat
3. nak tunjuk bongkak dan riak kepada orang sekeliling yang masih belum bertemu jodoh atau memilih untuk membujang
4. ikut trend
5. konon nak ikut sunnah nabi (ini adalah alasan tipikal orang melayu serta menjadi modal untuk memprovokasi serta mengejek orang yang masih belum bertemu jodoh), walhal tak paham apa maksud tersirat disebalik hadis nabi serta pendapat-pendapat yang dikeluarkan oleh para sahabat, tabiin dan ulama tersohor.

ubahlah mentaliti anda. jika rasa tak boleh pikul tanggungjawab memberi ilmu agama kepada isteri dan anak-anak, usahlah berkahwin. dikhuatiri perkahwinan itu yang sepatutnya bersifat wajib/sunat/harus telah bertukar menjadi makruh malah lebih buruk lagi menjadi haram.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

Luqman berkata "Hai anakku, sesungguhnya jika ada sesuatu perbuatan sebesar biji zarah dan berada dalam batu atau langit atau didalam bumi, nescaya Allah SWT akan mendatangkannya (Membalasinya).Sesungguhnya Allah Maha Halus, lagi Maha Mengetahui. SURAH LUKMAN AYAT 16

Salam Flower

Tanpa Nama berkata...

di sini kita kena lihat konsep perkahwinan. telah diputuskan oleh ulama bahawa perkahwinan terbahagi kepada beberapa hukum.

ianya boleh jadi kepada wajib, sunat, makruh dan haram selain daripada hukum asalnya iaitu harus serta sunat kerana mengikut sunnah Rasulullah S.A.W.

kepada ibu bapa yang mengabaikan anak-anak dimana mengharapkan anak-anak menerima pendidikan asas dari sekolah walhal ibu bapa lepas tangan dalam mendidik anak-anak melalui pengetahuan agama, tanyalah diri sendiri, apakah hukum anda berkahwin?

jangan tau berkahwin untuk sedap sahaja, tapi tanggungjawab utama diabaikan. tapi itulah yang berlaku, mereka berkahwin semata-mata untuk:

1. sedap
2. berbangga-bangga dengan kaum kerabat
3. nak tunjuk bongkak dan riak kepada orang sekeliling yang masih belum bertemu jodoh atau memilih untuk membujang
4. ikut trend
5. konon nak ikut sunnah nabi (ini adalah alasan tipikal orang melayu serta menjadi modal untuk memprovokasi serta mengejek orang yang masih belum bertemu jodoh), walhal tak paham apa maksud tersirat disebalik hadis nabi serta pendapat-pendapat yang dikeluarkan oleh para sahabat, tabiin dan ulama tersohor.

ubahlah mentaliti anda. jika rasa tak boleh pikul tanggungjawab memberi ilmu agama kepada isteri dan anak-anak, usahlah berkahwin. dikhuatiri perkahwinan itu yang sepatutnya bersifat wajib/sunat/harus telah bertukar menjadi makruh malah lebih buruk lagi menjadi haram.


tuan tak boleh terus bersangka begitu, bukan semua hamba Allah yang faqih akan agama, akan tetapi mereka ada juga mendorong untuk anak-anak untuk belajar agama.

bab kahwin pun tuan tak boleh kata begitu, kita sebagai ahlus sunnah wal jamaah kena terima Qada' & Qadar dari Allah. dalam bab bertemu jodoh dan berkahwin pun ketentuan Allah. dan kita mana mungkin boleh tahu niat seseorang hamba Allah tu kahwin. sekurang-kurangnya mereka telah mencontohi Rasulullah atas sebab berkahwin. jadi berlapang dada la sesama kita.

Suka Aku Baca Komen Korang berkata...

betul apa tuan kata... tapi berapa ramai ibu dan bapa yang ada background tentang agama. masa nak kahwin pun tok qadi suruh istighfar pun tak tahu, apatah lagi syahadatain. maksud saya di sini adalah PENDIDIKAN FORMAL WAJIB ada seperti yang saya maksudkan. Sekolah tadika/tabika tu bermulalah PENDIDIKAN FORMAL selaras dengan PENDIDIKAN oleh IBU BAPA di RUMAH. KENAL APA ITU ISLAM, IMAN dan IHSAN. terapkan silibus FARDHU AIN yang WAJIB atas semua INDIVIDU MUSLIMIN dan MUSLIMAT. InsyaAllah ada jalan di sana.
.................................................................

Kawan terima pandangan tuan. Ada benarnya...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

WASIAT LUQMAN HAKIM:KEPADA ANAKNYA DALAM MENDIDIK ANAK BERAGAMA

Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, dikala sedang memberinya nasihat, (katanya) : Hai anakku! Janganlah engaku mempersekutukan allah, kerana sesungguhnya syirik itu adalah suatu penganiayaan yang besar.

Dan kami wajibkan manusia (taat) kepada ibubapa, ibunya yang telah mengandongnya (dengan menderita) lemah bertambah lemah dan berhenti menyusukannya dalam masa dua tahun (kami perintahkan): "Hendaklah engkau bersyukur kepada ku dan kepada ibubapa mu, kepada kulah tempat kembali

Dan jika keduanya memaksamu supaya engkau mempersekutukan aku (dengan sesuatu) tanpa ada pengetahuanmu padanya, tapi gantilah keduanya dengan baik dalam (urusan) dunia, turutlah jalan orang yang kembalimu, maka aku akan mengabarkan kepadamu segala apa yang telah kamu kerjakan.

Hai anakku! "Dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat kebajikan dan laranglah dari perbuatan yang mungkar dan sabarlah atas sesuatu (musibah) yang menimpamu.Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari urusan-urusan yang dipastikan (Allah).

Dan janganlah engkau memalingkan pipimu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan dimuka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri.
"Bermacamlah pendapat ahli Tafsir mengenai sejarah Luqman .Ada yang mengatakan dia Nabi pada masa antara Isa dan Muhammad s.a.w . Ada yang mengatakan kadi pada masa Bani Israil dan lain-lain pendapat. Tapi pendapat yang paling banyak mengatakan, bahawa Luqman bukanlah Nabi, tapi seorang yang diberi allah 'HIKMAH' yang hidup pada masa Nabi Daud a.s".

. Engkau ambillah harta benda dunia ini sekadar keperluan dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk keperluan di akhirat nantinya,jangan engkau tendang kehidupan dunia ini seluruhnya, engkau akan menjadi pengemis yang akan menambah berat tanggungjawab orang lain. Janganlah engkau berteman dengan orang bodoh dan janganlah pula dengan orang yang bermuka dua (tidak berpendirian)

From Flower

Tanpa Nama berkata...

sesiapa yg pandai dlm bidang akedemik, tp tak reti bab agama, org itu adalah jahil..akedemik penting!!,,,tetapi ilmu agama lebih penting krn amalan akan menyelamatkan kite di akhirat kelak dan utk beramal kite perlu tahu ilmu agama..

Tanpa Nama berkata...

Minta la byk wujudkan taska permata perpaduan dan tabika perpaduan di ipoh terutama station 18 ipoh. Susah nak mohon sbb jauh drpd rumah.

Tanpa Nama berkata...

Dah tau cakap lerrrr, cakap sj tk guna wehhhh.....
Aku pn nk guna modal mu nih..

Tanpa Nama berkata...

tinggal lagi seminggu sebelum keptusan SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN AWAM DIUMUMKAN......jangan marah nanti kalau gred J17 dinaik tarafke J29...dan ada kenaikan elaun dan pengenalan elaun baru untuk skim perkhidmatan agensi penguatkuasaan.

tunggu........

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

Okey malam nie Free boleh join dan selalunya amat sibuk. Bak kata kawan2 .Org lain kerja 5 hari seminggu kamu kerja 7 hari seminggu..Apa nak buat demi negara dan agama itulah terbaik dari anak kampung yang dahulu bergelomang dengan selut dan lumpur serta getah sekerap.

SESUNGGUHNYA BERBAHAGIALAH SESIAPA YANG MEMBERSIHKAN JIWANYA DAN SESUNGGUHNYA MERUGILAH ORANG YANG MENGOTORINYA.

As Sham ayat 9-10

Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah berfirman :

“Sesungguhnya agama (yang ada) di sisi Allah adalah Islam.” (Ali Imran: 19)

“Barang siapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) dari padanya dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.” (Ali Imran: 85).

“Hari ini telah Aku sempurnakan untukmu agamamu. Dan telah Aku sempurnakan nikmatKu untukmu dan Aku telah ridhai Islam sebagai agamamu.” (Al-Maidah: 3).

Salam Flower

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

tinggal lagi seminggu sebelum keptusan SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN AWAM DIUMUMKAN......jangan marah nanti kalau gred J17 dinaik tarafke J29...dan ada kenaikan elaun dan pengenalan elaun baru untuk skim perkhidmatan agensi penguatkuasaan.

tunggu........

Selasa, Disember 25, 2012 9:52:00 PTG
-------------------
...dan kau pula janganlah marah sampai bunuh diri apabila ditertawakan oleh orang lain kerana angan-anganmu ibarat mat jenin

tapi kalau ianya menjadi kenyataan, baguslah untuk diri kau, cuma jangan rasa bongkak & takabbur, nanti rezeki mahal balik... susahh..

Tanpa Nama berkata...

tuan tak boleh terus bersangka begitu, bukan semua hamba Allah yang faqih akan agama, akan tetapi mereka ada juga mendorong untuk anak-anak untuk belajar agama.

apabila Rasulullah S.A.W. bersabda bahawa sekiranya seseorang itu tak mampu memberi ilmu agama kepada isteri dan anak, dia wajib mencari guru untuk MENGAJAR DIRINYA, anaknya dan isterinya. tapi ramai bapak-bapak zaman sekarang menafsirkan sebagai "menghantar anak ke taska, suruh isteri pegi dengar kuliah di surau", walhal dia sendiri taknak belajar.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tinggal lagi seminggu sebelum keptusan SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN AWAM DIUMUMKAN......jangan marah nanti kalau gred J17 dinaik tarafke J29...

kalau tak keluar juga maka sah la kamu ini kaki penipu dan menyebar fitnah dunia.

Tanpa Nama berkata...

tinggal lagi seminggu sebelum keptusan SURUHANJAYA PENAMBAHBAIKAN PERKHIDMATAN AWAM DIUMUMKAN......jangan marah nanti kalau gred J17 dinaik tarafke J29...

kalau tak keluar juga maka sah la kamu ini kaki penipu dan menyebar fitnah dunia.
--------------------------------------------------------------------------
sabar..tunggu dan lihat...

Tanpa Nama berkata...

Yup betul tubuhkan taska permata untuk anak2 sekarang mahal la nak hntar anak2 ke umah pengasuh atau swasta sorg rm250 ke rm300 klu lbih dar sorg dah bape. Gj plak ckit je seisi rumah tak sampai pun 3ribu. Susah la dah la ngan perbelanjaan umah, kete byr bln2 ngan perbelanjaan anak2 lg. Tubuhkan la byk taska permata kat ipoh nie.

Tanpa Nama berkata...

Ya tubuhkan taska permata kemas ngan perpaduan di area ipoh rase takde lagi di ipoh.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Anak Chegu pun ade ke gagal exam
Anak Chegu pun ade tak tahu tulis baca
Anak Chegu pun ade menagih dadah
Anak Chegu pun ade mencuri salahkan guru
Anak Chegu pun ade bahgal
Jangan salahkan bapa Chegu pun bapa juga!

Apa semua ni, Chegu pun ade yg rogol anak murid,
gile ke ape?
......................................................................

Betul la tu. Tp x pernah pulak aku baca komen cikgu yg salahkan cikgu lain sbb anak dia jd mcm tu. Yg byknya aku tgok org lain salahkan cikgu.

Isnin, Disember 24, 2012 8:07:00 PTG

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

sahabat,pekak ke apa, dah berbuih guru antara guru saling mengutuk sesama sendiri.
kes anak mereka yang kena belasah oleh guru.
Contoh guru skolah rendah (sijil) dgn guru skolah menengah (Ijazah).
Guru yang mentaliti taraf sijil ini pi ngajar anak mereka yang ibubapa guru taraf ijazah.

guru mentaliti taraf rendah ni seolah ngajar pelajar spt tahanan dalam jel !

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS(Untuk perhatian Encik Omar) Kenapa Cuepacs tak gesa kerajaan atau JPA membayar pencen bulanan mengikut perkiraan tiada had 30 tahun. Sila menjelaskan perkara ini kepada semua ahli ahli.

Tanpa Nama berkata...

Those who attacked christians with rotten eggs are SATAN. Only SATAN is an enemy of GOD.

Tanpa Nama berkata...

Don't hijack the truth but let the truth sets you free.

Tanpa Nama berkata...

The TRUE GOD is the creator of all things and HE knows the outcome of HIS creations. There is no need to change the outcome of HIS creations because we can't overrule the TRUE GOD, so please don't use rotten eggs. It is quite uncivilised.

Tanpa Nama berkata...

Sedapnye mengata guru x de ijazah sek rehdah lah tu..ngajr mcm dlm jel..tapi ingat brader cikgu ada ijazah yg tulis diatastu disiplin sek ren jauh lebih baik dari sek men..tahap disiplin murid sek ren jauh lebih baik..murid sek rendah x pernah tumbuk cikgu bro..sape yg ajar mcm dlm jel LUU PIKIRRR LAAA SENDIRI BROOO???

Tanpa Nama berkata...

apa punya guru la sekarang ni,guru mangkuk ajar anak murid semua jadi mangkuk,guru kencing berdiri anak murid panjat tangga kencing atas kepala guru yang tengah kira duit gaji naik atau tak bulan ni.....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

Maka, hati menjadi kukuh dan mengendalikan anasir tubuh. Sebab cubaan dan musibah memperkuat hati, keyakinan, iman dan kesabaran, dan melemahkan haiwani dan hawa nafsu. Sebab bila penderitaan datang, sedang sang beriman bersabar, redha, pasrah kepada kehendak Allah dan bersyukur kepada-Nya, maka Allah menjadi redha dengannya, dan turunlah kepadanya pertolongan, kurnia dan kekuatan. Allah SWT berfirman: "Jika kau bersyukur tentu akan Kutambahkan."
Bila diri manusia berhasil membuat hati memperturutkan keinginan tanpa adanya perintah dan izin dari Allah, kesyirikan dan dosa. Maka, Allah menimpakan kepada jiwa dan hati noda, musibah, luka, kecemasan, kepedihan dan penyakit. Hati dan jiwa terpengaruh oleh penderitaan ini. Namun, bila hati tak mempedulikan panggilan ini, sebelum Allah mengizinkannya melalui ilham, bagi wali, dan wahyu, bagi Rasul dan Nabi, maka Allah menganugerahi jiwa dan hati kasih-sayang, rahmat, kebahagiaan, kecerahan, kedekatan dengan-Nya, keterlepasan dari kebutuhan dan bencana. Ketahui dan camkanlah hal ini.

Selamatkanlah dirimu dari cubaan dengan penuh kewaspadaan, dengan tak segera menimpali panggilan jiwa dan keinginannya. Tapi, tunggulah dengan sabar izin dari Allah agar kau senantiasa selamat di dunia ini dan di akhirat.

Salam Flower

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam Semua

Profesion guru memang hebat dan mulia. Jika tidak kerana guru terdahulu siapalah kita.

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.
Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".
Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".
Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh".
Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.
Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan: "Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya.Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".
Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.
Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: " Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku". "Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku". "Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".
Ada satu riwayat drp Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperolehi nur di muka mereka.

SALAM FLOWER

Tanpa Nama berkata...

Kau salah sorang ank murid mangkuk tu, kau ni bukan stakat atas kepala cgu kau je kau kencing.... Atas kepala mak bapak kau pn kau kencing ni.... Mintak jauh

Tanpa Nama berkata...

Respons atas segala komen di atas.

Ibnu Abbas (sepupu Rasulullah SAW) pernah berkata yang mafhumnya, "Janganlah kamu berdebat dengan ahli fekah, nescaya mereka mengalahkan kamu. Janganlah pula kamu berdebat dengan orang bodoh, nescaya mereka akan menyakiti hati kamu." Kesimpulannya, biarkanlah sahaja mereka yang suka menghina guru dan jangan dilayan. Hanya membuang masa sahaja. Yang penting, kita hendaklah menjadi sepohon pokok yang berbuah lebat. Orang baling kita, kita gugurkan buah yang masak lagi manis rasanya. Para guru, ajarilah anak-anak ibu bapa/penjaga yang suka menghina guru dengan sebaik-baiknya sehingga mereka berjaya memperoleh keputusan yang cemerlang dan berakhlak mulia. Segala penghinaan itu anggaplah sebagai pujian untuk kita terus mencipta kecemerlangan anak-anak didik kita. Jangan dilayan segala kerenah ibu bapa/pejaga yang suka menghina kita, kelak masa berkualiti kita akan habis begitu sahaja.

Cikgu Shaari berkata...

Bagus komen di atas.
Tapi cikgu pun tahu cikgu mana yang komited dan yang tidak komited.
Komen hanya untuk cikgu2 yang tidak ikhlas saja, yang baik tetap baik.
Tak perlu lah saya nak ceritakan perwatakan cikgu2 yang tersasar di mana cikgu2 lebih maklum....kan.

farhan berkata...

Ada pengetua masih simpan guru yang menagih dadah kat sekolah ni.
Cepatlah ambil tindakan.

farhan berkata...

Ada pengetua masih simpan guru yang menagih dadah kat sekolah ni.
Cepatlah ambil tindakan.

pengurus yang buntu.... berkata...

KAMI SANGAT TERPESONA MEMBACA TULISAN DARI "FLOWER".....KAMI INSAF SESUDAH MEMBACANYA....HARAP FLOWER DAPAT MENAMPILKAN DIRI KERANA JABATAN KAMI INGIN MENJEMPUT BELIAU UNTUK MEMBERI MOTIVASI KEPADA SEKUMPULAN KAKITANGAN YANG DAPAT PERINGKAT "NAK BUANG KERJA RASA KASIHAN,NAK SIMPAN MENYUSAHKAN ORANG,NAK DIAMBIL TINDAKAN MEREKA ADA KABEL".....TOLONGLAH TAMPIL....

RAMAI MOTIVATOR YANG DAH KAMI JEMPUT NAMUN SEMUANYA GAGAL,MALAH MOTIVATOR TERSEBUT PULA YANG DIEJEK SEMASA MEMBERI CERAMAH...

TOLONGLAH KAMI FLOWER..

Myvi Extra berkata...

aku hrp pegawai2 pon patut kena buat keje2 fotostat, cari fail dan hantar surat gak. takkan harap pada aku, mentang2 la aku PAP. Korang bygkan la tgh minum pg pon kena call blk ke pejabat. urgent katanya... lek la bro hntr sendiri la ke bhgn kabinet tu... susah sgt ke... aku nk bwk kete aku xde parking susah la nk menghntr pakai moto je. kurang2 kalau menghantar pakai kete baru aku lepas la sikit byr bulan sbb dpt klem duit minyak. asal ptg dkt2 aku nk blk main badminton pon suruh fotostat dgn binding. dia igt aku ni kedai fotostat ke. apa2 sms la bai awal2 n rancang keje ko senang sikit aku nk main futsal dan badminton wakil kementerian. nama je pegawai tp x pandai mana pun. amik brg dr stor dan cari fail pon suruh aku. kang aku dh bg no hp aku.. pandai2 la cari aku takkan aku nk kena tunggu kt tpt aku je. jemu la mengadap facebook je... kalau letak majalah2 mcm mastika ke harian metro ke br la kelas aku dok tpt aku. ni apa xde! selalu je layan aku mcm pencacai soh aku bersihkan tpt msyt lps abis msyt. pandai minum pandai la kemas. lps tu kecoh plak aku punya gaji kena potong 80%... lek la aku x mintak pon sesen dr korang. pandai je aku cr keje part time... tu pon korang nk kacau gak... gaji byk tu x cukup ke????

mintak dato omar sound sikit bos2 ni

Tanpa Nama berkata...

Cari Makang !

Macam - macam cara

Cari Makang !

2013 dah nak datang

Tahun cari Makang.

Tanpa Nama berkata...

melihat kpd respond para komentar sekelian serta berdasarkan undian yg dibuat oleh pihak kami, maka dengan ini diumumkan pemenang ANUGERAH NOBEL KEAMANAN SEJAGAT pada tahun ini, dipersilakan dengan segala hormatnya TUAN FLOWER HORN utk naik ke pentas.

Tanpa Nama berkata...

Menyamar la pulok....

Wak Dol berkata...

Anak tuan2 dan puan2, kalau dah bangang tu, sampai tua nanti akan tetap juga bertambah kebangangannya... Bukan sahaja cikgu, waima kalau jin sekalipun yang mengajarnya tapi kalau otak dia dah bangang macam otak tuan2 dan puan2, maka tiadalah ke mana perginya juga!!

Adapun kalau anak tuan2 dan puan2 perangainya setaraf pelesit, bukan sahaja cikgu disiplin, malah kalau jin sekalipun yang mengajarnya maka akan surender dan mengangkat bendera putihlah jin tersebut!!

Kesimpulannya:
1. kalau dah bangang, banganglah jugak jadinya.
2. kalau dah perangai macam pelesit, maka pelesit jugalah sudahnya.
3. mak bangang, bapak bangang maka anak 3 kali bangang.
4. bangang kuih berasal daripada bangangnya acuan.

Tanpa Nama berkata...

APA LAH BESAR RM10 TU ..NAK DIGEMBAR-GEMBUR..PERKARA KECIK TAK PAYAH MASUK DALAM LAMAN BLOGGER NI..YANG PENTING ELAUN PA MESTI DINAIKKAN & PA SOKONGAN YG MEMPUNYAI IJAZAH YG TIDAK NAIK PANGKAT(TIDAK TERMASUK GURU)PERLU DIBERI ELAUN KHAS...BARU DIKATA MENUJU NEGARA MAJU YG RAKYATNYA BERILMU....

Tanpa Nama berkata...

Alah kalau setakat ada ijazah tapi kerja mcm taik tak payah la bersungut pasal elaun..elaun nak banyak kerja cm hampeh..harap ijazah je bergulung gulung,

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs tolong pa yg berpendapatan rendah di ipoh ni, diploma dh kat 8thn tapi tak dpt gak jawatan setaraf masih kat gred 17, amik kpsl sekali lulus dh, kpsl ni bergune ke tak sebenarnye.

Tanpa Nama berkata...

Yang masuk sini tanpa ijazah janganlah berkecik hati. Terimalah kenyataan bahawa korang tak ada ijazah. Terimalah kenyataan bahawa korang tak ada ijazah sebab korang malas belajar masa korang kecik dulu.

selamatkan bidang pendidikan berkata...

Wak Dol berkata...
Anak tuan2 dan puan2, kalau dah bangang tu, sampai tua nanti akan tetap juga bertambah kebangangannya... Bukan sahaja cikgu, waima kalau jin sekalipun yang mengajarnya tapi kalau otak dia dah bangang macam otak tuan2 dan puan2, maka tiadalah ke mana perginya juga!!

Adapun kalau anak tuan2 dan puan2 perangainya setaraf pelesit, bukan sahaja cikgu disiplin, malah kalau jin sekalipun yang mengajarnya maka akan surender dan mengangkat bendera putihlah jin tersebut!!

Kesimpulannya:
1. kalau dah bangang, banganglah jugak jadinya.
2. kalau dah perangai macam pelesit, maka pelesit jugalah sudahnya.
3. mak bangang, bapak bangang maka anak 3 kali bangang.
4. bangang kuih berasal daripada bangangnya acuan.
---------------------------------
kalau dah bangang sangat hantar masuk maktab jadi guru senang cerita hidup senang kerja senang.

Tanpa Nama berkata...

bila anak bermasalah, bangang, lembab dan sebagainya, yang salah adalah IBU BAPANYA.

1. masa berjimak tak baca bismillah, jadi syaitan mendahului si suami, maka terhasillah anak yang bermasalah
2. anak sebelum akil baligh tak dididik dengan pengetahuan dalam bidang agama. perkara asas dalam agama tak diajar oleh ibu bapanya.

jadi kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang bermasalah, muhasabahlah diri. jangan nak salahkan cikgu 100%

Tanpa Nama berkata...

jadi kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang bermasalah, muhasabahlah diri. jangan nak salahkan cikgu 100%

Isnin, Disember 31, 2012 11:32:00 PG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Salam Tuan

Ada kebenarannya tuan bagi beragama islam...kerana Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian.

Maafkan Saya Tuan...Flower


Tanpa Nama berkata...

ubahlah mentaliti anda. jika rasa tak boleh pikul tanggungjawab memberi ilmu agama kepada isteri dan anak-anak, usahlah berkahwin. dikhuatiri perkahwinan itu yang sepatutnya bersifat wajib/sunat/harus telah bertukar menjadi makruh malah lebih buruk lagi menjadi haram.

Selasa, Disember 25, 2012 12:55:00 PTG
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam Tuan Amat Bernas Nasihat Tuan..Kalau Tuan Jual Saya Membelinya..Sesungguhnya terselit pengertian cinta yang berbunyi. Cinta pada bunga ia akan layu, cinta pada kumbang ia akan mati dan cinta pada Tuhan akan tetap kekal

Menerima pasangan hidup secara terburu buru tanpa usul periksa latar belakangnya akan merugikan kerana cendawan yang tumbuh melata jika terus dimakan dikhuatiri beracun
• Terburu buru Dengan perasaan seriang dianggap tiket menempah kehancuran. Tetapi tenang, yakin dengan semangat dan usaha biasanya berakhir dengan kejayan serta dapat membentuk keperimanusiaan

Kemanisan bicara seorang wanita dapat mengegarkan sebuah istana, menyejukkan jiwa yang kehangatan juga menghancurkan dirinya sendiri. Oleh itu tempatkanlah ia di sudut yang damai agar kebahagian bias berpanjangan.

Maafkan Saya Tuan Masih Mentah Dan Hingusan..Flower

Tanpa Nama berkata...

yuran tadika kemas pun jadi isu..sampai menghina, mencaci org lain...mcm ni ke cara nk buat perubahan, membetulkan keadaan? diri sendiri tu betulkan dulu.

tapi..patutnya tadika la free...sekolah keb, men la kena bayar rm10...