SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

02 Oktober 2013

387 WARGA JPA DITEMPATKAN SEMULA DI PELBAGAI JABATAN DALAM TRANSFORMASI JPA

Bernama 
2/10/2013


KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Transformasi dilaksanakan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sejak tiga bulan kebelakangan ini berjaya mengurangkan penggantungan terhadap 387 petugas di jabatan itu, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal.
Mewakili kira-kira 15 peratus daripada lebih 3,000 jumlah keseluruhan jawatan di JPA, beliau berkata 387 warga JPA pelbagai gred yang terlibat dalam proses transformasi fasa pertama itu kini ditempatkan semula di pelbagai jabatan yang lebih memerlukan.

"Penukaran ini tidak bermakna mereka tidak diperlukan di JPA. Mereka lebih diperlukan di agensi-agensi dan jabatan tertentu.

"Ini merupakan kejayaan yang tidak pernah dicapai JPA. Pegawai yang ditempatkan di pelbagai jabatan akan menjadi duta transformasi JPA di jabatan-jabatan yang lain," katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Bengkel Kepimpinan Pengurus Peringkat Pertengahan di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) di sini Rabu.

Mohamad Zabidi berkata transformasi perkhidmatan awam yang diterajui JPA berasaskan lima teras strategik iaitu mendaya-upayakan penjawat awam dari segi modal insan, mengurangkan birokrasi dan mengutamakan perkhidmatan yang dikehendaki rakyat berhubung sesuatu agensi.

Dua lagi teras ialah mewujudkan kerjasama erat dalam kalangan rakyat dengan pegawai kerajaan, sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan serta berpegang kepada prinsip sayangi negara umpama pepatah 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung', katanya.

Mengenai bengkel sehari itu, beliau berkata ia selaras dengan saranan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya penjawat awam mesti berani mencari penyelesaian yang strategik dan kreatif dalam mendepani cabaran melaksanakan tugas dan tanggungjawab kepada negara.

Bengkel itu dikendalikan Profesor Dave Ulrich dari University of Michigan Business School yang merupakan pakar dalam bidang kepimpinan dan pembangunan organisasi.

Sementara itu, Ulrich berkata beliau kagum dengan rangka kerja transformasi perkhidmatan awam diterajui JPA.

"Dunia sedang mengalami perubahan dari segi sosial, politik dan ekonomi. Dan untuk sektor awam dan swasta untuk berjaya, mereka perlu melakukan transformasi," katanya.

-- BERNAMA

36 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

NO 1

Tanpa Nama berkata...

i no 2..bkn bmadu ye..

Tanpa Nama berkata...

NO 3

Tanpa Nama berkata...

aku dengar ceramah pas bertajuk haramsani, boleh cri dlm utube

die kte kerja dgn kerajaan ni haram, sbb pe, sbb mkn duit babi, duit pelacur, duit arak, duit yg tidak diasingkan..

kpd yg msh x sdr tu apa lgi pakat2 ler hntr surat resign esok, jgn berdalih2 pulak.

Tanpa Nama berkata...

I bini nombor ye..So harap saya dapat yee ;(

18 berkata...

Jap jap.... kira dulu 1, 5 , 7, ok aku no 18!

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup.. BETUL TAK TELAHAN KAMI, TIADA KENAIKAN GAJI DAN GRED.. SEKADAR KENAIKAN ELAUN SAJA, ITU PUN NAK DIKAJI LAGI..APA DA TAK HABIS-HABIS KAJI..!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tak betul telahan tu....menipu dan buat fitnah aje...tak takut dosa ke?..bergembira sangat ke nak masuk NERAKA JAHANNAM?

Tanpa Nama berkata...

Tunggu le keputusan bajet nanti...insyallah ada berita yang baik untuk kakitangan awam...berfikiran positif dan bersangka baik le..mudah-mudahan allah beri keberkatan untuk kita.

Tanpa Nama berkata...

Beginilah setiap kali budget...semua berangan angan...mintak tak ikut kemampuan...zahirnya apabila di bahaskan budget...itulah hakikatnya...tp adakah terfikir di hati atau di minda kita...bila ada undi besar...pilih yg mana...dah tahu yg sedia ada ni memang tak guna...kelahap makan harta negara...yg di undi lagi buat apa...lepas tu bila tak dapat apa apa...frust bagai nak gila...

rahim razali berkata...

aku perhatikan..ada orang yg perangai budak2 yang nak jadi komen no 1, no 2 dan no 3 kat blog cuepacs ni..serius mmg perangai mcm budak2..tak matang langsung..buat malu je kalau mereka ni penjawat awam...aku perhatikan juga..blog ini jadi tempat rungutan mintak gaji lebih lah...elaun naiklah..segala macam rungutan..semua disalahkan kerajaan..cermin diri sendiri dulu sebelum nak salahkan orang..tulah, masa belajar dulu tak nak belajar betul2..main2..dapat pangkat dan gaji kecik disalahkan kerajaan..ramai orang kat luar sana tu yang nak mohon kerja kerajaan tidak dapat..kalau tak puas hati..aku sarankan letak jawatan, pergilah kerja kat swasta yang bonus 4 dan 5 bulan tu..buat dosa je kau duk memaki orang tak tentu pasal...

Tanpa Nama berkata...

Jangan pula kamu lupa segala yang berlaku itu adalah ketentuan dan takdirnya...mampukah kamu menolak takdir ilahi...walaupun kita dah tahu yang sedia ada ni memang tak guna kelahap makan harta negara...tapi kalau allah menghendaki siapakah yang mampu menghalang..kamukah yang mampu....hebat...ingat firman allah yang berbunyi ' Kun Fa Ya Kun'..maka kalau allah menghendaki jadi maka jadilah ia.

Tanpa Nama berkata...

rahim Razali...saya sokong pendapat kamu..mereka ni perangai dan berfikiran tak matang...kecik-kecik tak nak mampus bila besar menyusahkan orang.

rahim razali berkata...

Haram dan halal tu kerja allah..siapa kita ni nak hukum dan katakan benda tu haram atau halal..niat kita kena betul..kita bekerja nak cari rezeki yang halal bagi anak dan bini kita makan..maka wajarlah kerajaan membayar gaji kita mengikut hasil kerja yang kita buat..kalau kita nak fikir sumber mana yang kerajaan dapat tu..duit yang dah dicampur dengan pelbagai sumber..mmg susah juga sebab kita tak tahu mana sumber duit yang kerajaan bagi tu kita dapat..yang penting moga allah sentiasa lindungkan kita..tapi kalau nak bercakap soal halal dan haram. secara tidak sedar kita dah langgar.. contohnya..masuk kerja lambat..tak buat kerja mengular main internet dan buka facebook..tak jujur dengan bos..memaki orang sana sini..sebab setahu aku Islam tak pernah mengajar dan menghalalkan umatnya memaki orang sembarangan...nabi muhammad sendiri pun mengajar umatnya supaya beradab dan MENTAATI PEMERINTAH..Sesiapa yang perintah sekarang ni kita kena taat..kalau tak nak TAAT pun..tukar lah kerajaan masa PRU14 nanti..kalau PR menang kita taat lah..betul tak?. fikir-fikirkanlah..tak usah kita memaki sana sini menyalahkan orang..kita belajar redha dan bersyukur..

Tanpa Nama berkata...

Pak rahim....
Ada org sokong ckit dh naik semngt..nk komen macm2 dan panjg lebar....
Nk komen bab agama ni kena betul2 pandai, jgn main agak2 je tuan...

rahim razali berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pak rahim....
Ada org sokong ckit dh naik semngt..nk komen macm2 dan panjg lebar....
Nk komen bab agama ni kena betul2 pandai, jgn main agak2 je tuan...
***
Terima kasih saudara mengingatkan saya...benda yang saya sentuh tu adalah secara umum..takda masalah kalau saya tersilap mohon perbetulkan..kita ni saling tegur menegur..memperbetulkan mana yang tidak betul..buadaya orang kita ni (Terutama MELAYU)..kalau salah dihentamnya teruk2..dikatakannya bodoh atau sebagainya..tapi diri sendiri tidak mahu dicermin terlebih dahulu...pandai sangat ke?.haha...terima kasih atas pandangan

Tanpa Nama berkata...

ciitt..porraahh..!!! itu bajet 2014 tiada untung..tarak caya, tunggu itu bajet kasi tau

Tanpa Nama berkata...

rahim razali berkata...
Haram dan halal tu kerja allah..siapa kita ni nak hukum dan katakan benda tu haram atau halal..
-------------------------------------

bodo la lu rahim razali, halal haram Allah dah beritahu dalam quran, makan duit babi haram, duit arak haram, duit pelacur haram, btul lah kata penceramah pas tu org yg kerja kerjaan makan haram sbb duit cukai tak diasingkan.

Sbb tu cina kaya derang kerja sendiri, nabi kata duit paling berkat adalah atas usaha sendiri (berniaga).

So apa lagi esok pakat2 ler hantar surat resign jangan berdalih-dalih lagi ini di mulut lain di hati lain, munafik!

juragan senja berkata...

ehh!! cam kenal jer laaa..komponen ayat2 skema nie..

" anak keli anak katak "
rahim razali lah pulaaakkk!!..

Amran Pekida berkata...

siapa yang masih menolak kepimpinan BN yg ternyata amat mementingkan mutu kerja penjawat awam dan sangat prihatin pada rakyat, aku persilakan letak jawatan. taat keapda BN adalah perkara pokok sebagai warga. bangan jadi barua Singapura.

skunk ni kecoh pasal audir yg kononnya kata ada rasuah la bazir la apa la, aku nak ingatkan, kalo aku dengar kat maner2 area JB neh pertikai perbelanjaan BN, aku badi sedas kat muka tu

Ketua Pegawai Khidmat Tadbir berkata...

BUKTI MENGAPA PT(P/O)TONGGAK JENTERA PENTADBIRAN KERAJAAN. TANPA KAMI, PEGAWAI PUN X DPT BUAT APA2 KEPUTUSAN!

DAH LAMA SABAR, ORG MAIN PANGGIL NAMA JE. BILA DAH DINAIKTARAF KEPADA PEGAWAI DENGAN GRED, GAJI DAN ELAUN PEGAWAI, BARULAH ADA RESPEK DAN PANGGIL ENCIK ATAU PUAN.

HARAP KERAJAAN TIMBANG ELAUN BAJU KORPORAT ATAU KOT DAN TALI LEHER SESUAI DENGAN GRED N STATUS BARU KAMI.

TERIMA KASIH.
KETUA PEGAWAI KHIDMAT TADBIR

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/CUEPACSmintajawatanpembantutadbirdiganti/Article

CUEPACS minta jawatan pembantu tadbir diganti
2013/10/03 - 18:31:16 PM Cetak Emel Kawan

KANGAR: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu nama jawatan Pembantu Tadbir diganti kepada Pegawai Khidmat Tadbir yang secara tidak langsung boleh meningkatkan gred seramai 65,000 penyandang jawatan itu di seluruh negara.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata penyandang jawatan itu merupakan tenaga pelaksana utama dalam perkhidmatan awam sama ada mereka berkhidmat di bawah kerajaan persekutuan, negeri, badan berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan dan mereka tidak sewajarnya disebut sebagai Pembantu.
Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Dwitahunan Ke-11 Kesatuan Kebangsaan Pembantu Tadbir Kesihatan Semenanjung Malaysia di sini hari ini, beliau berkata Cuepacs telah mengemukakan cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenai pertukaran nama jawatan itu serta meningkatkan gred jawatan berkenaan yang pada masa ini berada pada gred antara 17 dan 26.

Beliau berharap JPA dapat memberi pertimbangan dan respons sewajarnya atas permohonan itu sebelum tarikh konvensyen tahunan Cuepacs selama tiga hari mulai 17 Disember ini bagi membolehkan keputusan yang positif atas cadangan itu dimaklumkan pula kepada seluruh kakitangan berkenaan.

"Lebih diharapkan agar perkara ini dapat diketahui semasa Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak membentangkan bajet negara pada 25 Oktober akan datang," katanya.

Omar berkata Cuepacs juga turut mencadangkan kepada kerajaan supaya memberi kelulusan pinjaman perumahan kepada kakitangan perkhidmatan awam mengikut harga rumah, bukan mengikut tangga gaji mereka dengan kadar faedahnya dikurangkan kepada satu peratus berbanding empat peratus sekarang.

Langkah itu dapat mengurangkan bebanan kakitangan awam yang membeli rumah berikutan harga rumah yang semakin meningkat, katanya.
Mengulas mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2012, beliau berkata Cuepacs amat terkejut dengan laporan itu kerana ia meletakkan imej negatif kakitangan perkhidmatan awam yang lemah menjalankan tugas sehingga membazirkan wang kerajaan.

Sehubungan itu beliau berharap segala kelemahan oleh sebarang agensi sebagaimana yang didedahkan dalam laporan berkenaan dapat diperbetulkan segera supaya perkara itu tidak berulang dalam laporan tahun 2013 akan datang. - BERNAMA

rahim razali berkata...

Tanpa Nama berkata...
rahim razali berkata...
Haram dan halal tu kerja allah..siapa kita ni nak hukum dan katakan benda tu haram atau halal..
-------------------------------------

bodo la lu rahim razali, halal haram Allah dah beritahu dalam quran, makan duit babi haram, duit arak haram, duit pelacur haram, btul lah kata penceramah pas tu org yg kerja kerjaan makan haram sbb duit cukai tak diasingkan.

Sbb tu cina kaya derang kerja sendiri, nabi kata duit paling berkat adalah atas usaha sendiri (berniaga).

So apa lagi esok pakat2 ler hantar surat resign jangan berdalih-dalih lagi ini di mulut lain di hati lain, munafik!

****
Saya rasa tak perlu berdebat dgn saudara...orang yang bijak tak akan memperbodohkan orang..cuma orang yang bodoh sahaja yang akan memperbodohkan diri sendiri...skrg ni semua orang tahu siapa yang bodoh..haha..wei..kalau nak cakap pasal dalam quran semua boleh brcakap ...mksud aku..halal dan haram tu KERJA ALLAH..bukan manusia lah banggang..itu pun tak faham lagi ke?. kata pandai sangat..ayat sebaris pun ko tak faham..so jgn panggil orang bodoh..

Pg Khdmt Tdbr Jr berkata...

kul la bro klu dpt nek grd jd pg beb! tp aq igt plu ad ktua jbtn la... Jbtn Pkhmtn Tbrn br la kul!

eln bj kprt & kut & tai kna de... mhl tu bro! jpa ksi lulus cpt skit... aq igt nk msk mnang jan dpn... br bkl mq n pq mertua trima!

aq cya sma lu wak man!

Tanpa Nama berkata...

pigi dah nak suruh panggil tuan/puan..kerja macam taik..lembab nak mampus..la ni nak mintak jadi pegawai pulak..sedar la diri tu SPM pangkat 3 je..

Tanpa Nama berkata...

apa lah ... kenaikan gaji tahunan kumpulan sokongan tak naik ke? dah jauh ketinggalan

Tanpa Nama berkata...

orang suh belajar sampai dapat ijazah malas,skrg peluang belajar banyak part time learning ada,long distance learning ada,online learning ada..ni malas..harapkan sijil spm yg cukup2 makan,lepas tu menyalak sana sini nak naik gaji,brg dah mahal la,x boleh beli rumah la...ubah la diri sendiri tu dulu..jumudkan je semua yang lulusan spm ni...dah la kelulusan x ade minta nak lebih..

rahim razali berkata...

Tanpa Nama berkata...
orang suh belajar sampai dapat ijazah malas,skrg peluang belajar banyak part time learning ada,long distance learning ada,online learning ada..ni malas..harapkan sijil spm yg cukup2 makan,lepas tu menyalak sana sini nak naik gaji,brg dah mahal la,x boleh beli rumah la...ubah la diri sendiri tu dulu..jumudkan je semua yang lulusan spm ni...dah la kelulusan x ade minta nak lebih.

***
Aku setuju sgt...yg banyak menyalak kat sini yang mnyalahkan kerajaan bagai byk kumpulan sokongan..mereka ni dengki tgk orang Gred A dpt gaji lebih..ada pula yang minta kerajaan samakan semua elaun bagi sama rata..kalau macam tu tak adil pada mereka yang belajar teruk2..bayar yuran dekat beribu kat IPTA..bila masuk kerje kerajaan elaun dan gaji hampir sama dgn budak SPM...mana boleh..kelayakan gaji dan elaun adalah mengikut tahap pendidikan...itu yang skim perkhidmatan kerajaan dibuat..cuma untuk disemak tu, aku setuju sebab dah lama tangga gaji tidak disemak..elaun perumahan pun perlu dikaji juga..tetapi elaun rumah tu perlulah disemak dan diberikan mengikut gred gaji..tak boleh sama semua...kalau orang sokongan tak puas hati..upgrade diri, pergi sambung belajar..buat diploma atau degree..lepas tu mohon kenaikkan..kalau tak dapat naik tu mungkin disebabkan tiada kekosongan..

Tanpa Nama berkata...

Kalau Semua ada ijazah apa ceter...apa jadi dunia kau manusia berotak kan otak dilutut....kebanyakan yang belot dengan kerajaan siapa cuba cakap ...

Tanpa Nama berkata...

Aku pun dah hampir 4 tahun memohon gred jawatan yg lebih tinggi kat Perkhidmatan Awam Persekutuan/Negeri/PBT dsb.. Kalau nak tahu tuan/puan 3 tahun dalam perkhidmatan PAR, kemudian skrg dah 9 tahun dalam PT N17.. Apa kes, letih tgk telatah kat SPA/JPA nie.. Bila semak permohonan dalam SPA online -TIDAK MEMENUHI SYARAT SEMASA YANG DITETAPKAN OLEH SURUHANJAYA.. Dan bila di semak kat Bhgn Peperiksaan SPA , jawapan mereka ambil CGPA 3 ke atas shj dipanggil periksa dan temuduga.. Semua tue poyo dan mula berkuatkuasa dalam tahun 2012..

Dan skrg nie masih mengitai peluang kenaikan gred dari Kumpulan Pelaksana kepada P &P.. Harap SPA & JPA yg lebih bijak -poyo aje, kurangkag kelonggaran pada pemohon yang sedang berkhidmat.. Jgn pandang CGPA shj.. Anda fahan wahai SPA & JPA,

So kepada mereka yg terlebih bijak dari perkhidamatan P & P janganlan kutuk kami dari Kumpulan Pelaksana.. Anda bernasik baik dan rezeki anda baik juga... Faham ke

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kalau Semua ada ijazah apa ceter...apa jadi dunia kau manusia berotak kan otak dilutut....kebanyakan yang belot dengan kerajaan siapa cuba cakap ..
***
Tak kesahlah sapa yang nak berotak kat mana pun...jangan buat assumption yang bukan2 dan mengarut...benda yang depan mata dan hakikat kenalah diutamakan...dalam sistem perkhidmatan awam..gred jawatan yang dilantik berdasarkan kepada pencapaian akademik dan pengalaman..itu sebabnya ada kumpulan PnP dan kumpulan sokongan...kalau semua ada ijazah kat malaysia ni..pengalaman pulak yang diambil kira..benda senang mcm ni pun kau tak boleh fikir ke?.hahaha..kepala otak siapa yang kat lutut..kepala kau kot..haha..nonsense

JURAGAN SENJA berkata...

anak gelama anak tenggiri..
kecian!!..anak gelama tercekik salak..
dulu rahim razali
skang??.. TANPA NAMA lah pulaaakkk!!..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

aku dengar ceramah pas bertajuk haramsani, boleh cri dlm utube

die kte kerja dgn kerajaan ni haram, sbb pe, sbb mkn duit babi, duit pelacur, duit arak, duit yg tidak diasingkan..

kpd yg msh x sdr tu apa lgi pakat2 ler hntr surat resign esok, jgn berdalih2 pulak.

Rabu, Oktober 02, 2013 11:02:00 PTG

--------------------------


kalau nak guna hukum akal singkat ko dengan fakta yang diucapkan menerusi ceramah tak guna otak tu, nampaknya kau sendiri kena cari sebuah pulau yang terletak jauh di tengah laut, lepastu buat sendiri semua prasarana, cari makanan sendiri, buat rumah sendiri, hidup sendiri tanpa bergantung dengan orang lain. sebab hasil kerajaan yang ada unsur haram tu digunakan untuk buat pembentung air, buat empangan untuk menakung air, turap jalan, hasilkan tenaga elektrik, sediakan pengangkutan, malah bahan binaan yang digunakan untuk buat rumah kau tu pun ada unsur-unsur "haram" tu. bukan tu saja, malah makanan yang kau makan tu pun dikira haram disebabkan ianya diangkut oleh kenderaan yang jalan di atas jalanraya yang diturap guna duit judi, duit arak, duit babi dan sebagainya.

hasil kerajaan itu IBARAT lautan yang besar. buanglah berapa banyak najis dalam tu sekalipun, airnya tetap MUTLAK DAN BOLEH DIBUAT WUDU'.

harap dengan penjelasan ni kau boleh faham. kalau tak boleh faham, tak menghairankan mengapa manusia macam kau ni senang sangat diperkudakan oleh pihak-pihak tertentu yang suka spesis manusia kurang cerdik macam kau ni.

pergilah menuntut ilmu DENGAN BERGURU. bukan BERGURU dengan YOUTUBE atau BLOG. menuntut ilmu tanpa berguru sama dengan menuntut ilmu dengan syaitan.

Tanpa Nama berkata...

aq sokong. ada benarnya.

Tanpa Nama berkata...

Apa yang kau taip?gunalah ejaan yang betul.bahasa sms betullah...

Tanpa Nama berkata...

dulu N11 naik ke N17,,la ni..

Tanpa Nama berkata...

Bodohnya ko ni.tara skolahka?bgus ko gali lubang kbur dri sndri....