SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

04 Oktober 2013

KERAJAAN KAJI ISU KENIAKAN KOS SARA HIDUP PENJAWAT AWAM DI LUAR NEGARA - ALI HAMSA

Bernama
2/10/2013

Oleh Ahmad Fuad Yahya
JAKARTA, 2 Okt (Bernama) -- Kerajaan akan mengkaji secara serius untuk menyelesaikan masalah kenaikan kos sara hidup yang dihadapi penjawat awam yang bertugas di luar negara, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Beliau berkata isu itu yang dihadapi sebilangan penjawat awam Malaysia di beberapa negara, perlu dilihat mengikut keadaan kerana indeks harga di bandar raya negara tertentu kini telah menjadi terlalu tinggi berbanding bandar raya di negara lain.

"Isu seperti inflasi di negara mereka ditempatkan, isu ini akan dikaji dan dibincangkan di peringkat JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) dan Kementerian Kewangan, untuk kita cari jalan terbaik bagi mengatasi kenaikan kos kepada penjawat awam di luar negara," katanya ketika ditemui selepas majlis amanat bersama para pegawai Kedutaan Besar Malaysia Jakarta di sini Rabu.

Semasa sesi dialog, beberapa pegawai kedutaan besar Malaysia Jakarta telah membangkitkan isu tentang Elaun Perbezaan Sara Hidup di luar negara yang diterima mereka sekarang, berbanding kenaikan kos sara hidup yang tinggi di kota raya Jakarta.

Ali berkata keluhan tentang kenaikan kos sara hidup turut disuarakan penjawat awam yang bertugas di beberapa negara lain dan sehubungan itu pihaknya berserta JPA dan Kementerian Kewangan akan membincangkan perkara itu secara serius kerana ia membabitkan implikasi kewangan kepada negara.

Beliau berkata satu daripada cara yang mungkin boleh dipertimbangkan ialah dengan memperkenal formula fleksibel, iaitu penetapan kadar elaun berdasarkan kenaikan atau penurunan indeks harga dan kadar inflasi di negara mana mereka ditempatkan.

Beliau turut meminta Wisma Putra supaya memberi pertimbangan kepada soal sesi persekolahan anak-anak penjawat awam di luar negara sebelum membuat keputusan menukarkan mereka ke tempat lain.

Perkara itu penting kerana ada kes anak-anak penjawat awam di luar negara yang tidak sempat untuk menduduki peperiksaan penting disebabkan mereka ditukarkan ke tempat lain lebih awal beberapa bulan sebelum itu.

"Ambil kira sesi persekolahan anak sebelum penjawat awam ditukarkan kerana masalah ini bukan hanya menyusahkan mereka, tetapi juga anak-anak, biar anak-anak habiskan sekolah," katanya.

Berhubung masalah perumahan penjawat awam dari luar negara yang ditukarkan kembali ke tanah air, Ali berkata beliau akan meminta pihak berkenaan supaya memberi keutamaan kepada mereka untuk mendapat kuarters kerajaaan jika mereka belum mengambil pinjaman perumahan kerajaan.

Ketua Setiausaha Negara menegaskan kerajaan komited untuk menjaga kebajikan penjawat awam sama ada mereka yang bertugas di dalam mahupun di luar negara.

Beliau berkata satu lagi perkara yang akan diatasi ialah masalah kenaikan gaji petugas tempatan di kedutaan besar serta suruhanjaya tinggi Malaysia di luar negara bagi mengelakkan pejabat-pejabat berkenaan kehilangan kakitangan yang sudah terlatih itu.

Ali, yang tiba hari ini untuk lawatan dua hari ke Jakarta, pada sebelah pagi mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua jabatan yang mewakili 14 agensi kerajaan di kedutaan besar itu, bagi mendengar isu-isu yang dihadapi mereka dalam menjalankan tugas masing-masing.

Beliau kemudian mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Kabinet Kerajaan Indonesia, Dipo Alam di sini di mana mereka bertukar-tukar pandangan mengenai usaha mengeratkan hubungan kerjasama dua hala.

Beliau telah mengundang Dipo Alam dan delegasinya untuk lawatan ke Malaysia pada awal tahun depan untuk bertukar-tukar pandangan tentang perkhidmatan awam di kedua-dua negara.

-- BERNAMA

73 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Luar negara pulok dato nih....
Yg dlm ngara ni guano cite...

Tanpa Nama berkata...

i no 2 lagi..tp tetap single..ha ah..

Isa Zamiri berkata...

Knp kerajaan sibuk jaga kebajikan kakitangan awam yg bukannya ramai ramai sangat yg bekerja di luar negara. Kerajaan sepatutlah lebih memikirkan kakitangan awam.yg berada di negara sendiri krn kakitangan kerajaan diluar negara mempunyai berbagai elaun dan gaji di dlm negara tak diusik pun. Bak kata pepatah kera dihutan disukan anak di rumah mati kelaparan

Isa Zamiri berkata...

Keutamaan bajet 2014 sepatutnya kerajaan utamakan kakitangan.kerajaan yg hanya bekerja seorg dalam.setiap keluarga yg mempunyai bilangan anak yg ramai dan.masih belajar. Kalau ikut logik mampukah seorg kakitangan.kerajaan yg dia seorg sahaja yg bekerja itk menyara keluarganya. Walaupun gajinya sebulan lkurang RM 3 ribu atau 5 ribu. Adakah kakitangan.kerajaan tersebut mampu menangani sara hidup terkini.yg semakin hari semakin meningkat. Pemberian BRIM bagi gaji.yg.kurang dari RM 3 ribu ke bawah sepatutnya dikaji semula supaya yg betul2 layak sahaja patut diberi. Adakah patut BRIM diberi pd seseorg yg tinggal dirumah anak2 yg kaya dan dtg ambil BRIM dgn menaiki kereta mewah?. Adakah sadaran kerajaan itu tepat?

Tanpa Nama berkata...

Camno kerajaan sekarang, nak ubah nama jawatan je..dan nak beri kemudahan org yg keja pegi tengok luar je...yg terseksa d negara sendiri kejam mata je ke..

Tanpa Nama berkata...

Sedih tgk PA ada PM & KSN yg ada sekarang. Dua2 xleh pakai.. Bangang nk mampos! Apa la punya malang nasib PA. Oii Ali Mamak... Elaun PA dlm negeri ni berapa lama nk kaji? Kami yg dlm negeri ni tak hadap kos sara hidup yg tinggi ka?? Ckp guna kepala hotak bukan kepala lutut!

Tanpa Nama berkata...

KAJI.

tahun ni saja dekat nak 7 kali aku baca perkataan KAJI.

Taik idung masin berkata...


WEHHHH YOP...DEMO NI...DOK LUAK NEGARO LOK DOHHH...DALA NEGARO TAK SETTLE LAGI YOBB...MU NI BENGONG DOK HABIH HABIH BOH...

HOK ALOH MU....

Tanpa Nama berkata...

saya rasa, wajib pihak pembuat dasar melaksana apa-apa yang boleh menurunkan harga makanan, rumah, petrol.... ini lebih penting. sebab kalau gaji naik, semua harga barang naik..... dan lebih haru kalau ini terjadi, nak beli seekor ikan bilis, harganya boleh cecah RM 1.00 seekor
(1 Singapore dollar = RM10)

Tanpa Nama berkata...

HODUP.

macam budak tak sekolah mengeja la CUEPACS ni. hahahaha

Meall Lambok berkata...

dalam negara lagi banyak keciciran dah naik fikir yg luar negara...entah lah apa nak jadi dgn orng-orang yg memerintah negara sekarang ni...nak ckp bangang...jawatan bukan calang calang tu...nak ckp bodoh...sijil berjela jela....

mcm ni lah aku nak bagi sekadar pendapat saja...zaman dah berubah...kau org yg memerintah skrng dan kau org yang punye jawatan tinggi tu...jgn ingat org sekarang boleh di bodoh bodoh dgn soalan yg mcm budak darjah satu tu...dulu mungkin lah...skrng no way..org dah celik dah

fikir lah dulu sebelum keluar kenyataan...

"BERSIH, CEKAP, AMANAH"

Tanpa Nama berkata...

Weii Cupek... Ko panggil sat Ali kuti mamak tu debat dlm blog ni! Aku sungguh meluat bila ada yg suka tunjuk pandai... Cara berfikir mcm ni ka yg kita semua harap drp seorang pemimpin? KSN konon...mamak roti canai pun ada idea lg bernas drp ni! Bingai punya spesis... Pastu buat pekeliling soh Kementerian berjimat cermat! Puak2 jusa perabih duit, masa, harta kerajaan kt padang2 golf, lawatan luar negara sana sini, ada proxy kroni bg projek direct nego hang tak nampak! Puak2 bwh ni nk pi kursus kat hotel hang kata membazir! Ptuiiii.... Kali hamput punya KSN!

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punya KSn...tak sekolah...tuh yg merapu je

Tanpa Nama berkata...

KSN presiden cuepacs gampang,abah kau nak pejuangkn penjawat awam luar,yg dlm malaysia ni ape citer,gaji bwh seribu basic pun ade,minyak dah naik,sb barisan menang.anjing

Tanpa Nama berkata...

KSN sial,babi,ckp tak guna otak,sapa la lantik kau ni,owg atasan joli duit kau tak suruh jimat,mkn,duduk hotel mewah,kami duk krusus mkn 3kuih,bt kat dewan asrama,mcmtu tak pyah nak dtg krusus 7kali la,presiden cuepack buka mata,jgn jadi katak bwh tempurung,besok mati kena busung,cibai

kekasih berkata...

Bersyukur dengan kenikmatan yang dikurniakan-NYA.

Tanpa Nama berkata...

Apa perlu kaji? Mereka yg ditempatkan diluar negara rata2 bergaji besar dan menikmati banyak kemudahan secara percuma dan lumayan. Saya kalau diberi peluang pun mahu berkhidmat di luar negara.

rahim razali berkata...

Janganlah kau hina2 KSN tu..buat2lah bersabar sehingga akhir bulan 12 ni..bila PM kata elaun nak kaji..tengah kajilah tu..ko ingat mereka yang nak mengkaji tu senang..bersengkang mata nak puaskan hati semua pihak...bawak2lah bersabar...kalau PM buat tak tahu je sampai tahun 2014..bertanyalah dengan elok..jumpa wakil kesatuan kerja korang...tak pun berhubunglah dengan CUEPACS..diorang siap bagi nombor lagi kat dalam blog ini...daripada kau buat dosa memaki orang bukan2 buat apa?. menyalak kat sini nak buat apa..cuba kalau orang panggil kau bodoh, babi, sial..ko marah tak?. kalau ko tak suka orang panggil kau macam tu..janganlah buat..lauhkan perasaan kau secara profesional, bertindak matang..bukan buat perangai macam orang x de pelajaran..renung renungkanlah...

Meall Lambok berkata...

udah tu jgn nak bercakaran semasa sendiri, dia org atasan tu dok tepuk tgn aje tgk org bawahan dok bercakaran semasa sendir....
tapi utk maklumat yg diterima bajet 2014 ni tiada yg istimewa buat kakitangan awam..no bonus, no kenaikan gred or gaji or apa apa yg melibatkan hal hal pekerja kerajaan...
alasan yg diberikan barack obama pun boleh stop krjaan amerika...inikan malaysia....JAWAPAN PALING BANGANG YANG AKAN DIBERIKAN OLEH JIBAUK JIBAUK NI KELAK....
kita tunggu dan lihat saje permainan dia org....

Tanpa Nama berkata...

Jgn cuma pandai buat pelbagai cadangan dan kajian sedangkan jln penyelesaian kpd cadangan dan kajian yg dibuat sblm ini pun belum dpt diselesaikan. "Apabila ada banyak jenis penyakit maka perlu cari ubat-ubatan yg sesuai" Jgn hanya pandai cari penyakit.

Tanpa Nama berkata...

Knp kerajaan sibuk jaga kebajikan kakitangan awam yg bukannya ramai ramai sangat yg bekerja di luar negara. Kerajaan sepatutlah lebih memikirkan kakitangan awam.yg berada di negara sendiri krn kakitangan kerajaan diluar negara mempunyai berbagai elaun dan gaji di dlm negara tak diusik pun. Bak kata pepatah kera dihutan disukan anak di rumah mati kelaparan

___________________________________
sokong. aku pun pikir macam tu juga

Tanpa Nama berkata...

Jangan le sahabat semua tak tahu perkataan 'masih dalam kajian" tu hanya nak menyedapkan hati kita aje hakikatnya keputusan keatas kajian tu hampeh tak ada keputusan...sampai bila asyik nak kaji...yang PA mahu keputusan segera!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.....agaknya yg tulis komen ni pn bukan org PA...saja nk tmbah dosa dan nk melaga2kn org....dh mmg jenis keturunan.........

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong rahim razali...aku rasa kita tak patut gaduh2 sesama bawahan...kita patut bersatu kenekan org atas....aku rasa kertas siasatan masih dikaji dan da dapat pun keputusannnya...keputusannya NFA...hahhahaha..padan muka kita kene tipu lagi....apa kata saudara TRB Djanggo pulak???dari flower taik ayam....

negara rakyat berkata...

asyik isu sara hidup saja, apa dah takde isu lain ke..baca sini pandangan Pakatan Rakyat tentang peranan kakitangan awam dalam audit 2012

http://negarapakatanrakyat.blogspot.com/2013/10/audit-2012-presiden-cuepacs-patut-serah.html

Tanpa Nama berkata...

Audit ....... tepat !

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai/duti eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup.. INSYA'ALLAH, FAKTA KAKI AKAN TEPAT APABILA BUDGET 2014 DIBENTANGKAN,, TIADA KENAIKAN GAJI DAN GRED.. SEKADAR KENAIKAN ELAUN SAJA, ITU PUN NAK DIKAJI LAGI..APA DA TAK HABIS-HABIS KAJI..!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Kroni kerajaan, perkara ini berlaku bagi kerajaan negeri spt johor, kedah , di mana pegawai-pegawai tadbir yg dilantik berdasarkan kaum-kerabat, anak beranak, saudara-mara dan kroni, di mana sekiranya bapak berpangkat besar anaknya akan menjawat jawatan di dalam kerajaan negeri, khususnya pegawai tadbir negeri, manakala anak-anak org kebanyakkan dinafikan haknya walaupun mempunyai kelulusan yg baik, begitu kakitangan golongan bawahan yg mempunyai kelulusan ijazah dan master serta mempunyai pengalaman belasan tahun dinafikan untuk menjawat tersebut malah temuduga tersebut hanya syarat saja untuk menutup mata kakitangan tersebut, perlantikan berdasarkan kroni itulah menyebabkab kerajaan johor, kedah negeri mengalami defesit kewangan negeri, kebanyakkan mereka yg dilantik tiada mempunyai pengalaman kerja yg luas, lemah daya permikiran, berfikiran masih kebudak-budakan, kurang matang, tidak hersungguh-sungguh serta ilmu yg kurang dalam sesuatu jabatan, sebab itulah kami tidak berapa berminat menyokong kerajaan sedia ada.. Di dalam organisasi anda berapa ramaikah yg mereka berpendapatan tinggi bermaksud gaji melebihi RM 7,000 sebulan, itulah yg dikatakan berpendapatan tinggi, adakah rakyat akan dpt mencapai berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan, kenaikan harga barangan kini telah membebankan seluruh rakyat malaysia kecuali mereka yg berpendapatan tinggi seta berpendapatan serderhana tinggi. Kenaikan harga barang kini naik sehari demi sehari, barangan keperluan spt beras, gula, susu tin, susu bayi, bawang besar dan kecil, ikan, daging, telur, sayuran,tepung gandum, susu tepung, tepung gandum, serbuk kopi-teh, majerin, gas dapur, minyak masak, dan paling teruk kenaikan harga ayam, ini adalah keperluan rutin harian yg diperlukan oleh seisi keluarga untuk keseimbangan kesihatan, kalau sesiapa nak boikot, dia boikotlah seorang diri , tak masuk akal, tak payah isi gula minum kopi-teh, tak payah isi santan masak rendang, itu belum lagi di kira keperluan harian untuk berkerja spt minyak kereta-motor, tol, bayaran parking kereta, tambang bas-teksi, keperluan pakaian dsbnya.. Begitu juga dengan kenaikan harga kereta nasional spt myve, pesona, inspira, preve, viva, suprima S, Bagi perjawatan Turus, Jusa, Gred 41-54, PM, TPM, YB, Menteri, bagi mereka tiada masalah kerana mereka tergolong di dalam yg berpendapatan tinggi, bagaimana pula mereka yg gred R1-32, berpendapatan rendah serta rakyat jelata yg bertungkus-lumus menampung keluarga yg sekian hari harga barangan keperluan semakin naik, tiada turunya, jadi fikir-fikirkanlah..inilah natijahnya jikalau urus tadbir negara, negeri tidak di urus dengan cara yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW..

sixpenditagila berkata...

cilaka punya mamak ali hamsa .. benggang , bodoh , bengap , bebel , dungu .

Tanpa Nama berkata...

kepala bana ko la...isu yang dalam negara ni x selesai lagi..ko nak selesaikan yang kat luar tu pula..

rahim razali berkata...

kita tunggu bajet ni macamana..kalau tak seperti diharapkan kita ramai2 bersatu minta CUEPACS dan kesatuan lain mohon sgt minta kerajaan pertimbangkan semula..janganlah dah lepas menang pilihanraya penjawat awam diketepikan...nak dekat pilihanraya baru nak bagi macam2..penjawat awam sekarang dh boleh berfikir..kami bukan hendak digula-gulakan..tetapi kami mahukan agar kerajaan menimbangkan dengan serius hal semakan gaji dan elaun ini...mohon sangat kerajaan menimbangkan...kita tunggu bajet 2014 ini..selepas tu kita decide nak buat macamana mengikut saluran yang betul...

Tanpa Nama berkata...

KSN tengok dulu PA yang kat Malaysia ni,kami nak beli rumah pun tak mampu , mana janji faedah pinjaman perumahan 1% tu , takde , poochi ka.

Ni nak sibuk pasal org yg gaji jalan kat Malaysia, dapat elaun lagi. Sudahlah aku dah naik bosan dgn kerajaan la ni ! Tak prihatin kat PA langsung.

Tak belajar dr pilihanraya baru ni ke !

Tanpa Nama berkata...

Omar berkata CUEPACS juga mencadangkan kepada kerajaan supaya memberi kelulusan pinjaman perumahan kepada kakitangan perkhidmatan awam mengikut harga rumah, bukan mengikut tangga gaji mereka dengan kadar faedahnya dikurangkan kepada satu peratus berbanding empat peratus sekarang.

...............................................
Aku setuju sangat sangat ! Rumah adalah sangat penting utk setiap manusia !

Isa Zamiri berkata...

Knp masih lagi terdpt pembohongan dari pihak kerajaan. Sumbangan saguhati raya ataupun bantuan sekolah tidak sama dgn bonus. Knp sering menyatakan sumbangan atau saguhati sama seperti bonus. Bagi saya kalau kerajaan hendak bagi bonus janganlah ditolak dgn perkataan sumbangan atau saguhati yg diberi oleh kerajaan. Cuba lah kerajaan memberikan info yg mengembirakan rakyat. Kerajaan tidak akan rugi kalau bagi bonus yg byk pd rakyat krn wang tersebut dibelanjakan dlm negara dan.kerajaan.boleh mengutipnya semula melalui cukai

Hamba Hutang berkata...

Mohon Bonus 2 bulan gaji, nak bayar hutang Maybank.

Tanpa Nama berkata...

jngn x tahu, bila elaun luar negara dinaikkan, bnyk kesempatan yang akan diberitahu oleh mereka tempat-tempat yang pelik dari yang ada dimalaysia ni.. nak balas budi lah tu.. kemana saja mereka pergi ada lah hidangan istimewa... faham-faham je lah.

Tanpa Nama berkata...

kaji punya kaji punya kaji...........
aku pn dah jadi lali dengan perktaan kaji last2 makn bubur kanji je x ckp duit nk makan......

Tanpa Nama berkata...

Cikgu: Murid-murid, buat ayat dari ayat dari perkataan kaji,
Murid: Ya cikgu , kerajaan malaysia akan mengkaji kenaikan gaji, gred dan elaun bagi 1.42 juta PA dalam tempoh 10 tahun akan datang..
Cikgu: Pandai kamu semua murid-murid..

Tanpa Nama berkata...

macam2 dunia skrg..xsbar tggu PRU 14...=) u'll better watch out..=)

Tanpa Nama berkata...

kerajaan juga perlu menaikkan harga arak bagi mengurangkan penyeludupan sepertimana kenaikan harga rokok yg btujuan mengurangkan penyeludupan serta berisiko pada kesihatan`

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber terkini: SPA SEMAKIN BERCELARU DAN HARU-BIRU.. Penjawat awam yg mendaftar di SPA akan 90% akan gagal utk menjawat yg di pohon, ini kerana dasar-dasar SPA yg bercelaru serta penyebab kepada penjawat awam gagal menjawat jawatan yg di pohon, SPA telah mengalurkan serta mensyaratkan di mana jawatan yg di pohon hendaklah bersesuaian dgn kerja yg di pohon cth bidang matematik, sains, pemohon hanya layak di temuduga sbg pegawai sains, tidak layak di temuduga sbg pegawai tadbir dan diplomatik dan jawatan pengurusan , begitu juga sejarah, antropologi, pemohon hanya layak ditemuduga sbg pegawai muzium, kami tahu tahu kekosongan tersebut hanya 1-15 kekosongan manakala yg ditemuduga mencecah 2-3 ribu org..ini menyekat peluang kenaikan pangkat bagi sebahagian dari 1.42 juta penjawat awam yg menyambung pembelajaran di IPTA - IPTS begitu yg sudah memiliki ijazah, master, diploma dan sijil.. dasar inilah yg menyebabkan kebencian semakin memuncak di kalangan penjawat awam kepada SPA.. bagaimana pula penjawat awam yg berpengalaman di dalam bidang pengurusan dan pentadbiran selama15-20 tahun tetapi memiliki ijazah di dalam bidang sains kemasyarakatan, ilmu kemanusian adakah mereka tidak layak menjawat jawatan PTD, pegawai tadbir awam, penguasa kastam, penguasa penjara dan jawatan di dalam bidang pengurusan..inilah di katakan SPA ADALAH DAJJAL TERHADAP PENJAWAT AWAM, ijazah, diploma sebagai asas kelayakan saja, bukannya sebagai pengukur bagi sesuatu jawatan, dasar-dasar SPA inilah akan menjahanamkan kerajaan sedia ada pada PRU-14 NANTI.. Mereka yg membuat dasar-dasar tersebut adalah Dajjal di zaman moden dan serba canggih, mereka tidak tahu apa mereka lakulkan, mereka menerima upahan ribuan ringgit, mereka mengatakan mereka beriman kepada ALLAH, tetapi ALLAH mengatakan mereka tidak beriman kepada-ku..

Tanpa Nama berkata...

Kaji jgn x kaji... tapi yg peliknya hasil kajian masih x kunjung tiba. Ini yg buat PA pening kepala.

Tanpa Nama berkata...

Menurut Sumber terkini: SPA SEMAKIN BERCELARU DAN HARU-BIRU.. Penjawat awam yg mendaftar di SPA akan 90% akan gagal utk menjawat yg di pohon, ini kerana dasar-dasar SPA yg bercelaru serta penyebab kepada penjawat awam gagal menjawat jawatan yg di pohon, SPA telah mengalurkan serta mensyaratkan di mana jawatan yg di pohon hendaklah bersesuaian dgn kerja yg di pohon cth bidang matematik, sains, pemohon hanya layak di temuduga sbg pegawai sains, tidak layak di temuduga sbg pegawai tadbir dan diplomatik dan jawatan pengurusan , begitu juga sejarah, antropologi, pemohon hanya layak ditemuduga sbg pegawai muzium, kami tahu tahu kekosongan tersebut hanya 1-15 kekosongan manakala yg ditemuduga mencecah 2-3 ribu org..ini menyekat peluang kenaikan pangkat bagi sebahagian dari 1.42 juta penjawat awam yg menyambung pembelajaran di IPTA - IPTS begitu yg sudah memiliki ijazah, master, diploma dan sijil.. dasar inilah yg menyebabkan kebencian semakin memuncak di kalangan penjawat awam kepada SPA.. bagaimana pula penjawat awam yg berpengalaman di dalam bidang pengurusan dan pentadbiran selama15-20 tahun tetapi memiliki ijazah di dalam bidang sains kemasyarakatan, ilmu kemanusian adakah mereka tidak layak menjawat jawatan PTD, pegawai tadbir awam, penguasa kastam, penguasa penjara dan jawatan di dalam bidang pengurusan..inilah di katakan SPA ADALAH DAJJAL TERHADAP PENJAWAT AWAM, ijazah, diploma sebagai asas kelayakan saja, bukannya sebagai pengukur bagi sesuatu jawatan, dasar-dasar SPA inilah akan menjahanamkan kerajaan sedia ada pada PRU-14 NANTI.. Mereka yg membuat dasar-dasar tersebut adalah Dajjal di zaman moden dan serba canggih, mereka tidak tahu apa mereka lakulkan, mereka menerima upahan ribuan ringgit, mereka mengatakan mereka beriman kepada ALLAH, tetapi ALLAH mengatakan mereka tidak beriman kepada-ku..

Selasa, Oktober 08, 2013 4:01:00 PTG
___________________________________

INI ADALAH CONTOH KATA-KATA ORANG KECEWA SEBAB TAK DAPAT JAWATAN PEGAWAI GRED 41. ORG KECEWA INI AKAN MENCARI SETIAP INCI KESALAHAN ORANG LAIN, DAN SETIAP INCI KESALAHAN SPA, JPA, PTD DAN PELBAGAI LAGI, DAN KONON DIA LAH YG PALING MULIA, DIA LAH YG PALING TINGGI IJAZAHNYA, ORG LAIN SEMUA DAJAL, MEMPERGUNAKAN AYAT AL-QURAN DAN HADIS UTK KEPENTINGAN DIRI.

HEI, SEDARLAH, SKG NI DUNIA DA MODEN, AKU DA BNYK KALI CAKAP, KALAU KAU SDG BERKHIDMAT LEPAS TU KAU ADA DEGREE KURSUS YANG BIASA2 JE, ORG KATA PALING SENANG LULUS, DAN DGREE CUKUP MAKAN, POINTER SEKADAR LULUS, DAN SEKADAR ADA JE DEGREE KAU, SAPA NAK PANDANG KAU, SPA NAK FIRST CLASS DGREE HOLDER, SKG NI PUN, LANTIKAN CIKGU PUN DIUTAMAKAN FIRST CLASS DEGREE, AKU RASA TAK PAYAH LE KO NAK SALAH KAN ITU DAN INI, CERMIN DIRI LE, NAK JAWATAN PTD PERGI LAH EXAM, PAC DAN TEMUDUGA, KALAU SETAKAT GI EXM BERBELAS KALI TAK LEPAS, NAMPAK SGT LE BANGNGNYA, LEPAS TU PERGI PULAK PAC, NAK BUAT PUBLIC SPEAKING PUN TERKIAL2, LUPAKAN JE LA, SEPATUTNYA PERBAIKI DIRI..INI LAH MELAYU, SEMUA NAK MUDAH, SUSAH SIKIT TAK BOLEH, AAMBIK DEGREE KURSUS YG MUDAH LULUS, DEGREE SEKADAR CKUP MAKAN, SAMPAI SUDAH KO TAKKAN KEMANA,

Tanpa Nama berkata...

.inilah di katakan SPA ADALAH DAJJAL TERHADAP PENJAWAT AWAM, ijazah, diploma sebagai asas kelayakan saja, bukannya sebagai pengukur bagi sesuatu jawatan, dasar-dasar SPA inilah akan menjahanamkan kerajaan sedia ada pada PRU-14 NANTI..
___________________________________

NAK TAMBAH SIKIT LAGI, EHH, HELOO, TAK PAYAH LE NAK KAIT KAN PRU 14, 15,16,17 DAN SETERUSNYA, TAKKAN KEMANA PUN, ALIH2 BN JUGA, TAK PAYAH BERANGAN PARTI LAIN NAK MENANG, TAK PAYAH LE KO NAK BERANGAN2..DUK LE SITU SMPAI PENCEN,,

Tanpa Nama berkata...

Bro, lu ape hal, kami sokong kenyataan tersebut, kami bukan setakat degree, ada master lagi, kot-kot lu dpt jawatan 41, pakai kabel kot, ataupun lanak org, emak-bapak lu kerja kat spa ataupunl u langsung tak da degree, spm jea kot, kalau lu PTD samalah lu mcm kenyataan di atas dajal atau lebih sikit syaitan, kah..kah..!!!

Tanpa Nama berkata...

tuan.mintak perjuang nasib guru-guru yang menyambung belajar..lebih2 lg ipg.indah khabar...katanya memudahkan dapat ijazah.dah la kene paksa sambung..siap tendang sebab exam payah sgt....klu tahu dh tendang2,,baik xyah p sambung bljr..dh tua2 mane sama ngan fresh ...baik duk diam2 kat sekolah.mgajar mcm biasa..xyah membazir masa duit ulang alik p kelas...

Tanpa Nama berkata...

10 tahun akan dtg jawapannya tetap sama KAJI..kaji la sampai kiamat..

Tanpa Nama berkata...

Itu la namanya belajar, takkan yang tak lulus nak kasi lulus. Cikgu buat camtu ke pada anak-anak didik? Kalau camtu rosaklah anak bangsa. LEBIH BAIK CIKGU MINTA KEMENTERIAN PELAJARAN BAGI IJAZAH FREE JEEEE

Tanpa Nama berkata...

Esok gaji masuk. Pandai-pandai ler korang nak berjimat, pasal gaji bulan november lambat lagi.

Tanpa Nama berkata...

dulu suh belajar x nak,dah malas .bodoh plak tu..bila besar dapat kerja par,kerani dok cemburu pegawai graduate..sape suh x blajar rajin2...jewlesss la tewwww..yg cikgu ni pula ckp suh anak murid rajin belajar..suh sambung ambik ijazah pemalas ..dah tu exam fail..sudahlah ko cikgu..nak ajar budak rajin..ijazah pun x lepas..patut la banyak budak2 makin lama makin x nak pandai..sebab cikgunya dah macam tu..

Tanpa Nama berkata...

Bro, lu ape hal, kami sokong kenyataan tersebut, kami bukan setakat degree, ada master lagi, kot-kot lu dpt jawatan 41, pakai kabel kot, ataupun lanak org, emak-bapak lu kerja kat spa ataupunl u langsung tak da degree, spm jea kot, kalau lu PTD samalah lu mcm kenyataan di atas dajal atau lebih sikit syaitan, kah..kah..!!!

Selasa, Oktober 08, 2013 4:47:00 PTG
___________________________________
INI SATU LAGI WATAK KECEWA YANG ADA DI KALANGAN ORANG MELAYU YANG SEDANG BERKHIDMAT, CAKAP HEBAT, BERDEGAR2, MENGAKU ADA MASTER, PHD, IJAZAH ITU DAN INI, TAPI APA OUTCOME NYA??? NOTHING!! MASIH LAGI MENYALAK SALAHKAN SISTEM ITU DAN INI, TUDUH ORG TU ADA KABEL ITU DAN INI, WATAK2 KECEWA MCM NI SERING DITONJOLKAN OLEH LOOSER YANG SUKAR TERIMA KENYATAAN YANG DIA NI GAGAL MEMPERBAIKI DIRI, GAGAL MENCERMIN DIRI, DTG TEMUDUGA TAKNAK READY, BANGGA DENGAN PENGALAMAN BERPULUH2 TAHUN KONON, APABILA DASAR BARU DIPERKENALKAN, ORG2 INILAH YG MENJADI BATU PENGHALANG, SBB DA BIASA DENGAN HIDUP DAN CARA KUNO MEREKA, ORG2 INILAH YANG KUAT KOMPLEN TP TAK DE BG APA2 SUMBANGAN PUN, MEREKA INI JUGA YANG SELALU DUK BELAKANG, BERCAKAP BELAKANG, TP BILA SURUH KE HADAPAN MENIKUS, SORG PUN TAK BERANI, ORG2 INI SEBENARNYA YG MENJAHANAMKAN SISTEM KERAJAAN, BUKAN SPA, BUKAN JPA, BUKAN PTD, BUKAN KSN,

rahim razali berkata...

Aku tengok blog cuepacs ni dah jadi blog untuk golongan yang kecewa..aku percaya satu, setiap kejayaan itu mesti ada usaha..kalau hendak kedudukan dan gaji yang baik kenalah berusaha, bersusah-susah dulu..belajar itu dan ini..kalau kerja tunjuk cemerlang, bos ok..naiklah pangkat dan peluang itu akan terbuka luas..jangan salahkan sistem..jangan asyik salahkan kerajaan..belajar muhasabah diri..sistem tak akan puaskan hati semua pihak..mesti ada kelemahan dan kecacatan..berilah peluang kpd kerajaan untuk memperbetulkan...banyakkan sabar..kalau asyik tertekan dan merungut..mana rezeki nak datang..kalau kata2 bersulamkan cacian dan makian..mana rezeki nak berkat..kalau nak beri pandangan, janganlah letakkan emosi kat depan..jangan diletakkan api kebencian atau kesombongan..belajar muhasabah...kita bersabar dan tunggu..insyaallah rezeki tu ada...kita doa banyak2

Tanpa Nama berkata...

nama pun blog cuepac...pengerusi nya pun lulusan diploma je..macam tu la mentaliti bawahannya..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai/duti eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup.. INSYA'ALLAH, FAKTA KAKI AKAN TEPAT APABILA BUDGET 2014 DIBENTANGKAN,, TIADA KENAIKAN GAJI DAN GRED.. SEKADAR KENAIKAN ELAUN SAJA, ITU PUN NAK DIKAJI LAGI..APA DA TAK HABIS-HABIS KAJI..!!!!!



SAYA SETUJU!!!

the purple buret berkata...


Gred naik, 45,000 juruteknik nikmati skim gaji baharu
Posted on October 9, 2013, Wednesday

KUCHING: Seramai kirakira 45,000 juruteknik yang berkhidmat dalam sektor awam di negara ini kini menikmati skim gaji baharu ekoran keputusan kerajaan menaikkan gred jawatan daripada J17, J22 dan J26 kepada J29 berkuat kuasa 1 Julai 2013.

Skim gaji baharu itu dijangka diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2014 di Parlimen, lewat bulan ini.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Datuk Omar Osman berkata, ia melibatkan semua juruteknik yang berkhidmat dalam sektor awam persekutuan, negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara, melainkan yang mempunyai kes jenayah atau disiplin serius.

“Skim baharu ini telah disahkan semasa taklimat dengan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia pada 10 September lalu dan ia telah berkuat kuasa pada 1 Julai 2013.

“Apabila skim berubah, gred penjawatan juga berubah.

Juruteknik berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sekolah Menengah Vokasional (SMV) akan dinaikkan ke peringkat diploma.

“Sudah tentu tangga gaji akan berubah, gaji permulaan juga berbeza, misalnya kalau sebelum ini juruteknik baharu dilantik gaji permulaan RM820, apabila dinaikkan ke gred J29 mereka akan menikmati gaji permulaan sekitar RM1055,” jelasnya pada sidang media di sini semalam.

Terdahulu beliau menyampaikan ucap tama pada Persidangan Kebangsaan Pertama bagi Juruteknik dan TVET Semi-Profesional Sarawak CREATE 2013.

Beliau menjelaskan, di bawah skim baharu itu, perubahan tangga gaji seseorang juruteknik bergantung kepada gaji semasa dan tempoh dalam perkhidmatan.

“Kenaikan pangkat menerusi ‘Time Based’ akan memberi peluang sama rata kepada juruteknik yang sudah lama berkhidmat menikmati gred dan tangga gaji lebih baik.

Maknanya, ia tidak lagi statik seperti sebelum ini.

“Sebelum ini kalau seseorang itu juruteknik gred J26, kalau ada diploma atau ijazah sekali pun, dia tidak boleh naik (pangkat) jika tiada kekosongan.

Sebab itu, juruteknik kerajaan tidak setanding syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang sentiasa berpeluang menikmati kenaikan pangkat serta gaji,” jelasnya.

Selain itu, katanya, sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Kerajaan, jawatan juruteknik dalam sektor kerajaan akan dihapuskan dan digantikan dengan jawatan baharu iaitu Penolong Jurutera berkuat kuasa 1 Januari 2014.

“Mulai tahun hadapan, tidak ada lagi jawatan juruteknik dalam sektor kerajaan, ia diganti dengan jawatan Penolong Jurutera.

Bagaimanapun, kelulusan masih sama iaitu lepasan SPM, SMV atau diploma daripada politeknik atau mana-mana institusi pengajian tinggi menawarkan pengajian teknikal atau bidang kejuruteraan,” katanya.

Sementara itu, dalam ucap tamanya, Omar berkata semua juruteknik harus mempersiapkan diri menghadapi transformasi dengan mengubah cara berfikir dan bekerja serta memberi penjenamaan semula untuk menjadi penolong jurutera yang berkemahiran tinggi.

Sehubungan itu, katanya, CUEPACS memeterai Perjanjian Persefahaman (MoU) dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) supaya semua juruteknik mesti ada ‘Green Card.’

“Pemberian ‘Green Card’ itu penting kerana bidang tugas juruteknik memerlukan mereka melawat tapak, tetapi tidak ada (dilaksanakan). Sudah 30 tahun sebagai juruteknik J22 dan J26 tetapi tidak tahu bidang kerja mereka dalam gred itu.

“Skim kita hari ini mundur kalau dibandingkan dengan juruteknik syarikat GLC. Sebab itu kita naik taraf juruteknik, mansuhkannya. Tiada lagi jawatan juruteknik, hendak jadi juruteknik mesti lepasan Politeknik dan ‘Time Based’ dari J29 terus ke J54,” katanya.


Read more: http://www.theborneopost.com/2013/10/09/gred-naik-45000-juruteknik-nikmati-skim-gaji-baharu/#ixzz2hBmXUiGt

Tanpa Nama berkata...

kalau sungguh bagai dikata...hanya perkataan ALHAMDULILLAH saja yg mampu di ucapkan..syukur 3x...semoga cahaya bersinar semula dalam hidup Gang J17..Amin

Tanpa Nama berkata...

Saya menyokong sepenuhnya cadangan dan permohonan cuepas itu. saya selaku seorang pembantu tadbir n17 yang telah berkhidmat di sekolah di bawah kementerian pelajaran malaysia telah mengharungi pahit manis menjalankan segala tugas terutamanya di sekolah rendah atau menengah. segala pentadbiran,kewangaan,teknikal,teknologi maklumat dan lain-lain berkaitan adalah tugas utama pihak pembantu tadbir. Untuk saudar dan saudari yang memberi ulasan yang tidak profesional pandanglah dengan akal fikiran tentang penambahbaikan cuepas dalam memperjuang kakitangan kerajaan.simpatilah dengan pihak pembantu tadbir terutamanya berkhidmat di sekolah di seluruh malaysia.Sekiranya tidak berpuas hati dengan cadangan cuepas sila letak jawatan segera dalam kerajaan malaysia. Ramai lagi insan di luar sana ingin berkhidmat dengan kerajaan malaysia.sekian terima kasih.wawasan 2020

The Red BURET@D'Janggo berkata...


HEHEHEHEEEEE.............

MCM MCM RAGAM SAHABAT...........PURPLE BURET PULAK DOHHHHH........

HEHEHEHHEEEE.............

APA TAK LETAK NAMA PINK BURET KAN SEDAP BUNYI NYE SELAIN WANGI BAU NYE........

HEHEHEEHEHEE..............

TAKDE SOON MAU LAYAN.......

ASYIK BENDA YG SAMA.......

TAPI AKAN BOOM PAS PEMBENTANGAN BAJET KELAK.....

PASTI AKAN BERGEGAR BOHHHHHHH......

HEHEHEHEHEE.............

"QUALITY, FANTASI, IDENTITI"

JGN JADI.....

"PUKILITY, MAKIMAKI, BANGSATI"

HEHEHEHEHEEE..........FALSAFAH BOH

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik aje yang naik ke??? Bagai mana pulak PELUKIS PELAN/J17? Kata ari tu nak naik jugak. Mana mana niiii??????

Tanpa Nama berkata...

Pelukis pelan tak layak naik, kerja relax, dtg pagi ngeteh, sembang-sembang lepas2 duduk jea, tgh balik rumah, pukul 3 baru jasuk, 5 dah balik, lagipun pelukis pelan tiada persatuan..sape nak perjuangkan pelukis pelan, pandai pulak rasuah, terutama pelukis pelan dipejaba tanah,jps,jkr,pbt ,pejabat daerah dsbnya..muka masing-masing mcm cibai..!!

Tanpa Nama berkata...

Semua juruteknik jgn perasan nak naik j29, kami PTD akan memastikan gred juruteknik tak kan naik, percayalah..kerja malas, kuat rasuah, tue sesetengah projek terbengkalai, muka masing-masing mcm puki mak..!! Muka 10 sen..meluat betul kami tgk..kat office kami buat juruteknik mcm hamba abdi kami, mcm pencaicai katakan..

Tanpa Nama berkata...

PTD = Pandai Tipu Duit .

Tanpa Nama berkata...

aku suka dgr kawan2 aku naik gred...cuma gred 17 yang lain kira beruntungla...interview trus masuk keje..aku kene blaja 2 tahun baru dapat gred 17...aku bersyukur sgt jawatan aku kuar dari kupek tak guna ni...da la nk sambung blaja kene lg 3 tahun...gred lain pas blaja 2 tahun sambung diploma hanya 1 tahun setengah...kami nk sambg 3 tahun jgk...kalo katala jawatan aku ni nk msk kupek balik...aku org pertama akan bangkang....ni kupek tara guna jgk...cari publisiti murahan...pada yang lain jgn jeles diorang naik gred...kita syukur sudah...jgn gaduh2...apa kata TRB Djanggo???dari flower taik ayam

Tanpa Nama berkata...

TAK APA KAU HINA PELUKIS PELAN DAN JURUTEKNIK. KAU TUUUNNNGGGGUU PERBENTANGAN BELANJAWAN PADA 25 OKTOBER NI. PASTI KAU TERLOPNG. SILAP SILAP MINUM RACUN TIKUS SEBAB MALU

Tanpa Nama berkata...

hai... pihak cuepacs... adakah anda berjuang utk semua penjawat awam tanpa mengira agama bangsa? bln oktober ni gaji dah di bayar pd 10hb semata2 utk sambutan hari raya haji... bln depan 2hb November lak sambutan deepavali utk penganut agama hindu. adakah ceupacs akan berjuang utk mendapatkan bantuan atau elaun khas sempena sambutan deepavali bagi penjawat awam yg Bergama hindu? terutuma terdpt cikgu2 & kakitangan awam yg lain? adakah ceupacs akan berjuang seperti mana berjuang pd hari raya utk dptkan bantuan wang ehsan sebyk RM 500?
persatuan patut berjuang utk semua org bukan utk yg agama islam sahaja.. harap utk deepavali ada gak bantuan dr kerjaan agar dpt meringankan beban penjawat awam yg beraga hindu utk sambut deepavali dgn keluarga.

Tanpa Nama berkata...

Pinjaman perumahan 1% dan pinjaman ikut harga rumah jadi ke ? Akan diumum di pembentangan budget ke ?

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju tu..ikt2kn baik g keje negara luar g lumayan salary bleh dpt n bleh jelaskan htg2 yg ada...duk negara sendiri bleh bankrap..yg kaya semakin kaya n yg miskin bertambah papa...teruk2..skrg memiliki ijazah tidak mjnjikn salary ijazah...htg PTPTN tetap kena bayar..tiap2 thn smp surat amaran sekali ngan faedah2 skali...sdgkn yg menanggung hutang masih belum bekerja..pe citer ni?

Tanpa Nama berkata...

Sikap orang yang memaki hamun ini telah mendarah daging dan menjadi tabiat. Ianya agak sukar untuk berubah. Mungkin orang2 ini memerlukan seorang pembimbing yang boleh mentarbiyah dirinya serta memerlukan hati yang bersih dan penuh kesedaran,keinsafan serta cekal untuk berubah.

Menjaga kata-kata adalah keimanan

Bahasa Melayu dianggap unik dan halus. Sikap sopan santun dan adab berbahasa dipentingkan dalam bahasa Melayu yang menjadi lambang kepada bangsa Melayu.Pengaruh seni bahasa Melayu banyak diresapi pengaruh Islam yang mementingkan penggunaan bahasa yang baik.

Sesuai dengan nilai Islam, bahasa Melayu dijalin dengan perkataan Arab yang terkandung makna tauhid, ketakwaan, hukum dan ketulusan hati.

Firman Allah bermaksud: “Allah tidak suka kepada perkataan buruk yang dikatakan terang-terang.”

Firman-Nya lagi bermaksud: “Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah serta berbaik-baik dan mengaku ‘aku seorang Muslim.”

Alim-ulama lebih banyak menyelitkan perkataan Arab yang menyeru kepada keimanan, ketakwaan, dosa, pahala dan hukum agama.

Jelasnya, dalam bahasa Melayu tidak ada bahasa najis, mencarut, kebodohan, haprak dan kasar. Berkata-kata biarpun mudah, kesannya kepada kehidupan manusia amat ketara. Kata-kata yang diucapkan dicatatkan sehingga ke hari kiamat.

Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Sesungguhnya seseorang itu akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang diredai Allah, dan dia tidak menyangka bahawa kata-katanya itu akan menyampaikannya ke suatu tingkat tertentu, maka dicatatkan oleh Allah kata-kata itu mendapat keredaan-Nya hingga ke hari kiamat.

“Dan seorang lain akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang dimurkai Allah, dan dia tidak menyangka bahawa kata-kata itu akan menyampaikannya ke satu tingkat tertentu, maka dicatatkan oleh Allah dengan kata-kata itu kemurkaan-Nya ke atas orang itu hingga ke hari kiamat.” – (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi).

Tanpa Nama berkata...

Kepada sesiapa yang kerja kerajaan yang TIDAK puas hati kerja kerajaan sila BERHENTI, bagi yang kat aku ni..lulusan degree kejuruteraan..pointer 3.56, kerja swasta..basic rm 1500 swasta bagi. gila betul nasib pekerja swasta..lepas tu kenaikan tahunan RM50...cibai betul

Tanpa Nama berkata...

Septutnya kene di utamakan penjawat awam yg di dlm negara sbb masih rmai penjawat awam yg gajinya sekadar shj..
Ini realiti.
Jika semua penjawat awam dijaga baik,maka majikan akan di doakan dgn kebaikkan dan kesannya negara aka bertambah baik
insyaallah

Tanpa Nama berkata...

SUDAH LA TU NAIK KE TURUN KE YANG UNTUNG ORANG MENIAGA YANG DOK MAKAN GAJI NE BUAT JE KERJA SAMPAI PENCEN DAN JANGAN MAKAN RASUAH

Tanpa Nama berkata...

kerajaan malaysia menjana pengganguran di malaysia...ambil pekerja kontrak n sambilan bila tamat kontrak.menganggur..kerjaan sekarang tidak menjaga rakyat.

syamim ahmad berkata...

Korang menyalak lebih. Dah dapat duit bonus ,kemudahan jibby bagi pon masih tak bersyukur.
kroni dapat tempias kesenangan . Contohi lah pekerja swasta. Jangan nak ngeteh je. Tu la nak keje kera jaan sangat.
Tak tahu bersyukur korang ni. Keje banyak rilexx
tu pon nak menyalak macam anjing.
buat loan beratus riban pas tu dah lari budget bulanan.
nak demand naik gaji.

kah kah kah
melayu mudah lupah