SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

01 Oktober 2013

BAGET 2014 BELANJAWAN UNTUK SEMUA - KSN

Bernama
1/10/2013



PUTRAJAYA 1 Okt. - Belanjawan 2014 yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 25 Oktober ini akan memberi penekanan kepada pertumbuhan ekonomi negara.
"Ia akan menjadi belanjawan yang menyokong pertumbuhan, jadi penjawat awam sebagai rakyat juga akan menikmatinya (faedahnya)," kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa.
Ditanya sekiranya soal gaji, kemudahan dan elaun untuk penjawat awam akan turut diumum dalam belanjawan ini, Ali berkata, perkara itu tidak timbul kerana kerajaan telah mengumumkan kenaikan gaji tahunan dua kali buat penjawat awam tahun ini, selain menetapkan kenaikan gaji automatik sekurang-kurangnya tiga peratus kepada mereka yang telah mencapai gaji maksimum.
Selain itu, menurutnya, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sedang membuat kajian semula 86 elaun dalam pelbagai skim perkhidmatan awam, sebagaimana yang telah diumumkan pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke-13 Mac lepas.
"Keputusan kajian itu akan diumumkan bulan Disember nanti sebagaimana yang ditetapkan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan sambutan Hari Inovasi Jabatan Perdana Menteri 2013 di sini hari ini.
Terdahulu, dalam ucapannya, Ali berkata, Hari Inovasi diadakan khusus untuk memartabatkan budaya inovasi dalam sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.
Beliau berkata, Konsep Merakyatkan Perkhidmatan Awam (MPA) diwujudkan bagi membolehkan penyampaian perkhidmatan dibuat dengan cepat, tepat dan berintegriti untuk rakyat.
"Sebagai penjawat awam, kita perlu mempraktikkan enam prinsip MPA yang menjadi sebahagian daripada budaya inovasi kerja iaitu bersikap terbuka dalam menerima maklum balas rakyat, rajin turun padang, bermusyawarah dengan pelanggan, mengukuhkan aspek insaniah, aspek kekitaan di kalangan penjawat awam, dan mewujudkan kerjasama strategik antara pihak awam, swasta dan badan bukan kerajaan," katanya. - BERNAMA

62 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku 1st

Tanpa Nama berkata...

aku first butuhkan org yg first diatas...butuh lu brader!!!

Tanpa Nama berkata...

Tunggu jaa perbentangan bajet 2014 ni.........dok dengar spekulasi khabar angin bt sakit hati jaa.....

anti-JTK berkata...

celaka punya kakitangan sekolah... ada ka suruh aku tunggu pejabat.. bukan job scope aku tunggu pejabat, job scope aku tunggu gaji.. torrent aku tak habih dolod lgi ni sapa nak jawab? --JTK

Tanpa Nama berkata...

btl tu kawan , spekulasi seperti janji di capati . . huhu

Tanpa Nama berkata...

x payah la mengharap apa2... sebab 'rakyat didahulukan pencapaian diutamakan' dah x berlaku...itu yg aku nampak...x taw la warganegara Malaysia yg lain..camne lak korang? masih mengharap apa2 ke spt bonus & kenaikan elaun??

Tanpa Nama berkata...

Budget @ Belanjawan = Wang yg ada sekarang utk pelan jangka masa 1 tahun ( 2014 ).
Pokoknya wang krjaan telah nipis utk belanja aliran bagi tujuan Penghargaan kpd kakitgan awam ( Bonus melebihi jangka ,kenaikan Elaun2 & semakan kenaikan gaji )
Krjaan akan melakukan pelan jangka pendek bagi tujuan pertumbuhan ekonomi seperti menaikkan cukai2 yg melibatkan kesihatan , keselamatan & faktor melibatkan KDNK .
Bagi jaringan sosial & Politik bagi mengukuhkan kuasa pemerintah krjaan dijangka meneruskan pemberian BR1M & memanjangkan kpd golongan pertengahan .
Mengekalkan pemberian bantuan persekolahan anak .
BONUS & KENAIKAN ELAUN Tidak akan disentuh pada budget 2014 oleh kerana alasan telah diberikan 2kali kenaikan gaji tahun 2013 . Hanya pemberian saguhati khas utk persekolahan anak .


Analisa Kakitangan Sokongan .

Tanpa Nama berkata...

Makin teruk kerajaan selepas pru13

Tanpa Nama berkata...

ASYIK COMPLAIN SAJA....TAK RETI NAK BERSYUKUR.

Tanpa Nama berkata...

SKRG NI KERAJAAN TK TERFIKIR PN NAK BERI APA2 LG KPD RAKYAT.....
KERAJAAN SIBOK DUK PIKIR APA LG NAK AMBIK DRP RAKYAT......UNTUK TEBUS SLH TAKBIR LALU YG SNGT TERUK. MUDH NYER TENGOK LPORN AUDIT

Tabik SPRM berkata...

Tahniah SPRM kerana bongkar isu rasuah antara nelayan luar dengan penguatkuasa maritim.
Itulah berita TV3 tadi.
Pegawai kerajaan atas darat pun rasuah.Dilaut pun rasuah.
Sebab itu lanun pun mudah masuk ke Malaysia.
SPRM teruskan bongkar isu rasuah.

macam-macam rasuah diMalaysia kini.]
Stadium pun runtuh.Masjid pun runtuh.
Ini tentu ada rasuah masa nak bagi projek.Barangkali guna kabel Mentero atau pun KSU.Kontraktor kronilah agaknya.

Siasatlah SPRM sampai akar umbi.Bawa mereka kemuka pengadilan secepat mungkin.Jangan kira atau pilih bulu.Ikan bilis atau ikan paus tangkap lah segara.

Rakyat menaruh harapan tinggi pada SPRM.

Amran Pekida berkata...

Janagn terpengaruh agenda pembangkang kononnya pemimpin BN hidup mewah. kami seluruh rakyat menolak SPRM mahu siasat pemimpin BN atau menteri. jika siasat pegawai biasa dan pembangkang kami setujulah. ini kerana pemimpin sibuk dan tiada masa melayan SPRM macai picisan yang tiada akhlak itu.

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

JEJAK SANG PENDITA berkata...

ASYIK COMPLAIN SAJA....TAK RETI NAK BERSYUKUR.

_____________________________________

kite tangkap ikan, belah perut dan keluarkan isi perut nyer and than potong pulak kepala ikan tue..
kejam tak ??..

tapi kenape kite buat cam tue yerk??..ikan tak buat ape2 kesalahan pun..

Kadang kala kite terpaksa melakukan satu perkara yang berlawanan dengan sikap kite, korban ape saje
dan adakalanye amat menyakitkan, utk mencapai ape yang kite idamkan..

bukan nyer..

tunggu dan lihat (without follow up) / dengar dan angguk / jangan tegur dan tanya (kenape, mengape bagaimane dan bile)..duduk diam dan bersyukur??..

dan..

"Apabila kite berusaha dengan pelbagai cara (yg dibolehkan), namun gagal disebabkan aturan perjalanan alam yang membabit pelbagai pihak seperti iklim, manusia, masa dan lain-lain, maka hendaklah kite akur dengan kehendaknya, dalam hal itu..

p/s: Walaupun kita betul, tak bermakna kita layak untuk menghina orang lain yang melakukan kesalahan..

dan..

Apabila seseorang menyakiti kite, berdoalah agar kite tidak melakukan perkara yang sama kepada orang lain..

*sorry laaa, bukan nak poyo..tp sekadar renungan jer..teh wooo ais unneeek!!..



Tanpa Nama berkata...

Teh woooo ais Pundndeeeeek !!!

Tanpa Nama berkata...

weh AMRAN PEKIDA BIUL...penjawat awam semua kene isytihar harta..abis menteri bukan penjawat awam????patutnya diorang tu kene isytihar harta...lu ni ckp mcm akai buh kat lutut...biul betul

Tanpa Nama berkata...

Bersyukur dengan apa yang ada, tapi jika ada yang tidak!!!! dan menggunakan rasuah sebagai jalan mudah! SPRM jalankan tanggungjwb mu TIDAK KIRA PEMBANGKANG K ATAU BN K, MENTERI ATAU SESIAPA SHJ.

Tanpa Nama berkata...

bajet amran pekida nih...bajetje suara dia nie mewakili seluruh rakyat tolak sprm siasat menteri..lu sapa???lu PM ka???wat malu nama pekida ja..akai letak kat lutut.....TRB kasi ajar mamat ni sket...menyampah pulak tgk...dala komen dalam berita semasa kemain kerek...dari flower taik ayam

Tanpa Nama berkata...

Amran Pekida kata :"Jangan terpengaruh agenda pembangkang kononnya pemimpin BN hidup mewah. kami seluruh rakyat menolak SPRM mahu siasat pemimpin BN atau menteri. jika siasat pegawai biasa dan pembangkang kami setujulah. ini kerana pemimpin sibuk dan tiada masa melayan SPRM macai picisan yang tiada akhlak itu."

Rakyat Malaysia macam Amran Pekida lah yang puak2 BN/UMNO suka sebab orang macam ini senang diperkotak-katikkan dan diperbodoh-bodohkan pemerintah. Baik sangka adalah amalan mulia tetapi baik sangka Amran Pekida tak kena tempat.

Tanpa Nama berkata...

Tajuk belanjawan 2014 ...
Apahal pulok kes kene mengene dgn SPRM & Krjaan .
Nilah dia penjawat awam , fahami tajuk & ulas bukan pulas .

Tanpa Nama berkata...

8000 Kakitangan Awam di Amerika menghadapi kesukaran pembayaran gaji & terpaksa diarahkan bercuti tanpa gaji .
Ambillah ikhtibar drp Amerika Syarikat . Penjawat Awam di Malaysia patut bersyukur keranamu Malaysia .
Amerika adalah sebuah kuasa ekonomi dunia yg kukuh disebabkan tadbir urus yg kurang cekap & efisyen dlm Budgetnya .
Ingatlah Kerja Gomen sekarang bukanlah jaminan utk kita kekal & selesa jika penjawat awam sendiri yg Korup serta pentadbirnya .

BEN 10 berkata...

Maksud tersirat KSN tu....maknanye takde ape2 yg special utk penjawat awam dlm budget kali ni...terima saje le seadanya ape yg PM akan bentang....Hampeh punye Mamak KSN...takde beza dgn KSN-KSN sebelum ni...mcm Sidek juga perangainyeeeeee

davida berkata...

kenapa pulak tidak... ,
saya rasa saya ingin mencadangkan agar kenaikkan gaji yang selaras dengan amaun yang serata begi semua gred seperti sekiranya rm200.. maka dari R1 sehingga 54 sepatutnya cuma rm200 dan bukannya gred kecil cuma mendapat kenaikkan yang kecil dan gred besar akan mendapat kenaikkan yang besar .. ini disebabkan oleh kenaikkan harga barang ataupun minyak adalah serata juga untuk semua orang.. tiadanya orang berpendapatan gaji kurang 2000 cuma perlu membayar seringgit dan gaji yang 7000 perlu bayar rm2 kan?. rasanya kalau kenaikkan gaji yang seragam dan serata tidaak juga akan timbul siapa yang bergred besar besar akan lebih kurang sahaja gaji dengan gred rendah kerana mereka (yang bergred gaji besar) memulakan gaji pokok dengan amaun yang besar.. bukan?.dan sekiranya pembentangan bajet selalu dibuat adalah berdasarkan kehendak, keperluan atau kesesuaian semasa... bukankah ekonomi juga berubah sari semasa dan kesemasa... begitu jugak keperluan pekerja baik penjawat awam ataupun swasta.. kenapa pula ia tidak perlu disentuh setiap masa.. atau ada pengecualian just becos telah dibentangkan kenaikkan pada awal tahun/.. harga minyak di awal tahun 2013 dan selepas 6 bulan juga tidak sama... kenapa pula kita hanya boleh menerima pakai pembentangan 8 bulan yang lalu untuk digunakan sepanjang tahun?

Tanpa Nama berkata...

Jangan Harap & terlalu mengharap kpd pemberian krjaan . Adakah Bonus tahunan & kenaikan Elaun2 itu hak mutlak semua penjawat awam .??
Hakikatnya wang krjaan sedikit utk budget tahun hadapan , disebbkan itu perancangan awal kenaiak harga petrol , pengurangan susidi ditanggung krjaan utk mengurangkan bebanan kewangan krjaan & kenaikan harga rokok adalah sumber pendapatan negara walaupun harga rokok dinaikkan sehingga rm15 sekotak , rakyat tetap ketagihan rokok , tidak boleh mengubah persepsi & behavior sedangkan KKM telah membelanjakan wang yang besar utk mempromosikan kesihatan sihat.
Justeru itu mana2 kementerian x mencapai KPI nya (x berjaya) hendaklah mengurangkan budgetnya .
Perbelanjaan berkhemah dapat mengurangkan defisit kewangan negara .
Bagi Kakitangan Awam harapan kita untuk mendapat BONUS diluar jangkaan & semakan kenaikan elauan adalah mustahil jika di ukur kepada prestasi wang negara & dunia .



Analisa Kakitangan Sokongan .

sixpenditagila berkata...

cilaka punya orang ... temasuk la aku sekali ..ha3 ..

Tanpa Nama berkata...

orang kerajaan sibuk pasal bonus and kenaikan gaji,tp mutu kerja sucked giler.Sangat bosan dan lelah menunggu rebah deals dengan org kerja kerajaan ni.Benda kecil blh meleret2 jadi susah.Nak bonus and kenaikan gaji byk,mutu kerja pun kena excellent barulah betul.Kalau mutu kerja tak bgs,mengular je,ambil anak sekolah la,balik awal masa kerja,tak layak utk dapat kenaikan gaji or bonus.Masa berkhidmat tu kurang.

Tanpa Nama berkata...

Gaji pun tak diselaraskan lagi ada yang tinggi ada yang rendah dengan kenaikan 13%.. dah hampir 2 tahun dah.. terpaksa menunggu.. harapan hujung tahun nie ok lah.. tapi takde perkabaran jugak.. perjuangkan lah masalah tangga gaji dahulu. Tan Sri KSN pun buat tak tahu saje dengan permasalahan ini. setiap kali statement pasal 86 elaun.. Gred bawah elaun apa aje yang dapat dari 86 elaun tu, rasa-rasa hanya 8 9 elaun aje.. yang selebih nya semua pangkat atas.. CUEPACS.. tolong bagi kata jaminan mengenai masalah tangga gaji nie. sehingga sekarang masih membisu. kami diam selama ini kerana ingin memberi peluang. tapi 2 tahun dah berlalu, sampai bila lagi kami nak diam...

JEJAK SANG PENDITA berkata...

"teh wooo ais unneeek"!!..

kasi sama wa punye broo ( TRB )..

oii!! broo, lu kat ner??..

jangan sampai wa berSAJAK pulak baru lu nak kuar..

kah!! kah!! kah!!..

Tanpa Nama berkata...

Piraaaahhhh...Mamak ciplak...ko dh kenyang....mau kasi muntah sama orang...

Tanpa Nama berkata...

ini adalah sketsa peristiwa yg pernah aku dengar :
ini aku punya pejabat dan aku punya suka apa aku nak buat ... kerja kamu senang saja .. kamu buat apa yg aku mintak dan suruh buat dan jgn pandai syok sendiri nak buat kerja yg aku tak mintak buat !
mangkuk hayun !
ngko sedarlah diri kamu itu siapa dan aku siapa.
bahalul !
keluar !
pergi buat kerja !

The Red BURET@D'Janggo berkata...

HEHEHEEEEEEEEE......

MCM MCM RAGAM SKRNG NI SAHABAT SAHABATKU.....

KU ADA...HANYA MEMERHATIKAN SAHAJA....

FLOWER TAIK AYAM AND JEJAK SANG PENDITA....TERBAIKKKK BROO

TO AMRAN PUKIDA.....LU JGN SEMBANG PANDAI DKT SINI....

LU JGN JADI BANGSAT PADA BANGSA LU SENDIRI.....

JADAH LU......

HEHHEEEEE......

Tanpa Nama berkata...

pukida
butuh la lu org minta gaji dgn elaun saja tau,
keje malas..

Tanpa Nama berkata...

Menurut sumber : Terbaru budget 2014, di mana tiada keistimewaan bagi 1.42 juta penjawat awam, hanya mendapat bantuan sekolah diberikan sebanyak RM500 pada akhir tahun naik persekolahan, itu telah di kira bonus cukup RM1000 dicampur bantuan raya tempohari bulan dulu, skim baru diperkenalkan tidak menguntungkan gred bawahan iaitu gred R1-N32 tetapi menguntungkan gred 41 ke atas, ada sedikit penambahan elaun tetap perumahan, tapi tiada perubahan bagi elaun cola, elaun khidmat awam, elaun kritikal, elaun kerja luar, elaun keraian, BITK, elaun perjalanan, lojing, overtime dsbnya.. tiada kenaikan gaji, tempoh kenaikan pangkat KUP masih 13 tahun, tiada kenaikan pangkat bagi penjawat awam yg memiliki ijazah dan master bagi tempoh lama berkhidmat, skim transformasi tiada anjakan gaji serta pangkat serta akhir sekali pemilikan rumah mampu milik bagi penjawat awam masih di takuk lama, harga rumah dianggarkan RM180 ribu- 300 ribu, kini kos sara hidup akan meningkat naik pada awal bulan Oktober nie (bulan 10) dgn kenaikan harga minyak RON 95 -20 sen, Diesel-20 sen dan RON 97-15 sen, kenaikan segala bentuk barangan dan perkhidmatan akan naik mendadak.. bajet 2014 juga akan memperlihatkan kenaikkan segala jenis cukai eksais dsbnya, yg terhimpitnya adalah penjawat awam gred R1-N32 yg kini dalam kesempitan hidup.. BETUL TAK KAMI TELAHAN, TIADA KENAIKAN GAJI DAN GRED.. SEKADAR KENAIKAN ELAUN SAJA, ITU PUN NAK DIKAJI LAGI..APA DA TAK HABIS-HABIS KAJI..!!!!!

Tanpa Nama berkata...

mmg sha dh mamak ni lupa diri lps dh jd KSN..X GUNA SEDUIT PUN

Tanpa Nama berkata...

Tunggu le keputusan lepas PM umumkan pada bajet dalam bulan oktober ni....kalau seperti mana di katakan di atas tiada kenaikan Elaun Cola, tiada kenaikan Gred Gaji dan sebagainya...lantak korang le nak maki hamun ke nak mencarut ke menyumpah seranah ke....jangan buat spekulasi atau khabar angin yang tak betul..tunggu keputusan bajet dulu lepas tu baru le kita boleh bercerita.

rahim razali berkata...

aku sokong..jangan buat spekulasi dan provoke penjawat awam agar membenci kerajaan..tunggu saja pengumuman DS Najib masa belanjawan nanti..Jangan api2kan orang..x baik..mendatangkan fitnah tu berdosa..sedarlah wahai penjawat awam

Tanpa Nama berkata...

ko makanlah ko punya syukur.sampai kenyang

rahim razali berkata...

Tanpa Nama berkata...
ko makanlah ko punya syukur.sampai kenyang

Khamis, Oktober 03, 2013 1:08:00 PTG

****
Cara saudara bercakap ni macam orang x de agama..tak tahu qada dan qadar..perkataan kdg2 boleh buat kita murtad..so jangan bercakap mcmktu saudara..kalau saudara islam..ingatlah allah banyak2..tadahkan doa moga diampunkan dosa dan kesilapan...kalau saudara bukan islam...jaga sensitiviti umat islam ..maaf kalau terasa ye..

Tanpa Nama berkata...

Citt..!!!poorraaahh..!! Serupa mcm tahun sudah-sudah itu bajet 2014, ape cite, sama saje.. tarak caya.. nanti kasi tengoklah itu bajet..

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah kerana Malaysia masih aman dan damai.

Ketua Pegawai Khidmat Tadbir berkata...

BUKTI MENGAPA PT(P/O)TONGGAK JENTERA PENTADBIRAN KERAJAAN. TANPA KAMI, PEGAWAI PUN X DPT BUAT APA2 KEPUTUSAN!

DAH LAMA SABAR, ORG MAIN PANGGIL NAMA JE. BILA DAH DINAIKTARAF KEPADA PEGAWAI DENGAN GRED, GAJI DAN ELAUN PEGAWAI, BARULAH ADA RESPEK DAN PANGGIL ENCIK ATAU PUAN.

HARAP KERAJAAN TIMBANG ELAUN BAJU KORPORAT ATAU KOT DAN TALI LEHER SESUAI DENGAN GRED N STATUS BARU KAMI.

TERIMA KASIH.
KETUA PEGAWAI KHIDMAT TADBIR

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/CUEPACSmintajawatanpembantutadbirdiganti/Article

CUEPACS minta jawatan pembantu tadbir diganti
2013/10/03 - 18:31:16 PM Cetak Emel Kawan

KANGAR: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu nama jawatan Pembantu Tadbir diganti kepada Pegawai Khidmat Tadbir yang secara tidak langsung boleh meningkatkan gred seramai 65,000 penyandang jawatan itu di seluruh negara.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata penyandang jawatan itu merupakan tenaga pelaksana utama dalam perkhidmatan awam sama ada mereka berkhidmat di bawah kerajaan persekutuan, negeri, badan berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan dan mereka tidak sewajarnya disebut sebagai Pembantu.
Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Dwitahunan Ke-11 Kesatuan Kebangsaan Pembantu Tadbir Kesihatan Semenanjung Malaysia di sini hari ini, beliau berkata Cuepacs telah mengemukakan cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenai pertukaran nama jawatan itu serta meningkatkan gred jawatan berkenaan yang pada masa ini berada pada gred antara 17 dan 26.

Beliau berharap JPA dapat memberi pertimbangan dan respons sewajarnya atas permohonan itu sebelum tarikh konvensyen tahunan Cuepacs selama tiga hari mulai 17 Disember ini bagi membolehkan keputusan yang positif atas cadangan itu dimaklumkan pula kepada seluruh kakitangan berkenaan.

"Lebih diharapkan agar perkara ini dapat diketahui semasa Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak membentangkan bajet negara pada 25 Oktober akan datang," katanya.

Omar berkata Cuepacs juga turut mencadangkan kepada kerajaan supaya memberi kelulusan pinjaman perumahan kepada kakitangan perkhidmatan awam mengikut harga rumah, bukan mengikut tangga gaji mereka dengan kadar faedahnya dikurangkan kepada satu peratus berbanding empat peratus sekarang.

Langkah itu dapat mengurangkan bebanan kakitangan awam yang membeli rumah berikutan harga rumah yang semakin meningkat, katanya.
Mengulas mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2012, beliau berkata Cuepacs amat terkejut dengan laporan itu kerana ia meletakkan imej negatif kakitangan perkhidmatan awam yang lemah menjalankan tugas sehingga membazirkan wang kerajaan.

Sehubungan itu beliau berharap segala kelemahan oleh sebarang agensi sebagaimana yang didedahkan dalam laporan berkenaan dapat diperbetulkan segera supaya perkara itu tidak berulang dalam laporan tahun 2013 akan datang. - BERNAMA

Tanpa Nama berkata...

Kalau stkt tukar uniform dsn nama jawstan tp gred dan gaji x naik. Tak ada msknanya. Ank bini kst rumah buksn boleh makan bsju dan gred jswatan.

Tanpa Nama berkata...

kenaikan elaun perumahan mesti diperjuangkan....asyik2 nak kaji....

Tanpa Nama berkata...

Elaun Rumahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.......
Tolong naikan................................................................................................
rm 180.00 jer................................................................... tak logik....................... aduiyai.............................................................

Tanpa Nama berkata...

Dah lama aku tengok pasal nak kaji elaun ni...brtahun2 sudah ku menunggu.
Sekali tengok jpa kaji...
Dua kali tengok cupek serah krjaan
Tiga kali tengok kerjan sedng kaji
Empat kali tengok dlm pertimbngn pm
Lima kali tengok di akhir kajian
Enam kali tengok akn diumum akhir thun
Tujuh kali tenguk dlm kajian kerajaan..pulak...
Ntah..lupa dh aku....mn satu betul tak tau!

Presiden kupek pn berlumba nk cite pasal elaun nih..
Ksu pn sma...
Pm pn pernah sebut...

Tp masih habuk....kajiiii

Tanpa Nama berkata...

kalau kerja berkat,gaji berkat semua cukup ni PA asyik curi tulang je,rasuah kuat mana nak berkat gaji...xperlu naikkan gaji..

Tanpa Nama berkata...

Tahun ni pakai bajet copy paste aje.senang.

zaini berkata...

minyak suda naik bro... xkn gaji x naik.... amran pekida.... lu mau gua mandi lu punya mayat ka? buat malu pekida je ko ni jd macai kerajaan... ape ko dapat aaaa? jam dinding RTM ke?

Tanpa Nama berkata...

KEPADA CUEPACS...JGN DOK KAJI YG TU YG NI...CUBA KAJI SIAPA PUNYA ARAHAN POTONGAN PAKSA UNTUK ISTERI UNTUK ANGGOTA BAWAHAN ATM..BNYK CANTEKK..ORANG BWH KENA POTONG SAMPAI 22% DARI GAJI...UDAH LE GAJI NAIK CIPUT..BARANG LA NI MAHAL..TP UTK ORANG ATASAN POTONG 10% JE...CEH KEJAM...

Tanpa Nama berkata...

bagus la... kna potong utk isteri je pn... bukan bg kt prg lain pn... sepatutnya, sume pgawai kjaan kna wat potongan cm2 supy sume hb yg kjaan tpaksa bg nafkah pd isteri, pd yg xbg le...

Tanpa Nama berkata...

bagus la... kna potong utk isteri je pn... bukan bg kt prg lain pn... sepatutnya, sume pgawai kjaan kna wat potongan cm2 supy sume hb yg kjaan tpaksa bg nafkah pd isteri, pd yg xbg le...

Tanpa Nama berkata...

Bdoh mu ni...x reti bsyukur..

Tanpa Nama berkata...

Sory..tslah msuk blsn tdi.mksud kawe bdoh td,adalah mrka yg x pndang kebaikan krajaan bn dlm mnangani isu kmskinan d m'sia..x rti nk bskur.

Tanpa Nama berkata...

Kpd my beloved leader hrap budget thun 2014bri phtian skit kpd kmudahan insfratruktur di kmpung kmpung kepulauan,cntoh spt Pulau Gaya kota kinabalu Sabah.Pulau Gaya mrupakan perkampungan di pesisir pantai yg keaadaan rumah adalah sejajar.ini mnybabkn kdudukan skolah,masjid,skolah agama dll agak jau dr rmh yg trltak pling hjung.dgn rsa rndah dri.apala sdi kiranya sdikit budget diperuntukkan oleh krajaan utk membina laluan utk mmudahkan ank-ank yg hndak ke sklh,bpa2 ibu2 yg nk kemasjid,gru-gru yg nk mngajar d skolah agr dpat prgi ke tempat2 yg d sbutkan agar tdk mnghadapi ksulitan krana laluan yg biasa di gunakan adala kwsan pntai yg berpasir yg stiap kli air psg akn dtengglami air dan apbila tgh hr mngluarkn wap pns.tdk dpt d bygkn ksukaran ank ank watan mnghdapi situasi ini stiap hr.tp dpt sy bygkn skiranya trdpat laluan khas di bina di kaki bukit,mgkin ank-ank blh mmbli kmudahan pngkutan spt basikal atau motorsikal bg ibu bpa.hrp d bri perhatian.tq

Tanpa Nama berkata...

Kami sokong 100% kerajaan malaysia jika kg pulau gaya k.k sabah d i naik taraf.

Tanpa Nama berkata...

Anggota bawahan ATM kena potong gaji utk isteri sbb kebanyakan nya kaki perempuan kot..kalau pegawai semuanya baik2..jadi contoh kepada lain2 pangkat..macam tu ke?

Tanpa Nama berkata...

Tma ksih...krna bri prhatian...

Tanpa Nama berkata...

Tunggule pru14 baru ada bonus sebulan setengah gaji ha ha anggaple tak de bonus bajetni janji sesuatu utk kktgn awam habuk pun tarakkkkk

pikir-pikir berkata...

Jgn diharap imbuhan besar,budjet 2014 sama ja mcm budjet mana-mana pun.Cukup budjet ja..x dak makna dok melalak kt sini, naikkan rating penonton ja nanti pakat dok tgk budjet..penyudahnya,keciwa..x yah tgk budjet,buat keje mcm biasa ja.hakikat tetap kena trima gak apapun jadi.

Tanpa Nama berkata...

potong ja elaun yang diterima golongan kelas A...contoh elaun keraian 500 ke 1000..elaun kritikal 700 elaun rumah bagi gred 54 pun dah 700...jadi potong ja elaun geng2 ni..salurkan pada golongan bawahan yang hanya bergaji kecil...kalau elaun rumah dah sampai 700 buat golongan bawahan ni dah boleh beli rumah kos sederhana dah tu....nampaknya disini golongan bawahan ni dianggap macam kuli dia orang ja...hidup mati makan ke tak tanggung sendiri....tu la lumrah hidup...

Tanpa Nama berkata...

hmm mgaji xpandai.. loan pun tadak..
mengaji 3-5 tahun loan ada.. so dh segan mgaji pastu minta gaji lebih..
kalu cm2 xpyah mgaji tinggi sbb xperlu tanggung loan dan pening kpala.. spatutnyya.. kenaikkan kena ada pemantauan sbb sekali naik harga, peniaga dh siap-siap kenakan harga termasuk cukai pd pengguna so inflasilah.. i2 lah.. pentingnya agama dalam kehidupan..

Tanpa Nama berkata...

Cm2 hal la korang nie....dngo je la bajet 2 nanti...klu de rezeki ada la..klu x de...keje je la cm biasa...

Nor Fatihah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.